Fossiele en schone nucleaire energiebronnen zitten beide in een ideologisch en politiek versterkt ‘vervuilings’-verdomhoekje.
Een bijdrage van Paul Scheffers.
N.B: Dit keer een ‘long read’. U kunt dat ook overslaan en aan het eind de paragraaf ‘Opsommend’ gaan lezen.
Fossiel is de vermeende oorzaak van internationaal ideologisch en politiek overdreven ‘catastrofale’ ‘CO2-klimaatverandering’, die bestreden wordt vanuit het VN-IPCC. Kernenergie zit in het onwetenschappelijke ‘alle straling is fout’ / ‘angst voor lage straling’ verdomhoekje van (inter-)nationale politieke ‘klimaat’-activisten zoals Urgenda / GreenPeace / GroenLinks / PostcodeLoterij en via onze politiek selectief nieuws vergarende journaille, in het bijzonder die van de Nationale Publieke Omroep (NPO).
Voor deze ‘klimaatactivisten’ is een transitie naar 100% ‘hernieuwbare’ energie (zon / wind) de wereldwijde enige ‘juiste’ oplossingsrichting. Echter, de twijfel groeit onder burgers en critici of dat voldoende kritisch wetenschappelijk is, voldoende realistisch is en uiteindelijk ook politiek haalbaar wordt. Brandende vragen die in de Nederlandse journaille en de NPO te weinig of geheel niet gesteld worden: Hoe ‘duurzaam’ en ‘hernieuwbaar’ is ‘hernieuwbaar’? Waarom zo’n haast met de brede invoering van ‘hernieuwbaar’ terwijl de technische ontwikkeling van nieuwe lage straling kernenergie nog maar net begonnen is? En waarom is het eenvrouwsbedrijfje Urgenda altijd hot nieuws bij de NPO? Waarom ook toenemend protesten door gewone burgers en zelfs door milieuactivisten tegen de plaatsing van milieuvervuilende windturbines en biomassacentrales? Bron hier.
Is ‘hernieuwbaar’ en huidige CO2-bestrijding als klimaatdoelstelling wel een zinvolle en effectvolle bestrijding tegen klimaatverandering?
Het VN-IPCC ziet als doel 1,5 gr C wereldwijde temperatuurstijging te beperken door de afschaffing van alle fossiele brandstoffen en CO2-uitstoot. Maar als alle landen in het Parijse klimaatakkoord de zero CO2-uitstootmaatregelen tot 2100 volhouden, zal de hypothetische, modelmatig berekende reductie van de wereldwijde opwarming slechts zo’n 0,17 gr Celsius bedragen. Bron hier.
Andere onafhankelijke wetenschappers stellen inmiddels, dat een verdubbeling van CO2 in de atmosfeer tot een stijging leidt van slechts 0,21 gr C. Natuurlijke klimaatverandering is reeds miljoenen jaren de norm op deze aarde, waarbij CO2-niveau’s de temperatuursveranderingen door de zon blijken te volgen.
Tot zover de fysica en klimaatwetenschap, die zich beide op verschillende theoretische (computer-)modellen baseren, die het oneens met elkaar zijn over de VN-IPCC-klimaatmodellen en over de aandrijvers en ernst van de klimaatverandering.
Maar dan begint de ideologie, de politiek, het Parijse klimaatakkoord, ideologisch ‘klimaat’-beleid en de Nederlandse klimaat- en energiewetten. Hoe effectief en ‘hernieuwbaar’ is ‘hernieuwbaar’?
Waarom worden de negatieve effecten en contra-argumenten aanhoudend onder het tapijt geveegd door het journaille, bij de NPO en weggehouden bij de volksvertegenwoordigers? Bron hier.
Zijn er dan geen andere, meer sociale werelddoelstellingen dan een bijna vergeefse strijd tegen ‘klimaatverandering’?
Internationaal sociaal-econoom Bjorn Lomborg, directeur / adviseur van het adviesbureau Copenhagen Consensus, is criticus van een snelle transitie naar ‘hernieuwbaar’ en vindt dat de wereld 20 hogere sociale wereldprioriteiten heeft in te investeren de komende 50 jaar, dan aan geldverspilling aan het valse alarm en aan de politieke paniek, door het versneld CO2-bestrijden via het geheel uitbannen van fossiele energiebronnen tegen ‘klimaatverandering’.
Zijn er dan geen andere meer dringende sociale werelddoelstellingen waarbij bij voorbaat goedgeld niet naar kwaadgeld gaat, vraagt Lomborg zich af? Lomborg: ‘Get the facts right’ en ‘False Alarm and childrens climate panic’. Bron hier.
Stijgende overvloed aan winbare olie- en aardgasreserves in de wereld voor de hele 21ste eeuw
Ongehoord nieuws? Er zijn voor de komende 80 ~ 100 jaar jaarlijks nog toenemend fossiele wereldreserves, reden om géén prioriteit te hoeven hebben en ze ideologisch geheel uit te bannen, ten einde de onoverkomelijke en overwegend natuurlijk gedreven ‘klimaatverandering’ te moeten bestrijden met 100% ‘hernieuwbaar’.
We analyseren daarom uit openbare bronnen de huidige als winbaar aangeboorde fossiele reserves op de wereld. De getallen zijn indicaties van economisch winbaar geachte fossiele reserves, afhankelijk van de internationale crude oil marktprijzen en vraag / schaarste.
Bovendien bestaan er nog door geologische metingen aangetroffen aanzienlijke fossiele wereldreserves in de bodem, die heden om economische en ook technische redenen (nog) niet bereikbaar / winbaar zijn en die niet zijn opgenomen in deze cijfers. Bron hier:
- Wereld aardgas reserves (2020) : 175,600,000 miljoen M3 (jaarlijks nog groeiend).
- Wereld aardgas gebruik (2020) : 3,929,000 miljoen M3 per jaar.
- Wereld aardolie reserves (2020) : 1700 miljard vaten olie (jaarlijks nog groeiend).
- Wereld aardolie gebruik (2020) : 31 miljard vaten per jaar.
Jaarlijks worden nog enorme nieuwe winbare olie en aardgas reserves aangeboord
Sinds 01-01-2021 (!) blijken er 28 nieuwe olie- en/of gasvelden aangeboord. 2 voorbeelden:
- Woensdag 28 april 2021: ExxonMobil meldde opnieuw een olie/gas ontdekking in het Stabroek Block voor de kust van Guyana.
- Woensdag 21 april 2021: Equinor (NYSE: EQNR) heeft onthuld dat het bedrijf en zijn partners, Total E&P Norge AS en Var Energi AS, olie en gas hebben getroffen in een nieuw segment dat behoort tot het Tyrihans-veld in de Noorse Zee.
Er werden 50 (!) nieuwe grote olie- / gasvelden aangeboord sinds begin 2020: Bron hier.
Deze enorme vondsten van nieuwe fossiele energiebronnen worden in de Nederlandse publieke media voor de kritische burger weggehouden en onder het propagandistische ‘groene’ tapijt weggemoffeld.
Reden? CO2 is vooral ‘hernieuwbare’ ideologische vervuiling en dat moet blijkbaar zo blijven van de NPO / GroenLinks / GreenPeace / PostcodeLoterij en van hun subsidie ontvangers op de climate bandwagon in hun ‘GreenChallenge’: Bron hier.
Dogmatische afwijzing nieuwe CO2-loze kernenergie impliceert milieuvervuiling en natuur oppervlakte beslag door ‘hernieuwbaar’
Ook met plannen voor nieuwe schone en veilige kernenergie opwekking in Nederland is het belabberd gesteld in de politiek. Elektriciteitsproducent EPZ wil (tegen ‘groene’ wil en dank?) twee nieuwe kerncentrales gaan bouwen naast de bestaande kerncentrale in het Zeeuwse Borssele.
Alle kernenergie wordt nog altijd vanuit activistische milieuclubs door ‘hernieuwbare’ energietransitie activisten afgewezen als ‘gevaarlijk, politiek onhaalbaar, ‘te laat’ en/of ‘te duur’, vooral verwijzend naar door hen jarenlange opzettelijke ‘succesvolle’ politieke, juridische en kostprijs opdrijvende en gesubsidieerde obstructies, gepleegd tegen de bouw van nieuwe kerncentrales in Europa
Regelbare continustroom die ook CO2-vermijdt
Bij kernenergie komt geen CO2 vrij en in tegenstelling tot wind- en zonne-energie (altijd back-up centrales nodig) is het regelbaar op vraag en aanbod en ook altijd beschikbaar. De politiek kijkt nog steeds in meerderheid weg in hun focus op wisselvallige ‘hernieuwbare’ stroom, in een voorspelbaar kansloze strijd tegen ‘klimaatverandering’.
Continu stroom is noodzakelijk op dagen dat het bewolkt of nacht is en er tevens geen wind staat. 10 Jaar nucleaire elektriciteitsproductie met 2GW heeft de CO2-emissies in Nederland verlaagt met 25 miljoen ton. En wereldwijd was de nucleaire CO2-vermijding van 1995 tot en met 2020 totaal zelfs 15.734 miljoen ton. Bron hier.
Natuur oppervlakte beslag windturbineparken versus kerncentrales
Als we in een berekening uitgaan van een gemiddelde van 4 MW per windturbine (het rendement op jaarbasis van een windturbine is +/- 25%) en 1 GW per kerncentrale, zijn dat 1000 MW windturbines per 1 GW kerncentrale. Voor 10 GW aan kernenergie te vervangen zijn dus 10.000 4 MW windturbines nodig.
Benodigd grondoppervlakte van een kerncentrale is 1 km2. Van één 4 MW windturbine (met 600 m benodigde tussenruimte) is het vereiste oppervlakte 0,36 km2. Grondoppervlakte van een ‘park’ met 1000 4 MW windturbines is 360 km2, ofwel ’hernieuwbaar’ oppervlakte beslag. Bedenk even wat 11.500 stuks 4 MW windturbines te plaatsen op Nederlands grondgebied behoeft. Bron hier.
‘Hernieuwbaar’ de oplossing na aardgas? Of toch kernenergie?
Door de geplande 100% uitschakeling van alle aardgasbronnen in de transitie naar ‘hernieuwbare’ windenergie zijn voor Nederland 11.500 extra 4 MW windturbines nodig. Bij de verbinding van de windturbines met het elektriciteitsdistributienet in Nederland zijn ca. 10.000 km extra koperen hoogspanningsleidingen met daarnaast een computergestuurd ‘smartnet’ om de afname te balanceren / af te sluiten van het ‘hernieuwbare wisselvallige aanbodpatroon.
Met 5 nieuwe kerncentrales van 2GW voor Nederlands volcontinue elektriciteitsproductie op 5 KM2 oppervlakte volstaat met een relatief kleine uitbreiding van het reeds bestaande hoogspanningsnet en ook het bij massaal ‘hernieuwbaar’ vereiste ‘smartnet’ is bij aardgas dan overbodig.
Van het gas af naar 100% ‘hernieuwbaar’ is een ideologische luchtspiegeling, voorspelbaar onhaalbaar, milieu-destructief, valselijk ‘groen’ en zelfs ideologisch onlogisch. Zeker onlogisch met de aankomst van Noors/Russisch H-Gas en LNG in ons huidige hoogwaardige en dichtste gasdistributie (12.000km) netwerk van de wereld. Bron hier.
Prijzen basismetalen aluminium, nikkel, zink, lood en tin stijgen keihard door ‘hernieuwbaar’
De door politiek gedreven ‘hernieuwbare’ energierage in de wereld schieten de prijzen van metalen omhoog en het einde daarvan is nog niet in zicht. De overgang naar andere vormen van energie en de aantrekkende groei zorgen voor een aanhoudend oplopende vraag en prijsstijgingen.
De staalprijs is dit jaar al met 14 procent gestegen. En het mandje basismetalen voor elektrificatie is dit jaar al 16 procent duurder geworden. En dan hebben we het nog niet gehad over koper waarvan de prijs sinds het jaar 2000 met 450% is gestegen.
Elektrificatie met koper, gevolg hoge prijzen ‘supercyclus’ op komst
Koper (de basis van alle elektrificatie) staat inmiddels nog maar een fractie onder de oude recordprijs van 10.190 euro per ton. Deze prijsstijging is al een jaar aan de gang. Op de langere termijn speelt de energietransitie een rol bij de stijging.
De overgang van olie en gas naar elektriciteit betekent een forse stijging van de vraag naar koper, reden: ‘Koper is een goede geleider van elektriciteit’. Alleen al in Nederland zijn tienduizenden kilometers extra elektriciteitsleidingen van koper nodig de komende decennia voor de huidige ‘hernieuwbare’ doelstellingen. Bron hier.
De elektrische auto is ook een ‘duurzame’ kopervreter
Naast een bandenslijtage fijnstof milieuvervuiler, zeldzame mineralen en aardmetalenvreter is koper essentieel bij elektrische auto’s (EV’s). In een EV zit driemaal zoveel koper als in een auto met een verbrandingsmotor. Dat betekent een flinke stijging van de vraag, tenminste als de elektrificatie van het wagenpark doorzet als bedoeld in de EV-energietransitie.
Ook bij metalen als kobalt en lithium neemt de vraag toe door de energietransitie. Deze metalen worden gebruikt in onder andere batterijen voor elektrische auto’s of voor tijdelijke opslag van ‘hernieuwbare’ stroom.
Huizenhoge prijzen voor grondstoffen maken de energietransitie mogelijk onbetaalbaar. Het kan zelfs de ‘hernieuwbare’ transitie vertragen …. Zie hier.
Milieu-protesten en juridische strijd om de nieuwe wereldvoorraden lithium benodigd voor ‘hernieuwbare’ opslag van energie
Bovenop een lang slapende vulkaan in het noorden van Nevada bereiden arbeiders zich voor om te beginnen met het opblazen en graven van een gigantische put die zal dienen als de eerste nieuwe grootschalige lithiummijn in de USA in meer dan een decennium – een nieuw binnenlands aanbod van een essentieel ingrediënt in de stijgende aantallen elektrische auto-accu’s en voor opslag van ‘hernieuwbare’ energie, bijvoorbeeld in datacenters.
Maar het project, dat bekend staat als ‘Lithium Americas’, heeft politieke protesten uitgelokt van leden van een Indiaanse stam, van veeboeren en milieugroeperingen, omdat het naar verwachting miljarden liters kostbaar grondwater zal gebruiken en mogelijk een deel ervan gedurende 300 jaar zal verontreinigen, terwijl een gigantische berg afval achterblijft. Er lopen twee rechtszaken om het project te blokkeren bij federale rechtbanken. Zie hier.
Door PostcodeLoterij / GreenPeace gesubsidieerde angstpropaganda tegen kernenergie met behulp van de ideologische LNT-leugen
De LNT-hypothese (met het Linear No Threshold-model) beweert, dat het risico op kanker door kernstraling recht evenredig is met de dosis en dat er geen drempel of veilige lage dosis kan bestaan. In de fysische wetenschap was / is de LNT-hypothese reeds lang afgeserveerd.
De UN wetenschappelijk Comité concludeerde dat risicoschattingen in het bekende BEIR VII-rapport (over ‘schadelijke’ lage levels kernstraling) niet mogen worden gebruikt voor het schatten van kankerrisico’s op basis van lage doses ioniserende straling. Bron hier.
De LNT-hypothese als ideologie werkt helaas nog door bij de decennia lang ‘groen’ gebrainwashte volksvertegenwoordigers, die op het gevaar van lage stralingsdoses blijven tamboereren. Bron hier.
Mensen, dieren en planten worden sinds het eerste ontstaan van leven blootgesteld aan natuurlijke radiologische straling. Interessant genoeg evolueerde alle leven over miljoenen jaren in een stralingsveld dat vele malen intenser was dan heden. Hier is een wereldwijd overzicht van locaties met een natuurlijke achtergrondstraling hoger dan wettelijk toegestaan voor medewerkers in kerncentrales. Bron hier.
De jaarlijkse effectieve stralingsdosis van natuurlijke en door de mens gemaakte bronnen voor de wereldbevolking is ongeveer 3 mSv, inclusief blootstelling aan alfastraling van radon en zijn nageslachtnucliden. Bijna 80% van deze dosis (2,4 mSv) is afkomstig van natuurlijke achtergrondstraling, waarbij de niveaus van natuurlijke radiologische straling sterk kunnen variëren.
In Ramsar, een noordelijke kuststad in Iran, die door zowel toeristen als bewoners als kuuroord worden gebruikt, zijn gebieden met enkele van de hoogste niveaus van natuurlijke straling ter wereld die tot nu toe zijn gemeten en deze achtergrondstraling is een paar keer hoger dan de door de ICRP aanbevolen stralingsdosislimieten voor stralingswerkers in kerncentrales. Inwoners die generaties lang in dit gebied wonen, ontvangen jaarlijkse doses tot wel 132 mSv uit externe bronnen op het land. Bron hier.
In Guarapari, Brazilië, een stad met 80.000 inwoners gebouwd aan zee, een beroemd radiologisch kuuroord met Monazite stranden, waren de piekmetingen van EFN op het thoriumrijke strand zo hoog als 40 microSv / uur (ongeveer 200 keer hoger dan de gemiddelde natuurlijke achtergrondstraling in andere gebieden van de wereld).
Throrium-MSR-kernenergie-centrale brandstoffen zijn wereldwijd in enorme overvloed. Uranium en plutonium kunnen worden opgebrand tot lage straling reststoffen. Monazite, een van de enorme hoeveelheden brandstoffen geschikt ook voor lage straling Thorium reactoren, ligt in Guarapari zo voor het opscheppen! Bron hier.
De politiek in Nederland zou gesubsidieerde propaganda voor milieuvervuilend ‘hernieuwbaar’ moeten inwisselen voor propaganda tot R&D naar schone en lage straling Thorium-MSR-energie-centrales.
Laten we in Nederland de eerste lage straling thoriumcentrale van Europa gaan bouwen, als voorbeeld van onze technologische kracht!
Dat de wereldwijde hernieuwbare doelstellingen gaandeweg een luchtspiegeling worden naarmate de Parijse 2030 / 2050 ‘klimaat’-doelstellingen dichterbij komen wordt steeds duidelijker. Zonder fossiel en zonder nieuwe kernenergie is economische groei en stijging van de welstand / welzijn in wereld onmogelijk.
Een nieuwe politieke doelstelling voor Nederland: 150 miljard € investering in ‘hernieuwbaar’ wordt als begin omgezet naar 50 miljard € investering in kernenergie met dezelfde maar continue energieproductie!
De echte ‘hernieuwbare’ besparing komt dan nog eens TWINTIG JAAR later, waar huidige geplaatste windmolens technisch vervangen dienen te worden, dus wederom een 150 miljard investering benodigd, bovendien een kerncentrale gaat minimaal ZESTIG JAAR mee. Tel uit je winst!
Thorium-MSR-energie-centrales bouwen, dat mag dan wellicht meer dan 20 jaar duren door benodigde R&D en politieke stappen, maar dan heb je ook wat voor de rest van de 21ste eeuw, i.p.v. over 20 jaar een verroest ‘oerwoud’ van duizenden voormalige natuur-destructieve en milieuvervuilende windturbines op de Noordzee. Bron hier.
De politiek moet in het nieuwe kabinet beginnen een voldoende miljoenen start ontwikkelings- en onderzoeksbudget voor 4 jaar toe te wijzen aan de TU-Delft / TU-Twente / ECN voor een verdere pilot / uitbouw van de reeds bestaande Thorium-MSR-proefcentrale te Delft.
Doel is dat Nederland deze Thorium-MSR reactoren kan gaan bouwen en haar vooraanstaande status van Thorium-kernenergie-expertise verder kan uitbouwen en waardoor Nederland de komende 50 jaar extra werkgelegenheid op de wereldwijde kernenergiemarkt kan gaan invullen met de bouw van Thorium-MSR centrales. Bron hier.
Opsommend
Fossiele en schone nucleaire energiebronnen zitten beide ideologisch en politiek onterecht in een ‘vervuilings’verdoemhokje, vooral door milieuactivisten gesubsidieerd door de PostcodeLoterij. Dit terwijl burgerprotesten tegen het plempen in de natuur van nog vele duizenden ‘vergroenende’ windturbines op Nederlands oppervlakte beslag toenemen. Het vergelijk is 1km2 oppervlakte beslag per 1GW kerncentrale en 360km2 voor het energie equivalent met 1000 4MW windturbines. De kwestie – Hoe weinig ‘duurzaam’ en weinig ‘hernieuwbaar’ is ‘hernieuwbaar’? – wordt gemeden in de journaille.
Ongehoord nieuws: ‘Hernieuwbaar’-kritisch nieuws wordt reeds jarenlang overheerst door selectieve alarmistische nieuwsgaring over klimaatverandering. De melding van een povere klimaat-’winst’ van 0,17 gr Celsius in de volledige uitvoering van de Parijse 2050 klimaatdoelstellingen door zero CO2 / ‘hernieuwbaar’ beleid en klimaatwetgeving in de wereld, werd nog nooit gemeld via de NPO.
Een wereldwijde transitie naar 100% ‘hernieuwbare’ energie (uitsluitend zon / wind) in de 21ste eeuw, waarbij aardolie en aardgas beleidsmatig en wetmatig volledig wordt uitgesloten, is een politieke ‘klimaat’-drogreden en een ideologisch gedreven ‘hernieuwbare’ luchtspiegeling, daarbij een ecologische, economische en rampzalige maatschappelijke koers.
Er zijn voldoende winbare fossiele reserves aangeboord in de wereld, reserves die nog jaarlijks toenemen, zelfs 50 nieuwe fossiele reservebronnen sinds het begin van 2020. Er zijn nu winbare fossiele reserves voor 80 ~ 100 jaar. Bovendien zijn er enorme fossiele reserves die nu nog technisch en economisch onrendabel zijn en wachten op een economische toekomst.
Waarom politieke haast hebben met de brede invoering van klimaat-ineffectieve ‘hernieuwbare’ maatregelen, die neerkomen op milieuvervuiling, natuurdestructie en feitelijk stijgende CO2-uitstoot? Zijn er geen andere meer sociale-nationale en wereld doelstellingen waarbij goedgeld juist NIET naar kwaadgeld (=‘hernieuwbaar’) gaat?
Een 100% ‘hernieuwbare’ zinvolle en ‘duurzame’ bestrijding van ‘klimaatverandering’ blijkt alles overziend ook buiten elke realiteit, is onhaalbaar, ineffectief, impliceert versnelde depletie van zeldzame aardmetalen, mineralen en ertsen, veroorzaakt aanzienlijke natuurdestructie, milieuvervuiling, belastinggeldverspilling en een voorspelbare economische teruggang.
De onwetenschappelijke LNT-hypothese en propagandistische angstverspreiding omtrent de schadelijkheid van zeer lage doses kernstraling hindert de bouw van onvermijdelijk benodigde kernenergie centrales in een energietransitie van het geleidelijk afbouwen van fossiele energieproductie in Nederland in de 21ste eeuw. Met uitsluitend ‘hernieuwbaar’ gaan de klimaatdoelstellingen zeker niet lukken.
Lage straling Thorium-MSR-kernenergie blijkt een onvermijdelijke energietoekomst, ook voor Nederland. Er zijn wereldwijd overvloedige vele soorten nucleaire brandstofvoorraden op de wereld die geschikt zijn voor de Thorium-MSR centrales. Start met R&D in het komende regeringsperiode ermee! Zonder kernenergie in de 21ste eeuw is een uiteindelijke fossielvrije energietransitie op termijn een politiek debacle.
Zelfs de voorheen ideologische misleide gebrainwashte radicale milieuactivisten hebben toenemend hun kritische bedenkingen en bieden nu ook activistische weerstand, zoals o.a. door Michael Moore over ‘corruption and venality in sustainability’. Bron hier.
Tenslotte: How sustainable is sustainability? Erasmus University, by Frank Wijen: ‘The Negative Consequences of Sustainability’ Bron hier.
***
Nadat ik al van solution aversion was beticht, heb ik nu ook last van a lack of sense of urgency. Dat is geconstateerd door een hoogleraar, een climate alarmism groupie – naast een door haar begeleide PhD-kandidaat en twee postdocs.
In het paper dat hun project heeft opgeleverd wordt gesproken over ethics of risk en philosophy of emotions. Bij ethics of risk kan ik me helemaal niks voorstellen – zoiets als wanneer je een groot risico ziet moet je proberen niet impulsief te handelen … uh, denk ik. Bij philosophy of emotions kan ik me wel iets voorstellen, maar of die de wetenschap ons iets verder zal brengen dan metaphysics – ik betwijfel dat.
Het woord “reasoning” komt in het abstract niet voor.
Ook niet in de MeSH-terms.
Daniel Dennett nog maar eens van stal gehaald … uh, hij rijdt wel een scheve schaats als hij, in de hoedanigheid van autoriteit, opmerkt dat climate sceptici pseudosceptici zijn, maar vooruit … Dennett dus, die ook als autoriteit, constateert: There is something indirectly self-refuting in arguing that people are not moved by reasons!
Ik denk dat Dennett daar iets waars zegt. Het is mijn overtuiging dat er geen experiment denkbaar is, waarbij je kunt constateren of iemand zich laat leiden door emoties of door reasoning.
Jullie moeten zelf maar de vrolijkheid ondervinden van de plekken waar deze studie geciteerd wordt. Maar eentje vond ik wel heel vermakelijk:
Vermakelijk?
Volgens mij zijn veel van onze wetenschappelijke jongens en meisjes het spoor helemaal bijster geraakt. Dat signaleren kan volgens mij nooit off topic zijn, zeker niet als er zulke “wetenschappelijke” termen als “renewable” en “sustainable” vallen.
PS mooi op een rijtje gezet trouwens, Paul
PS2 de link naar het abstract
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22519693/
de link zit in de spam, komt er vanzelf wel uit denk ik
anders googlen op Sabine Roeser
Sabine Roesler: “I obtained my PhD in 2002 at the Free University, Amsterdam, for my thesis Ethical Intuitions and Emotions: A Philosophical Study. (…) I hold an M.A.-degree in Philosophy (cum laude, 1997) and an M.A.-degree in Political Science (1998), both from the University of Amsterdam. I did my B.A. in painting at the Academy of Fine Arts, Maastricht (1994).”
Gestudeerd in kunst, politiek en filosofie. Wedden dat ze ook tot de 97%’ers behoort?
hier de link
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22519693/
“Messaging on Slow Impacts: Applying Lessons Learned from Climate Change Communication to Catalyze and Improve Marine Nutrient Communication”
Ik dacht eerst dat ook al mijn kennis van het Engels aan het aftakelen was, maar nu zie ik het: een soort cartoon!
Prima artikel
Het moet alleen nog even doordringen tot onze leidinggevenden. Maar die blijken grotendeels en al jaren ziende blind en horende doof.
Er zal nog heel wat moeten gebeurden om dat te veranderen.
Een van die dingen is een vrije en onbevoor-oordeelde pers die niet de spreekbuis blijkt van het lobbyistencircuit en een volgzame overheid. Met puppets on a string breng je het niet ver. Gelukkig zijn er in het Haagse circuit nog enkele kritische geesten. Die men overigens met alle middelen probeert te muilkorven.
Het overgrote deel van de MSM loopt aan de leiband van het grote geld. Daaraan zal eerst iets moeten veranderen. Iets democratie noemen helpt daarbij niet.
Oh, sorry, ze heet Roeser.
De nieuwe realiteit:
Door het ontbreken van Wind en daar de Zon pas tegen de middag voldoende zal opleveren rijden er vandaag tot de middag geen treinen:
bron: https://www.energieopwek.nl/
Uitstekende opsomming.
Mooi lang artikel Scheffer, dat ik toch nog even met wat laatste nieuws wil aanvullen.
En dat zijn de grondstoffen, die gaan schaars worden, en wat schaars word is duur, en waarschijnlijk zo als het er nu uit ziet zijn ze snel uitgeput, misschien al binnen 10 jaar.
De westerse wereld heeft ook niet het recht om maar alles bij arme landen te gaan plunderen voor een paar cent.
Daarbij maken ze wereldwijd grote troep met het delven er van.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/er-komt-een-run-op-metalen-voor-schone-energie-en-die-komen-niet-vanzelf-uit-de-grond~b4e3433c/
Verder als de heren een waterstof economie willen hebben, dan komen ze niet om kerncentrales heen, je wilt toch dag en nacht schone en grote hoeveelheden waterstof hebben, dus zullen die dingen weer uit het stof gehaald moeten worden.
Tja aan ieder voordeel hangt een nadeel.
https://www.h2-view.com/story/nuclear-energy-could-produce-affordable-hydrogen-for-europe/
@Theo, inderdaad:
Een windmolen op Zee zal niet meer dan 20% van de tijd vollast draaien op land is dit 10% is stroom over voor Waterstof. Bij een Kerncentrale kan je uitgaan van meer dan 80%. Een Waterstof fabriek zal beneden 70% beschikbaar zijn van stroom niet (of veel minder) rendabel zijn.
@Albert,
De huidige, grote offshore windmolens (12 – 15MW) hebben een CF >60%.
Dat is een hogere CF dan onze kerncentrale in sommige jaren…
En dat voor een fractie van de prijs en zonder ~1% kans op een ontploffing met desastreuze gevolgen voor Zeeland en omgeving, en onze land- en tuinbouw sector (niemand wil “radioactieve” producten eten).
Theo,
We stikken bijkans in de grondstoffen en ook in de brandstoffen.
“als de heren een waterstof economie willen hebben, dan komen ze niet om kerncentrales heen, je wilt toch dag en nacht schone en grote hoeveelheden waterstof hebben, dus zullen die dingen weer uit het stof gehaald moeten worden.”
Daarmee worden juist die dure KC’s vermeden. Die zijn veel te duur voor waterstof productie (nog duurder dan biomassa).
Toelichting:
De waterstof, gemaakt van goedkope ‘overtollige’ stroom (vooral wind & zon) wordt opgeslagen in zoutkoepels of lege aardgasveldjes.
Die kan dan gebruikt worden wanneer nodig
Uit je 2e link blijkt dat nu de hoop wordt gevestigd op Europa nadat H2 met kernenergie in USA een 100% mislukking is geworden. Wellicht dat hier of in het oosten of Arabië, e.d. een semi-staatsbedrijf wel zo dom is. .
In de zoutkoepels zit straks al vol met de CO2 van het SHELL ‘groene’ verdienmodel CCS, Gresnigt. De depletie van zeldzame aardmetalen, dito mineralen en ertsen leidt tot schaarste en hoge prijzen van, dat is onvermijdelijk.
Daarom is schone veilige kernenergie die milieu en natuur spaart ook onvermijdelijk in de 21ste eeuw. Het BW moet ook met prioriteit worden aangepast, opdat activistische angst verspreidende religieuze / dogmatische milieuclubjes géén algemeen belang kunnen veinzen / claimen via het BW en hoger beroep.
‘Urgenda-uitspraak Hoge Raad in strijd met algemeen belang’ door prof. Jos Teunissen.
https://www.climategate.nl/2020/01/urgenda-uitspraak-hoge-raad-en-algemeen-belang/
Hoe later dit decennium in de politieke wordt begonnen met financiële reservering, planologie, ontwerp en bouw van nieuwe schone kernenergieproductie, des te slechter het is voor de grondstoffen reserves, de natuur, milieu, economie, mens en maatschappij.
Klopt, we weten niet waar we met al die grondstoffen naar toe moeten. Uit verveling graven de mijnbouwbedrijven nu al gaten van honderden meters diep op de meest afgelegen plekken. En in Chili ligt een grote lithium voorraad van 44 km2 midden in de woestijn. Het benodigde water (21 miljoen liter per dag) pompen ze gewoon uit de grond. Het water verdampt. Geen probleem, want de boeren verderop zijn met zo weinigen, dat ze niet meetellen.
Grappig hoe Bas zichzelf keer op keer belachelijk maakt zonder dat hij het door heeft.
Ach Gresnigt, wat wil je toch met dat beetje opgewekte niet vraag gestuurde energie, ze rekenen zich rijk met piek-waardes, tegen houtstook komt zoveel protest dat dit einde oefening wordt, en dan stort hun hernieuwbare weer een stuk omlaag, trouwens hout stoken voor stroom is nog steeds waanzin.
Heb je niet het 200 bladzijden telende rapport gelezen, alles is nog onduidelijk, en de hoop ligt helemaal bij technieken die er nog niet eens zijn op dit moment, net zo min als een ruimteschip met de snelheid van het licht.
@Scheffer,
“BW moet … worden aangepast, opdat … milieuclubjes géén algemeen belang kunnen veinzen ”
Dat is conform de in jaren zeventig al voorspelde onvermijdelijke ontmanteling van de democratie als kernenergie zou doorzetten.
Gelukkig dat kernenergie marginaal is gebleven en inmiddels op z’n retour is in de wereld.
Je “schone veilige kernenergie” is al >65jaar een loze belofte. Geen uitzicht dat die de komende 20jaar komt.
Historisch is er 1% kans dat een kernreactor ontploft tijdens zijn 50jarig leven en dan grote, gedurende >100jaar onbewoonbare gebieden creëert.
Dat veilige is een leugen.
Dat werd gesteld vanaf het begin, daarna na TMI, daarna na Tsjernobyl, nu na Fukushima en er veranderde niets wezenlijks.
Zelfs de nieuwste generaties EPR en AP1000 kunnen niet tegen een simpele 9/11 aanval….
Vandaar dat de nieuwe ontwerpen in USA de kernreactor nu ondergronds plaatsen.
“de zoutkoepels zit straks al vol met de CO2 van het SHELL”
Volgens mij willen Shell cs het CO2 opslaan in een leeg aardgas veldje voor de kust. Daarvan hebben we er meer dan genoeg.
Overigens vind ik dat onze overheid dat niet moet toestaan.
Shell moet gewoon de CO2 ETS certificaten betalen zoals ieder ander. Zodat ze die CO2 gewoon weer in de lucht kunnen brengen.
Dat helpt ze met hun energietransitie, zodat ze eindelijk serieus gaan investeren in wind, zon, H2 technologieën, e.d.
@Theo
“beetje opgewekte niet vraag gestuurde energie, ze rekenen zich rijk met piek-waardes”
Niets piekwaarden. Het is zelfs in NL inmiddels gemiddeld al ~10x meer dan onze KCB produceert!
“tegen houtstook komt zoveel protest dat dit einde oefening wordt”
Ik ben er ook niet voor vanwege de luchtverontreiniging, maar het helpt wel tegen de temperatuurstijging vlgs alle klimaatdeskundigen.
Liever warmtepompen die ook slecht geïsoleerde woningen kunnen verwarmen subsidiëren, want die veroorzaken geen luchtverontreiniging.
Dergelijke warmtepompen worden overigens vanzelf goedkoper naarmate de markt groter wordt.
“de hoop ligt helemaal bij technieken die er nog niet eens zijn op dit moment”
Nee, we hebben alle benodigde technieken allang. Verdiep je in de Duitse aanpak.
Dan zie je dat die technieken al jaren (de eersten sinds 2013) draaien met grote proeffabrieken op MW niveau. Een overzicht:
https://www.powertogas.info/projektkarte/
Dld begint ~2024 met de reguliere uitrol. Ze zijn pas nodig als wind+zon ~60% van de elektriciteit produceren (nu ~40%).
Wij kunnen dus nog even voorruit want hier produceren wind+zon ~20% hoewel dat snel toeneemt dankzij de voortgaande prijsverlagingen.
Een overtuigende opsomming van alle haken en ogen rondom het klimaat deugen.
Maar hoe overtuigend ook, de gemiddelde reactie van een gehersenspoeld klimaat alarmistisch typetje zal zijn, “nou en , ik vind CO2 gewoon stom!”
Ja. Democratie. Hitler keurde het af en deed er zijn voordeel mee. Wij lopen nog steeds om de hete brij heen: wanneer wel, wanneer niet en wat als. Het gaat uit van “wisdom of the crowds” (klopt niet zie boven), van emotie als samengebalde kennis ( zit wat in maar heerst een moratorium op onderzoek naar ) en van elites die hoger niveau van.verantwoordelijkheid zouden hebben. Tja, heeft een tijdje goed gewerkt toen de gekozenen ook nog naar de kerk gingen en je ze kon bevragen. Inmiddels is Rutte ontmaskerd als psychopaat, Nijpels als pedofiel en Lubbers als jezuïet als ie al niet dood is, dus democratie en beeld is eh Goebbels?
Afin, zelfs democratie is zodanig van kleur veranderd dat je het niet meer mag bevragen. Het houdt koest maar produceert rotzooi is mijn eigen overtuiging. Daar zijn we nu.
Nijpels was een viespeuk destijds, rare gedachten gang hield dat mannetje er op na, nu nog.
Heel veel heeft Google gewist over hem, maar voor mij staat die nog steeds midden in het kruisje van het vizier, niet figuurlijk dan wel.
Zwitserland waar het volk over alles beslist middels 4-maandelijkse referenda (per referendum een aantal onderwerpen op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau), is met die democratie het ~rijkste land (na een paar mini-staatjes). het ~gelukkigste land van Europa geworden. Ook de gemiddelde levensverwachting is daar superieur (mede door de uitstekende ziekenhuizen daar waar ik en vriendjes van hebben mogen genieten).
Kortom democratie is een superieure bestuursvorm (zoals ze in de oudheid in Athene ook al wisten).
Jammer dat wij in een soort oligarchie zijn blijven steken.
Zwitserland.
Op federaal niveau is het kiesrecht verbonden aan de Zwitserse nationaliteit, op lokaal en kantonnaal niveau ligt dit soms anders. “Deze groep vormt 25 tot 30% van de Zwitserse bevolking. Veel Zwitsers zien democratie helaas niet als een mensenrecht maar als privilege dat verbonden is aan de Zwitserse nationaliteit.”
Kennelijk heeft BmG een hekel aan stemrecht voor buitenlanders.
“de interactie tussen (directe) democratie en mensenrechten niet goed is vormgegeven. In de zin dat de meerderheid de grondrechten van minderheden kan inperken. Dat is ook ondemocratisch”
Kennelijk hecht BmG niet zo aan grondrechten.
“De kantons zijn veel te klein, in sommige kantons heb je zelfs 25% van de stemmen nodig om gekozen te worden. Alleen in Bern en Zurich is er een eerlijke kans om gekozen te worden [namelijk rond de 3%].
Politieke minderheden worden in dit systeem niet beschermd door vereveningsmandaten.”
Kennelijk hecht BmG niet zo aan diversiteit.
Samenvattend,
Voorkeuren van BmG:
Een hekel aan stemrecht voor buitenlanders.
Hecht weinig belang aan grondrechten.
Geen diversiteit, vooral geen partijen voor minderheden.
Heb je dit altijd gehad of heb dit ontwikkeld door al je buitenlandse reizen?
@Lo,
Geef jij om die reden de voorkeur aan onze oligarchie met zijn achter-kametjes politiek waarin mensen bij gelegenheid worden vermalen?
Bas….Zwitserland? Is dat niet het ongelooflijk klein mini landje dat zichzelf een grote toe-eigend?
De Zwitserse democratie is niet universeel toe te passen gezien hun verleden. Dat heet cultuurvertrouwen Bas. Verder kun je niet stellen dat het hun democratisch systeem is wat tot geluk leidt omdat er meer variabelen zijn. Het is het land met de hoogste werkethiek en de minste verspilling. Maar is ook extreem saai, dwingend en “verovert” de wereld niet zoals wij wel doen. Kortom, prima opmerking en is zeker een voorbeeld maar je bent (weer) te absoluut en vooral selectief: je geest werkt sterker om iets te bekritiseren en zwakker om iets te bejubelen.
BmG,
Niet ik voer hier om de drie dagen een campagne voor Zwitserland, dat ben jij.
Het enige wat ik doe ik jouw “heilstaat” wat nuanceren met enige feiten.
Jij ben degene die iedere keer dezelfde tekst poneert over Zwitserland.
Alle kiessystemen hebben voor en nadelen, ik schets even de consequenties van jouw campagne.
Maar laat ik het zo zeggen dat ik Zwitserland prefereer boven Rusland.
Artikel ‘Hoe ‘duurzaam’ en ‘hernieuwbaar’ is ‘hernieuwbaar’ in de energietransitie?’ was nog niet lang genoeg!
Trouw: “Schadelijke lekkage dreigt bij alle duurzame aardwarmteprojecten in Nederland”
Schone bodemenergie moet huizen aardgasvrij gaan maken. Maar voorlopig kampen boorbedrijven nog met problemen. Toezichthouder SodM grijpt in.
Bij alle 23 Nederlandse aardwarmteprojecten dreigen nu ondergrondse lekkages, zegt Staatstoezicht op de Mijnen (SodM)
https://www.trouw.nl/nieuws/schadelijke-lekkage-dreigt-bij-alle-duurzame-aardwarmteprojecten-in-nederland~be4e45e9/?
Bedankt. Wist niet dat we al zoveel geo-thermie projecten hadden.
Dacht dat die tuinder hier in de buurt die ook de kassen van collega’s verwarmd en het zwembad, en een woon wijkje gaat verwarmen, redelijk uniek was.
Het lijkt mij, maar ik ben geen deskundige, dat ze die roestproblemen met die aardwarmte winning vrij simpel kunnen oplossen door roestvast staal te gebruiken.
Is wel wat duurder, maar dan heb je ook wat duurzamers.
Die tuinder was vooral uniek doordat de pijpleiding voortijdig brak en de geo-thermie op z’n achterwerk lag. De bodem op 1500 m diep hoeft maar een centimeter te verschuiven en je pijpleidinkie is stuk. Geen ingenieur die op dat idee was gekomen. Logisch, want dan zou het bouwbedrijf er geen geld aan verdiend hebben en zouden er geen subsidies zijn verstrekt.
Lijkt me niet zo’n groot probleem. Gewoon wat stevigere pijp gebruiken die ook wat kan meebuigen, en de boring diameter flink wat groter maken dan die van de pijp.
Kinderziekte.
Ondergronden op grotere diepte verschuiven in NL overigens niet veel.
Vraag me af of de jongens die dat hebben aangelegd, wel elders zijn gaan kijken hoe je dat soort dingen moet doen. Heel IJsland draait op geo-thermiek.
Bas,..overal verstand van behalve over de aardkorst. En dan haalt Bas IJsland erbij. Als je ooit daar geweest bent- uiteraard ben je dat- dan weet hoe de leidingen daar gelegd zijn. Flexibele jongens zijn dat Bas. Zowel horizontaal als verticaal. En ook daar gaan die dingen regelmatig stuk.
iedere aardkorst en onderliggende pakketten bewegen. Ook in Nederland. Groningen wat vaker en duidelijk merkbaar.
IJsland heeft een andere ondergrond. Namelijk geen modder, klein en veen. De geothermie zit daar bijna aan het oppervlak.
Een sterke, bredere pijp kost meer geld en meer energie om te boren. Het eventueel meebuigen veroorzaakt wrijving waardoor meer energie nodig is om de vloeistof rond te pompen. Het grotere vloeistofvolume van de pijp vergt ook meer energie. Dikte en diameter van de pijp, de doorstroomsnelheid van de vloeistof en de omgevingstemperatuur moeten op elkaar afgestemd zijn op de meest optimale hoeveelheid warmte uit de ondergrond te halen.
Dat ik dit nu met m’n Havo-talen opleiding moet bedenken en jij als ingenieur niet.
Ha Johan. Havo talen heeft duidelijk zijn voordelen. Ingenieurs- ook Ambachtsschool Ingenieurs- hebben last van vakdeformatie of zoiets.
Doch hoe meer geleerd de ingenieur des te minder praktisch hij/zij is. Voorbeeld: onlangs bij een bekend milieukundig ingenieurs bureau een Wageninger (geloof iets van Ir of MSc.) mogen uitleggen op welke wijze bodemkundig onderzoek in de praktijk uitgevoerd MOET worden. Praktisch zijn zij juveniel. Theoretisch adolescent. Zo zie ik Bas ook voor mij. Met alle respect voor Bas.
BmG
zet je het een tandje hoger Bas? Ga je nu ook al proberen de aardlagen te bedwingen? Wanneer komt je uitvinding om een grote roestvrijstalen stop op de vulkanen te plaatsen? Of denk je dat al je dromen alleen in Nederland tot vervulling kunnen komen?
Vandaag in de T wetenschapskatern “Zon tegen virussen” ook nog een stukje over gebruik CO2 voor omzetten naar brandstof (staat blijkbaar niet op de site)
Onze politiekers, tja, we zitten in het eindspel denk ik. De cyclus waarbij de bovenlaag de weg kwijt is en vervangen moet worden komt ten einde. Alleen groeit de technologie waarmee men de bevolking kan onderdrukken om toch maar aan de macht te blijven.
Ik ga aan de hand van een ander nieuwsfeitje aantonen hoe ver onze politiekers heen zijn. Binnenkort schaft de EU de taksvrije grens van 22 euro voor zendingen buiten de EU af. Dus dan spreken we over maximaal 4.50 euro BTW op een zending.
Ooit hadden we grote staatslieden en parlementsleden met gezond verstand die om een reden deze 22 euro grens invoerden. De baten wogen niet op tegen de kosten. Men vraagt (juist weet men nog niet) 5-15 euro administratieve invoerkosten.
Dat wil zeggen dat je een boekje van 10 euro in de VS koopt je 60 cent BTW moet maar ook 15 euro administratieve invoerkosten. Compleet waanzinnig, van de pot gerukt, en dat dachten onze politiekers vroeger ook.
Misschien koop u in Japan een Hello Kitty sleutelhanger van 6 euro voor u dochter, dan mag je 1.20 euro BTW betalen en i het slechtste geval 15 euro invoerkosten. Je moet bijna krankzinnig zijn om dit te bedenken, en ze zitten daar met mer dan 700 in Brussel.
Dit soort mensen duwen ons recht de afgrond in met hun 100% hernieuwbare energie dromen.
Wat die slimmeriken over het hoofd gezien hebben is dat hun nieuwe regel nadelig kan uitpakken. Nu bedraagt de invoerkost 29 euro op pakjes boven de 22 euro. Dat maakt iets van 50 euro in China kopen zeer duur. En daar gaat het om, China. China wordt nog steeds als een ontwikkelingsland aanschouwt waardoor ze extreem lage verzendingstarieven hebben.
Er komt wel een systeem IOSS waarbij buitenlandse winkels rechtstreeks de BTW kunnen doorstorten. Natuurlijk is dat enkel weggelegd voor de grote spelers als Aliexpress. Kleine en middelgrote webwinkels kunnen niet aan dergelijke internationale regels voldoen.
Als men de BTW doorstort hoef je natuurlijk geen administratieve invoerkosten te betalen. Zo denk het failliete EU om nog wat extra centen in de kas te steken. Maar wat men niet ziet is dat door dit systeem zendingen met een waarde meer dan 22 euro interessanter zijn. Als je geen 29 of 5-15 euro invoerkosten moet betalen is een aankoop van 50 euro in China voordeliger. Hoe meer buitenlandse winkels zich aansluiten bij IOSS hoe interessanter het wordt om duurdere pakjes buiten de EU aan te kopen, dus minder aankopen binnen de EU, hetgeen wat men net wou bereiken.
Onze landen zijn bankroet, men is wanhopig opzoek naar geld (dit kan ook uitmonden in een dictatuur), België bewijst dat nieuwe taksen kunnen leiden tot minder inkomsten, en dat is eenvoudig te verklaren. Veel mensen hun geld is op, elke euro die je belast wordt niet uitgeven in onze economie. Als ik 15 euro moet betalen om 3 euro BTW te betalen op een CD (onafhankelijk artiesten buiten de EU) dan is dat 15 euro minder consumptie in eigen land.
Zo kom je weer bij de energietransitie, een te groot deel van de bevolking kan dit niet betalen. Dit kan uitmonden in een dictatuur.
Veel teveel was <22 euro = smokkel.
Ik heb ook wat van die zendingen gekregen waarvoor ik toch echt meer had betaald aan Alie Express. Ze gingen meestal via UK.
Vermoed dat de douane daar niet moeilijk deed over de werkelijke waarde.
Heb 1x interventie gehad van de NL douane.
Die verzender moest kennelijk nog leren dat hij niet direct aan NL moest verzenden, maar het via UK moest doen.
Bulgarije lijkt me wel een goed alternatief nu UK uit de EU is.
Jeroen,
We missen dit soort verfrissende gedachten in de politiek. De meeste leden van onze nieuwe TK blijven de alarmistische propaganda van Greenpeace, Urgenda en Milieudefensie napraten zonder eerst zelfstandig kritisch na te denken over de feiten versus fabels en leugens.
De politiiek heeft Urgenda en de schadelijke milieuclubs op het schild gehesen en aan de macht gebracht. Welke politicus van het kaliber Pieter Omtzigt durft nog zijn nek uit te steken en deze dwaling en misleiding aan de burgers van Nederland uit te leggen?
Gisteren werd in de TK gesproken over herstel van vertrouwen. Zolang de politici, die zeggen de burger centraal te willen stellen maar niet bereid of capabel zijn om fouten te doorgronden en te erkennen, door de burger niet worden afgestraft zal er niets veranderen.
Binnenkort gaan Rutte en Van ’t Woud weer praten met Minnesma, omdat het kabinet door Urgenda onder druk wordt gezet en gedreigd met een nieuwe rechtszaak
Wat een vreselijke vertoning van onmacht en desoriëntatie.
Zolang dit schimmige politieke spel wordt voortgezet en kritische tegenargumenten onder het tapijt verdwijnen zal het vertrouwen in de politiek en overheid niet worden hersteld.
Hoelang zal het nog duren voordat er een Parlementaire Enquete wordt gestart?
Waarmee verdien je geld? Door dure spullen te verkopen dwz waar veel grondstoffen in zitten.
Want dat valt steeds weer op bij de “vergroening” en “verduurzaming” de enorme hoeveelheden grondstoffen.
Zo hakken we een 200MW generator in een centrale in 25 stukjes van 8MW en zetten die op palen van 1,5 miljoen kg staal in zee.
Het gevolg is dat 1. de helft van de tijd helemaal geen energie meer wordt opgewekt 2. er voor 1 miljard apparatuur nodig is om die stroom aan land te krijgen 3. het onderhoud gespecialiseerde schepen vereist 4. gigawatt electrolizers voor gasopslag nodig zijn en 5. idem brandstofcel centrales voor de terugwinning.
Opmerking: 4. en 5. bestaan nog niet en in het opslag-terugwinningstraject gaat ook nog eens minstens de helft van de energie verloren. .
A.s. vrijdag trekken Groen-Links en Extinction Rebellion vanuit de kern van mijn dorpje samen op naar het gemeentehuis.
De tegengestelde richting lijkt mij geschikter, daar bevindt zich een psychiatrische inrichting,
We moeten onze gezondheid niet gaan benadelen vanwege een vervuilende methode om elektriciteit op te wekken.
Dergelijke vervuiling veroorzaakt dat we vroegtijdig allerlei vervelende ziektes krijgen en eerder doodgaan. Bijv:
https://www.parkinson-vereniging.nl/archief/bericht/2021/03/12/Mini-college-De-parkinson-pandemie
Dat zijn “dure” ziektes waarmee heel veel meer levensgeluk wordt ingeleverd dan elektriciteit die 3 cent/KWh duurder wordt.
Wind en zon bieden eindelijk de mogelijkheid om van dergelijke vervuiling af te komen.
NB
We hebben grondstoffen en ook brandstoffen zat.
“We hebben grondstoffen zat”
Dat is echt een heel rare stellingname, Bas. De benodigde grondstoffen zijn juist een heel groot knelpunt in de energietransitie. We ruilen een energie- en uitstootprobleem om voor een grondstoffenprobleem. De grondstoffen zitten misschien wel in de grond, maar het gaat erom wat de gevolgen zijn als je dat er allemaal uit gaat halen. Mijnbouw is vaak erg vervuilend en verwoestend voor het landschap. De mensen die in de gebieden wonen waar de grondstoffen in de grond zitten zijn vaak niet de mensen die er aan verdienen. Erger nog, ze ondervinden vaak alleen nadelen en worden slachtoffer van conflicten.
Kijk alsjeblieft eens naar het volgende programma, met name de bijdrage van Kirsten Hund van de Wereldbank (06:05)
https://www.youtube.com/watch?v=pBOjZyLsF-I
@Bart,
De kwaliteit van de presentaties is helaas ruim onvoldoende, mede gezien de vele overbodige franje.
Ik kreeg geitenwollen sokken associaties, maar die levensfase heb ik in mijn adolescentie al achter me gelaten.
Goed voor beginners.
Heb je weleens onderzocht hoeveel grondstoffen wij verbruiken met ons transport systeem, vooral auto’s?
Daarbij vergeleken stelt de energietransitie niets voor.
Beste Bas,
Ik geloof niet dat er veel franje zit in de presentaties van Kirsten Hund, hoe om je daarbij? Het lijkt of je je er niet echt in wilt verdiepen.
Natuurlijk worden er op andere terreinen ook heel veel grondstoffen gebruikt, in veel gevallen een veelvoud van wat er nodig is voor de energietransitie. Maar voor de energietransitie zijn specifieke, schaarse grondstoffen nodig, en dat leidt tot problemen. Ga dat niet uit de weg.
Ook voor het ’transportsysteem’ zullen heel veel veel grondstoffen nodig zijn, zoals je zegt. Ik weet niet of het er beter van wordt als we overhaast overstappen op elektrische auto’s. Daarmee schrijven we benzineauto’s af die best nog een tijd mee hadden gekund.
Ook in Trouw geconstateerde gisteren dat er veel meer grondstoffen nodig zijn voor de energietransitie.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/de-wereld-heeft-veel-meer-grondstoffen-nodig-om-de-klimaatdoelen-te-halen~b562f350/
Minder aandacht is er in het artikel voor de gevolgen voor de inwoners die de pech hebben dat ze op die grondstoffen wonen. Wel wordt er geadviseerd om
“meer werk te maken van recycling en niet af te dingen op het milieu en mensenrechten.”
Kijk nog eens naar het verhaal van Action Aid in de eerder genoemde link van Pakhuis de Zwijger (17:17) over de gevolgen van een kopermijn in Zambia. Het is wel een geitenwollensokkenverhaal, van mensen die klagen dat hun landbouwgronden vervuild of vernietigd worden door de mijn. Terwijl ze ook blij zouden kunnen zijn dat ze in de mijn kunnen werken.
@Bart,
Heb wel veel verhalen gelezen over schaarse grondstoffen zoals Neodymium dat binnen de kortste keren op zou zijn.
Totdat ook de goegemeente in de gaten kreeg dat dat helemaal niet schaars was.
Toen werd het schadelijk voor de gezondheid van die arme Chinezen die naar Binnen-Mongolië waren verhuisd vanwege de goed verdienende baan. Ook fantasie?
Moeten we dan ook niet onze bloembollen in de ban doen, e.a? Want die veroorzaken Parkinson epidemieën:
https://www.parkinson-vereniging.nl/archief/bericht/2021/03/12/Mini-college-De-parkinson-pandemie
Een vriendje uit de bloembollen streek heeft vroegtijdig Parkinson gekregen
En natuurlijk direct Hoogovens sluiten vanwege hun dodelijke vervuiling rond IJmuiden.
Overigens hoef je magneten in windmolens niet van Neodymium te maken.
Er zijn meer materialen voor permanente magneten, en je kunt ook gewoon elektro-magneten (week staal en koperdraad) gebruiken, is alleen iets minder efficiënt.
Vreeken goed gezien, ze komen nog grote overwegingen aan het maken, andere technieken kunnen veranderingen te werk stellen, maar zover is het nog niet, ook te lezen in het rapport van gisteren.
Bas, dat van die Parkinson is al langer, het eerst ondekt bij boeren, heeft verder niets met bloembollen te maken.
De meeste gezondheid schade komt door schadelijke stoffen, chemische stoffen, dat heeft wereldwijd voor meer doden en zieken gezorgd dan kernenergie.
Dan heb ik het nog niet eens over chemische oorlogsvoering in het verleden.
@Bart,
Sorry, ik vergat nog onze afgeladen snelwegen waarop gif uitstotende monsters voortjakkeren met veel te hoge snelheden, waardoor veel mensen voortijdig om het leven komen en,
veel erger, ook veel mensen worden vergiftigd; ~1jaar korter leven.
Alleen om die reden moeten we de elektrificatie z.s.m. doorzetten.
Want daarmee maken we een eind aan die gif uitstoot en daarmee aan het vroegtijdig sterven (veelal aan longkanker) van de omwonenden van snelwegen en andere drukke straten (vooral in stadscentra).
Bas, wat haal je er allemaal bij … bloembollen, snelwegen, hoogovens ….
Je kunt net het ene probleem tegen het andere wegstrepen. Heb je nou gekeken wat de Wereldbank te melden heeft? En het Bas, wat haal je er allemaal bij … bloembollen, snelwegen, hoogovens ….
Je kunt net het ene probleem tegen het andere wegstrepen. Heb je nou gekeken wat de Wereldbank te melden heeft? En het Internationaal Energie Agentschap? Of zijn dat ook beginners?
Vergeleken met de snelheid waar jij naar India en Vietnam vloog, is mijn dieseltje erg langzaam.
Gelukkig storten er weinig vliegtuigen neer. Maar ja, er rijden ook veel meer auto’s rond dan dat er vliegtuigen vliegen.
@Bart,
“Je kunt net het ene probleem tegen het andere wegstrepen.”
Dat wil ik ook niet.
We moeten ze allemaal oplossen als we langer gezond willen leven.
Daarom wil ik wind en zon.
Die bieden immers genoeg om ons van alle energie te voorzien.
Ook in de voorzienbare toekomst wanneer we 2x zoveel energie PP willen verbruiken.
En dat zonder schadelijke gevolgen voor onze gezondheid!
Ja David laat ze maar prutsen, misschien beter achter een paar jaar met wat buren een goede afgedankte diesel aggregaat kopen zodat ons straatje met 8 huizen altijd voorzien is van stroom, alles word onbetaalbaar door dat co2 geneuzel.
Strompreis steigt bis 2030 um 50 Prozent
https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/co2-und-erdgaspreise-studie-strompreis-steigt-bis-2030-um-50-prozent/27170486.html
Maar goed, overal in Nederland worden ze nu wakker, protesten tegen windmolens en zonneweides groeien als een lopend vuurtje, van te dicht op de huizen tot vernietiging van natuurgebieden en open landschappen.
Tja als steeds meer mensen in hun eigen hachje bedreigt worden!
Dit land is te klein voor die grootschalige onzin.
Er is geen co2 probleem in Europa.
@Theo. Bedankt voor link.
Als we het Handelsblatt mogen geloven is het feest voor de portemonnee in Dld ook nog niet begonnen:
“Een voorbeeld: Zweedse industriële klanten met een jaarlijks elektriciteitsverbruik tussen 20.000 en 70.000 megawattuur betaalden vorig jaar ongeveer 4,62 cent per kilowattuur elektriciteit. Met dezelfde verbruikte hoeveelheid was de prijs voor Duitse industriële klanten aanzienlijk hoger, namelijk 12,06 cent per kilowattuur.”
Ook in Dld groeien de hernieuwbare bomen niet tot in de hemel en desnoods zal de wal het schip keren. De Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft (VBW) waarschuwt voor bedrijfsluitingen en verplaatsingen als Dld geen tegenmaatregelen neemt. Permanent lage industriële elektriciteitsprijzen zijn een voorwaarde voor een concurrerende vestigingsplaats en voor de transformatie naar een CO2-neutrale industrie.
De VBW vindt een industriële elektriciteitsprijs van minder dan vier cent nodig om het concurrentievermogen op peil te houden. En men opteert voor een ”Europese industriële elektriciteitsprijs” die bedrijven zekerheid geeft voor de komende jaren. Dld loopt zich vast in zijn Energiewende en wil anderen laten betalen. Leuk bedacht.
Of dat voorbeeld klopt is dubieus gegeven dat:
– Duitse aluminium smelterijen die van ons (in Delfzijl) aan de bedelstaf hebben gebracht;
– Onze aluminium smelterij met de doorstart een directe verbinding met het Duitse hoogspanningsnetwerk schijn te hebben aangelegd.
– de EU een paar jaar terug een concurrentie vervalsingsonderzoek heeft gehouden in Dld omdat er klachten waren ingediend dat de Duitse industrie te weinig betaalde….
Bas Gresnigt,
Zolang ik @HotAdje volg heb ik nog niet gezien dat die zomaar wat uit zijn losse mouw schudt, dat kan ik van jou nog lang niet altijd zeggen, aan een dure stroomprijs gaat de industrie ten gronde, onbetaalbare producten.
@Theo,
We zullen het zien.
Ik wed dat Dld over 5 jaar nog steeds een industrieland is.
Natuurlijk, over 5 jaar wel nog want veel draait dan nog op fossiele brandstoffen.
Merkel heeft nu al begrepen dat de diesel voertuigen nog lang dienst zullen moeten gaan doen, met de nadruk op bedrijfswagens, en vooral na 2030.
De stroom zal kunstmatig naar beneden gedrukt worden, logisch toch, ze weten ook wel dat ze totaal uit de pas lopen en dit niet kunnen blijven negeren.
Maar als ze niets doen, ja dan gaan ze naar de kloten, logisch gevolg dan, maar voor die tijd staat Duitsland op de kop.
Het knaagt nu al van alle kanten.
@BMG, Vroeger toen Duitsland nog volop Kerncentrales had, was de stroom in Duitsland goedkoper dan in Nederland, nu is dat niet meer het geval en inmiddels is ALDEL weer volop in bedrijf.
Wat de stroom betreft:
In juni 2016 werd echter beslist dat dit project niet doorging gezien de stroomprijs ook in Nederland was gezakt.
het enige CO2 probleem dat ik kan bedenken is de lage concentratie, niet veel meer dan die waaronder niets meer groeit.
@ Theo,
“Maar goed, overal in Nederland worden ze nu wakker, protesten tegen windmolens en zonneweides groeien als een lopend vuurtje, van te dicht op de huizen tot vernietiging van natuurgebieden en open landschappen.
Tja als steeds meer mensen in hun eigen hachje bedreigt worden!”
Zolang onze gekozen volksvertegenwoordigers deze geluiden negeren, niet durven toegeven dat ze eerder een foute afslag genomen hebben door het klimaatalarm van de activistische milieuclubs niet te nuanceren maar te omarmen, zolang blijven deze politici onzin uitkramen en feiten verdraaien.
Niet veel in het nieuws zijn de methaan hydraten, winbaar op de oceaanbodem.
https://geology.com/articles/methane-hydrates/
Deze enorme gasreserves kunnen het fossiele brandstoffen tijdperk met eeuwen verlengen.
De winning is niet eenvoudig, maar innovatie schept de grondstoffen.
Fouten m.b.t. straling:
– De ontkenning van de theoretisch logische en vele malen bewezen stelling dat alle straling gevaarlijk is en schade toebrengt aan onze genen en gezondheid. Een deel van onze kankers ontstaat vanwege de achtergrond straling (~2,5mSv/A). De schadelijkheid van straling neemt lineair toe met de intensiteit. Aangetoond voor waarden vanaf 0,3mSv/a.
Die theorie wordt aangehangen door alle grote wetenschapsorganen in de wereld, te beginnen met de US National Academy of Sciences.
Nieuw geborenen In de omgeving van kerncentrales & kernafvalopslag plaatsen installaties (tot op 40km) hebben dan ook significant hogere genetische schade.
De UN heeft LNT helemaal niet terug getrokken. De link gaat naar één auteur.
Kan ook niet want onderzoek laat zien dat LNT tot 15% van onze natuurlijke achtergrondstraling werkt:
Zie: ibis-birthdefects.org/start/cache/Congenital%20Malformations%20Stillborn.pdf
– De verhalen over de onschadelijke straling in Ramsar & Guaripari kloppen niet.
In de Ramsar wijk met de meeste straling (1200 bewoners) is die 6mSV/a, waarbij significante genetische schade is geconstateerd bij de bewoners ondanks de doorstroming.. De hele wijk is doorgemeten waarbij die 132mSv is op een muur in een huis is gemeten.
Zie deze link: sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0531513101005283
En voor de schadelijkheid van die 6mSv/a: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21894441/
en: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15063540/
De schadelijke effecten van de straling op de stranden bij Guaripari kunnen niet worden gemeten omdat:
* die stranden door een wisselende groep mensen kortstondig worden bezocht. En het schadelijk effect is afhankelijk van de stralingsdosis zijnde de intensiteit x de duur.
* de stralingsintensiteit op die stranden gigantisch wisselt afhankelijk of mensen wel/niet op een thorium bubble gaan zitten.
– Bij thorium komt juist meer straling vrij dan bij uranium als “brandstof” vanwege de extra benodigde stap; thorium veranderen in uranium.
– “deze achtergrondstraling is een paar keer hoger dan de door de ICRP aanbevolen stralingsdosislimieten voor stralingswerkers in kerncentrales”
Nee. Die ICRP stralingslimiet is 20mSv/a. Wereldwijd geldt Talesh Mahalle, waar 1200 mensen wonen als het gebied met de hoogste achtergrond straling en die is 6mSv/a. Op enkele plaatsen wel 130mSv/a maar daar wonen dan ook nauwelijks of geen mensen.
Ooit hanteerde de tandarts zelf het röntgen apparaat. Toen ging hij en zijn assistent de kamer uit als er een foto moest worden gemaakt.
Nu hebben tandartsen vanwege de gemeten gezondheidseffecten hun röntgen apparatuur in een apart kamertje met speciale wanden.
En bij die foto’s gaat het om maar 0,01mSv.
Bas, Een after the fact texas shooter genderanomalie is geen birthdefect.
Dat weten we niet, want daar is weinig onderzoek naar gedaan; te duur.*)
Maar daar waar wel onderzoek is gedaan blijken vaak wel degelijk significante geboorte defecten op te treden.
Bijv. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10543666
Ook ziektes zoals leukemie kankers.
_________
*) Gender anomalieën zijn heel simpel op te sporen door de geboorte registers door te spitten wat niet moeilijk is in het computer tijdperk.
Het regelen van de toegang kost welhaast nog de meeste tijd.
Maar de geboorteregisters van bijna alle landen bevatten geen info over geboorte defecten. En dan moetje bij de mensen langsgaan, enz. Krijg je ook privacy problemen.
Zelfs in Dld schijnen ze het alleen in sommige staten te doen.
Dat ze dat in Beieren wel deden maakte dit rock-solid onderzoek mogelijk:
http://www.helmholtz-muenchen.de/fileadmin/ICB/biostatistics_pdfs/scherb/CongenMalfStillb_2.pdf
De belangrijkste met extreem hoge significantie aangetoonde effecten:
– 33% meer doodgeborenen per mSv/a verhoging van de achtergrondstraling (P=0,00003);
– 83% meer aangeboren hartafwijkingen per mSv/a verhoging van de achtergrondstraling (P=0,002)
– 229% meer aangeboren serieuze afwijkingen aan schedel, gezicht, wangbonen, nek, rug, heup, e.a. per mSv/a verhoging van de achtergrondstraling (P=0,00004)
Vraag me af of zo’n onderzoek, ook al is het volledig anoniem, nu nog wel zou kunnen in verband met de privacy.
LIn the past, lethal recessive mutations of the X chromosome were thought to alter the birth sex ratio in favor of females if mothers were exposed to radiation, since the single X chromosome in males is derived from mothers, and in favor of males if fathers were exposed, since the male X chromosome is transmitted only to daughters. Early observations concerning births to A-bomb survivors (1948-1953) favored this hypothesis but were not statistically significant. Further data collected through 1962 (140,542 births, 73,994 with one or both parents exposed) did not support any radiation effect on sex ratios.”
“Under these circumstances, it seems doubtful that sex ratio measurements can be useful as indicators of genetic radiation damage.” Bron: https://www.rerf.or.jp/en/programs/roadmap_e/health_effects-en/geneefx-en/sexratio/
“We examined the sex ratio of over 46000 children born to UK nuclear industry workers, using information on exposure from the workers’ individual employment and dosimetry records. We found NO STATISTICAL SIGNIFICANT ALTERATIONS OF THE SEX RATIO and no evidence that exposure to low-level ionising radiation at work influences the sex ratio of children conceived after exposure.”
Bron: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11377650/
“In conclusion, NO SIGNIFICANT ASSOCIATION WAS FOUND between radiation exposure level and SEX RATIO, but some previously suggested demographic factors were positively associated with sex ratio”
Bron: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17973557/
“We found NO EVIDENCE of a link between exposure to low-level ionising radiation before conception and increased risk of adverse reproductive outcome in men working in the nuclear industry. Similarly for women there was no evidence of an association between monitoring before conception and malformation in offspring.”
Bron: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11073016/
“Overall, the findings suggest that the incidence of cancer and leukaemia among children of nuclear industry employees is similar to that in the general population.”
Bron: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10346768/
“Een deel van onze kankers ontstaat vanwege de achtergrond straling.”
Welk deel, Bas?
’t Schijnt dat er in de omgeving van kerncentrales bijna geen gezonde mensen meer leven.
Johan D.
https://www.climategate.nl/2021/05/klimaat-alarmisme-versus-realisme/
BmG 8 mei 2021 om 18:51
“Overigens kun je hier ook de conclusie uit trekken dat ook in onze omgeving meer dan 70% van de aangeboren afwijkingen wordt veroorzaakt door de natuurlijke achtergrondstraling.”
Onbeschaamde kletskoek.
Detail onzin over kanker benoemt hij gelukkig niet nader.
@Lo,
” 70% van de aangeboren afwijkingen … veroorzaakt door de natuurlijke achtergrondstraling.”
“Onbeschaamde kletskoek.”
?
En waardoor meen jij dan dat al die geboorteafwijkingen komen?
Erger nog @Johan, er schijnt zelfs helemaal niemand meer in die kerncentrales te werken.
Allemaal gestorven aan de ziekte van BmG…
@Bas ” En waardoor meen jij dan dat al die geboorteafwijkingen komen? ”
Als je door een verbeterde medische stand meer mensen met genetische afwijkingen in leven houdt, gaan deze zich vanzelf voortplanten waardoor de kans op genetische afwijkingen bij die geboren kinderen schrikkelijk groot wordt.
Of is dat te logisch en niet angstaanjagend genoeg?
Jaren geleden gehoord van een vriend die daar met lichtgevende staafjes werkte: Bij een intern onderzoek onder de werknemers & hun gezinnen van Petten bleken er MINDER kankergevallen en genetische afwijkingen te zijn dan gemiddeld.
@Chemical,
Het onderzoek in je 5e link vindt wel significant resultaat: “The leukaemia rate in children whose fathers had accumulated a preconceptual dose of >/=100 mSv was 5.8 times that in children conceived before their fathers’ employment in the nuclear industry (95% confidence interval 1.3 to 24.8)”
Dus ruim 5x vaker leukemie.
Maar niet in het algemeen, wellicht omdat het onderzoek medewerkers in de nucleaire industrie betreft die gemiddeld nauwelijks een hogere dosis krijgen dan burgers.
Het onderzoek in je 2e link is in UK gestart om te bewijzen dat “Some studies have suggested that radiation exposure might influence the sex ratio at birth, potentially indicating genetic damage.'” niet klopten. Wellicht mede omdat op die “Some studies” niets aangemerkt kon worden.
Dus hebben ze ruw onderzoek gedaan zodanig dat ze niets konden vinden. Dat deden ze o.a. door niet de straling te meten bij de vaders vlak voor de conceptie (die straling veroorzaakt de m/v stijging) maar over een veel grotere periode = veel ruis…..
Een van die “Some studies” vond 39% meer jongens dan meisjes “There was an increased sex ratio of 1.396 (95% CI: 1.127, 1.729) in the 345 children whose fathers were estimated from annual dose summaries to have received more than 10 mSv of external radiation in the 90 days preceding conception”
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1060382/
Twee ander van die “Some studies” vonden toen ook significante toenames van het percentage stillbirth en leukemie.
Deze onderzoeksresultaten hebben er toe geleid dat bij de kerncentrale Borssele de operators, e.a. niet meer op plekken met verhoogde straling mogen werken op het moment dat bekend is dat ze een baby willen verwekken (mondelinge mededeling van hun directeur).
Verder:
Het onderzoek in je 1e link ging uit van een foutieve hypothese omtrent het mechanisme (in de jaren 50 wisten we nog niet goed hoe het werkte), bovendien was het onderzoek ook nog 3-18 jaar na de atoombom, en vond dus niets. Terecht.
Het onderzoek achter je 4e link lijdt onder hetzelfde probleem als het 2e geen metingen van de door de vaders ontvangen doses vlak voor de conceptie, e.d.
Je 3e link geeft een Russisch onderzoek. Dat lijkt alleen de stralingsbelasting van de moeders te hebben onderzocht: “from 1.04 where mothers received or =60.0 cSv.”. Die stralingsbelasting is echter nauwelijks relevant voor de sex-ratio van de kinderen omdat het zaad van de man bepalend is.
Merk de hoge doses op die daarin worden genoemd. Het zijn doses waarmee mensen hier in het ziekenhuis belanden..
Niet raar gezien de onderzoeksperiode 1949-1989. Wel raar dat het een publicatie uit 2007 is.
@Leo,
“Als je door een verbeterde medische stand meer mensen met genetische afwijkingen in leven houdt, gaan deze zich vanzelf voortplanten waardoor de kans op genetische afwijkingen bij die geboren kinderen schrikkelijk groot wordt.”
Als dat waar zou zijn dan zou die toegenomen m/v verhouding op veel meer plaatsen optreden dan zoals nu; specifiek in de zone 5 – 40km van KC’s en bovengrondse kernafval opslag plaatsen.
En dan vooral aan de benedenwindse kant.
Zie deel2 van deze PPT:
https://www.helmholtz-muenchen.de/fileadmin/ICB/biostatistics_pdfs/scherb/Wendland_Gutachten_Praesentation_Teil_1_und_Teil_2.pdf
BmG,
“En waardoor meen jij dan dat al die geboorteafwijkingen komen?”
Ik kan net als Chemical onderzoeken gaan citeren en linken en vervolgens kan jij dan weer aangeven dat er sprake is van verkeerde selectie of interpretatie bij de citaten.
Etc. etc.
Of ik kan een andere oorzaak aangeven die niet genoemd wordt in jouw citaten.
Het aanwijzen van een andere oorzaak is geen bewijs van het oorzakelijk verband….
Het heeft allemaal weinig zin.
Uiteindelijk komt het erop neer dat iedere correlatie met een zeldzaam random verschijnsel achteraf moeilijk of niet aangewezen kan worden als een niet random oorzakelijk verband.
Dus wantrouw alle onderzoeken die achteraf een fit maken of een simpele lineaire regressielijn tekenen in een grafiek met zeer zeldzame verschijnselen en vervolgens conclusies trekken over de fit, of het eind punt en het verlengde van de regressielijn.
Het is eerder opvallend dat iemand die zich obsessief focust op mogelijke variatie in zeer kleine risico’s en daar uiterste consequenties aan verbindt in adviezen om die risico’s te vermijden en andere daarvan probeert te overtuigen, in zijn eigen gedrag op hetzelfde gebied continue grote risico’s neemt of nam.
Dat geeft een onbalans weer, die sommigen een cognitieve dissonantie zullen noemen.
De oorzaak daarvan kan ik niet vaststellen, maar zoals vaker met obsessief gedrag van high risk takers, is het beter het goede te stimuleren met positieve feedback dan het slechte gedrag te bestrijden.
Daarom het volgende; ik vond je commentaar op het stuk van C v Le Pair op 7 mei een verademing.
https://www.climategate.nl/2021/05/de-aardse-broeikas-zonder-formules/
@Bas: In de slechte tijden tijdens Mao werden in China meer meisjes dan jongens geboren.
In jouw link worden wat meer jongens dan meisjes geboren “vanwege straling”. Je zou dan bijna kunnen gaan denken dat de natuur dat kleine beetje extra straling blijkbaar wel goed spulletje vindt.
Straling is overal:
In een gemiddelde kuub zand in Nederland zou al 1 gram uranium zitten en naast een kolencentrale sta je aan meer radioactieve straling bloot dan naast een kerncentrale.
Albert,
“naast een kolencentrale sta je aan meer radioactieve straling bloot dan naast een kerncentrale.”
Dat is een vaak gebruikte misleiding.
Kerncentrales veroorzaken wel significant verhoogde genetische schade, maar kolen centrales niet.
Het gaat dan niet zozeer om de directe straling want die kun je vrij gemakkelijk met een dijk o.i.d onschadelijk maken, maar om de straling die via radio-actieve isotopen zoals die van het edelgas argon (AR-41) worden verspreid tot op 40km afstand:
https://www.helmholtz-muenchen.de/fileadmin/ICB/biostatistics_pdfs/scherb/Wendland_Gutachten_Praesentation_Teil_1_und_Teil_2.pdf
Hè Bas trekt Scherb weer eens uit de kast. Homeopathische werking op afstand.
Bas, hier het hele citaat, je hebt “per ongeluk” een deel weggelaten:
“The possibility that exposure of fathers to relatively high doses of ionising radiation before their child’s conception might be related to an increased risk of leukaemia in their offspring could not be disproved, but this result WAS BASED ON ONLY THREE CASES , two of which have been previously reported. “
Zoals Lo hierboven al schreef, aan dergelijke kleine aantallen kun je geen conclusies verbinden. De auteurs gaan hier zeer verstandig mee om, in tegenstelling tot Scherb die een solo carriere heeft gebouwd op het versterken van ruis.
Je commentaar op de tweede referentie is de gebruikelijke Basreflex: het past niet in het Bas-straatje, DUS het onderzoek deugt niet en de onderzoekers deugen ook niet. Nee Bas, je hebt nooit onderzoek gedaan, je weet niet waar je over praat. Wanneer onderzoeksresultaten keer op keer door andere onderzoekers niet gereproduceerd kunnen worden, zegt dat iets over de robuustheid van het resultaat. Bas, zeg wat er niet deugt aan een studie of hou je mond, maar schei uit met op met het verspreiden van nonsens.
Je loopt hier nu al een paar jaar te zaniken dat lage dosis radioactiviteit, de oorzaak is van kanker, misvormingen, toename doodgeborenen , verschuivingen in sex ratio, en wat niet al. Jij kwam bijvoorbeeld met de krankzinnige theorie dat polyandrie in sommige hooggelegen streken een bewijs is voor een verstoorde sex ratio als gevolg van radioactieve straling, weet je nog of ben je dat nu al vergeten? Is het mogelijk dat langdurig verblijf in zuurstof arme contreien, in combinatie met verhoogde UV blootstelling schadelijk is voor de hersenen?
Op grond van kosten en baten is er op dit moment geen enkele economische reden tot welke energietransitie dan ook. Misschien dat we over 100 jaar op basis van de huidige technieken en kennis een probleempje hebben.
We zijn tijd en geld aan het verspillen zeker met die niet op te slaan wiebelstroom van zo’n en wind.
Pieter
Dat is weliswaar helemaal waar, maar overtuig daar het journaille maar eens van. En als die eventueel overtuigt zijn, zijn ze journalist af dank zij de muilkorf die ze aangebonden krijgen. De nog vrije pers moet je met een lantaarntje gaan zoeken. Misschien dat ON dat probleem kan oplossen. Waarom krijgt Clintel geen poot aan de grond? Omdat men in het Haagse méér kennis van zaken heeft?
Laat me niet lachen. Het onvermogen regeert.
Pieter,
Het gaat mij om een gezondere leefomgeving zodat ik en mijn verwanten langer gezond kunnen leven.
Daarvoor moeten we stoppen met alles dat gif uitstoot zoals kerncentrales, fossiel verbrandende auto’s, CV ketels, fossiele elektriciteitscentrales, enz.
Gelukkig gaat dat grotendeels parallel aan de energietransitie.
” zodat ik en mijn verwanten langer gezond kunnen leven.”
Niet erg sympathiek om jezelf voor je nageslacht te plaatsen.
Gaat ook tegenvallen hoor, jij straks 120 en veel van je verwanten al lang dood en begraven, gewoon omdat de gemiddelde levensverwachting nu eenmaal 82 jaar is .
Mede dankzij onze welvaart trouwens, die jij en je geestverwanten rücksichtsloos op het spel zetten.
Nu ben je toch helemaal aan het doordraven.
Nog nooit maar ook nog nooit zijn de mensen zo oud geworden als nu, en weet je ook waardoor?
Juist fossiele brandstoffen, olie, en ja zelfs kerntechnologie.
Niet verloochenen dat spul, is niet netjes, dankbaar zijn dat je er gebruik van kunt maken.
@BmG, mag ik je waarschuwen.
De stroom in jouw regio wordt geleverd door Vattenfall en die leunen dermate zwaar op Kerncentrales dat zelfs de stoom radioactief is.
@Albert,
Niet in NL.
Nooit de reclame van Vattenfall gezien?
Als Bas meent wat hij schrijft moet hij vertrekken uit Nederland en zich zonder moderne hedendaagse voorzieningen vestigen in de natuurlijke omgeving van Finland, Alaska of Siberië.
Alles puur natuur, slechts blootgesteld aan natuurlijke achtergrondstraling, want ja .. dat is wél de natuur.
@Willem77,
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit “de natuurlijke omgeving van Finland, Alaska of Siberië” heb aangeprezen.
Met alleen de natuurlijke omgeving kom je niet ver als je wat mankeert, zoals blijkt uit de gem. levensverwachting van primitieve volkeren.
Vond vooral Siberië, ondanks zijn fantastisch grote ongerepte natuur, erg deprimerend.
Paul verbeter even een paar LNG’s moeten LNT’s zijn. Verder een mooi veel omvattend pleidooi.
In mijn boek “De toekomst achter ons” schreef ik over de postcode loterij: “Hebzucht, afgunst, angst, schaamte, bedeesdheid, branie, kudde-instinct, alle menselijke zwakheden samen worden hier ingeroepen om de toch al onbedwingbare goklust in goede banen te leiden.” En toen wist ik nog niet eens dat ze “goede doelen”, zoals de wereld redden ook in hun marketing inpasten.
Beste Kees Le Pair, ik moet dit verzoek forwarden naar HL, ben zelf niet bij machte.
Kees,
Volgens de Postcodeloterij is Urgenda een goed doel. En ik werd wakker, doordat jij dat benoemde en goede doelen en de wereld redden aan elkaar koppelde.
Nu zijn er twee verenigingen in NL die overkoepelend zijn voor organisaties die zijn ingericht om een goed doel te dienen. Die twee brancheorganisaties – FIN en Goede Doelen Nederland – geven aanwijzingen voor hoe je organisatie in te richten en te organiseren.
Urgenda is geen lid van deze organisaties. Of dat wat zegt, weet ik niet.
Goede doelen doet mij niet onmiddellijk aan de wereld redden denken – een beetje te groot.
Liefdadigheidsfonds en goededoelenfonds zijn synoniem.
Het Engelse charity is sterk verbonden met provision for those in need or distress. Ze zeggen dan ook: the best boon is that which answers the necessity of the case.
Nou ja, dat de Postcodeloterij het steunen van goede doelen als marketing gebruikt is een slimme zet.
En een rampenfonds – zo moet het toch heten – een liefdadigheidsfonds noemen is weer een slimme zet van Minnesma en Rotmans. Je kunt er geen “boon” van klaarstomen, maar die weten wel dat strijkstokken zich tot goededoelenfondsen verhouden als een vis tot het water.
Ik vind goede doelen goed. Maar ik vind dat de overheid die niet over de hele linie met belastinggeld moet steunen. Laat dat zoveel mogelijk oven aan burgerinitiatief. Ik weet wel dat goed onderwijs, armenzorg, medische hulp en politiewerk ook goede doelen zijn en belastinggeld vergen. Maar er gaat heel veel onder dat etiket, dat weet je best.
Loterijen vind ik volksverlakkerij. Ik geef liever aan een collecte voor een overzienbaar goed doel, dan dat ik er een lootje voor koop. En als ik dat toch doe voor een speeltuin of een kindertehuis dan kijk ik nooit of ik misschien een prijs heb gewonnen. Mijnentwegen worden alle loterijen afgeschaft, behalve nu juist die verboden zijn. Dat zijn de ‘zero sum games’ van een aantal bekenden onder elkaar, die zich zo vermaken en waarbij er geen derde partij is, die met grote kans de winst afroomt.
NLVOW – De belangenvereniging voor omwonenden windturbines.
https://nlvow.nl/#:~:text=De%20Nederlandse%20Vereniging%20Omwonenden%20Windturbines,park%20of%20turbines%20geconfronteerd%20worden.
@Bas. Het blijft steeds weer even koddig die onzin over de vreselijke straling. Volkeren met de banaan als hoofdvoedsel zouden al lang, zo niet uitgestorven zijn, dan wel allemaal geteisterd door geboorteafwijkingen.
@Hetzler,
Dat is pas echt onzin.
@BmG 11 mei 2021 om 14:51- Dit antwoord laat zien dat jij je eigen prietpraat over LNT niet begrijpt.
@BMG,
Jij mag het onzin vinden, maar bananen zijn wel degelijk radioactief.
Een volwassen persoon is zelfs zo’n 280 keer meer radioactief dan een banaan.
https://www.technopolis.be/nl/blog/zijn-bananen-radioactief/
@Hotadje,
We zijn het eens!
Intussen gaan de obligate klimaatleugens en -propaganda van het KNMI steeds meer irriteren.
Waarom de titel niet verkort tot: Hoe ‘duurzaam’ en ‘hernieuwbaar’ is energie? en wordt op die vraag antwoord gegeven.
Het antwioord is dat enegie niet hernieuwbaar is. Met het antwoord op de vraag van ja of nee op de vraag: Zijn de drie behoudswetten, de wet van behoud van energie (1), van materie (2) en van impuls (3) geldig of niet wordt ook antwoord gegeven op vernieuwbaarheid van energie.
De werkelijkheid is dat de mens energie nodig heeft om te bewegen en te veranderen, en deze energie consumeert in te onderscheiden vorm, die de mens in staat is te transformeren, want de zogenoemde energietransitie is geen verniewing maar transformatie. Van chemische energie in warmte, in electriciteit, en bewegingsenergie. Daarbinnen zijn ook ander energiesoorten te onderkennen, de energie uit windmolens, waterkrachtcentrales en de nucleaire industrie (kernsplitsing). Energie ten gevolge van kernfusie is een voor de mens niet realiseerbare vorm.
Dit ruikt naar corruptie, kan ook niet anders in deze bisnis.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/979021762/rol-van-adviesbureau-windturbines-roept-vragen-op-bij-raadsleden-amsterdam
Dat deze ingehuurde belanghebbende adviseur door de mand is gevallen is nog slechts het topje van de ijsberg.
Zet er een serie betrouwbare, onafhankelijke en diepgravende onderzoeksjournalisten op en je zult zien dat alles in het klimaatdossier doorgestoken kaart is. Niet op de laatste plaats de rol van CO2 die schromelijk overdreven wordt en door kwaadwillenden is verzonnen als het Grote Kwaad dat bestreden moet worden, maar waaraan met gemak miljarden aan kunnen worden verdiend.
Reacties samenvattend:
Langzaam begint in te dalen bij, voorheen ideologisch oogkleppende protagonisten, dat klimaatbestrijding met een onnodig snel geheel verbod op CO2-uitstoot, ter beëindiging van catastrofale ‘klimaatverandering’ en ten behoeve van het halen van Parijse klimaatdoelstellingen, met uitsluitend ‘hernieuwbare energie’, effectloos / zinloos / kansloos is, zonder de implementatie van nieuwe schone kernenergie, maar dat de ideologisch opgedrongen keuze van uitsluitend ‘hernieuwbaar’ het daardoor wel ten koste gaat van milieu, natuur, grondstoffen, ecologie, economie, welstand, mens en maatschappij (en democratie!)
Dit was mij laatste bijdrage aan het vechten tegen de “hernieuwbare’ bierkaai.
Hoezo laatste?
Je bedoelt laatste voor vandaag?
Da’s te hopen.
Het gaat niet om klimaat maar om een schonere leefomgeving zodat we langer gezond kunnen leven.
En daarvoor is wind+zon ideaal.
Mede omdat die ons van alle energie kunnen voorzien die we nodig hebben, nu en in de toekomst als we 50% meer energie pp willen!
Kernenergie past daar niet bij vanwege zijn hoge risico’s (1%) op gigantische calamiteiten, hoge kosten, en de giftige radioactieve stralen ook al is er geen ontploffing, o.i.d..
Die leidt tot beschadiging van de genen van nakomelingen tot op 40km afstand:
http://goo.gl/p0aUGk
Nee Bas. Het is gas. Dat maakt het leven echt groen.
Ja, dat is preciezer.
Uitgestoten / ontsnapt radioactief gas, zoals Argon-41 halfwaarde tijd ~2uur, dat zich hecht aan warme waterdruppeltjes die dan naarmate ze afkoelen dalen naar het aardoppervlak en dan ingeademd worden en opgenomen in het bloed via welke ze o.a. in je zaadballen terecht komen.
Vandaar dat de grootste schade genetische schade op afstanden van 15 – 30 km van de kerncentrale / kernopslagplaats optreedt.
Zie niet wat er groen is aan het krijgen van genetisch beschadigde kinderen?
Op Joop.nl gisteren een bijdrage van ene Kees Kodde (nomen est omen), die niet kan inzien hoe wij zonder molentjes nog verder kunnen (bedoeld wordt hoe hij zonder molentjes een riant salaris kan verdienen).
Duidelijk een onzinverhaal. Waar het echter om gaat zijn de reacties op zijn verhaal. Bijzonder, als je bedenkt dat Joop.nl nou niet bepaald van rechtse denkbeelden kan worden beschuldigd.
Kennelijk begint het bij de traditionele PvdA stemmers door te dringen dat ze gruwelijk besodemieterd worden.
Ben benieuwd hoe veel van hun extreme klimaatplannen GL en de PvdA bereid zijn te laten vallen in ruil voor een zeteltje in het nieuwe kabinet.
“koperen hoogspanningsleidingen”
Een hoogspanningskabel is opgebouwd uit een gevlochten stalen kern, met daar omheen gevlochten aluminiumdraden.
Deze transporteert, ter indicatie, 500 – 1000A.
Als je, net als ik, nieuwsgierig bent naar de opbouw van hoogspanningsleidingen:
Hier een mooie uitleg met foto’s.
https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/draden/
Tuurlijk, grondstoffen genoeg voor de energietransitie!
Vandaar deze opmerking in een recent trapport over grondstoffen: “Some minerals such as lithium raw material and cobalt are expected to be in surplus in the near term, while lithium hydroxide, battery-grade nickel and certain
REEs (e.g. neodymium and dysprosium) might face tight supply in the years ahead as demand rises. However, after the medium term, projected demand surpasses the expected supply from existing mines and projects under construction for most minerals, meaning that significant additional investment will be needed to support demand growth.”
Jammer, Bas. Weer een brain fart jouwerzijds weerlegd.
@Johan,
“might face tight supply in the years ahead as demand rises … meaning that significant additional investment will be needed to support demand growth.”
Weet je wat “might” betekent? Kennelijk kunnen bestaande mijnen eerstkomende jaren de levering nog aan.
Weet je niet wat het laatste deel van de zin betekent?
Gewoon wat nieuwe mijnen bouwen.
Overigens wordt dysprosum ook veel gebruikt in KC’s omdat het een goede neutronen vanger is.
Het verhaal over tekorten aan neodymium erts bestaat al sinds de opkomst van moderne windmolens. Loze hoop van kernenergiefanaten.
Loos omdat:
– er meer dan voldoende goed winbare voorraden zijn in de wereld;
– er andere materialen zijn waarmee je ook prima magneten krijgt;
– je ook prima windmolens met elektromagneten (waarvoor je alleen staal, koper of aluminium, en isolatie materiaal zoals plastic) nodig hebt.
‘might’. Oh ja joh? Wis ik nie wat dat betekende. Goh, dat die opstellers van dat rapport geen exacte getallen kunnen leveren zoals jij wel kan. Gemiste kans voor ze.
En hoppa, weer ff een nieuw mijntje er bij! Kost weinig en je hebt dan ook veel. Ik denk dat je geen enkel idee van mijnbouw hebt.
@Johan,
“might” betekent dat er wellicht niet eens nieuwe mijnen nodig zijn.
BmG
Je voordeel doen met de ellende van anderen blijft problematisch of het nu het winnen van kernbrandstof of fossiele brandstof is of de massa’s mineralen die nodig zijn voor windturbines en zonnepanelen. Het grote nadeel van die twee laatsten is het creëren van een energieparadijs dat ik benoem als een afzichtelijke schroothoop die onder de naam “Windpark” en “zonneakker” maar het best meteen kan verdwijnen.
Doe mij maar kernenergie, met de nadelen die er óók aan zitten. 300 jaar is tenslotte ook niet niks. Maar Nederland en vervolgens een groot deel van de wereld “versiert” met “zonneakkers en windparken” zie ik helemaal niet zitten.
Natuurverenigingen kakelden jaren over de ecologische voetafdruk van de mens. Nu blijkt het een smoes geweest te zijn om goed geld voor dames en heren directeuren te verwerven. Nu mag Nederland waar je ook maar kijkt een land bedekkend en horizonvervuilend energiebedrijf te worden. En maar babbelen over natuurbehoud en versterking van de biodiversiteit.
Ik ben vóór eerlijke voorlichting. Maar helaas ik heb na al je gewinkel met linkjes niet kunnen ontdekken dat je die levert.
@Peter,
Dat jij niet zit met:
– een onnodig risico van 1% dat een belangrijk deel van NL gedurende een eeuw o.i.d. onbewoonbaar wordt, toont dat je invoelingsvermogen naar je medemensen beperkt is.
– de significante beschadigingen aan de genen van je nakomelingen vanwege kernenergie zelfs als er geen ongeluk is.
Zie: https://goo.gl/d1lUfZ
Tsjernobyl ontwaakt…?
https://www.sciencemag.org/news/2021/05/nuclear-reactions-reawaken-chernobyl-reactor