De Haagse Kleuterklas en de roep om verandering.
De eerste week van de nieuwe Kamer leverde een ontluisterend spektakel op. Nieuwelingen en oude garde struikelden over elkaar heen in hun ijver om totale openheid af te dwingen in een heroïsche strijd van De Tegenmacht, zoals ze zichzelf opeens beschouwen, tegen De Macht, waarvan Mark Rutte de verpersoonlijking is geworden.
Rutte als Force of Evil
Het is wellicht begrijpelijk: maandenlang was het “alle ballen op Rutte” geweest, om zijn overwicht over de rest van de politici te doorbreken, maar het had nergens toe geleid: hij won zelfs de verkiezingen. Toen door een blunder van Ollongren vertrouwelijke informatie op staat kwam te liggen trok bij velen een rode waas voor de ogen, en de frustratie over de mislukte strijd tegen Rutte kreeg een hels vervolg in de vorm van een bloederige afrekening. Met daarin een bedenkelijke hoofdrol voor de verslagen Kaag, wiens presidentiële ambities bij de verkiezingen een lachertje waren gebleken.
Rutte was…. gewoon Rutte
Wellicht was even tot tien tellen verstandiger geweest: vertrouwelijke stukken dienen vertrouwelijk te zijn. Als ze uitlekken is dat verkeerd, maar kun je toch wat vinden van de naar buiten gekomen inkijk in de gesprekken. “Omtzigt Functie elders” was ieder geval op het oog geen sympathiek streven. Het is echter de vraag of daarom ook duidelijk gemaakt moest worden waar dat vandaan kwam, of dat men beter geaccepteerd had dat dit een onbedoeld inkijkje was, en openheid overgelaten had aan de betrokkenen.
Maar opeens eisen dat alle vertrouwelijke gesprekken uit de formatie openbaar gemaakt zouden worden sloeg nergens op: als mensen deelnemen aan een vertrouwelijk gesprek, moeten ze erop kunnen vertrouwen dat de inhoud binnenskamers blijft. Ik acht het zelfs juridisch aanvechtbaar dat de gesprekken toch openbaar gemaakt zijn.
Mensen die niet de waarheid spreken over vertrouwelijke gesprekken, plegen daarmee overigens een redelijk acceptabele vorm van liegen. Wel openheid van zaken geven is immers onrechtmatig ten opzichte van de deelnemers aan het vertrouwelijke gesprek. Liegen in plaats van eromheen draaien is dan een kwestie van onvoldoende handigheid, niet een grote amorele daad. En Rutte opereerde voor een keer zeer onhandig.
Hilarische gevolgen van eisen openbaarheid
Want wat bleek: het CDA, dat al meer dan tien jaar enorm met Omtzigt in de maag zit, was door zijn heldhaftige optreden in de toeslagenaffaire in een bijna onmogelijke positie terecht gekomen. Dat dit probleem bij het CDA speelde wist iedereen, en Rutte heeft bij een gesprek aangegeven geen bezwaar te zullen maken tegen Omtzigt als minister. Of dat het bewuste gesprek met de informateurs was, is eigenlijk niet van belang: de inhoud ervan was bedoeld als vertrouwelijk.
Maar het gesprek werd openbaar, en de gemene rol van Rutte bleek eigenlijk best mee te vallen: alles wijst erop dat hij niet de kwade genius was die per se Omtzigt weg wilde hebben.
De opgeklopte morele verontwaardiging die er bij de aanvallers van Rutte vanaf droop was dus behoorlijk hypocriet. Dat is ook de Nederlanders opgevallen: in deze eerste formatieweek heeft de VVD een zetel teruggepakt van elk van de drie verraders D66, CDA en Groen Links. Morele verontwaardiging met boter op je hoofd wordt blijkbaar niet gewaardeerd, en in de typische Nederlandse traditie van sympathie voor de underdog kiest men dan de kant van Rutte.
Begrijp me niet verkeerd: ik verwijt Rutte een lange lijst van politieke besluiten die dramatisch slecht voor het land zijn, en had hem daar dolgraag bij de verkiezingen op afgerekend zien worden. Maar hij is zo glad als een paling in een emmer snot, en wist de verkiezingen weer te winnen. Dan heb je als tegenstander verloren en heeft het geen pas om wraak te zoeken in het formatieproces, en daarmee je eigenbelang voor het landsbelang te laten gaan.
Boze Kamerleden schoten zich collectief in eigen voet
Ronduit beschamend was wat er uit de andere gesprekken naar voren kwam: Jesse Klaver is bereid al zijn heilige principes op te offeren voor deelname aan de regering. Klimaat, immigratie, overal viel goed over te praten. Ook bleek dat het verbond van bloedbroeders Groen Links en PvdA helemaal geen ruk voorstelde en ze elkaar vrolijk messen in de rug zouden steken als ze daarmee in de regering zouden komen.
Kortom, de openbaarheid onthulde wat iedereen allang wist: links is elkaars grootste vijand, Klaver is alleen uit op macht en verkwanselt daarvoor zijn idealen, en het CDA heeft een groot Omtzigtprobleem. Maar vooral: Rutte was eigenlijk alleen maar weer het oliemannetje, en niet de kwade genius.
Dat weerhield degenen die wél voor schut stonden door de openbaarmaking er vreemd genoeg niet van om Rutte persoonlijk ongekend agressief aan te vallen.
Overigens: met zoveel boter op je hoofd degene buitensporig hard aanvallen waar je dolgraag mee wilt gaan regeren geeft ook blijk van een ernstig gebrek aan politiek inzicht van de vele zelfbenoemde coalitiekandidaten. Bij Rutte staat loyaliteit ver boven alle andere criteria. Hij heeft velen, ook onder hen die hem nu zo aanvielen, ooit een keer de hand boven het hoofd gehouden. Maar laat hem één keer vallen en ooit krijg je het op je brood. Dat zullen een aantal van de huidige hoofdrolspelers nog ervaren als deze formatie-komedie allang weer vergeten is.
Maar terug naar het onderwerp!
Wat houdt die Nieuwe Bestuurscultuur in?
Dat weet eigenlijk niemand. Massaal wordt geroepen dat de Kamer als “De Tegenmacht” voortaan alle informatie gaat opeisen bij De Macht, en er niets meer vertrouwelijk mag zijn of in achterkamertjes geregeld mag worden.
Maar hebben ze er eigenlijk aan gedacht dat ook hun eigen onderhandelingsgedrag dan open en bloot op tafel komt te liggen? Klaver en Ploumen moeten daar inmiddels toch gedachten bij hebben. Als aan deze extreme openbaarheid wordt vastgehouden kunnen we de coalitie-onderhandelingen ook maar beter meteen in de televisiestudio doen, dan hoeven we tenminste niet naderhand onleesbare hiërogliefen te ontcijferen.
Tjeenk Willink maakte er dan ook meteen korte metten mee: je kunt niet tot elkaar komen als mensen niet in vertrouwen kunnen aangeven waar er ruimte zit in hun standpunten. Dat maak je onmogelijk als alles openbaar wordt, wat in theorie zou leiden tot extreem langdurende formaties, maar in de praktijk natuurlijk tot een informeel parallel onderhandelingsproces dat op geheime plaatsen zou plaatsvinden. Dan ben je van de regen in de drup.
De nieuwe bestuurscultuur kan dus niet berusten op deze opwelling van absolute openheid.
Misschien moesten we dus eerst maar eens naar de Oude Bestuurscultuur kijken en vaststellen wat er fout aan is.
Wat houdt de Oude Bestuurscultuur in?
De kern van ons politiek bedrijf is al decennia de regeringsvorming op basis van meerderheidskabinetten met een bindend regeerakkoord.
Zoals ik in mijn vorige blogs (hier de laatste) al stelde: de fractiediscipline die een regeerakkoord vereist, is in strijd met de grondwettelijke taak van de volksvertegenwoordigers om:
– hun standpunt zelf naar eer en geweten te bepalen aan de hand van de argumenten die in het debat naar voren gebracht worden, en niet omdat ze tot een bepaalde stem verplicht zijn, dus zonder “last”;
– en hierbij de belangen van het land als geheel te vertegenwoordigen, en niet die van een deel daarvan, of van de eigen partij
Regeerakkoorden zijn dus ongrondwettelijk.
Zelfs het deel uitmaken van een partij en het partijbelang vertegenwoordigen is in feite ongrondwettelijk. Politieke partijen komen niet voor in de grondwet en zijn ook lang als ongewenst beschouwd.
Maar regeerakkoorden zijn al sinds Den Uyl gebruikelijk en naarmate de politiek versplintert neemt hun kwalijke invloed toe. Waren ze ooit bedoeld als het omschrijven van de missie van een kabinet, dat meestal een mooie meerderheid had in de Kamer, en het over het beleid onderling wel eens was, inmiddels zijn het de wurgcontracten waarmee sterk verschillende partijen elkaar in bedwang houden om de regeringsperiode ook samen uit te kunnen zitten.
Dat heeft als ernstigste gevolg dat het beleid voor de komende regeringsperiode geheel wordt vastgelegd bij uitputtende onderhandelingen in achterkamertjes, uitmondend in een dichtgetimmerd regeerakkoord. Daarin staat niet de verkiezingsuitslag of het landsbelang voorop, maar het partijbelang van de deelnemende partijen. Waarbij een coalitie over links een beleid zal opleveren van het gemiddelde van de linkse partijen, niet dat van de verkiezingsuitslag.
Aangezien we door het uitsluiten van de PVV alleen nog maar coalities over links hebben, zijn de PVV en inmiddels ook Forum dan ook een geschenk uit de hemel voor links. Maar voelt ook een groeiend deel van de bevolking zich blijvend buitengesloten en miskend.
Dat er een totaal ander beleid in de regeerakkoorden komt dan wanneer er gewoon in de Kamer over gedebatteerd zou worden spreekt voor zich: de coalitiepartners eisen voor hun deelname juist die toezeggingen waarvoor ze in de Kamer nooit een meerderheid zouden kunnen krijgen.
Dat is uiteraard flagrant in strijd met de democratie zoals die grondwettelijk is bedoeld en vastgelegd.
De rol van de Kamerleden
Ook leidt het ertoe dat de Kamer en de bevolking voornamelijk obstakels worden voor de uitvoering van het door de coalitiepartijen afgesproken beleid, en de regering het als haar hoofdtaak ziet om die obstakels te omzeilen, zodat het regeerakkoord niet in gevaar komt.
Een belangrijk wapen daarbij zijn de beleidsakkoorden zoals energie-, klimaat- en pensioenakkoorden. Daarmee koop je als regering draagvlak voor je beleid bij de zorgvuldig op standpunt geselecteerde belanghebbenden (de burgers en onafhankelijke deskundigen zijn nooit welkom aan de tafels) en de Kamer kan daarna niet anders dan bij het kruisje tekenen. Klaar is Kees: Kamer en bevolking buiten spel gezet, kabinetsdoelen bereikt!
Dat deze arrogante houding naar Kamer en bevolking bij de toeslagenaffaire dramatische gevolgen gekregen heeft, wordt inmiddels algemeen erkend. Dat het klimaatbeleid en het EU-beleid zelfs drama’s van nationale omvang zijn, moet nog tot de meesten doordringen.
Is het regeerakkoord eenmaal getekend, dan staat de uitkomst van alle Kamerdebatten vooraf vast en bestaat de parlementaire democratie eigenlijk niet meer. De betekenis van de Kamer is tegenwoordig in feite teruggebracht tot de zetelverdeling op het moment van de coalitievorming. De pas begonnen nieuwe Kamerleden van de komende coalitiepartijen dienen zich dan ook te realiseren dat hun aanwezigheid bij de stemmingen, en dan stemmen volgens de fractiediscipline, hun kerntaak is. Zelf nadenken is daarbij hoogst ongewenst. Ze vertegenwoordigen daarbij hun partij, niet het volk. En de oppositieleden zitten er voor spek en bonen, in afwachting van betere tijden. En voor youtube en Twitter natuurlijk.
Rutte als product
Wat ook duidelijk is, is dat Rutte niet de kwade genius is die achter de oude bestuurscultuur zit, maar dat hij er het onvermijdelijke product van is. Als een bestuursstructuur gebaseerd op regeerakkoorden lang genoeg bestaat, baart hij vanzelf iemand die zich daarin als een vis in het water voelt en het spel beter beheerst dan de anderen. Als Rutte verdwijnt, wordt die gewoon vervangen door Kaag, en verandert er niets aan het systeem. Behalve dat Kaag er veel minder goed in zal zijn omdat ze niet investeert in persoonlijke verhoudingen, het grote wapen van Rutte. Ik denk ook niet dat dat in haar aard zit.
Effect regeerakkoorden op de kwaliteit van de Kamer; Pieter Omtzigt
Een bijeffect van de regeerakkoorden is dat partijleiders hun Kamerkandidaten gaan selecteren op volgzaamheid en betrouwbaarheid. Meerderheden zijn tegenwoordig klein, en met een paar muitende leden in je fractie valt het kabinet, en maak je een bar slechte beurt bij de coalitiegenoten. Iemand met eigenwijze ideeën, een kritische instelling, of een grote passie voor een politiek onderwerp komt dan ook zelden door de selectie. De Kamer is voor een aanzienlijk deel gevuld met Randstedelingen met op de eerste plaats politieke vaardigheden in plaats van inhoudelijke kennis, vaak gerekruteerd uit de kringen rond de partijtop.
Hierbij dient opgemerkt te worden dat Pieter Omtzigt beslist een uitzonderlijk kritisch, vasthoudend en onafhankelijk denkend Kamerlid is, en daarin een lichtend voorbeeld is voor zijn collega’s. Maar hij heeft nog nooit de CDA fractiediscipline doorbroken, ook niet op onderwerpen waarvan we weten dat hij daar zelf heel anders over denkt. In die zin is zelfs hij altijd gewoon onderdeel geweest van de oude bestuurscultuur.
Dit wordt hem kwalijk genomen door hen die zijn kritische opstelling ten aanzien van de EU, de euro en het klimaatbeleid delen, maar knarsetandend moesten toezien hoe hij toch iedere keer bij stemmingen de CDA partijlijn volgde.
Het is zeer de vraag of Omtzigt hier de komende 4 jaar mee doorgaat. Het CDA bestuur heeft mijns inziens het recht op zijn loyaliteit verspeeld. Er zou wel eens een andere Omtzigt in de Kamer terug kunnen keren, die zijn boek in de praktijk zal willen brengen. Een man met een missie! Daarbij zal hij zich denk ik niets meer aantrekken van de fractiediscipline. Wat een opluchting zal hij daarbij voelen!
Welke nieuwe bestuurscultuur is gewenst?
Willen we de democratie terugbrengen naar de Kamer, en van Kamerleden weer Volksvertegenwoordigers maken, dan moeten de debatten daar weer de oorspronkelijke betekenis krijgen: een open debat op argumenten, waarbij iedereen stemt naar eer en geweten, en met het landsbelang op de eerste plaats. Geen regeerakkoorden meer, maar gewoon een kabinet van een paar grote partijen, niet noodzakelijkerwijs een meerderheidskabinet. Want als er geen regeerakkoord is, is er geen meerderheid meer nodig: de Kamer beslist immers gewoon welk beleid hij wil, en de regering voert dat beleid uit. Ministers die het door de Kamer vastgestelde beleid niet voor hun verantwoording kunnen of willen nemen, treden af en worden vervangen.
De eerste jaren zou een minderheidskabinet zelfs beter zijn, om zo aan de nieuwe situatie te wennen dat de beslissingen weer in de Kamer genomen worden.
Alleen als deze stappen gezet worden, is er kans op een nieuwe bestuurs-cultuur: die is namelijk altijd het gevolg van de bestuurs-structuur, en verandert vanzelf als die verandert. En hij verandert niet als de structuur niet verandert. Hoe bezwerend de Kamerleden en de informateur er ook over praten op dit moment.
Wat ons te wachten staat: een nóg linkser Rutte IV
We krijgen gewoon weer een regeerakkoord gebaseerd op de oude bestuursstructuur, met waarschijnlijk een kabinet van VVD, D66, CDA en PvdA. En Kaag zal op basis van haar zelfverklaarde verkiezingsoverwinning een grotere invloed van D66 op het beleid eisen, daarbij gesteund door PvdA.
Rutte zal daar (weer) aan toegeven, zeker nu zijn positie verzwakt is. Een voortslepende formatie gaat namelijk steeds meer risico opleveren voor nieuwe verkiezingen, zeker wanneer Kaag het voorstelt alsof Rutte de afronding in de weg staat. Dat zou het einde betekenen van Rutte’s Nederlandse carrière, en de VVD ongeveer halveren. D66 wordt dan de grootste partij. Maar ook rechts, met name JA21, zal flink winnen, en de coalitiepuzzel wordt ingewikkelder dan ooit.
Dat is uiteraard het laatste wat Rutte wil, dus gaat hij zo snel mogelijk overstag, en tekent hij bij het kruisje van Kaag, onder het mom van de urgentie van de Coronacrisis.
Het nieuwe regeerakkoord zal dan ook nóg dwazere klimaat-ambities ronken, geen enkele harde verscherping van het immigratiebeleid inhouden (al zal er weer van alles aan krachtige voornemens gesuggereerd worden, zoals al decennia gebeurt). Ook wordt erin uiteraard nóg harder gestreefd naar de voornaamste droom van D66 en de VVD-D66 Renew fractie in het Europees Parlement: de opheffing van Nederland en het opgaan in een Verenigde Staten van Europa, met de pin-automaten Nederland en Duitsland.
Kortom, het beleid zal nóg verder afstaan van wat een meerderheid van de bevolking wil, dan de afgelopen periode al het geval was.
Je zult twee zaken moeten scheiden, het land besturen en het vormen van een nieuwe regering. Nu zit de tweede kamer er voor piet snot de regering controleren gebeurt niet. Het meest gebruikte voorwerp is er de viltstift bij de departementen. Of ze geven gewoon de stukken niet de Rutte doctrine kent haar eigen spelregels helaas. Dat departementen de weg volledig kwijt zijn of in dit geval kwijt waren. Het verlengen van je rijbewijs voor een 75 jarige kon makkelijk een half jaar duren, nu kan het al binnen 3 weken na er jaren mee lopen emmeren. De politieke spelregels zul je net als wij het volk moeten aanpassen openheid is daar een onderdeel van. Het vertrouwen in de politiek is wat mij betreft als volger van dat spelletje wat gespeelt wordt erg laag.
De opdracht die de verkenners hadden was beperkt. De opdrachtgever de tweede kamer via hun Kamervoorzitter gaf aan dat de verkenners veel verder gingen dan hun opdracht. Dat onderlinge regelen tussen de spelers was wederom de aanleiding van het tumult. Of er iets verandert? Alleen al met 17 partijen in de tweede kamer geef je aan de weg volledig kwijt te zijn in dit land.
Het simpele feit dat vergaderingen niet genotuleerd worden, versterkt de achterkamertjespolitiek, en daarmee kan iedereen zich verschuilen achter een slecht geheugen.
Tijd voor glasnost, perestrojka en verplichte notulen.
Bestuurders horen tot een andere cultuur dan politici. Bestuurders metselen dicht, politici houden van tegenspraak. Het gaat ook altijd mis als bestuurders een moeilijke zaak tegenkomen. Dan blijken ze incompetent, zie de sportbonden.
Partijcultuur en partijen zijn anti-democratischer dan ze denken. Zij overtreden echt de wet met hun discipline op straffe van uitsluiting voor burgemeestersbaantjes. Zonder last, ahum.
Alle partijen neigen tot bureaucratie en via de heilige democratie, tot kiezersbedrog. Dat de PvdA stiekem van sociaal naar links draaide zonder dat iemand doorhad dat die twee tegenstrijdig aan elkaar zijn, tekent het verhaal. Van vechten voor arbeiders naar ze beschimpen, hoe krijg je het voor elkaar.
Bestuurscultuur veranderen lukt alleen door de mechanismes die er toe leiden door te snijden: discipline wordt beloond met baantjes. En in een partij zitten is werk wat uitbetaald moet worden met een politieke carriere. Benoemingen moeten worden stopgezet en burgemeesters gekozen.
Politiek is geen werk. Het is een roeping.
En besturen doe je thuis maar.
Bestuurders metselen dicht, politici houden van tegenspraak. Ik vraag me af of de schrijver daarvan weleens naar debatten van de Tweede Kamer heeft gekeken. Het overgrote deel van de politici daar zijn begonnen als ambtenaar; dachten vervolgens dat zelf aan het roer staan leuker is. Werden lid van een partij ( maakt niet zoveel uit welke als het maar een van de grotere is en waaromheen uiteraard geen Cordon sanitaire bestaat.) Zijn best bereid volgzaam naar die partij te zijn want die zorgt voor de carrière: niet alleen bij de overheid als burgemeester etc. maar ook bij allerlei diensten: CBR etc. of subsidie ontvangers: Oxfam Nodig etc. De partijen hebben steeds minder leden; die er zijn zijn voor het overgrote deel ambtenaren. We leven in een corrupt land: in ieder geval volgens de criteria van de VN. Het verdrag van de VN tegen corruptie wilde de politici alleen tekenen voor een deel en niet voor het verbod voor elkaar toeschuiven van baantjes. Dat is namelijk een heel oude traditie hier. Al is het tot voor enkele decennia niet zo bar en boos geweest als nu.
Nederland verdient een regering die de grondwet respecteert. Nederland verdient een regering die ook onwelgevallige uitspraken van de rechter respecteert. Kortom de scheiding der machten erkent.
Scheiding der machten is hulpeloos in tijden van cultuurmonopolie zoals links nu heeft bereikt. Wie niet links is is verdacht. Links is niet meer slechts een politieke visie maar een vrijwillige totalitaire cultuuropvatting zoals neoliberalisme of anticommunisme in de VS. En natuurlijk nazisme in destijds Duitsland. Links is tegenwoordig het enige juiste “goed zijn”. Dat infecteert de gescheiden machten heus ook.
Tegen culturele haat ( wat links is ) helpt maar een ding: uitwoeden.
Dan nog zie ik je weerlegging niet.
Ik zou aan deze dwingende politieke fracties willen teruggeven, ………. publiceer alle eigen fractiestukken en alle geheime interne fractiecommunicatie, leesbaar voor en beschikbaar gesteld aan alle kamerleden en journaille.
Heldere analyse!
Onze democratie werkt voor geen donder dus. Geen geruststellende gedachte. Maar voor het gros van de kiezer was er op 17 maart kennelijk nog onvoldoende aanleiding om het over een heel ander boeg te willen gooien.
Ik gok, puur op gevoel, toch op nieuwe verkiezingen binnen één jaar.
Hij werkt wel op het laagste niveau: geen oorlog of revolutie. Voorlopig dan. Uiteindelijk moet ik het nog zien: dat kiezen als uitlaatklep. Zeker nu de linkse wetsuitleg vigeert: alles is belediging of wordt verboden en zwak heeft meer gelijk dan sterk. Het oude communistische ideaal van omkering.
Democratie werkt alleen maar als macht en gezag paralel lopen. Nou, dat lukt met de menselijke geest niet: als Trump geen oorlog begint is hij toch oorlogsgek. Voor links dan. Die maken ruimhartig gebruik van menselijke fouten. Want alles mag voor de goeie zaak. Wat is de goeie zaak? Nooit meer oorlog! Juist.
Geweldig onder woorden gebracht waarin we ons na de verkiezingen bevinden.
Ook Bosma bracht het weer eens uitstekend onder woorden.
https://www.youtube.com/watch?v=A2U7dHF0PdI
Er is maar een echte oplossing om van onze oligarchie af te komen.
We moeten kiezen voor soortgelijke bestuursstructuur zoals die in Zwitserland floreert. De enige echte democratie!
Dankzij die democratie::
– zijn ze buiten de EU gebleven en inmiddels het rijkste grotere land van Europa
– leven ze langer dan wij en de burgers in ieder ander Europees land
– zijn ze gelukkiger dan wij volgens de “Happiness” index van de VN
– buiten de 2e wereldoorlog gebleven. Sterk leger; Hitler vond het onacceptabel dat hij er een jaar over zou doen om het land te veroveren zoals zijn generaals voorspelden.
http://www.sannesfotos.net/S_incl/Levensduur-ea-in-ontwikkelde-landen-2012-01-1.pdf
Waarom “een echte oplossing”? Heb je al die miljoenen andere potentiele systemen al bestudeerd of schiet je fantasie tekort. Straight-run bias Bas. Uit het bestaande kun je niet het mogelijke afleiden op grond van ervaring of logica. Misschien is het nu waarschijnlijk. Met de gegeven kennis. Weet je ook wel.
Er zijn geen miljoenen systemen om een land te besturen mede omdat er maar een paar honderd landen zijn en landen veelal elkaars bestuursstructuur (ook dictators doen dat) kopiëren.
Verder lijkt het mij een groot risico om met een of ander utopia systeem te beginnen.
Daarom kijk ik liever naar bestaande systemen die het beter doen voor de burger.
En dan springt de Zwitserse democratie er aan alle kanten uit.
Natuurlijk niet bij onze oligarchen want die raken veel macht kwijt omdat het volk bepaalt bij de 3 stemronden die ze ieder jaar hebben.
Per stemronde stemmen de Zwitsers over een aantal onderwerpen die zij van belang vinden.
Bij onderwerpen wordt gekeken of op lager niveau kan worden beslist zodat eventueel ieder kanton of gemeente anders kan beslissen.
Wellicht mede veroorzaakt doordat ze in het land 4 bevolkingsgroepen met ieder een eigen taal hebben.
Zo heb ik meegemaakt dat er in het dorp door de hele bevolking o.a. werd gestemd over de parkeerverordening in het dorp.
Landelijk zijn er referenda geweest over kernenergie (ze hebben nog 4 kernreactors) met verschillende uitkomsten. Uiteindelijk is in overleg tussen voor- en tegenstanders besloten dat bestaande KC’s kunnen doordraaien zolang dat voldoende veilig kan, en dat er geen nieuwe worden gebouwd.
De Zwitserse toezichthouder is aanzienlijk strenger dan onze ANVS.
Bij de Europese stresstest in 2011/2012 scoorde Zwitserland superieur:
2 veiligheidsaanwijzingen op 5 kernreactors. Alleen Dld was iets beter met 2 aanwijzingen op 9 kernreactors.
NL scoorde met 11 aanwijzingen op 1 kernreactor onderaan.
Ze zijn niet gelukkiger maar tevredener. VN meet verkeerd. In emotionele zaken zijn het wrakken en ze kennen geen intimiteit. Hun rijkdom is gebaseerd op wereldwijde onderdrukking. Ik mag ze trouwens graag en vind het ook een voorbeeldland. Maar niet voor alles.
@BmG, wat is je geboortejaar? Ik denk dat je beter af ben in Nederland.
Dat betwijfel ik.
In CH worden de mensen volgens de 2020 VN rapportage 1,5 jaar ouder dan in NL ondanks de daar wat hogere achtergrondstraling.
En scoren ze op de Human Development Index wereldwijd 2e (na Noorwegen), NL 9e plaats.
Life expectancy at birth 1960 HDR’s
Nederland: 73,2 Zwitzerland: 71,2
Human Development Index 2011
Nederland: 0,910 Zwitzerland: 0,903
@ BmG, Nou daar valt wat op af te dingen. Ik neem even niet aan dat je niet de pauselijke zwitserse garde bedoelt (/sarc off). Zo sterk was het zwitserse leger niet maar het feit dat ze vrij strategisch gelegen zijn (gebergtes) hielp natuurlijk wel. Overigens had adolf de zwitsers en met name de banken nodig om zijn oorlogsbuit tot op de dag van vandaag veilig te stellen
@Rien,
Dat is een speculatie die nergens op is gebaseerd.
Er zijn documenten gevonden die aantonen dat Hitler die storende puist, aan alle kanten omringd door zijn legers en aan de zuidkant door zijn fascistische bondgenoot, hoe dan ook wilde opruimen. Hij is er alleen vanaf gehouden vanwege de blamage dat hij een jaar nodig zou hebben om zo’n landje te veroveren.
Naast het gebergte speelde ook mee dat, anders dan bijv. onze soldaten, de Zwitsers niet alleen betere wapens hadden maar ook heel veel beter geoefend (nauwkeuriger schieten met hun geweren werd door de Duitsers hoog ingeschat, enz).
Verder werd ingeschat dat zij fanatiek zouden blijven vechten (in mijn ogen terecht, want ze hadden hun zelfbestuur te verdedigen) tot “de laatste man”.
Van groot belang.
Bijv. de Dardenellen expeditie van de geallieerden (om wapenzendingen naar Rusland mogelijk te maken) in de 1e wereldoorlog is puur vanwege het Turkse fanatisme een hopeloze mislukking geworden.
Eindelijk kan ik BmG eens duimpjes omhoog geven. Bravo!
Het lijkt mij zeker niet onwaarschijnlijk dat Omtzicht-gate een een-tweetje was tussen Ollongren en Kaag met idd de bedoeling om Rutte te verzwakken. En hij trapte met open ogen in de val. Dat vervolgens behalve Rutte ook Ollongren en Jorrisma een loopje namen met de waarheid tekent de hypocrisie van D66 (waarbij Jorritsma vakkundig meegenomen werd door Ollongren).
10 Jaar Rutte (zeker Rutte III) was al slecht, Rutte VI onder een verzwakte Rutte en een gesterkte Kaag/al Qaq zal idd nog erger worden. Een nog groter D66 bij ev nieuwe verkiezingen, al Qaq als MP, wordt een regelrechte ramp. Maar dat toont tevens aan hoe gering het kritisch denkvermogen van het volk is, zeker bij de zgn “hoog opgeleide” D66 stemmers. Educated beyond intelligence.
“Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheermes_van_Hanlon
Poppenkast, that’s it folks.
Met pathologisch fantasten (VVD), Kwaadaardige Deugers (’66), Jeugdkruistochtvaarders (GL) en Broedermoordenaars (CDA). Geflankeerd door bij het kruisje tekenende Omtzigt, clown De Jonge, de naoorlogs verzetsheld Grapperhaus en de democratisch gemankeerde Ollongren.
Daarvoor heb ik twee jaar slavenarbeid moeten verrichten, dienstplicht voor een beter Nederland. Dat besef was me op Den Zondagsschool en De School met den Bijbel met de paplepel ingegoten, zoals de EU en het catastrofale klimaat nu bij mijn kleinkinderen.
Niet teleurgesteld, wel opstandig.
Weet dat democratie alleen werkt met solide dwarsliggers. Dat zijn u en ik.
Terugblik levert op, dat alle hedendaagse politieke onrust werd ontketend in het jaar AD 2005, waarin een belangrijk Adviserend Referendum over het wel of niet afschaffen van de Nederlands Autonomie op juridisch slinkse & verwerpelijke wijze werd omzeild; tweederde van de kiezers zei NEEN maar werden schaamteloos genegeerd.
Daarmee is onze Democratie, door onze voorouders met veel bloed & tranen verworven, met enkele handtekeningen van dwaze politici ten grave gedragen, en zitten wij nu met een politieke dictatuur. Het begint op het Frankrijk van Louis XVI te lijken: niet naar de burgers luisteren maar wel knechten. Enfin; het is genoegzaam bekend hoe dat afloopt.
Respect voor een heldere analyse en voor het impliciet aangeven van de meest logische en democratische weg vooruit:
1. De 3 grootste partijen vragen om een minderheidsregering te vormen en ministers/staatssecretarissen te leveren.
2. Een uiterst summier regeerakkoord met enkele hoofdlijnen formuleren en vooral procesafspraken. Inhoudelijk bevat het slechts globale richtingen voor de belangrijkste dossiers die de informateur heeft geïdentificeerd. Laat de kamer per dossier discussiëren en stemmen op scenario’s met inhoudelijke, specifieke doelen (geformuleerd door geïnteresseerde partijen) tot de kamerleden een meerderheid hebben gevonden.
3. Met die doelen gaat de regering aan de slag.
Zo mag de kamer inhoudelijk aan de slag en krijgt ze de controle terug en krijgt het land wat de meerderheid wil.