Een gastbijdrage van Hans Beenen.
Als onderdeel van de “Green Deal“, wil de EU commissie in 10 jaar tijd 30 miljoen vol-elektrische auto’s op de weg hebben. Het is een plan van wensdenkers en een plan zonder enige feitelijke onderbouwing. Sinds 2006 is de totale EU stroomproductie niet meer gestegen.
“Spitzenglättung” in Duitsland is slechts voorbode van het lot, dat de accu-auto in de hele EU staat te wachten. Het heeft alles te maken met de simpele wet: “Elektriciteit moet op hetzelfde moment worden opgewekt als waarop het wordt gebruikt”.
Noorwegen is het enige land in Europa dat aan deze wet kan voldoen en waar het project met accuauto’s kan slagen. Het land beschikt over meer dan 1000 waterkrachtcentrales, die samen met windenergie een overschot aan elektriciteit produceren. Noorwegen heeft een slim en goedkoop systeem met pompmeren. Tijdens een overschot aan elektriciteit worden hoger gelegen meren volgepompt. De opgeslagen energie kan later als elektriciteit weer vrijkomen door de meren via waterkracht centrales weer leeg te laten lopen. Handig tijdens droge perioden en cruciaal om de snelladers bij hoge bezetting van voldoende stroom te voorzien. Een groot voordeel van het systeem met pompmeren is, dat er snel kan worden ingespeeld op een plotselinge vraag aan elektriciteit. Verder is Noorwegen dunbevolkt (3x minder inwoners op een 10x groter landoppervlak), wat bijdraagt aan het slagen van de accu-auto.
Ook in Nederland wordt de elektrische auto alom bejubeld, en door de overheid gestimuleerd met kortingen en subsidie. Helaas zal de vreugde van korte duur blijken. Accu-auto’s vergen, boven op het reguliere verbruik, heel veel stroom.
Om even een idee te geven: zodra 1 accu-auto aan een 350kW snellader wordt aangesloten, wordt het elektriciteitsnet abrupt belast met een hoeveelheid stroom die gelijk is aan die van 875 woningen samen. Omdat zon- en wind geen constante en 24uur oproepbare energiebronnen zijn, zal die stroom elders vandaan moeten komen. Nederland heeft met veel subsidie fors ingezet op biomassa en omgebouwde kolencentrales die voor een groot deel op hout stoken. Maar het blijkt een kostbare miskleun van de regering Rutte, want de meeste houtgestookte centrales zullen toch weer moeten sluiten.
Ruim 60% van deze “duurzame” energie in Nederland wordt geproduceerd in 372 biomassa centrales. En nog eens 153 staan gepland. Veel hout komt uit oerbossen van de Baltische staten en landen rond de Karpaten, die door corrupte overheden wordt verkocht. De verkwanseling van kostbare natuur, zal hoe dan ook stoppen. Met het wegvallen van de houtcentrales zullen de resterende gascentrales de taak bij weinig wind en zon moeten overnemen.
Veel stroom voor de snelladers is dan niet meer beschikbaar, want door de toenemende vraag aan stroom door warmtepompen en grote datacenters wordt het overschot beperkt. In Nederland verschijnen weliswaar zon- en windparken als paddestoelen uit de grond, maar die wildgroei is zinloos zolang er geen voorzieningen zijn om die grote hoeveelheden stroom op te slaan.
Nog meer zonneparken zal ’s nachts niet bijdragen aan de vraag naar meer stroom door laadpalen en warmtepompen. Als het in Nederland hard waait, dan is er een grote kans dat het ook langs de gehele West-Europese kust hard waait. Er is berekend dat er bij verdere uitbreiding van windparken, jaarlijks door overproduktie 1500GWh aan windenergie verloren zal gaan! Dat weerpatronen zich over een heel continent kunnen voltrekken is ook aangetoond. Omgekeerd geldt ook dat we de kans lopen om in geval van zwakke wind geen stroom uit het buitenland geleverd te krijgen. Buffering van zon- en windstroom is daarom cruciaal.
Uit de VPRO tegenlicht documentaire “De race om de superbatterij” (7.2.2021) bleek, dat energie opslagsystemen nog in de kinderschoenen staan. Een grootschalige en goedkope oplossing is de komende 10 jaar niet te verwachten. De buurlanden hebben ook geen overschot aan elektriciteit, dus daar hoeft Nederland straks niet aan te kloppen.
Frankrijk heeft de meeste kerncentrales ter wereld, waarvan het merendeel is verouderd. Men heeft besloten het 40 jaar oude materiaal op te kalefateren en de levensduur met 10 jaar op te rekken naar 50 jaar. Het risico op een kernramp neemt toe en het gevolg is, dat er fors meer onderhoud gepleegd moet worden. In Oktober 2019 lagen 22 van de 58 Franse kerncentrales stil, wegens langdurend onderhoud.
Omdat er intussen meerdere kolencentrales zijn gesloten, is de kans op stroomschaarste in Europa flink toegenomen, vooral bij winterkou. Omdat de Belgische kerncentrales ook regelmatig door storingen stilliggen, heeft de Belgische overheid in 2018 een afschakelplan opgesteld. Bij stroomtekorten wordt volgens het afschakelplan bepaald welke stad, dorp of wijk nog wel stroom krijgt en welke niet. België heeft recent besloten om in 2025 alle 7 kerncentrales in Tihange en Doel te sluiten. In totaal verdwijnt 6GW van het elektriciteitsnet. De kans op stroomschaarste zal verder toenemen.
In Duitsland heeft de regering het licht gezien en is men het elektrisch autorijden als een gek gaan promoten. De Duitse autofabrikanten hebben de strop om hun hals gedaan. Ze moeten wel, want Duitsland heeft een belangrijke autoindustrie en willen de boot niet missen. In rap tempo worden overal laadstations aangelegd. Duitsland heeft ambitieuze plannen. Voor 2022 moeten alle kerncentrales dicht: Brokdorf 1400MW sluit eind 2021, Emsland 1329MW sluit eind 2022, Grohnde 1360MW sluit eind 2021, Philippsburg-2 1402MW sluit eind 2019, Neckarwestheim-2 1310MW sluit eind 2022, Isar-2 1410MW sluit eind 2022, Gundremmingen-C 1244MW sluit eind 2021. In totaal wordt 10GW van het elektriciteitsnet gehaald.
Ook de kolencentrales moeten op termijn sluiten. Waar daarna de ontbrekende elektriciteit bij donker en windstil weer vandaan moet komen blijft nog even een raadsel, helemaal als daarbij de enorme toename van het stroomverbruik door warmtepompen en elektrische auto’s wordt geteld. Er wordt bij het Duitse ministerie van EZ al over verplichte stroom rantsoenering gesproken onder de eufemistische term “Spitzenglättung“. En Die Welt bericht op 17.01.2021: “Wirtschaftsministerium plant Zwangs-Ladepausen für Elektroautos“.
Als er teveel elektrische auto’s tegelijk opladen, willen netbeheerders warmtepompen en laadpalen geheel of gedeeltelijk van het netwerk afkoppelen om pieken op te vangen bij te weinig wind- en zonnestroom. Het is duidelijk dat Duitsland nu al kampt met tekorten aan elektriciteit. En dat tekort wordt na 2022, wanneer alle kerncentrales worden uitgeschakeld, alleen maar groter. Omdat de elektriciteitsnetwerken in de EU met elkaar zijn gekoppeld, zal het tekort aan stroom zich niet alleen in Duitsland voordoen, maar ook in de rest van de EU.
Door het sluiten van de vele kern-, kolen- en houtcentrales verdwijnt in de EU zeer veel vermogen van het elektriciteitsnet. De elektriciteitsproductie schommelt al 15 jaar lang rond 320 GW, van toename of overschot is beslist geen sprake, en buffercapaciteit is onvoldoende. Toch wil de Europese Commissie binnen 10 jaar 30 miljoen vol-elektrische auto’s op de weg hebben. De “Green Deal” stevent op een serieus fiasco af, omdat er door de vele subsidies teveel de nadruk is komen te liggen op de plaatsing van zoveel mogelijk windmolens en zonnepanelen, zonder daarbij aan de continuïteit van elektriciteit te denken.
In Japan bijvoorbeeld, is reeds voorgeschreven dat bij windmolens ook een evenredige buffercapaciteit moet komen. In de EU laat de bouw van goedkope en grootschalige energie buffersystemen nog jaren op zich wachten.
Energiebuffers kosten veel geld, vooral buffering met Li-ION accu’s maakt groene stroom erg duur. Californië is in de VS koploper met groene stroom. Er worden daar miljarden geïnvesteerd in enorme Li-ION energie opslag systemen. Intussen ligt de prijs per kWh 50% hoger dan in de rest van de VS. Of die systemen na 10 jaar ook nog 100% werken, is nog even de vraag. De strenge winter in Texas (2-2021) heeft laten zien dat de elektriciteitsvoorziening kwetsbaar is voor winterse omstandigheden, en dat de kWh prijs door marktwerking zomaar tot het 10-voudige kan stijgen.
De accu-auto moet wedijveren met de benzineauto. Fabrikanten streven daarom naar een korte laadtijd en een grote actieradius, want hoe korter de laadtijd en hoe groter de actieradius, des te groter de acceptatie van de accu-auto. Keerzijde van dit verhaal is dat korte laadtijden en grote accu’s, snelladers vereisen met extreem hoge vermogens. En als 1 auto aan een snellader van 350kW al evenveel stroom opeist als 875 woningen, hoeveel elektriciteit is er dan wel niet nodig voor 30 miljoen elektrische auto’s en hoeveel laadpalen moeten er komen? Om 30 miljoen accu-auto’s te laten rijden, is er jaarlijks 120 TWh nodig (berekening). Exclusief voor de accu-auto moet er nog voor €25 miljard aan windparken en voor €20 miljard aan 500.000 laadpalen worden aangelegd. Een mega investering.
Maar die opgave verbleekt bij de problemen die inherent zijn aan zon- en windenergie, en snelladers: 1) In tegenstelling tot conventionele centrales, is het aanbod van zon- en windstroom niet oproepbaar, niet constant, en niet 24u beschikbaar. Buffering of “achtervang” is daarom een absolute vereiste. Die is in de EU ontoereikend, en er zijn geen pasklare plannen voor nieuwe kerncentrales of grote energie opslagsystemen. 2) Een snellader onttrekt in korte tijd zomaar 10x zoveel energie uit het elektriciteitsnet, dan de energie die nodig is voor het voortbewegen van het voertuig. Tijdens spitsmomenten ontstaat er een energysqueeze door de astronomische vraag naar stroom. Bij 30 miljoen accu-auto’s kan die oplopen tot 70GW, gelijk aan de capaciteit van 60 grote kerncentrales. En dat alleen voor de accu-auto!
Het is uitgesloten dat er binnen 10 jaar op die schaal aan die intermitterende vraag kan worden voldaan. Uit onderzoeken in Duitsland en België blijkt, dat het netwerk de komende jaren al moeilijk in staat zal zijn om het massale gelijktijdig opladen van elektrische auto’s aan te kunnen. Het zal traag en gespreid moeten gebeuren. Rantsoenering van stroom door beperking of afschakeling (Spitzenglättung) van snelladers is onontkoombaar. Daarmee wordt de accu-auto ongeschikt voor lange afstanden. 3) Bij toenemende elektrificatie van het wagenpark zal het elektriciteitsnetwerk moeten worden verzwaard en moeten er grote energie oplagsystemen worden gebouwd. En niet te vergeten de €20 miljard kostende 500.000 stuks laadpalen.
Ondanks de hoge subsidie op groene stroom, zal de kWh prijs aan de snellader de komende jaren niet ontkomen aan een drastische stijging. Opnieuw een pijnlijke tegenvaller voor de accu-auto. Het plan van 30 miljoen vol-elektrische auto’s zal door de genoemde punten stranden. Het is verbijsterend te moeten vaststellen dat de Europese Commissie, politici en beleidsmakers niet goed nadenken, en geen benul hebben waar ze mee bezig zijn. Door hun onbekwaamheid ontstaat er straks een risico op grote economische schade.
Dit is geen pleidooi voor de benzine auto, maar de benzineauto is een groot succes is geworden enkel en alleen vanwege goedkope, overvloedige en gemakkelijk verkrijgbare aardolie. Met elektriciteit liggen de zaken totaal anders. Een liter benzine bezit 9,5kWh aan energie, kan worden bewaard in een fles van €0,05 en het vullen kost 2 seconden. Om dezelfde hoeveelheid energie als elektriciteit op te slaan, is een Li-ION accu nodig van circa €2000 en het laden (125kW) kost 275 seconden. Kleinere, lichtere en goedkopere accu’s zullen het probleem van een energysqueeze niet oplossen.
Een CO2 reductie van 50% had heel wat goedkoper gerealiseerd kunnen worden, door te kiezen voor ultrazuinige en lichte auto’s. De accu-auto pakt alleen gunstig uit voor lokaal- en stadsverkeer. Omdat investeerders ook denken dat de elektrische auto de toekomst heeft, en omdat aardolie in een kwaad daglicht staat, worden investeringen in de aardolie industrie afgeschaald, en het zoeken naar nieuwe olievelden gestaakt. De regering-Biden heeft zich op de fossiele brandstofindustrie gericht, die als boosdoener moet worden vernietigd, ongeacht de kosten en onbedoelde gevolgen. Daar komt nog bij dat de VS, voorheen olie exporteur, in 2021 en 2022 weer olie moet importeren. Als men dit pad blijft volgen zal dit alles, mede geholpen door de Corona crisis, leiden tot schaarste aan zowel elektriciteit als aardolie, met als gevolg een energiecrisis en hoge energieprijzen, tenminste, als de wereldeconomie nog kan herstellen van Corona.
Berekening stroomverbruik
Voor de berekening is als voorbeeld een VW ID.4 genomen met een accu van 80 kWh, een verbruik van 0,2kWh/km, en een jaarkilometrage van 15000 km. Het vermogen van de snellader is 125kW. Per jaar verbruikt de accu-auto in dit voorbeeld 3 MWh. Rekening houdend met laadverliezen, hebben 30 miljoen auto’s jaarlijks 120 TeraWattuur aan elektriciteit nodig. Voor elke 280 km is een laadcyclus van 35 minuten nodig (ev-database.nl). Bij 15000 km zijn er (15000/280) per jaar 54 laadcycli nodig. Per laadpaal kunnen er in een etmaal (1440/35) 41 auto’s worden opgeladen (100% bezettingsgraad), en in een jaar zijn dat er (365*41) 14.965 auto’s. Per auto wordt de laadpaal voor (54/14.965) 0,36% per jaar bezet. Bij 30 miljoen auto’s en 100% bezettingsgraad (24u) zijn dus theoretisch 108250 laadpalen nodig, die samen 13,5 GW aan elektriciteit opeisen.
Voor meer laadvrijheid (en minder wachtrijen) zijn meer laadpalen nodig. Bij 500.000 laadpalen bijvoorbeeld, daalt de bezettingsgraad en is er een grotere kans dat een auto op elk moment van de dag een vrije snellader kan vinden. De hoeveelheid benodigde energie neemt jaarlijks niet toe, maar wel het piekvermogen. Want als er 4,5x meer laadpalen zijn, kunnen er ook 4,5x zoveel auto’s tegelijkertijd laden.
Overdag zal de bezettingsgraad aanzienlijk hoger liggen dan in de nachtelijke uren. Dat is een dilemma, want als 80% van de 500.000 stuks 125kW laadpalen bezet zijn, dan moet er al 50GW direct beschikbaar staan. Als er ook nog 20% aan 350kW laadpalen bijkomen, dan loopt dat op naar 70GW, evenveel als de capaciteit van 60 grote kerncentrales. De stroomproduktiecapaciteit in de EU is sinds 2006 niet meer gestegen, en schommelt rond 320 GW (Eurostat). Volgens de laatste cijfers 30% met waterkracht, zon- en wind, en 70% met fossiel en nucleair.
***
Naschrift van de redactie: Trollen
Er zijn steeds weer nieuwe respondenten die reacties insturen. Zij doen dat niet onder eigen naam en e-mailadres, maar onder fantasienamen en niet bestaande e-mailadressen.
Ik stuur ze dan een e-mailtje van de volgende inhoud:
Beste ….,
Je bent nieuw op Climategate.nl.
Zou je je even willen voorstellen (CV, Facebook-pagina of zoiets)? Desgewenst zal die informatie vertrouwelijk worden behandeld.
Mvg,
Hans Labohm
Hoofdredacteur van Climategate.nl
Daarop krijg ik dan een bericht dat deze e-mail onbestelbaar is. Dat wil zeggen dat het e-mailadres niet klopt (en de naam waarschijnlijk ook niet).
Een goede raad aan alle respondenten die zich op die manier toegang willen verschaffen tot Climategate.nl. Doe dat niet, want je zult worden geblokkeerd! En niet alleen voor die ene keer, maar voor altijd!
***
Tsa beleid maken is keuzen maken. In de ijmond is er flinke luchtvervuiling door een totaal verouderde cokes fabriek bij Tata steel. De oplossing is dichtdoen en er een andere voor neerzetten. Daarmee worden alleen de omwonenden geholpen. Op hoger niveau in het lands bestuur zit men op een andere weg. Afvang van co2 en dat opslaan in een oud gasveld in de Noordzee. Hiermee is het klimaat geholpen en dus de hele wereld. De bewoners moeten dan in de giftige dampen blijven zitten. Je kan de euro tenslotte maar een keer uitgeven. De keuze valt op de grootste deug opbrengst. De keuzes vallen daarom bij politici die niet gehinderd worden door lastige berekeningen. Kwestie van het goede advies bureau inhuren. Als je dit aan ingeneurs had over gelaten kwamen ze met een zuinige diesel. Die is politiek helemaal onaanvaardbaar.
Beter is de oplossing van de Zweedse staalindustrie. Die hebben cokes vervangen door groen waterstofgas.
Wilden ook IJmuiden kopen (Tata steel heeft IJmuiden al een tijd te koop staan) maar zagen er vanaf omdat ze het een te sterk verouderde boel vonden. Althans dat is wat ze zeiden.
BmG Het is een pilot…
https://www.forbes.com/sites/scottcarpenter/2020/08/31/swedish-steelmaker-uses-hydrogen-instead-of-coal-to-make-fossil-free-steel/?sh=13d365a92c8b
Zweden is globaal gezien een dreumes op het gebied van staal: 2020 4.7 Mt (0.25%)
De bewuste fabriek zou 2024 starten en in 2030 5 Mt gaan produceren om 10 Mt CO2 te sparen…
Kortom fake-info
BmG
Waterstof is niet groen. Het heeft geen kleur. Als het vry komt in de lucht zweeft het heel gauw op en beschadigt de ozon laag. Niet doen dus.
Het nationale te bouwen smartgrid en de smartmeter – verplicht – in huis is bedoeld om ook de stroom te kunnen afsluiten bij onbalans op het net door mismatch tussen vraag en aanbod en ook om de accu van je EV leeg te kunnen trekken. Als je dan als zorgmedewerker naar je patient moet of als vertegenwoordiger naar je klant moet met je EV kan je lopen, en dat is een stuk gezonder natuurlijk. Iedereen blij?
Met iets minder doemdenken, kom je dichter bij de realiteit.
BmG
Met minder illusoire stippen op de horizon ook.
Die opmerking maakte je zeker toen je in de spiegel keek
…. dichter bij de realiteit?.
Mijn diepvrieskist en warmtepomp of CV-ketel, koelkast, airco, TV, Inbraakbeveiliging etc. kunnen niet zonder continue stroomlevering, Gresnigt.
Het wordt dan tijd voor een diesel stroom aggregaat bij elk huis.
Er is een andere oplossing. Elektrische auto alleen voor die functies die nu al een Tesla van de zaak krijgen plus wat bestuurders die het nu moeten doen met een dikke Duitser met chauffeur. De rest neemt het openbaar vervoer. Er is hier ook nooit geklaagd dat de tram elektrisch is. Als alleen de bovengestelden in een auto rijden is de drukte op de weg en bij de laadpaal ook verdwenen.
@EAB,
We leven gelukkig niet in een Stalinistisch land.
“…..niet in een Stalinistisch land.””
Nee in een globalistisch land, wat is het verschil? Mag je nog zomaar ergens heen hier? Avondklok, muilkorfplicht, 4 uur van te voren afspreken, digitaal identificeren voor alles wat je maar wilt, onwelgevallige meningen worden monddood gemaakt, van social media verwijderd en nu worden zelfs hun banktegoeden bevroren.
Je moet denk ik jouw perceptie eens aanpassen door dagelijkse observatie van de WERKELKIJKE wereld, de door de media voorgeschotelde wereld bestaat namelijk niet.
We zitten al meer dan een jaar in een dictatuur, compleet met politietstaat, geen enkel verschil met het voormalige Oostblok of het Nazi rijk.
En al die andere hobby’s van de globalisten, agenda 2030 en de “great reset” worden heden ten dage gewoon uitgevoerd.
Je zult erg blij worden, je bezit niets en bent tevreden, jij gaat heel veel voor het klimaat doen want elektrisch rijden is er voor jou niet meer bij.
Cornelia, dat van die dictatuur kan je toch niet echt menen he?
Als je wilt weten wat dat is, een dictatuur, dan zou je om te beginnen eens het dagboek van Anne Frank moeten lezen, gevolgd door de herhaling van de reportage deze week over de bevrijding van Westerbork en als je dan nog niet snapt een reisje naar Auschwitz boeken.
Of misschien moet je gewoon eens rondvragen in je familie. Wellicht is er nog wel een oom of een tante die de bewust de oorlog heeft meegemaakt.
Wat je ook kan doen is de Goelag Archipel lezen of op de Duitse TV eens een paar herhalingen bekijken via internet van de reportages over de DDR.
Ik ben opgegroeid in Rotterdam, in de tijd dat je staande op een sinasappelkistje de hele stad kon overzien.
Ben jij dan echt van de generatie die als belangrijkste doel in hun leven zien, dat ze op een terrasje een wijntje kunnen drinken of op een ‘festival’ als zombies uren lang een beetje kunnen staan te hossen?
God verhoede dat je ooit eens in een echte crises mee moet maken.
PS. Bij het schrijven van het bovenstaande ging ik er van uit, dat je bijdrage niet sarcastisch was bedoeld. Zo ja, dan ben je niet duidelijk geweest.
En dan te denken wat allemaal aan het stroomnet zelf veranderd moet worden, hier liggen kabels uit 1957 in de grond, op plaatsen nog veel oudere, de verdeelkast wat hier staat is nog steeds het zelfde oude ding als toendertijd.
Ik neem aan de transformators ook.
Als ik mijn compressor aan zet in de avond, het is een oud ding dat wel, dan knipperen de tl buizen al even, als iedereen hier zwaar stroom gaat trekken in de buurt dan denk ik dat de kabels in de grond verbranden, het hele stroomnet hier is vroeger niet berekend op zulke stroom.
Maar de nieuwe generatie laders regelen de laadstroom terug bij een spaningsval, dus de laadtijd word dan ineens langer.
Allemaal dingen waar de regering niet over nadenkt, ze schuiven het door naar de netwerk beheerders, en die zitten nu al in de knel.
Visionair, die 30 milj EV vervangen nauwelijks benzine en diesel auto’s. Ze komen gewoon boven op het al bestaande wagenpark omdat in de tweede en derde wereldlanden de welvaart toeneemt, maar nog niet genoeg om maar meteen een EV aan te schaffen; vooral niet als daar geen subsidie op zit en nog afgezien van een ontbrekende infrastructuur.
Och, en zo lang je blijft geloven in de complete CO2 waanzin omdat je brein te klein is om alle weerleggingen daarvan te begrijpen, zo lang zal jij je nonsens wel blijven uitkramen.
Ze bewerkstelligen wel dat de lucht gezonder wordt. En daar gaat het om.
BmG
Gisteren kwam op het alarmistische NPO-nieuws dat de een of andere stoethaspel het van vulkanische uitbarstingen had afgekeken dat méér stof in de lucht, door vliegtuigen te verspreiden, de temperatuur zou kunnen temperen om de aarde te “redden”. De stoethaspel, wetenschapsjournaliste, had wel de Pulitzerprijs gewonnen. Kijk nu toch, de lucht is eindelijk schoner en nou moet die opnieuw vuil om het klimaat aan te passen. Blijkbaar bevindt ook jij je in dit type gezelschap.
Bij deze wat voorbeelden betreffende de motor achter Bas zijn wens denk welvaart. Een lang en gezond leven.
Alles is voor Bassie, zei de clown tegen zichzelf.
Er is genoeg over te vinden, dus de vlieger “wir haben es nicht gewusst” gaat hier niet op.
“Het rapport ‘This is what we die for: Human rights abuses in the Democratic Republic of the Congo power the global trade in cobalt’ traceert de verkoop van kobalt dat gebruikt wordt in lithium-ion batterijen en die afkomstig is van mijnen waar volwassenen en kinderen van soms pas zeven jaar oud werken onder gevaarlijke omstandigheden.”
“Milieudefensie. “Bomen zijn te waardevol om zomaar op te stoken. Houtmisbruik ligt op de loer als we de wildgroei aan biomassacentrales niet stoppen”, aldus Jorien de Lege van Milieudefensie.”
“Met name in Chili is lithium vrij makkelijk te winnen. Het lithium is er chemische verbindingen met zout aangegaan en kan worden vrijgemaakt door het op te lossen in water en te laten indampen. Als het op het mijnen van grondstoffen aankomt, kan dit worden beschouwd als een eenvoudige en goedkope methode. Wel kost het extreem veel water, wat een van de redenen is voor de aanzienlijke negatieve impact op de lokale bevolking en ecosystemen.´
Peter,
Ik wil dat de omgeving schoner wordt. En dat doet verspreiden van stof zeker niet.
Daar krijg je longkanker, e.d. van zoals de mijnwerkers in Limburg hebben ervaren. De meesten haalden hun pensioen niet.
En alweer zuig je dat uit je duim, mesothelioom kanker hebben de mijnwerkers opgelopen door astbest, asbest in machines, remvoering schachten, dat is heel wat anders.
De meesten zijn dood gegaan aan stoflongen en niet aan kanker, dat was een veel en veel kleinere groep.
Aantasting aan de longen is heel wat anders dan kanker, je moet dat woord kanker niet steeds misbruiken.
Daarbij waren de koempels zeker op de hoogte dat ze het later aan hun longen zouden krijgen, maar heel Nederland moest kolen hebben en de Limburgers geld en werk, daarbij heeft het lang geduurd dat de Limburgers een beetje mee mochten tellen als Nederlander, ze noemden niet voor niets de Hollanders koekenbakkers oftewel kopkleppers, wat duiden op veel vertellen en beloven en niks geven, of waar maken van hun beloften.
Jij doet altijd maar of anderen dat niet vinden. Bij alles creëer je een impliciete tegenstelling. Dat is natuurlijk niet zo. Anderen zien ook de nadelen van vervuiling maar weten ook dat alles gebouwd is op compromissen die verschuiven. Vervelend is dat ieder geloof geleid wordt door mensen die zich laten voorstaan op hun zuiverheid maar dat dat eigenlijk niets anders is dan het gebrek van een narcist, autist of psychopaat. Snap je dat? Zwart-wit denker? Het is geen goed kenmerk maar juist een slecht. Ja, niet in theorie maar wel menselijk.
“De lagere TCO van EV’s er toe leidt dat de transitie economisch gedreven zal zijn.”
Tot nu toe in ieder geval niet. Subsidies maken de TCO wel lager, maar niet de TC. Subsidies verhogen namelijk de TCT (Total Cost of Taxes, een zojuist door mij bedacht begrip).
Wie stelt zijn accu ter beschikking van de overheid om hem als lokale buffer te gebruiken? Wat zijn de vergoedingen voor dit gebuffer?
Wat zijn de kosten van die slimme laders? Hoeveel energie kost het om ze te produceren? Hoeveel gebruiken ze zelf?
Hoeveel temperatuursverhoging voorkomen we door die 30 miljard liter brandstof niet te verbranden?
Volgens mij is er wel meer dat de TCT verhoogd, en in dit artikel niet genoemd wordt.
Om maar een zware te nemen: wat te denken van het onderhoud van de wegen?
Wat jammer dat de reactie van Marc-de-visionajr is verwijderd. Hij had juist van die leuke discussiepunten.
Ja hij heeft zeker soms wel wat punten, hij is niet voor niets een Visionair, als je aandelen Tesla had gekocht en op het goede moment had verkocht dan had je goed geld verdiend.
Mijn bijdrage onder hem is ook ten gronde gegaan, maar dat beslist de moderator, hij zal er wel een reden voor hebben en dan leg ik me daar bij neer.
Bas Gresnigt,
Zolang nog niet alles op groene energie draait bewerkstelligen ze nog niets, en dan bedoel ik van de gehele fabricage van grondstoffen tot product.
Als er nu de helft volledige electrische auto’s zouden rijden had je al een probleem, en rookte de schoorstenen veel harder dan nu.
Dus die schone lucht van jou is zeer relatief, oftewel net wat je wilt zien.
Er is nog maar zeer weinig echte groene stroom die ook daadwerkelijk naar de burger stroomt, op papier kan veel maar in de praktijk klopt het niet, iedereen claimt heden groene stroom, een groen bedrijf klinkt zo mooi.
Zet de boomstook centrales stop want dat is nep groen, dan blijft er al niet veel meer over, trouwens die houtstook loopt toch een keer vast, de wijzende vinger staat nu veelal naar Nederland gericht, en terecht.
@Theo,
“Als er nu de helft volledige elektrische auto’s zouden rijden had je al een probleem, en rookte de schoorstenen veel harder dan nu.”
Als alle auto’s in NL elektrisch gaan rijden dan neemt de stroomvraag met ~20% toe. Dat is een goed oplosbaar probleem met extra wind en zon (later opslag van overtollige stroom als groene H2 in zoutkoepels).
https://www.eneco-emobility.com/tips/stroom-voor-elektrische-autos/
“Zet de boomstook centrales stop want dat is nep groen”
Het omgekeerde is waar. Daarom wordt hernieuwbare biomassa door alle vakorganisaties en overheden gekwalificeerd als klimaat neutraal.
“… trouwens die houtstook loopt toch een keer vast, de wijzende vinger staat nu veelal naar Nederland gericht”
Die wijzende vinger heeft niets van doen met biomassa stook.
GBV en meting geeft aan dat met de huidige regels het omgekeerde gebeurd; meer bos met meer staand hout per km².
Neen mijnheer BmG. Die biomassa centrales zijn een directe aanslag op de noodzakelijke bebossing voor CO2 opname en zuurstof afgave en woon/levensbestemming voor dieren. Een boom brandt nu eenmaal sneller op dan dat ze groeit. Dat betekent dus of maar een klein aantal bomen verbranden en enkele tientallen jaren wachten dat er weer een uit de kluiten gewassen boom terug is, maar ja dat is niet erg economisch nog afgezien van de beperkte energie dichtheid van bomen. Het is dan ook daarom dat ik Nuon(thans vattenval) vaarwel heb gezegd en mijn energie via de Atoom-alliantie betrek. Als u maar een greintje milieubewust was had u die beslissing ook allang genomen.
‘snelladen ‘ is zoiets als een medicijnflesje vullen met een emmer. Dat in het kader van energie – besparen .
uit de beoordeling kan worden afgeleid, dat men zelfs dáár het niet mee eens is; dat het idee van de energietransitie al zover het denken heeft aangetast dat men verspilling gelijk stelt aan ‘besparen’ (Moeten ze in de sahel ook invoeren dat idee. Daar waar mensen een halve dag moeten lopen voor een emmer water )
Ik heb vandaag een samenvatting geplaatst in mijn nieuwe rubriek de lesswatts post:
16-04-2021 : Even nog de ‘energietransitie’ samengevat : fossiele brandstoffen worden vervangen door brandstoffen afkomstig van natuurlijke bronnen, zoals houtsnippers, ethanol en pure plantaardige oliën . Die worden gewonnen door het kappen van bossen in gematigde streken en tropische oerwouden en het telen van gewassen daarvoor die voedselgewassen verdringen; waar dan milieu-organisaties, instituten ( WUR ) en politieke partijen die vóór de energietransitie zijn, schande van spreken in de media.
http://www.bureaulesswatts.nl/de-lesswatts-post
Snelladen is sowieso slecht voor een accu en verkort de levensduur
Ik lees regelmatig de artikelen op climategate. Grotendeels ben het vaak er wel mee eens. Als ingenieur elektrotechniek ben ik daar naast wel altijd voorstander geweest van de elektrische auto.
Waar ik tegenstander van ben is subsidies en foute voorlichting.
Elke keer komt de driehoek politiek, invloedrijke multinationals en media om de hoek kijken.
Of het nu klimaat is of geopolitiek of het financiële stelsel, bijna alle actuele onderwerpen zijn hierop terug te leiden ( agenda, 2031, corona etc etc)
Als burger ben je maar 1 eenheid groot, dus voor de driehoek geen gevaar. De individualistische burger is slecht georganiseerd en is nergens meer lid van. De organisaties die nog bestaan zijn onderdeel van de driehoek ( vakbonden, greenpeace, rodekruis etc.)
We kunnen ons hier helemaal lek schrijven maar voor de driehoek ijn we geen gevaar en als wel wordt je gecensureerd of als Rypke, opgepakt.
Toch vind ik wel dat ie elektrische auto er mag komen. Dat dat met horten en stoten zal gaan, moet denk ik op de koop toe genomen worden.
Wind energie zie ik wel verdwijnen met al de negatieven zaken als milieuschade vanwege afval en aan mens en dier.
Zonne energie gaat naar de Sahara en hier mooie kerncentrales ( wacht maar af)
Gelukkig is het al een kwartaal wereldwijd heel erg koud dus de zon doet ook al een duit in het zakje ( daar mogen meer artikelen over komen vind ik)
Echter, belangrijker dan alles is het doorbreken van de driehoek, daar horen alle alternatieve nieuwskanalen zich de krachten voor te bundelen anders komt er een punt van no return!!
johan de haag
Aangezien vrijwel alle aandrijvingen tegenwoordig met elektromotoren worden uitgevoerd, heb ik daar geen probleem mee. Maar ik vind het wel van enige onvolkomenheid getuigen om dat met een lithiumaccu van zo’n 600 kg te doen. Dus laat men daar nu eens een betere oplossing op verzinnen. Ruwweg verplaatsen we met zo’n elektrische Tesla van zo’n 2200 kg misschien 1,5 persoon gemiddeld.
Dat lijkt me toch een wat scheve verhouding. Temeer omdat die auto’s in Nederland nog grotendeels op fossiele energie rijden.
Het lijk me dus slimmer om dat eerst aan te pakken. (Als dat dan zo nodig moet) Voorlopig is gas een betere oplossing. Met daarnaast véél bomen planten, héél veel bomen. En die laten staan tot ze tot volle wasdom zijn gekomen. Die werken voor je terwijl je er naar kijkt.
johan den haag
ik vergat het inmiddels wat belegen linkje.
https://www.ad.nl/auto/asfalt-slijt-harder-door-elektrische-auto~a0e55788/#:~:text=Er%20rijden%20nu%2062.000%20elektrische,een%20benzineauto%20van%20vergelijkbare%20afmetingen.
Spitzenglättung, Dunkelflaute, langzaam worden we voorbereid op de terminologie van het nieuwe normaal.
‘Nette’ gemeentes en provincies geven een uitstekende begeleiding tijdens wegomleggingen. “Volg 7”, staat er dan bijvoorbeeld. “Voor richting Gouda, volg 1”, u kent het wel.
Meer en meer maak ik mee dat je gewoon tegen een wegafsluiting opbotst. “Wegomlegging”, staat er dan. Verder moet je het dan maar uitzoeken. Barst maar, denkt zo’n gemeente kennelijk. Of iets van gelijke strekking.
Het is hetzelfde type mensen dat de IC capaciteit afbouwt denk ik dan, dat ziekenhuizen sluit, Nederland vol laat lopen met gelukzoekers, het huizentekort laat oplopen, defensie verwaarloost en een hele generatie schooljeugd verpest. Denkt u nu heus dat dit type mensen onze elektrische energievoorziening in goede banen gaat leiden?
Welnee, ze bedenken gewoon nieuwe woordjes. Wat dacht u van; ‘Achtung Strommangel’ of ‘Heute Tagessatzladen’
( laden tegen dagkoers) ?
Ik denk trouwens dat het geen Spitzenglättung wordt, maar eine Spitzenspeicherungswechselanordnung (ook een lang woord).
’s Zomers als de zon goed schijnt is iedere EV verplicht om overdag naar een oplaadstation te rijden, nodig of niet nodig, aan het werk of niet, om zodoende de overproductie van zonne-energie in de beschikbare opslagruimte op te vangen.
Hatzelfde uiteraard ’s nachts bij veel wind. Iedere EV-bezitter moet zijn bed uit om de overproductie van windenergie in zijn eigen emmertje te stoppen.
Om dan thuis de opgeladen stroom over te laden naar een huisbatterij, en hup … noch een keer naar de laadpaal.
Ik zie nog een mooie toekomst voor de kolenkachel als noodverwarming in de strenge winters die gaan komen. Een paar maanden steenkool is voor een particulier met eigen grond goed te bewaren.
@Jan de Jong: In een standaard garage van 600 X 320 X 210cm kun je al zo’n 50 ton bruinkool stapelen.
Een alleenstaand huis stook je aangenaam warm met 4 ton/jaar, dus zoveel ruimte heb je niet nodig voor een paar maanden kolen. :-)
Idd, wij hadden thuis 2 stuks kolenhok, een voor de winkel met eierkolen en een voor het woonhuis met antraciet.
Daartoe waren er 2 luiken vlakbij de (winkel)voordeur van een naar schatting 50 x 70 cm. Dus de kolenboer kon zijn lading direkt storten zonder binnen te komen. In de kelder eronder waren er twee afgeschotte ruimtes van ca 1,5x2m en die werden tot ca 120 cm ieder jaar gevuld dat is bij elkaar zo’n 7.5m3 en daar werd de hele winter mee gestookt (ook die hele koude van 1963 !!) en dan bleef er toch altijd een respectabele laag kolen over aan het eind van de winter. Er werden 3 kachels mee gestookt : 1x in de winkel en 2 in het woongedeelte (keuken en woonkamer) Het enige nadeel : 2 schoorstenen vegen en kachelpijpen schoonmaken in het voorjaar.
Ik heb nog niet zo lang geleden gelezen dat de volledige electrische auto verkoop dramatisch was afgenomen, ik meen maar 55 Tesla’s in heel het land, hybride auto’s deden het beter, ook kiest men liever voor een 2dehans hybride.
De totale verkoop tegen nieuwe brandstof auto’s was een druppeltje op een gloeiende plaat.
Meest negatieve oorzaken was de lange laadtijden, en in het buitenland de slechte infrastructuur, reizen moest goed gepland worden.
2dehands was het de verouderde accu techniek gekoppeld aan toch nog een duur prijskaartje.
Maar als je de media leest dan denk je dat de EV verkoop als een trein loopt, maar dat is in de praktijk niet waar, uiteindelijk zal men wel gedwongen worden mede door de EU om een electrische auto te kopen, veel fabrikanten weten dat de euro 7 norm een onhaalbare zaak is wat hun opgelegd is door de EU.
De EU ooit opgericht voor vrij handelsverkeer en een munt hebben ze nu tot een machtig emperium gemaakt, wat ons al flink de nek dicht geknepen heeft, en dat zal nog lang niet het einde zijn.
Theo, onlangs heeft de EU het halen van de Euro 7 norm al stevig afgevlakt. Het is nu een streven geworden.
Ik heb het al eens geschreven; binnen de EU zijn tegenkrachten aan het groeien die uiteindelijk de totale waanzin van de energietransitie de nek zullen omdraaien.
Gas is in eens zo maar duurzaam, subsidie voor de ontwikkeling van kernenergie, aanleg dikke gasleiding in Noord-Europa enz. Voeg daarbij het steeds verder draaien van het IPCC, zoals het toegeven dat de invloed van CO2 absoluut niet duidelijk is omdat ‘klimaat’ een veel te gecompliceerd systeem is.
En dan heb ik het nog maar even niet over die 100 miljard die nodig zijn voor het aanpassen van het stroomnet. Nou, en als ze zeggen 100 miljard, dan weet je een ding zeker; met 200 miljard gaan we het absoluut niet redden.
Maar ja, Bas heeft al die berichten nergens kunnen vinden. Gelukkig is hij blij dat we niet in een communistische dictatuur leven. Als deze uitspraak van hem niet zo in- en intriest was zou je smakelijk om kunnen lachen om onze Vietnam liefhebber.
AnthonyF,
Heb je inderdaad geschreven, het word ook eens tijd dat er tegengas komt, alhoewel de groene industrie gewoon door raast, en zoals ik al een artikel heb geplaatst alles zal doen om aardgas en de hele fosielle industrie ten gronden wil leggen, ja zover is het wel al gekomen.
En dat word ook nog een keer flink gesubsidieerd.
AnthonyF,,
“binnen de EU zijn tegenkrachten aan het groeien … Gas is in eens zo maar duurzaam”
Kun je aangeven waar de EU dat heeft gesteld?
Tot nu toe heb ik niets kunnen vinden dus lijkt het mij een hoax.
“binnen de EU zijn tegenkrachten aan het groeien … aanleg dikke gasleiding in Noord-Europa”
Dat zouden Dld en Rusland wel op prijs stellen. Waar kan ik dat vinden?
“binnen de EU zijn tegenkrachten aan het groeien … subsidie voor de ontwikkeling van kernenergie”
Die subsidie is door de betrokken expert commissie unaniem expliciet uitgesloten omdat kernenergie strijdig is met hernieuwbare (ik meen ~een jaar geleden).
Geen wijziging gezien???
@Theo,
Dat AnthonyF allerlei verzinsels publiceert als feit (daar lijkt het op), is contra productief voor het bereiken van je doel.
BmG, kijk hier eens naar:
A Paradigm Shift in Reactor Safety with the Molten Salt Fast Reactor
https://cordis.europa.eu/project/id/661891
Bas denkt dat alles op internet te vinden is. Nee Bas. Op internet vindt je geen indrukken, gevoelens , taboes, neigingen of onderhuidse emoties. Maar ze kunnen er wel zijn. Moeilijk hé? Dacht je een echt hulpmiddel te hebben, blijken neuronormalen toch weer voorsprong te hebben. Hoe weten ze dat? Vin ik ook rot.
@Albert,
Ik ken SAMOFAR, gebaseerd op het Molten Salt Reactor experiment van het ORNL:
https://en.wikipedia.org/wiki/Molten-Salt_Reactor_Experiment
Helaas heb ik nog geen oplossing gezien voor de problemen rond de MSR die reguliere implementatie in de weg staan.
(te snelle slijtage van het speciale nikkelstaal / te hoge werktemperatuur (700grC), verstopt raken van de gaatjes in de grafiet moderator, zuivering van het gesmolten zout (actinides eruit), e.a.
Zelfs de Chinezen lijken ondanks hun 600 wetenschappers geen oplossing gevonden te hebben.
Ik zie nog een mooie toekomst voor de kolenkachel als noodverwarming in de strenge winters die gaan komen. Een paar maanden steenkool is voor een particulier met eigen grond het beste te bewaren (alternatieve brandstoffen: hout, olie, benzine, diesel, gasflessen).
Zoals de titel al aangeeft (wensdenken) functioneren EV’s vooral in een sterk symbolische/moralistische/mythische orde. We zijn weer terug in de Middeleeuwen. De aarde is in doodsgevaar en moet gered worden van het kwaad. De EV als Sint Joris zeg maar, in zijn strijd tegen de draak (CO2). Juist die nieuwe, postmoderne, bovennatuurlijke dimensie (die je nu overal aantreft bij klimaat- en energiediscussies) verdraagt geen strak redeneren (wat de schrijver overigens voortreffelijk doet). Vooral het beeld en profilering van gevaarzetting en redding door een held is onverwoestbaar en neutraliseert tegenstellingen die in een strikt natuurlijke orde de boel zouden bederven. We zijn daar voorlopig nog niet vanaf.
“In feite symboliseren gevechten met draken zowel historische als mythische waarheden. De draak, een monsterlijk aards wezen dat de verdelgende macht van de leeuw, de slang en het vuur in zich verenigt, is de belichaming van het kwaad, het demonische en de onderwereld. Het verslaan van de draak, nodig om het kostbare, het zuivere of het ware te bereiken, is een van de beproevingen die de held, die de draak doodt, moet doorstaan op de weg naar de volmaking”.
(Uit: Alexander Eliot – Mythen van de mensheid)
Als bezitter van een EV denk ik dat ik mee mag praten. In 2 jaar tijd staat de teller inmiddels over de 50.000 km en slechts één maal heb ik 2 uur bij een laadpaal gestaan om te testen of het werkt. De rest van de tijd gaat de stekker in het stopcontact en heb ik de laadstoom ingesteld op 8 Ampere en laden met nachtstroom. Per nacht laad ik dan een bereik van ongeveer 150km, gemiddeld genoeg voor mij. Met een bereik van ruim 400km heb ik genoeg speling voor het kiezen van mijn laadmoment.
Het grootste voordeel van een EV is de lage energiekosten en dankzij het s’nachts laden aan een eigen stopcontact bedragen deze net iets meer dan 3 cent/km. Bij een (snel)paal kan dit oplopen tot 10 cent/km, waarmee het grootste voordeel van een EV teniet wordt gedaan.
Als je overweeg een EV aan te schaffen zorg dan dat je een eigen stopcontact heb en een bereik zodanig dat je hier ook weer terug kan keren. Wat betreft het laden in het buitenland, neem in ieder geval een verlengsnoer mee.
Zorg als overheid, dat nieuwbouw huizen een eigen parkeerplaats hebben, mijns inziens is dat een must voor een EV.
Albert, heb je één auto of ook een tweede exemplaar? Zo ja, is dat een FBA (Fossiele Brandstof Auto) of ook een EV? Zo ja/nee, waarom wel/niet?
Mijn ervaring met de buren hier, is dat ze allemaal een tweede auto op benzine/diesel hebben die in geval van spoed of spontaniteit meteen gebruikt kan worden. Niemand heeft een tweede EV. Ook niet omdat die niet op de zaak kan worden afgeschreven.
Zou je zonder subsidie deze EV hebben aangeschaft?
Johan. BIj het kopen van een auto kijk ik vooral naar de TCO. Najaar 2012 heb ik een Toyota Prius Plug-in aangeschaft, vanwege de toen bijzonder gunstige voorwaarden. Deze heb ik nog enige tijd aangehouden en pas nu verkocht, omdat de inruilwaarde me niet aan stond en de kosten van het aanhouden minimaal waren, mede dankzij onze krankzinnige belastingregels. De afgelopen 2 jaar heb ik nooit de noodzaak gehad een 2e auto te hebben.
Zonder ‘subsidie’ (MIA en 4% bijtelling) zou ik geen EV hebben aangeschaft.
Eerlijk begrijpelijk antwoord Albert in jou situatie.
Op kleine individuele schaal kan dat prima werken. Wat met mensen die geen eigen parkeergelegenheid hebben? U rijdt voldoende kilometers, maar mensen die jaarlijks 5000 km doen verdienen de meerkost niet terug en zijn bovendien nog vervuilender aangezien de productie van een EV veel hoger is. Voor wie weinig kilometers rijdt is dit dus nadelig. Als u eens een daguitstap wil maken bent u afhankelijk van opladen onderweg waardoor u beter thuis kan blijven. Daarom zouden mensen de keuze moeten krijgen met wel type voertuig ze rijden, u kiest voor een EV en ik voor een kleine benzine. Maar men is bezig met de brandstofmotor te verbannen.
Jeroen, mijn advies: als je geen eigen parkeergelegenheid heb, koop dan geen EV.
Een dag uitstap kan ik nog steeds maken, met 400 km kom je een heel eind en als het moet kan je meestal laden bij het bezoekadres.
Eerlijk gezegd hoop ik dat EV’s niet te populair worden. Als iedereen een EV heeft, worden de belastingen voor het rijden van een EV fors verhoogd. Ik denk dat we in de toekomst blij mogen zijn als we nog auto mogen en kunnen rijden.
Uiteindelijk zal de EV op prijs gaan concureren met de ICE ,ook voor kleine auto’s
Jeroen,
Die brandstofmotor verbanning is een goede zaak voor mijn en jouw gezondheid!
Je kunt ook een waterstof auto nemen zoals de Hyundai nexo die inmiddels qua aanschafkosten gedaald is naar het middensegment benzine auto’s.
Als je de materiaal kosten en hoeveelheden bekijkt dan schat ik dat waterstof auto’s geleidelijk een groter marktaandeel gaan veroveren.
Nu Gv op de Binkhorst ook al een laadpunt heeft zit ik er ernstig over te denken.
Zeker nu er betaalbare thuis tankstations komen die waterstof maken van je zonnepanelen stroom.
Met die waterstof auto’s kun je immers ~ net zo ver rijden als met een diesel. En Dld heeft langs de snelwegen voldoendel H2 tankstations. Dus van/naar de wintersport is geen punt.
Bas. Een dieselmotor is vele malen efficiënter dan welk type brandstof motor dan ook. Door de “vettiger” vloeistof is de motor slijtage aanzienlijk minder dan een benzine, gas en waterstof aangedreven auto..
Op 1 januari van dit jaar sloot Duitsland 11 kolencentrales die de goedkoopste stroom leverden , het duurde maar 8 dagen. Intussen worden 4 ervan weer als “back up” warm gehouden ten koste van de elektriciteitsprijs.https://notrickszone.com/2021/04/13/2021-german-coal-plant-phaseout-lasted-only-8-days-put-back-online-to-stabilize-shaky-grid/ Daarmee toegevend dat ze niet kunnen sluiten.
Als tegenstander van EV moet ik toch toegeven dat velen te snel klagen. Een actieradius van 300 km is voor dagelijks gebruik voldoende. Hoeveel kilometers doe je per dag? Dus dagelijks opladen is niet aan de orde. Het is trouwens de bedoeling dat EV opgeladen worden met zonnepanelen op je dak, want dat velen uit werken zijn begrijpen politici niet. En dan beginnen de problemen
De aankoopprijs is veel te hoog, als 20% van de huidige mensen geen voertuig kan kopen is er een groot probleem. Je zal maar in een laagbetaald distributiecentrum werken en afhankelijk zijn van een wagen.
Velen hebben geen eigen parkeergelegenheid. Dus wie gaat alles vol zetten met laadpalen of komen er mega oplaadstations?
Stond een mens vroeger 1 uur per dag in de file dan staat hij nu ook nog dagelijks 1 uur aan een laadpaal te wachten. Brandstof tanken duurt 5 minuten, laadpalen veel langer. Je staat daar dan gewoon te wachten samen met een tiental anderen. Dat lijkt me een enorm tijdverlies. File = economische schade, uren slijten aan een laadpaal zeker niet?
Vervuilender voor wie weinig kilometers rijdt. En dan hangt het ervan af als je groene stroom gebruikt of niet, als de stroom grijs is zijn we niets met een EV.
Een tweedehandsmarkt zal onbestaande zijn. Wat zal de levensduur eigenlijk zijn van een EV? Ik ken hier al meteen 4 mensen waarvan hun voer tussen de 12-20 jaar oud is. Het beste voor het klimaat is hetgeen dat niet geproduceerd wordt.
Elektrisch rijden kan men al 100 jaar, voor een of andere reden kwam het er niet van.
Dank voor dit zeer heldere artikel.
De vraag komt op wie dit bedenkt.
Hoewel, het getuigt van totaal gebrek aan denken.
Beter meteen waterstof maken van die wind- en zonnestroom.
David Dirkse
Zo denk ik er ook over. Laat de industrie/het transport in het westen van het land haar eigen energie opwekken met de al bestaande en gegunde windturbines op zee. Dan kunnen zij uitproberen of het zo’n goed verdienmodel is.
Zij gebruiken tenslotte 80% van de totale energie. Dan kunnen de huishoudens in Nederland nog jaren voort met het Nederlandse gas.
Wel eerst de Groningers voortvarend en volledig én snel schadeloos stellen of hun woning tegen de onbeschadigde waarde opkopen. En het aanbieden van een aardbevingsbestendig alternatief.
Hans Beenen laat zien wat de gedachten & wanen zijn van de gemiddelde burger die wat weet van elektriciteit. Interessant. Wat meer voorlichting richting publiek vanuit bijv. Tennet zou handig zijn.
Ben met je eens dat de problemen die hij brengt allang zijn bedacht door de planners.
Waarbij hij bovendien vergeet allang bedachte oplossingen te brengen.
Het opvallendst is dat hij de opslag van overcomplete = goedkope elektriciteit in zoutkoepels & aardgasveldjes (na PtG(H2) conversie; ~90% rendement) vergeet te noemen.
Die “gratis” opslag kan voldoende energie opslaan om een heel jaar zonder wind & zon af te dekken.
Voor de terug conversie kan gebruik worden gemaakt van onbemande brandstofcellen (rendement omzetting 60%). Dezelfde die in op waterstof aangedreven treinen, bussen en auto’s (bijv. de Hyundai Nexo) zitten.
Verder vind ik zijn ongefundeerde foutieve verdachtmakingen storend. Bijv:
“Veel hout komt uit oerbossen van de Baltische staten en landen rond de Karpaten, die door corrupte overheden wordt verkocht.”
Er is geen sprake van corruptie rond biomassa in de Baltische staten. Het gaat om gecertificeerd (=hernieuwbaar) beheerde bossen.
Van de landen rond de Karpaten komt nauwelijks biomassa.
“De verkwanseling van kostbare natuur, zal hoe dan ook stoppen.”
Onzin. Het gaat om hernieuwbaar beheerde bossen. Gezond Boeren Verstand zegt dat eigenaren niet het gouden kalf gaan slachten.
Dat werd vroeger wel gedaan omdat men toen foutief dacht dat er een bijna oneindige hoeveelheid staand hout was.
De ervaring in Dld heeft laten zien dat de hoeveelheid staand hout en het bosareaal toenemen naarmate er meer biomassa wordt verstookt.
“zon- en windparken als paddestoelen uit de grond, maar die wildgroei is zinloos zolang er geen voorzieningen zijn om die grote hoeveelheden stroom op te slaan.”
Die voorzieningen zijn pas tegen 2030 nodig. Er is geen sprake van wildgroei, maar van gereguleerde expansie.
“Een grootschalige en goedkope oplossing is de komende 10 jaar niet te verwachten.”
Die is aanwezig in de vorm van lege aardgasveldjes en zoutkoepels.
Goedkope wind & zon elektriciteit wordt met PtG(H2) installaties omgezet in H2 (rendement ~90%) dat daarin word opgeslagen.
“Het is duidelijk dat Duitsland nu al kampt met tekorten aan elektriciteit.”
Dld is een netto exporteur van elektriciteit.
Hun opwek capaciteit zonder wind en zon is bijna 2x hoger dan het verbruik aan stroom…
Verder vergeet hij dat zo ongeveer iedere accu auto s’nachts wordt opgeladen. Er is geen sprake van met z’n allen gelijktijdig opladen. Gaat ook niet komen.
Mensen huren een brandstof auto voor de wintersport reis of als dat niet meer kan een waterstof auto zoals de Hyundai nexo…
“Als men dit pad blijft volgen zal dit alles … leiden tot schaarste aan zowel elektriciteit als aardolie, met als gevolg een energiecrisis en hoge energieprijzen ”
Onzinnig doemdenken.
Onzinnig doemdenken versus naïef wensdenken.
BmG, je vergeet elke keer te vermelden dat een PtG installatie tijd nodig heeft om waterstof te maken omdat hij een beperkte capaciteit heeft.
@Albert,
Natuurlijk heeft dat tijd nodig. Maar dat is geen punt.
Je laat de PtG installatie werken wanneer de stroom erg goedkoop is en slaat het waterstofgas op. In een tank (druk: 350 of 700ato) als het om kleine hoeveelheden zoals bij een tankstation gaat, ondergronds in zoutkoepels of lege aardgas veldjes als het om grote hoeveelheden gaat.
Je levert vanuit de opslag.
BmG, jij hebt nog nooit rekening gehouden met de energiekosten en dus financiële kosten die de nieuwe technologie met zich brengt. Mocht je je het niet realiseren: Het produceren van een brandstofcel kost energie.
@Johan,
Kernenergie jongens willen graag je argument gebruiken omdat ze het foute idee hebben dat kerncentrales er dan gunstiger uitkomen tegenover hernieuwbare.
Maar het is niet relevant.
Het gaat in deze maatschappij om geld en om gezondheid!
Helaas kan ik nog niet iedereen meekrijgen v.w.b. gezondheid maar dat gaat wel komen.
BmG
Ben jij je bewust dat Nederland op het wereldtoneel een dreumes is? En het daarom alleen al past op het gebied van de echte problemen meer volgend te zijn.
Daarbij, als we vinden dat het leefklimaat in steden en industrieterreinen niet zo best is, het verstandig zou zijn niet meer mensen toe te laten? En dat zoiets de snelste oplossing is voor héél veel veronderstelde en echte problemen waar Nederland op eigen grondgebied iets aan kan doen?
Peter,
Je snijdt een gecompliceerde kwestie aan met stevige ethische aspecten waarbij bij iedere aanvraag de consequenties een beslissing moet worden bekeken.
Wat als iemand wordt gedood door de dictator als hij wordt teruggestuurd? Ik wil geen doden op mijn geweten hebben.
Zo arm hebben we het hier niet dat zulke indirecte moorden noodzakelijk zijn.
Er is wat discussie over stationaire brandstofcellen.
Net zoals met Covid-19, e.a. loopt ook hier Z.Korea ruim op ons voor met 20 en 50MW installaties:
https://www.powermag.com/whats-been-holding-hydrogen-fuel-cells-back-and-how-to-change-that/?oly_enc_id=4802I8428578A0X
BmG, we hebben behoefte aan een capaciteit van 17GW als we kijken naar het huidige stroomverbruik. Dat zie ik niet zomaar gebeuren.
@Albert,
Daarvoor hebben we nog 20jaar o.i.d. In die tijd kan veel veranderen.
Vergelijk de situatie met de stroomopwek in 2020 met de situatie 2000.
Alleen al de grote toename van WLK’s…
BmG
Je bent onverbeterlijk en je herhaalt vrijwel dagelijks je stommiteiten als het over houtige biomassa gaat.
Door welke propagandist ben je ingehuurd om die wanen hier permanent te verspreiden.
Als je een boom van 100 jaar omhakt/zaagt, dan kost het opnieuw 100 jaar om die te vervangen. En dan mag hij tussentijds niet doodgaan aan welk euvel ook. Je bent en blijft een totaal biologisch onbenul.
Peter,
Productie bossen bevatten geen bomen van 100jaar.
Een boseigenaar moet geld verdienen omdat een bos veel geld kost. Alleen de belastingen al….
Die bomen worden anyway omgehakt vanwege het waardevolle hout dat ze bevatten. Dat brengt veel meer op dan biomassa.
Alleen hout dat niet voor planken, balken, enz. bruikbaar is wordt verwerkt voor biomassa.
Verder vind ik zijn ongefundeerde foutieve verdachtmakingen storend. Bijv:
“Veel hout komt uit oerbossen van de Baltische staten en landen rond de Karpaten, die door corrupte overheden wordt verkocht.”
Er is geen sprake van corruptie rond biomassa in de Baltische staten. Het gaat om gecertificeerd (=hernieuwbaar) beheerde bossen.
Van de landen rond de Karpaten komt nauwelijks biomassa.
Ongefundeerde foute verdachtmakingen? Certificering is een wassen neus! Er zijn 10 tallen artikelen over illegale houtkap in die gebieden te vinden. Leest u dit maar eens.
https://www.groot-waterland.nl/2020/05/16/ecologische-ramp-in-estland-door-biomassacentrales-in-nederland/
@Hans,
Natuurliefhebbers willen elk stukje bos tot uniek erfgoed verklaren. En ze hebben argumenten.
Alleen daarmee kan de eigenaar de kosten van zijn bos niet betalen.
Als ze hun wil in daden willen omzetten dan moeten ze die bossen opkopen en tot natuurmonument verklaren.
Overigens wordt door de EU gewerkt aan een verbeterde certificeringsregeling voor hernieuwbare (2024, ja het duurt lang maar het kost veel tijd om de mensen uit zoveel landen op een lijn te krijgen).
Bas, je wilt meer voorlichting vanuit Tennet? Je wist het niet, maar je bent al op je wenken bediend. Ik weet alleen niet of de “gemiddelde burger” daar blij van wordt:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4008791/waarschuwing-voor-blackouts-om-wind-en-zonnestroom
“ Nederland dendert af op black-outs in de stroomvoorziening, omdat we ons onvoldoende realiseren dat de wind niet altijd waait en de zon niet altijd schijnt. Vooral vanaf 2025 is uw stroomtoevoer ’niet meer vanzelfsprekend. Zo waarschuwt Ben Voorhorst, operationeel directeur van Tennet, in NRC. Daarmee is ’s lands grootste netbeheerder nog stelliger over de risico’s van wiebelstroom (de fluctuerende opwek uit windturbines en zonneparken) dan Voorhorst vorig jaar al was in een interview met de Telegraaf”.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i23112/tennet-over-vol-elektriciteitsnet-sprake-van-puzzel-die-niet-een-twee-drie-is-opgelost
‘Er is sprake van een puzzel die niet een-twee-drie is opgelost.’ Dat stel Ben Voorhorst, chief operational officer van hoogspanningsnetbeheerder TenneT, over de huidige congestie op het elektriciteitsnet.
Nu zijn dit maar de “gedachten en wanen” van Ben Voorhorst, operationeel directeur bij Tennet. Want wat weet die nu helemaal van elektriciteit vergeleken met Bergbeklimmer Bas, die 50 jaar geleden informatietechnologie (!) heeft gestudeerd en daarna als manager de kost verdiende?
@Chemical,
En wie wordt er beter van als we Voorhorst, directeur van Tennet, op zijn wenken bedienen? Wiens baan wordt gemakkelijker geld verdienen?
Natuurlijk moet er door een onafhankelijke partij naar worden gekeken en moeten dan de benodigde upgrades worden aangebracht.
Ik heb alle vertrouwen dat Tennet dat kan.
Tennet is een functionerende organisatie, iets anders dan onze medische stand met de Jonge als boodschappenjongen.
Bas,
Zoals gebruikelijk probeer je weg te glibberen langs geitenpaadjes. Jij verzuchtte dat meer voorlichting aan het publiek door Tennet handig zou zijn, en die wens is verhoord: Tennet waarschuwt dat Nederland afdendert op een black-out in de stroomvoorziening en dat vanaf 2025 “uw stroomtoevoer niet meer vanzelfsprekend is”. Hoe duidelijk wil je het hebben? Dat deze uitspraken niet in jouw kraam te pas komen, tja, dat is jouw probleem.
BmG
Mensen die het kappen van oerbos als OK en duurzaam beschouwen, zijn rücksichtslos en hebben geen enkel respect voor de natuur. Niet alleen verdwijnt het bos definitief, maar ook de fauna. Bovendien kost het honderden jaren voordat het bos weer is hersteld. Er is geen sprake van een cyclus, maar van een eindig proces. Het getuigt van domme Westerse arrogantie om met dit hout stroom op te wekken voor warmtepompen en Tesla’s. Tot slot een artikel over de houtmaffia:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2019/maak-kennis-met-vlad-een-roemeen-die-knokt-tegen-de-houtmaffia~v82897/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Hoe is het eigenlijk afgelopen met dat experiment van autobussen op waterstof uit 2007? Nooit meer iets van gehoord…
Ik ken dat experiment niet.
Maar er rijden inmiddels in een aantal Duitse steden waterstofbussen rond.
Inmiddels ook in Groningen en andere steden. Het gaat in NL vlgs mij richting 100 waterstofbussen.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/11/20/vijftig-nieuwe-waterstofbussen-in-het-openbaar-vervoer
Pijnlijk helder.
Het verhaal laat zien dat de hele klimaatwaanzin als een kaartenhuis in elkaar valt.
Zodra je eenvoudige natuurkundige wetten toepast kom je er al snel achter dat het nooit gaat gebeuren.
Biomassa centrales zijn nog steeds niet afgeschaft , in tegendeel , er komen meer !!!!
Schandalig.
Hans Labohm besloot dit te censureren (net zoals het beticht van Marc de Visionair). omdat het een ongemakkelijke waarheid is:
Hans Beenen denk een slimme jongen te zijn, die allerlei problemen kan zien die de domme jongens in Brussel niet zien.
De realiteit is dat al deze vermeende problemen niet bestaan. Bijvoorbeeld, het is altijd al geweest dat de dagelijkse piek in verbruik 2-3x hoger is dan het verbruik na middernacht. Elke nacht staan de gascentrales momenteel bijna niets te doen.
’s Nachts opladen van je auto is dus echt geen probleem en is zelfs een mooie oplossing om het verbruik homegener over de 24 uren van de dag te verspreiden.
Energiewende of niet, vroeg of laat moeten er kosten gemaakt worden om een oud en versleten net te vervangen. Je kunt er dus ook een smartgrid van maken.
kijk James, of wat je naam ook moge wezen,
Dat jij denkt dat Hans Beenen meent een slimme jongen te zijn, en dat jij het daar kennelijk niet mee eens bent, schrijf ik toe aan het feit dat jij denkt dat er in Brussel slimme jongens zitten, en dat Hans Beenen dat niet weet … lekker puh.
Da’s niet zo slim.
Ik weet niet of je er mee bekend bent, maar grote wijzigingen in organisaties of productiesystemen brengen altijd de nodige problemen met zich mee. En hoe dichter je bij de politiek komt, hoe manifester die problemen worden.
Vandaar dat we het vaak hebben over kinderziektes, en ook wel het grapje dat de uitvoering niet achter loopt, maar dat de planning voorloopt.
En nee, Frans Timmermans is misschien wel een slimme jongen, ongetwijfeld, maar het is geen verstandige man.
Als socialist zou die moeten weten hoe het met revoluties is gesteld. En als socialist zou die ook moeten weten, dat er over maatschappelijke transities heen altijd veel tijd is gegaan. En van beide zaken (en nog wel meer) wil die niks weten.
En aangezien hij Brussel weet te overtuigen – als ze al niet aan zijn lippen hangen – zegt dat veel over de soort slimheid van die jongens.
Dat Timmermans ook jou heeft weten te overtuigen dat ie niet dom is, zegt meer over jou dan over diens wijsheid.
Clauscentrale Maasbracht is een gascentrale. Sinds een tijdje (ongeveer 2 jaar) draait deze centrale naar vraag. Ik fiets iedere dag langs de centrale. En wat valt op? Het werkt! En wel heel vaak. Zelfs in de afgelopen warme zomer de drie schoorstenen praktische iedere dag zien “roken”.
Deze “bijspring” centrale wordt wel erg vaak aangesproken.
Werkt die ook om 3 uur in de ochtend? Dan is er elke dag heel weinig elektriciteitsverbruik.
Of doe jij dan je ogen dicht – letterlijk en figuurlijk?
Ik bevestig als uitkomst van dit artikel over groeiend aantallen EV’s, met …….
(1) een geconstateerd oplopend tekort aan stroom (als gevolg van toenemende EV’s, huishoudens-/bevolkingsgroei, warmtenetten en datacenters),
(2) de grote achterstand in ‘hernieuwbare’ waterstofproductie,
(3) een toenemende aversie tegen biomassa-bossen-destructie en
(4) een even grote naïeve aversie tegen nieuwe R&D van (schone Thorium) kernenergie,
dat we in Nederland nog vele decennia lang aan het aardgas verbonden blijven.
Allen de politiek heeft die conclusie
….. Alleen de politiek heeft die conclusie nog niet! Het wordt een harde confrontatie voor ze, door de ideologische zinloze / effectloze strijd tegen CO2-klimaatverandering.
@Scheffer,
Wellicht klopt je conclusie op onderdelen niet.
Bijv
1- de tekorten vanwege het toenemende aantal EV’s stellen niets voor: https://www.eneco-emobility.com/tips/stroom-voor-elektrische-autos/
2- die hernieuwbare waterstof productie hebben we pas tegen 2030 nodig. Dus kunnen we beter wachten omdat de techniek daartoe nog steeds verbetert (goedkoper, efficiënter).
3- zo’n aversie lijkt me logisch. Alleen de realiteit is dat het omgekeerde plaats vindt, geheel in lijn met GBV.
4- natuurlijk want ook MSR’s op basis van thorium, verspreiden ioniserende radioactieve straling (waarschijnlijk nog meer dan traditionele PWR’s) in hun omgeving waardoor onze genen worden beschadigd.
@BmG, als ik kijk naar mijn eigen situatie dan denk ik dat ik je op punt 1 gelijk kan geven. Daarbij ga ik er van uit dat ik de komende 3 dagen 40 KWh wil laden.
Als we kijken naar Net belasting, dan is er nu al gemiddeld ruimte voor meer dan 8 GW. Stel per dag minimaal 100 GWh is maar liefst 500 miljoen kilometer per dag. BIj een gemiddelde afstand van 50km per dag komen we dan op een potentieel van 10 miljoen auto’s voor Nederland.
https://www.tennet.eu/nl/elektriciteitsmarkt/data-dashboard/belasting/
de voorwaarde is slechts, dat een stilstaande auto wordt ingeplugd en dat het Net het moment van laden kiest (afhankelijk van de wensen van de gebruiker)
Grappig als het niet zo triest was. Onder onze neuzen is zich de afgelopen jaren een drama van ongekende grootte aan het afspelen. Door een totaal niet doordachte politieke beslissing is een fors deel van een bevolking op weg naar een economisch dramatische toekomst. Alle waarschuwingen werden afgedaan als onzin. ‘Wir schaffen dass’ was het motto.
Nee, ik heb het niet over Duitsland en Mutti Merkel. Ik heb het over de Brexit die nu duidelijk zichtbaar op een economische ramp aan het afstevenen is om nog maar even niet te spreken over het oplaaiend geweld in Noord-Ierland.
Maar leren we er van??????
Tot op heden lijkt het er op dat de zich boven ons gesteld voelenden geen TV kijken of kranten lezen en gewoon verder gaan om ons in een nog grotere economische ramp te duwen met de CO2 waanzin.
Lees even F!
Read the Global Economic UK Outlook March 2021 – 2022 report:
https://home.kpmg/uk/en/home/insights/2018/09/uk-economic-outlook.html
@AnthonyF,
De Britten hebben in een referendum gekozen voor de Brexit.
Of dat zo dramatisch uitpakt voor hen weet ik niet.
Indertijd kozen de Zwitsers om geen lid te worden van de EU (ondanks herhaald referendum en aandringen van hun regering). Gezien:
– dat het land omringt is door de EU
– hun bankgeheim zou gaan eroderen (is nu praktisch niet beter dan in andere landen)
meende ik dat ze het economisch moeilijk zouden krijgen.
Echter het omgekeerde is gebeurd!
Ze zijn economisch echt veel meer voorruit gegaan dan wij in de EU…
Zwaar off topic.
Wie heeft er. net als ik, een zwarte balk over de home page?
Ik krijg het ding niet weg.
Zowel met Firefox als met MS Edge.
Lidi
Ook ik met Chrome als browser. Nadat mijn software door Microsoft is bijgewerkt. Of dat er iets mee te maken heeft is me niet duidelijk.
Je zou bijna gaan denken dat Ollongren er achter zat.
Zelfde hier als bij Peter.
Met in de balk de tekst “Alle inhoud van Climategate.nl is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Niet Commercieel-Geen Afgeleide Werken 3.0 Unported Licentie”
@Lidi
Ik heb er met Firefox geen last van.
Misschien laten updaten?
BmG
Dat weet ik. Veel mensen werken tegenwoordig dan ook onder allerlei omstandigheden met maskers tegen allerlei vormen van vervuiling. Die vervuiling terugdringen is natuurlijk prima, maar het geproduceerde stof blijft grotendeels aanwezig. Natuurlijke en kunstmatige erosieprocessen.
Maar je bent voor een belangrijk deel van de realiteit losgezongen als je denkt dat volledig terug te kunnen brengen. Het stof dat door de natuur verspreid wordt kun je daarmee niet tegenhouden. Ook niet het fijnstof dat door het schuren van materiaal op materiaal wordt verspreid. Bijvoorbeeld van véél zwaardere batterijauto’s. Of uit de door jou aanbeden Biomassacentrales.
http://dustco.eu/nl/wat-is-fijnstof/#:~:text=Fijnstof%20is%20een%20verzamelnaam%20voor,in%20grootte%2C%20samenstelling%20en%20oorsprong.&text=De%20grovere%20fractie%20uit%20het,mechanische%20processen%20en%20opwaaiend%20bodemstof.
Bovenstaande reclame, want informatie kan ik het nauwelijks noemen, komt van belanghebbenden. Kijk je naar de taartgrafiek dan valt op dat het uitlaatstof en het niét uitlaatstof, de meerderheid van het fijnstof bepalen. En ook dat ongeveer de helft van het fijnstof vrijkomt in de huiselijke omgeving.
Kortom, laat je niet oplieren en voor het karretje van Milieudefensie spannen. (zie het filmpje in het artikel waar de link naar verwijst. Milieudefensie zit waarschijnlijk om geld verlegen. En Dustco op klanten.
Een reductie met 40% is een gezonde levensduur verlenging van 1 jaar?
“Een CO2 reductie van 50% had heel wat goedkoper gerealiseerd kunnen worden, door te kiezen voor ultrazuinige en lichte auto’s.”.
Deze conclusie komt overeen met welke ik krijg als ik de techniek bezie.
Het ultra-zuinig maken van de auto is in feite bijzonder eenvoudig en bovendien erg leuk, vind ik. Vooral als men de hybride uitvoering verbeterd door de auto inderdaad kleiner en lichter te maken. Ik denk ook een een erg kleine dieselmotor die de accu continu van energie voorziet. Maar ik denk ook aan carrosserieën waar bijvoorbeeld hout in verwerkt is.
Maar ik vrees dat voordat dit inzicht is ingedaald bij topmensen en dus uitgewerkt gaat worden, er ten eerste een wil moet zijn om de, zoals ik dat zie, wijste weg in te slaan, immers zonder wil is er geen beginnen aan, en ten tweede zal het wat tijd in beslag nemen om de geesten van de afnemers rijp te krijgen voor een nieuw concept. Mannen willen nu eenmaal zware en krachtige, sterke en stoere auto’s lijkt, lijkt mij, geen sublieme verfijnde techniek. Dus ik wacht nog maar af.
Hoewel ik ook wel mee kan gaan met de soms geuite gedachte dat het doel van de politiek het verminderen van het aantal voertuigen op de weg zou kunnen zijn, en dus lijkt het misschien wel onlogisch om de voertuigen te voorzien van electromotoren, als er al ingecalculeerd wordt dat het aantal gebruikers ervan dus zal dalen. De logica zit dan dus in de vermindering van het totaal aantal auto’s op de weg.
Dat laatste neemt niet weg dat de auto’s wél tegelijk verbeterd kunnen worden én het aantal ervan kan verminderen. Dan is de milieu-opbrengst natuurlijk het grootst.
@Antisoof,
Ik schat dat we met ultrazuinige en lichte auto’s hoogstens een CO2 reductie van 5% bereiken. Personen auto’s nemen maar een klein deel van de totale uitstoot voor hun rekening.
BmG,
Het topic is auto’s Bas, en het te behalen resultaat van de reductie van CO2 in de brandstof-automobielindustrie is volgens mijn inzicht veel groter dan 5%. Die kan zeker 25% zijn. Ik stel bijvoorbeeld dat de auto’s 2 maal te zwaar zouden zijn. Als ze 2 maal lichter zouden zijn dan ze gemiddeld de afgelopen 2 jaar zijn, dan besparen ze in theorie meer dan 25%.
@Antisoof
Je 25% heeft betrekking op de besparing bij alleen de auto. Mijn toevoeging:
“Personen auto’s nemen maar een klein deel van de totale uitstoot voor hun rekening.”
Geeft aan dat ik het heb over het percentage van het de totale CO2 emissies. Wellicht is die 5% nog teveel.
Even een kleine vraag. Op hoeveel Volt lopen die electrische autos?
Henry,
Het typische vermogen ligt tussen 30 en 200 kW en de werkspanning loopt van 120 tot 960 V DC. bron: https://bits-chips.nl/artikel/onder-de-motorkap-van-de-elektrische-auto/
Oh. Dat is jammer.
Ik had gehoopt dat je iets van de batterijen kracht van de auto kon gebruiken als er een stroom storing bij huis is.
Eisshh…
De batterijen houden niet erg lang. Dat wordt duur rijden.
https://emea01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwattsupwiththat.com%2F2021%2F04%2F17%2Fthe-dawn-of-the-e-vehicle-battery-environmental-disaster-discarded-even-sooner-than-expected%2F&data=04%7C01%7C%7Ccce00ee1ba444324ae2d08d901e3e772%7C84df9e7fe9f640afb435aaaaaaaaaaaa%7C1%7C0%7C637542900610226091%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C1000&sdata=5U8ngmqI7Bma4qAEqc%2BMU36BJWtKun7Ps0We0MJT%2FxA%3D&reserved=0
Henry, je moet toch rekenen op minimaal 1000 laad cycle, bij een bereik van 400km, kom je dan op 400.000 km. Voor sommige thuisbatterijen noemen ze zelfs 6000 cycle, maar dat lijkt me nogal overdreven.
Speciaal voor jouw is de KIA EV6 binnenkort leverbaar. Deze is voorzien van een stopcontact:
Net als het nieuwe model van Hyundai heeft ook de EV6 een V2L-functie. De auto heeft twee ‘stopcontacten’ waar je ander apparatuur mee kunt opladen of gebruiken, met een maximaal vermogen van 3,6 kW. Een van die punten zit onder de bank op de tweede zitrij. Het andere laadpunt zit naast het laadpunt voor de batterij en kan gebruikt worden als de auto uit staat. Net als de Ioniq 5 mag de Kia EV6 1600 kg aan de haak slaan.
Ik ga er van uit dat het een 220Volt stopcontact betreft
Dank Albert. Maar ik heb hier in ZA nog nergens een oplaad punt gezien. Afstanden hier zijn ook erg groot.Als ik bij het strand wil komen moet ik tenminste 600 km rijden. Trouwens hebben we nou gemiddeld meer als 10% stroom uitval, vanwege een tekort aan stroom.
Dus dat gaat hier niks worden met die stroom auto.