Een bijdrage van Ap Cloosterman.
Bij zijn presentatie van het pakket maatregelen, “Fit for 55”, deed EU-commissaris Timmermans de volgende uitspraak:
Klimaatontkenners vormen een uitstervend ras.
Dit is een van Timmermans weinige juiste uitspraken. De meerderheid van de burgers kan het hier mee eens zijn, want het klimaat verandert. Het is een aardse eigenschap! In de afgelopen miljoenen jaren zijn er afwisselend Glacialen (IJstijden) en Interglacialen (Warme periodes) geweest.
In onderstaande grafiek zijn de verschillen van de afgelopen 800.000 jaar weergegeven. De analyses zijn gebaseerd op diepzeekernen.
Een diepzeekern (ook wel sedimentkern) is een cilindervormige staaf uit de zeebodem. De lengte van de staaf is een maat voor de ouderdom. Het onderste deel is veel ouder dan het bovenste deel.
De staaf wordt in schijven versneden en van elke schijf wordt de ouderdom bepaald en het gehalte aan O18 (O18 is een zuurstofisotoop en een broertje van het bekende O16 zuurstofatoom). Het O18 gehalte in de schijf is een maat voor de temperatuur van het zeewater. Hoe warmer het water is geweest, hoe meer van het zwaardere O18 met het water mee verdampt is en dus hoe minder O18 is terug te vinden in de diepzeekern. Bijvoorbeeld -2 in de grafiek geeft weinig O18 in de schijf aan en dat betekent dat het warmer is geweest.
Aan de rode lijn in de grafiek zien we dat in de afgelopen honderd duizenden jaren de temperatuur in de warme periodes is gestegen. Van een menselijke CO2-uitstoot was toen nog geen sprake en dat geldt ook voor de Holoceen periode. We zien dus enorme temperatuurfluctuaties. Het gedrag van de Aarde is onvoorspelbaar en de mens moet niet de kapsones hebben om dit te kunnen regelen.
Ursula von der Leyen, Frans Timmermans, Diederik Samsom en Ed Nijpels begrijpen dit niet en zijn dus niet in staat om uitspraken te doen over de oorzaken van klimaatverandering.
Met de eerstgenoemde uitspraak schetst Timmermans een totaal verkeerd beeld. De werkelijkheid is dat steeds meer mensen en vooral wetenschappers ervan overtuigd raken dat er sprake is van een vooral regionale klimaatverandering en dat dit een natuurlijke oorzaak heeft en ook dat de invloed van CO2 marginaal is.
Alle maatregelen om de CO2-emissies tegen te gaan zullen dus nauwelijks effect hebben en dus leveren alle inspanningen, met hun gigantische financiële offers, niets op. Het is een economie slopend programma en dus weggegooid geld. Bovendien zal het Europese Westen het geld moeten opbrengen voor verschillende Oost-Europese landen, die nog volop met kolencentrales werken, goedkoper kunnen produceren en profiteren van de EU-subsidiepot.
Volgens Timmermans gaan de vergroeningsacties honderden miljarden Euro’s per jaar kosten, De burger realiseert zich niet, dat zij dit gigantische bedrag zullen moeten opbrengen, terwijl het resultaat praktisch nul zal zijn.
De enorme bedragen, die hiermee gemoeid zijn, kunnen beter besteed worden aan hulp voor de slachtoffers van de overstromingsramp. De mensen, die deze catastrofe is overkomen, zullen bij wijze van spreken een gat in de lucht springen als het CO2-gehalte gezakt is en zullen daardoor hun ellende en schade voor lief nemen. ‘En dich geleuf det?‘ (Limburgs).
Het blijkt, dat er nu al enorme tekorten aan financiële middelen zullen ontstaan. Met afgrijzen nam ik kennis van het mogelijk initiatief van de G20-leden over de noodzaak om pensioenfondsen te ‘ontsluiten’, zodat ze het spaargeld van gewone mensen kunnen investeren in de bestrijding van de klimaatcrisis. Dit is werkelijk de limit!! Zie hier. Beter is om acties te ondernemen, die de gevolgen van klimaatverandering tegengaan (adaptatie)→ waaronder dijken verbeteren en verhogen.
Er zijn mensen die de overvloed aan regen wijten aan een klimaatverandering veroorzaakt door het broeikasgas CO2. Echter, een Brits weersinstituut, waar het KNMI naar verwijst in een toelichting op de huidige extreme regenval in Limburg en omliggende regio’s, komt tot een andere conclusie. In het noordoosten van Europa was een zeer laag drukgebied ontstaan met vrij hoge temperaturen. Dit lagedrukgebied is lang op haar plaats blijven hangen waardoor enorme hoeveelheden water zijn verdampt en extreem forse regenwolken zijn ontstaan.
Dit soort extreme weersituaties kwamen vroeger ook voor. Toch wordt er weer gewezen naar een oorzakelijk verband met CO2. Maar, het kan toch niet waar zijn, dat een klein beetje CO2 (420 ppm = 0,042%) in staat is om een enorm lagedrukgebied op haar plaats te houden.
Dit alles neemt niet weg, dat de mens wel degelijk schuld treft: De mens is verantwoordelijk voor de verandering van het uiterlijke aanzicht van het oppervlak van de Aarde en dat is van invloed op de opwarming. Hierbij valt te denken aan:
● De enorme boskap, waardoor gigantische kale vlaktes ontstaan. In plaats van het klimaat regulerende bos krijgen we te maken met zandgrond waarin enorm veel warmte wordt opgenomen.
● Verstedelijking en asfaltering. Dit zijn forse warmtebinders.
● De gigantische aantallen windmolens die worden geplaatst. De wieken van windmolens slaan de opgestegen warme lucht weer terug in de richting van het aardoppervlak.
● De onverantwoorde grote toename van de wereldbevolking. Als alle huidige wereldbewoners dezelfde levensstijl willen bereiken als de Europeanen, en dat willen ze, dan zijn er 3 aardbollen nodig om te voorzien in voedsel en zoetwater.
Een tweede uitspraak van Timmermans:
Als we mijn klimaatprogramma niet uitvoeren, dan gaan onze kinderen vechten om water en voedsel.
Met een jaarsalaris van € 330.000 zullen het zijn kinderen niet zijn! Het merendeel van de jeugd heeft nauwelijks belangstelling voor het onderwerp “klimaatverandering”. Dat is duidelijk gebleken uit de enquêtes, die door diverse RES-instanties zijn uitgevoerd. Dat er gevochten gaat worden, geloof ik zeker. Maar dat zal dan gaan tussen de 690 miljoen mensen, die nu hongerlijden.
Het Green Deal programma: Fit for 55
Op 14 juli 2021 heeft de Europese Commissie een groot pakket aan maatregelen gepresenteerd om in 2030 55% minder CO2 uit te stoten dan in 1990 en uiteindelijk fossielvrij te worden in 2050. De belangrijkste maatregelen uit de ‘Fit for 55‘ op een rijtje:
● In 2030 moet 40 procent van de opgewekte energie schoon zijn. De Nederlandse burger wordt gedwongen ‘van het aardgas af te gaan’.
● Vanaf 2035 mogen er geen benzineauto’s meer gemaakt worden.
● Er zal worden geïnvesteerd in vier miljoen laadpunten voor elektrische auto’s door heel Europa, om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren.
● De uitbreiding van het emissiehandelssysteem, ook naar sectoren zoals transport en de bouw.
● Er moet een CO2-belasting aan de EU-grens ingevoerd worden om oneerlijke concurrentie met minder duurzame geproduceerde producten te voorkomen.
● De oprichting van een sociaal klimaatfonds om burgers te compenseren voor de stijgende kosten.
● Het instellen van belastingen op brandstof, waardoor ook de scheepvaart en luchtvaart duurder worden.
● Het opstoken van biomassa in de vorm van houtpellets wordt als groene energie beschouwd.
● Kernenergie wordt als de pest gemeden.
Ad de Nederlandse burger wordt gedwongen “van het aardgas af te gaan”
Dat betekent dat er grotendeels overgeschakeld moet worden op “all electric”. Als de gasleidingen dan niet meer worden gebruikt zullen ze verwijderd moeten worden. Dit wordt een enorm kostbaar en overlast gevend project: opgravingen in straten, tuinen, etc.
Vreemd is, dat je Timmermans hoort zeggen dat er met een waterstofeconomie enorme kansen liggen. Het Nederlandse aardgasnet is voor 85% ook geschikt voor waterstof. De klimaatpaus zal toch niet denken dat je waterstof zonder leidingwerk kunt transporteren?
Verder is het van belang om te weten, dat elektrisch koken en verwarmen een factor twee meer aan gas kost voor elektriciteit opwekking dan een rechtstreeks huishoudelijk gebruik van gas.
Opvallend is, dat geen enkel land ter wereld nu al van het gas afgaat. Er zijn zelfs landen (Duitsland en Spanje) waar het aardgas wordt gepromoot en waar de burger zelfs subsidie kan krijgen als hij op aardgas overgaat.
Dit verschil in beleid komt dramatisch boven water in Kerkrade. In de Nieuwstraat in Kerkrade is een kant Nederlands, de andere kant van de straat heet Neustraße en valt onder de Duitse plaats Herzogenrath. De ene kant moet verplicht van het gas af, de overkant krijgt subsidie voor aansluiting op gas.
Gelukkig zijn er al veel actiegroepen, die zich gaan roeren en met wisselend succes. Maar helaas zijn er ook heel veel mensen, die laconiek reageren: ‘Het zal mijn tijd wel duren’. Zij hebben kennelijk niet in de gaten, dat dit in de kaart speelt van Timmermans en consorten.
Ad vanaf 2035 mogen er geen benzineauto’s meer gemaakt worden
Er zal worden geïnvesteerd in vier miljoen laadpunten voor elektrische auto’s door heel Europa, om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren.
Tussen 2030 en 2035 zal de handel in tweedehands fossiele brandstof auto’s langzaam maar zeker stilvallen. Een tweedehandsauto zal weinig meer waard zijn en rijp zijn voor de sloop of verdwijnen naar mensen buiten Europa en daar zal Timmermans zeker niet blij mee zijn. Voor veel mensen zal de aanschaf van een elektrische auto financieel een groot probleem worden, mede ook omdat er nog weinig tweedehands elektrische auto’s op de markt te koop zullen zijn.
Op 1 januari 2020 telde het CBS 8 miljoen personenauto’s die op benzine of diesel reden. Als alle deze auto’s vervangen moeten worden door elektrische auto’s en deze auto’s gaan s’ avonds aan het stopcontact dan is het maar zeer de vraag of ons elektriciteitsnet dit aankan. Bovendien is de elektriciteitslevering dan volledig afhankelijk van windturbines (in het donker geen stroom met zonnepanelen) met ook nog eens met het risico dat windturbines op land door gebrek aan voldoende wind geen capaciteit leveren.
De accucapaciteit is afhankelijk van het type auto en varieert tussen 15 en 40 kWh. De capaciteit is bovendien sterk afhankelijk van de temperatuur. In de winter en bij temperaturen boven 30⁰C is de capaciteit zo’n 25% minder. Opschaling is mogelijk door de accu te verwarmen of te koelen.
Het gewicht van een accupakket is zo’n 250 kg en dat moet dus wel “meegesleept” worden. In de toekomst zal ook, zoals nu, de wegenbelasting afhankelijk worden van het totaalgewicht!
Je moet er niet aan denken als je met een lege accu komt te staan. Maar gelukkig bestaat de Wegenwacht nog. De WW zal u helpen met een generator, die op benzine (!) draait.
Ad het opstoken van biomassa in de vorm van houtpellets wordt als groene energie beschouwd
Bij de verbranding van hout ontstaan mengsels van zeer veel verschillende stoffen. Het gaat naast koolstofdioxide en water om een complexe mix van gassen en deeltjes. Een greep uit de verscheidenheid aan stoffen die vrij kunnen komen bij houtverbranding:
● Fijn stof (waaronder ultrafijn stof).
● Anorganische gassen (zoals koolmonoxide, stikstofoxiden).
● Vluchtige organische stoffen (onder meer benzeen, styreen, 1,3-butadieen, n-hexaan → kankerverwekkende stoffen!).
● Polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s, waaronder benzopyreen, dioxines → kankerverwekkende stoffen!).
● Aldehyden, fenolen, levoglucosan en quinonen (zoals respectievelijk formaldehyde, cresol en hydroquinone, guiacol en andere hydroxyfenolen → kankerverwekkende stoffen!).
● Organische zuren (onder meer azijnzuur).
Bron hier.
Zonder biomassa halen we de doelstellingen voor 2030 niet, zegt Timmermans. Kennelijk is dit belangrijker dan de gezondheid van de burgers. Hier past slechts één woord: schandalig!
Volgens Timmermans worden alleen takken en vorm afwijkende bomen vermalen en tot pellets samengeperst. In werkelijkheid worden voor brandstof van centrales grote oppervlakten aan bossen gekapt.
Nederland staat met een import van 2,7 miljoen ton per jaar in de top 5 van landen die de meeste houtpellets importeren. Dat staat in een rapport van het Canadese onderzoeksbureau FutureMetrics. Houtpellets worden als biomassa gebruikt om kolencentrales bij te stoken. Uit de Nederlandse bossen wordt ook nog eens 1,27 miljoen ton aan bomen gesloopt. Energiereuzen RWE en Vattenfall staan op het punt, met 3,5 miljard aan subsidies, grote hoeveelheden biomassa op te stoken in Diemen en Geertruidenberg.
Onbegrijpelijk dat het verstoken van houtpellets door de Europese Commissie als duurzaam wordt beoordeeld.
***
Naschrift van de redactie
Het ziet er niet naar uit dat de voorstellen van Frans Timmermans ongeschonden zullen worden goedgekeurd.
Zie bijvoorbeeld:
EU climate plans spur national opposition over rising emissions costs. France, Spain and Italy among member states raising concerns about impact on citizens.
Hier.
Hongarije heeft reeds aangekondigd het plan te zullen vetoën.
Hier.
***
Ik protesteer heftig tegen de eerste conclusie. Dat Timmermans een juiste uitspraak doet over klimaatontkenners als uitstervend ras. Wij weten allebei Ap wie Timmermans bedoelt met klimaatontkenners, dat zijn jij en ik. En alle anderen weten dat ook.
Wij zijn geen uitstervend ras, en ik wil niet denken dat we een uitstervend ras zijn, en ik wil niet dat anderen denken dat ik denkt dat jij en ik de laatste der Mohikanen zijn.
Ik weet niet precies wat de aantallen zijn, maar we zijn meer dan een Gideonsbende.
Leo, je moet dat letterlijk nemen. Niemand op deze site ontkent dat er ‘klimaat’ is, integendeel.
Maar weinigen op deze site geloven dat de mens daar ook maar enige invloed op heeft, afgezien van de geringe positieve invloed van de maatregelen om allerlei troep uit de atmosfeer te weren.
Leonardo 7.41 uur
Wat verder op heb ik gezegd:
“Met de eerstgenoemde uitspraak schetst Timmermans een totaal verkeerd beeld. De werkelijkheid is dat steeds meer mensen en vooral wetenschappers ervan overtuigd raken dat er sprake is van een vooral regionale klimaatverandering en dat dit een natuurlijke oorzaak heeft en ook dat de invloed van CO2 marginaal is.”
jawel Ap, gezien
maar ’t is de binnenkomer die ’t ‘m vaak doet, heel vaak!
Wij zijn het verzet tegen de Brusselse oppressor.
De uitspraak : hulp voor de slachtoffers van de overstromingsramp.
Geeft een lokaal probleem aan. Vannacht nog buien in saksen en Beieren. Ook daar slaat klimaatverandering keihard toe. Is een lokaal probleem ook op te lossen met lokaal elektrische autos in te zetten ? Iedereen een Tesla voor de deur inplaats van landschap inrichting op buibestendigheid met bomen, dammen en huizen niet vlak langs een rivier ?
Er moeten keuzen worden gemaakt. Las dat in noordrijn Westfalen flink geïnvesteerd is in windmolens en niets in watermanagement. Dat is een keuze. In Nederland is voor miljarden in dijken gestopt. Het is nu de keuze om dat te stoppen in windmolens. De bomen die water vasthouden en met hun wortels de grond vasthouden moeten natuurlijk zo snel mogelijk worden gekapt. Je kan ze beter opstoken, ze houden wind tegen en je krijgt er dan nieuwe arme natuur voor terug.
En over de goedkeuring verwacht ik eerder dat dit land er nog een schep boven op zal doen.
In Duitsland is ook ernstig bezuinigd op de THW. Er gebeurde de laatste jaren niet zo veel rampen en er was geld nodig om spontane arbeidskrachten uit het Midden-Oosten een veilig onderkomen te geven.
Wie door Duitsland reist, kan in grote gebieden zien hoe weinig er sinds tientallen jaren is geïnvesteerd in technologie, infrastructuur en algemene modernisering. Autobahnen die niet onderhouden worden, Bauarbeiten die jarenlang voortslepen en gebouwen die slecht onderhouden worden.
nou nou Johan, weinig geïnvesteerd?
Wie door grote gebieden van Duitsland reist (en dat deed/doe ik zowel via München, Kempten, Müllheim) ziet vooral
– Wir bauen für Sie (aan het begin van een wegomlegging)
– Vielen Dank für Ihr Verständnis (soms na 20 km)
met een behoorlijke (onaangename) frequentie.
“Klimaatontkenners vormen een uitstervend ras.
Dit is een van Timmermans weinige juiste uitspraken.”
Volgens wikitionary,: “iemand die niet gelooft of ontkent dat er sprake is van een klimaatverandering of dat de mens ervoor verantwoordelijk is.“
Nou Willi, volgens mij klopt er niet veel van de definitie. Het is een “luie” alfa definitie. Ik/wij ontkennen het klimaat niet, daar kun je ook weinig aan ontkennen. Wat ik persoonlijk in twijfel trek is dat de klimaatverandering volledig aan CO2 toe te rekenen valt. Daar is geen “sluitend” bewijs voor en daar veranderen de tientallen ipcc computermodellen ook niets aan. Een computermodel is ook maar een “afbeelding” van wat een groep programmeurs/klimaatwetenschappers “denkt”. Er is niks moeilijker dan een goed model te maken in een computerprogramma van wat dan ook, laat staan van het chaotische weer/klimaat. Deze week regelmatig moeten vaststellen dat de uitkomst van weerplaza niet overeenkomt met de werkelijkheid en dat is eerder regel dan uitzondering. Hier is het dan kurkdroog terwijl weerplaza meldt “het regent nu”. Nou het zal best ergens geregend hebben, maar NIET hier. Dit terwijl mijn locatie bij hen bekend is. En dan wil men het weer over 80 of 100 jaar gaan voorspellen?
“Ik/wij ontkennen het klimaat niet, daar kun je ook weinig aan ontkennen.”
“Wat ik persoonlijk in twijfel trek is dat de klimaatverandering volledig aan CO2 toe te rekenen valt.”
Dan ben je het eens met het IPCC! Wist je dat?
De Duitser Armin Laschet, premier van Nordrhein- Westfalen, nieuwe leider van de CDU, en beoogd Bundeskanzler, heeft gezegd dat deze wateroverlast de ramp van de eeuw is. En, onder Klimawandel und Katastrophen kopt FAZ: Der Starkregen wird in Zukunft noch extremer
Klimaatverandering van Bart Verheggen is dit soort stemmen al voor gegaan met een post Climate Change in Action over Lytton, waarin Van Oldenburgh van het KNMI dankbaar geciteerd wordt die het klimaat streng toegesproken heeft omdat het zich zelfs niet meer aan zijn natste dromen houdt.
Dat zijn geen onbelangrijke stemmen. Voor er drie decennia om zijn weten we al hoe erg deze eeuw getekend is.
Dat iedereen van, enig tot meer gezag, dit soort dingen zegt is vooral aan één persoon te wijten, die voor elkaar gekregen heeft wat velen voor onmogelijk hielden, inclusief Maarten Keulemans van de Volkskrant die nog zei: zo’n vaart zal het niet lopen. Timmermans heeft met een flinke klap een plan op tafel gelegd dat heel veel geld kost en verkeerd gaat uitpakken – en niemand die hem nog tegen houdt.
Dus als dit de stemming wordt – dit is Climate Change – dan weet ik nu al wat wel de grootste ramp van deze eeuw gaat worden.
Dat zal Timmermans zijn, de man die nu als alziende helemaal in is. Ik heb nog een beetje hoop dat het gezond verstand zal zegevieren, maar …
Timmermans, de verpersoonlijking van de waanzin van de 21ste eeuw.
Een groot probleem is dat de “gezaghebbende stemmen” niet eens het verschil kennen tussen weer en klimaat als dertig jaar gemiddelde .
De weer verschijnselen die in de retoriek passen, ook al horen ze er niet thuis, worden geëtaleerd met dank aan de media, wat niet past wordt verzwegen . Dat de VS vorig jaar het slechte weer probleem had, met enorme problemen in de landbouw, dat we nu kennen werd verzwegen. Nu het bij ons is wordt het tevens aan de klimaatverandering toegeschreven.
Bijna dagdagelijks heb je ergens op de wereld een lokale meteorologische blokkering, getuige de publicaties in de media van overstromingen, dam breuken enz. Het regendrama dat we nu lokaal gekend hebben is niet uitzonderlijk , wel uitzonderlijk op deze ene lokale plaats. Dit is het onderscheid dat moet gemaakt worden.
Het is beschamend dat iemand die niet gekozen is deze “baanbrekende” macht kan uitoefenen.
De Amerikanen kwamen in actie tegen de Britten met de leus “No taxation without representation”, de rest is historie.
Timmermans wil een Europese belasting om “Brussel” een onafhankelijk belasting inkomen te geven.
Het wordt hoog tijd dit soort “baanbrekende leiders” duidelijk te maken dat ze niet verkozen zijn en daarom ongewenst.
“Het is beschamend dat iemand die niet gekozen is….”
Timmermans was voorgedragen door verkozen leiders. Zijn benoeming is bevestigd door de verkozenen van het Europees Parlement.
Trol toch niet!
Willi willi,
“Zijn benoeming is bevestigd door de verkozenen van het Europees Parlement.”.
Een lesje;
Dat betekend dus dat het parlement hem “gekozen heeft”, en dus ook kan wegsturen?
Antwoord nee.
Ze kunnen alleen de hele commissie wegsturen.
Dat betekend dus dat ze de commissie “gekozen” hebben?
Nee.
Ze hebben geen enkel invloed op de samenstelling.
Geen kennis is geen excuus voor domheid.
Willi willi.
En dan ook nog durven beweren dat dit de ernstigste ramp van deze eeuw betreft. Hoe kun je dit met droge ogen beweren als die eeuw pas 20 jaar oud is. Er kan nog veel meer, ook andersoortige rampen, gebeuren in de overige 80 jaar. Dus stoppen met kwaken mijnheer laschet.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/616987936/lachende-laschet-onder-vuur-na-bezoek-aan-duits-rampgebied
Bart Verheggen is wetenschapper, dus ongetwijfeld heeft hij uitgezocht:
1. dat de klimaatextremen inderdaad toegenomen zijn sinds 1870 (ik lees wel een iets anders).
2. dat er een correlatie is met die temperatuurstijging van, wat was het 1 graad sinds 1870?
3. dat die correlatie een causaal verband toont, op basis van uitgebreide fysische en wiskundige berekeningen, compleet met betrouwbaarheidsinterval
Echter, er zijn verwerpelijke boze tongen, die beweren zijn theorie een vlucht naar voren is: als je een droge of warme periode op CO2/klimaatverandering schuift, wat doe je dan met een natte of koude periode?
Gelukkig hebben we nog het gesundes Volksempfinden.
“2. dat er een correlatie is met die temperatuurstijging van, wat was het 1 graad sinds 1870?”
Klinkt weinig, 1 graad mondiaal gemiddelde temperatuurstijging, maar 0.5-1 graden koeler dan nu is voldoende voor een little ice age. Dan kun je wellicht een voorstelling maken wat 1 graad opwarming doet?
Inmiddels zitten we mondiaal gemiddeld op zijn 1.2 graad opwarming sinds pre-industrieel. Gemiddeld boven land al ruim boven de 1.5 graden. Lokaal al ruim boven de 2 graden.
“als je een droge of warme periode op CO2/klimaatverandering schuift, wat doe je dan met een natte of koude periode?”
Hetzelfde. Ze spreken elkaar niet tegen. In Limburg/België/Duistland was het extreem nat. Het zal ook wel ergens in de wereld relatief warm en droog geweest zijn. Misschien wel extreem gegeven de lokale klimatologie.
@Modeleur
Aardige hypotheses, maar voor feitelijkheid is meer nodig.
Wij zijn pas 21 jaar onderweg, in de komende 79 jaar kan het natuurlijk nog verkeren.
Technisch gesproken hoort het jaar 2000 bij de 20-ste eeuw, vandaar ook de naam(!), maar ik begrijp de verwarring.
De linksgroene Lisa ‘Langstrecken’ Neubauer draagt ook haar steentje bij om het leed van de door de natuurramp getroffen Duitsers te helpen:
“Das Ausmaß der Zerstörung macht sprachlos. Dort, wo Hilfe gebraucht ist, rufen wir zum Helfen auf. Wir streiken heute in über 40 Orten für echten Klimaschutz – auch in Solidarität mit all denen, die so viel verloren haben. Diese Katastrophen müssen politische Konsequenzen haben.”
Het kreng gaat staken i.p. v. dat ze de handen uit de mouwen steekt en gaat helpen met het opruimen van de troep of het redden van mensen! Ongelooflijk.
En niet alleen de linksgroenen ,Johan,
CSU
” Het merendeel van de jeugd heeft nauwelijks belangstelling voor het onderwerp “klimaatverandering”.
Dat lijkt me een ernstige misvatting .
Ik ga zo een stukje schrijven met de titel ‘communicatie ‘ naar aanleiding van twee posts op Linked van de klimaatjongeren en jesse Klaver, waarvan de eerste 2970 likes kreeg en 147 commentaren. Voornamleijk ondersteunend .
Mensen lopen massaal aan achter charismatische figuren zoals deze. Daarnaast biedt de energietransitie voor veel (academisch) opgeleide jongeren kansen op een glanzende carriére en toekomstperspectief. ( ik ken er een ) Paradoxaal bij bedrijven als Shell en TNO, maar vooral als jurist. Het klimaat is vooral een juridische entiteit geworden. ( rechten aan natuurgeven)
” de energietransitie is voltooid ” Wil men de koers van de energietransitie veranderen dan zou dat op het vlak van beïnvloeding moeten zijn en op emotie gebaseerd; voor argumenten is de jeugd ongevoelig, alsook de meeste burgers dat zijn, zo blijkt uit de reacties. Hugo Matthijsen krijgt hoogtens enkele 10 tallen likes bij zijn postings en niet zelden een hele bak kritiek te verwerken.
Bert Pijnse van der Aa 8.39 uur
Betreft de jongeren: Lees svp een van mijn vorige artikelen:
Opvattingen van Nederlanders over klimaatverandering en energietransitie (climategate.nl)
het werd : ”het orakel Klaver” icm ‘het doel van parijs’
Bert, binnen GL zijn ze niet meer zo blij met Klavertje gelet op de desastreuze nederlaag op 17 maart.
Kan je nagaan als hij inderdaad met Rutte wil gaan regeren. Ik weet dat het niet kan, maar anders zou ik beweren dat GL in de peilingen naar – 10 zetels zal gaan.
Frans Timmermmans is een gevaarlijke en destructief politicius, te vergelijken met sommige Sovjetleiders die door historici verantwoordelijk gehouden worden voor hun grote politieke blunders met enorme economische en ecologische schades als gevolg.
Timmermans’ ideologisch gedreven angstverspreiding met onwaarheden en ideologische onzinnigheden worden nog immer als zoete koek door de kritiekloze journaille geslikt en nagekauwd door vele columnschrijvers met hoogstens een hogere sociale studie en die dat dan wel een goede ‘progressie’ voor de wereld vinden.
Fossiele brandstof auto’s zullen altijd blijven op de wereld, ook buiten EU.
ANWB: Ze gaan gemiddeld 18 jaar mee en de meesten hebben nog een langer 2e leven buiten de EU in ontwikkelingslanden. (In Cuba gaan ze 60 jaar mee!)
Overigens de gemiddelde accu (in alle typen auto’s en ook EV’s) gaat tussen de 6 en 10 jaar mee volgens de ANWB. EV’s blijven beperkt ook in de verre toekomst tot lichte transportfuncties en personenvervoer. Zwaartransport en alle industrie en landbouwtractoren zullen op fossiele brandstoffen blijven, zo ook de zware luchtvaart. De grote Transportschepen zullen op kleine typen kerncentrales aangedreven gaan worden.
@Scheffer,
“Transportschepen zullen op kleine typen kerncentrales aangedreven gaan worden.”
Er is zo’n transportschip geweest, de Savannah, maar dat werd geen succes.
Deels omdat kosten een grootteorde hoger waren dan van conventionele schepen. Ik zie niet dat die lager worden.
Deels omdat havens het risico van een aanvaring o.i.d. en vergaan van dat schip in de havenmond met bijbehorende radioactieve vervuiling niet wilden nemen.
Voor de korte afstand hebben we nu accu schepen, voor de lange afstand krijgen we waterstof-eelectrische schepen (zoals we ook al waterstof treinen & trucks hebben).
“Fossiele brandstof auto’s zullen altijd blijven…”
In musea waar men zich erover zal verbazen dat mensen vroeger die giftige uitlaatgassen acceptabel vonden en dientengevolge zo kort leefden.
Oude techniek, Gresnigt, waar je naar refereert.
De richting is R&D naar nieuwe Smal Nuclear Power reactors (SNPR) techniek. Die is al aan de gang in USA en Japan.
Zowel toepasbaar voor nieuwe stedelijke agglomeraties (niet alleen in buitengebieden) als voor immer toenemend container vervoer.
https://www.world-nuclear.org/information-library/nuclear-fuel-cycle/nuclear-power-reactors/small-nuclear-power-reactors.aspx
Dat was wel een succes, die Savannah, hij lag bij ons in Rotterdam aan de Parkkade. Mijn vriendjes uit de klas ik zijn gaan kijken ik denk rond 1962.
Er komen zeilschepen, die bijna net zo snel kunnen varen als met de motor.
Grote carriers met een gewone motor aan boord voor als het niet waait.
De zeilen zijn vervangen door uitschuifbare vleugels die computer gestuurd altijd de bests hoek bepalen en hoogte.
Het voordeel van een vleugel is de dubbele werking, rederijen tonen grote belangstelling, daar het enorme brandstof spaart.
En weet je, ik geloof ook nog dat dit systeem toekomst heeft, iemand met een beetje kennis van aerodynamica heeft weet waarom.
https://www.zeepost.info/index.php/2020/09/12/nieuw-plan-voor-zeilende-car-carrier-met-90-minder-uitstoot/
Niets oude techniek. De Savannah had een SNPR.
Overigens komen die kleine kernreactoren gewoon niet verder dan de tekenplank en een enkel proefmodel in landen waar kosten nauwelijks spelen zoals China & Rusland.
Wind & zon zijn tegenwoordig veelal al goedkoper dan fossiel:
https://www.theguardian.com/environment/2021/jun/23/most-new-wind-solar-projects-cheaper-than-coal-report
En de kosten van wind & zon zullen dit decennium verder dalen vlgs de experts.
Naschrift van de redactie:
Er zijn signalen dat Hongarije met extra subsidies omgekocht gaat worden.
Maar…. Nederland kan toch ook een veto uitspreken??
Waar blijven nu die dappere Dodo’s uit ons kabinet.
Pensioenfondsen zijn gevuld met geld van werknemers en werkgevers.
Het is niet te geloven, dat vreemde “poten” hier zo maar aan kunnen komen.
Het dwingende beleid van o.a. ‘mensenrechten’ en klimaatmarxisme vanuit de (niet gekozen) Europese Commissie (het politbureau) drijft landen naar de Euxit. Het storende is dat ze met miljarden nieuwe subsidie (vanuit de Euro-drukpers) gepaaid worden te blijven i.p.v. een boycot.
Mooi artikel Ap Cloosterman, goed uitgelegd hoe ze met diepzee-kernen de temperatuur vastleggen.
Op de Limburgse taal moet je nog een beetje oefenen. :-)
Je haalt goede punten aan maar als de burger zich niet verzet zullen de punten nooit onder de aandacht komen en doet de gevestigde orde wat die wil, makkelijker kan niet het niet voor hun.
Ik zeg maar zo, zonder tractoren bulldozers en dikke waterpompen op diesel die ze locaal ingezet hebben in het water gebied van de afgelopen dagen, dan was het velen malen erger geweest, en zeker gezien de stroomuitval.
Ik ben gisteren eens gaan kijken hier en daar met de fiets, een restauranthouder waar ik even mee gepraat heb vertelde mij dat er hooguit 2 cm meer water binnen stond dan in de jaren 90, bij hem stond nu ongeveer 10 cm, maar wees me ook gelijk op wat er bij gebouwd is in de loop der jaren, en op die plaatsen stond vroeger water, hij snapte goed dat meer bebouwing tot hoger water leidt.
Ik lees nu al jaren, sinds 2007, toen de kredietcrisis begon, alternatieve sites. Over het financiële systeem is mij alles bekend. Of het nu gaat over corona, klimaat, opwarming, illuminati, vrijmetselarij, 9/11, MH17, agenda 2030, Schwaab,WEF, Goldman Sachs, edelmetalen, enz. enz. Maar wat ik mis bij ALLE alternatieve sites is hoe wij gelijk gezinden hier iets aan kunnen doen. Je weet dat de Titanic ooit gaat zinken maar je kunt er niet vanaf. Als sinds 2007 ben ik al bezig met het instorten van het financiële systeem. Maar er is nog steeds niks gebeurt, het wordt alleen maar gekker en ondraagelijker.
Tirannen zijn meestal rovers en machtswellustig. Timmermans rooft ten behoeve van de klimaatlobby dus het eco industrieel complex en graait macht voor Brussel. Het wordt tijd dat de burger wakker wordt.
Hetzler,
Sinds vorige week is de paplepel opnieuw uitgevonden, en er zal gretig pap geschept worden, alle hebben nu honger, de groene industrie zal er niet genoeg van krijgen.
Rutte sprak ik geloof nu in klimaatverandering, eerder stond ik er nog nuchter tegenover, maar na het bezoek aan Venlo ben ik om, onzin in de jaren 90 was het niet veel anders, eerder nog erger naast de Maas.
Van Dorland en consorten pappen de boel nog eens flink aan en de boel staat in steen geschreven, het moet anders, evenals in Duitsland waar de haast nog groter is dan hier, dat water was voor hun het beste wat er kon gebeuren.
Nu staat het vast, het roer gaat definitief om, misschien zelfs met nog meer haast, veel burgers geloven dat dit fenomeen puur en alleen door de opwarming komt, mensen braken in tranen uit en wilde dat er nu iets gebeurd tegen de opwarming.
De mensen met een nuchtere blik zullen waarschijnlijk niet gehoord worden want er zijn grote andere oorzaken die de boel verergert hebben.
Ik moet zeggen wij gaan geregeld naar de Eifel, althans voor de corona, ik zag dat Altenarh compleet onder water stond, het dorp, of klein stadje naast de rivier de Arh, dan weet ik ook dat de verder gelegen dorpen zoals Kreuzberg ook onder water staan.
Maar vergeet ook niet er is veel bos gekapt in die regio, wat het bijdraagt weet ik niet.
Alles zal nu gaan verranderen daar kun je vanuit gaan, dit gebeuren zal er voor gaan zorgen dat we nog meer met de transitie regels van doen krijgen, een weg terug zal er voorlopig niet meer inzitten, en dwang zal zegevieren om mee te doen, de wet voor gedwongen gasafsluiting is in de maak, en zo dat de gemeente dat zelf kan bepalen regelen onder dwang.
Einde oefening, de flipperkast staat op tilt.
Bebossing en begroeiing houden in heuvelland het regenwater vast. Door boskap en kale grond roetsjt regenwater naar de rivier.
Scheffer dat klopt, maar in het grote geheel wat zich nu heeft afgespeeld weet ik het niet.
Altenarh ligt in een diep gat, omringt door bergen, een geliefde streek om met de motor te rijden, het is een hele kronkelweg er naar toe, omlaag of omhoog, ook verder langs de Arh richting Arhweiler kun je rechts een aflag nemen en met veel haarspeldbochten weer omhoog, tijdens de zomermaanden zijn deze wegen gesloten voor motors wegens te veel ongelukken, schuivers in de bochten.
Het feit is wat Ap ook al beschrijft, het hele regengebied bleef hangen, en daar zit het euvel niet in de opwarming.
Ik zie het als een fenomeen wat zich normaal zelden voordoet, daarbij stijgt de Arh nog al snel, nu dus te snel omdat het regengebied zo groot was, en hoeveelheid regen groot.
Ze zin er gewend om zo nu en dan natte voeten te krijgen, maar zo als dit natuurlijk niet, in de winter met veel smeltwater krijgen ze ook wel eens natte voeten, dat is de prijs als je zo laag gaat wonen tussen de bergen.
Maar het indammen van dit gebeuren zorgt weer elders voor nog grotere ellenden, en juist in die streek zijn veel muren gebouwd om het water tegen te houden wat normaal weg kon en nu niet meer, tot het te hoog word natuurlijk, dan gaat het er overheen.
ik snap dat wel, wegen die vroeger onder liepen wil men natuurlijk niet, omdat je anders soms wel flink moet omrijden om op bestemming te komen, tot een bepaalde hoogte werkt dit natuurlijk ook.
Zo is het hier ook gegaan in het midden Limburgse, veel bebouwing er bij en meer ingedijkt, maar wel in het achterhoofd gehouden dat het water op andere plaatsen ruimer baan moest hebben, daar hebben ze nu geluk mee gehad dat ze daar rekening mee hebben gehouden.
Maar ook in het verleden is hier veel verkeerd gebouwd, en dat eist zijn tol.
Weet je wel zeker dat er daar veel bos is gekapt?
Er is geen enkele indicatie dat het bosareaal in Dld is afgenomen.
In de periode 2002 – 2012 is de hoeveelheid staand hout (=hout in bomen) in de Duitse bossen met ~7% toegenomen mede dankzij de bijna tienvoudige toename van biomassa stook.
https://www.bmel.de/DE/themen/wald/wald-in-deutschland/waldzustandserhebung.html
Boskwaliteit in D gaat achteruit.
@Hans,
De bewering van Theo is dat er veel bos is gekapt en daar is geen indicatie voor. Het is eerder omgekeerd:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wald_in_Deutschland
Jouw link roept wat over de kwaliteit van de boomkronen.
Heb niet de indruk dat dat erg belangrijk is voor het vasthouden van regenwater.
Gresnigt, wat lig je toch te zuigen, ga daar kijken wat daar locaal gebeurd of denk je dat dit linkje van jou alles zeggend is, ik kom al jaar en dag daar, ik zie met eigen ogen wat daar gebeurt.
Er liggen zelfs 2 houtzagerijen een 10 kilometer achter elkaar, in een stuk heeft voor jaren zelfs de boktor huisgehouden, evenals in Sauerland waar ik vorig jaar in September nog ben geweest.
Grote kale vlaktes tegen verschillende bergen (heuvels), en natuurlijk worden daar in de loop der jaren weer nieuwe geplant, daar waar het gaat.
Met de Duitse bossen gaat het op heel veel plaatsen helemaal niet goed, jij met je onzin altijd.
https://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.wald-in-deutschland-borkenkaefer-setzen-waeldern-auch-2020-massiv-zu.2e859558-9014-4ebf-b3f2-7fe6abf9e842.html
Ik weet nog een baan voor jouw, alwetende God, is dat niet wat voor jou?
Auteurs weten niets, ze hebben het allemaal fout volgens Gresnigt, en als iemand iets post waar Basje niet onderuit komt reageert het mannetje niet meer.
De woorden je hebt gelijk, of sorry dat had ik nu nooit gedacht, ik zit of heb het fout, die bestaan bij Gresnigt niet.
Propaganda rond strooien hier dat doe jij graag, zelfs in artikelen van lang geleden.
Bang dat de mensen hier eens wat anders lezen dan wat de gevestigde groene orde schrijven?
Ze komen er ook zo wel achter hoor, net als het steeds groter wordende verzet tegen molens.
Theo. De overstromingen in Duitsland en deels Nederland heeft niets met het klimaat of de verandering daarvan te maken. Het heeft te maken met: a) verharding bodem oppervlak, b) watermanagement (Nederlanders hebben daar kaas van gegeten, Duitsers niet), C) foutieve landbouw en d) een combinatie van deze drie.
Dieter,
Ik heb het Duitse nieuws gevolgd, na het nieuws kwam een uitzending over hoe het zo ver had kunnen komen.
Een klimaat specialist en een meneer van watermanagement.
In het kort, de weerman kon niets bewijzen maar de ander wel, 30 tot 80 % van het leed was niet nodig geweest volgens hem en noemde een hele rits oorzaken, en nalatigheid door achterstallig onderhoud, met name ook rioleringen, en inderdaad ook wat jij noemt, daarbij waren al veel gebieden verzadigd door het voorgaande slechte weer.
Inderdaad niets met opwarming te maken, de weerman zat voor piet lul en probeerde zich met man en macht te verdedigen, zelfs het KNMI haalde hij er bij, maar de andere meneer snoerde hem gewoon de mond waarom het zo gruwelijk mis ging op sommige plaatsen.
Ook dat de alarmsystemen gefaald hebben en mensen verrast werden met het snel stijgende water.
Ik denk dat dit allemaal nog een lange staart krijgt, maar uiteindelijk krijgt klimaatverandering de schuld let maar eens op.
Blijkbaar sta ik op een “zwarte” lijst zonder opgaaf van reden overigens. Dit doet me denken aan de duitse legerapparatuur uit WO-2 met daarop de microfoon de ultieme waarschuwing Feind Hört Mit. U bent gewaarschuwd. De afgelopen dagen en ook vandaag zijn er van mij diverse reacties “verdwenen”. Tot zover “the freedom of speech and thought” in nederland. Big brother overheid waakt over u en uw gedachten. You own nothing and you will be happy. Hoor ik daar nu een belletje rinkelen?
The lady doth protest too much, methinks
Rien E,
Wees gerust. Bij Climategate.nl sta je niet op een ‘zwarte lijst’.
Nee Rien, ik zit er ook vaak in, nu weer.
Meestal komt het weer naar boven en zeer zelden niet.
Corruptie is onze vijand. En misschien wel de enige.
Inderdaad overbevolking, bebouwing en mensen die kort tegen kleine rivieren wonen of aan oceanen en verstedelijking zijn warmtebinders dat klopt als een bus. en het is waar er zijn vroeger ook warme en koude periodes geweest waarbij de mens een zeer beperkte invloed op had. Nu reeds worden er weer overstromingen gemeld in Zuid-Duitsland en Oostenrijk, zo zou de hoofdstad gedeeltelijk onder water staan. De reden is feitelijk dat het lagedrukgebied nergens naartoe kon en kan, het is omgeven door hogedrukgordels en daarom vertraagt het druksysteem, heeft dit met klimaatverandering te maken, Slechte ten dele volgens mijn bescheiden mening.
Helaas is de specmap kaart over de zuurstof isotopenvariatie uit de foraminifera schelpjes uit de diepzee enigszins verouderd, maar bovendien is de interpretatie totaal onjuist, (de zgn Shackleton hypothese). Waarom dat zo is, wordt hier uitgelegd.
https://sciencetalks.nl/ice-ages-unsolving-the-mystery/
Ik vrees alleen dat geen mens daar ooit aandacht voor zal hebben.
In die overbevolking geloof ik niet zo.
De wereldbevolking is schouder aan schouder in de provincie Brabant op te stellen.
Bij toepassing van de juiste technologie, rechtvaardige inkomensverdeling en afwezigheid van oorlog is voor iedereen een goed leven mogelijk.
Voor een bio-based society is dat niet het geval.
Dan kan Nederland maar een paar honderdduizend inwoners herbergen.
Ook in een bio-based society kan de wereld gemakkelijk 20miljard mensen voeden en kleden, enz.
Je kunt ook onder glas, warm gehouden met wind en zon, bio voedsel produceren.
Je hebt gelijk. Er is genoeg voor ons allen een fatsoenlijk leven te garanderen. Maar er is helaas niet genoeg om ieders hebzucht te bevredigen.
Al Gore was een mislukte presidentskandidaat en vond in het klimaat een nieuw verdienmodel. Frans Timmermans is uitgekotst door de PvdA na een bom onder de kandidatuur van Job Cohen te leggen, Samsom heeft de PvdA vervolgens naar de afgrond geleid door zijn achterban te verraden en uit te leveren aan de aardsvijand en moest om electorale redenen weg. Mevrouw van der Leyen stond bekend als een uiterst zwakke politica cq. minister die men in Duitsland liever zag gaan.
Dit soort lieden worden niet, zoal elders, ontslagen, maar ‘gedumpt’ in Brussel, waar ze zich krampachtig vastbijten in een onderwerp waarover al jaren bij voortduring angst is gezaaid.
Hoed u dus voor mislukte politici!
In bedrijven kom je ook ooit snoeshanen tegen die overduidelijk “weggepromoveerd” zijn, je kan er niks mee en toch zitten ze daar. Dat is ook het enige wat ze daar doen, zitten, en niemand weet waarom/waarvoor.
Ja zoals L.Asscher nu in Limburg zogenaamde achterstandswijken probeert weg te saneren(afbraak of uitkoop bewoners) en er dan zeer duur huursegment voor in de plaats wil zetten. Maar praten met de burgers dat doet deze heer niet, neen hij legt anderen zijn plannen voor en die moeten maar instemmen en de betrokken bewoners weten niet eens dat ze vroeg of laat hun huis uitgejaagd gaan worden met een fooi. En alles via achterkamertjespolitiek.
Dit stuurde ik gisteren naar de redactie van de Volkskrant. Daar doen ze niks mee, maar een beetje tegengas kan geen kwaad.
‘Een beetje misselijk vond ik het om de overstromingen te misbruiken om de klimaatboodschap weer eens in te masseren. Die buien zijn een weerkundig fenomeen, terwijl klimaat een lange termijn onderwerp is. De twee zijn niet rechtstreeks aan elkaar te koppelen en dat weet de redactie ook heus wel.
Overstromingen zijn van alle tijden. De laatste waren in 1993 en 1995. Het is eerder wonderlijk dat er in de afgelopen 26 jaar geen overstromingen hebben plaatsgevonden dan dat er nu pas weer een is.
Het klimaat is een buitengewoon complex en chaotisch geheel , waarbij zeker 50 factoren een rol spelen en ja, ook CO2. Om vol te houden dat dit de enige doorslaggevende factor is, gaat te ver en is wetenschappelijk niet vol te houden. De consensus hierover is dan ook suspect, want een causaal verband is niet aantoonbaar.
De euforie over de maatregelen van de EU, lijkt mij geheel misplaatst, omdat men nog steeds biomassa als CO2-neutraal aanmerkt, wat het beslist niet is!
Europa is verantwoordelijk voor slechts 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot en die is de afgelopen jaren ook nog eens met 24% afgenomen en dat terwijl de rest van de wereld, w.o. China, India en de VS, steeds meer CO2 is gaan uitstoten. (Bron: Remco de Boer, Radio 1 hedenmorgen). De bijdrage van Nederland is geheel te verwaarlozen.
De blijdschap van Kalshoven lijkt mij een beetje prematuur. Hoe die maatregelen gaan uitpakken, staat nog te bezien. Dat de eindrekening bij de burgers op de mat dwarrelt, is evident’.
Een hoop geld uitgeven en daarvoor geheel niets terug krijgen, zelfs niet de garantie dat het klimaat binnen de perken blijft, is wel een erg groot offer.
Tenslotte: de Staalindustrie is grotendeels in handen van India en China. Het is bijvoorbeeld voor Tata slechts een pennenstreek om bijvoorbeeld de Velsense productie over te brengen naar één van hun vele fabrieken in India. Europa zal dan met CO2-heffingen komen bij de import.
Dan wordt het staal nog steeds ‘vuiler’ geproduceerd dan de Velsense. Bovendien kan India besluiten om, bijvoorbeeld vanwege de werkgelegenheid, de heffing voor z’n rekening te nemen. In dit zwarte scenario zijn wij de staalproductie kwijt, wordt er vuiler geproduceerd en leidt de opgelegde heffing op geen enkele manier tot minder CO2-uitstoot.
Naar mijn mening hebben uw lezers recht op informatie. En dan bedoel ik cijfers.
Mee bewegen met alarmisten vind ik niet horen bij een kwaliteitskrant.
“Een hoop geld uitgeven en daarvoor geheel niets terug krijgen”
Dat is niet waar.
We krijgen er een gezondere omgeving/lucht voor terug waardoor we langer gezond kunnen leven!
En dat voor een klein beetje extra geld…
NB
Kernenergie is helemaal geen optie omdat die onze genen en daarmee ons nageslacht beschadigt:
http://goo.gl/RzZwcV
Jij bent een propaganda mens, je had vroeger niet misstaan in Yugoslavia of als ijzeren Bertha in de DDR, mysterieuze code cijfers omroepen.
En daar is Bas weer met de Scherb science fiction
Beste Bas Gresnigt, Seb, BmG,
Alle weerwoord aan jou is paarlen voor de zwijnen. Het komt niet binnen, het landt niet.
En vervolgens blijft je stug je duizend keer ontkrachte onwaarheden ventileren op het internet.
(Ik sla deze reactie op voor copy-paste)
Hans Erren
Dat lijkt me ook een goed idee voor anderen. Bas bedrijft slechts propaganda voor of tegen.
“Klimaatontkenners vormen een uitstervend ras.”
Alsof zo’n ras bestaat, niemand wordt geboren als klimaatontkenner. Klimaatontkenner is een verzonnen frame bedacht door kennis ontberende stakkers die behalve dat ze in het duister tasten ook geen weerwoord hebben en dat ook niet kunnen verdragen. Denkramen waar je niet tegen bent opgewassen in oneliners weg zetten lijkt de politieke norm geworden.
Ver genoegzaam suggereren dat een bepaald ras uitsterft zijn bovendien bedenkelijke uitspraken gedaan door enge mensen. Wat rest is een naar clubje strebers, ideologen die het roerend met elkaar eens zijn en wee je gebeente ze niet te aanbidden. Tot de pleuris uitbreekt in het immer falende Utopia.
Klimaatontkenners zijn de nieuwste joden. En Timmermans de nieu…. Tja. Het is weer het oude liedje. De vijand heeft het gedaan. Wat dat betreft past Timmermans in de traditie…..Hij denkt zelf messias. Maar hij kan alleen voedsel wegtoveren. Kortom, als hij echt bang was en een ramp voorzag dan was hij mild over de klimaatontkenners. In het fanatisme verraden zich de kwade bedoelingen en de geheime agenda’s.
We worden opgeroepen om allemaal ons steentje bij te dragen aan de klimaatpreservering. Bloed, zweet en tranen zal het kosten, maar de resultaten zullen geweldig zijn. Als we niks doen gaat de wereld ten onder. Bij aanhoren van de laatste rede in het EU parlement zag ik een oud, vreselijk visioen voor me: “Nun, Volk steh auf und Sturm brich los!”
“als hij echt bang was en een ramp voorzag dan was hij mild over de klimaatontkenners.”
Scherp!
Sorry, na 2 fouten nu goed.
Uit de post hierboven:
“Alle maatregelen om de CO2-emissies tegen te gaan … leveren alle inspanningen, met hun gigantische financiële offers, niets op….”
Niets gigantische financiële offers.
De migratie van met kolen, gas en kern opgewekte elektriciteit naar door wind en zon opgewekte elektriciteit kost nu al weinig en gaat nog minder kosten dankzij de kostendalingen bij wind en zon!
Kijken we naar de groothandelsprijzen dan zien we dat die al bijna even hoog zijn als de garantiebedragen die grote wind & zon producenten krijgen (7,2 – 11,2 cent/KWh gedurende alleen de eerste 15jaar), kijken we naar de prijsontwikkeling van wind en zon dan gaan die prijzen verder omlaag.
Bij offshore wind worden voor nieuwe projecten inmiddels al helemaal geen garanties meer verstrekt.
Er is dus gegeven de kostendalingen van zon en wind sprake van garantiebedragen tot gemiddeld hoogstens 1 cent/KWh. NL verbruikt 111TWh/a.
Dus als alle elektriciteit met wind en zon wordt geproduceerd dan is het totale garantiebedrag ~€1miljard/jaar voor heel NL. Dat is ~0,1% van ons nationaal inkomen
En dat bedrag is afnemend dankzij de kostendaling van wind en zon. Over een paar jaar (2025?) zullen onshore wind en zon ook geen garanties meer nodig hebben.
Het grote voordeel van wind en zon ten opzichte van fossiel en kern is het gegeven dat wind en zon geen gif verspreiden. Kernenergie verspreid zelfs straling die de gezondheid en intelligentie van onze volgende generaties aantast. Alleen vanwege dat gezondheidsvoordeel zouden we die extra cent/KWh graag moeten willen betalen!
NB
Opgemerkt zij dat de reguliere groothandelsprijzen toenemen vanwege:
– de kostenstijging van ETS emissie certificaten naar >€50/tonCO2.
– de kostenstijging van olie en aardgas (deels door verbruikstoename olie en de gasprijs is deels aan de olieprijs gekoppeld, deels de VS boycot van de 2e aardgas pijp van Rusland naar Dld door de Oostzee, e.a.).
“Het grote voordeel van wind en zon ten opzichte van fossiel en kern is het gegeven dat wind en zon geen gif verspreiden.”
Heel juist. Maar niet voor wat betreft de productie van de benodigde grondstoffen om zonlicht en de wind om te zetten in bruikbare energie. Merkwaardig dat je dit feit keer op keer ontkent.
seb
Zie: Hans Erren 18 jul 2021 om 15:09
Geweldig Gresnight,
Gemini 20 MW
Westermeerwind 21 MW
Neerkant stond gisteren stil toen ik er naast reed, het hele vergezicht verpest in die richting over de maas met de Eiffeltorens die er geplaatst zijn.
Al met al, deze maand verwaarloosbare opbrengst voor zulke dure parken.
Natuuraangedreven stroom is nog lang niet rijp voor een gedegen netwerk met betrouwbaren stroom.
Daarbij reken jij met prijzen waar een consument nooit en te nimmer van gaat profiteren, energie word alleen maar duurder door al de belastingen die geheven worden, en dat word alleen maar meer en niet minder.
Straks rijden auto’s op perslucht, en die lucht ga je nog duur betalen.
Na een paar jaar energie transitie produceren wind+zon in het eerste half jaar al 22% van onze stroom!
O ja Gresnigt, volgens CBS toch niet.
11 procent energieverbruik in 2020 afkomstig uit hernieuwbare bronnen.
Daarbij is de helft ook nog een keer biobrandstoffen, oftewel bossen opstoken.
Ik tel een heel jaar en geen half jaar.
En bomen stoken is geen hernieuwbare, dat zijn barbaarse middelen.
En ook daartegen net als tegen molens zal de weerstand blijven groeien.
Theo, wij, mijn vrouw en ik, zijn er even een weekje tussenuit. Voor het weer, de omgeving en de rust hoeven we dat niet te doen, maar toch je wilt wel eens wat anders
Vanaf omgeving Carcassonne via Castres, Albi en Rodez naar Saint-Flour en zo veel mogelijk via departementale weggetjes. Voor een groot deel over de zeer dunbevolkte hoogvlakte van het Centraal Massief op ongeveer 1000 meter hoogte. Een ideale omgeving voor molentjes en je ziet er dan ook duizenden staan. Grapje; ze waren op de vingers van 1 hand te tellen. Wel op meerdere plaatsen grote borden waarop werd medegedeeld, dat molentjes echt niet hoeven. En Bas maar zeiken over het sluiten van kerncentrales in Frankrijk. Mijn hemel, zo stom kom je in het wild niet meer tegen. Hij zal wel weer reageren met een verwijzing naar een of andere vage site waarop staat dat de KC’s hier gaan sluiten
Bas doet denken aan die wappies die nu met foto’s komen aanzetten waarop de enorme protesten in de Franse steden te zien zouden zijn tegen de Coronamaatregelen. Blijken bij nadere bestudering foto’s te zijn uit 2018 en 2019 van de Gele Hesjes.
Ik zie het al voor mij: straks moet het hele defensieapparaat electrisch uitgerust zijn (fossielvrij) Electrische voertuigen, tanks, vliegtuigen, schepen etc. Allemaal aan de laadpaal. Hoe krankzinnig wil je het hebben?
Tegen die tijd bestaan er geen laadpalen meer. En ook geen accu’s. Ik denk energie via de vangrail. Die er dan niet is om auto’s te beschermen maar de bomen tegen “blikdood”.
Ik heb het die d66 mevrouw in de 2e kamer al horen noemen (en nu maar wachten of dit wordt afgevangen door het spamfilter, 3, 2, 1……) de defensie “specialiste”.
Ik merk op dat seb het niet me eens is. “De vijand wordt verzocht nu even niet aan te vallen, we moeten de tanks nog even opladen”. Er was vroeger ook een anekdote met gelijke strekking bij invoeren vh weekendverlof “de vijand wordt verzocht ons land niet binnen te vallen tussen des vrijdag’s 16:00 en des maandag’s 09:00, daar dan niet op enige tegenstand van betekenis gerekend hoeft te worden”
Ik stel me zo voor dat de reddings- en bergingsarbeiten in de door de overstromingen getroffen gebieden worden uitgevoerd door machines die op alleen elektriciteit werken. Benieuwd of die Leopard Bergepanzer ook met accu’s zo effectief zijn.
Zouden de linksgroene stemmers in die getroffen gebieden blij zijn met die door fossiele brandstoffen aangedreven werktuigen? Ik vrees dat ze het vreselijk vinden, want ze willen schone lucht in ademen en geen met door fijnstof uit dieselaggregaten bezwangerde lucht.
Nu kun je over Adolf H. veel zeggen, maar zijn constructeurs hadden kennelijk een vooruitziende blik. Een van de laatste ontwikkelde Panzer had elektromotoren, weliswaar gevoed met een dieselgenerator. Kennelijk begrepen zijn technici toen wel dat zo’n loodzwaar pantservoertuig met akku’s zeker niet van z’n plaats zou komen en het op het moment surpreme zou laten afweten.
ATTENTIE: Wij herhalen alsmaar er is geen klimaatcrisis. We moeten ons aanpassen aan de natuur. Niet hem bevechten.
De juli 2021 overstromingen tonen wat er gebeurt, als je waarschuwingen in de wind slaat.
https://www.clepair.net/Watersnood_Duitsland.pdf
Dat is inderdaad de juiste boodschap Kees. Luister naar de experts, hun modeluitkomsten en daarop gebaseerde waarschuwingen. Dat kan veel toekomstige ellende voorkomen.
Weerman Peter Kuipers Munnike verklaarde gisteren bij Nieuwsuur dat de overstromingen ook zonder klimaatverandering zou zijn ontstaan (hij meende wel dat de overlast zonder klimaatverandering minder zou zijn geweest).
…. maar luister niet naar modellen die gebaseerd op het onmogelijke RCP8.5 scenario.
Dan blijft er dus alleen een lukewarme opwarming over.
Ik denk niet dat er modellen beschikbaar zijn die exact kunnen aangeven hoeveel minder de overlast zou zijn geweest zonder klimaatverandering.
Nog sterker, ik vrees dat onze weerman vooral heeft zitten speculeren over de impact van klimaatverandering bij deze ramp.
Hij onderkend hierbij waarschijnlijk ook niet dat de natuur zelf ook voor een flink deel voor de klimaatverandering heeft gezorgd (ik veronderstel hierbij nu even dat het iets minder dan de helft kan zijn).
Met ‘de helft’ bedoel ik enkel het fenomeen van de klimaatverandering.
De impact van klimaatverandering op de ramp kan denk ik veel kleiner zijn dan de helft (mogelijk is deze invloed nihil).
Het is niet voor niets dat volgens de WMO aan het weer gerelateerde incidenten/gebeurtenissen eigenlijk nooit direct met klimaatverandering in verband kunnenn worden gebracht, net zo min als individuele temperatuur records hiermee in verband kunnen worden gebracht.
@Hans Erren
RCP8.5 is zo gek nog niet
https://twitter.com/gjvoldenborgh/status/1414941672367140880/photo/1
@Marijn van Mensvoort
Je speculeert er weer lustig op los.
“Ik denk niet dat er modellen beschikbaar zijn die exact kunnen aangeven hoeveel minder de overlast zou zijn geweest zonder klimaatverandering.”
Met het wordt “exact” bouw je een stropop.
Maar er valt wel iets over te zeggen. Dat vakgebied het attributie. Volg van Oldenborgh daar maar over. Je beschuldiging jegens Kuipers Munneke is dus vooral gebaseerd op onwetendheid.
Kuipers Munneke volgt van Oldenborgh en dus de experts met hun modellen en waarnemingen. Kees Le Pair adviseert in zijn reactie hetzelfde te doen.
Rcp8.5 is science fiction.
Modeleur, de laatste woorden van Peter Kuipers Munneke waren glashelder: de overstromingen kunnen niet geheel aan klimaatverandering worden toegeschreven.
Hij praat enkel over dat klimaatverandering de impact wel zou hebben verergerd.
Hij sprake met geen woord over de mate waarin dit het geval is; we kunnen logischerwijs niet uitsluiten dat de impact gering is geweest met name omdat de ramp zich heeft aangediend tijdens een relatief koele periode – die bovendien eigenlijik ook in verband kan worden gebracht met de La Nina.
Het standpunt van de WMO is ook glashelder: individuele gebeurtenissen kunnen per definitie niet aan klimaatverandering worden toegeschreven, maar dat is wel wat Peter Kuipers Munneke en jij hier probeert te doen.
PS. Het zegt genoeg dat van Oldenborgh geloof hecht aan RCP8.5 terwijl het een omstreden model betreft; in feite praten we hierbij over het meest alarmistische scenario – je wekt de indruk dat jij dit ook hebt omarmd… immers, waarom zou je hier nu anders naar willen verwijzen? Dit valt niet te verenigen met de claim van een ‘Luke-warmer’.
(Je overige suggesties raken ook hier weer kant noch wal)
Science fiction, Hans?
Follow the data
Martijn, je vetgedrukte letters van Kuipers Munneke onderschrijf ik. Voor de rest speculeer je er weer lustig op los:
1. RC8.5, zie de data van van Oldenborgh.
2. Dat La Nina een duidelijke link zou hebben met een relatief koele periode in onze regio tijdens de ramp.
3. De WMO onderschrijft de attributie studies
Re: Modeleur 18 jul 2021 om 17:40
Wat zeg je hier nu eigenlijk?
PS. Zelfs Wikipedia vermeldt het volgende:
“In 2010-2011 zorgde La Niña onder andere voor hevige regenval en overstromingen in Australië en Europa en voor modderstromen in Brazilië.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/La_Ni%C3%B1a
… En nu dus opnieuw relatief veel neerslag tijdens een La Nina periode die zorgt voor de overstromingen in Europa.
(Dat attributie modellen de impact hiervan niet herkennen dat zegt wellicht iets over de basis waarop deze zijn gebaseerd; het afgelopen decennium toont een realiteit die wijst op een duidelijk patroon m.b.t. meer extreme neerslag in Europa – in combinatie met relatief koele periodes: in de Bilt was het jaar 2010 nota bene met afstand het koudste jaar sinds 1996)
Martijn, je linkte La Nina eerder aan relatief koele periode, nu ineens aan neerslag. Je verzet de doelpalen.
Er zijn ook velen die naar IPCC -experts luisteren.
Ik had het over metingen gevolgd door waarschuwingen. Niet over modeluitkomsten gevolgd door alarm.
Sorry Kees, maar dan zul je toch eerst even moeten verdiepen in het werk van Hannah Cloke, professor of hydrology at Reading University, waarnaar je verwijst. Dat heb je (nog) niet gedaan blijkens je reactie.
Zoek maar eens op Copernicus Emergency Managent Service en het het gereedschap dat ze gebruiken om te komen tot waarschuwingen.
Modeleur een scenario is geen data.
Science fiction RCP8.5 (eerder SRES A1FI) -uitkomsten voor 2100 zijn toch echt de basis van het IPCC alarm.
Data bepalen wel welk scenario op een bepaald moment het meest realistisch is gebleken. Voorlopig is dat RCP8.5 en dat terwijl Europa al een behoorlijke CO2 reductie heeft gerealiseerd……..
Peter Kuipers Munnike, citaat Nieuwsuur:
“… Kijk, dit was 100 jaar geleden ook gebeurd hè, dan hadden we ook een koude-put kunnen hebben en dan hadden we ook overstroomde rivieren kunnen hebben. Maar het is nu meer en het nu groter.”
https://twitter.com/Nieuwsuur/status/1416486073136463880?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet
(Metname de laatste woorden van Munneke zijn veelzeggend m.b.t. hoe vaag zijn claim in feite is want in het interview erkent hij ook dat de modellen te kort hebben geschoten, omdat ze deze grote hoeveelheden neerslag niet hebben voorzien)
Overigens, het is bekend dat de meest extreme omstandigheden zich slechts zeer incidenteel voordoen.
De overstromingsramp vormt een incident en zou daarom heel goed tot deze categorie omstandigheden kunnen blijken te behoren.
Bovendien, het IPCC erkend dat er eigenlijk (nog) geen sprake is in de toename van extreme weersomstandigheden (dit onderwerp is op dit platform vaak genoeg onder de aandacht gebracht). Men vreest vooral dat dit in de toekomst mogelijk wel het geval zal zijn.
Desalniettemin denken veel mensen dat dit nu al op grote schaal het geval zal zijn.
Dit zegt waarschijnlijk vooral iets over de toon waarmee er over dit onderwerp wordt gesproken, ofschoon sommige klimaatwetenschappers wel menen dat dit nu al het geval zou zijn… maar die zijn in feite bezig met het construeren van een papieren werkelijkheid – op basis van cherry-picking (want het IPCC spreekt dit toch echt tegen in zijn rapporten).
Het is algemeen bekend dat het IPCC conservatief is diens uitlatingen
Re: Modeleur “Het is algemeen bekend dat het IPCC conservatief is diens uitlatingen.”
Onzin, want het IPCC gebruikt zelf immers ook het RCP8,5 scenario.
(Wellicht dat dit in de ogen van de meer alarmastische figuren het geval lijkt te zijn – waartoe jij jezelf mag rekenen, alhoewel ik vermoed dat je hierover zelf vast ook weer heel anders zult denken)
PS. Recent is nota bene gebleken dat het IPCC zelfs is begonnen met het voeden van totaal absurde speculaties over het uitsterven van de mensheid t.g.v. klimaatverandering. Mensen die nu nog steeds menen dat het IPCC ‘conservatief’ zou zijn met het maken van haar inschattingen, die zijn vast ook al weer vergeten dat het IPCC in het verleden nauwelijks inspanningen heeft verricht om diverse weinig realistische zeer alarmistische inschattingen recht te zetten (denk bijvoorbeeld aan het totaal absurde verhaal over het verdwijnen van de Himalaya gletsjers voor het jaar 2030… terwijl de betrokken expert sprak over het jaar 2300 bleek pas jaren later).
IPCC gebruikt alle scenario’s, ook diegenen met minder CO2 uitstoot, die momenteel minder aansluiten bij dat dan RCP8.5. Ook hier speculeer je er vrolijk op los.
(Da’s een open deur; immers, in de klimaatwetenschap wordt gewerkt op basis van probablistische modellen; tegelijkertijd zijn er binnen het IPCC duidelijk zeer activistische krachten actief … maar ze staan op het punt om hun eigen geloofwaardigheid te grabbel te gooien door in het nieuwe klimaatrapport te zinspelen op de ondergang van de mensheid. Daarmee gaan ze mogelijk een hele grote groep mensen van zich doen vervreemden, want dit zal in de ogen van vele mensen een onacceptabele boodschap zijn en in feite zegt dit heel veel over de drijvende kracht achter de klimaatwetenschap. Een beschrijving is wat anders dan ‘speculatie’ – je zit overduidelijk veel te emotioneel in de discussie waardoor zelf de materie eigenlijk veel te associatief benaderd)
Alweer fout. De gehanteerde modellenzijn niet probabilistisch, maar deterministisch. Door meerdere modellen te gebruiken en/of modellen vaker te draaien met andere beginvoorwaarden creëer je ensembles o.b.v. waarvan je probabilistische uitspraken kunt doen.
Algemeen bekend is (lees Donna Laframboise’s analyse van de werkwijze van het VN-IPCC)) dat het VN-IPCC voor 70% bestaat uit afgevaardigde politieke ambtenaren, 5% uit milieuactivisten vanuit NGO’s en 25% procent natuur- en scheikundigen, de laatsten zitten overigens allen in WerkGroep 1 (klimaatwetenschap).
Ik lees thans ‘Warme aarde, Koel Hoofd’, waarin auteur Simon Rozendaal over het overdrijven in haar rapporten door het VN-IPCC uitgebreid en gebalanceerd verslag van doet. Rozendaal beschrijf dat de neiging tot overdrijven ook bij de wetenschappers van het VN-IPCC ingeslopen was door de internationale journalistieke en activistische politieke ‘urgentie’ veroorzaakt voorafgaand aan de ‘klimaat’-conferenties. https://www.climategate.nl/2021/01/94685/
“in het interview erkent hij ook dat de modellen te kort hebben geschoten, omdat ze deze grote hoeveelheden neerslag niet hebben voorzien”
De weermodellen hadden de extreme neerslag al enkele dagen van te voren in de smiezen.
https://www.weerwoord.be/m/2773490
Inderdaad Bart, de reactie van Kees Le Pair bevestigt dat ook. Kuipers Munneke zegt ook dat die hoeveelheden maandag in de modellen zaten.
Martijn van Mensvoort
Ook als het ietsjes warmer wordt, verdampt er meer water. Geheel volgens natuurlijke wetten. Soms valt het alleen op de “verkeerde” plaats. Het lijkt me een hele geruststelling dat de meeste regen boven de oceanen valt.
Daarnaast wordt er steeds meer verhard en gekapt en eroderen bodems. Die daardoor minder snel water op kunnen nemen.
Kortom, we moeten adapteren omdat het klimaat altijd veranderd.
Sommigen beweren dat het sneller gaat door wat meer CO2.
Maar vlak na het laatste glaciaal ging het véél sneller. Óók met de zeespiegelstijging. Ook toen was adapteren noodzaak. Maar toen woonden er nog weinig mensen in Nederland of wat er voor doorging naar de laatste maatstaven.
Als Frans Timmermans dus aan het sprokkelen gaat, voor de biomassacentrales wordt het alleen maar erger. Daar komen wateronttrekking en verdichting van bodems nog bij. Dat kon zelfs de rijksbouwmeester in Zomergasten (bewonderaar van Frans) nog vertellen. Voor de rest had hij zijn huiswerk maar matig gedaan. Een alarmist in de dop. Maar dat is voer voor een ander artikel.
Niet meer dan enkele modellen voorzagen vanaf maandag 12 augustus de grote hoeveelheden neerslag die vanaf 13 augustus is gevallen.
Het is niet voor niets dat experts stellen dat de modellen hebben gefaald + de betrokken experts hebben niet kunnen voorkomen dat de ellende zich op grote schaal heeft kunnen ontvouwen – mede doordat lokale overheden niet op de hoogte zijn gesteld.
Mensen die hier menen dat de functionaliteit van de modellen in het algemeen zou zijn aangetoond die zien de realiteit niet helemaal onder ogen… want de natuur heeft hierbij duidelijk voor een nogal grote onaangename verassing gezorgd; bovendien spreken sommige experts (waaronder Peter Kuipers Munneke) ook niet voor niets over een situatie die als “terra incognita” wordt omschreven – waarmee wordt gedoeld op omstandigheden die door de modellen op grote schaal niet of te laat werd onderkend waardoor er nauwelijks ruimte was om mensen tijdig te informeren.
12 en 13 augustus moet nog komen. Vier weken vooruit, nee zo goed zijn de modellen niet.
Lees de tekst in de link in de reactie van Kees Le Pair:
“This time, however, Efas found itself playing the role of
Cassandra.
It raised the alarm on July 10 — four days before the first floods —
with warnings to the German and Belgian governments about the high
risk of flooding in the Rhine and Meuse basins.
Over the next few days it produced minutely detailed charts correctly
predicting most of the areas that would suffer the heaviest damage.”
Tsja, ik doelde natuurlijk op 12 en 13 juli.
De voorspellingen betroffen veelal slechts waarschuwingen voor de mogelijkheid van overstromingen.
“warnings to ….. the high risk of flooding”
Het is duidelijk dat men dergelijke, op modellen gebaseerde, waarschuwingen maar beter serieus kan nemen.
@Kees, ook in Zuid-Limburg is nauwelijks gereageerd. Al om 16:00 uur s’middags spoelde het water over de brug in Mechelen (15 km voor Valkenbug) en steeg het water snel verder. Om 18:00 zaten de terrassen in Valkenburg nog vol met toeristen, zelf toen het water al over de weg spoelde tegen 20:00 uur is er geen alarm geslagen. Waar heb je een luchtalarm voor?
Het volgen van de waterstand is zo makkelijk, maar als niemand van de autoriteiten er gebruik van maakt waarvoor heb je het dan?
volg live de waterstand:
https://www.waterstandlimburg.nl/
Bij ons zijn de klimaat problemen naar de achtergrond geschoven. Ik weet niet prezies wat wij in de G20 doen, maar ik denk dat we samen met India maar altijd ja-knikken zolang als wat er maar investeringen naar ons toe komen. In ieder geval, vandaag schreef ik maar iets over onze eigen problemen. Hopelijk helpt het. (klik op mijn naam)
Nee. Merendeel op groene waterstof of andere groene brandstof.
Je kunt elektriciteit ook omzetten in benzine (er staat zo’n fabriek bij Audi Dld, audo auto’s rijden er op), aardgas (CH4), enz.
Kost iets meer en gaat met wat slechter rendement maar werkt wel. Zie bijv:
https://www.kit.edu/kit/english/pi_2018_009_power-to-gas-with-high-efficiency.php
omzetting naar methaan = aardgas met efficiency 75%.
(de installatie zit in de 2 zeecontainers op de voorgrond, het gebouw op de achtergrond heeft er niets mee van doen)
Experimenteel dus. Nog lang niet rijp voor productie, if ever.
Waarom wordt de energie die in de apparatuur wordt gestopt nooit meegeteld bij het berekenen van de efficiency?
Das EROIE Johan. EROIE is voor alle Bas-achtigen een Boulevard Of Broken Dreams.
Het is trouwens erg ongepast om in die stijf gesubsidieerde techno-utopia biotopen, het E-woord te laten vallen.
Dat doe je niet.
hahaha, Michiel
burst of laughter here
Die Seb toch. Waar haalt ie de koolstof vandaan? Uit de lucht zeker. Via de afvalverbranding zeker.
Grote sprongen “voorwaarts’ ; specialiteiten van dictaturen zoals destijds in Rusland onder Stalin door in te zetten op staalindustrie en o.a. het Aralmeer leeg te pompen voor katoenbouw. Ook Mao liet van zich horen met zo’n belofte wat in een catastrofe eindigde. Nu hebben wij te maken met de €-communist Timmermans die onder een hoedje speelt met de industrie die mogelijkheden ziet om de omzet te vergroten door fabricage van elektrische auto’s . Wij hebben al de vervanging van koelkasten gehad die van een andere freon soort voorzien moesten worden en vergeet de spuitbussen niet. Na die vervanging sloot het ozongat boven de Zuidpool dan ook onmiddellijk want dat klopte met de computermodellen want dat zijn de nieuwe heiligdommen van de politiek. Voor het gemak wil deze VVD/CDA/D’66 regering in Nederland de landbouw opruimen om plaats te maken voor bouwruimte om een nog hogere bevolkingsdruk/KM2 mogelijk te maken zodat met al die maatregelen een verhoudingsgewijs lagere vervuiling optreedt welke daarentegen in absolute zijn alleen maar toeneemt.
Oei, oei merkel onderuitgeschoffeld door de burgemeester van Schuld. Eerst toespraakje merkel bla bla Klimawandel bla bla en dan zegt de burgemeester ik wil daar graag wat aan toevoegen (door mij kort samengevat(Volgens de annalen (jaarverslagen) hadden we hier al hoogwater in 1795, toen was er nog geen Klimawandel. Filmpje zal komende dagen wel furore maken alvorens door twitter/youtube in de ban gedaan te worden. Ik ben bang dat al te veel mensen hiervan getuige zijn geweest.
https://twitter.com/EWagensveld/status/1416793748374237184?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Eembeddedtimeline%7Ctwterm%5Elist%3AVeren_of_Lood%3Anationaal%7Ctwgr%5EeyJ0ZndfZXhwZXJpbWVudHNfY29va2llX2V4cGlyYXRpb24iOnsiYnVja2V0IjoxMjA5NjAwLCJ2ZXJzaW9uIjpudWxsfSwidGZ3X2hvcml6b25fdHdlZXRfZW1iZWRfOTU1NSI6eyJidWNrZXQiOiJodGUiLCJ2ZXJzaW9uIjpudWxsfX0%3D%7Ctwcon%5Etimelinechrome&ref_url=https%3A%2F%2Fverenoflood.nu%2F
Maandagochtend teletekst ZDF, ARD eh NPO wordt geen melding van het “incident” gemaakt, allemaal keurig weg-geknipt/gemoffeld. Vooral geen kritische geluiden doorlaten lijkt het motto. Ook bij het VRT nieuws niets. Eindhovens dagblad/Telegraaf niets. In de laatste overigens wel een “kritisch” stukje een wetenschapster uit de UK die meldt dat de duitse, belgische en nederlandse authoriteiten niets hebben gedaan met de meldingen van een waarschuwingssysteem. Zie ook https://ejbron.wordpress.com/2021/07/18/explosief-met-het-oog-op-de-tragedie-europees-waarschuwingssysteem-voor-hoogwater-gaf-een-extreme-hoogwaterwaarschuwing-uit/
Fakenieuws creeert msm zelf door feiten niet te melden en maar huile arme journalisten etc. Idd de journalisten zijn arm, van geest dan he……
Kom op Seb, feiten zijn feiten. En dan een min duimpje? Ga toch weg.
Het is weer zover, zoek op merkel burgemeester Schuld (dorp), essentie merkel heeft het over Klimawandel, de burgemeester voegt toe in 1795 eerste vastgelegde overstroming toen was er nog geen Klimawandel. Afgang merkel
Merkel op bezoek in #watersnoodramp gebied #Schuld, begint verhaal over #klimaatverandering, en dan vraagt de burgemeester van dorp of hij even wat mag zeggen… komt met jaargangen van eerdere overstromingen, en zegt in kort “u verteld onzin”
Vooraf: Ik ben geen dominee noch priester, en ik kom ook niet van de bijbelbelt en het CDA kan ik niet luchten of zien.
Voor wie niet gelooft en/of wie niet nieuwsgierig is naar oude inzichten kan het volgende allemaal wel overslaan.
Tis weer zondag, beste lezer. De dag dat we de schepping gedenken. Hoe mooi het allemaal is op de aarde.
Het weer, of het klimaat, komt van God, zeggen gelovigen in de Bijbel. Hij straft soms met hagel, ijs, regen of zon. De kinderen van de boze ontkennen (uiteraard) het bestaan van God, daar zijn het de bozen voor, dus die leggen de schuld bij de mens, en dan vooral de ander, dit allemaal Bijbels gezien.
(Tis zondag, dus wellicht mag dit even?)
Dat klopt natuurlijk wel, want als de mens in zonde leeft, en dat kun je, als je niet helemaal achterlijk bent, wel inzien, dan is het niet vreemd dat die zijn eigen narigheid maakt.
Vroeger riepen de profeten dan regelmatig ook op om vooral niet meer te zondigen.
Maar de mens is niet schuldig op de wijze zoals de alarmisten laten zien, meen ik, dat is het punt dat ik wil maken. Het is de ongelofelijke immorele zondigheid van sommige mensen die leidt tot verdriet en wellicht wel tot het verzieken van het weer. Als het hart bedorven is, dan bederft ook het weer, zeg maar.
Dus we zouden niet alleen moeten stoppen met te veel energie te misbruiken, want dat doen wij, vind ik, maar we zouden ook de perverse levensstijl van sommigen moeten wijzigen.
En let wel; ik zeg niet dat God nu de temperatuur van de aarde doet stijgen, dat weet ik namelijk niet. Maar als de mensen zelf teveel warmte produceren, dan is het logisch dat de temperatuur een beetje stijgt. Echter, het lijkt mij dat de aarde zó perfect is, dat het allemaal wel mee zal vallen. Maar stoppen met vergif maken, oorlog, liegen, bedriegen (denk aan politici en aan hoe ons land verkracht wordt, maar ook volgepropt met ‘anderen’. Hoe de mensen door de msm misleid worden, enzovoorts enzovoorts.) is al een beginnetje. En daarvoor moeten we bij de zichzelf benoemde leiding zijn. Die veroorzaken veel van de narigheid.
Echter, Bijbels gezien is er een strijd tussen kinderen van het licht d.i. kinderen (zonen en dochters) van God tegen de kinderen van de duisternis. (Kinderen van het beest, de gevallen Engel die ook God wilde zijn en nu de aarde probeert kapot te maken uit nijd op God. Dát is er aan de hand.)
Zie toch hoe sommigen liegen en bedriegen! De ene leugen is nog niet uit de ‘mond’ of de volgende wordt weer verzonnen.
Ik denk dus dat er een strijd gaande is tussen goede mensen en slechte mensen. En dat uit zich ook in de wat overdreven klimaat-hysterie.
En, zoals Jezus dat ongeveer zei; “Wie mijn woorden niet begrijpt, die heeft de juiste afkomst niet.”. (Want wie van ‘de boze’ afstamt, die doet nu eenmaal boos. Dat is zijn karakter.(slecht))
Lezen.
Een artikel dat precies de vinger op de zere plek legt.
https://www.geenstijl.nl/5160183/geldblog-de-slow-motion-putsch-door-de-eu/#more
En het vervelende is dat nog heel weinig mensen in de gaten hebben wat er werkelijk staat te gebeuren.