Een bijdrage van Jeroen Hetzler.
Klimaatmodellen pretenderen tot decennia ver in de toekomst te kunnen kijken. Laten wij dat ook eens doen en het dan genereus aanpakken. We slaan een geschiedenisboek van het jaar 2100 open en lezen:
“The story of the atmospheric sciences in the period 1980 to 2025 is one of the most puzzling chapters in the history of modern science. In a society claiming to be devoted to the improvement of the lives of its citizens a cabal of ignorant fanatics, half-literate researchers, political hangers-on and the odd charlatan was allowed control over research in atmospheric science and its applications. This event not only stifled the development of science, but also had far-reaching and destructive influence on the economies of many countries through misdirection of resources on a truly epic scale. To the outsider it was completely incomprehensible that societies capable of sending man into space could have entrusted something as vital as the energy provision, transport and food production to exploitation by obvious quacks. Even more curious was that the aberration was all the while loudly applauded by a sycophantic press and endorsed by learned societies that ought to have known better. Scientists of the subsequent period have long speculated about the machinery of that takeover and about the circumstances that made it possible.”
Dit artikel gaat over hoe dit in zijn werk ging en trekt een parallel met het Lysenkoïsme. Op onze beurt kan een parallel worden getrokken met de doctrine van de ecoloog Maurice Strong, instigator van het IPCC. Ik noem dit de Strong-doctrine. Deze doctrine is inmiddels tot staatsdoctrine gepromoveerd en officieel beleid geworden waar zelfs de rechtspraak bereid is gebleken rechtsbeginselen te verkwanselen zoals de trias politica.
The twentieth century was one of great advances in physics, biology, geology and a whole raft of other branches of the scientific enterprise. It was unfortunately also the century that gave us the notorious pseudosciences Eugenics, Lysenkoism and the beginnings of Climate Alarmism, the current scientific aberration. The hypothesis of Catastrophic Anthropogenic Global Warming, aka. Man-Made Climate Change, is a textbook example of a pseudoscience. At the centre of every pseudoscience is invariably a false doctrine, a flawed hypothesis. In our case that CO2 is the most important climate driver. In a real science the hypothesis evolves through testing against reality into a better one or is just abandoned. In a pseudo science the false doctrine becomes dogma which may descend into folklore, such as astrology, but occasionally is taken up by powerful political interest and then does immense damage. Lysenkoism serves as a case in point.
Zeker is dit wanneer we kijken naar hoe de steun van de hoogste politieke organen is verworven. Pseudowetenschap wordt dan tot Staatsdogma verheven waarop het beleid wordt afgestemd. Veel hieronder is herkenbaar:
Although Lysenko was at best a mediocre botanist, he turned out to be an astute political operator. At the Second Congress of Collective Farmers in 1935 he gave in the presence of the head of the party, Joseph Stalin, a speech describing the debate with his geneticists opponents in the political terms of class struggle, a Marxist concept, with Mendelian genetics labeled as ‘bourgeois thinking’ and its practitioners basically as ‘enemies of the people’ or collaborators with capitalist imperialism. Medvedev writes: This speech of Lysenko greatly pleased Stalin who, at its end, exclaimed: ‘Bravo comrade Lysenko, bravo!’. From then on Lysenko had the backing of the highest authorities of the state and gradually his detractors became marginalized. Needless to say that he attracted a large following of active supporters and hangers-on who realized very well on which side their bread was buttered. It will also be no surprise that Lysenko used his influence to systematically get rid of his opponents.
Tja, de parallellen met de hedendaagse gang van zaken dringen zich op. Zie de toenemende invloed van de milieubeweging die dankbaar meelift met die Strong-doctrine. Zij voert uit wat deze doctrine beoogt, namelijk de ineenstorting van onze moderne welvaart. Zie voor vandaag, 26-5 de uitspraak van de rechter in de zaak Milieudefensie tegen Shell. Peter Ridd, Judith Curry, Susan Crockford en vele anderen die voor hun mening durfden op te komen, zijn slachtoffer geworden van dezelfde intolerante doctrine. Laakbaar zijn uitspraken van politici, activistische wetenschappers etc. dat sceptici berecht zouden moeten worden voor misdaden tegen de mensheid. Zie het voorportaal hiervan door de rechtszaken die zich thans beroepen op de mensenrechten volgens het EVRM met name artikel 2. Saillant: de rechter Larisa Alwin die vandaag uitspraak deed in de zaak Milieudefensie vs. Shell, heeft ruime ervaring met de EVRM. Bizar is dat toekomstige tol aan mensenlevens of leed door klimaatverandering niet kan worden bevestigd. Toch is dit de impliciete aanname in die uitspraak. Het argument is een onaannemelijke hypothese. Bovendien is de significante invloed van menselijke CO2-emissie door geen enkele meting of experiment aannemelijk gemaakt. Integendeel. Dus toekenning door de rechter o.b.v. art.2 van het EVRM berust op pseudowetenschap, net als het Lysenkoïsme. Toen de SU een netto importeur van graan werd, viel het Lysenkoïsme in ongenade. De parallel met het tot EU-klimaatbeleid verheven Strong-doctrine, is frappant. Gratis energie en groeiende welvaart zoals ons al decennia is beloofd? De schade van een dergelijke Staatsdoctrine is onmetelijk. Zo werd dit decennia geleden al verwoord door Sacharov:
“It is a matter of scientific conscience for each of the academicians who will vote as to how to interpret what is really hidden behind this ‘struggle against anti-Michurinist distortions’ and for the further development of the philosophical works of outstanding figures in biology, and so forth. I shall not read the excerpt a second time. As for myself, I call on those present to vote so that the only “ayes” will be by those who, together with Nuzhdin, together with Lysenko, bear the responsibility for the infamous, painful pages in the development of Soviet science, which fortunately are now coming to an end”.
Bron hier.
Het EU-klimaatbeleid volgens de Strong-doctrine met als uitvoerder Timmermans zal zeker leiden tot dezelfde ondergang en vergelijkbare infamous, painful pages in the European science. Dit begint zich vanaf vandaag nog duidelijker af te tekenen. Zie het aangehaalde geschiedenisboek uit 2100.
Ceterum censeo Legem Climae delendam esse.
(Overigens ben ik van mening dat de klimaatwet moet worden vernietigd).
***
Ik weet, ik heb dit gisteren al gemeld.
Maar ik wil het er in stampen. Dit is zo beschamend, zo onbenullig ook, zulke beuzelachtige praat, zo volstrekt gespeend van elk begrip.
Ook wel beangstigend dat hier een man die gezien wordt als energiedeskundige en manager van projecten, en als zodanig in de transitie op mag treden voor de Europese Unie, zeg maar een medewerker van Frans dus …
Deze man komt met zo’n enormiteit dat je haren er te berge van rijzen … en dat in de volle openbaarheid.
Ik schrik hier van.
Ik kan niet anders dan hem nog een keer neerleggen.
Zou je ’t eigenlijk wel pseudowetenschap mogen noemen … misschien nog iets te positief?
– + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – + – +
Enzo Diependaal is energiespecialist en projectmanager bij Interreg NWE. Interreg – ik citeer – is a series of programmes to stimulate cooperation between regions in and out of the European Union (EU), funded by the European Regional Development Fund. (NWE staat voor Noord West Europa)
Zeg maar een met belastinggeld betaalde vrije jongen die – niet ondenkbaar – conservatorium heeft gedaan, in zijn eigen tijd organist is, ’s zondags kerkdiensten begeleidt, maar dat betaalt niet zo goed, en om wat extra te verdienen bij de EEG wat geld heeft weten los te kloppen om energieadviezen te kunnen geven.
Dit zegt ie, in wat door “vrienden” (lees: transitiegelovigen) als grote wijsheid wordt gezien, ofwel wordt aangeprezen alseen mooie serie Tweets, een college over de oorzaken van deze negatieve elektriciteitsprijzen en de misverstanden die daarover bestaan
Dixit een gewaardeerde medewerker van Frans Timmermans.
Enzo op twitter:
https://mobile.twitter.com/enzodiependaal
Enzo heeft het wél begrepen. Mijn zonnepanelen leveren meer op dan mijn verbruik. Ergo, mijn “zonnepark” levert mij winst.
Betaald door je buren die geen zonnepaneeltjes hebben.
non cogito, ergo sum
dus die zonnepanelen zijn gratis uit China aangekomen?
zijn ook gratis op je dak gelegd?
die extra apparatuur in je huis: allemaal gratis?
en jouw microbedoeninkje kun je ook macro maken?
even je best doen, jij, en je hebt het perpetuum mobile uitgevonden – ik zou gauw patent aanvragen!
Het levert Ivo NU op dit moment winst; dat is wat hij bedoelt en bedoelt daar niet mee dat deze winst groot maatschappelijk en economische winst oplevert. Iets van verdeel en heers?
Belangrijk nieuws in de krant. Statisch van er in Nederland 250 doden per jaar door klimaat verandering. Bron rivm.
Ik hoorde dat iid gistermiddag bij mijn dagelijks halfuurtje npo-radio. Ik heb de uitleg niet gehoord maar vroeg me wel af hoe komen ze daar nou weer op. Mijn vermoeden is dat dit bejaarden betreft die in een tehuis wonen, al bijna op het eind van hun latijn zijn met zoals het tegenwoordig zo mooi heet “onderliggend lijden”. En nee, ik heb geen hekel aan bejaarden, loop zelf ook tegen de 70. Dus als bij een hittegolf slachtoffers vallen dan zijn het in rivm optiek klimaat slachtoffers. Zou dat ook gelden voor de sterfgevallen van de weggepoetste hittegolven in de vorige eeuw welke onze klimaatactivisten onwelvallig waren? Dat alarmisme blijft me keer op keer verbazen. Was vanochtend lekker fietsweer dus samen met mijn vrouw een rondje gemaakt, daarna bakje koffie op ons terras, wij genieten van het weer na het koude voorjaar.
@Eab en zelfs als dat juist is, wat dan?
99% van de overleden Nederlanders heeft gefietst.
Nee, niet gratis, dat heet: investeren.
De dakleggers hebben er een mooie baan aan, verdienen eraan, betalen belasting, waarvan een deel weer gebruikt kan worden voor subsidies (investeren). Je zou het haast een perpetuum mobile kunnen noemen;-). Iedereen blij.
De zon is inderdaad een oneindige energiebron, met wind als afgeleide daarvan. Geen onbelangrijk gegeven. Het kost minder moeite de zon te laten schijnen dan olie uit een veld te trekken.
@Ivo,
U kunt de zon laten schijnen?
Op elk willekeurig moment?
Dan zie ik daar graag een peer reviewed artikel over.
wel eens van onderhoud gehoord, Ivo
wel eens van afschrijvingen gehoord, Ivo
weet je wat subsidie, economisch gesproken, betekent, Ivo: steun aan producenten om goederen beneden de kostprijs te kunnen verkopen
wel eens van externaliteiten gehoord, Ivo
’t is toch echt ongelofelijk hé
volgens mij is er nog een transitie aan de gang
@Lidi,
De energietransitie is een mondiale inspanning. Op mondiale schaal schijnt de zon altijd. Je moet het wel heel slecht treffen als er altijd een dikke wolk boven je hangt. Dan is verhuizen het overwegen waard.
@Leonardo,
Ja hoor, daar heb ik allemaal van gehoord. Dat speelt allemaal ook bij fossiel. En bij kerncentrales ook. Niets nieuws onder de zon. Hé, daar is ie weer …… de zon.
Het wachten is op de eerste heftige hagelbui. De kans daarop is de laatste tijd aanmerkelijk gestegen, hoorde ik.
Herinner je je 23 juni 2016 nog, met die enorme hagelstenen. Niet zo leuk voor je zonnepanelen en dus ook slecht voor je investering. Maar verder veel succes ermee en keep your fingers crossed.
De zon is inderdaad een oneindige energiebron…. hahahaha, wat een kolder.
Heb je ‘nachts en op bewolkte dagen ook oneindig energie?
Het antwoord is; ja de zon is een haast oneindige energiebron, maar die kunnen we niet 24 uur per dag gebruiken.
Dus…. Zodra er geen vergoeding meer voor jouw ongebruikte energie wordt gegeven is jouw “gratis” ineens veel duurder.
En reken maar dat als ons land vol zon en wind staat jij je overtollige energie gratis terug mag leveren, dan kom je met zon nooit meer uit de kosten van investering, zeker niet als na 10 jaar je omvormer de geest geeft, en én je panelen, én je installatie verouderd om zomaar een omvormer te vervangen.
Droom je rijk.
Blijf jij de komende jaren maar steeds meer betalen voor (en klagen over) je steeds duurder wordende fossiele behoefte (CV ketel moet ook wel eens vervangen worden), dan tank ik straks mijn inmiddels prima betaalbare elektrische auto gratis met mijn zelf opgewekte energie en verwarm mijn huis ermee. Potje koken kan ook prima.
leonardo
En toch slagen we er in gezamenlijkheid niet in deze man tot de grond toe af te breken. Hoe komt dat dan toch?
Volgens mij heeft Enzo helemaal gelijk. De hele transitie is ondoorzichtig in alle opzichten. Of het nu de handel in CO2 rechten of de werkelijke kosten betreft. Kennelijk is alles, vanaf het eerste begin, van de eerste tot de laatste euro gesubsidieerd. Maar dan zo ondoorzichtig dat iedereen er instinkt. Alleen dan kan de redenering van Enzo kloppen. Maar hij komt er wel mee weg.
“De hele transitie is ondoorzichtig in alle opzichten.”
Wellicht voor jou.
Ik vind de energie transitie kristal helder.
Voor zover ik relevante feiten rondom die transitie niet weet kan ik ze steeds snel vinden.
Wellicht zou je je er eens in kunnen verdiepen en wat lezen.
@Seb
Bij verstandig (verantwoordelijk) beleid zou je een pilot verwachten.
Bv stad van 100.000 inwoners die draait op energie van zon en wind.
Wacht even: er is geprobeerd een paar (vakantie) eilandjes te verduurzamen.
(Pellworm, El Hierro)
Daar ronken nu de dieselgeneratoren. “Leuk geprobeerd” zeggen we dan maar.
Seb alias BmG alias Gresnigt
Ik vroeg je er overigens al vaak naar en steeds kreeg ik halfbakken antwoorden en een goedkope sneer en steeds dezelfde linkjes van je gecherrypickte geadoreerde websites.
Ik kan me die helderheid voor jou dus helemaal voorstellen met die kristallen bol van je. En daardoorheen de illusoire vergezichten en niet te vergeten de stippen op de horizon.
Klimaatdogma is nu reeds afgedaald naar het niveau van parallelle analyse met het COVID-19 virus en haar bestrijding.
Niet alleen een parallelle politieke aanpak maar ook de ideologische wens en activistische pressie naar een nieuwe wereldorde heeft bezit genomen van deze parallelle ‘wetenschap’
Pseudo parallelle wetenschap: https://scholar.google.nl/scholar?q=climate+change+and+covid+19+articles&hl=nl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart
Goed stuk!
Ooit komt een tijd, wanneer de huidige failed generations van het toneel zijn verdwenen, dat men terugkijkt op deze hoogtij periode van pseudowetenschap waar de witte jassen massaal de wetenschappelijke methode verruilden voor een religieuze benadering rondom het weer, die in de menselijke geschiedenis al ontzettend vaak vertoond is. Regendansen, offeren van kinderen of bidden tot een almachtige. Allemaal om het weer te verkrijgen dat men zo graag wenst.
Vandaag de dag zijn er kennelijk ontzettend veel mensen die grote onvrede hebben met het weer van de dag. Dit komt wellicht door de hedendaagse welvaart en het feit dat de westerse mens te veel verwend is geworden en alles naar z’n zin kan zetten. Alleen het weer lukt nog niet helemaal. Maar zie daar de hedendaagse profeten die ons beloven dat windmolens en zonneparken alle onwelgevallige weersextremen kunnen voorkomen en een perfect en voorspelbaar klimaat kunnen garanderen. Na het plaatsen van de laatste vogelslachter zult u nooit meer een overstroming hoeven doormaken, nooit meer uw huis verliezen aan orkaanwind en nooit meer een oogst verliezen aan droogte. Dat is de ridicule belofte waar de mens mee wordt geconfronteerd.
We leven in een tijd van geestelijke wanorde.
Wat Hetzler schrijft klopt wel, ze kakelen als een kip zonder kop, en die kop hebben ze zich zelf afgesneden.
Neem alleen al eens de electrische auto die er gewoon ingeramd word, opgedrongen, en wel zo dat de burger geen enkele keuze meer heeft, daarbij hebben ze nog niet eens genoeg groene stroom om die dingen te laden, dus onzinnig.
Timmermans heeft een dikke kop maar er zit niet veel bijzonders in.
Zo zie je rondom steeds meer dingen gebeuren die kant nog wal raken, ze willen alleen maar doelstellingen halen en daar zit het probleem, die doelstellingen zijn onhaalbaar, maar dat willen ze niet toegeven, nee ze gaan stug door omdat ze zich die onzin zelf hebben opgelegd.
Het is alsof ze in een sneltempo vliegtuigen bouwen, maar geen wielen voor te starten en te landen.
Gisteren kwam ik dit artikel tegen, je ziet, ze kunnen geen kant meer uit, de dwang van de EU volgen of sterven.
En tevens sterft onze vrijheid.
Verbrandingsmotor onrendabel voor 2026
https://www.autoblog.nl/nieuws/verbrandingsmotor-onrendabel-voor-2026-896902
Theo
We moeten als Europeanen sprookjesverteller Timmermans niet opzadelen met besturen. Daar heeft de man geen benul van. Hij is alleen in staat om te schatten welk stapeltje rapporten het hoogst is. Het vervelende is echter wel dat hij door ons op het pluche is gehesen en er ook nooit meer af wil.
Terecht want de uitlaatgassen van die auto’s, vliegtuigen, e.a. beschadigen de gezondheid van alle mensen in dit land.
Weliswaar minder erg dan de emissies en risico’s van kerncentrales die niet alleen de gezondheid beschadigen maar ook onze genen,
maar toch onnodige beschadigingen waardoor kankers, enz.
http://goo.gl/ZTqxLB
Seb
Plaat kapot? Hoe staat het met de plaat voor je kop?
[beschadigen] zou daarom de levensverwachting hier zijn verdubbeld de afgelopen eeuwen?
@David,
Dat is gebeurd vanwege vooral de betere medische voorzieningen en de vooruitgang waardoor we gezonder zijn gaan leven. We hebben asbest bijna uitgebannen, enz
Daar moeten we dus niet zelfgenoegzaam mee stoppen.
@Seb: Ja ik herinner me nog goed, dat de mensen als ratten stierven vanwege de asbest.
Zelf ben ik aan de dood ontsprongen, dankzij het feit dat al in de jaren 60 bekend was, dat je die stofwolken van asbesttouw (gebruikt voor isolatie van hele hete dingen) niet in moest ademen.
Bas Gresnigt, BmG, Seb, naar mijn mening heb jij al schade opgelopen, je weet totaal niet waar je het over hebt.
Dat je steeds verschillende namen gebruikt zegt al genoeg over je psychische gezondheid.
Misschien wel een Theatrale persoonlijkheidsstoornis, dan heb ik wel wat medelijden met jou.
@Paul,
Praktisch alle mensen die aan het schip de SS Rotterdam hebben gewerkt, waarin asbest is aangebracht, zijn voortijdig gestorven aan asbestose, e.d.
Ik heb een buurman gehad die veevoeder meel rondbracht. Die heeft de 55jaar niet gehaald vanwege soortgelijk longaandoening (stoflongen). Geen prettig einde.
Een kort artikeltje uit 2018 (25jaar na ingang van het asbestverbod):
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezondheid/artikel/4150461/komende-jaren-nog-ruim-9000-doden-door-asbest
Het grote voordeel van asbest is dat het een unieke vorm van longkanker oplevert die het ziekenhuis lab direct herkent. Daardoor weten we vrij aardig hoeveel doden.
Dat hebben we helaas niet met longkankers, enz. vanwege fijnstof, radioactieve straling, NOx’n, e.d.
Daardoor worden de effecten van die ziekteverwekkers onderschat.
Zie ook: http://www.asbestfeiten.nl/asbest/gezondheidsrisicos.html
Vanmorgen, na het afleveren van mijn comment, wandeling met hondje. Bij buurman Bucci zijn boerderij doorgestoken naar het paadje door zijn campi. Uit een beschermend bosje sprong ineens een reetje en dat rende, huppelde welhaast, door het inmiddels aardig hoogstaande koren.
Ik was gelijk heel Frans Timmermans en zijn Enzo vergeten.
Beneden aan het pad waren wat mannen aan het werk, aan een hoogspanningskabel. Er was ook een vrachtwagen bij die iets zwaars uitlaadde. Ik dacht: ze zullen toch niet aan de transitie begonnen zijn zonder mij iets te zeggen. Want dan zit mijn huis zonder stroom.
Het gevaarte dat naar beneden op de grond getakeld werd bleek een pishokje te zijn.
Ik zei tegen één van de mannen: gaat het zo lang duren?
Nee signore, maar je weet maar nooit.
Ik liep verder en ik dacht: zou Enzo daar ook aan denken, pishokjes? Ik schudde die zorg rap van me af.
Maar ik was nog geen voetbalveld verder – de standaard voor wat een zonneweide genoemd wordt die wat te betekenen heeft – of die zorg was terug – huizenhoog zichtbaar aan de hemel.
Mijn huis was zonder stroom. En ik voorzie mijzelf van water uit de grond, met een elektrische pomp. Dus ik kan nu even niet naar de bagno.
Daar gaat Frans niet aan denken, dacht ik, dat moet ik hem schrijven. Straks is alle diesel verboden, dus de waterleidingpompen gaan ook op stroom – en dan loopt de energietransitie niet zoals gewenst. En daar zitten de mensen tijd en tijden en een halve tijd zonder stroom – en da’s nog daaraan toe, maar ze kunnen niet meer doorspoelen. En je wil die rommel – ’t is wel eigen, maar toch – niet de hele tijd in die pot hebben liggen.
Ik dacht: zou Enzo daaraan deken, dat ie voor iedere deur pishokjes neerzet, en iedere dag natuurlijk ook een ophaaldienst die langs komt.
Boy boy, een onverwachte beer op de weg.
Het idee alleen al dat het klimaatprobleem is opgelost met windmolens en zonnepanelen is lachwekkend. Als wij morgen twee kerncentrales neerzetten dan heeft men overmorgen alweer dingen bedacht waarmee men de extra energie kan verbruiken. Terrasverwarmer‘s, elektrische fietsen, datacenters, Netflix, elektrische auto’s, et cetera. De mens is een bodemloos vat, een rupsje nooit genoeg. Dat probleem is niet met techniek op te lossen
En vergeet niet die zes miljard middeninkomens die er op de wereld aan gaan komen deze eeuw buiten de VS en Europa, die willen allemaal een airco en een vliegreis. Dat red je niet met windmolens en zonneparken.
Klopt als een bus en met kerncentrales redt je het dus ook niet. Meer aanbod leidt tot meer vraag zo simpel is het. De mens is een rupsje nooit genoeg.
Berend van Veen
Ook een rupsje nooit genoeg? Ook een mens? of neem je nu alleen die andere onverlaten de maat?
Mocht je toch ook in de spiegel hebben gekeken en tot de ontdekking gekomen te zijn dat je eveneens mens en rupsje nooit genoeg bent, dan is er daarvoor een simpele oplossing. Houdt gewoon 5 minuten je adem in. Weer één rupsje minder.
Deugertjes denken altijd aan anderen.
@peter wat een rare reactie
Berend het rijkswegenplan is van 1958 en gebaseerd op een inwoneraantal van 10 miljoen en dat plan is nog niet eens volledig uitgevoerd zo ontbreekt de A3 (Amsterdam-Rotterdam) en stopt de A15 bij de rijn achter Nijmegen.
Je moet wegen wel mee laten groeien met de bevolking.
En dan heb ik het nog niet eens over het broddelwerk op de A4 waar elke km een andere maximumsnelheid geldt en de flessenhals na dertig jaar aanrommelen nog steeds niet is opgelost bij Hazerswoude.
Berend van Veen
Wat ik raar vind is dat mensen die zichzelf kennelijk nogal deugdzaam vinden, anderen de maat nemen. vleesverderf en vliegschaamte aanpraten. Mijn devies is, verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ga wonen in een ton net als Diogenes en plant je vooral niet voort. Als je mensen, die anderen dus, onvoldoende deugdzaam vindt en vooral jezelf stukken beter.
Dat extra energie verbruiken is geen enkel probleem, we hebben wind en zon genoeg om evt 3x zoveel te verbruiken.
Als onze vliegtuigen ook op groene waterstof gaan vliegen (2035) dan zijn we ook van dat luchtvervuilingsprobleem af.
Wij leven met 500mensen per km² in redelijke welvaart die we ook nog kunnen verhogen met ruimere huizen, huishoud robot, meer vakantie, e.d.
Dat kan in alle landen van de wereld mits ze geen rare dingen doen zoals verbrandingsmotoren of kernenergie, e.d. gebruiken.
@Seb die 3x zoveel is zo op hoor. Toen men de auto uitvond had men ook niet kunnen voorstellen dat hele groepen mensen zouden besluiten om aan de andere kant van het land te gaan werken en elke dag heen en weer te pendelen. Zoals al gezegd, meer aanbod schep alleen maar meer vraag.
@Berend,
Dat zou je denken maar blijkt erg mee te vallen (rupsje nooit genoeg heeft vooralsnog kennelijk genoeg)
Ons energieverbruik piekte in 1979 met 57MWh/a per persoon.
Sindsdien is het met wat fluctuaties gedaald naar 50MWh/a per persoon in 2015 (recentere cijfers ken ik niet).
Het zou kunnen dat door de komende prijsdaling van elektriciteit dankzij de overgang op wind en zon, het verbruik wat toeneemt.
Aan de andere kant gaan mensen dan ook meer warmtepompen installeren (rendement 400%, een CV ketel 110%), komen er meer goed geïsoleerde huizen (BENG normen), krijgen meer auto’s electro aandrijving (rendement 95% vs 25% voor benzine), e.d.
Natuurlijk gaan we meer vliegen (helaas voor de omwonenden) maar ook bij vliegtuigen is sinds 1980 grote efficiency verbetering opgetreden (betere stroomlijning, efficiëntere straalmotoren, samen goed voor ~30%) en is die ontwikkeling nog niet teneinde.
De hopelijk snel komende vervanging van kerosine door groene waterstof kan nog wel een verhoging van het verbruik opleveren, maar erg veel zal dat niet doen.
We hebben nog wel een moeilijk te tackelen probleem: de vervanging van de huidige autobanden omdat die teveel fijnstof produceren.
Ik zie nog niet zo duidelijk hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen.
Bas Gresnigt,
Warmtepomp in thermosfles.
CV combiketel in een mum van tijd warm water en warm huis.
Waterstof, waar haal je het toch allemaal vandaan?, heel Nederland vol molens, en een energie drager van 0,0.
Moderne benzine motor rendement 30% diesel 40%
Het uiteindelijke rendement van een waterstof auto is 30%, theoretisch 50%
Bas heeft nog steeds niet door dat de energiedichtheid van waterstof wat aan de lage kant is. Om evenveel energie als een tankwagenvol benzine naar de pomp te brengen in de vorm van waterstof heb je 25 tankwagens nodig. Tel uit je winst. Gelukkig rijden die 25 vrachtwagens tegen die tijd wel op het onbeperkt en vrijwel gratis beschikbare waterstof.
We worden in een steeds hoger tempo overvallen met juichverhalen over de nu reeds bijna gewonnen strijd tegen de fatale klimaatverandering, dus het zal wel waar zijn denk ik.
In de laatste 4 dagen voordat Berlijn definitief onder de voet werd gelopen door de Russen verscheen er op initiatief van Goebbels nog een krantje, de Panzerbaer, waarin de definitieve eindoverwinning van de Nazi’s werd aangekondigd. Op straat waren Gestapo eenheden nog druk op zoek naar ‘deserteurs’ die ter plekke werden opgehangen.
De nazi top was zo overtuigd van die eindoverwinning dat ze wel allemaal met cyaankali capsules in hun zak rondliepen (en ook en masse gebruikten toen het over was).
Wij, de belastingbetalers, zullen ook tot het laatste moment worden uitgeknepen ter meerdere eer en lof van de klimaatnazi’s.
Alleen de pillen zijn nu vervangen door enorme pensioenen, dat weer wel dan.
Conclusie: wij zijn kennelijk niet in staat om van de geschiedenis te leren.
Met de conclusie ben ik het eens. Wij leren niet van de geschiedenis. Maar Goebels had een véél groter bord voor zijn kop dan de klimaatgelovigen van nu, inclusief wetenschappers, politici en rechters. Ooit zal blijken dat we het klimaat niet kunnen veranderen, en dat we nu dus bezig zijn veel geld te verspillen aan de verkeerde oplossingen. Voor Goebels cs was het een kwestie van dagen.
En overigens: ik heb geen cyaancapsule op zak. Ik hoop het jaar 2050 als 104-jarige mee te maken om te kunnen zien waar het allemaal toe heeft geleid.
Off-topic of niet off-topic.
De Lithium voor de batterijen van -bijvoorbeeld- de elektrische auto’s.
https://www.technischweekblad.nl/opinie-analyse/voorraad-lithium-voor-batterijen-ruim-voldoende#:~:text=De%20wereldwijde%20voorraad%20lithium%20bedraagt,ton%20komt%20uit%20andere%20landen.
In dit blad wordt gesteld dat er ruim voldoende van beschikbaar is.
Een wereldvoorraad van 53 miljoen ton. Ruim voldoende zo redeneert men.
Maar met 8 miljard mensen is dat slechts 6,63 kg per bewoner van planeet aarde. Het totaal van alles voor de eeuwigheid.
Met 12,5 kg benodigd voor een elektrische auto is dat dus helemaal niet zoveel.
@Wijnand,
Een groot deel gaat op groene waterstof rijden. Die auto’s kun je immers net zo snel bijtanken als de huidige LPG auto’s.
Seb, (aka Bas Gresnigt, BmG), Reken eens voor hoeveel windturbines voor groene waterstof nodig zijn en waar die gaan staan.
Als onze moderator het er mee eens is, dan zal ik er een artikel over schrijven.
Hie raast weer vanaf de startblokken de mist in.
Zo makkelijk gaat dat allemaal niet Gresnigt.
Elektromobilität: Warum das Wasserstoffauto keine Zukunft hat.
https://t3n.de/news/elektromobilitaet-wasserstoff-keine-zukunft-1373798/
We moeten volgens milieu defensie voor enkele dagen batterijen installeren in Nederland. Is minimaal 1TWh daarvoor genoeg? (50 maal de jaarproductie van de grootste batterijenfabriek van Tesla) Denk dat we eerder 5TWh nodig hebben. Kosten 100Miljard per 1TWh, levensduur < 10 jaar.
@Albert,
Die batterij gaan we natuurlijk niet doen. Veel te duur en onnodig.
Het plan is om goedkope, bovenmatig opgewekte elektriciteit om te zetten in waterstofgas; energetisch rendement 90% (heet Power-to-Gas of PtG(H2).
Een wintervoorraad van dat waterstofgas op te slaan in zoutkoepels*) of lege aardgasveldjes
En dat te gebruiken in perioden dat de stroom erg duur wordt m.b.v. brandstofcellen zoals in de Hyundai Nero of Toyota Mirai; energetisch rendement 60%
Dld en Oostenrijk zijn veel verder dan wij. Daar hebben ze proeven met de ondergrondse pslag van H2.
Dld wil in 2024 met de reguliere uitrol van PtG beginnen. Deze kaart geeft een overzicht van hun proeven (via aanklikken, enz. krijg je meer info):
https://www.powertogas.info/projektkarte/
____
*) H2 opslag in zoutkoepels functioneert al decennia in Texas. NAM/Gasunie doet dat ook met geconditioneerd aardgas voor het geval haar conditioneringsfabrieken ontploffen, e.d.
De hernieuwbare energieoverproductie is 2 uur per jaar. Daar kenne gij velen electrische Duracellen op wielen van laten rijdon.
@Theo,
Bestudeer het artikel in je link nog eens goed. De titel geeft geen goed beeld van de inhoud.
Overigens lopen Duitse autobouwers achter met H2. Waarschijnlijk omdat het ze alsmaar niet lukt om goede brandstofcellen geschikt voor in auto’s te maken (lukt bij mijn weten alleen oost Aziaten goed).
Hun ontwikkelgroep in München doet wel zijn uiterste best.
@Ronnie,
“De hernieuwbare energieoverproductie is 2 uur per jaar.”
Dat valt me mee.
Wij gaan die groene H2 pas tegen 2030 nodig hebben en dan is die overproductie >1000 uur/jaar gezien de expansie van wind en zon.
Bas Gresnigt schrijf,
Als onze moderator het er mee eens is, dan zal ik er een artikel over schrijven.
Nou dan hoop ik dat @Hans Labohm dat een keer niet doet, ik gun iedereen een hoofdartikel, maar jij gebruikt in de korte periode dat je hier bent al 3 verschillende namen zonder ook maar een zinnige verklaring van jou, of mededeling dat je je naam verranderd hebt, dat noem ik een stiekem persoon die even via een een ander luikje de aandacht wil trekken.
De moderator houdt niet van respondenten die onder verschillende namen schrijven.
@Be(a)s,
Ik denk dat Vattenfall afhaakt als hun PtG installatie maar 3 uur per dag in bedrijf is.
Probleem is alleen dat accubatterijen niet het eeuwige leven hebben. Mijn schatting is dat je na 1000x laden wel bij einde levensduur bent aangeland. Ik hou het netjes bij en je ziet de capaciteit met de tijd instorten om maar te zwijgen over het capaciteitsverlies agv lage temperatuur. Ik heb nu bijna 2 electrische fietsen versleten en het enige wat er de brui aan geeft zijn de accu’s. Dus het simpele rekensommetje op basis van geschatte voorraad gedeeld door het aantal aardbewoners kan niet kloppen. Die voorraad Lithium (om maar te zwijgen over andere noodzakelijke grondstoffen) zijn dus bij lange na niet voldoende.
Mijn belangrijkste boodschap is dat de welvaart van na de energietransitie slechts kan bestaan voor een klein elitair clubje.
De theorie van de sociale woorden gecombineerd met de praktijk van het graaien. De linkse ‘gutmenschen’ hebben niet door dat hun denken en gedrag worden gedicteerd door het grootkapitaal achter Microsoft en Google.
Grappig een minnetje zonder argument, erg sterk hoor/sarc off
@Wijnand,
Niet zo pessimistisch.
We hebben al 26% van onze stroom hernieuwbaar gemaakt en ik zie eigenlijk geen prijsverhogingen, en al helemaal geen arm makende prijsverhogingen.
En de kosten dalingen van wind, zon en opslag gaan tot 2030 nog wel door.
Schaarste van lithium is nu nog geen probleem. Een veel groter probleem is de waterstress die het oplevert bij extractie, omdat het alleen gevonden wordt in droge omgevingen. Voor de goede orde: Voor 1 ton lithium is 2 miljoen liter water nodig. Dankuwel alstublieft.
Wijnand Hijkoop
Een electrische auto is, net als tal van elektrische apparaten een prachtige uitvinding en er zullen er nog vele volgen.
Er kleeft echter één belangrijk probleem aan. De ellende van anderen élders om het schijnbare deugen hiér mogelijk te maken
Helemaal mee eens. En het vooruitstrevende Westen is hierbij zijn beschaafde inhoud kwijtgeraakt. We worden bestuurd door een stel corrupte malloten.
@Peter & Wijnand,
Dat probleem treedt op bij de meeste producten die ontwikkelingslanden naar ons exporteren.
Er zijn veel pogingen om dat te bestrijden, vooral bij commodity producten; bananen, e.a., kleding, e.a.
Helaas niet al te effectief, maar soms lukt het aardig. Moeten we steunen.
Een import verbod is geen oplossing omdat het vooral die arme mensen treft. Zij raken hun inkomen kwijt….
Althans als we het al voor elkaar krijgen om zo’n import verbod te effectueren, want voordat je het weet zijn mineralen omgekat en afkomstig van een net land.
Bas Gresnigt, alias Seb, alias BmG
En daarom deugt het? Als je goed wilt doen en wilt deugen en de wereld wilt verbeteren, is hypocrisie dus geen punt?
In plaats van méér zou je juist moeten minderen. Maar dat komt in jouw vocabulaire niet voor. Van bedrog en scheve voorstellingen van zaken heb jij je missie gemaakt. Dat blijkt elke dag opnieuw.
Grootste probleem is dat bestuurders (incl. EU) absoluut kennis ontbreken om te begrijpen wat de redenen zijn van de grillen van het klimaat. Argumenten worden opzij geschoven en men schaart zich achter “Parijs” en het IPCC want die zullen wel gelijk hebben.
Dankzij die maatregelen gaan we er goed op voorruit met onze gezondheid en die van de dieren. Omdat we alle fossiele verbranding, e.d. gaan vervangen door iets dat niets uitstoot.
En dat is nu aan het komen!
Of wil je geen gezonder langer leven?
En biomassa dan, dat schaar je daar ook onder?? Stoot ook CO2 uit hoor, dus svp stoppen met sprookjes rondbazuinen.
@Rien,
Als je kernenergie CO2 neutraal vindt (uitstoot ~100gCO2/KWh) dan is hernieuwbare biomassa ook CO2 neutraal. Is immers ook ~100gCO2/KWh.
Echter biomassa heeft het grote nadeel dat het leidt tot de uitstoot van fijnstof en andere vervelende stoffen.
Daarin verschilt het niet van kerenenergie die andere nog vervelender stoffen uitstoot.
Dus voor onze gezondheid beiden eruit.
We hebben ze ook niet nodig. Ook niet om CO2 neutraal te worden.
Ja, de gemiddelde medewerker van een KC heeft een extreem lage levensverwachting. En hun nakomelingen zijn bijna alleen meisjes. Komt door de straling waar ze dagelijks van zeer nabij aan blootgesteld worden. Is een feit van algemene bekendheid en dat behoeft geen bewijs.
Je ziet, ook ik kan uit m’n nek lullen.
Met vette koppen dus: Bas is eruit. Heet heeft even geduurd. Maar hij is om. Houtige biomassa is geen goed idee. Een pak van mijn hart. Nu de CO2 onzin nog. En niet te vergeten de stralingsfobie.
Ik heb eens ergens gelezen:
“De pseudo-wetenschapper herkent men aan de stelligheid van zijn beweringen.”
Dat is zeker van toepassing in de klimaat wetenschap’.
juist niet, klimaatwetenschap geeft onzekerheidsmarges bij de uitkomsten. Weermodellen ook (de pluim).
Economische modellen daarentegen niet. Die zeggen: “de economie gaat groeien/krimpen met x%”. Zonder onzekerheidsmarges. Met een onrealistische stelligheid. De voorspelling van economische modellen is dan ook altijd fout; die x is nooit de uiteindelijke uitkomst. Dat zou ik scharen onder pseudo-wetenschap.
En laten die economische modellen nu net het fundament vormen van de klimaathype (RCP 8.5)….
Goed dat dat eindelijk eens toegegeven wordt.
Nee hoor, “Modeleur”, er zijn boekenkasten vol geschreven over onzekerheid in economische modellen, ook scientific papers.
Je moet ook dat wat journalisten rapporteren niet verwarren met wat zo’n model aan uitkomsten geeft.
Bij de economische modellen speelt dan nog dat politici, zeker in verkiezingsstrijd of bij het schilderen van “mooie plannetjes” niet houden van ’t kan vriezen en dooien.
Ook zie je dat de wetenschapsjournalist bij klimaat geen slagen om de arm houdt. De temperatuur en de zeespiegel gaan flink stijgen en we gaan er met z’n allen aan als we niet heel snel … Wel, de resultaten zie je aan de angst van de mensen. Waar jij in niet geringe mate aan bijdraagt, omdat, als iemand die modeluitkomsten sceptisch bekijkt, jij één van de eerste bent om op de rem te trappen.
Terwijl iemand vrijelijk over de uitkomst van economische modellen kan praten, zonder dat we ons als lemmingen richting de rotsen begeven.
Verder zijn modellen, om het even over het klimaat of over de economie, zelf geen wetenschap, ze zijn een hulpmiddel om tot wetenschap te komen. Dus als jij economische modellen pseudowetenschap noemt, dan zou ik me toch nog maar eens achter de oren krabben over de bijdrage van klimaatmodellen.
Dus je noemt jezelf wel modeleur, maar of je weet waar je ’t over hebt … hm.
Mooi Hans Erren, dan kunnen we de economische gevolgen die Richard Tol ons voorlegt verder ook met een korreltje zout nemen.
@Leonardo,
dit zegt het CPB er zelf over: ” Tot nu toe heeft het CPB geen onzekerheidsmarges gepresenteerd en ervoor gekozen
onzekerheden rondom de ramingen uit te dragen door gelijktijdig onzekerheidsvarianten te publiceren, de puntschattingen af te ronden op kwarten en in begeleidende teksten op de onzekerheden in te gaan. ………. Het geven van onzekerheidsmarges verbetert de voorspellingen niet, aangezien de gevolgen van substantiële internationale schokken (zoals geopolitieke spanningen, valutacrises en sterk fluctuerende beurskoersen) buiten het interval kunnen vallen. Het berekenen van onzekerheidsmarges is niet eenvoudig en de uitkomsten zijn mede afhankelijk van de gemaakte veronderstellingen. Bovendien is het de vraag of de marges die voor het verleden zijn berekend representatief zijn voor de toekomst.”
Tel uit je winst. Je zou je ook te barste schrikken als ze de onzekerheidsmarges er wél bij zouden geven. En die zijn al geeneens te vertrouwen …… zeggen ze zelf….. . En dan zijn er toch nog mensen die economische ramingen maken voor de gevolgen van de energietransitie. En dat kunnen ze ook nog doen voor de jaren 2030, 2050 en 2100. Ben je ook zo benieuwd naar de onzekerheidsmarges?
Geen enkele bank leent je geld als er onzekerheden zijn, in de klimaat bisnis en aanverwante mag dat heden schijbaar wel, terwijl daar zeer grote prijskaartjes aanhangen, eigenlijk te gek voor woorden.
Helaas, economie is geen exacte wetenschap, hooguit een casino-wetenschap.
RCP zijn geen economische modellen, maar scenario’s, vergelijkbaar met filmscenario’s. Ze pretenderen niet toekomstige CO2 emissies te voorspellen, daarvoor zijn ze ook niet geschreven. Als input voor klimaatmodellen worden ze gebruikt om de effecten van verschillende toekomstige (hoge, intermediaire en lage emissietrajecten te exploreren.
Re: Modeleur 1 jun 2021 om 12:53 “juist niet, klimaatwetenschap geeft onzekerheidsmarges bij de uitkomsten. Weermodellen ook (de pluim).”
Astronomen wijzen er al 10 jaar op dat in de klimaatmodellen de relatief grote onzekerheidsmarges voor de invloed van de zon ontbreken.
M.a.w. het feit dat er wordt gewerkt met onzekerheidsmarges verhult eigenlijk dat deze weinig realistisch zijn – want er heeft immers nooit consensus bestaan onder astronomomen over de mate waarin de zon de aarde en haar klimaatsysteem beïnvloed.
Dat het IPCC de suggestie wekt dat deze consensus er wel zou zijn bewijst in feite dat de klimaatwetenschap fundamenteel bezien nog steeds in de kinderschoenen staat omdat men niet onderkent dat de invloed van natuurlijke variabiliteit waarschijnlijk veel groter is dan men veronderstelt (omdat men bijvoorbeeld in AR5 de invloed van niet-lineaire verbanden – welke een rol spelen m.b.t. de relatie tussen de invloed van de zon en de mondiale temperatuur – binnen het klimaatsysteem zelfs volledig heeft genegeerd).
PS. De gemiddelde temperatuur in de Bilt was in de periode van 1 april t/m 31 mei dit jaar goed voor een top 4 notering als het gaat om de koudste periodes sinds het jaar 1901, zie:
1 2018 14,32
2 2007 13,6
3 2011 13,55
4 2009 13,03
5 1993 12,75
….
118 2021 8,98
119 1938 8,94
120 1902 8,86
121 1941 8,17
Zie item ‘Weergegevens vanaf 1901’:
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2021/mei
en dat bij het aantal zonuren op plek 49……. van bovenaf.
PS. Voor Eelde geldt eigenlijk hetzelfde m.b.t. de periode 1 april t/m 31 mei 2021:
een no.4 notering als het gaat om de koudste periodes sinds 1901 (in combinatie met een no.53 notering als het gaat om het aantal zonuren).
LOL, op de BRT staat de weervrouw zojuist te vertellen dat mei tot de 5 koudste maanden behoort… “sinds 1991”.
(Ze moest eens weten… hoe het zit m.b.t. de combinatie van april en mei, want wanneer alleen naar mei wordt gekeken dan valt het inderdaad nog wel mee: in de Bilt was mei 2021 slechts de no.3 koudste maand “sinds 1991”)
dan klopt het dus wat de BRT dame zegt.
Ja, inderdaad… haar verhaal klopt.
Maar het is veel minder relevant dan de combinatie van april en mei.
Wanneer je hierbij bedenkt dat de temperatuur afgelopen eeuw in “de Lage Landen” met wel 2 tot 3 graden is gestegen… dan wordt pas echt duidelijk hoe bijzonder het eigenlijk is wat zich afgelopen 2 maanden heeft aangediend.
PS. Voor de periode 1 januari t/m 31 mei staat 2021 genoteerd als de no. 62 warmste periode, wat ook weer een prachtig voorbeeld vormt waaruit blijkt dat de natuurlijke variabiliteit veel groter is dan men veelal vooral op basis van de zogenaamde “consensus” veronderstelt.
PPS. Reinier van den Berg had een dikke week geleden al gemeld dat de omstandigheden van de lente van 2021 afgelopen 50 jaar niet eerder zijn voorgekomen.
En wat ook interessant is, is dat de correlatie tussen temperatuur en zonuren voor de periode 1 april – 31mei over de jaren 1901-2021 slechts 0.41 is, een stuk lager dan de correlatie tussen de mondiaal gemiddelde temperatuurstijging en de verkoop van inlegkruisjes ;-)
Ten eerste geeft die tekst aan dat de modellen onzekerheidsmarges geven – en dat is een serieus stuk tekst wat je van deze motivering weglaat.
Ten tweede is CPB met dit gedrag de economenwereld niet – en dat is ook een serieus stuk tekst wat je van deze motivering weglaat.
Ten derde … ik zou zeggen, ga jij de met de rest van je leugens en verdraaiingen en cherry picking maar naar Richard Tol toe – het gaat je vast wel lukken om die man over te halen om zijn pseudowetenschappelijk gedrag – waarmee die hartstikke fout bezig is – te laten varen.
Modeleur,
Ten eerste geeft die tekst aan dat de modellen onzekerheidsmarges geven – en dat is een serieus stuk tekst wat je van deze motivering weglaat, een alarmistische liefhebberij.
Ten tweede is CPB met dit gedrag de economenwereld niet – en dat is ook een serieus stuk tekst wat je van deze motivering weglaat – een alarmistische liefhebberij.
Ten derde: ik zou zeggen, ga jij de met de rest van je leugens en verdraaiingen en cherry picking maar naar Richard Tol toe – het gaat je vast wel lukken om die man over te halen om zijn pseudowetenschappelijk gedrag – waarmee die hartstikke fout bezig is – te laten varen.
Hier een paar uitspraken van Richard Tol waar ‘sceptici’ niet zo dol op zijn:
“RT: The very start of my career was about trying to show that CO2 and other greenhouse gases cause climate change. We were one of the first to establish that on a satisfactory statistical basis.
“RH: There are many, many estimates, of course, as to the true cost of CO2 and they vary massively, don’t they? From a few dollars to hundreds of dollars and …
RT: Actually they vary from minus a few dollars to thousands, tens of thousands of dollars .”
“RH: OK , so we’re already looking at a level of uncertainty trying to model the global climate. Some people consider it impossible to model an organism of such enormous complexity with its multiple negative and positive feedbacks. You’re then trying to extrapolate upon that and I’m minded of a Canadian academic, John Adams, UCL; his phrase was, ‘Roger, if you multiply funny numbers by funny numbers you get hilarious numbers.’
RT: That’s very true ……….”
“Hilarious” onzekerheidsmarges. Tja, wat moet je daar nu mee?
“…….. It is clear that climate is a problem that needs to be solved.”
(https://www.carbonbrief.org/in-conversation-roger-harrabin-and-richard-tol)
Re: Modelleur, je 2de citaatje suggereert toch echt dat er grote onzekerheid bestaat over de kosten van CO2 + dat deze zelfs negatief zouden kunnen blijken te zijn:
“RH: There are many, many estimates, of course, as to the true cost of CO2 and they vary massively, don’t they? From a few dollars to hundreds of dollars and …
RT: Actually they vary from minus a few dollars to thousands, tens of thousands of dollars .”
Merkwaardig dat je denkt dat zo’n citaatje de ‘sceptici’ niet zou bevallen.
PS. Nadat Tol zijn onderzoek in 1997 begon beschreef hij in 2009 op basis van de economische literatuur o.a.:
“1. The impact of climate change is relatively small. The average impact
on welfare is equivalent to losing a few per cent of income. That is,
the impact of a century worth of climate change is comparable to
the impact of one or two years of economic growth.”
Overigens, m.b.t. de maand mei 2021:
Hier zien we dat mei 2021 de no.99 warmste mei maand was sinds 1901 (zie het 10de deel van de tabel):
https://www.wetterzentrale.de/extremes_mon.php?station=260&maand=5&country=3&order=1&extreem=TG
Het feit dat mei 2021 dus niet tot de 98 warmste mei maanden behoort geeft wel een hele andere kijk op de claim:
“Mei 2021 was de 4de koudste mei maand sinds 1991”
(M.b.t. de combinatie van april en mei tonen sinds 1901 slechts 3 jaren een lagere waarde maar die vonden allemaal voor 1940 plaats … ondanks de tussentijdse opwarming: dus voor de combinatie van april en mei toont 2021 de laagste waarde sinds de jaren ’30 en dan praten we dus over de laagste waarde in een periode van ruim 80 jaar)
PS. Overigens, dit fenomeen staat niet op zichtzelf want de eerste 5 maanden van 2021 hebben wereldwijd in slechts 1 land een nieuw temperatuurrecord opgeleverd – dit betreft het koude-record dat begin dit jaar voor Spanje is gemeld:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_weather_records
Martijn,
Sommige sceptici hangen nogal aan Richard Tol. Mijn punt is dat economische modellen (ook die van Tol) vrijwel nooit onzekerheidsmarges tonen (itt klimaatmodellen). Dat is misleidend. De onzekerheidsmarges van economische modellen rijzen de pan uit. Tol bevestigt dat hier. Daarom worden ze meestal maar niet genoemd (zie CPB daarover hierboven). Zonder onzekerheidsmarges te noemen wordt de uitspraak heel stelling: “de economie gaat groeien/krimpen met x%”
Ton Kuijper hierboven zegt: “De pseudo-wetenschapper herkent men aan de stelligheid van zijn beweringen”.
Niet alleen Tol ook het IPCC, Tol laat slechts zien waar de aannames fout gaan en de rampscenario’s veel te hoog uit komen. Ik neem aan dat je de rampscenario’s ook verwerpt?
Kijk de video eens van de presentatie in Amsterdam
Tol laat veel meer zien, o.a.: “…….. It is clear that climate is a problem that needs to be solved.”
Op het moment dat scenario’s niet meer in lijn zijn met de te verwachten toekomstige uitstoot kun je ze verwijderen uit de projecties.
Maar als blijkt dat de hele wereld lak heeft aan de IPCC aanbevelingen (het voorstel van climategate.nl), de wereldbevolking sterk door blijft groeien, daarbovenop de welvaart wereldwijd toeneemt en daarmee de uitstoot van broeikasgassen explosief stijgt, dan is RCP8.5 een niet uit te sluiten scenario.
En weer verschijnt er een nieuwe ster op het gebied van de klimaatwetenschap; Wouter Bos. Ja ja mensen, het kan nu niet meer fout gaan.
In de voortdurende strijd tegen de fatale klimaatopwarming (een abstract begrip dat opwarmt?????) is nu ook de zonnebrandcreme aan de beurt; tast het koraal aan???????????
250 doden in Nederland per jaar door klimaatsverandering? Zet er gerust maar een paar nullen achter. Die miljoenen klimaatvluchtelingen moeten we ook meetellen. Daar zijn wij ook verantwoordelijk voor. Helemaal als ze verdrinken in een opgewarmde Middellandse Zee. Als wij ze hadden opgenomen, waren ze niet dood gegaan. Voel je schuldig, doe boete. En luister naar Greta.
@Johan D.
“250 doden in Nederland per jaar door klimaatsverandering?”
Die begrijp ik niet.
Ik vind de opwarming wel prettig en dit voorjaar onaangenaam koud.
Waarom zou dat doden veroorzaken?
https://www.rivm.nl/nieuws/klimaatverandering-leidt-nu-al-tot-meer-sterfte-door-hitte
Artikel achter betaalmuur.
Echt weer een “klimaatverandering” artikel wat kennelijk wetenschappers brood op de plank brengt.
Nieuw dieptepunt.
CBS 28-8-2020
“Uit onderzoek is bekend dat de sterfte stijgt met de temperatuur, zie ook het bericht van 21 augustus.Tijdens de hittegolven in 2018 en 2019 was dat verband minder duidelijk dan in 2006, toen er meerdere hittegolven waren.”
VK 23-07-2019
Hitteplan redde duizenden levens, ouderen soms zelfs veiliger tijdens hete periodes
ht tps://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hitteplan-redde-duizenden-levens-ouderen-soms-zelfs-veiliger-tijdens-hete-periodes~be1b1537/
Door de klimaatverandering en veel hogere zomerse temperaturen gaan mensen eerder dood.
Een item op radio 1 vanmiddag.
Je gaat eerder dood door te hoge dan door te lage temperaturen.
Hittestress heet dat.
Maarten Ceulemans heeft al op 23-07-2019 met hulp van het CBS al grafisch weergegeven dat het hitte effect steeds kleiner wordt en niet groter.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hitteplan-redde-duizenden-levens-ouderen-soms-zelfs-veiliger-tijdens-hete-periodes~be1b1537/
RIVM heeft een bericht vandaag over 250 extra hitte doden gebaseerd op een onderzoek wereldwijd.
Achter betaalmuur.
Een echt onzin onderzoek, met onjuiste uitkomst, wat alleen door het woord “klimaatverandering” kennelijk wetenschappers geld in het laatje brengt.
Lees krant/internet of luister npo-radio (half uur per dag is meer dan voldoende)
Seb, alias Bas, alias BmG
Lees je eens in. En je bent nog wel zo’n Zwitserland-fan. Nooit gehoord van de drie oude dames die De Zwitserse staat hebben aangeklaagd omdat ze menen door de opwarming eerder te sneven dan voorzien? Of hun nakomelingen. Door de hittestress. Dat valt me nou van je tegen.
Als een beetje warmte extra dan zo fataal is, waarom gaan dan al die mensen als het ook maar even kan tijdelijk of definitief naar warmere oorden?
Vakanties, overwinteren enz. rondom de Middellandse zee.
Maar goed; Kaag moet knarsetandend toezien hoe haar droomcoalitie steeds verder in de afgrond wordt geduwd. Hoekstra was buitengewoon helder vandaag.
Tip voor Shell: ga in hoger beroep bij het Hof in den Haag want daar blijken nog realistische rechters te zitten (treinkaping).
Ben jij dat nog allemaal aan het volgen AnthonyF, ik krijg er steeds het gevoel bij dan het een en al komedie is.
Ik kijk er zo goed als niet meer naar.
Theo, uit je reacties meen ik te kunnen opmaken dat jij nog niet gepensioneerd bent. Ik wel, al weer meer dan 13 jaar en dan heb je de tijd om dit soort zaken te volgen, vaak lekker buiten op ons terras via de laptop.
Wat het bovendien vermakelijk maakt is het feit, dat in mijn huidige woonland er nauwelijks sprake is voor het gemierenneuk in Nederland en dat maakt dat ik iedere dag weer blij ben met de indertijd genomen beslissing.
En natuurlijk heb je voor een groot deel gelijk; het is komedie, maar wel een met hele dure toegangsbewijzen en dat maakt het toch weer wrang.
Al meer dan 30 jaar worden er vele miljarden verspild aan de waanzin van de catastrofale en toch vooral door de mens veroorzaakte opwarming met als resultaat landschapsvernietiging, opstoken bomen enz. In die 13 jaar is mijn pensioen nooit ook maar met 1 cent verhoogd terwijl er 1.600 miljard in de pensioenpotten zit, want de risico’s van de verre toekomst moeten nu al worden afgedekt terwijl het niet bestaande risico van die zogenaamde opwarming zinloze miljarden mag kosten.
Jawel Anthony, alleen niet zo lang als jij, ik kijk wel maar steeds minder, Wilders zei laats nog wat zijn we hier nog eigenlijk aan het doen, alles is al bekokstoofd, achterkamertjespolitiek, we kunnen net zo goed thuisblijven dan met deze nepkomedie mee spelen, ik dacht jongen, je hebt vaak een grote klep, maar na alles wat ik gezien heb inmiddels heb je wel gelijk.
Theo, dank voor je reactie.
En ja, kijken doe ik ook al heel lang niet meer als het gaat over uitzendingen in de vorm van praatprogramma’s.
Ik heb nog niet zo lang gelden een zgn. internet radio gekocht. Daarmee zijn 25.000 digitale radiozenders wereldwijd te ontvangen. Kostte maar 90 euro en de geluidskwaliteit is navenant. Maar ik heb dat ding op een simpele manier gekoppeld aan mij nog steeds fantastische geluidsinstallatie van 2 x 180 Watt met dikke B&W boxen.
Wat een sensatie. Je kunt het zo gek niet verzinnen; ieder muziekgenre is ruim vertegenwoordigd en aangezien mijn buren op grote afstand wonen kan ik zonder probleem het volume stevig opvoeren terwijl ik op mijn simpele laptopje op het terras even de onzin doorneem en daar soms op reageer.
Hoe komt een club als Milieudefensie aan donoren.
Tijdens meervoudig bezoek aan de supermarkt wordt men lastiggevallen door colporteurs. Dat mag zomaar.
Dus huurt Milieudefensie, evenals Wilde Ganzen en de Postcodeclubs, bureautjes in, zoals
https://www.pepperminds.nl/
gevestigd aan de Lv Meerdervoort in Den Haag en
https://www.credofundraising.nl/
gevestigd naast Defensie op het Plein in Den Haag.
In opdracht ronselen deze colportage bureautjes studenten die een minieme basisvergoeding en een bonus per binnengehaalde klant krijgen. We praten over donaties van €15/m ofwel €180/jaar.
De klanten worden nano waarheden verteld over allerlei zieligheid. De colporteurs van Credo hadden ondanks de beweerde gedegen opleiding nog nooit van een Shell proces of Urgenda gehoord, laat staan over de dwarsverbindingen met het advocatenkantoor van de echtgenoot van M en de zonnepaneel handel van M. Laat staan over de overhead en geldstromen van deze clubs.
Het credo was palmolie en zielige mensen in Verweghistan. Een nano deel van het verhaal.
Het strekt tot eer dat zowel Wilde Ganzen als Milieudefensie het hele verhaal ruiterlijk toegaven.
Zelfs mijn argument dat niemand het recht heeft mijn kleinkinderen met bewuste indoctrinatie bang te maken werd niet weersproken.
Bel zelf ook eens, alle beetjes bespoedigen de verwerping van de Clark doctrine.
Mijn geloof is niet een God, niet het catastrofale klimaat, maar dat het voor mijn kleinkinderen uiteindelijk toch nog goed gaat komen.
Willem,
Je vraag, Hoe komt een club als Milieudefensie aan donoren.
Ze krijgen ontwikkelingshulp subsidie uit de pot van de staat, gek he, nee het is gewoon een vies vettig spelletje wat ze spelen in dit land.
https://www.wyniasweek.nl/laat-sigrid-kaag-stoppen-met-het-sponsoren-van-actiegroepen/
We zijn hier jaren geleden reeds door gewaarschuwd door Michael Crichton in zijn epiloog van het boek State of Fear.
Helaas is de mensheid kort van geheugen en alles wat niet in het narratief past word terzijde geschoven of belachelijk gemaak. De geschiedenis zal oordelen, maar tot die tijd zitten we opgezadeld hiermee.
Xandur
Leuk boek. Maar om daar nu de sprookjesvertellers in de Nederlandse en Europese politiek mee om de oren te slaan? Daar zijn ze vast niet gevoelig voor. Elke dag staan er hordes lobbyisten op de stoep. Onder dat geweld zijn de dromers Timmermans, Samson, Kaag en og een heleboel andere pluche-zitters allang bezweken en vertellen ze de gehoorde sprookjes, al dan niet kreupel en verdraaid, ijverig verder
Timmermans spreekt zes talen, maar niet de taal van de economie
Wie een program leest als dat van de PvdA, maar ook dat van GroenLinks, schrikt van de beperkte focus: alleen op Nederland. Daarom hier een paar nieuwsberichten van de afgelopen week uit andere landen:
*Akihida Mitsuda van het Japanse ministerie van Economische Zaken verklaart dat Japan doorgaat met investeringen in steenkool.
*In Korea bouwt Samcheok aan een 2,1 gigawatt kolencentrale die in 2024 operationeel moet zijn.
*China neemt nieuwe kolencentrales in gebruik in een tempo van 38 gigawatt per jaar.
*Australië gaat door met de export van ‘enorme hoeveelheden’ steenkool, volgens de Financial Times. Drie premiers zijn in dat land gesneuveld op ambitieuze klimaatdoelen.
https://wyniasweek.us4.list-manage.com/track/click?u=cd1fbe814cacc472f38470314&id=3d8511c36e&e=f2165803ff