Een bijdrage van Tjerk Veenstra.
Aan het College van B &W en de gemeenteraad van Assen
Betreft: Reactie op de RES 1.0 regio Drenthe
Geachte college en raadsleden van de gemeente Assen,
Samenvatting
In dit document is een reactie gegeven op de RES 1.0 Regio Drenthe
De RES heeft geen juridische binding, waardoor er op de RES geen bezwaar en beroep kan worden aangetekend. Echter, ook in het proces van de RES heeft de burger geen of zeer weinig invloed gehad, maar de burger krijgt wel de lasten en niet de lusten.
Desalniettemin kan men tot 15 mei reageren om mee te denken en mee te werken aan de energietransitie en een duurzaam Assen.
Omdat ik mij ernstig zorgen maak over zowel het democratisch gehalte van gehele proces van de RES tot nu toe als wel hetgeen wat ons nog te wachten staat, wil ik via dit document mijn uitgebreide visie geven. Mijn zienswijze is opgedeeld in de volgende onderwerpen:
- Besluitvorming en juridische status
- Opwek hernieuwbare energie
- Milieueffecten
- Financiële consequenties
Het belangrijkste onderwerp betreft het besluitvormingsproces en de juridische status van de RES. Ik besluit met het geven van een inhoudelijke reactie op verschillende paragrafen in de RES.
- Besluitvorming en juridische status
Het eerste wat opviel is paragraaf 1.4 over de juridische status van de RES:
“De RES is een strategie waarin we onze ambitie beschrijven, die de basis vormt voor omgevingsvisies, verordeningen en omgevingsplannen van gemeenten en provincie. Daarin worden de afspraken uit de RES integraal afgewogen en ruimtelijk geborgd. Provincie en gemeenten doen dat vanuit hun eigen rol binnen de ruimtelijke ordening.
De uiteindelijke vaststelling van de RES vindt plaats in de gemeenteraden, Provinciale Staten en de Algemeen Besturen van de waterschappen van de RES-regio Drenthe. Dit besluit is geen besluit in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) waarin een besluit wordt beschreven als “een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling”. Deze AWB gaat niet op voor de RES, omdat de RES geen juridische binding heeft en niet op (externe) rechtsgevolgen is gericht.
Op de RES kan geen bezwaar en beroep worden aangetekend. Dat kan plaatsvinden via betreffende omgevingsvisies, verordeningen en omgevingsplannen”.
Hier blijkt dus uit dat een burger geen bezwaar of beroep kan aantekenen tegen de RES.
Dit lijkt mij zeer ondemocratisch. Immers, het beleid en de visie, die nu in de RES voor ligt, is de resultante van een heel proces buiten de burger om. Het begint bij de IPCC en eindigt via klimaattafels en Klimaatakkoord in de RES en de Transitievisie warmte. Zowel de landelijke Klimaattafels als de Drentse Energietafel waren bezet met organisaties met zakelijke belangen, bestuurlijke belangen en gesubsidieerde ngo’s. De burger mag alleen zijn stem laten meewegen (pag. 12):
“Om onze ambities en bijdrage te realiseren, werken we samen als één regio met een grote verscheidenheid aan partners (zie hoofdstuk 2) en wegen we de stem van onze inwoners mee”.
Maar het is mijn stellige overtuiging dat in een besluitvormingsproces in de energietransitie de burgerparticipatie volwaardig tot uitdrukking moet komen en dat de burgers een sturende rol hebben in het proces. Ik maak mij bovendien ernstige zorgen over de democratische legitimering en de bescherming van de volksgezondheid.
Immers, de uitvoering van het (ondemocratisch tot stand gekomen) Klimaatakkoord vindt grotendeels plaats via de RES. Maar de besluitvorming over de RES, zowel voor gemeenten (lagere overheden) als burgers, is geheel buiten de Europese regel op gebied van inspraak en democratische legitimiteit om gegaan. Ik verwijs daarbij naar het bindende verdrag van Aarhus.
Op het niveau van gemeenten kan zij, door ‘hun’ RES vast te stellen, zich ook committeren aan de uitvoering ervan. Voor de uitoefening van hun wettelijke bevoegdheden (vaststellen omgevingsvisie, omgevingsplan etc.) zal het RES dan leidend zijn. Artikel 7 van het Verdrag van Aarhus dwingt tot participatie in een vroeg stadium, als alle opties nog open liggen en doeltreffende inspraak nog mogelijk is.
Nu lijkt het erop dat raadsleden zich erbij neerleggen, zoals blijkt uit een recent nieuwsbericht over de RES, waarin door de woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wordt gezegd:
“Dat we nu nog in de fase van de plan- en visievorming zijn en dat participatie pas belangrijk is in de projectfase”.
In die fase is participatie zinloos, want dan zijn de kaarten immers al geschud.
Juist in de eerdere fasen van plan- en visievorming kan het publiek nog een doeltreffende inbreng hebben, waarbij de kosten voor burgers en alle andere consequenties dus ook op het gebied van volksgezondheid duidelijk moeten zijn en zijn vastgelegd.
De grondslag van het RES proces is gebeurd zonder inbreng van burgers en valt op deze manier niet te repareren. Burgers hebben recht om in een vroeg stadium nee te zeggen tegen de plannen en omdat dit niet mogelijk was, hebben zij het recht om NEE te zeggen als de plannen in projectfase zijn.
Hoewel in de Omgevingswet meer aandacht wordt gevraagd voor het belang van burgerparticipatie in een vroeg stadium, is dit niet meer dan een geste. De burger heeft geen wezenlijke invloed op de ruimtelijke planvorming en het ruimtelijk beleid dat in de Omgevingsvisie en in de RES wordt voorgenomen en dit is in strijd met Verdrag van Aarhus.
De Omgevingswet is een kaderwet en vormt daarmee een kader voor lagere wetgeving. In theorie kan dus zonder al te veel parlementaire controle de bescherming van de burger worden uitgekleed. Op gemeentelijk niveau is het college van Burgemeester en Wethouders bij ruimtelijke projecten vaker bevoegd gezag en staat de gemeenteraad buitenspel. Met de invoering van deze wet wordt opnieuw een stuk van de democratie, lees de democratische controle, ondermijnd en staat de burger vaker met de rug tegen de muur, in plaats van dat zij beschermd wordt door de overheid. Een ongewenste tendens die niet wenselijk is voor de democratische rechtsstaat waarin we leven: de grondbeginselen van de rechtsstaat worden geschonden.
De totstandkoming van de processen van Klimaattafels tot de RES houdt in zekere zin een carte blanche in voor de uitvoering. Hoe desastreus dit kan aflopen heeft de Toeslagenaffaire inmiddels bewezen. Elke menselijke maat is bij de uitvoering van de wet verdwenen en aan de perverse effecten, die zich voordeden bij het toepassen van de wet, had men binnen de Belastingdienst geen boodschap. Zelfs de rechterlijke macht niet. Immers de wet werd correct uitgevoerd.
Kamerlid Pieter Omtzigt beschrijft in zijn position paper d.d. 20 november 2020 een problematiek, die op meer terreinen dan de Belastingdienst binnen de overheid van toepassing is. De voorgestelde wijziging Klimaatwet heeft kenmerken in zich, die door de heer Omtzigt haarscherp in zijn position paper zijn omschreven.
Hij beschrijft in ieder geval daarin het manco dat wetten worden opgesteld om orde op zaken te stellen en omgangsvormen te bepalen in bepaalde situaties, waarbij onvoldoende wordt gekeken naar de uitvoering en uitvoerbaarheid (en gevolgen) van deze regels.
In het Klimaatakkoord is destijds ook afgesproken een kostenafwegingskader te maken om verantwoord om te kunnen gaan met (lokale/regionale) kostprijsverhogende wensen. Een concept voor dit kader is beschikbaar, maar wordt niet toegepast binnen de RES. Dit kostenafwegingskader gaat uit van wensen vanuit de regio – lees bestuurders van het dagelijks bestuur van gemeenten. De gemeenteraden en Provinciale Staten, die kunnen zorgen voor de democratische legitimatie ,zijn buitenspel gezet.
In de RES is dus onvoldoende aandacht voor de positie van de burgers en die met oplopende kosten ten behoeve van de uitvoering van de energietransitie worden geconfronteerd en ten aanzien van hun leefomgeving door het voorgestelde RES proces met de rug tegen de muur worden gezet.
Maar het kan nog erger. In de beoogde wijzigingen van de Klimaatwet wordt een reeks instrumenten geïntroduceerd, die het mogelijk maken het klimaatbeleid snel en flexibel bij te sturen. Doelstellingen worden daarbij aangescherpt en juridisch afdwingbaar. Daarmee wordt beoogd dat de Klimaatwet de wet is, die borgt dat Nederland een maximale inspanning gaat leveren om het 1,5°C-doel te halen.
De gekozen instrumenten zijn de ingrediënten voor het creëren van doorzettingsmacht. Middels de voorgestelde wijzigingen wordt het afdwingen van eenzijdig medewerking van andere partijen geregeld, door middel van wettelijke mogelijkheden of financiële middelen.
Daarmee wordt dit wetsontwerp eentje van het formaat die slecht is voor de democratie. Deze wordt door het toevoegen van de beoogde instrumenten in de Klimaatwet nog verder ondermijnd dan nu al het geval is. Terwijl in beginsel een wijziging van een wet moet leiden tot verbeteringen en herstel van de democratie. In een land als Nederland kan dit toch niet de bedoeling zijn.
- Opwekking hernieuwbare energie
Van het primaire energiegebruik van 3100 PJ was in 2020 slechts 7% hernieuwbaar opgewekt. Van die 7% was ook nog meer dan de helft afkomstig uit discutabele biomassa. Wat ook weinig bekend is dat we met 7,7 miljoen huishoudens samen nu slechts ca. 5% van ons totale energiegebruik in de vorm van elektriciteit gebruiken. Dus als we alle elektriciteit bij huishoudens klimaatneutraal opwekken, blijft er nog 95% fossiele energie over. Grootschalige duurzame energie kunnen we bij lange na niet voldoende opwekken voor 2030 of 2050.
Een belangrijke negatieve eigenschap is namelijk dat hernieuwbare energie uit zon en wind aanbod gestuurd is. Daarbij zal er altijd een gelijke hoeveelheid fossiel energievermogen als back-up klaar moeten staan om aan de vraag te voldoen tijdens windstille dagen en wanneer de zon niet of niet voldoende schijnt. Echter, deze noodzakelijk back-up betekent wel ook CO2 uitstoot .
Een andere negatieve factor van hernieuwbare energie opwekken is het ruimtebeslag. Door de geringe energiedichtheid zijn veel molens en panelen nodig en daarvoor is veel ruimte nodig. En dat hebben we niet in Nederland. Fossiele energie in de vorm van energiecentrales heeft veel minder ruimte nodig.
We moeten ook niet vergeten dat alle technische installaties een beperkte levensduur hebben.
Dat geldt ook voor windturbines en zonnepanelen en deze moeten na 15 – 20 jaar worden vervangen.
Zonne-energie
De Universiteit Wageningen heeft onderzoek naar de opbrengst van een zonneweide : “ Wat levert een Zonneweide per ha op?”(bron https://edepot.wur.nl/336567). Op basis van dit onderzoek concluderen ze, dat op efficiënt ingedeelde zonneparken een vermogen van 0,5 MWp (megawattpiek) per ha te realiseren is, waarmee onder ideale omstandigheden 1.000 kWh per KWp per jaar aan stroom is op te wekken. Dat is een stroomopbrengst van 500 MWh per ha, ongeveer het verbruik van 150 huishoudens. Waarom zonneakkers bij lange na niet voldoende energie leveren is daarmee duidelijk. Een zonnepark van 100 ha levert per jaar niet meer dan 100 x 500 MWh = 50.000 MWh per jaar. Dat lijkt veel, maar energetisch stelt het weinig voor. Het komt neer op 32 draaiuren van de Eemshavencentrale.
Windenergie
Van meerdere kanten wordt beweerd, dat windenergie, vooral elektriciteit uit wind op zee, binnenkort goedkoper zou worden dan elektriciteit uit fossiel of kernenergie en dat ook nog zonder subsidie.
Maar windturbines produceren namelijk alleen elektriciteit als het voldoende waait en hebben dan voorrang op het net. Volgens ervaringscijfers hebben windmolens op land een productiecapaciteit van slechts 21%. Gedurende de overige 79% is er back-up nodig van vooral gascentrales.
Een gascentrale kan daarentegen elektriciteit wel continu leveren, ook als het niet waait. Die centrale kan bovendien bij- en afregelen naarmate de vraag naar elektriciteit bij de gebruikers varieert. Dat doet die windmolen niet, die levert evenals een zonnepark, aanbod gestuurde elektriciteit. De centrales moeten daarbij de fluctuaties van de elektriciteit snel compenseren en daardoor moeten ze continu stand-by staan omdat de wind plotseling kan wegvallen of de wind over kan gaan in harde storm, waardoor de windturbines plotseling stil gezet worden. Dat regelen en stand-by staan is de reden dat zo’n centrale veel minder efficiënt draait met veel lager rendement (ca 20% i.p.v. 50-60% bij vollast) en dat brengt voor die centrales veel extra kosten met zich mee. Die kosten moeten natuurlijk wel worden opgebracht en zitten daarom versleuteld in de elektriciteitsprijs voor de burger.
Die kosten zouden eigenlijk moeten worden toegerekend aan de beheerders/eigenaren van windturbines. Door de stand-by draaiuren met lage rendementen worden namelijk aanzienlijke extra hoeveelheden CO2 uitgestoten, die niet op rekening komen van de windenergie.
Wat in de RES m.i. ontbreekt is een beschouwing over de gevolgen van de elektrificatie van het wegverkeer. Door de toename van het aantal elektrische voertuigen (EV) zal, naast het gasloos maken van woningen, de behoefte aan elektriciteit (fossiel of hernieuwbaar) ook nog drastisch toenemen.
In een studie uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen: “Electrification of heating and transport, A scenario analysis of the Netherlands up to 2050” is onderzoek gedaan naar de te verwachte elektriciteitsbehoefte in 2050 bij het volledige elektrificeren van de woningen en van de transportsector.
Berekeningen laten zien, dat er in het volledig elektrisch scenario totaal 36,4 TWh extra elektriciteit nodig is om alle woningen in 2050 gasloos te maken. Dat komt neer op een toename van 30% van de huidige elektriciteitsvraag.
Voor de mobiliteit in het volledig elektrisch scenario betekent dat er in 2050 daarboven een elektriciteitsvraag is van 39,4 TWh als alle voertuigen elektrisch aangedreven zijn.
Samengevat betekent de 100% elektriciteit optie, inclusief een autonome groei van 0,5% per jaar, een extra elektriciteitsvraag van 100 TWh in 2050.
De vraag is waar die elektriciteit vandaan moet komen.
Het regeringsbeleid is dat voor de toekomstige elektriciteitsvoorziening alle conventionele centrales, behalve de gascentrales, zullen worden gesloten. In 2030 al zijn de belangrijkste energiebronnen dus aardgas, duurzame energie en import, waarbij de import ook duurzaam moet zijn. Volgens de onderzoekers van de RUG zal het aandeel duurzame energie in het volledig elektrisch scenario beneden de 40% blijven vanwege grote elektriciteitsvraag. In dit scenario zijn gascentrales voor ongeveer 50% verantwoordelijk voor de totale energiebehoefte in 2050.
Volgens de onderzoekers is in feite daarvoor in 2050 een capaciteit van ongeveer 25 GW aan gascentrales nodig, een verdrievoudiging vergeleken met de huidige geïnstalleerde capaciteit van 9 GW. Dat betekent, dat de totale gasvraag voor de binnenlandse markt in 2050 ongeveer op hetzelfde niveau blijft als de huidige gasconsumptie namelijk 30-35 miljard m3!
In deze studie wordt daarbij ook geconcludeerd, dat de CO2-reductie voor het gasloos maken van woningen in 2050 slechts 20% is van de huidige emissie in plaats van een reductie van 95 -100%. Het is volstrekt onbetaalbaar en de benodigde duurzame energie is bij lange na niet voldoende aanwezig, zelfs niet in 2050. Het wrange is daarbij, dat het aardgasgebruik op het zelfde huidige niveau zal blijven, maar dan omgezet in elektriciteit en tegen zeer hoge kosten voor de burger.
- Milieueffecten
Nergens wordt in de RES aandacht besteed aan de mogelijk aanzienlijke milieueffecten en milieukosten, die de activiteiten in het kader van de energietransitie met zich meebrengt. Denk aan het bouwen en plaatsen van grote windturbines, het aanleggen van warmtenetten en zonneparken. Een paar voorbeelden:
- Het opruimen van gasleidingen in het kader “van het gas af”. Volgens de Wet bodembescherming moet de bodem na gebruik in principe “schoon” worden opgeleverd. Dat betekent ook het verwijderen van b.v. funderingen van gesloopte windmolens. Met het verwijderen van gasleidingen zijn bedragen gemoeid in de orde van grootte als de aanleg. Omdat het aardgasnet voor andere doeleinden, zoals biogas en waterstof, gebruikt kan worden is het verwijderen daarvan sterk af te raden. Bovendien wordt er bij verwijdering van het aardgasnet de mogelijkheid naar een toekomstige overgang naar (“groene “) gasvormige brandstoffen hierdoor bij voorbaat uitgesloten.
- Momenteel zijn er al opslagplaatsen van afgedankte windturbine wieken. Deze bestaan uit composietmateriaal (staal, kunststof, glasvezel, aluminium), dat nog niet te recyclen is. Als dit wel mogelijk zal zijn, zal het recyclen erg kostbaar zijn en wederom energie kosten.
- Voor de bouw van windmolens en zonnecellen zijn veel zeldzame elementen nodig, die in een beperkt aantal streken o.a. in China en Afrika te vinden zijn. Bovendien zijn de hoeveelheden te winnen schaars, schaarser dan de hoeveelheden aardgas en steenkool in de wereld. Het delven en het opwerken van de elementen (zoals dysprosium, terbium, europium, yttrium en neodymium, lithium, kobalt) veroorzaakt lokaal veel lucht– en waterverontreinigingen.
- Voor deze punten past een ketenverantwoordelijkheid van grondstof tot productie. Waarom is wel bijvoorbeeld voor hout met FSC keurmerk en gecertificeerde duurzame palmolie en niet voor het duurzaam winnen van grondstoffen in mijnen zonder kinderarbeid?
- De buitenunit van de warmtepomp maakt geluid, dat hinderlijk is voor de omgeving, zeker als veel woningen ermee worden uitgerust. Bovendien zijn sommige warmtepompen te gebruiken als airco, wat extra geluidshinder veroorzaakt.
- Te verwachten valt, dat in de winter, wanneer de warmtepomp met een slecht rendement functioneert, men meer gebruik zal maken van de open haard of een pelletkachel (zijnde “biomassa”), met als gevolg veel hinder van rook, stank en uitstoot van kankerverwekkende stoffen. Bovendien komt er daarbij extra CO2 in de atmosfeer, wat men juist met warmtepompen had willen beperken.
- Ondanks Europese afspraken om gehalogeneerde fluorkoolwaterstoffen (HFK’s) uit te bannen, zijn warmtepompen nu nog gevuld met deze uiterst broeikasgevaarlijke koudemiddelen. Jaarlijks lekt gemiddeld 6 procent koudemiddel weg. Dat versterkt het broeikaseffect – wat juist bestreden moet worden. Goedkopere, milieuvriendelijker alternatieven als R-290/propaan willen fabrikanten en installateurs niet, met als argument ‘brandbaarheid’. Als de consumenten hierover beter worden geïnformeerd dan zouden deze HFK’s uit warmtepompen worden gebannen.
Kortom de provincie en de gemeenten moeten ook rekening houden met extra kosten om de nadelige milieueffecten van het klimaatbeleid te onderzoeken en te beperken. Omdat grootschalige windparken en zonneparken eigenlijk “industriële energiecentrales” zijn, zou een Milieueffectrapportage (MER) vereist moeten zijn.
- Financiële consequenties
Kosten energietransitie
De voormalige Minister Wiebes verklaarde bij de presentatie van het Klimaatakkoord onder andere het volgende:
“Als wij gezinnen met hoge rekeningen gaan verrassen, dan gaat het niet lukken”, “woonlastenneutraliteit” en “betaalbaarheid en haalbaarheid voor huishoudens zijn van meet af aan speerpunten geweest voor het kabinet”.
Dat zijn duidelijke beloftes van de minister. Daarnaast verzekerde Ed Nijpels, voorzitter van de Klimaattafels ons, dat “energietransitie een feest voor de portemonnee” zal zijn. Deze uitspraken zijn voor de burger in tegenspraak met de eigen bevindingen en de berekening van het Planbureau voor de Leefomgeving.
Maar een strategie zoals de RES is een plan om een specifiek doel te bereiken. Om een besluit te kunnen nemen om dat plan uit te voeren, moet de financiële haalbaarheid onder meer voor burgers en bedrijven dus klip en klaar vaststaan. Ook moeten overige niet direct financiële consequenties, zoals het effect op milieu en leefomgeving, benoemd en waar mogelijk gekwantificeerd worden. Om beleidsmakers goed te adviseren moeten meerdere mogelijkheden gepresenteerd worden, elk met de eigen consequenties in kosten en verwacht resultaat. Het klimaatakkoord wordt uiteindelijk van onderop vorm gegeven via de RES, maar de RES geeft geen schatting van de kosten , die gemoeid zijn met de voorgestelde aanpak van de energietransitie, noch van een beschikbaar budget. De financiële risico’s voor de beoogde burgerparticipaties, bijvoorbeeld als gevolg van subsidie afbouw of veranderingen in de energiemarkt, worden in het geheel niet benoemd. De van onderop gevormde basis kan dus al geen inzicht geven over de kosten, die gemoeid zijn met de uitvoering van het beleid, noch welke financiële consequenties de uitvoering van het beleid heeft op burgers.
Een belangrijk aspect daarbij is dat windturbines en zonnepanelen een levensduur hebben van 15 tot 20 jaar. Dat houdt in, dat de huidige windturbines en zonnepanelen, en die er nog voor 2030 geïnstalleerd worden, dus voor het jaar 2050 nog ten minste een keer vervangen moeten worden. Dat betekent meer investeringen en meer subsidies. Daarbij komt nog een ander aspect bij, namelijk het opruimen van oude installaties, zoals ook bij bijvoorbeeld mijnbouwinstallaties en energiecentrales het geval is.
Die kosten moeten vooraf berekend en liefst gereserveerd worden. Immers, we hebben niet altijd met draagkrachtige multinationals te maken, maar ook met onbekende initiatiefnemers, kleine bedrijven of lokale energiecorporaties, die voor dit enkele doel zijn opgericht. De kans is aanwezig, dat er na 15 tot 20 jaar geen geld meer is voor het opruimen.
Subsidies
Een ander financieel aspect zijn de subsidies, die verleend worden voor zonneparken en windparken. Er worden de laatste tijd meer vragen gesteld over de efficiency van deze subsidie. Zo stond deze week een bericht in de media betreffende een promotieonderzoek voor de RUG. Daaruit bleek, dat van de uitgekeerde SDE subsidies voor windturbines 30 – 50% verdwijnt als overwinst in de portemonnee van de initiatiefnemers.
Deze overwinsten zouden vele miljarden behelzen, volgens de onderzoeker. Dit is inefficiënt en onrechtvaardig. Een kleine groep investeerders geniet van “hoge lusten”, terwijl de samenleving zucht onder “hoge lasten”.
Ik noem concreet voorbeeld daarvan. In de Wieringermeerpolder in Noord-Holland is een windmolenpark van multinational Vattenfall gebouwd, die stroom levert aan een datacenter van Google en Microsoft. In dat windpark zullen 99 megaturbines met een tiphoogte van 177 meter, jaarlijks 1,3 miljard kilowattuur (=1,3 TWh) groene stroom produceren voor (in theorie) 370.000 huishoudens.
Vattenfall krijgt in totaal 660 miljoen euro van de overheid voor dat project. Er zijn 32 boeren uitgekocht om dat project te kunnen realiseren. Iedere boer werd miljonair, zij kregen elk 3,3 miljoen euro. De Wieringermeerpolder is, aangejaagd door de lokale politiek, verbouwd tot een rommelig industrieel productielandschap. De voordelen belanden bij Amerikaanse computergiganten, speculerende boerenmiljonairs en een Zweeds energiebedrijf. De nadelen komen terecht bij omwonenden.
Echter, er gaat nog geen wattuur naar de burgers in de Wieringermeerpolder. Maar zij krijgen wel de molens voor hun neus en betalen, net als iedereen, via een opslag op hun stroomrekening, de subsidie aan de multinationals. Op de site van het windpark blijft nog onterecht staan dat de stroom bestemd is voor 370.000 huishoudens.
Subsidies zijn toch in principe bedoeld voor research en ontwikkelingen of voor het steunen van het invoeren van nieuwe technologieën of voor steun voor een onrendabele top. Als, zoals wordt beweert, windenergie en zonne-energie al goedkoper zouden zijn dan fossiele energie, waar is subsidie dan voor nodig? Windturbines zijn allang de onderzoeks- en opstartfase voorbij en hoeven daarom geen subsidie of garantiekapitaal meer, het zijn volwassen industrieën geworden. Waarom verdwijnen dan miljoenensubsidies naar kapitaalkrachtige bedrijven zoals Vattenfall en Google?
Vergelijk dat maar eens met het gasloos maken van Kloosterveen, waar de bewoners van 4000 woningen gezamenlijk zelf de kosten van 100 tot 200 miljoen moeten dragen. Voor de 213.000 woningen in Drenthe komt dat neer op 8 tot 9 miljard euro!
Als ik naar de RES Drenthe kijk schittert een goede financiële paragraaf door afwezigheid. Immers, als energietransitie “haalbaar en betaalbaar” moet zijn en “een feest voor de portemonnee” dan moet dat ook uit plannen duidelijk aantoonbaar zijn. Ik zou de provincie vragen, of een situatie als de Wieringermeerpolder ook in Drenthe kan plaatsvinden en zo nee, waarom niet. Verder moet de RES aangevuld worden met een gedegen financieel meerjarenplan.
- Reactie op de inhoud van de RES
- De bijdrage van de RES-Regio Drenthe is als volgt beschreven:
“Als RES-regio Drenthe dragen we met onze eigen ambitie 3,45 TeraWattuur (TWh) bij aan de landelijke opgave van grootschalige hernieuwbare opwekking van elektriciteit op land van 35 TWh. Daarmee vermijden we zo’n 10 procent CO2-emissie; 2,0 Megaton (Mton) CO2-emissie van in totaal 20,2 Mton (35 TWh)”.
De vraag hierbij is: waarom wil Drenthe ca. 10% van de landelijke hernieuwbare opwekking voor haar rekening nemen, terwijl het qua inwonertal slechts 2,5 % bedraagt van Nederlandse bevolking. Dat betekent dat Drenthe voor een viervoudig hogere ambitie kiest dan andere provincies. Dit betekent dat ook een onnodige zware wissel wordt getrokken op de natuur en het landschap en dus ook op de inwoners van Drenthe, die zich dat nog niet realiseren. Ter vergelijking: 3,45 TWh is ongeveer gelijk aan driemaal de energie uit de Wieringermeerpolder!
Deze ambitie wordt niet nader onderbouwd en ik zou graag zien dat dit ter discussie wordt gesteld in de gemeenteraden en de Provinciale Staten.
- Burgerparticipatie (par. 2.2, 2.3, 2.5).
Hierboven is al aangegeven, dat de burgers er bekaaid afkomen en dat is in deze paragrafen duidelijk zichtbaar. Bij de Drentse Energietafel zijn er alleen overheden en partners. Bij de ambtelijke werktafel en werkgroepen zijn alleen ambtenaren betrokken en onder de 8 maatschappelijke partners zijn ook de burgers niet betrokken, behoudens landelijke jongerengroeperingen, die niet direct de Drentse inwoners vertegenwoordigen.
Ter illustratie heb ik in de RES een aantal relevante woorden geteld en in onderstaande tabel weergegeven:
-
Woord Aantal woorden in de tekst samen 91 beleid 43 visie 38 betrokken 27 participatie 24 afspraken 23 partners 23 financiën 6 burger 2 budget 0
Uit deze tabel blijkt, dat de burger en het inzicht in de kosten er in het hele proces van de RES kennelijk geen relevante onderwerpen zijn geweest.
- Inwonersparticipatie bij energieprojecten (par. 3.2.2).
“Initiatiefnemers, gemeenten en provincie zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor inwonersparticipatie bij energieprojecten. Het vormgeven van een gedegen participatieproces ligt grotendeels bij de initiatiefnemer van dat project. Gemeenten en provincie scheppen de kaders via beleid en zien er proactief op toe dat de initiatiefnemer het participatieproces binnen deze kaders uitvoert. Initiatiefnemers van projecten voor zonne-energie houden zich aan de gedragscode ‘zon-op-land’ en het manifest zonneparken Noord-Nederland. Initiatiefnemers van windprojecten houden zich aan de gedragscode ‘acceptatie en participatie windenergie op land’.
Hieruit blijkt duidelijk, dat de burger pas betrokken raakt bij de uitvoering van de RES als de initiatiefnemer al een project heeft gestart. Niet de gemeente, niet de provincie is leidend hierin, maar de ondernemer of organisatie, die tot doel heeft de bouw van een zonnepark of een windturbine. De ondernemer heeft al een subsidie of vergunning, voldoet aan de RES en heeft dus geen belang meer in tegenstribbelende burgers. Hiermee geeft de overheid de enige en laatste mogelijkheid uit handen om de burger te beschermen. Er zijn weliswaar gedragscodes en de gemeentes en provincies zien er pro-actief op toe, maar de gemeente en provincies hebben ook belang dat de RES wordt uitgevoerd. Hoe willen de gemeenten en provincies dit aanpakken?
- Opwekking hernieuwbare elektriciteit (par. 3.3).
Uitgangspunt van de berekeningen in de RES zijn de vollasturen van windturbines van 3000 -3400 en bij zonne-energie zijn de vollasturen 950 per jaar. Dat betekent, dat de windturbines een productiefactor hebben van 35% en de zonnepanelen een productiefactor van 11%. Echter, uit onderzoeken blijkt dat wind-op-land slecht een productiefactor heeft van 21%.
Dat betekent dat de windturbines 79% van de tijd niet (genoeg) produceren en bij zonnepanelen is dat 89% van de tijd. Als het niet waait en de zon niet schijnt moet de elektriciteit worden opgewekt door de mix van kolen, gas en biomassa. Weliswaar is de hernieuwbare energie CO2 vrij, maar de back-up energiemix, is dat niet en heeft nu een CO2 emissie van ca. 450 kg/kWh.
- Volgende stap (par. 3.5.7)
Hier wordt gesproken over een integrale effectenanalyse.
Door uit te gaan van deze integrale effectenanalyse in plaats van de reguliere milieu effect rapportage, wordt de burger dus opnieuw effectief buiten spel gezet..
- Kenmerken Drenthe (par. 4.)
Volgens de RES is de aanwezige ruimte in Drenthe is vooral in gebruik door de agrarische sector (meer dan 70 procent) en als natuurgebied (meer dan 12 procent). Daar is aan toe te voegen dat landschap veel unieke elementen heeft van de gevolgen van het klimaat tijdens de ijstijd van duizenden jaren geleden. Denk aan de keien van de hunebedden, de Hondsrug, de pingo’s, de beekdalen, etc. Nu dreigt dit mooie landschap in enkele decennia opgeofferd te worden met het oog op het huidige klimaat.
Maar ook de agrarische sector is onderdeel van het Drentse landschap. Dat is weliswaar meer een monocultuur, maar de boeren doen hun best om de flora en fauna in stand te houden. Echter, nu dreigt er een nog slechtere monocultuur te ontstaan namelijk die van panelen en wieken, die niet zeker past bij de habitat van bijvoorbeeld de grutto en de kievit.
- Resultaat uitgevoerde onderzoeken (par. 4.5)
Wat betreft de Proeftuin Aardgasvrije Wijken verwijs ik naar mijn “Appel aan de gemeenteraad over Transitievisie Warmte Assen “ op 30 april.
Ten aanzien van het elektriciteitsnetwerk is de vraag of hier ook rekening is gehouden met de elektriciteitsvraag door de elektrische voertuigen in de toekomst. Door de toename van het aantal elektrische voertuigen zal, naast het gasloos maken van woningen, de behoefte aan elektriciteit (fossiel of hernieuwbaar) nog meer toenemen. De RES sterkt zich weliswaar uit in die richting, maar het is wel zaak om dit mee te nemen.
- Aandachtpunten en randvoorwaarden (par. 5)
De RES vermeld , dat voor het oplossen van problemen voor het realiseren van onze bijdrage de Rijksoverheid maximaal dient te faciliteren en stimuleren. Daarom wordt aan de Rijksoverheid en de omliggende RES-regio’s aandacht gevraagd voor een aantal aandachtspunten en randvoorwaarden, die uit deze RES 1.0 voortvloeien.
Elders is in de RES vermeld, dat uiteindelijk de initiatiefnemers of vergunninghouders van projecten er moeten voor zorgen, dat de burgers er bij worden betrokken. Nu het afhangt van de Rijksoverheid aan de ene kant en de projecten aan de andere kant ,vraag ik mij af wat de sturende en toezicht rol van de provincie nog is bij het hele traject inclusief de 15 aandachtpunten en randvoorwaarden.
- Financiering (par. 6.5)
In deze korte paragraaf wordt vermeld, dat de RES’en een belangrijk onderdeel zijn van het Klimaatakkoord. Met de RES’en zouden de 30 energieregio’s een substantiële bijdrage leveren aan de doelen die zijn gesteld in het Klimaatakkoord. En verder, dat het nieuwe kabinet zo spoedig mogelijk een besluit zal nemen over de financiering van de ondersteuning van het RES-proces, omdat er veel waarde wordt gehecht aan continuering van het huidige proces.
Dat is in de RES een heel kleine paragraaf over een zeer belangrijk onderwerp. Maar het behelst alleen maar nog het geld dat de Provincie voor het RES proces vangt. Het gaat niet over de kosten die de burger moet betalen, zoals de ODE-toeslag en het gasloos maken van de woning.
Ik concludeer daarmee dat een totaal overzicht van de kosten ontbreekt van alle varianten van de energie strategie. En dan met name waar het geld vandaan moet komen.
- Samengevat
Ondanks het feit dat de RES een strategie is en er geen bezwaar en beroep op mogelijk is, heb ik toch gemeend een uitgebreide zienswijze te geven.
Mijn zienswijze is vooral gericht op de ondemocratische besluitvorming en de juridische status van de RES. Daar waar de burger een bouwvergunning tegen kan houden vanwege het broeden van een ijsvogel, staat de burger buitenspel als het gaat om een energiestrategie voor de komende 30 jaar met enorme landschappelijke gevolgen en gigantische financiële consequenties. De belangen van de burger zijn niet voldoende meegenomen, dit in tegenstelling tot partners met zakelijke, bestuurlijke en subsidie belangen. Ik hoop dat mijn zienswijze op een serieuze behandeling kan rekenen
Een kopie van deze brief is verzonden aan de Provinciale Staten van Drenthe
Hoogachtend,
Tjerk Veenstra
Deze brief wordt mede ondersteund door het team Duurzaam Kloostervee.
***
Als slechts één landelijke krant dit artikel zou overnemen, zou de hele boel toch in elkaar moeten storten.
Of ben ik weer te naïef?
Nog een kleine kanttekening bij dit uiterst gedegen artikel:
Aan het begin van paragraaf 2 over energie wordt de totale primaire energie uitgedrukt in PJ, terwijl verderop over kWh wordt gesproken. Dit is voor een leek niet te bevatten. Om de verhoudingen snel te kunnen zien zouden die joules even omgerekend moeten worden naar GWh.
Alsjeblieft. Meer heb je niet nodig.
https://www.eenheden-omrekenen.info/Joule+in+Kilowattuur+omrekenen.php
Overigens… Het echte besodemieteren begint als men praat over ‘vermogen’ in plaats van ‘energie’.
Dat hangt af van welke krant Paul. Voorkeur gaat uit naar Volkskrant en NRC.
Ik vrees dat de kranten huiverig zijn om een dergelijk brisant stuk te plaatsen.
Tjerk legt de vinger terecht op de zere plek maar veel journalisten zitten gevangen in hun bubbel en vrezen voor hun boterham. Het hele drama van de politieke ambties om de “noodzakelijke klimaatdoelen” te halen, die volgens de gevestigde orde en vrijwel alle politieke partijen heilig zijn en niet ter discussie mogen worden gesteld, is gebaseerd op bewust gestuurde misleiding.
Alle kranten spelen het spel inmiddels mee. Zelfs de Telegraaf en Weekblad Elsevier.
Kranten interesseert waarheid alleen als hun klanten het interesseert. Telegraaf en Elsevier zou kunnen maar dan in hapklare brokken. Hun lezers zijn praktisch en niet filosofisch. De anderen zijn niet eens in staat tot nadenken zonder bij de eerste gedachte te blijven steken in zielige groeps-emotie als kerk of linkse kerk. Niemand geeft nog om degelijkheid. Vluchtig en tribaal moet het zijn. Decadentie volgens de oude Herodotes. De mens past zich gewoon aan. Dit stuk is geschreven voor een menstype wat helaas niet meer bestaat.
Ik denk dat er voor een journalist een dikke boterham te verdienen valt om onwaarheden aan het licht te brengen. De vraag is welke krant wil het benoemen ? Maar de wal zal het schip keren. Vraag is wanneer. Degene die geld hebben sterven langzaam uit, de huidige generatie die al slecht aan een huis kunnen komen worden geacht boven op de hoge prijs van een huis ook nog eens onzinnige investeringen te doen om klimaatdoelstellingen te halen. In 120 jaar is de gemiddelde temperatuur in De Bilt met 2 graden gestegen. Persoonlijk heb ik 50 % van die tijd meegemaakt en kan niet zeggen dat het vervelend was. Zeker wanneer ik oude filmopnames zie van hoogwaardigheidsbekleders die midden in de zomer met regenjassen en sjaals openingen verrichten. Het zelfde weer als wij de laatste maanden hebben gehad.
VK en NRC zitten al helemaal op het Guardian-spoor (=klimaatfundamentalisme/extremisme). Gisteren weer zo’,n griezel over ecocide in de VK.
Hele enge, compromisloze mensen, die (wie weet) halve garen inspireren om voor hetzelfde geld over 10 jaar met een kalasjnikov rond te gaan lopen voor hun “bevrijdingsstrijd”.
Daarom moet het daar geplaatst worden. Ik weet ook wel dat het tamelijk onzinnig is maar wellicht.
Een waanzinnig verhaal dat onverkoopbaar zou zijn zonder list, bedrog, dwang, desinformatie, misinterpretatie en angst zaaien.
En dat allemaal dankzij de media en hun deuggeleuter om den brode.
Of gezamenlijk een advertentie plaatsen?Paginagroot!
Samenvatten, voor details verwijzen naar een internetpagina.
Ja, nee. Ja, zou directer zijn, nee, je bereikt gelovigen niet met kennis. Dat is dus zonde van het geld. Over het gevaar van te grote windmolens zou het kunnen.
Dat kunnen de mensen zelf onderzoeken. Grijpbaar. Klimaat is eng. Herinnert hen aan hun moeilijke schooltijd. Dat ze niet mee konden komen. En nu heeft havo eindelijk een pak en aanzien als ambtenaar en de vrouw heeft een kinderwagen en een dom huis in een domme wijk in het Vinex-concentratiekamp.
Alles is dan eng. Nog even denken.
Klopt. De grote media huilen echter met de wolven in het bos, liks als men is en aangestuurd als men wordt door al even linkse krachten.
Tjerk Veenstra
Een uitstekende analyse.
Overigens was het van meet af aan duidelijk wat de bedoeling was van de RES. Gewoon ordinair verdeel en heers.
Dé methode bij uitstek om de burger buiten spel te zetten en de schijn van democratie hoog te houden.
Met subsidie en aandeelhouderschap als smeermiddel. Boerenbedrog en omkoperij, andere woorden heb ik er niet voor.
Hierin wordt ik ook nog eens bevestigd door de groene rekenkamer.
https://grk.webinargeek.com/watch_ondemand/SPIo5_1P0Lk/
Prima initiatief Tjerk om je zienswijze luid en duideliijk en genuanceerd aan te kaarten. Hopelijk is het nog niet te laat en draagt het bij om de Haagse moloch tot inkeer te laten.komen.
Ik vrees het ergste. De Duurzaamheidstrein dendert voort. Er is teveel geld, macht en vooral ego’s mee gemoeid. Wil je dat stoppen zal zwaar geschut het enige middel zijn om de slinkse partijen en verdienmoduleurs een harde stop te geven. Ben niet voor geweld, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Stelling van Tjerk is er een van harde woorden en duidelijkheid. Dat is redelijk dichtbij zwaar geschut.
Welnee. Lagere overheden zitten vol met lege bestuursgeesten, opgevuld met de waan van de dag. Apparatsjiks van het klimaat-ommunisme. Je hebt meer kans bij reflecterende organen als rechters, Raad van State en Ombudsman. Kranten hebben alleen belangstelling als een verhaal puntige kernfeiten geeft. Dit is voor hen, hoe gedegen en respectabel ook, prullebakwerk.
Vrees dat je gelijk hebt Christian.
Als een ambtenaar aan jou geld geeft om iets te doen wat hij wil, heet dat subsidie. Als jij geld geeft aan een ambtenaar om hem iets voor jou te laten doen, heet dat omkoping.
de bestuurlijke situatie in Assen:
de raad heeft 33 zetels
25 zetels voor landelijke partijen die voor de klimaatstrijd getekend hebben
18 zetels voor de fanatieke CO2-bestrijders
B&W bestaat uit CU VVD GroenLinks – na een crisis aangevuld met en SP en D66, nadat het plaatselijke PLOP er uit was gestapt omdat “De partij vond dat Assen ‘niet open bestuurd werd’, zoals was afgesproken.”
Assen staat onder curatele van de provincie, in GS wordt bemand door PvdA (grootste) VVD CDA GroenLinks CU
leonardo
En dat dank zij de al vele jaren durende propaganda en indoctrinatie. Beluister maar eens hoe vaak onze gekozen kamerleden het woord klimaat in de mond nemen als ze het over de urgente problemen hebben. En niemand checkt of diezelfde lieden weten waarover zij het hebben. Het is voor hen een probleem omdat het door lobbyisten zo aan hen is aangereikt.
De indoctrinatie heeft inmiddels zijn werk gedaan. Dagelijks meerdere malen herhalen en het beklijft. Net reclame.
Miele er is geen betere.
Met het RES programma heeft de Staat er bewust op aangestuurd de burger buitenspel te zetten door hem zijn grondrechten op juridisch verweer te ontnemen.
Opnieuw wordt daarmee de rechtsstaat geweld aangedaan en geschonden. De Trias politica is de weg kwijt. Wanneer gaat dit tot “Den Haag” en de media doordringen?
Ik vrees dat zelfs Pieter Omtzigt zijn vingers niet durft te branden aan dit dossier.
Als het hoofd van Marie-Antoinette door de timmerman de Seine in wordt geschopt. Nooit dus. Iedereen is geïnfecteerd, leeft als zombie zonder zingeving in een bubbel van hypotheek, en havo-talenkinderen met hun leraar met zachte g. Dit stopt pas als dingen misgaan. Externe ellende. Windmolens die kanker veroorzaken, stakkers die hun uitzicht missen, fietsende Aspergers op een boulevard. Kortom, wanneer het de lage bevolking in zijn primitieve bewustzijntje raakt.
Ik zou een ander soort wapen bedenken.
De beste middelbare scholen staan in? Christiaan vul ff aan….juist Limburg. Kijk ook ff naar Uni van Maastricht.
Vellinga begint steeds meer op mopperpot Maarten van Rossem te lijken. Alleen is Vellinga voorspelbaarder.
Ja Dieter, geloof ik wel. Beste scholen zijn vaak scholen met de beste kenniscultuur en de minste afleiding. Limburg kan best. Gelderland en Overijssel is geïnfecteerd. Friesland lijdt al veertig jaar onder de braindrain en Groningen en Drente gaan heel redelijk maar zijn te hijgerig. Rust, regelmaat en rijtjes. Dan komt de zucht naar kennis vanzelf. Geen zijpaden met hollandse onzin. Rattengekrijs in een hol vat.
Ja Hans. Op jouw pagina zou je vast een stok hebben gevonden. Gelukkig ben je beter in feitelijkheden.
Zolang er een crisis en herstel wet geldig is zo als nu, kunnen ze zich daar altijd op beroepen, sommigen kunnen nog blij zijn dat niet ieder daar weet van heeft.
Ze zouden in principe kunnen zeggen nu er een klimaat crisis is en die opgelost moet worden vraag dit nu eenmaal offers.
Zie Duitsland daar zijn ze bezig dit in het wetboek op te nemen, zodat dit altijd voorrang heeft en protesten en afstand tot bewoners geen issue meer is, maar zover is het daar ook nog niet, daar deze wet op weerstand stuit, maar er moeten wel doelstellingen gehaald worden volgens de heren, en die stuiten nu op te veel weerstand en lange procedures enz,
Maak er een nationale noodverordening van en de burger kan helemaal niets meer, dan is het net als nu met corona, zegt het baasje zit, dan gaat ieder zitten.
We gaan rare tijden tegemoet voor een nietszeggend probleem, of er worden problemen gemaakt om niets.
Of toch wel, walvis Wally heeft de afslag gemist, en een ijsbeer zonder naam heeft een enorme grote afstand gelopen door het opwarmende klimaat, de grootste afstand wat ooit een ijsbeer gelopen heeft, ja hun weten dat allemaal, slimme gasten die schoolverlaters.
@Theo,
“Zolang er een crisis en herstel wet geldig is zo als nu, kunnen ze zich daar altijd op beroepen”.
De enige uitweg blijft in dat geval dat wordt aangetoond dat er geen klimaatcrisis is en dat klimaatmaatregelen het beoogde doel niet dichterbij brengen.
Dan heeft de crisis- en herstelwet geen aangrijpingspunt meer.
Precies Willem. zolang dit speelt sta je gewoon met de handboeien om, je kunt en mag niets, democratie raakt steeds verder weg en zal uiteindelijk verdwijnen, wij zullen het niet meer mee maken maar de jeugd wel.
In de toekomst is welvaart alleen nog maar voor een select groepje weggelegd.
Zojuist deze brief naar de VK gestuurd. Ik zou zeggen kopieer hem of maak een eigen versie en stuur hem naar brieven@volkskrant.nl.
Een paar honderd van dit soort brieven moet toch effect hebben?
Iemand voor de NRC?
Vergeet naam, adres en telefoonnummer niet, anders verdwijn je in de prullenbak.
Geachte redactie,
het is me opgevallen, dat bijna alle redacteuren, journalisten en schrijvers van de Volkskrant overtuigd zijn van de urgentie om maatregelen te nemen om het klimaat te redden en daarbij kritiekloos alle voorstellen van de regering voor lief nemen. Een uitzondering maak ik voor Martin Sommer, die van een realistische kijk blijk geeft.
In het kader van de journalistieke objectiviteit daag ik hierbij de Volkskrant uit notie te nemen van de brief van Tjerk Veenstra aan de gemeenteraad van Assen en de provincie Drenthe en daarvan een gedegen analyse te publiceren. De brief vindt u hier: https://www.climategate.nl/2021/05/96976/
Hartelijk dank voor uw bijdrage, die wij met belangstelling hebben gelezen. Helaas kunnen wij uw brief niet publiceren. We ontvangen dagelijks vele tientallen brieven. De redactie is daar zeer verheugd over., maar de ruimte om brieven te publiceren is beperkt. Wij vragen hiervoor uw begrip en hopen u een volgende keer te mogen verwelkomen in de rubriek Geachte Redactie van de Volkskrant.
Met vriendelijke groet,
Indrukwekkend stuk , waar een heel leger ambtenaren de tanden weer op stuk zal kunnen bijten om uiteindelijk de brief te schrijven met de woorden : ” dat de gemeente of RES of de overheid of Frans Timmerman – want ze spreken met één mond – de ‘klimaatopwarming’ als een serieus gevaar beschouwd voor volgende generaties en derhalve de maatregelen noodzakelijk zijn ‘.
Een reactie van die strekking kreeg dhr. C. le Pair van de gemeente Nieuwegein op zijn brief . Te lezen op zijn site .
Men wint nooit een voetbalwedstrijd door niet van de eigen helft te komen.
In het artikel gebruikt de heer Veenstra ook weer de term ‘ hernieuwbare energie ‘. Door in te stemmen met die term geeft men zich impliciet gewonnen. De overheid verkoopt u iets wat niet bestaat namelijk.
U zou aan de overheid en iedereen die die term gebruikt de vraag moeten voorleggen wat hernieuwbare energie dan Is.
Perpetuum mobile. Onzinnige woord “ hernieuwbare energie”.
@ Bert,
“Men wint nooit een voetbalwedstrijd door niet van de eigen helft te komen.”
De voorstanders van klimaatdoelen (no matter the cost) denken de wedstrijd al gewonnen te hebben en wíllen helemaal niet van de eigen helft komen, laat staan er een eerlijke wedstrijd van te maken.
Er staan nogal veel fouten en misvattingen in het verhaal. Een paar:
1. Besluitvorming
“Terwijl in beginsel een wijziging van een wet moet leiden tot verbeteringen en herstel van de democratie.”
Dat is niet het doel van wetgeving. En zeker niet van wetgeving in onze oligarchie.
De klimaatwet is de uitvoering van het energieakkoord dat indertijd (ik meen 2014) door 47 belangrijke maatschappelijke organisaties (alle vakbonden, werkgevers, enz) is ondertekend. RES is een uitvloeisel van het klimaatakkoord.
Je kunt natuurlijk beweren dat je het beter ziet dan al die organisaties en het parlement, maar dan moet je worden gesteund door grote maatschappelijke groeperingen, anders is er sprake van een kleine groep die haar zienswijze doordrijft. Dat is zeker geen democratie.
Overigens ben ik van mening dat we toe moeten naar een echte democratie zoals ze in CH hebben.
Dan wordt er door de bevolking over dit soort kwesties gestemd.
Bas Citaat:
Het is dus een “democratie der organisaties”. Een soort beperking op de echte democratie.
Zouden we eigenlijk moeten weten.
Ja, Bas heeft wel een goed punt. De RES werd/wordt inderdaad gesteund door maatschappelijke organisaties die belangrijk en relevant worden geacht door de machthebbers. Daar kan je wat van vinden, maar het veranderen is niet makkelijk, zo niet onmogelijk.
“De formele start van het uitvoeringproces van het Klimaatakkoord wordt bekrachtigd op het moment dat er ook een formele handtekening van alle partijen onder staat. Duidelijkheid hierover wordt verwacht in de tweede helft van 2019. Omdat de ambitie in de regio’s hoog is en (pilot-)regio’s ook al vergaande voortgang boeken in het opstellen van RES’en kunnen regio’s vóór de ondertekening van het Klimaatakkoord aanvangen of doorgaan met de RES.
Het uitgangspunt voor de regio’s in deze fase is het ‘onderhandelakkoord’ dat eind 2018 is opgeleverd. Wanneer de afspraken zoals gemaakt in het onderhandelakkoord afwijken van de definitieve Klimaatakkoord-tekst zal de betekenis ervan opnieuw worden beoordeeld in het licht van de continuïteit van het RES-proces in de regio.”
Hier is de lijst van ondertekenaars te vinden:
file:///C:/Users/Eigenaar/Downloads/201101+Overzicht+Ondertekening+Klimaatakkoord.pdf
Als je het helder hebt kun je wel een juridisch pad uitzetten hoor. Ik zou maar vast beginnen. Daar mensen voor mobiliseren lijkt me eenvoudiger dan een technisch verhaal in de krant krijgen.
Johan, je geeft een link naar je eigen computer. Dat werkt niet voor ons. Een link naar het net zo beter zijn.
Paul bedankt voor je opmerking. Hier de goede link:
https://www.klimaatakkoord.nl/documenten/publicaties/2019/09/19/ondertekenaars-klimaatakkoord
Beste Bas, dankzij het buitengewoon strenge immigratiebeleid in Zwitserland hebben immigranten in Zwitserland zonder Zwitsers paspoort geen enkel stemrecht. Het gaat daarbij nu om ongeveer 1,5 milj personen die voor het overgrote deel NIET uit Noord-Afrika enz. komen. Hun werkvergunningen worden steeds met 9 maanden verlengd als ze dan nog nodig zijn. Zo niet, dan mag je gewoon weg.
Kortom, in Zwitserland zijn de Zwitsers de baas.
In Nederland mag iemand zonder Nederlands paspoort al vrij snel meedoe aan verkiezingen voor gemeenteraden, waterschappen enz.
Het overgrote deel daarvan zal hoogstwaarschijnlijk niet op VVD, CDA of SGP stemmen vermoed ik. Dus hou op met ook deze onzin, naast straling en molentjes, te blijven verkondigen.
Aan BmG “belangrijke maatschappelijke organisaties (alle vakbonden”. Dus u denkt dat vakbonden (nog) belangrijk zijn?
Zoals de fnv die zich nu met de manier van ovens stoken bij tata/hoogovens denkt te moeten bemoeien. Ik zeg schoenmaker, hou je bij je leest. Dus vakbonden bemoei je met lonen en arbeidsvoorwaarden maar doe er verder het zwijgen toe.
@BmG 16 mei 2021 om 10:22 Bas, je vergeet de partijen 48 en 49 als ik doortel, namelijk de ingenieurs die konden uitrekenen dat het niks kon worden, en de burger die geen enkele stem in het kapittel heeft en had. Stel je voor dat de klimaatwet een democratisch proces zou zijn, dan zou het nooit iets kunnen worden met het redden van de planeet. Het is immers een noodtoestand? Vraag maar aan Klaver.
Een voortreffelijk, zeer informatief artikel.Wordt het ook naar de 2eKamer en landelijk naar Provinciale staten gestuurd?c.loon64
Kees, stuur het naar de krant!
Zie hier: https://www.climategate.nl/2021/05/96976/comment-page-1/#comment-2361508
Sorry: https://www.climategate.nl/2021/05/96976/
Inderdaad een buitengewoon gedegen stuk werk van de heer Veenstra. Compliment.
Maar in dit stadium gaat het nog niet veel helpen vrees ik.
Het enige dat echt zal helpen is als de burger zichtbaar geconfronteerd gaat worden met de gevolgen van het huidige beleid, waarbij het belangrijkste gevolg zal zijn de onontkoombare armoedeval en vervolgens de ‘dunkelflauwte’, niet warm te krijgen huizen als gevolg van de inferieure warmtepomptechniek, gezondheidsproblemen door molentjes en landschapsvervuiling enz.
Let wel. op zich zijn warmtepompen zeker niet inferieur, maar niet geschikt voor alle woningen.
Pas dan zal de burger zich gaan roeren
Als ik zie hoe nu al ieder weekeinde wordt geageerd tegen iets volkomen onbenulligs als de Coronamaatregelen, dan kan ik mij wel een beeld voorstellen van de rellen die gaan ontstaan als het echt menes wordt.
Als mensen al bereid zijn om zich als wilde beesten te gedragen omdat ze nog even niet op een terras mogen zitten, nou dan weet ik het wel.
Straks mag je wel weer op het terras zitten, alleen heb je dan geen geld meer voor dat wijntje of dat kopje koffie.
In Frankrijk wordt nog steeds gewerkt aan het opruimen van de puinhopen die het gevolg zijn van de Gele Hesjes.
Alleen al de schade die de staat heeft opgelopen door het vernielen van de flitspalen langs de Franse wegen is ongeveer 1 miljard euro. De helft daarvan voor het vervangen van de flitspalen en de andere helft door de misgelopen inkomsten (boetes).In 2019 nam het aantal verkeersdoden met ongeveer 20% toe.
Nu daalt het weer omdat er weer flitspalen worden geplaatst.
Kortom, laat in hemelsnaam al die plannen zo snel mogelijk in uitvoering worden genomen, des te sneller is het afgelopen.
Let wel, dit is geen oproep om dan maar te stoppen met CG.
We moeten de klidioten vooral niet de kans geven om straks te zeggen:’Wir haben es nie gewusst’. (Sorry Dieter, trek het je niet aan).
En om in eigen land te blijven:’Frapper, frapper toujours’.
Ha Anthony,…tis je vergeven…:)
Mooi, ooit gaan wij daar een goede fles op opentrekken.
AnthonyF
Maar als die warmtepompen voor sommige woningen niet inferieur zijn, Mogen ze dan a.u.b. Inpandig bij de gebruiker?
Of lijkt het jou wel een welkome puist op al onze architectonische monumenten?
Zonder overlast voor wie dan ook en in eigen huis kan ieder zo gek doen als ie wil. Zelfs zonnepanelen in zijn raampartijen zetten om er zijn warmtepomp op te laten werken. Na de gebruiksperiode op eigen kosten opruimen.
Peter, ik zal het je nog sterker vertellen.
Eind vorig jaar is mijn elektrische boiler met in de zomer ondersteuning van een zonneboiler vervangen door een warmwatervoorziening die werkt met een warmtepomp. GEHEEL inpandig ineen bungalow van 2013. Het ding staat in de bijkeuken en allen wij hebben ‘last’ van de herrie, d.w.z. een beetje gesuis als het apparaat aan het werk is. De koude uitgangslucht wordt deels via de lage zolder afgevoerd en komt deels in de bijkeuken terecht.
Gevolg is, dat het daar heerlijk koel is, mijn bier hoeft niet meer in de koelkast en de aardappelen lopen niet meer uit. Bovendien betaal ik nu wat minder aan de EDF voor hun altijd aanwezige atoomstroom. Kortom, enkel winnaars.
Ik ben het dus geheel met je eens; bij monumenten geen puisten aan de gevel en bij nieuwbouw een onopvallende plek realiseren.
AnthonyF
Bravo. Zo mag ik het horen. Laten ze dus vooral bij de nieuwbouw beginnen. Na die 350.000 huizen en de evaluatie weten ze of het ook echt en zonder subsidie werkt.
Kees,
Het ook naar de Provincie gestuurd, nog niet naar de 2e kamer
Het is..
@ Tjerk,
Misschien ook even opsturen naar de Nat. Ombudsman en Mariette Hamer .
Mariëtte Hamer was voorzitter van de SER en binnen het Klimaatakkoord voorzitter van de overleggroep ‘Arbeidsmarkt en scholing’.
Je kan dus ook tegen een muur gaan praten. Heeft hetzelfde effect.
Niet geschoten is altijd mis
Ik zetel in de Europese Commissie en elke ochtend bedenk ik gekke ideeën. Zoals als iemand een kabeltje van 1 euro in China koopt deze 15 euro administratieve kost moet betalen voor 20 cent btw te betalen.
In Vlaanderen doet men iets gelijkaardig, nieuwe wetten die protest zo goed als onmogelijk maken. Je moet persoon kunnen aantonen dat je schade lijdt. Het is zo streng en complex dat een burger geen protest meer kan aantekenen, en de grotere natuurorganisatie staan zo buitenspel omdat zij niet persoonlijk schade lijden.
Hernieuwbare is zo goedkoop dat men geen subsidies meer nodig hebben! Maar wij gaan miljarden subsidies mogen ophoesten voor gascentrales. Toch opmerkelijk da de liberalen als eerst daar zijn voor subsidies te geven. Dan zou men energie on een staatsbedrijf moeten brengen in plaats van overwinsten te subsidiëren.
De ochtend bij de dagelijkse wandeling viel met op dat het zo “groen” is. Ik leg geen verbanden. Maar de bossen, struiken, grassen zijn zo “vol” en “rijkelijk”. Het ging nog nooit zo goed met onze natuur als nu!
“De ochtend bij de dagelijkse wandeling viel met op dat het zo groen is. Ik leg geen verbanden. Maar de bossen, struiken, grassen zijn zo vol en rijkelijk. Het ging nog nooit zo goed met onze natuur als nu!”
Dat heet voorjaar. Met een extra duwtje door alle neerslag die er gevallen is. Door het koude weer komt het later op gang dan in de voorgaande jaren. We hebben het meest late voorjaar sinds 2013.
http://www.logboekweer.nl/Fenologie/DeBilt_Tsom_Fenologie.pdf
Nou, van zo een stuk wordt men niet blij, he?
Het is net alsof een slaaf erachter gekomen is dat hij slaaf is en nu met de eigenaar van hem een geleerde discussie wil aangaan hoe onrechtvaardig en immoreel slavenhouden eigenlijk is en nu toch ook wel een beetje inspraak wil hebben in zijn eigen gedoetje.
De slavendrijver ziet je aankomen! Die leest zo een papier heus niet.
Nee, mensen. De problemen liggen zó diep en zijn zo afzichtelijk van omvang en ernst, dat niemand er aan wil beginnen.
Wij, gewone mensen, zijn nu eenmaal de minderen en moeten onze plek weten. Verzet is zinloos en vervelend.
De “Burgers’ van Drente worden gewoon opgegeten. Zijn het ham of kip burgers? Mijn ouders kwamen van Drente. Een Drent is krent, hoorde ik maar altijd. Ik denk niet dat ze al die extra kosten voor ‘het klimaat’ gewoon maar gaan betalen. Vooral als ze dan ook nog in de kou moeten zitten -….
vergeleken met de vorige Gleisberg cyclus zijn we nou ongeveer in 1934. De grote koude met de honger winters moeten dus nog komen. Maar misschien valt het mee vanwege het feit dat we met de Eddy cyclus naar een top gaan.
PS. Mijn vader leeft nog @93 en tijdens zijn onlangse bezoek aan Drente fietstte hij daar nog lekker rond op zijn electrische fiets.
Democratische burger inspraak ‘Kalt stellen’: zowel bij Klimaattafels >>> RES:
De burgers zaten / zitten niet aan tafel en stonden / staan – zoals een oude politieke wijsheid luidt – dus op het menu.
Of beter hun portemonnee wordt leeggegeten.
https://www.wyniasweek.nl/voor-het-klimaat-wordt-de-democratie-zonder-pardon-aan-de-kant-gezet/
De Franse gezant Melchior de Polignac sprak de beroemde woorden bij de Vrede van Utrecht in 1713: Nous traiterons sur vous, chez vous, sans vous, (we onderhandelen over u, bij u, zonder u) over de afgevaardigden van de Republiek.
vroeger was een leugen een schande
nu een prestatie
als men vroeger iemand wilde overtuigen dan kon men zeggen: lees het maar staat in de krant
als je nu iets leest in een krant is je eerste reactie waarom schrijven ze dit
iedere directeur eigenaar van een bedrijf heeft een persoonlijke aansprakelijkheid.
een politucus niet. Waarom niet.
Iedere producent of dienstverlener is verantwoordelijk voor zijn product of dienst. Als dat niet juist is komt een klacht.
Een journalist beroept zich op persvrijheid en kan alles uit zijn duim zuigen zonder risico
Inderdaad schrijft hij wat voor hem te verkopen is.
mijn moeder zei vroeger tegen me: zet je spaar centjes maar veilig op de bank
arme mensen die nog denken aan een goed pensioen
negatieve rente: wie heeft daar ooit aan durven denken, en wat zijn de consequenties
Pensioen verzekeraars komen in grote problemen en kunnen niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Maken wel een groot deel uit van het financiele systeem
een politie had gezag, evenals een burgemeester en de bank directeur ( en ook voor meneer pastoor …… Dat was toen de religie, blind gevolgd door de bevolking met de motivatie dat als jij niet doet wat ik zeg dan kom jij niet in de hemel )
vroeger moest de schoorsteen roken !! dat was een gezegde: dan kon er gewerkt worden en geld verdiend worden om van te leven.
dat mag niet meer in de nieuwe religie. Blind gevolgd door de bevolking met de bedreiging dat als jij niet doet wat ik zeg dan sterven jouw kinderen.
Sjors en Sjimmi waren dikke vrienden. Dat kan nu niet meer.
Zwarte Piet en Sinterklaas waren je idolen. Sinterklaas zat op een wit paard en zwarte Piet moest de zak dragen. Dat hoeft hij nu niet meer.
Een hele verbetering voor zwarte Piet ten koste van onze cultuur
en ga zo maar verder.
Mooi stuk Tjerk, maar ook in je eigen Drenthe is een “Wieringermeerpoldertje” in gang gezet:
Windpark Pottendijke ( vanwege ligging weinig opbrengst dus hoge subsidie) moet nog worden gebouwd maar is inmiddels wel overgenomen door Shell. Da’s zijn de eerste dikke subsidies die deze multinational te pakken heeft.
Gaat die “groene stroom” naar de bevolking? Daar hoef je niet op te rekenen. Shell wil namelijk in Emmen waterstofgas gaan produceren, uiteraard met flinke subsidie want anders is waterstofgas totaal kansloos.
Nu heeft Shell voor dat waterstofgas natuurlijk “groene stroom” nodig. Mag jij gaan raden waar ze die groene stroom oa vandaan gaan halen. Je mag kiezen tussen Pottendijke, Pottendijke en Pottendijke…
Samengevat: Dubbele subsidies voor een multinational, de overlast en kosten zijn voor de burger.
Succes met je strijd.
Samenvatting
In dit document is een reactie gegeven op de RES 1.0 Regio Drenthe
De RES heeft geen juridische binding, waardoor er op de RES geen bezwaar en beroep kan worden aangetekend. Echter, ook in het proces van de RES heeft de burger geen of zeer weinig invloed gehad, maar de burger krijgt wel de lasten en niet de lusten.
Desalniettemin kan men tot 15 mei reageren om mee te denken en mee te werken aan de energietransitie en een duurzaam Assen.
Zo begint dit artikel.
Het is net als bij de klimaattafels van de overheid, u mag wel meepraten, maar u hebt niets te zeggen, u hebt maar te ondergaan wat de gemeenten in de Regionale Energie Strategie (RES) gaan vastleggen hoe zij van het gas af willen gaan wat hen opgelegd is door de Rijksoverheid (Kabinet).
Maar hoe wil een gemeente nu bepalen hoe dat moet terwijl de overheid hierbij niet aan geeft waaruit je kan kiezen en op welke termijn, er zijn geen concrete plannen, dus je weet niet hoe en wanneer er huizen geïsoleerd moeten worden.
Met alleen elektriciteit kun je geen woningen verwarmen en hoe kun je je huis verwarmen, ook in flatgebouwen, hoeveel laadpalen en waar moeten die er komen wanneer vanaf 2030 er alleen elektrische nieuwe auto’s verkocht mogen worden.
Wie gaat dat allemaal uitvoeren en hoe zit het met huurhuizen, worden de verhuurders verplicht om de huizen te renoveren, want dat zijn ze nu niet wettelijk verplicht.
Dus nog vele vragen over, maar de politiek en andere meelopers zeggen we gaan over op Waterstof (H2), maar dat moet gemaakt worden via elektrolyse, dus stroom, vrachtwagens zouden hierop moeten rijden, waar kun je dan in Europa tanken?
Ook de industrie zou hiervan gebruik moeten maken en ook de huidige eektriciteits-centrales , dat zou dus uit windmolens moeten komen.
Toch krom, met wind elektriciteit opwekken wat dan weer waterstof moet maken wat dan als brandstof moet dienen om elektriciteit op te wekken wanneer die windmolen stilstaat (back-up)
Dus je gaat dubbel betalen, tja dat kun je verwachten van mensen die niet naar de normale wetenschappers willen luisteren maar activistisch bezig zijn om hun wensdenken door te drijven.