Auteurs: Kate Jiang en Jennifer Zeng.
Vertaling: Martien de Wit.
Naarmate China’s productie van ‘nieuwe energie voertuigen’ (vnl. elektrische auto’s, scooters en motoren) snel groeit, waarbij de helft van de wereldwijde productie nu uit China komt, kan de enorme hoeveelheid afgedankte accu’s ‘rampzalige’ milieuproblemen en ‘explosieve vervuiling’ met zich meebrengen, aldus de staatskrant Xinhua.
Volgens Xinhua zal de cumulatieve hoeveelheid afgedankte accu’s in China in 2020 200.000 ton (ongeveer 25 GWh) hebben bereikt en in 2025 zijn toegenomen tot 780.000 ton (ongeveer 116 GWh).
Meer dan de helft van de oude accu’s wordt echter niet via de juiste kanalen gerecycled, maar ‘opgepikt’ door niet-gekwalificeerde kleine fabrieken die niet veel investeren in milieubescherming, aldus het bericht.
In het algemeen bedraagt de levensduur van accu’s voor elektrische voertuigen ongeveer 5-8 jaar. Als de afgedankte accu’s niet op de juiste manier worden verwijderd, zullen zij het milieu op rampzalige wijze vervuilen, ondanks het feit dat deze elektrische voertuigen ooit werden bedacht om ‘schoon’ en milieuvriendelijk te zijn.
Professor Wu Feng van het Beijing Institute of Technology vertelde de Chinese media: “Een accu van 20 gram van een mobiele telefoon kan drie standaard zwembaden met water vervuilen, en als hij op het land wordt achtergelaten, kan hij 1 vierkante kilometer land voor ongeveer 50 jaar vervuilen.”
Vergeleken met de accu’s van mobiele telefoons is de vervuiling die wordt veroorzaakt door de accu’s van grote nieuwe elektrische auto’s ernstiger.
Deze accu’s bevatten zware metalen zoals kobalt, mangaan en nikkel, die niet vanzelf worden afgebroken. Mangaan, bijvoorbeeld, vervuilt de lucht, het water en de bodem, en meer dan 500 microgram per kubieke meter in de lucht kan mangaanvergiftiging veroorzaken.
In 2010 was er een noodsituatie ontstaan voor het drinkwater in de provincie Guangdong, toen het mangaan in het drinkwater de veilige standaardniveaus overschreed.
Een andere belangrijke bron van vervuiling in lithium-ionaccu’s is de elektrolyt. Het lithiumhexafluorofosfaat (LiPF6) in de elektrolyt wordt in de lucht gemakkelijk gehydrolyseerd tot fosforpentafluoride, waterstoffluoride en andere schadelijke stoffen, wat een grote bedreiging vormt voor de bodem en de watervoorraden.
Fosforpentafluoride is een sterk irriterende stof voor de menselijke huid, ogen en slijmvliezen, en is ook een zeer reactieve verbinding die in vochtige lucht hevig hydrolyseert, waarbij giftige en corrosieve witte dampen van waterstoffluoride vrijkomen.
Illegale en onjuiste verwijdering van gebruikte en afgedankte accu’s
Op het vasteland van China is het niet ongewoon dat elektrolyten van accu’s zonder behandeling rechtstreeks worden gedumpt.
In 2015 heeft het volksgerechtshof van het Tianhe-district in Guangzhou, provincie Guangdong, een vonnis geveld in een zaak van illegale verwijdering van gebruikte en afgedankte accu’s.
Volgens het vonnis heeft de gedaagde de gebruikte accu’s gedemonteerd en de elektrolyt rechtstreeks op de grond gedumpt. De pH-waarde, zink, koper, chroom, lood en andere waterverontreinigende stoffen in de ter plaatse genomen monsters overschreden de lozingsnormen die zijn vastgesteld in de “Guangdong Local Standard Water Pollution Discharge Limits”, waarbij de concentratie van zink de norm met een factor 4,73 overschreed, die van koper met 5,29, die van lood met 5,42 en die van cadmium met 27,1.
In 2016 kwam de eerste zaak van accuvervuiling in Suzhou City, provincie Jiangsu, voor de rechter en werd de betrokken man aangeklaagd voor het rechtstreeks dumpen van elektrolyt. In november 2016 werd hij veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf.
In 2018 nam de politie in Shenyang City, provincie Liaoning, een illegale loodraffinaderij in een industriepark in Tieling City, Liaoning, in beslag en nam 330 ton afvalaccu’s in beslag.
De politie ontdekte dat de illegale loodraffinaderij “geweld gebruikte om de accu’s op ongepaste wijze te ontmantelen” en illegaal 50 ton zwavelzuur rechtstreeks op nabijgelegen land loosde, wat tot ernstige en onomkeerbare vervuiling leidde.
Bovengenoemde gevallen zijn slechts drie voorbeelden. Er zijn meer berichten over afgedankte accu’s die het water, het land en de lucht in China ernstig vervuilen.
Li Yongwang, algemeen directeur van Synfuels China, zei in een interview met de Chinese krant Yicai dat de accu’s van elektrische voertuigen waarschijnlijk veel meer vervuiling zullen veroorzaken dan de uitlaatgassen van brandstofvoertuigen.
Hij zegt, dat terwijl uitlaatgas-vervuiling kan worden beheerst, het recyclen van auto-accu’s moeilijk is, de kosten hoog zijn en dat als het totale volume van elektrische voertuigen 10% van het totale aantal voertuigen bereikt, er “catastrofale” problemen zullen ontstaan.
Cao Hongbin, een onderzoeker aan het Instituut voor Procestechniek van de Chinese Academie van Wetenschappen, vertelde de staatskrant Xinhua dat de afgedankte accu’s nog steeds hoge voltages bevatten, variërend van 300-1000 volt. Als zij tijdens de recycling-, ontmantelings- en verwerkingsfasen verkeerd worden behandeld, kan dit onder meer leiden tot brand, explosies, verontreiniging met zware metalen en organische emissies.
Minder dan de helft van afgedankte accu’s gerecycled via de juiste kanalen
China’s ministerie van Industrie en Informatietechnologie bracht in 2018 de “Tussentijdse maatregelen voor het beheer van de recycling van accu’s van elektrische voertuigen” uit, waarbij de hoofdverantwoordelijkheid voor de recycling van deze accu’s bij de voertuigfabrikanten werd gelegd en 27 ondernemingen werden opgenomen in de lijst van degenen die voldoen aan de “industriespecificatie van het uitgebreide gebruik van afval accu’s van elektrische voertuigen”, of de “witte lijst”.
De staatskrant People’s Daily wees er echter op dat veel afgedankte accu’s door niet-gekwalificeerde kleine fabrikanten tegen “hoge prijzen” werden afgenomen.
Feng Xingya, algemeen directeur van de GAC-groep, vertelde People’s Daily dat “alle grote fabrieken proberen de accu’s te recyclen, maar dat niet veel fabrieken echt in staat zijn om accu’s terug te krijgen.”
Volgens de Chinese krant Caixin, zei Yang Xulai, professor aan het Hefei College en voormalig vice-directeur van Guoxuan High-Tech Institute, dat het afval en gebruikte accu’s voornamelijk via drie kanalen komen: autoverkoop & service winkels, sloopauto’s en restproducten van de accufabrikanten.
Hij zei dat alleen de restproducten van accufabrikanten in de juiste recyclingkanalen terecht zijn gekomen, terwijl niemand weet waar de accufabrikanten uit de andere kanalen heen gaan. Bao Wei, algemeen directeur van een op de witte lijst geplaatste onderneming, Zhejiang Huayou Recycling Technology, zei dat momenteel minder dan de helft van de afgedankte accufabrikanten via de juiste kanalen wordt gerecycleerd.
Snelle groei
Hoewel het probleem van de accurecycling nog niet is opgelost, neemt het aantal afgedankte accufabrikanten snel toe door de snelle ontwikkeling van elektrische voertuigen in China.
Het aantal elektrische auto’s in China is gestegen van 75.000 eenheden in 2014 tot 1.367.000 eenheden in 2020. En in mei 2021 blijven de elektrische auto’s van China nieuwe maandelijkse productie- en verkooprecords vestigen.
Volgens de China Association of Automobile Manufacturers bedraagt het aantal elektrische auto’s in China tegen eind mei 2021 ongeveer 5,8 miljoen, goed voor ongeveer de helft van het totale aantal elektrische auto’s in de wereld.
Dit gaat gepaard met de snelle ontwikkeling van de accu-industrie en de enorme toename van het aantal geplaatste accu’s.
In 2020 bereikte de cumulatieve geïnstalleerde capaciteit van accu’s in China 63,6 GWh, een stijging van 2,3 procent op jaarbasis.
Volgens Everbright Securities zal de cumulatieve vraag naar lithiumaccu’s van 2020 tot 2060 oplopen tot 25 TWh. Aangezien 1GWh accu overeenkomt met 600 ton lithiumcarbonaat, zal de vraag naar lithiumcarbonaat 15 miljoen ton bedragen.
Agressief industriebeleid
De enorme toename van geplaatste accu’s kan niet los worden gezien van de explosieve groei van elektrische voertuigen, die op haar beurt niet los kan worden gezien van het agressieve industriebeleid van de Chinese Communistische Partij (CCP).
In 2009 lanceerden de Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming van de CCP, het Ministerie van Wetenschap en Technologie, het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Industrie en Informatietechnologie het project “Tien steden, duizend voertuigen”, dat tot doel had om in drie jaar tijd in tien steden elk jaar duizend elektrische voertuigen te lanceren door middel van financiële subsidies. Deze steden zouden dan “modelsteden” worden voor andere steden om dit voorbeeld te volgen.
Sindsdien heeft de CCP een reeks beleidsmaatregelen ingevoerd om de ontwikkeling van de industrie van elektrische voertuigen te ondersteunen.
In 2014 keurde de Raad van State belastingvrijstellingen goed voor de aankoop van elektrische voertuigen, en in april 2015 gaf het ministerie van Financiën de “Mededeling inzake financieel ondersteuningsbeleid voor de bevordering en toepassing van elektrische voertuigen van 2016 tot 2020″ uit, die subsidies verstrekte aan consumenten die elektrische voertuigen kopen.
In september 2017 hebben het ministerie van Industrie en Informatietechnologie, het ministerie van Financiën en vijf andere departementen gezamenlijk de “Regulations for the Parallel Management of Average Fuel Consumption of Passenger Vehicle Enterprises and New Energy Vehicle Points,” ook wel bekend als de “Dual Points“-verordening, uitgevaardigd. In de verordening werd bepaald dat indien een autofabrikant geen of onvoldoende elektrische voertuigen produceerde, hij zou worden gestraft door een schorsing van de productie van auto’s met een hoog brandstofverbruik.
Vóór de invoering van deze verordening werd de productie van auto’s met een hoog brandstofverbruik alleen opgeschort of kregen autofabrikanten alleen toestemming om auto’s met een hoog brandstofverbruik te produceren als zij de norm voor het gemiddelde brandstofverbruik niet haalden.
“Dit beleid resulteerde in een snelgroeiende industrie,” vertelde de in Hong Kong gevestigde financieel analist Jiang Tianming de Epoch Times. “Echter, als de gebruikte batterijen niet effectief en milieuvriendelijk kunnen worden gerecycled, is de bewering dat elektrische auto’s ‘schoon’ en ‘milieuvriendelijk’ zijn ongetwijfeld onjuist.”
***
Bron hier.
Autos op gas lihkt mij veel beter. Of perslucht.
Perslucht werkt alleen goed in mijnen, waar de actieradius klein is en een luchtpomp standby.
Nee Hans schijnt toch van niet hoor.
Vroeger reden de treintjes in mijnen inderdaad op perslucht tegen ontploffing gevaar.
https://www.solutionair.nl/nl/#home
Dat is nog al wiedes, eigenlijk is die hele hernieuwbare zooi milieu vervuiling tot windmolens toe.
En iedereen weet hoe het gaat er zijn altijd mafia kanalen net als nu ook.
Wat hebben ze niet naar Afrika gesleept, en wij maar met de batterijen naar het Kruidvat inleveren voor het milieu te sparen, schepen waar astbest en chemicaliën in zitten laten we die maar in Afrika slopen.
En mag het daar niet meer dan laten ze het wel ergens anders doen.
Nu verkopen ze de hier afgedankte zooi voor een paar Euro aan Afrika, onder het mom zo hebben hun ook wat hernieuwbare energie, die vuile geldrakkers zijn wel slim, nog wat verdienen en nooit hoeven ze de boel te recyclen.
En dan nog een keer hoe gaan burgers zelf met de rommel om, batterijen, tablets, telefoons enz, is het niet meer goed vliegt het de kliko in.
Dan neem nog een keer al die hebbe dingetjes uit China met een eenmalig gebruik, wenskaarten met geluid er in, daar zit een Lithium batterij in met electronica, waar gaat het na gebruik heen, oud papier of kliko, hoe dan ook het word vervuiling.
De wieken gemaakt van meervoudige polymeren van tienduizenden afgedankte windturbines worden / kunnen niet gerecycled en worden als landfill gedumpt.
De milieuvervuiling van de mijning en raffinage van neodynium voor magneten in windturbines is enorm in China. Per type windturbine is 500 tot 1000kg neodynium magneten nodig die gekoeld moeten worden tot -240 grC om optimaal te werken.
De berg afgedankte zonnepanelen van glasscherven gemengd met chemische vervuiling is over 10 ~ 15 jaar een veel groter wereldwijd milieuvervuilingsprobleem.
Kortom ‘hernieuwbaar’ is uitgestelde mega vervuiling en enorme grondstoffen depletie.
Lekker ‘duurzaam’!
“…magneten nodig die gekoeld moeten worden tot -240 grC om optimaal te werken.”
Worden windmolens gekoeld tot 33 ° boven het absolute nulpunt??? Of heeft Scheffer geen flauw benul van wat hij wel of niet mag geloven?
De supergeleiders vervangen de grote en zware magneten in een conventionele windmolen. Net als in een klassieke fietsdynamo draaien de magneten daar rond binnen spoelen die de magnetische energie omzetten in elektrische. Krachtige magneten kun je ook maken met spoelen van supergeleidende kabel: ze zijn lichter, compacter en maken in veel mindere mate gebruik van zeldzame aardmetalen als neodymium. De lichtere turbine maakt dat ook de torenconstructie lichter kan worden uitgevoerd, terwijl de kleinere doorsnee het vervoer over de weg minder complex maakt.
Supergeleiders moeten wel worden gekoeld. De magneten in de nieuwe rotor zijn opgebouwd uit supergeleidende tape: op een flexibele stalen drager is een dunne laag supergeleidend materiaal aangebracht die de stroom geleidt. Begonnen met kleine stukjes tape op laboratoriumschaal, is dit inmiddels per kilometer te produceren. Compacte cryocoolers, dubbel uitgevoerd, draaien mee met de rotor, en zorgen voor een temperatuur van min 240 graden Celsius.
Het flauw benul zit duidelijk bij jou Patrick.
Zoek op Wikipedia ook eens naar de werking van een MRI-scanner en een wereld zal voor je open gaan.
Ik spreek bij deze wel de wens uit, dat je de rest van je leven verschoond zal blijven van een onderzoek in een MRI-scanner.
Overigens wel een compliment voor het feit dat je kennelijk weet hebt van het absolute nulpunt van 0 K of -273 C.
Bij het gebruik van de K-schaal i.p.v. de volkomen willekeurige C-schaal blijken de vreselijke temperatuurstijgingen ineens vrijwel te verdampen procentueel gezien. Verdampen, net als de miljarden belastinggeld die nu worden verziekt aan de klimaathysterie.
Maar goed, Frankrijk stevent af op een stopzetting van het plaatsen van molentjes, Duitsland zakt op dit punt ook steeds verder af en de rechtszaken in Nederland beginnen op gang te komen.
Al bij al een vreugdevolle ontwikkeling.
Johan, dit is zoals thorium-reactoren: het bestaat (nog) niet.
Het klinkt allemaal heel mooi en technisch, maar er is geen enkele commerciële windmolen die op dat principe werkt, hoogstens ergens wat experimentele modellen.
Johan van Leeuwen 28 jul 2021 om 10:22 : Klopt als een bus! Af en toe wat technische informatie is verhelderend bij de ‘schoon’ geachte / bestempelde ‘hernieuwbare’ energie
Die hypergeleiding en -240 grC ultra koeling gebruikt stroom 24 uur p/dag, ook bij windstilte. Naar elk windturbine park gaat stroom vanaf het vaste land.
Ook de benodigde centrale platforms met de ‘stopcontacten’ op zee (van 2 miljard € per stuk) nodig bij elk windturbinepark en ook elke windturbine gebruikt dus stroom 24 uur p/dag en ze hebben het gevaar van lekkage met het hoog giftige zwavelhexafluoride, afgekort SF6, dat 23.000 maal sterker broeikasgas is dan CO2, nodig ter voorkoming van kortsluiting en interne brand bij de transformatoren.
Allemaal lekker ‘duurzaam’ dus.
Seb, er staat streven er naar binnen 3 jaar …te presenteren. Het is er niet ! Je past weer het kijken in de glazen bol methode toe!
Oeps, bij de verkeerde terecht gekomen. Was voor Seb hieronder bedoeld.
@Scheffer,
“De wieken gemaakt van meervoudige polymeren van tienduizenden afgedankte windturbines worden / kunnen niet gerecycled…”
Dat is niet meer waar (voor zover het ooit waar was):
https://www.businessgreen.com/news/4031582/gamechanger-vestas-unveils-novel-wind-blade-recycling-technology
Kosten van diverse polymeren scheiden.staat in de kinderschoenen en is zeer kostbaar. Commercieel zonder zware subsidie niet interessant. Subsidie via belasting inning. Kan dus niet zonder subsidie. Die is er niet. Dus vervuiling.
Het produceren van de “groene duurzaamheid” (lees molens, PV’s en accu’s) kost veel energie. Dus milieubelastend. Wanneer het gemaakt is is het “duurzaam”. Wanneer het wordt gerecycled/gedumpt oud is het niet duurzaam.
De groene meisjes en jongens noemen dit toch echt duurzaam. Onnozele dwaze zijn het.
Elk voordeel heeft zijn nadeel, sprak Cruijff. Wat mij opvalt is dat er van alles wordt ontwikkeld om van fossiele energie af te gaan maar dat men niet verder denkt dat de neus lang is. Of het nu een accu is of een windmolen of een zonnepaneel, niemand schijnt zich te bekommeren over de vervolgstappen, namelijk recycling. Wanneer ik dit artikel lees bekruipt mij het bange gevoel dat er strenge maatregelen komen om te recyclen. Terecht uiteraard. Maar de geschiedenis leert ons dat er veel vervuilende producten in Afrika terecht komen, denk aan zwaar verontreinigde stookolie voor schepen. Tiende hands auto’s enz. Een ieder die wel eens in een Afrikaans land is geweest zou kunnen beamen dat je de moord stikt van de uitlaatgassen.
@ hr popma ” dat men niet verder dent dan de neus lang is” Haha . Het is precies andersom. Mensen denken dat de bedenkers van de energietransitie dom zijn of niet hebben nagedacht over ‘ recycling en ontmanteling ‘. Dat hebben ze nu juist wél ! Want het ging nu juist om de nieuwe economische orde met een injectie van biljoenen ( in de film Planet of the Humans spreekt de man van Goldman Sacks over 40-50 biljoen aan nieuwe investeringen) en werkgelegenheid creëren. Na de bouw en – gesubsidieerde – exploitatie komt een nog veel profijtelijker traject , namelijk de ontmanteling ( van oord ) en recycling ‘
Inderdaad zult u binnenkort lezen over strenge maatregelen en uiteraard dat u -de burger- wederom de eer heeft de rekening te mogen betalen . Wist de burger nog niet , maar zij wel hoor.
Om de burger een positief beeld te geven van ook deze fase in de orgie van verspilling en uitputting – werd het begrip ‘ circulair ‘ geïntroduceerd voor de verwerking van ultiem lineaire en irreversbele materialen zoals betonblokken, wieken van composietmaterialen en een epische berg afgedankte zonnepanelen. (semantiek )
Als gevolg van de succesvolle introductie van het begrip ( na duurzaam en hernieuwbaar ) is het al geruime tijd zo dat men, in reactie op berichten over de groeiende afvalberg van irreversibele stoffen, fijntjes wordt gewezen op het bestaan van bedrijven die van het afval weer een ‘grondstof’ maken.
Dat alles geheel volgens het scenario, zoals de business developers het al heel lang geleden hadden bedacht. Inclusief het dumpen van tweedehands windmolens in Afrika wat allang staande prakrijk is. Een nedrelandse ondernemer verkocht een windpark in Kenia zonder aansluiting op het net. Coca cola heeft een conventant met Stientje Veldhoven getekent oer de recycling van pet flessen , maar dumpt die gewoon in Kenia. Cruijf had het goed gezien
”ben ik nu zo dom , of zijn zij nu zo dom ” Louis van Gaal .
Moet zijn: “ben ik nu zo slim en zijn zij zo dom?”
@Dieter von Bartsch
Ai , daaruit blijkt maar weer hoe weinig verstand ik heb van voetbal . Maar onbedoeld was mijn versie wellicht toch correct.
Louis van Gaal staat bekend als een zeer bekwaam trainer, maar is bij het grote publiek niet erg gewaardeerd vanwege zijn ‘uitstraling’ zeg maar. Mensen houden van ideale schoonzoon -types. De overeenkomts met de energietransitie is dat ook daar mensen luisteren naar minder getalenteerden, maar vooral mensen die ze ‘ aardig ‘ of ‘leuk’ vinden. Ad van wiijk bijvoorbeeld voldoet aan het ideale profiel.
Dankzij dat hele simpele en archaïsche principe werd de gehele wereld volgeplempt met waardeloze productiemiddelen en beloondenden onnozele burgers de lachende brengers van het ‘ goede nieuws’ ( Al Gore ) met onmetelijke rijkdom en aanzien.
‘ the winner takes it all ‘. zong ABBA.
Als je wint heb je vrienden
Rijen dik echte vrienden
Als je wint nooit meer eenzaam
Zolang je wint
Doe Maar.
@Popma,
Het is al een tijd verboden om afgedankte spullen naar een ander land te verslepen.
Als daar de hand mee wordt gelicht dan kunnen betrokken ondernemers hier een aardige boete, zoal niet erger. tegemoet zien.
Alle problemen, die zich voordoen met de Green Deal en dus met de energietransitie komen voor 100% voort uit een zeer slecht management van de EU en haar aanhang van landelijke regeringen. Men heeft verzuimd om eerst duidelijke en werkzame alternatieven te ontwikkelen in plaats van hals over kop de gemeenschap op te zadelen met oplossingen die niet werken en bovendien steeds meer weerstanden opleveren. Verder zou het verstandig zijn om gehoor te geven aan de meldingen dat CO2 niet de grote boosdoener is en dus verder aanvullend onderzoek op dit gebied te doen. Dan zal blijken, dat Green Deal luchtfietserij is en dat kernenergie de beste oplossing zal zijn.
Dit houdt dus ook in dat er al duidelijke procedures hadden moeten zijn voor wat betreft de verwerking van afgedankte accu’s.
“EU … Men heeft verzuimd om eerst … werkzame alternatieven te ontwikkelen in plaats van … de gemeenschap op te zadelen met oplossingen die niet werken”
Wat werkt er niet aan zonnepanelen, windmolens en biomassa?
Vorig jaar hebben die al 26% van onze stroom geproduceerd terwijl we net een paar jaar bezig zijn.
1 De Li batterijen zijn tevens door hun energie inhoud potentiële bommen , explosie en brandgevaar loert om de hoek . Grote back up batterijen kunnen explosies veroorzaken groter dan de Beiroet explosie https://www.dailymail.co.uk/news/article-9775467/UKs-battery-farms-spark-fears-explosions.html samen met enorme verontreiniging van het milieu. Plaatsing van deze back ups , wat men nu reeds doet, is onverantwoord in dicht bewoonde regio’s.
2 Als compensatie voor de korte levensduur in wagens ( 5-8 jaar) wordt door diverse organisaties een hergebruik als “huisbatterij” voorgesteld om de levensduur te vergroten. Dit betekent in de toekomst met zekerheid meer woningbranden , doden en vervuilde omgeving
3 Blussen van Li branden is extreem moeilijk en zal hogere eisen stellen aan de brandbestrijding.
De wetgever moet nu maatregelen nemen wil men toekomstige rampen zo laag mogelijk houden.
Gebruikte accu’s vliegen vaker in de fik dan nieuwe.
Het is bij Stella fietsen al vaker gebeurd, de inruilers vatten vlam, meestal door defecte optimizers.
Sorry balancers, hoe kom ik nu bij optimizers, die zitten in bepaalde type zonnepanelen.
Dat valt wel mee. Ook vliegtuigen gebruiken ze.
En ik heb nog geen Tesla in fik zien staan vanwege de Li-ion accu.
@Theo,
Zonnepanelen bevatten geen optimizers.
Niet raar want ze worden gemaakt door een Israëlische firma.
De installateur schroeft ze tegen de achterkant van zonnepanelen tijdens de installatie (als de eigenaar die dingen graag wil hebben want ze zijn niet goedkoop).
Bas Gresnigt,
Doosjes onder panelen schroeven is oud, wel een beetje bij de tijd blijven.
Heden zijn ze geïntrigeerd, vroeger hebben ze dat ook al eens geprobeerd maar gingen snel defect.
Trouwens die optimizers zullen in de toekomst toch wel verboden worden, voldoen zeer zelden aan de EMC normen.
https://www.solar365.nl/bedrijfsnieuws/nieuw-in-europa-de-nieuwe-serie-slimme-zonnepanelen-van-solaredge-nu-met-ge%C3%AFntegreerde-power-optimizers-67A5AF.html
Electrische Volvo ook goed Bas?
https://www.nederweert24.nl/2021/07/12/accubrand-elektrische-auto-weert/
Nou Seb dan heb je niet goed opgelet. Ik heb er diverse berichten over gelezen in de msm. En ook in vliegtuigen zijn de nodige “ongelukjes” gebeurd met fikkende Li-ion akku’s. Wel bij de feiten blijven graag. https://www.ad.nl/auto/nieuwste-model-van-tesla-is-net-uit-en-er-vliegt-meteen-een-exemplaar-in-brand~a14bce0b/
Hans ik sluit me even aan want Gresnigt denkt weer alles te weten.
Zelfs het allernieuwste Tesla model brand, en hij claimt het nog veiliger als een Volvo.
En dan kom je er ook nog bijna niet uit, want de deuren gaan niet open, is toch niet te filmen.
https://nl.metrotime.be/nieuws/splinternieuw-topmodel-van-tesla-vat-vuur-tijdens-rijden-fotos
“Dat valt wel mee. Ook vliegtuigen gebruiken ze.”
“En ik heb nog geen Tesla in fik zien staan vanwege de Li-ion accu.”
Misschien wel een vliegtuig Bas?
lithium-ion battery fire in Boeing 787: U.S. NTSB
Investigators say the crash highlights the risks posed by lithium batteries, which are prone to overheating leading to intense fires. The NTSB held a two-day meeting in April to explore the dangers of these types of batteries. In a recent report issued by the FAA in conjunction with Transport Canada, the agencies predicted there will be an average of six cargo plane crashes between now and 2021, with four of them likely to be caused by battery fires.
Lithium backup batteries in the Boeing 787 Dreamliner overheated aboard two airplanes and prompted the FAA to ground the fleet for months earlier this year. Investigators in the UK, meanwhile, traced a fire this month in an Ethiopian Airlines Boeing 787 at London Heathrow International Airport to the lithium batteries in the airplane’s emergency locator transmitters.
Ik geef toe een paar jaar geleden, maar toch.
https://www.flyingmag.com/news/ups-747-crash-highlights-lithium-battery-danger/
Mooie foto Bas.
https://www.theverge.com/2021/7/2/22560662/tesla-model-s-plaid-fire-driver-battery-pennsylvania
Elektrische bussen branden ook…
https://www.nu.nl/287235/video/lopend-vuurtje-verspreidt-zich-over-elektrische-bussen-in-china.html
Elektrische fietsen ook.
https://www.dvhn.nl/groningen/midden-groningen/Bestuurder-van-elektrische-fiets-krijgt-de-schrik-van-zijn-leven.-Accu-vliegt-in-brand-en-explodeert-op-de-Noorderstraat-in-Sappemeer-26910682.html
Mooi hoor, die elektrische auto, vooral die elektromotoren. Alleen aan die accutechniek mag nog wel wat gesleuteld worden. En dat extra gewicht, goed voor tenminste 3 passagiers zonder overgewicht.
Dat worden dan vast weer accu’s met een hoog statiegeld. Te voldoen bij aankoop.
Dit artikel maakt heel terecht een punt van zorg ten aanzien van vervuiling. Alleen, die vervuiling is altijd bij een ander. De individueel banggemaakte mens wil maar één ding en dat is de belofte dat hij of zij geen nadeel zal ervaren van die verschrikkelijke klimaatverandering. Voorts beloven politici dat hun energietransitie die klimaatverandering tot stilstand kunnen brengen – voor het eerst in de 4,6 miljard jaar overigens – en de bangemaakte mens stapt over op de elektrische auto en kiest straks al die niet gedwongen voor andere producten die als CO2-neutraal worden aangeprezen maar tegelijkertijd meer productie-energie vergen en meer vervuiling opleveren. Maar hun geweten blijft toch gezuiverd; zij hebben Moeder Aarde beschermd tegen een apocalyptische klimaatverandering. Dat de armste en kleinsten onder ons ergens ver weg schadelijke gevolgen zullen ervaren van die transitie deert hen niet of verblijft als een onbekend gegeven.
Boodschap: Moraliteit blijft een totaal onderbelicht aspect van die krankzinnige transitie die meer geld, energie en grondstoffen op zal vreten en meer schade aan natuur overlaat dan ons lief is.
Arjan. Burgers moeten wel overstappen naar een elektrische auto. Simpelweg de brandstof motor wordt niet meer gemaakt(Volvo bijvoorbeeld) en door de Europese Unie uitgesloten middels wetgeving. Wat moet je dan als burger? Gedwongen fietsen, lopen, openbaar vervoer? De hard bevochten vrijheid wordt beetje bij beetje ingekort.
Heeft een burger nog een auto op benzine/diesel dan zal op termijn de kosten zo hoog oplopen dat de “hobby” gauw over is.
Ha ha Dieter, dan hangen we er een hout-vergasser aan, co2 neutraal, deden ze in de oorlog ook.
Wil wel nog kunnen gassen niet, en de sound horen in de Roertunnel, ja ja hoe ouder hoe gekker, maar het klinkt als muziek.
“Want hoe mínder grondstoffen. hoe meer er zal gerecycleerd worden.”
Veel van de benodigde grondstoffen zijn nog niet echt schaars, maar de winning/ productie gaat ten koste van grote milieuvervuiling en landschapsvernietiging, en onder beroerde arbeidsomstandigheden. En vaak is dat in landen met een zwakke of corrupte overheid, zoals Congo. Het probleem is dat recycling daardoor vaak duurder is dan mijnbouw.
Dit is wat de ANWB erover zegt:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-wordt-de-accu-van-een-elektrische-auto-gerecycled
Het goede nieuws: de accu’s gaan langer mee dan gedacht en krijgen ook nog een tweede leven.
Het slechte of onduidelijke nieuws is dat er daardoor nog weinig of geen ervaring is met recycling. Volgens de Europese wetgeving moet er 50% worden hergebruikt, maar welke componenten dat zijn staat er niet bij. Op die manier schiet het niet op.
sorry, twee keer geplaatst. Mag weg.
Tweede leven, derde leven, feite blijft dat ze geproduceerd moeten worden voor een zelf gecreëerde nood. Doet me denken aan elektrische fietsen. Het beste is 1 onderhouden fiets die een leven meegaat op spierkracht. Beste optie voor het klimaat en milieu. Nu zien we veel jonge mensen met elektrische fietsen, met andere woorden is men meer vervuilend. Tenzij met de auto ruilt voor de elektrishe fiets, maar dan nog kon men met een gewone fiets rijden wat minder vervuilend is. Een elektrische fiets is goed voor wie niet langer op eigen kracht kan fietsen.
Ditzelfde zien we nu met elektriciteitsproductie en batterijgebruik. Is een stofzuiger met batterij groener dan met snoer? Alles heeft tegenwoordig een batterij. Is iedereen zonnepanelen, of windmolens overal met bijhorende batterijen voor pieken dan groener dan kernenergie en niemand zonnepanelen en batterijen? Is streven naar een wereld met minimum aan batterijen beter voor het klimaat? Het tweede leven van de autobatterij is een zelf gecreëerde nood door onbetrouwbare energievoorziening. De vraag is dan als we in zijn totaliteit wel beter voor het klimaat handelen.
@Jeroen 28 jul 2021 om 10:06- Dit geldt tenminste voor degene die denkt dat de mens een meetbare invloed heeft op het klimaat. Daar dit niet zo is, zijn deze overwegingen betekenisloos.
“Een accu van 20 gram van een mobiele telefoon kan drie standaard zwembaden met water vervuilen, en als hij op het land wordt achtergelaten, kan hij 1 vierkante kilometer land voor ongeveer 50 jaar vervuilen.”
Wanneer ik dit een beetje tot me door laat dringen is ieder ernstig auto-ongeluk met een EV dus een enorme milieuramp.
Onlangs was er een flinke brand op het aflaat dak van een bouwmarkt in de buurt van Leeuwarden ontstaan.
Vanwege de houtopslag een enorme vuurzee waar door de panelen kapot sprongen en de deeltjes in de hitte zuil tot op grote hoogte in de wijde omtrek werden verspreid.
Maar goed , milieu en klimaat niet te veel met elkaar verwarren.
Het is het klimaat dat gered moet worden.
Meer en meer branden daken met zonnepanelen, de panelen brokkelen dan door de hitte in stukjes . in de stroom van het vuur worden deze brokstukken honderden meter ver in de omgeving uitgestrooid en zijn onmogelijk op te kuisen , al deze gronden zijn dan voor altijd vervuild met zware en giftige materialen.
Johan dat zal wel 1 vierkante meter zijn.
Maar milieu schade word wel onderschat, een brandende auto word heden in een container met water geplaatst omdat het goedje een meltdown heeft, maar waar dat vervuilende water uit die container heen gaat is maar de vraag.
Olie ruimt de natuur wel weer op, maar zware metalen, en chemicaliën niet snel.
En het opruimen is uiterst kostbaar als het om vervuilde grond gaat, de mens vergiftigd zich zelf steeds meer zonder dat te beseffen.
“Johan dat zal wel 1 vierkante meter zijn.”
zou kunnen, maar in het artikel staat toch echt 1 vierkante kilometer.
Klopt daarom denk ik een schrijffout.
Advies vragen aan Timmermans is de enige oplossing. Wij moeten ons daar niet mee bezig houden met onze beperkte verstandelijke vermogens en ons onvermogen om out of the box te denken. Deze man is nog lang niet optimaal belast naar zijn inkomen te oordelen..
Gewoon verder wensdenken. Tegen dan hebben we revolutionaire recyclage technologie. Elke dag worden we bestookt met propaganda voor elektrische voertuigen. Als EV ooit echt milieuvriendelijker zullen zijn betwijfel ik, tenzij de helft geen voertuig kan kopen. Nog niemand heeft de werkelijk levensduur meegenomen in de berekeningen. Een ICE heeft vaak een tweede en zelfs derde leven. Gemiddeld kan in de realiteit 15-25 jaar gehaald worden. Hoelang gaat een autobatterij mee? Als een EV 12 jaar meegaat en een ICE 18 dan verslijt je een pak meer EV. Vervolgens houdt men geen rekening met de behoeft, wie weinig rijdt komt altijd slechter uit. Onlangs weer een artikel dat beweerde dat elektrisch rijden, zelfs met grijze stroom altijd beter is. Een artikel puur op wensdenken die van 18 ervan uit ging terwijl geen enkele constructeur dit garandeert (8 jaar of 250.000 km).
De EU wil de vuilbelt van de wereld worden, of zoals zij het noemen, een recyclage natie. Wij kennen schitterende bedrijven als Umicore die recycleren, vervuilen en kinderen met lood opzadelen.
Ik zie ons nog een tweede Cuba worden. Het huidig wagenpark blijven oplappen om het arm volk mobiel te houden.
ICE?
O ja Internal Combustion Engine .Nu snap ik het.
Brandstof motor? Haha…toch?
” Wij kennen schitterende bedrijven als Umicore die recycleren, vervuilen en kinderen met lood opzadelen.” en dan nog beseffen dat de basisraffinage vanuit het erts nog vele malen slechter is , wat kies je dan? Gecontroleerd of ongecontroleerd.
De mythe is dat de hernieuwbare energie de EV sectoren de mond vol hebben van een “circulaire technologie” maar die niet bezitten op het ogenblik van de lancering en kijken naar de overheid om het te betalen.
Inderdaad KABAM, gestoorden zijn het, en de Rabobank is ook niet meer wat het eens was.
KA-BAM: Europese Commissie legt CO2-grensbelasting op tafel
.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/opinie/column/5244694/rabobank-klimaat-co2
Ester Barendregt van de kut Rabobank, zo voorspelbaar dit type opinies om den brode.
Vandaar dat mama Ester weer fulltime is gaan werken.
De discussie over de levensduur van accus is interessant maar de hierboven benoemde 5-8 jaar (~160.000 km) lijkt wel op verouderde gegevens gebaseerd.
In dit artikel wordt beschreven dat onderzoekers van de TUE stellen dat de levensduur meevalt: i.p.v. de veronderstelde 150.000 km komt men uit op minimaal 250.000 km:
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2021/03/accus-elektrische-autos-hebben-langere-levensduur-dan-gedacht-10168804
Echter, dit soort van inschattingen lijk wel enigszins uit de losse pols te worden gemaakt want de realiteit is dat de accus ieder jaar wel duidelijk enkele procenten minder efficient worden; dit artikel spreekt over 2,3-4,2 procent per jaar (na 5 jaar betekent dit een verlies van bij benadering 10% van de actieradius):
https://topgear.nl/autonieuws/wat-is-de-levensduur-van-een-elektrische-auto/
Inmiddels zijn er geluiden van een Chinese accubouwer die zegt een accu te kunnen produceren met een levensduur van 2.000.000 km.
PS. De vraag is hoe realistisch de getallen daadwerkelijk zijn; enkele jaren geleden sprak men nog over een levensduur van 5-20 jaar, veelal zonder enige specificatie in termen van kilometers. De industrie is zelf natuurlijk gebaad bij vooral mooie verhalen.
Kortom, klimaat is de vijand van milieu. Catch 22 op mondiale schaal. Ik zou een tussenperiode inlassen op gas. Koop tijd voor iets beters. Kan overal van gemaakt worden, vervuilt minder, bestaat in alle culturen en geeft minder CO2 voor het hysterische Westen en tijd genoeg voor uitvindingen die minder middel erger dan kwaal zijn. En dan komt kern weer in zicht. EV en windmolens zijn wel zo overduidelijk totempalen voor gestoorden en zwakken dat de ondergang eerder dichterbij komt dan tegengehouden. EV’s zijn al ouderwets bij de dealer. Tweedehands niets waard. Musk is geniaal maar ook autist. Standaardgebrek is dat ze gevaren minder zien aankomen.
Musk is wellicht de grootste profiteur van de energietransitie.
Maar uiteindelijk zal hij denk ik de geschiedenisboeken in gaan als een milieu/ruimte vandaal.
PS. Politici die enerzijds de energietransitie omarmen maar tegelijkertijd wel enthousiast zijn over nutteloze commerciele ruimtetourisme projecten, die waaien in feite vooral met alle winden mee. Hiervoor zou veel meer aandacht mogen ontstaan want zo’n spagaat is totaal niet geloofwaardig…. en zeker niet toekomstbestendig.
Martijn,
Weet je ook dat die totaal 30.000 van die starlink satellieten gaat lanceren, dat hij daar in het begin geen toestemming voor kreeg maar het uiteindelijk wel spits heeft gekregen, de geruchten gingen toen rond dat hij als tegenprestatie samen moest werken met defensie, of dit ook werkelijk zo is weet ik niet, ik ben geen Musk fan.
Dank Theo. De aantallen die je noemt zeggen genoeg.
Musk staat ook bekend als het rijkeluiszoontje dat al op jonge leeftijd opmerkelijk gedrag vertoonde door de diamanten van zijn vader bij een juwilier te verpatsen.
De meeste mensen weten dit helaas natuurlijk niet maar recent is ook weer duidelijk geworden dat de man nauwelijks in staat is om beslissingen van autoriteiten te respecten.
(Dat rare vriendeinnetje van hem zegt ook het een en ander over hoe de man in het leven staat, lijkt mij).
Volgens Xinhua zal de cumulatieve hoeveelheid afgedankte accu’s in China in 2020 200.000 ton (ongeveer 25 GWh) hebben bereikt en in 2025 zijn toegenomen tot 780.000 ton (ongeveer 116 GWh).
116GWh zal net genoeg zijn als backup voor Nederland gedurende 10 uur.
Elektrische autos worden bijna niet verkocht aan particulieren. Ze gaan in de lease. Na max 5 jaar gaan ze terug. De rijder krijgt dan weer een nieuwe auto. De levensduur van de accu is dan onbelangrijk zolang het niet in de lease periode valt. Veel belangrijker is dat er een subsidie in stand blijft. De Tesla S en X rijders kunnen nu geen nieuwe gratis auto krijgen om het klimaat te redden. Ook de overstap naar Mercedes of Audi voor een premium model is niet gesubsidieerd. Dat zijn de echte slachtoffers.
Re: “… De Tesla S en X rijders kunnen nu geen nieuwe gratis auto krijgen om het klimaat te redden. …”
Zeg maar gerust ‘een aso-bak’… om het klimaat te redden.
Het waren in feite subsidies op luxe producten.
In feite stimuleer je onbedoeld daarmee de CO2 productie omdat in de reken sommetjes geenszins rekening werd gehouden met dat dit soort van consumenten veelal permanent in het nieuwste van het nieuwste wil blijven rijden. En uit het feit dat men inmiddels inziet dat de subsidies tot misbruik hebben geleid zou men eigenlijk moeten concluderen dat het systeem door de autosector zelf werd misbruikt.
Maar het lijkt voor de huidige generatie politic welhaast ongepast om het CO2 beleid te bekritiseren, mede omdat er een sentitment is ontstaan waarin men enkel nog streeft naar als maar meer CO2-recuctie projecten, zonder dat men eerste kritisch en goed nadenkt of dergelijke projecten wel het gewenste resultaat opleveren.
En zodra je pleit voor een economie gericht op “less = more vulue” dan loop je het risico dat je door de nieuwe generatie klimaatactivisten uit te worden gemaakt voor een weet-ik-wat die zogenaamd erop uit zou zijn om de mensheid wil halveren, terwijl de grootste fanatici veelal vooral emotie ventileren zonder dat ze zelf echt thuis zijn in de materie.
“Elektrische auto’s hebben op dit moment nog maar een 0.1% wereldwijd marktaandeel. In zeven landen maken ze meer uit dan 1% van de vloot. Het aantal elektrische auto’s heeft vanaf 2010 een groei ingezet, batterij aangedreven auto’s kende een iets grote groei dan de plug-in hybrides.5 jul. 2020…””
Ai ai ai!!! aangezien accu’s kennelijk een ‘enorm’ probleem!! vormen wat betreft de ‘recycling’ ed. zullen we ons op deze site toch eens druk moet gaan maken over al die accu’s die in de overige 99,9% van onze ‘auto’mobielen die we nu al langer dan honderd jaar produceren en na een jaar of zes vervangen.
Je kan per slot niet alles omtoveren tot ‘viskommen’. Deze site staat bekend om zijn ‘selectieve’ verontwaardiging en vooral de reacties spreken weer ‘boekdelen’…. kinderarbeid in de kobalt mijnen, opslag van lekkend uranium afval voor honderden jaren (oh nee dat juist niet) enz. Je wordt er raar van al je al dat selectief verontwaardigde gegoochel op deze site leest.
Succes met uw omgebouwde tot terrariums omgebouwde accu’s! uit uw ‘fossiele karretjes’ . Hetzelfde geldt trouwens mm. voor al die zo verguisde windmolen wiekjes…. ach ach ach die moeten allemaal verhakseld de grond in…. Nou dat geldt dan vast voor alles wat van ‘composiet’ is gemaakt zoals aanrechtbladen, vlonderplanken, schuttingen…afijn de lijst is eindeloos en wordt die onder de druk van uw veel-eisende ‘echtgenotes’ om de tien jaar op de stort geflikkerd. Want ja je wil toch wel eens een nieuw ‘kek’ keukentje
Veel succes met uw ‘brede’ afval analyses :)
Re: Gerard d’Olivat “Elektrische auto’s hebben op dit moment nog maar een 0.1% wereldwijd marktaandeel. In zeven landen maken ze meer uit dan 1% van de vloot. Het aantal elektrische auto’s heeft vanaf 2010 een groei ingezet, batterij aangedreven auto’s kende een iets grote groei dan de plug-in hybrides.5 jul. 2020…”
Die 0,1% moet een getal zijn van enkele jaren geleden want in 2019 schijnt het dat dit percentage op ongeveer 1% was beland:
Martijn… doet niets af aan het ‘basis’ probleem van het ‘selectief’ moralisme wat hier ‘gepredikt’ wordt. Kernafval is een ‘minor detail’ net als ‘de gezondheidsproblemen van de mensen bij de hoogovens’…. maar eh ‘geluidoverlast van zoevende wieken…ach ach daar word je pas ziek van.
Eindeloos geleuter over onafbreekbare ‘composieten’ van het ‘keukenaanrecht’ oh nee de windmolenwieken (excuus), maar over onafbreekbare ‘plastics’ ed. hoor ik hier nooit iemand Tja fossiele derivaten he dat zijn de ‘ouweltjes’ van de gelovigen. .
Kinderarbeid foei!!! als het om kobalt gaat maar de erbarmelijke werkomstandigheden in de kolenmijnen van Colombia….nooit van gehoord!
Uranium wordt zeker op het speelpleintje van de Vinexlocatie gedolven om de natte kerndromen van deze site te bevredigen, maar over de totaal vervuilde uranium mijnbouw in Niger hoor ik nooit iemand… en zo kan je nog wel even doorgaan.
Allemaal selectieve ‘verontwaardiging’ gericht op het afbranden van de groene ‘aartsvijand’… Erg grappig trouwens dat wel.
Doet me denken aan de diepste krochten van de falen van iedere ‘ideologische’ loopgraven oorlog….en daar vormt deze site geen uitzondering op …. geeft allemaal niks als je maar het maar ‘door’ hebt.
Ik vind dat eerlijk gezegd nogal een domme redenering gezien de omvang/auto van de ouderwetse loodaccu tov het enorme Li-ion accupakket groot is.Ik vermoed zomaar dat het lood en zuur uit een conventionele accu redelijk “eenvoudig” terug te winnen zijn. En restafval zal uiteraard altijd blijven. Zie oa https://www.wastenet.nl/accu-recycling-waarom-het-loont-en-wat-er-beter-kan/
Gerard,
Mensjes die rondrijden met een auto met 1 vieze accu lopen zich ook niet voortdurend op de borst te roffelen dat ze bezig zijn met de aarde te redden, dat ze de aarde aan het doorgeven zijn aan hun kinderen en nog meer van dat weerzinwekkende deugjargon waarvan je accuut jeuk aan je hol krijgt. Het kan ze geen fuck schelen.
Kan je niet zeggen van die moreel superieure Tesla klimaatjehova’s, met hun groene kletspraatjes. Model Maarten Steinbuch en Auke Hoekstra zeg maar.
Doe je ze de groeten ?
Nou Michiel daar vergis je toch in… Op deze site is iedereen bezig met het ‘redden’ van de mensheid middels het ‘fossiele evangelie’ dat welvaart zou kunnen brengen aan de ‘hele’!!! wereld bevolking van wel 10 miljard mensen overal en nergens. Geen problemen ‘what so ever” maar voor je het weet ‘zit’ je in de krochten van de middeleeuwen……. want ja de enige die daarin het ‘hemelse energierijk’ dwarsboomt is het ‘groen gemutste baard volkje’ die daar een ‘soort stokje’ voor gaat steken. maar verder….
De fossiele voorraden zijn eindeloos, kernenergie of vooruit ’thorium’ is de de heilige graal, en alles wordt allemaal gewonnen en gelijkmatig ‘verdeeld’ over iedereen!! (of eh toch niet) en het is een kwestie van even wachten en iedereen woont met een jakuzi op een woonerf met verkeersdrempels om de snelheid er wat uti te halen !. (maar ja die groene duivel he)
Ik was vroeger op de Donald geabonneerd…. tja daar liep alles op rolletjes en kon DD gewoon wat rondzwemmen in zijn ‘geldbunker’.
Waar dat geld allemaal vandaan kwam?…heb ik ooit als 8 jarige in mijn onschuld aan de redactie gevraagd…. Nooit antwoord gekregen.
En zo krijg je nooit antwoord van ‘groene’ en ‘sceptische’ Donalds van deze tijd. Iedereen zwemt maar wat rond in zijn ‘illusoire geldbunkers’ Ze kletsen elkaar gewoon maar wat na als Kwik Kwek en Kwak….of ze nou sceptisch redders of ‘groene’ redders zijn. Nou ja morgen weer een nieuwe aflevering!!! da’s alvast beter dan de Donald…. die kwam maar eens per week.