Bron: Exxpressen.
Duitse politici en publieke tv-zenders zijn het erover eens: deze recordoverstroming is veroorzaakt door klimaatverandering. Onze klimaatzonden hebben daarom doden geëist. Maar Duitse meteorologen zijn het daar niet mee eens: een verband met klimaatverandering is niet aangetoond.
In Duitsland waren de politiek en de publieke televisie het er snel over eens: de verschrikkelijke overstromingsramp was het gevolg van door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Wereldwijde klimaatbeschermingsmaatregelen zouden het gevolg moeten zijn van deze catastrofe van de eeuw. Maar er is één probleem: Duitse meteorologen zijn het daar niet mee eens – en het zijn geen klimaat’ontkenners’.
De Unie deelt de opvattingen van de Groenen
Al op woensdagochtend verklaarde Katrin Göring-Eckhardt, politicus van de Groene Partij: “Dit zijn de gevolgen van de klimaatcatastrofe. En dat is nog een oproep om jezelf duidelijk te maken: het is er al, het is al hier bij ons,” legde ze uit aan NTV. Diezelfde dag maakten de publieke omroepen hetzelfde bericht bekend in de hoofdpunten uit het nieuws.
Vervolgens zag men dat bij de de Unie niet anders: minister van Binnenlandse Zaken Horst Seehofer (CSU) vertelde donderdag aan de krant “Bild”: “Deze extreme weersomstandigheden zijn de gevolgen van klimaatverandering.” Kanselier-kandidaat Armin Laschet (CDU) zei ook: De accumulatie van hevige regen- en hitte-episodes is “verbonden met klimaatverandering”. “Dat betekent dat we meer vaart moeten zetten achter de maatregelen voor klimaatbescherming – Europees, landelijk, wereldwijd.”
Bondspresident Frank-Walter Steinmeier beaamde dit ook in zijn toespraak van vrijdag: “Alleen als we de strijd tegen klimaatverandering resoluut oppakken, kunnen we extreme weersomstandigheden zoals we die nu ervaren binnen de perken houden.”
Meteroloog: “Dit is een incidentele gebeurtenis, dit is het weer.”
Maar in de wetenschap ziet men het anders, dat geldt ook voor die bij overheidsinstanties zoals de Duitse Weerdienst (DWD) in Offenbach. DWD-meteoroloog Andreas Friedrich zei tegen de BILD-krant: “Zo’n regionale overstroming is een incidentele gebeurtenis, dat is het weer. De bewering dat klimaatverandering de schuld is, is niet houdbaar.”
Onweersbuien met hevige regen zijn de afgelopen 20 jaar weliswaar toegenomen – de meeste vonden plaats in 2018 – maar deze hoeveelheid gegevens is onvoldoende om conclusies te trekken: “Weerexperts berekenen pas exacte gemiddelde waarden na 30 jaar en doen dan pas uitspraken over het klimaat.”
Wat betreft het verband tussen klimaatverandering en de overstromingsramp, volgen ZDF en ARD twee verschillende redeneringen.
ZDF: Menselijke klimaatzonden zijn verantwoordelijk voor de doden
ZDF vertrouwde in eerste instantie op wat onbetwist is: Duitsland wordt “gevangen” in een lagedrukgebied dat niet verder beweegt. Meteorologen noemen dit “blokkerende weersomstandigheden”. De reden hiervoor zijn twee hogedrukgebieden – één boven Noordoost-Europa, de andere boven de Atlantische Oceaan, en tussen deze twee hogedrukgebieden lijkt het dieptepunt boven Duitsland ingeklemd te zitten. Daar is iedereen het over eens. De vraag is alleen of dit iets met klimaatverandering te maken heeft.
ZDF-presentator Claus Kleber legt in het “Heute-Journaal” uit dat zulke gevaarlijke “blokkerende weersomstandigheden” toenemen en dat dit komt door “het feit dat het noordpoolgebied en de lucht erboven steeds warmer worden, en de kracht van de jetstroom, die het weer aandrijft, daaraan kracht ontleent”. De duidelijke conclusie waarmee hij zijn tv-optreden beëindigt: Klimaatzondaars zijn schuldig aan de doden: “Dat is het voor ons op de dag dat het geweld van de natuur en de gevolgen van menselijk handelen en stilzitten minstens 58 mensen het leven kost.”
Helaas is er volgens klimaatonderzoekers absoluut geen accumulatie van blokkerende weersomstandigheden in Centraal-Europa. Daarnaast is het verband dat Kleber heeft gelegd niet wetenschappelijk bewezen.
Zomerregens nemen niet toe in Duitsland
De ARD-meteoroloog Karsten Schwanke legt in “Tagesthemen” met het oog op de hoeveelheid neerslag tot 200 liter per vierkante meter in Hagen of Keulen uit: “Dit zijn enorme hoeveelheden die zonder klimaatverandering niet zouden bestaan.” Met dergelijke effecten van klimaat verandering wordt al vele jaren gerekend: “Een warmere atmosfeer laat gewoon meer water uit de oceanen verdampen. De atmosfeer heeft meer waterdamp, meer energie. En dan gebeurt er precies iets wat wij hebben meegemaakt.”
Het is fysiek correct dat het verdampende water in de oceanen leidt tot waterdamp en energie in de atmosfeer. Maar – zoals de “Bild-Zeitung” opmerkt: “Ondanks de opwarming van de aarde heeft het principe niet geleid tot een toename van de hoeveelheid zomerneerslag in Duitsland sinds de registratie 140 jaar geleden begon.”
Federaal Milieuagentschap: Een gebeurtenis kan niet op deze manier worden verklaard
Volgens de Duitse federale milieudienst is hier in de zomermaanden helemaal niets veranderd. In een gedetailleerd “Monitoringrapport 2019 over de Duitse strategie voor aanpassing aan klimaatverandering” staat:
“De ontwikkeling van de hoogwaterdagen vertoont geen significante trend voor de vorige tijdreeksen, noch voor de zomer, noch voor het winterhalfjaar. Het optreden van de overstroming is altijd gerelateerd aan bijzondere weersconstellaties, die echter nog niet systematisch en regelmatig hebben plaatsgevonden. ”En tot slot, heel duidelijk: “Een enkele overstroming kan niet worden verklaard door klimaatverandering.”
Geen trend herkenbaar in Duitsland
De hoeveelheid regen is sinds 1881 zelfs licht afgenomen, met 3,8 procent. “Uit deze minimale daling, die binnen het bereik van natuurlijke variabiliteit ligt, is het echter niet eens mogelijk om een trend af te leiden”, schrijven de experts.
In de afgelopen decennia is er het aantal gevallen van zware regen over de hele wereld toegenomen, met soms ernstige schade en veel slachtoffers, vooral in Zuidoost-Azië. In 2015 sprak het Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) van een “duidelijke opwaartse trend in ongekende regenval”.
In het geval van hittegolven kan de relatie worden afgeleid
De onderzoekers van Potsdam zien ook een verband tussen stormen en klimaatverandering. Een op de tien recordregens in de afgelopen 30 jaar kan alleen worden verklaard door de invloed van de langdurige opwarming van de aarde. In 2010 “is het zelfs een op de vier recordregens”, legt een onderzoek uit – wat daarentegen in drie van de vier gevallen niet het geval is.
De DWD-klimaatonderzoeker Florian Imbery vertelde “Welt“: “In het geval van thermische gebeurtenissen zoals hittegolven kan het verband met de opwarming van de aarde en antropogene klimaatverandering duidelijk worden afgeleid.” Maar het is “moeilijker” met neerslag. Een toename van hevige regenbuien is al merkbaar in Centraal-Europa, maar niet noodzakelijk voor de zomermaanden. “De variabiliteit van jaar tot jaar is aanzienlijk groter dan iets dat een trend of tendens kan worden genoemd. We vinden het daarom moeilijk om te zeggen dat we vandaag al een duidelijk verband zien met klimaatverandering. ”Een zware regenbui zoals de huidige is statistisch gezien “beduidend minder dan eens in de 100 jaar”.
***
Bron: Exxpress hier.
Eén weergebeurtenis kan geen bewijs zijn voor AGW.
Maar andersom geldt ook. Dit is ook geen enkel bewijs dat er géén AGW is. Diezelfde meteorologen die hier vandaag specifiek rond deze storm geciteerd worden, zijn het er wel over eens: zij zullen allen bevestigen dat er AGW is (net zoals Judith Curry data gisteren bevestigde).
En wéér wordt AGW gelijk gesteld met CAGW.
Er is geen trend in toenemend extreem weer, juist een koudere aarde is een extremere aarde.
En over de recente overstroming in het Ahrdal:
https://www.gmx.net/magazine/wissen/natur-umwelt/biologe-flut-ahrtal-pruefstand-stellen-katastrophen-vorzubeugen-36006712
Serieuze mensen praten over AGW, niet over CAGW.
Er is NOG geen trend in toenemend extreem weer.
Alarmisten praten over trendbreuken en tipping points die alleen maar in de fantasie bestaan.
Wat áls, wat áls…
In het Ahrdal blijken catastrofale overstromingen in de zomer voor te zijn gekomen sinds tenminste het jaar 1601:
“Herausragende Katastrophenhochwässer sind aufgrund der überlieferten Schäden die von 1601, 1804 und 1910, allesamt durch Gewitter ausgelöste Sommerhochwässer.”
https://www.kreis-ahrweiler.de/kvar/VT/hjb1983/hjb1983.25.htm
PS. Hieruit kan vrij gemakkelijk worden opgemaakt dat klimaatverandering bij dit fenomeen logischerwijs dus geen rol heeft gespeeld; immers, we gaan ervanuit dat klimaatverandering pas vanaf ongeveer 1750 is ontstaan omdat vanaf die periode CO2 aan de gestage toename is begonnen. Interessant is met name de regelmaat waarmee het fenomeen zich heeft aangediend: 1601 – 1804 – 1910 – 2021 … telkens met tussen perioden van ogenschijnlijk iets meer dan 100 jaar, wat kenmerkend is voor de Gleissberg cyclus van de zon waarvoor een bandbreedte van 65 tot 130 jaar wordt gehanteerd.
Met deze eenvoudige reeks van feiten zou de discussie eigenlijk de mond moeten kunnen worden gesnoerd.
(Helaas laten mensen die in deze materie meestal niet van hun overtuigingen weerhouden)
De oorzaak van het probleem in het meest ernstig getroffen gebied blijkt te zijn gerelateerd aan de bodem welke nauwelijks doordringbaar blijkt voor water; gevolg: het water gaat vrijwel geheel naar beneden stromen.
“Es gibt viele Täler in Deutschland – warum im Ahrtal, warum mit solchen Folgen?
Wir können historisch zurückverfolgen, dass es schon mehrere parallele Ereignisse gegeben hat, etwa am 30. Mai 1601, am 21. Juli 1804 und am 12./13. Juni 1910. Die Ursache für diese Hochwasser ist meistens Starkregen am Oberlauf der Ahr, im Bereich des Trierbaches, des Adenauer Baches und des Kesselingerbaches.
Warum wirkt sich der Starkregen hier so fatal aus?
Die Ahr hat mit rund 900 Quadratkilometern eigentlich ein relativ kleines Einzugsgebiet. Das grundsätzliche Problem ist, dass das typische Gestein – Schiefergestein aus dem Devon mit Silikaten – quasi komplett wasserundurchlässig ist. Wenn es da zu Starkregen kommt, fließt der einfach ab ins Tal. Die Seitenbäche verlaufen zudem sehr steil, da bekommt das Wasser eine hohe Geschwindigkeit. Das macht das Ahrtal zu einer Art Trichter, in der so ein starker Regen gesammelt sehr schnell große Wassermassen bildet, die sich dann mit Gewalt ihren Weg suchen.”
https://www.riffreporter.de/de/umwelt/hochwasser-ueberschwemmung-ahr-tal-ursachen
T/m gisteren vielen 117 van de 165 doden in Duitsland in de regio van het Ahrweiler, het gebied waar catastrofale overstromingen zich ook in 1601, 1804, 1910 en nu dus 2021 hebben voorgedaan.
Ook aan het begin van de 19de eeuw vonden daar overstromingen plaats maar die waren minder ernstig.
PS. De reeks van de catastrofale jaren toont de regelmaat van de Gleissberg cyclus, waaraan een periode van 65 tot 130 jaar (gemiddeld ongeveer 90 jaar op basis van de 14C proxy statistieken) wordt toegekend.
Martijn, het Ahrtal is een bergvalllei, dus daar zijn er altijd al overstromingen geweest na hevige regen. Maar was het ooit zo extreem als nu? Dat kan ik niet afleiden uit de link die jij toont..
Verward worden AGW en GW. Die A is er door gelovigen bij gezet. Al eeuwen, zo niet millennia is de menselijke schuld het beste verdienmodel van enkelen om het bezit van velen af te nemen.
Nalatige autoriteiten die de EFAS waarschuwingen negeerden zouden strafrechtelijk vervolgd moeten worden. Gun waarschuwingen zijn al lang door gebeurtenissen gestaafd, i.t.t. die van AGW-ers..
De A is er aan toegevoegd na wetenschappelijk onderzoek. Het zijn gelovigen. die er aan twijfelen.
Jongens, wat zitten jullie nou te zeuren.
Gewoon even het artikel van ene Joop Hazenberg in de VK van hedenochtend lezen en je bent om.
Oh ja, ook even googelen natuurlijk naar deze totale flapdrol om te weten te komen wat zijn ‘deskundigheden’ op klimaatgebied inhouden.
Maar nu even serieus. Ik heb steeds beweerd dat men in Frankrijk voorop loopt in de strijd tegen de klimaathysterie, maar bij de Duitsers begint geloof ik ook wat op gang te komen. Mooi.
@ AnthonyF op die mensen doel ik in mijn artikel. Deze hazenberg maakt deel uit van een enorm leger van jongeren en organisaties die enorm veel invloed hebben.
In mijn artikel hieronder verwijs ik naar Michel scholte die zichzelf heeft gekroond tot ‘minister van de nieuwe economie ‘ en niet wordt gehinderd door ook maar enige vorm van bescheidenheid . Een kenmerk van generatie X, Z of hoe ze ook heten en enorme populariteit geniete.
Werner schouten – ook zo iemand- is leider van de club van ‘de jonge klimaatbeweging ‘.
Alle lijnen van 100den van dit soort organisaties convergeren naar ‘world connectors’ en van daaruit naar de VN.
Zij overheersen voor een groot de media . Met name ook de lokale media, zoals Radio M (Utrecht ) Biedt ruimscho0ots platform aan dit soor lieden .
Als de zo vurig gewenste klimaatdoden maar niet komen, dan moet je ze verzinnen. Zoals ene Wammes de afkorting CAGW kwaadaardig acht.
Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat politici en belanghebben – en dat zijn er heel veel – deze gebeurtenis gretig aangrijpen om de Green deal verder te verankeren in het denken. Uiteraard geholpen door de oppermachtige MSM . Maurits Groen zal op Linked-n een afbeelding plaatsen met de tekst : ‘wanneer zal het kwartje vallen ” en beloond worden met vele adhesiebetuigingen. Mensen willen nu eenmaal bevestiging. Als je op een verjaardagsfeestje vertelt dat de overstroming niet het gevolg zijn van klimaatverandering kan je het wel schudden. ( ik hoef er nioet eens over te beginnen uberhaupt . ze weten toch alles beter )
ik had er al een stukje over geschreven icm ‘ ‘het doel van parijs’ in de anti-energietransitie krant.
” het orakel Klaver ” Op de markt vroeger dromden de mensen al samen rond de marktkoopman die als standwerker zijn waar aan de man bracht. Telkens weer in de lange geschiedenis van de mens wordt bevestigd dat mensen zich verzamelen rond populaire figuren. Als op Linked-in zo’n charismatisch figuur zijn steun uitspreekt voor de plannen van de Green deal van klimaatpaus Frans Timmermans -kennelijk ook een charismatische leider – levert dat 2975 likes op en 147 reacties waarvan voornamelijk adhesiebetuigingen. In het kader van de hevige regenval en overstromingen in België Duitsland en Limburg liet Jesse klaver de kans niet voorbijgaan de mensen nog eens te wijzen op het feit dat klimaatverandering daarvan de oorzaak is en daarom de maatregelen die nu worden aangeduid met de term ‘Fit for 55 onverwijld uitgevoerd dienen te worden. Ook deze post werd gewaardeerd met veel likes en adhesiebetuigingen. Jesse Klaver heeft een Mbo-opleiding afgerond en een niet afgeronde opleiding bestuurskunde, maar vele mensen geloven eerder zijn woorden dan die van een gelouterde wetenschapper die een genuanceerd beeld geeft. Wetenschappers die met statistieken aantonen dat er helemaal geen sprake is van meer regenval en rampen, worden niet zelden met hoon bespot en belachelijk gemaakt. Het is onwaarschijnlijk hoe mensen zo verblind kunnen raken door de woorden van charismatische figuren, dat ze niet inzien dat er juist sprake is van een orgie van verspilling en uitputting en de -vermeende- opwarming juist wordt aangewakkerd door de woorden van deze charismatische figuren die net als de standwerker vroeger op de markt een groep rond zich heen verzamelen. Uit de geschiedenis weten we ook dat telkens weer het volk erachter kwam dat ze door charismatische leiders waren voorgelogen en er dan een revolutie uitbrak. Veelzeggend in dit geval is dat EU-commissaris Frans Timmermans de Green Deal bekendmaakte op 14 juli (quatorze Juillet): de dag dat in Frankrijk de bestorming van de Bastille (1789), waarmee de Franse revolutie begon, wordt herdacht. Toen kwam er een einde aan een feodaal tijdperk. Nu was het de aankondiging van de terugkeer daar naartoe, want Fit for 55 kan alleen slagen in een totalitaire setting. (direct of indirecte verplichte winkelnering )
12000 !! pagina’s
Daar is maar 1 woord voor
OVERHEIDSTERREUR
Simon Rozendaal in zijn boek “Warme Aarde, Koel Hoofd” citeert uit VN-IPCC’s rapport conclusies gepubliceerd in AR5. 50% van opwarming is gevolg van AGW volgens het VN-IPCC. Conclusie: Dus 50% is veroorzaakt door natuurlijke klimaatfactoren. Overigens blijkt de AGW vooral toenemend een wisselende regionale klimaatimpact te hebben, doorgaans “klimaatverandering” genaamd.
Vervolgens concludeert Rozendaal uit Amerikaanse luchtkwaliteit studies, dat van de 50% van de opwarming / AGW zo’n 20% veroorzaakt blijkt te zijn door een sinds 1970 ingezette schonere lucht en vermindering van fijnstof, vooral door de afschaffing van kolencentrales in de westerse wereld.
En dat is volgens de Amerikaanse studies het gevolg van de enorme groei in schaliegasproductie, waardoor kolencentrales in de USA niet meer rendeerden en werden stilgezet. Dit alles en nog veel meer opzienbarende kritische energietransitie en klimaatfeiten zijn te lezen in “Warme Aarde, Koel Hoofd” van Simon Rozendaal.
Gisteren al aangehaald dit is een lokaal probleem. Hans Erren schrijft een verandering van waterafvoer. In het boek van Buisman over 1000 jaar weer staat dat < een Tsjechische koning in de 14de eeuw klaagde dat er zoveel bossen waren gekapt dat het water snel de stad Praag bereikte en het onder water zetten. Later werd er een voorbeeld aangehaald dat monniken in de Elzas bomen aanplantte om aardverschuivingen bij regenval te voorkomen. Dus niet nieuws onder de zon en schrijnend is dat betaalde bestuurders de geschiedenis niet kennen.
Ja. Ja. Een wonderlijk gas. Dat koolzuur gas. Het veroorzaakt droogtes en bos branden. En het veroorzaakt ook veel stormen en water overlast.
Oh ja. En alles wat we eten en drinken is er van afhankelijk. Behslve zuiver water dan.
Wonderlijk hoe de natuur werkt.
en zuiver bruiswater dan???
Ja. We drinken ook veel van hetzelfde gas en gaan er niet dood van. Het is ook heel goed om branden te bestrijden.
Spa ligt toch in de Ardennen? Dusss..
Mooie opsomming van weer-extremen in de afgelopen 1000 jaar. https://youtu.be/edRE35FkMQQ Allemaal de schuld van klimaatverandering.
Naar mijn indruk neemt het aantal ‘standwerkers’ toe in de politiek. Voor hen lijkt het altijd verkiezingstijd te zijn.
Een warme dag, een wolkbreuk, een zieke pinguïn, onmiddellijk nemen ze hun plaats in op de zeepkist en vinden een gewillig oor bij het bange gepeupel. Dat een fractievoorzitter van een links partijtje dit doet lijkt me logisch. Als dat volk op de feiten moeten wachten die hun visie ondersteunen dan staat er geen boom meer in de aarde..
Zij moeten dus wel. Maar thans vind je deze linkeballen ook op echt hoge posities. Laten we daar nu eens wat grond aan’t schuiven gaan…
Duitsers proberen weer eens een oorzaak buiten zichzelf te zoeken. Feodaal instinct natuurlijk. Ze hebben slecht gewaarschuwd en hun systemen werken niet goed genoeg. Zo langzamerhand begint iedereen wel in te zien dat televisie een medium voor kennisvermijders is. Beelden zijn waardevol maar de selectie en interpretatie is een te grote inspanning voor het gezonde menselijke brein dus in handen van de onderlaag van de denkenden: havo en D66. Ook in Germanistan. Beeld is kermis. Je krijgt neuronengroei op andere plekken dan de bedoeling is: hysterie en afleiding. Niks informatie. Informatie vereist inspanning. TV is luiheid.
Dat is het gevaar: autoriteiten misbruiken de overstromingsramp als legitimering van hun idiote klimaatbeleid.
In plaats daarvan moet natuurlijk de infrastructuur weerbestendig worden gemaakt.
Van het klimaat begrijpen we nog weinig, zodat er op gebaseerd beleid op drijfzand staat.
Ze zijn wanhopig op zoek naar bevestiging en grijpen ieder weer gerelateerd gebeuren aan om te schreeuwen ”zie je nou wel!”
Doet een beetje denken aan hoe kinderen tegen beter weten in hun gelijk willen halen.
De angst bij de groene agenda aanhangers dat straks een meerderheid door krijgt dat er niets van blijkt te kloppen druipt er van af .
Volkskrant slaat alarm over Madagaskar: ‘Hongersnood door klimaatverandering’
https://www.dagelijksestandaard.nl/2021/07/volkskrant-slaat-alarm-over-madagaskar-hongersnood-door-klimaatverandering/
Ja, lekker modern man. Klaimut tsjeens als travestie voor ontbossing en bevolkingsdruk.
Madagaskar 1960 5 miljoen inwoners, 2017 25 miljoen. Het houdt een keer op natuurlijk.
Madagaskar kapt de bossen en is verbaasd dat de regens uitblijven…
Hans Erren
Leuke parallel. Teveel boskap, meer akkers om meer mensen te kunnen voeden. Deden we eerder in Nederland ook al. we hebben nog 10% “natuur” over. Zou het in het geval van Madagaskar dan toch iets te maken hebben met AGW? Allemaal menselijke activiteiten. Kappen, gewassen planten en jezelf vermenigvuldigen als konijnen. De paus had het nog zo gezegd, vermenigvuldigen ja, maar het hoeft niet als konijnen. En dat willen we dan ook nog importeren!
is ook in west afrika gebeurd
https://news.agu.org/press-release/deforestation-reduces-rainfall-in-west-african-forests/
Right Hans, in West-Africa werden al wouden gekapt voor men het woord klimaat juist kon spellen. in Ghana is -behalve een tiental m2 naast de Universiteit van Kumasi- geen regenwoud meer te vinden. 20 jaar geleden gekapt voor de duurzame hardhouten kozijnen van de slecht geïsoleerde woningen in Japan en Europa.
Gevolg is dat daar geen moessonwater wordt vastgehouden en midden en Oost Afrika droger worden. Onder meer de ijskap op de Kilimanjaro in Oost Afrika heeft minder vochtaanvulling en verdwijnt. Woestijnvorming in de transmigratiegebieden in Noord Kenya, geen nieuws. Behalve dat dit door de gelovigen nu op conto van het klimaat wordt geschreven.
Dit en genoemde bevolkingsgroei zijn Catastrofale ontwikkelingen. En het weer zit niet elk jaar mee om dit op te vangen. Dit heet man made bearing capacitty reduction. Teveel mensen op een kluitje.
De afgelopen weken is het aangenaam zomerweer. Niet te warm, niet te koud.
Alles groeit en bloeit als nooit tevoren.
Waarom horen we de weerman niet zeggen: ” door klimaatverandering gaan we dit weer in de toekomst steeds vaker zien? “
Opvallend trouwens dat “wetenschap” superdruk is met het weer over 20 en 30 jaar, maar niet in staat is om uitkomsten te geven van extreme weersgedragingen binnen twee dagen in een beperkte geografie zoals vorige week. Het onderstreept nog eens de ambivalentie rond dat soort wetenschap.
En wat “verklaringen” betreft, ze zijn altijd veel gewichtiger dan ze lijken. Laat je niet beetnemen, uiteindelijk zijn verklaringen ook maar uitkomsten van interpretaties en niet van feiten. Of, nog erger: feiten bestaan niet, er zijn alleen maar interpretaties.
Wat als klimaatverandering ook een klimaatverschuiving betekent? bijvoorbeeld wij krijgen meer stormen en hevige regenval maar in andere delen van de wereld minder, waarom zouden die andere landen dan tegen klimaatverandering zijn als het voor hun gunstig is?
Als de opwarming meer regenval veroorzaakt dan is het perfect mogelijk dat rivieren breder worden. Je kan het ook als een opportuniteit bekijken. Mensen moeten oude huizen en dorpen verlaten om verderop nieuwe betere woningen te bouwen met bijhorende moderne infrastructuur. Toegegeven ik zie graag die oude huizen en gezellige dorpen maar het is nu eenmaal oud. Hier merk je dat de mens maar een fractie van een seconde voorstelt op Aarde. Deze processen van rivieren die vormen en het landschap uitsnijden, ontstaan van bergen,… duurt zodanig lang dat wij het niet kunnen omvatten en ertegen proberen te vechten. Binnen een miljoen jaar zouden de dijken dan wel eens zeer hoog kunnen zijn.
Miljoen jaar?
Jeroen
Binnenkort komen we erachter dat we het IJselmeer nooit droog hadden moeten leggen en Almere etc. nooit hadden moeten bouwen. En wat terughoudender hadden moeten zijn met het importeren van arbeidskrachten van elders. Tja, wat te doen? Emigreren?
Het IJsselmeer heeft drie polders. Het overgrote deel is nog steeds water. Landaanwinning is niks mis mee gezien de tijdsgeest van toen.
Arbeiders en andere lui (allochtonen) daar heb je een punt. Maar dat is ook op Europees (welvaartslanden) een punt.
Dieter von Bartsch
Daarom zei ik ook binnenkort. Noemen ze zoiets voortschrijdend inzicht. Schrijden gaat altijd langzaam en ingetogen.
Iedereen die denkt dat er een probleem is, begint met om zich heen te kijken. Ben ik het heer? Kennelijk zijn er op het moment meer mensen dan dat we de “problemen” die we daarmee oproepen, kunnen oplossen. Aan de basis van al die “problemen” ligt het aantal mensen.
Ook meteorologen in België linken de weergebeurtenissen niet direct aan de klimaatverandering. Maar ze moeten natuurlijk zwijgen want klimaatverandering is een ideologie geworden. Hier in België hebben we bij de openbare omroep een weeramateur die daar al dertig jaar weerberichten verzorgd. Voor deze man was het heel duidelijk, klimaatverandering. Maar het probleem is dat het nog geen bewezen feit is. Ik ben het met de Duitse meteorologen eens m’n kan al deze weersgebeurtenissen niet rechtstreeks linken aan klimaatverandering. Maar we weten dat klimaatverandering vooral in linkse hoek een ideologie is geworden. en dat is heel spijtig.
Armand Pien wordt node gemist.
Is this story in your media? It claims that weather watchers warned authorities days in advance of the disaster.
https://www.thetimes.co.uk/article/germany-knew-the-floods-were-coming-but-the-warnings-didnt-work-cn99wjxzs
Yes I have seen it pass by, not in our msm btw
Adaptatie en directe hulp is uiteraard de enige juiste reactie op deze watersnood.
Dat je mag verzuipen heeft ik denk ik toch ook te maken met de economische waarde van de stenen en hun bewoners.
In 1983 kocht ik een arbeiderswoning uit 1905 in een buitendijks gedeelte langs de nieuwe waterweg. In 1953 stond er ongeveer 75 cm water in huis en dat is daarna nooit meer gebeurd, maar daarvoor wel. Wel een paar keer op advies van gemeente en politie de auto aan de andere kant van de dijk geparkeerd en de spullen naar zolder verhuisd.
Inmiddels zit er al jaren een stormvloedkering in de nieuwe waterweg maar die sluit pas wanneer het betreffende wijkje onder water staat.
Op dezelfde ligging ten opzichte van de waterlijn worden nu in hoog tempo kapitale woningen en bedrijven gebouwd achter hoge dijken.
Het wijkje op het hoofd ligt nog altijd buitendijks en het is wachten tot de klimaatverandering gaat zorgen dat er weer een ramp gebeurt net als in 1775,1825 ,1894 ,1916 en 1953.
Filmpje:
Burgemeester van een rampgebied corrigeert Merkel en herinnert haar aan de eerst gedocumenteerde overstroming in het jaar 1790 toen er nog geen sprake was van iets wat tegenwoordig geduid wordt als “klimaatcrisis”.
https://twitter.com/i/status/1416793748374237184
Heel interessant materiaal om eens goed naar te kijken; dit zijn de woorden van de burgemeester die reageert op Merkel:
“… Darf ich da mal ein korzes statement abgeben? Wir haben in der Kronik der Gemeineschuld mal nagesehen, das erste Hochwasser war so um 1790, ich glaub da gabs noch kein klimalwandel, oder nicht in diese dimensionen. Das zweite Hochwasser war jetzt 1910, das dritte… was unendiche dimensionen überschritte hat war jetzt 2021. Also, ich glaube uns hatte kein Hochwasserschutz geholfen weil man kan sowar gar nicht berechnen wie bei solchen wasser masse die erd verhalt, das ist schwer unmöglich.”
Let op de jaren die deze burgemeester beschrijft:
Eerste overstroming in 1790… vervolgens 120 jaar later in 1910 … weer ruim 111 jaar later: 2021!!!
Dit lijkt een duidelijk patroon; hangt waarschijnlijk samen met de Gleissberg zonnecyclus, waaraan een bandbreedte van 65 tot 130 jaar wordt toegeschreven.
(Dit hangt logischerwijs zeer nauw samen met de recente La Nina, waarvan bekend is dat deze gepaard gaat met relatief lage temperaturen in combinatie met grote hoeveelheden neerslag; op Wikipedia staat beschreven dat tijdens de La Nina van 2010/2011 ook op grote schaal overstromingen plaatsvonden in Europa en bovendien was 2010 het koudste jaar in de Bilt sinds 1996)
Klimawandel befeuert extreme Wetterereignisse
Die vergangenen Sommer waren allesamt sehr trocken. Nun erleben wir das exakte Gegenteil. Wir kommen von einem Wetterextrem ins andere und genau das macht den Klimawandel laut den Klimawissenschaftlern aus. Es ist unübersehbar, dass sich auf unserem Planeten etwas ändert. Doch wir möchten an dieser Stelle auch keine Panik schüren. Niemand weiß genau, wo wir in 20, 50 oder 100 Jahren stehen werden. Die Diskussion darüber sollte offen und sachlich geführt werden.
daswetter.com
De doelen van “Parijs” zijn 1,5 graden of eigenlijk 2 graden.
Dat betekend dus dat alle “extremen” veel erger en veel frequenter zullen worden volgens het KNMI.
Als iemand last heeft van te veel of te weinig water moet diegene niet naar de wolken kijken zoals het KNMI graag wil, maar naar de grond.
Vervolgens zich afvragen, hoe komt het dat die grond zo is ingericht.
Antwoord; politiek, gemeente, provincie, burger of boer zelf, bouwbedrijf wat woonwijken bouwt etc.etc.
Ook onder “Parijs” zullen al die fouten hersteld moet worden.
KNMI zal ons daar niet bij helpen, meeste politici ook niet omdat ze dan misschien verantwoording moeten nemen voor eerdere “infra” fouten.
Diegene die naar aanleiding van de overstromingen in b.v. Duitsland gelijk naar klimaat wijzen, moeten eerst maar eens gaan rondlopen in een heuvelgebied en zich afvragen hoe water stroomt door de heuvels en wat daar in de weg staat.
Zo nodig vraag het even aan een lokale boer, die weet precies waar het water naartoe stroomt of vandaan komt.
Heb je het KNMI niet voor nodig.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/droogtemonitor
Volgens het KNMI is er, sinds 1 april,10 km ten westen van Roermond een neerslag tekort van tussen de 60 en 90 mm.
Kan iemand uit Roermond hun even opbellen wat de werkelijkheid is?
Lo,
Regen valt hier altijd tegen, meestal splits het zich op in 2, ik denk door de Duitse berg.
De rest van Nederland krijgt meestal meer water dan Roermond en omstreken.
Bij de watersnoodramp vorige week is hier bij ons maar weinig gevallen.
Maar als het een keer flink regent en onweert dan gaat het ook goed te keer, maar het is een zeldzaamheid tegenover de rest om ons heen.
Maar ondanks alles is in het voorjaar het grondwater weer op pijl.
Theo,
bedankt voor je aanvullingen.
Ik ben wel eens een paar dagen in Ell geweest en daarbij ook in Roermond maar verder claim ik geen enkele kennis over de omstandigheden rond Roermond.
Er zijn eerder hoge neerslag waardes geweest in Limburg, wat je waarschijnlijk zelf ervaren hebt.
In 2016 eind mei en begin juni was het ook raak.
Het splitste zich toen alleen net over de maandwisseling heen waardoor de anomalie in Mei 65 mm was en in Juni 144 mm in dat gebied.
Dit dus bovenop de “normaal” van ongeveer 60 mm in iedere maand apart.
Toen was juni totaal 187 mm in Zuid- Limburg precies waar het KNMI nu 178 mm geeft en nu rond Eygelshoven 202 mm.
Mocht er daar geen belangrijke hoeveelheid regen meer vallen deze maand, zoals nu de voorspelling is, kom je bijna op dezelfde maandgetallen uit voor het grootste deel van Zuid-Limburg. (behalve Eygeslhoven)
Ik wil geen enkele suggestie doen de overstromingen nu te vergelijken met de regenval nu, maar het is duidelijk dat nu er heel veel water bijgekomen is vanuit België.
Dit alle maakt een goede analyse complex.
Het KNMI vond de regen toen opvallend genoeg om op 2 juni 2016 al direct een bericht uit te laten gaan.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/lange-periode-van-onweersbuien-door-onstabiele-lucht
Ook toen maakte de NOS een reportage met oa iemand van de waterschappen die zei “deze buien waren pas in 2050 voorzien door het KNMI model en niet nu”.
Deze tekst wordt nu weer door andere “autoriteiten” precies zo herhaald.
Conclusie, de weervoorspelling klopt, enkele dagen van te voren, meestal behoorlijk goed, maar de klimaat modellen van het KNMI zijn niet veel opgeschoten, en als ze dat wel zijn houden de dat zorgvuldig geheim bij het KNMI.
In 2017 gaven de aan dat eerst 2 om 2 modellen meer of minder regen voorspelden maar sinds 2017 3 om 1 iets meer regen ergens in de toekomst.
Need I say more?
Lo.
Gelezen, nee je hoeft niet meer te zeggen hoor.
Ell is me wel bekend vlak bij Kelpen.
Ik woon trouwens niet in Roermond zelf maar in een klein dorpje 5 kilometer noordelijker, de rivier de Swalm loopt er dwars doorheen ongeveer 30 meter van mijn huis.
En het gekke is wij krijgen hier altijd zeer weinig regen, maar vooral als er onweer of veel regen naar ons toe komt, dan splits het zich bijna ieder keer in 2 delen net voor ons dorp, de enige verklaring volgens mij en dorpsgenoten de Duitse berg, of dit echt de oorzaak is weet ik uiteraard niet zeker.
Wat Johan van Leeuwen al schreef:
Filmpje:
Burgemeester van een rampgebied corrigeert Merkel en herinnert haar aan een eerst gedocumenteerde overstroming in het jaar 1790 toen er nog geen sprake was van iets wat tegenwoordig geduid wordt als “klimaatcrisis”.
https://twitter.com/i/status/1416793748374237184
Een lijst van Karl August Seel geeft een ‘aardig’ beeld van de vele verwoestingen die het water in het Ahrdal aanrichtte.
Vergelijkbaar met het huidige noodweer zijn de overstomingen in jaren 1601, 1804, 1818, 1848 en 1910.
Lijstje…
In een film van SWE-Aktuell legt meteoroloog Martin Godd uit hoe het Ahrdal in het verre verleden door dit soort mega buien in zijn huidige vorm uitgesleten werd. Door voortschrijdende bebouwing neemt de schade voorspelbaar toe. Meer puin, meer weerstand, hogere opstuwing.
Aan het eind [28:37] wordt dan toch weer de Klimawandel de hoofdschuldige…
Dank PeterR!!!
De beschrijving van Karl August Seel toont nadrukkelijk aan dat in die regio reeds vanaf 1601 katastrofale overstromingen in de zomer zijn ontstaan:
“Herausragende Katastrophenhochwässer sind aufgrund der überlieferten Schäden die von 1601, 1804 und 1910, allesamt durch Gewitter ausgelöste Sommerhochwässer.”
https://www.kreis-ahrweiler.de/kvar/VT/hjb1983/hjb1983.25.htm
PS. Het verhaal van de burgemeester in die regio die Merkel in de rede viel blijkt dus in feite helemaal te kloppen, afgezien van dat hij enkel over het jaar 1790 en 1910 sprak.
Ik had het zondag ook al gemeld, misschien weggehaald/geband
Deze ramp werd veroorzaakt doordat een depressie met veel regen die dagenlang boven het Eiffelgebied bleef hangen. Hoosbuien in Nederland zijn ook vaak het gevolg van een regengebied dat een tijd in een beperkt gebied rond draait. Hittegolven worden bij ons veroorzaakt doordat de stroming wekenlang vanuit de Sahara naar West-Europa komt. In El-Nino jaren wordt wereldwijd het weer beïnvloed door de persistente stromingspatronen die daaruit voortvloeien.
Van al deze oorzaken van extreem weer is een verband met de ene graad opwarming die wereldwijd is gemeten niet aangetoond. Logisch gezien zou men het tegendeel verwachten: opwarming in de poolgebieden maar veel minder in de tropen, minder uitstraling in de nacht, geen extra instraling overdag, dat maakt de verschillen over een etmaal en over de aardbol kleiner, en hoeft niet te leiden tot extreem weer. Hoogstens 10% meer regen, omdat warmere lucht meer water kan bevatten.
Vandaar dat meteorologen, ook ons KNMI, zeer terughoudend zijn met het leggen van een causaal verband tussen opwarming en de watersnood in Limburg en omstreken. Dat laten ze graag over aan de massamedia en de zogenaamd ‘groene’ politici voor wie zulke rampen koren op de molen zijn. In de massamedia zijn CO2-uitstoot, stikstofuitstoot en klimaatverandering en weerextremen zo ongeveer synoniem, en dat bevordert het draagvlak voor niet effectieve maatregelen in het kader van de Green Deal van Timmermans c.s. Wij klimaatrealisten hebben nog een lange weg te gaan!
Een lijst van Karl August Seel geeft een ‘aardig’ beeld van de vele verwoestingen die het water in het Ahrdal aanrichtte.
Vergelijkbaar met het huidige noodweer zijn de overstomingen in jaren 1601, 1804, 1818, 1848 en 1910.
In een film van SWE-Aktuell legt meteoroloog Martin Godd uit hoe het Ahrdal in het verre verleden door dit soort mega buien in zijn huidige vorm uitgesleten werd. Door voortschrijdende bebouwing neemt de schade voorspelbaar toe. Meer puin, meer weerstand, hogere opstuwing.
Aan het eind [28:37] wordt dan toch weer de Klimawandel de hoofdschuldige…
Ik weet alleen dat zonnecycli 23 en 24 beduidend zwakker waren dan de voorgaande serie ( Zie Solar Terrestrial Activity Report op internet), dat de Lichtende nachtwolken (Noctulent Clouds) op een veel lagere breedte voorkomen dan voorheen wat wellicht inhoudt dat de boven atmosfeer meer naar het zuiden toe afkoelt en dat ook de Thermosphere Climate Index(Spaceweather.com) laag blijft wat zou kunnen inhouden dat er een algemene afkoeling plaatsvind in de atmosferische systemen wat extra neerslag geeft maar bovendien een opmaat is voor een globale afkoeling.
Het is toch voor een politicus veel gemakkelijker om de ramp toe te schrijven aan klimaatverandering dan het eigen falen toe te geven?
Zullen we de overstromingsrampen uit het verleden van Nederland dan ook maar aan AGW toeschrijven?
Hieronder staan de belangrijkste uit de Wikipedia, maar er zijn er ongeveer 600 historisch beschreven.
Tsjongejonge, wat is die AGW eigenlijk al vroeg begonnen. Nooit geweten. Maar toen waren Al Gore en Fransje Timmermans er natuurlijk niet om ons te waarschuwen.
Vanuit zee
In Nederland hebben sinds de Middeleeuwen vele watersnoden vanuit zee plaatsgevonden. Velen kregen de naam van de heilige wiens dag het die dag was. Vandaar dat ook meerdere vloeden dezelfde naam hebben meegekregen. Een selectie van de jaren waarin stormvloeden hebben plaatsgevonden: 838 · 1014 · 1042 · 1134 · 1163 · 1164 · 1170 · 1196 · 1212 · 1214 · 1219 · 1220 · 1221 · 1248/1249 · 1277 · 1280 · 1282 · 1287 · 1288 (I) · 1288 (II) · 1322 · 1334 · 1362 · 1374 · 1375 · 1377 · 1404 · 1421 · 1424 · 1468 · 1477 · 1509 · 1514 · 1530 · 1532 · 1552 · 1566 · 1570 · 1610 · 1651 · 1675 · 1682 · 1686 · 1703 · 1717 · 1825 · 1877 · 1906 · 1916 · 1953 · 2006.
Vanuit de grote rivieren en/of door regen
Overstroming van 1855 in Gelderland
Langs de grote rivieren braken ook vele malen dijken door. Tussen 1750 en 1800 alleen al 152 keer. Na de oprichting van het ‘Bureau voor den waterstaat’ (het huidige Rijkswaterstaat) in 1798 nam die frequentie snel af. Sinds het einde van de achttiende eeuw hadden de grote rivieren acht keer te maken met hoge waterstanden. Zes keer leidde dat tot grote dijkdoorbraken en overstromingen. Dijkdoorbraken in het rivierengebied na 1780:
1781 Wamel en Dreumel
1784 Ooijpolder
1799 Waal (rivier)
1805 Weurt
1809 Watersnood van 1809
1820 Watersnood van 1820
1855 Overstroming Gelderse Vallei
1861 1861 (I) · 1861 (II) ·
1926 Land van Maas en Waal en de Liemers
Herman Keijer
Misschien kan Timmermans en Rutte iets met het lijstje. Maar ik betwijfel dat. Deze lieden hebben rampen nodig om hoog en droog in hun ivoren toren op het pluche te blijven zitten.
Opgepast Herman, er zijn lieden op deze site die liever geen feiten horen. Ze gaan door roeien en ruiten om je de onwelvallige mond te snoeren. De mensen worden (eindelijk) wakker en dat vindt men niet leuk.
Mooi man.
Weet je wat het probleem is vandaag?
Er is geen God, dus alles wat er gebeurt door de natuur (=God) is gewoon JOUW schuld.
Makkelijk toch. Snap je het?
Op aarde is de afgelopen 40 jaar het Noordpool ijs afgenomen en het Zuidpoolijs toegenomen (aangenomen dat we de ijskaartjes bekijken en de paniekzaaiers overdrijven).
Het grappige is dat dit op Mars ook zo is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mars_(planeet)
Ook is er op Mars op de Zuidpool veel meer ijs dan op de Noordpool. Grappig. Al weer een overeenkomst.
Wellicht is voor de astronomen om te onderzoeken…
Volgens de kwantumtheorie kan dat kloppen. De deeltjes van de Aardse Noordpool hebben verbinding met die van de Martiaanse Noordpool enz, enz. Als je het gelooft natuurlijk.
Ja man! Die extra 0.01% CO2 zorgt ook nog voor meer ijs in Antarctica:
http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/S_stddev_timeseries.png
Volgens mij is het al een paar millioen km2 meer als vorig jaar om deze tijd.
Eissh het is koud hier.
Ik kan bijna niet meer buiten zitten. Ik krijg koude benen en voeten hier. En ik hoor dat er nog meer kou op pad is…
Brrrrr.
Ja.Ja. Die Co2 kan echt alles. Volgens mij is de formule fout. Co2 = God…… ?
Ik overdrijf…. het is net ongeveer + 1 miljoen km2 meer als vorig jaar. Toch een aardig eindje fietsen///
Klopt Henry, Meer CO2 zorgt voor afkoeling in Antarctica
https://www.sciencemag.org/news/2015/12/rising-atmospheric-carbon-dioxide-actually-cools-part-antarctica
Hans
Het extra ijs wat er is bij gekomen ligt niet op ‘elevated’ area. Dat is gewoon pure onzin.
Het wordt kouder. Globaal. Daarom groeit het ijs. Daarom stopt de wind (DL en Limburg)
CO2 is een dwaal spoor.
Oh sorry Hans.
Ik begrijp nou pas dat jij mijn ironie van eerder op de draad gewoon niet snapt…..
Met ironie moet je heel erg oppassen op het internet Henry, voor je het weet denken mensen dat je het meent, eab heeft er ook een handje van…
https://en.wikipedia.org/wiki/Poe%27s_law
Dat meer CO2 zorgt voor afkoeling op Antarctica klopt trouwens, dat zie je aan het uitgaand infraroodspectrum
Ja. Inderdaad. Sommige mensen snappen niet als je spottend bezig bent.
Zonder grapjes nou: Het netto effect van CO2 – zij het opwarming of zij het afkoeling – is volgens mij nog steeds niet bekend. Ik heb geen goed report hierover gezien, die het een tegen het ander afweegt. Behalve mijn eigen opsomming.
https://wattsupwiththat.com/2021/07/07/climate-sensitivity-to-co2-what-do-we-know-part-2/#comment-3287901
Eens was ik in BadNeuennahr voor een lezing over het toenmalige modewoord Systems Dynamics. Dit naar aanleiding van een Harvard rapport Robustness of Systems. Kort door de bocht de vraag waarom er zoveel ontwerpfouten worden gemaakt en.het zo zelden mis gaat omdat onvoorziene interne koppelingen van subsystemen dit opvangen. Het woord klimaat was toen nog het 30jarige weergemiddelde.
Het viel mij op hoe de huizen geen ruimte lieten voor wate en bodem infiltratie en dit blijkbaar heel lang was goed gegaan. Wel bespraken we het risico dat het ooit mis zou.gaan met de toenemende groei en het geval van stagnerende depressies, elders geen onbekend gebeuren. Treurig dat het op deze manier dan toch misging
Direct daarna schreef ik een.brief via Willem Deetman, birgermeester van o.m. het geannexeerde Ypenburg, een diepe thans volgebouwde polder. Ik wees hem op de gevolgen van pompen: zoutindringing, bodemdaling en overstroming bij bezwijken van de dijken (ook terrorisme) en overvloedige regenval die door het hoge buitenwater niet kon worden weggepompt. Om over kortsluiting bij electrische pompen maar te zwijgen. Een probleem waarbij breder gezien drie miljoen mensen met huis en al onder water kunnen verdwijnen.
De Raad meende dat het allemaal niet zo’n vaart zou lopen, reden voor mij om een huis op het duin te kopen, toen nog betaalbaar.
Dat stagnerende depressies zich ook in West Nederland kunnen voordoen is evident. Dat daardoor dijken kunnen doorbreken en polders verder volregenen is eveneens evident. Dat een catastrofaal klimaat daar een rol in speelt is iets voor de gelovigen in de groene kerk. De Covid epidemie niet werd ook niet voorzien, eveneens evident.
Dan komen er weer uit op adaptatie, maar alleen voor maatregelen waar we geen spijt van krijgen. Zoals een verbod op menselijk wonen in laag gelegen gebieden. Van het gas af wordt dan alleen terpbewonets in de polder. En waterbestendige diesel pompen om het een beetje droog te houden.
Catastrofale overstromingen in de zomer hebben zich in het Ahr dal met de regelmaat van een (~100+ jaren) klok aangediend vanaf 1601.
Enkel aan het begin van de 18de eeuw is de impact hiervan minder ernstig geweest.
Speciale boodschap voor Seb : https://www.dagelijksestandaard.nl/2021/07/gevolgen-nederlands-klimaatbeleid-energietarieven-schieten-omhoog-omdat-er-relatief-weinig-zon-en-wind-waren/
Ja.Ja. De wind stopt soms een beetje als het globaal iets afkoelt.
IK als leek zie nog steeds geen verband, de brandbrief artikelen die door de zogenaamde expert worden geschreven raken soms kant nog wal.
Eerst word er jaren geklaagd over de droogte, we zullen het nog vaak mee gaan maken, nu is het het vele water wat we nog vaak mee gaan maken.
Alles is opwarming zonder verband op de korte termijn, hoe hun het doen kan ik het ook, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.
Ik denk nog eerder dat Martijn gelijk heeft met zijn Gleissberg cyclus, gezien de jaartallen wat voorbij komen.
Maar ook de toevalligheden die hier te pas zijn gekomen bij dit fenomeen kunnen de boel wat verergerd hebben.
Erg voor de mensen, maar ook zonder verhoogde co2 was het zelfde gebeurd, waarom, omdat bij het middeleeuwse kerkje in Asselt een meetstok staat met de waterstanden en jaartallen, en die standen liegen er niet om, zo snel het allemaal weer droog is ga ik daar weer kijken waar de stand nu staat, maar ik denk dat het geen record zal zijn.
Zelfs Vikingen en Romeinen hebben Asselt bezocht, het is mogelijk dat het kerkje op de fundering van hun staat.
Ook de meetstok is op de foto te zien.
https://www.dodenakkers.nl/limburg/asselt-kerk-rozenkerkje-en-kerkhof.html
Martijn heeft gelijk.
Een overmaat van regen gebeurt met de regelmaat vd klok door globale afkoeling. Die verhindert dat de depressie ‘ beweegt’ ….geen wind…
Hetzelfde gebeurde onlangs ook in noord Amerika met een hoge druk gebied die niet bewoog. Toen ging het kwik omhoog. Ook door globale afkoeling.
Ja. Ja. Je moet het allemaal geloven. Van mij. De grote kou moet nog komen…
Martijn heeft gelijk.
Een overmaat van regen gebeurt met de regelmaat vd klok door globale afkoeling. Die verhindert dat de depressie ‘ beweegt’ ….geen wind…
Hetzelfde gebeurde onlangs ook in noord Amerika met een hoge druk gebied die niet bewoog. Toen ging het kwik omhoog. Ook door globale afkoeling.
Ja. Ja. Je moet het allemaal geloven. Van mij. De grote kou moet nog komen…
Veel voorbarige conclusies. De experts uit de betrokken landen gaan het uitzoeken
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/onderzoek-naar-hevige-overstromingen-in-limburg-ardennen-en-eifel
Ik ga vooral letten of ze bij hun bevindingen op enigerlei wijze gaan refereren aan de lange regelmatige geschiedenis van catastrofale overstromingen in hetzelfde gebied sinds 1601.
PS. Ik vrees dat de onderzoekers enkel naar hun eigen (meer recente) data in de klimaatmodellen gaan kijken, maar later we eerst maar afwachten wat ze hierover gaan melden,. Begin volgende maand eerst het eerste hoofdstuk van het nieuwe rapport van het IPCC.
Bij mij 30 meter van mijn huis stroomt een riviertje, ongeveer 6 meter breed, vanaf Duitsland tot in de Maas bij Asselt.
Gelukkig woon ik hoog anders had ik natte voeten gekregen.
Ik heb er altijd als kind gevist, en mijn kinderen ook.
Maar wat ik nu besef, maar vroeger vond ik dat indrukwekkend en heb er veel naar gekeken, en dat waren de kleine draaikolkjes, net genoeg kracht om je dobber even omlaag te trekken, en een nep beet te creëren.
Maar wat ik wil zeggen, de draaikolkjes herhalen zich zeer en zeer zelden op de zelfde plaats, terwijl het gesteente op de grond en het water de zelfde strooming blijft hebben, en toch gebeurt er iets, maar wat?
Ik durf te wedden dat er geen enkel model is dat me precies kan vertellen waar de volgende kolkjes ontstaan.
En naar mijn mening werkt het klimaat ook zo chaotisch, er is opwarming ja dat is bewezen, maar waar en wanneer zich een fenomeen voordoet door deze opwarming gaat me een stap te ver, net zo als ze gaan zeggen dat deze watersnoodramp door opwarming komt en precies op de plaats waar het gebeurd is.
Hadden ze dit met grote zekerheid kunnen voorspellen hadden ze levens kunnen redden, nee niemand had van te voren precies kunnen voorspellen wat er precies ging gebeuren, net als dat kolkje in de kleine rivier.
Ze kunnen bakkeleien zoveel ze willen maar dit fenomeen in zulk klein gebied kun je naar mijn mening nooit koppelen aan opwarming.
Je moet eens kijken hoe lang het al ze goed als niet waait, al ruime tijd voor dit fenomeen, en zonder die wind bleef het regengebied zo goed als stil liggen.
En het windstille gebied was erg groot, kijk maar eens hoe slecht Gemini heeft gepresenteerd en Westermeerwind, de hele afgelopen maand al.
Verdorie, antwoord weer in de spam, geen rare woordkeuze of wat dan ook.
Theo.
Het wordt helemaal niet warmer. De overstromingen waren omdat de lucht geen kant op kon.
Het wordt kouder.
https://wattsupwiththat.com/2021/07/20/signs-of-a-resurgence-in-la-nina-and-the-potential-implications-on-global-temperatures-and-the-upcoming-winter-season/
20 jul 2021
“Veel voorbarige conclusies.” “De experts uit de betrokken landen gaan het uitzoeken”
“2 jul 2021
Lytton (Canada), waar het onlangs 49 graden was is inmiddels zo goed als volledig afgebrand”
Ik neem aan dat die opmerking vandaag, slaat op iemand die een verband zag tussen, de warmte in Lytton, en een latere brand, welke Lytton in de as legde en daarbij twee doden veroorzaakte.
En dit zelfs voordat er een attributiestudie op 7 juli gedaan was.
Die persoon vond het niet nodig het onderzoek van “De experts” in Canada af te wachten, die onderzoek naar die brand deden en wat de deskundige Wildfire Service information officer Jean Strong, suspected human-caused, noemde.
Dat de nu gelinkte experts, in dit komende onderzoek, ook nog hydrologen in de gelegenheid stellen de attributie bevindingen daarna te vertalen naar hun eigen terrein is zeer bemoedigend.
Probleem is dat de overheid (in dit geval de Duitse) en haar nieuwszenders nooit fake news verspreiden. Het zou heel raar zijn indien de overheid wel leugens, desinformatie of een verdraaide waarheid zou verkondigen. De kennis die de overheid over alle zaken heeft, is afkomstig van onafhankelijke ambtenaren en dito (wetenschappelijke) onderzoekers. De overheid spreekt dus altijd de waarheid. Misschien dat zij soms niet alles vertelt, maar dat is voor ons eigen bestwil.
Het kan dus niet anders dat de klimatologen die de boodschap van de overheid weerspreken, onzin verkondigen. Fake nieuws! Het is het één of het ander. Er is geen tussenweg. De science is tenslotte gesettled.