Een gastbijdrage van Max Pool.
Halfslaperig, natbezweet, paniekerig naar adem happend, greep hij blind naar zijn masker wat hem van zijn gezicht was gegleden. Haastig schoof hij het masker op zijn gezicht en zuurstofrijke lucht vulde zijn longen. Na enige minuten zakte zijn eerder opkomende paniek langzaam weg en kon hij normaal ademen en denken. Hij realiseerde zich dat het kantje boord was geweest en indien het iets langer had geduurd was het afgelopen geweest met hem.
Hij die wellicht de allerlaatste van zijn soort op deze planeet was, want sinds maanden had hij geen enkel teken van leven meer ontvangen van een ander, waarmee hij contact had gehad gedurende lange tijd, ondanks eerdere afspraken om regelmatig contact met elkaar te houden. Ofschoon hij totaal geen benul meer had van tijd en zijn tijd indeelde aan de hand van zijn slaapperiodes, kon hij een beetje inschatten hoeveel tijd er voorbij was gegaan. Temeer daar hij zich ophield in een destijds aangelegde ondergronds systeem in geval van nucleaire oorlogen, had hij geen enkel benul meer van wat zich voordeed op het oppervlak van de planeet.
Alles wat hij benodigde was in ruime mate aanwezig zoals voedsel voor vele jaren, water, een zelfstandig functionerend stroomsysteem en het belangrijkste was het zuurstof producerende systeem waar hij, middels het masker, niet zonder kon.
Macht en rijkdom waren de twee idealen geweest waar hij en zijn “familie” jarenlang naar toe hadden gewerkt, en waar hun voorouders altijd plannen in hadden gemaakt om uiteindelijk het grote doel te realiseren. Maar wat had hij nu aan al die rijkdom. Kijkende naar de situatie waarin hij zich nu bevond met geen enkel vooruitzicht op verandering of verbetering, bedacht hij met tegenzin dat hetgeen zijn “familie” had nagestreefd, uiteindelijk resulteerde in de huidige omstandigheden. Maar hadden de geleerden niet uitdrukkelijk aangegeven dat de ingeslagen weg geen gevolgen zou hebben? Waar was het dan fout gegaan en wat hadden zij allemaal over het hoofd gezien in hun streven naar macht , rijkdom en wereldheerschappij. Een wereldheerschappij die men had gerealiseerd met misleiding, angst, onwetendheid en onderdrukking van alle volkeren, wat geen enkel probleem was geweest daar zij de macht hadden over alle media in de wereld, en zo hun spel speelden om hun doel te realiseren. Zo dichtbij waren zij geweest en toch werden zij uiteindelijk verslagen door een tegenstander, waarvan zij dachten deze te kunnen vormen zoals zij dat wilden en met de middelen welke zij hiervoor wilden inzetten. Nadat zij op het punt stonden om hun uiteindelijke doelstellingen definitief te realiseren, sloeg het noodlot toe en wel in een wijze die niemand van hun had kunnen voorzien.
Sinds het einde van de Franse Revolutie, waar hun gemeenschappelijke voorouders als medespelers hun spel hadden gespeeld, werden plannen gemaakt, aangepast en weer verworpen, waarbij men op een onbloedige wijze de wereldheerschappij kon verkrijgen maar vooral kon behouden gedurende vele generaties.
Ter controle op het wel of niet werkzaam zijn van plannen, werden deze vaak op lokaal gebied getest en uitgewerkt, om een uiteindelijk resultaat te verkrijgen. De inzet van deze plannen werd op sociaal, economisch en politiek gebied toegepast en bekeken werd waar knelpunten waren en hoe deze op te lossen. Vaak was het zo dat knelpunten/tegenstanders zo hardnekkig waren, dat deze door inzet van bepaalde krachten gewoonweg van het toneel verdwenen en nimmer meer opdoken. Het doel heiligde de middelen en wie dwarslag werd opgeruimd.
Hartfalen, een noodlottig ongeval, het maakte niet uit wat je overkwam als tegenstander, je werd uitgeschakeld en wel definitief.
Handelspartners, zakenlieden, politici maar ook politiek leiders en regeringsleiders werden op deze wijze monddood gemaakt. Nimmer was er ook maar een spoortje bewijs wie hier achter zat of voordeel van kon hebben. En zij die probeerden sporen terug te vinden, werden heel snel, dankzij opsporingssystemen op en buiten het Net, getraceerd en uitgeschakeld, ja zelfs hele gezinnen verdwenen zonder een spoor na te laten. Men was heel bedreven in dit soort zaken.
Na vele jaren van kennis en macht vergaring, werd een eerste poging tot wereldheerschappij gedaan met het uitbreken van de eerste wereldoorlog. Niet een simpele aanslag was de reden, neen die lag dieper en had te maken met het bezitten van octrooien op divers gebied waardoor wederom een stap naar absolute heerschappij werd gedaan. Het leverde niet het gewenste resultaat op en na jaren werd een tweede poging gedaan met de Tweede Wereldoorlog. Dit werd een regelrechte fiasco, want duidelijk was dat er nog steeds grote groepen waren die nog niet rijp waren voor het uiteindelijke doel. Instemmen met volledige onderdrukking en opgeven van alle persoonlijk en wettelijke vrijheden zonder weerwoord of tegenspraak, was nog niet aan de orde en daar moest men toch iets op gaan vinden, zonder wederom een volgende wereldoorlog te beginnen.
Gezocht werd een aanzet in het opzetten van groepen en organisaties die op lokaal, regionaal, landelijk en wereldwijd gebied, middels misleiding en onjuiste informatieverstrekking, hele gemeenschappen een gedachte en beeld van een angstaanjagende gebeurtenis in te prenten. Helaas werden deze beelden zeer snel weer vergeten dus zocht men een andere oplossing en die vond men in een jong labiel individu welke met zachte drang en juiste sturing wel voor het grote publiek het juiste middel bleek te zijn. Zo maakte de wereld kennis met een individu, gespeend van kennis omtrent de materie maar telkenmale de beschikking hebbende over platformen, waarin middels onhoudbare beweringen en een flutverhaal, steeds meer mensen in gingen geloven en op deze wijze langzaam maar zeker de kant op werden gestuurd waar men ze wilde hebben.
Tegelijkertijd lanceerde men in die periode nog een tweede maar nog veel belangrijker wapen, om mensen volgzaam en monddood te maken en wel een zeer dodelijke ziekte. Allerlei scenario’s werden uitgeprobeerd om te zien welke het effectiefste waren, lockdowns, isolaties, testen en uiteindelijk werd het “vrijwillig” verplicht, op straffe van uitsluiting, vaccineren. Een A variant werd gevolgd door een B variant, en steeds werden er wel weer ergens nieuwe nog besmettelijkere varianten aangetroffen en werd men gaandeweg murw gebeukt door allerlei angst en paniekverhalen, hoe dodelijk het wel niet was en dat je het altijd voor een ander moest doen. Zo werden hele volkeren volgzaam en monddood gemaakt met wettelijke en onwettelijke middelen door machthebbers die zelf niet begrepen waar zij mee bezig waren, maar uitvoerden waarvan zij meende de oplossing te zijn. Niet wetende of beseffende dat zij als marionetten ook maar hun rol moesten spelen.
Maar ook nu bleken er toch nog groepen en individuen te zijn, die twijfelden aan hetgeen hen allemaal werd voorgehouden door overheden en Media. Bij elke vraag werden zij belachelijk gemaakt, als ontkenners of onwetenden neergezet, onder druk gezet, bedreigd en zelfs uit hun functies gezet, puur en alleen omdat zij vragen stelden en op deze wijze niet meer in de denkwijze van de anderen thuishoorden en dus buitengesloten moesten worden en wel op alle gebieden.
Er ontstond een leefwereld, die schrikbarende overeenkomsten bleek te hebben met hetgeen voor de Tweede Wereldoorlog in sommige Europese landen gangbaar was, en waar een actief beleid was om dit soort mensen op te sporen.
Het doel heiligt de middelen en zo werden tegenstanders of vragenstellers systematisch opgeruimd, met of zonder geweld, waarbij zij daarna nimmer meer werden gehoord of gezien. Tenslotte had men wel enige ervaring in het elimineren van tegenstanders waarbij zelfs staatslieden, politieke kopstukken en anderen aan ten onder waren gegaan. Angst en dodelijke toekomstvisies droegen bij aan een klimaat waarin iedereen een ander, vanwege welk gedrag dan ook, scheef aankeek en bij een verdacht gebaar of woord, meteen werd aangemerkt als tegenstanders van het systeem en werden opgeruimd.
In dit klimaat werden plannen uitgevoerd en de roep om oplossingen werden dan ook gehoord en ingevuld, door politici die nimmer beseften waar zij mee bezig waren waarbij hooguit enkel stumperd beseft moeten hebben dat er iets niet klopte. Zo werkten politici, maar ook de gewone man, mee aan de realisatie van plannen die hun eigen ondergang betekenden. Één dreiging met een dodelijke ziekte en één dreiging met een dodelijk stofje, genaamd Co2, waren genoeg om een hele wereldbevolking op de knietjes te krijgen. Zo werden zij als makke schapen naar een moderne slavernij gebracht waarin economische achteruitgang nogal zwakjes uitgedrukt was, sociale zekerheden nauwelijks bestonden en geen plaats meer was voor zelfontwikkeling of persoonlijke vrijheden.
Het uitbannen van ziekte en levensbedreigende stoffen in de atmosfeer waren dan ook grote overwinningen van de mens op de natuur. De mens had laten zien groter en sterker te zijn als de natuur en ziektes wat als enorme overwinning werd gevierd. Niets kon de mens nog tegenhouden in haar streven naar totale beheersing van alles op de planeet. Daarbij vergat men dat er maar een klein select groepje was wat uiteindelijk de dienst uitmaakte op aarde en men zou er nog pijnlijk aan worden herinnerd.
De uitstoot schadelijke stoffen was aan banden gelegd en een dodelijke ziekte uitgebannen, dus langzaam maar zeker zag men een daling van alle schadelijke stoffen, op één na.
De aangenomen daling van de Co2 kwam maar niet op gang en men bedacht hoe men dit op gang kon brengen, toen duidelijk werd dat de stagnatie nu heel langzaam overging in een daling. De waarde van bijna 500 ppm zakte nu heel langzaam met enkele delen, maar er was een daling zichtbaar en dat was het gestelde doel.
Echter na zeer korte tijd bleek, dat de daling er van veel sneller verliep dan men voor mogelijk had gehouden en men heel snel weer op de voorheen geaccepteerde 280 ppm zou uitkomen.
Volgens geleerden zou dan de daling stagneren en op dat niveau blijven staan. Hoe wrang dat deze bewering heel snel in de afvalbak kon. De afname Co2 ging zo snel dat men op een gegeven moment nog maar 200 ppm kon meten en even later kwam deze op 150ppm uit. Het gevolg, sterven van bomen, struiken, dieren en mensen. Voordat men ook maar kon denken aan oplossingen, was het grote sterven op aarde losgebarsten en weinigen, met nam van de “familie” hadden zich in hun daartoe gebouwde overlevingsgebouwen terug getrokken in afwachting van een herstel van hetgeen nu gaande was.
Na enige tijd bleken er nog twee van de “familie” over te zijn als allerlaatsten van de mens op aarde.
Op een ochtend ging het licht in het gebouw aan en liet het licht schijnen op een bewegingsloos lichaam, waarnaast een masker lag waar zuurstof uit stroomde. De laatste mens op aarde was ten onder gegaan aan zijn eigen machtsspelletje, honderden jaren daarvoor door zijn voorouders uitgedokterd.
Valt er iets te leren uit het verhaal of kunnen we het zien als fictief en onrealistisch waarbij zaken zich nooit zullen voordoen?
Nemen we de proef op de som en laten we eens allen die nu met ziektes en transities veel geld verdienen hun gang gaan, waar gaat het eindigen en wie gaat dan het gelag betalen.
Want wat weten wij nu precies over het Klimaat op aarde, wat de aanleiding is voor afkoeling, opwarming en tijdsduur van al deze veranderingen. Denken sommigen nu echt dat zij met hun maatregelen ook maar enig invloed kunnen uitoefenen op een systeem wat al miljarden jaren werkzaam is?
Zou het ons niet sieren om wat bescheidener te zijn, wat zorgvuldiger met de ons ter beschikking staande middelen om te gaan en in te spelen op alternatieven die wel zinvol en functioneel zijn, in tegenstelling tot wind, zon en biomassa. Geen wind, geen energie! Geen zon, geen energie! Biomassa is massaal Co2 uitstoten en daarnaast bronnen van Co2 opslag vernietigen en opstoken, waarbij enorme desastreuse aanslagen op natuur en dierenleven worden gedaan die nimmer te herstellen zijn.
Warmt onze aarde op?, ja maar wie of wat is de werkelijke oorzaak en wat is het uiteindelijke resultaat. We weten het allemaal niet want we gaan af op modelberekeningen en aannames terwijl het Klimaat op onze aarde onvoorspelbaar blijkt te zijn. Maar Co2 is de boosdoener dus gaan we de meest idiote dingen uitvoeren zonder enig resultaat.
Landbouw en veeteelt op Groenland (wie gaf het deze naam en waarom?); Hannibal die met olifanten over de alpen trok(waar was ijs en sneeuw toen?); Noordzee die veel lager dan nu stond (oorzaak?).
Gebeurtenissen uit een verleden waar weinig of geen menselijke invloeden aan ten grondslag lagen en toch beweert men dat menselijke invloed de oorzaak is van de huidige opwarming.
Elke ingreep van de mens in de natuur is een vernietiging van de natuur en levert per saldo een verarming op van hetgeen er was.
Lokale weersomstandigheden, hoe extreem ook, noemt men ineens een Klimaatverandering of het gevolg van Klimaatverandering, door de mens veroorzaakt.
Maar zolang er angst, paniek en misleiding plaatsheeft, zo lang kunnen zij die hier geld aan verdienen nog meer geld en macht vergaren en hun plannen doorvoeren.
‘Do or die’, sprak iemand en als antwoord citeer ik dan een uitspraak van iemand anders, ‘At your service!! ‘ Maar anders dan het mens denkt.
U werkt mee aan uw eigen ondergang?
U durft niet meer kritische vragen te stellen en zelf te denken?
U komt niet meer voor uw mening uit?
U kiest voor onderdrukking en opgave van alle vrijheden?
U kent ook de partijen die dit uitvoeren met uw instemming?
Wie bent u om over uw medemens te oordelen en te bepalen wat hij wel of niet mag volgens uw leefwereldje??
***
Naschrift van de redactie
Climategate.nl is geen aanhanger van complottheorieën. Hanteren we het scheermes van Occam dan bieden onder andere gebrek aan kennis, groepsdenken, en de brede, beschikbare subsidiestromen reeds voldoende verklaringsgronden voor het huidige klimaatbeleid, zonder dat daar kwaadaardige op geld beluste opzet van wie dan ook aan ten grondslag ligt.
***
Dit soort complotromans in een hoofdartikel mogen wegblijven.
Dit zijn de echte doelstellingen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Georgia_Guidestones
‘Handhaaf de mensheid onder 500.000.000’.
Impliciete benodigde aanstaande vernietiging van de aardse menselijke bewoners wordt hier als doelstelling vastgelegd.
Gelukkig niet. We gaan naar iets als 10miljard mensen op deze bol.
En dat kan gemakkelijk!
Gedemonstreerd door het gegeven dat NL met een bevolkingsdichtheid van 500 mensen/km² en maar 17mln mensen, de een na grootste exporteur van landbouw producten in de wereld is (na de VS)!
We hebben die mensen nodig! Te beginnen om de ontwikkeling van de wetenschap te versnellen. Zodat we de talloze (vaak natuurkundige) problemen die onze expansie in de ruimte buiten de aarde belemmeren, kunnen oplossen.
Te beginnen met de ontwikkeling van fundamenteel snellere computers. Onze huidige telraam computers zijn ongeschikt om de talloze problemen waarmee wij worden geconfronteerd, aan te pakken. Te beginnen met weersvoorspellingen, detectie en verkenning van warm water bekkens vele km’s onder het aardoppervlak zodat we de huidige onaanvaardbare hoge risico’s bij het boren naar geothermische bronnen kunnen vermijden, enz. enz.
Seb, voor het eerst in mijn leven een duimpje omhoog voor jou!
:-))
Seb!! Gefeliciteerd. Ook een duimpje van mij.
En wat doen we na die 10 miljard mensen…?
Op de export van landbouwproducten valt wel het en en ander af te dingen. Nederland exporteert ~100 miljard per jaar en importeert ~60 miljard. 10% van de export is bloemen, 25% van de export is doorvoer, vooral fruit. Het geïmporteerde veevoer wordt verbouwd op enkele keren het oppervlak van Nederland. Als Nederland zelfvoorzienend zou zijn, kan slechts de helft van de bevolking gevoed worden, zie:
https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298774-nederland-heeft-te-weinig-landbouwgrond-om-eigen-bevolking-te-voeden/
Beste Scheffer.
Het is geen roman maar een prachtige essay die denkwijze en emotie goed beschrijft over de tijd waarin we leven. Heel knap, kunstzinnig en reflectief. Er is niets mis mee om tussen alle wetenschappelijke bronnen en bewijzen ook eens een profielschets van onze weerbarstige samenleving te maken. Ik vind het een werelds stuk en complimemteer de schrijver. Het stuk is 100x beter dan de gemiddelde bullshit columns van de huidige media. Dank Labohm!
Nou nou, wat een verhaal, ik dacht zit ik nu een science fiction of een complottheorie lezen.
Maar het verhaal keerde een beetje. Maar ter aanvulling de klimaat-oorlog begon pas echt op gang te komen door de kinder munitie, met als atoombom Greta Thunberg.
Greta kwam voor hun als een mirakel uit de lucht gevallen, en werd ingezet voor hun doelen.
Na het gebruik van deze wapens die wereldwijd ingezet werden tot de hoogste kringen toe kwam de boel op gang, en die voorlopig niet meer te stoppen valt.
Op scholen in diverse landen krijgen leerlingen er verplichte lessen in.
Deze moderne klimaat oorlog word gevoerd met de inzet kinderen, kinderen zijn zielig dus het beste propaganda middel wat heden verkrijgbaar is.
Net zo als die hongerige kinderen in Afrika die hier getoond worden op tv.
Theo. De gemeente Roermond gaat van het gas af. Omdat gas schadelijk is voor het milieu. Zo staat het in een schrijven van de gemeente.
Wanneer scholen foutieve informatie verstrekken en gemeentes idem dan wordt dit een harde dobber.
En daarna dan Dieter?
Gratis stroom uit molentjes en paneeltjes zodat je je huis heerlijk kan verwarmen met een ook al gratis warmtepomp?
God helpe je de brug over de komende winters die in Limburg best wel fris kunnen zijn.
Verbranden van aardgas levert o.a. giftige NOx’n op.
Niet lekker voor je gezondheid om het vriendelijk te zeggen, en ook niet voor het milieu.
Mensen die op gas koken sterven jaren eerder dan de rest, doordat ze dagelijks in de NOx dampen staan. Het restaurant is een uitkomst voor ze, omdat ze dan even weg zijn uit die gifgassen. Toch? Of beweert Seb nu gewoon onzin.
Dieter,
Ik weet, ik woon weliswaar niet in Roermond maar mijn woonplaats valt wel onder hun gemeente.
Ik heb daar wel een brief over ontvangen, en een van de vragen was of ik een lening wou aangaan om te verduurzamen.
Ze willen van restwarmte van diverse fabrieken een warmtenet bouwen, echter deze fabrieken draaien op gas.
Dan nog de vraag, gaan deze fabrieken nooit failliet, komen ze door mankementen nooit stil te staan enz.
Ze zijn al vele jaren bezig met een proefwijk, nooit iets van terecht gekomen, een wijk in Roermond zelf is onlangs met groot onderhoud gerenoveerd, (nog niet helemaal klaar), gewoon weer cv ketels er in, de bewoners konden wel voor zonnepanelen kiezen, maar er waren amper mensen die daar interesse in hadden, dit in verband met huurverhoging over verhoging over verhoging, en uiteindelijk leggen ze er dan nog geld op toe.
Roermond heeft het financieel niet eens hun huishoudboekje op orde, zelfs geen geld voor nieuwe vuilnisbakken.
Maar ik heb hun een brief terug gestuurd waar geen hond brood van vreet volgens mijn vrouw, ik had ze nodig om mijn brief op schrijffouten te controleren, zoals ieder weet gaat dat wel eens flink fout bij mij.
Verder vroeg ze of ik wel normaal was om zo een brief te schrijven, ik zeg tegen haar als hun zo onbeschoft zijn om mij te benaderen om een lening aan te gaan, en mij nog meer onzinnige privé vragen te stellen dan krijgen ze de volle mep met nog wat extra’s terug.
Ik heb hun ook geschreven, als jullie alles voor mij betalen kunnen we praten, ik wacht nog steeds op antwoord.
Idioten zijn het.
Anthony, ik weet niet wat er dan gebeuren gaat. Ook de gemeente Maasgouw- waar ik zetel- is van plan “mijn wijk” als pilot te doen. Van het gas….heb verdomme net een nieuwe HR++ gekocht.
Theo,….nota bene kreeg ik het schrijven van een oud student van mij….. wat is er mis gegaan (haha)
je droomt de droom van een wetenschapper, Max
Dit is een brief van een Amerikaanse geleerde, professor emeritus of marine chemistry, tevens directeur van één van de NASA-centres, reagerend op de open brief die de Heilige Greta in de Times mocht plaatsen.
Deze brief is gericht aan een rubriek in de NYT Letters to the editor, hetgeen betekent: het is geen comment onder een artikel, nee, zo’n brief wordt geschreven (e-mail) en gaat door de handen van een editor die besluit om de brief al dan niet te plaatsen in de geprinte versie.
Dit is er dus eentje uit wat ik noemde die gammele verzameling van mensen die wetenschappelijk bezig zouden zijn … en geen kleine jongen ook.
Ik weet niet wat voor eisen gesteld zijn om het vak editor uit te oefenen, maar ’t zou zomaar een Ph D kunnen zijn.
Wel wel.
Voor de man is het geen vraag of de planeet terug kan keren tot “voormenselijke” condities.
Hij vraagt zich wel af: moet de mens daartoe verdwijnen (expliciet) of kan die gewoon blijven bestaan (impliciet).
Wat voor hem duidelijk ook geen vraag meer is: of de planeet terug móet keren naar voormenselijke condities.
???
Poeh poeh, je hebt alarmisten en alarmisten, maar dit is toch wel een 24-karaats hoor.
’t Heeft toch een soort corroborerend effect op je water – als je daar iets aan voelt bedoel ik, wanneer andere klimatologen spreken … zo’n Gavin Schmidt bijvoorbeeld, ook een NASA-centre director, als die weer wat te berde weet te brengen over klimaatmodellen.
Ik mag nu toch wel zeker weten dat mijn water mij niet bedriegt.
Al die kwalificaties laten onverlet dat die jongen een tik van de molen heeft gekregen.
Het is uitermate dom en onzinnig om de wereld te willen laten terugkeren naar de condities voordat de mens verscheen.
“Do or die”. Nog negen jaar te gaan en dan is het over. In de komende 9 jaar hoeven India en China niets te doen aan milieudoelstellingen. De komende 9 jaar mag ik terug naar mijn vroegste jeugd. Een kamer verwarmd, borstrok aan, teil in de kamer. Isolatie van ons huis, verdien ik niet in 9 jaar terug en verkopen hoef ik ook niet want wij zijn er niet meer. Maar wel in een vliegtuig stappen om het lot van vluchtelingen uit Afghanistan te helpen. Niets mis mee maar die zijn er over 9 jaar ook niet meer. In 9 jaar iets veranderen wat al 4,5 miljard jaar aan de gang is. Op de stoel van God willen zitten. Het gouden kalf in het oude testament dat moeten wij nog maar eens lezen. Misschien leren onze pseudo goden er iets van.
F.W. Popma
Nog even en China, India en de omringende landen produceren alles voor ons omdat we, schijnheilig als we zijn, alles hier hebben ontmanteld om deugdzaam te lijken. Zij zullen er wel voor waken dat we nog als afnemer van hun producten kunnen dienen. En als de koek hier op is hebben ze nog genoeg interne consumenten. Als wij, inmiddels monddood zijn gemaakt nemen Chinese en Indiaase bedrijven de boel hier over en wij mogen dan werken en leven naar hun maatstaven.
“komende 9 jaar hoeven India en China niets te doen aan milieudoelstellingen.”
Dat is een misvatting.
Beide landen zijn net zo actief met wind & zon als wij.
Bijv.
China is, naast zon-energie, ook de grootste producent van windenergie in de wereld. Had in 2019 al meer dan 145GW aan windmolens staan…..
Wij zaten op 4,5GW (off- en onshore)
http://www.hoorn2016.nl/china-koning-windenergie/
China’s hernieuwbaar is slecht 5% van alle energie consumptie, Grenigt!
China 2019 de echte ‘hernieuwbare’ cijfers in relatie tot het immer stijgend energie totaalgebruik:
Steenkool leverde het grootste deel (ongeveer 58%) van het totale energieverbruik van China in 2019, een daling van 59% in 2018. De op een na grootste brandstofbron was aardolie en andere vloeistoffen, goed voor 20% van het totale energieverbruik van het land in 2019.
Hoewel China zijn energievoorziening heeft gediversifieerd en schonere brandstoffen de afgelopen jaren een deel van het gebruik van kolen en olie hebben vervangen, zijn hydro-elektrische bronnen (8%), aardgas (8%), kernenergie (2%) en andere hernieuwbare energiebronnen (bijna 5 %) goed voor een relatief klein maar groeiend aandeel van het Chinese energieverbruik.
De Chinese regering is voornemens het steenkoolverbruik tegen 2020 te beperken tot minder dan 58% van het totale primaire energieverbruik in een poging de zware luchtvervuiling die bepaalde delen van de land in de afgelopen jaren.
Volgens schattingen van China was steenkool in 2019 goed voor iets minder dan 58%, wat de overheid binnen haar doel plaatst.
Het verbruik van aardgas, kernenergie en hernieuwbare energie is de afgelopen jaren toegenomen om de daling van het steenkoolverbruik te compenseren (Figuur 1): h ttps://www.eia.gov/international/content/analysis/countries_long/China/images/figure1.png
https://www.eia.gov/international/analysis/country/CHN
Seb
China schat tot 2050 nog net zo veel fossiele brandstoffen nodig te hebben dan nu. Volgens het IEA.
Een grotendeels herkenbaar verhaal waarvan we de complotterige afloop maar moeten afwachten? Ik zou kiezen voor verstandig adapteren. Maar dat zal degenen die uit zijn op uw spaargeld en pensioen volledig worst wezen. Ook de mens zal op termijn een tijdelijk verschijnsel blijken te zijn.
Met verstand is ons verblijf nog wel wat te rekken. Laat de mens zijn problemen of ongemakken oplossen in de zo bescheiden mogelijke stedelijke omgeving en er het buitengebied niet uit klinkklare gemakzucht mee op zadelen.
Weg met windparken en zonneakkers. Verzin iets beters.
De universele geest is niet wars van enig pragmatisme. Wanneer onze nieuwe leiders zich aankondigen, dan zal het volk snel de crisis creëren van waaruit een nieuw menswaardig bestaan voor eenieder kan worden opgebouwd. Dit te hopen kan nimmer uitgestelde teleurstelling zijn maar tekent bereidheid tot meebewegen.
Een slaghoedje moet een bepaalde temperatuur bereiken wil het het kruit doen ontsteken dat bij machte is om in een klap de samenzwering der miljardairs uiteen te slaan en dat knechten als Schwab en Timmermans doet panikeren wegens gebrek aan commando’s en autonome non-existentie.
Hier een echt voorbeeld van hun idiote ondoordachte zaken, en zo iets in Nederland, de koploper verzuipt in hun eigen waanzin.
Hoogtij aan het gas, Liander kan geen stroom leveren.
https://www.deorkaan.nl/hoogtij-aan-het-gas-liander-kan-geen-stroom-leveren/
En dan het volgende.
Hoe kan het dat al de hedendaagse techneuten, met al hun computers, modellen en rekenprogramma’s niet hebben kunnen voorzien dat stoomnetwerken niet geschikt zijn voor al het geweld wat ze er op aansluiten.
De oudjes van vroeger wisten schijnbaar wel wat rekenen inhield en overdimensionering betekende.
Het stroomnet begint steeds meer op een doolhof te lijken, jaren geleden werden deze doemscenario’s hier al voorspeld.
Nu is het werkelijkheid en willen ze burgers nog meer rotzooi laten installeren om nog meet rotzooi te creëren.
‘Het Nederlandse stroomnet dreigt vast te lopen’
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2396242-het-nederlandse-stroomnet-dreigt-vast-te-lopen
Dat weten de wetenschappers wel, maar ze worden door de alfa-beleidsmakers belachelijk gemaakt en er wordt niet geluisterd.
Stroomnetwerken zijn wel degelijk geschikt om wind & zon aan te sluiten zoals DK, Dld en Schotland (90% door wind) laten zien.
Alleen hebben onze planners zich verkeken op de onvoorziene versnelling van vooral de uitrol van zon- en ook windenergie. Een versnelling wellicht ontstaan vanwege Covid-19 waardoor veel mensen niet goed op vakantie konden en geld overhielden.
Niets doemscenario. Het gaat om vertraging in de aansluiting van grote bedrijven en wind- & zonparken.
Wanneer Timmermans met 100m kippengaas een zo groot mogelijk oppervlak moet creëren voor zo veel mogelijk kippen ben ik benieuwd naar de oplossing.
Aan mijn MBO leerlingen legde ik graag die vraag voor en begon ik altijd met het één meter breed te maken.
De meesten wisten dan wel te berekenen dat we op 49 vierkante meter uitkwamen.
Op de vraag kan ik meer oppervlak creëren door het anders vorm te geven was het antwoord van veel leerlingen , nee natuurlijk niet .
De auteur stelt aan het einde van het artikel een zestal vragen. Relevante vragen in mijn ogen.
Op basis van m’n eigen ervaring kan ik melden dat het juiste de hoogopgeleiden zijn die zich slaafs verhouden tot dergelijke vraagstukken. Erg merkwaardig. Er lijkt een toenemend en blind vertrouwen te zijn in autoriteiten als het gaat om wetenschappelijke thema’s. Onderzoekers komen tot een conclusie, en ja hoor, de groep hoogopgeleiden neemt het voor zoete koek aan.
Wat leert men in vredesnaam op die hoge scholen en universiteiten tegenwoordig!? Ik heb het antwoord niet.
Ik weet wel wat ontbreekt: kritisch nadenken en zelf tot inzicht komen. Dat is er niet meer bij. Mogelijk heeft het te maken met de wijze waarop wetenschappelijke informatie wordt gedeeld; veelal in visuele vorm met dank aan moderne digitale middelen. En de mens is bij uitstek beeldgevoelig. Zodra iets het netvlies bereikt lijkt het wel ingebrand te worden. De eigen beeldvorming wordt derhalve gepasseerd en de mate van toegevoegde fictie wordt niet meer op herkend.
@Arjan,
Er is op de universiteiten en hogescholen waar ik op heb gestudeerd veel aandacht voor kritisch vragen en zelfinzicht.
De auteur laat zich, waarschijnlijk vanwege het ontbreken van een natuurkundige achtergrond, echter leiden door de misvatting dat wind, zon, biomassa, e.a. onze energie behoeften niet adequaat kunnen invullen. Terwijl dat meer dan adequaat kan zonder dat wij ons land in een industrieel landschap hoeven te veranderen zoals sommigen denken.
Seb, maar dat is waarschijnlijk wel enige tijd geleden(?)
Ik zelf heb doorlopend contacten met hoogopgeleiden, jong en oud, en met name de jongeren hebben een zo goed als blind vertrouwen in overheden en onderzoekers. Het komt op mij over als erg naief en getuigd van een wereldbeeld met zeer veel hiaten.
Beste heer Seb,
Nogmaals lees het boek “ Power density” van Vaclav Smill.
Met al die molens en zonneweiden wordt Nederland één groot industrieterrein.
@Jan,
Vaclav Smil lijkt wat op David McKay die een grote negatieve invloed heeft gehad op de energie koers van de UK.
McKay heeft een interessante site nagelaten: http://www.withouthotair.com/
Beiden missen de technische achtergrond om verder te kunnen denken dan datgene wat ze zien aan ontwikkelingen.
Zo hield McKay het voor ondoenlijk dat er windparken midden op de Noordzee zouden komen, enz. enz.
En moest ook hij (onterecht) tot een sober leven concluderen…
Arjan. Vaak ben ik met je eens. Maar nu even niet. Hogescholen en Uni’s houden zich wel degelijk bezig met kritisch denken, onderzoek doen volgens de wetenschappelijke methodieken.
Waarom de hoger opgeleiden met de mainstream gaan is koffiedik kijken. Ik weet het immers ook niet. Maar “napraten” en het “eens” zijn met nog hoger opgeleide mensen komt relatief vaak voor. Immers men houd het carrière perspectief voor. Want spreek een professor maar eens tegen. De rapen zijn gaar en een academische loopbaan het nakijken.
Dieter, ik neem direct van je aan dat opleidingsinstituten zich daar mee bezig houden en dat (nog steeds) centraal stellen. Maar kennelijk neemt de gemiddelde student de onderwezen methodiek onvoldoende over, of voor onvoldoende lange tijd. Dat was de kern van mijn waarneming. De beelvorming verdringt schijnbaar de zelf opgedane vaardigheden.
“spreek een professor maar eens tegen. De rapen zijn gaar en een academische loopbaan het nakijken.”
Hoe kom je daarbij? Strookt niet met mijn ervaring.
Als je dat goed weet te beargumenteren dan scoor je juist en krijg je uitzicht op een plek in zijn team…
“in te spelen op alternatieven die wel zinvol en functioneel zijn, in tegenstelling tot wind, zon en biomassa.”
Ongelofelijk.
De wetenschap, de EU en zo ongeveer alle landen vinden wind, zon en biomassa in hoge mate zinvol en functioneel.
Terwijl duidelijk is dat wind en zon ook veel goedkoper gaat worden dan fossiel (is al veel goedkoper dan kern).
En toch zo’n statement.
Als je je maar voldoende afsluit van de werkelijkheid, dan is alles mogelijk!
Zoals de post ook laat zien.
Bassie,
Sinterklaas bestaat niet. Elon Musk en Greta Thunberg bestaan wel, maar die kramen absolute onzin uit. Er zijn types als Jan Rotmans die de holle shit van Musk en de zijnen vertalen in het Nederlands en clowns zoals jij die het nog geloven ook.
Ik stel voor dat je deze maand verder besteed aan het winterklaar maken van jouw tuin (kappen dat oerwoud) en de buitenboel van je huis gaat schilderen. Anders lopen de mieren volgend jaar met je hele huis weg.
Groetjes, Adriaan
“inspelen op alternatieven…”
Dat was ook de mening van Vahrenholt in Tychis Ausblick op de vraag “Ïst es machbar, ist es mit den Kosten machbar”.
Volgens V. is 3600 TWh stroom uit wind en zon in 2045 nicht machbar.
Tsja, helaas zijn er ook in Duitsland erg veel mensen die niet kunnen rekenen en begroten.
Ondanks de talloze voorspellingen in de periode 2000-2010 dat het niet eens zou lukken om 80% van de elektriciteit uit hernieuwbare te maken, en het gegeven dat de Energiewende ruim voor loopt op de planning (~3jaar) blijven dat soort mensen vasthouden aan hun onzinnige fantasieën.
Die jongen V. vergeet zelfs simpele dingen als de effecten van de efficiëntie toename van warmtepompen en elektromotoren.
Anderzijds houden dat soort mensen ons scherp.
Dat er kritiek en/of commentaar zou komen op het stuk was mij al zeer duidelijk voordat het geplaatst zou worden. Echter, het is geen complot denken ook al schuurt er tegenaan, maar wie zich iets meer verdiept in de menselijke geschiedenis, doorziet al snel dat er telkenmale gebeurtenissen zijn die niet zomaar uit de lucht komen vallen. Vandaar het ook in een verhaallijn opgezet om tot nadenken aan te zetten. Een flutverhaal had ik ook zo in elkaar kunnen zetten en had dan ook geen enkele waarde gehad om alhier te plaatsen. Zie het verhaal als een lijnenspel waar realiteit meer aanwezig is als fiction en waarom bepaalde hedendaagse gebeurtenissen wel degelijk hun oorsprong hebben die soms niet van de brenger van de boodschap afkomstig zijn. Zie het hele Klimaatproces tot nu toe. Wie, wat, waar en waarom zijn dan de vragen die opkomen, tenminste bij mij is dat zo en hoe anderen zaken bekijken is natuurlijk anders, want iedereen bekijkt het vanuit zijn belevingswereld.
Nogmaals, het verhaal wil aanzetten tot nadenken en wie daar geen zin of behoefte aan heeft, prima.
Max X,
Je hebt een verhaal geschreven dat je 2 maal moet lezen wat je nu eigenlijk bedoeld.
Het gaat alle kanten uit, in begin weet je totaal niet waar je heen wil, je hebt er een beetje een zoektocht van gemaakt, maar met een beetje nadenken kom je tot de point.
Je hebt er niet een alledaags artikel van gemaakt, wel gedurfd.
Het probleem van je artikel is het begin, daar word afgehaakt met lezen heb ik het idee, voor mij was het ook, wat is dit nu, hoort dit wel bij Climategate.nl, maar uiteindelijk wel, al zullen er mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
Ik geloof niet in complottheorieen omdat het leven daar te complex voor is.
Mensen zijn opportunisten. Maken gebruik van mogelijkheden.
De realiteit is een verleden van grote maatschappelijk ongelijkheid door een gering energieaanbod.
Fossiele brandstoffen beeindigden die.
Nu is de commercie bij het klimaatalarmisme aangeschoven.
Angst en paniekzaaien is het nieuwe business model.
Bureaucraten grijpen hun kans mondiale controle te verwerven over hulpbronnen.
Met de beste bedoelingen uiteraard.
Maar de herverdelers van welvaart denken gewoonlijk het eerst aan zichzelf.
En wie zal een mondiale macht controleren die bovendien werkt “in naam van de natuur” die amoreel is.
Democratie op EU niveau werkt al niet.
Niet zo negatief.
De opwek wordt met meer wind en zon juist gedecentraliseerd. Voor het eerst in lange tijd kun je zelf opwekken of deelnemen in een coöperatie die dat doet. Wat wil je nog meer?
Met de huidige vooruitzichten rond de prijsdalingen van wind, zon en opslag (incl PtG) wordt energie bovendien gewoon goedkoper.
“Een wereldheerschappij die men had gerealiseerd met misleiding, angst, onwetendheid en onderdrukking van alle volkeren”
Pagina 111 Teletekst “meer psychisch leed jong volwassenen”
Een groot deel van onze jeugd begint blijkbaar langzaam krankjorum te worden, zou het kunnen dat een en ander volgt uit de meest verschrikkelijke bedreigingen welke voortdurend uit de hoge hoed worden getoverd.
Mijn kleindochter van vijf jaar vroeg gisteren aan me of het waar is dat de wereld vergaat wanneer wij allemaal dood zijn.
Toen maar een verhaal vertelt over de levensduur van onze zon en geprobeerd uit te leggen hoe lang 100 , 1000, 1000.000, en 1000.000.000 jaar duren .
Al snel leek ze te begrijpen dat honderd heel lang duurt en dus gigantisch oud is, want Oma van 95 vond het zelfs niet eens meer erg om te overlijden.
Een grappig en tegelijk serieus gesprek met zo’n jong meisje dat het jeugdjournaal kijkt en soms ook wordt vol gepompt met psychopaten gif .
Het is een gegeven waar we mee om moeten leren gaan door op de eerste plaats jong volwassenen en kinderen te beschermen tegen veel misleiding en angst propaganda. En proberen ook niet zelf voortdurend de angstkaart te trekken over verborgen agenda’s en hun desastreuze gevolgen.
“Mijn kleindochter van vijf jaar vroeg gisteren aan me of het waar is dat de wereld vergaat wanneer wij allemaal dood zijn.”
Doemverhalen zijn van alle tijden:
https://www.youtube.com/watch?v=Jw9i0bu7PyQ
Ik denk wel dat de coronamaatregelen een flinke invloed hebben gehad op de jeugd. En niet alleen op de jeugd. Waarmee niet gezegd is dat de maatregelen onzin waren. Negeren was ook geen optie. Maar er had meer aandacht moeten zijn voor het ‘psychisch leed’, het gebrek aan contact en leuke dingen doen.
Jongeren hebben psychische problemen? Bart meen je dat nu? Veel jongeren hebben geen body, geen weerstand. Alles moet maar “leuk” zijn. Feesten, zuipen, verre reizen, een jaar er tussenuit om te mindsetten.
Maatregelen omtrent corona zijn onzin geweest en nog steeds. Maatschappij naar de knoppen, bedrijven op de fles. Tijdens mijn bio studie vele jaren geleden heb ik college gehad over virussen. SARS en COVID kwamen aan de orde. Redelijk onschuldige “niet levende organismen” werd het genoemd.
Nu vele jaren later is het virus gemuteerd naar het schijnt iets minder onschuldig. Moet je nu bang worden daarvan? Tuurlijk niet. De MSM, regering en ander financieel belanghebbende hebben baat bij angst. Jongeren zijn daar het vatbaarst voor.
“Doemverhalen zijn van alle tijden”
Dat klopt Bart.
Persoonlijk als puber best wel last gehad en natuurlijk ook beïnvloed door dreigingen met atoom oorlogen en een op handen zijnde ijstijd welke heel snel en plotseling in kon vallen gezien het verse gras in de magen van diepvries mammoeten.
Maar gelukkig zagen opportunisten er toen nog geen brood in en kans toe om dagelijks het nieuws te beïnvloeden met de meest waanzinnige vormen van mitigatie.
“Redelijk onschuldige ‘niet levende organismen’ werd het genoemd.”
??? Dat is natuurlijk flauwekul. Genoeg gevaarlijke virusziekten. Pokken, aids, ebola, hepatitis B om maar wat te noemen.
Covid19 is gelukkig veel minder gevaarlijk, maar wel agressief genoeg om de gezondheidszorg en de maatschappij flink te ontregelen. Kijk naar landen waar ze het aanvankelijk gebagatelliseerd hebben. Dat was óók geen goede aanpak. Er had alleen meer aandacht moeten zijn voor de bijwerkingen van het beleid. En daarom soms een andere keuze.
Bart. Wel goed lezen hè…. Natuurlijk zijn virussen niet onschuldig. Het staat tussen “”.
Bart. Aids kan je krijgen door het virus HIV. Aids is geen virus het zijn de gevolgen van een vergevorderde HIV besmetting. Maar dat terzijde.
Hoe het ook zij, intussen hebben wij te maken met een georganiseerde geldontwaarding, van hun macht beroofde en tevens corrupte parlementen (zowel de 2e kamer als het fop-EU parlement) , het volgens mij overeenkomen en functioneren van interne (niet internationale) overeenkomsten over de ruggen van de burgers door zichzelf selecterende onbereikbare belangengroepen en dat alles ondersteunt door de zichzelf ‘vrij’ noemende pers.
Wat dat betreft lijken mij alle ingrediënten aanwezig voor massa manipulaties waar Goebbels jaloers op zou zijn geweest.
Een vrije pers? Een Volkskrant die Bill Gates en Elon Musk beschrijft als filantropen… Snik, snik…
Waar zijn mijn linkse leraren maatschappijleer van vroeger gebleven… Snik, snik…
Wijnand, stel je eens voor als Gresnigt voor een klas stond, wat voor geprogrammeerde robotjes daar uit kwamen.
Immers alles wat de leeraars vroeger zeiden was waar, maar niet zo gaar als heden.
“stel je eens voor als Gresnigt voor een klas stond, wat voor geprogrammeerde robotjes daar uit kwamen.”
Niet te negatief Theo, want dan leren ze in ieder geval rekenen en seb is ook nog eens een democraat in hart en nieren. Verder ben ik het nooit met hem eens :-)
Geweldig stuk!
Wordt jet niet tijd dat wij (de lezers) onze stem eens laten horen? Ik doe dit bv door reacties te plaatsen bij o.a. nu.nl. ik merk dat er vaak wordt gemodereerd voordat het wordt geplaatst en soms zelfs helemaal niet (!) of de melding dat de tijd voor reageren is verstreken.
Ik beschuldig nooit personen, gebruik geen scheldwoorden, benoem mensen met “u”.
Soms zie ik gelijkgestemden. Zouden er zeker meer kunnen zijn. De likes of dislikes boeien me niet. Het gaat erom dat wederhoor weer een stem krijgt! Doen jullie mee? Warme groet, RLU
Ondertussen op het ‘fossiele energiefront’… het enige energiefront wat er werkelijk toe doet.
1.Als gevolg van de door de pandemie veroorzaakte ineenstorting van de olieprijzen zijn de kapitaalinvesteringen in de Britse Noordzee in 2020 met een derde gedaald tot het laagste niveau sinds 1973. De kapitaalinvesteringen op het Britse continentaal plat daalden vorig jaar tot slechts 5 miljard US$ (3,7 miljard £), vergeleken met 7,6 miljard US$ (5,5 miljard £) in 2019
De daling van de investeringen was nog dramatischer dan de daling wereldwijd, die volgens Rystad Energy in 2020, toch al 27 procent!!! zal bedragen.
Tussen 2021 en 2025 zou maar liefst £21 miljard worden geïnvesteerd in de Britse Noordzee, maar minder dan een derde van dit bedrag is tot nu toe toegezegd door producenten. Als er verder niet wordt geïnvesteerd, zal het totale geinvesteerde kapitaal tegen het midden van het decennium kunnen dalen tot minder dan £ 1 miljard per jaar.
2. Een laag investeringsniveau doet de energie afhankelijkheid het VK toenemen.
Dat is zeer schadelijk voor de economie en de energiezekerheid.”Het Verenigd Koninkrijk staat voor een grimmige energiekeuze: investeren in zijn offshore-industrie om energiezekerheid, banen of afhankelijk zijn van andere landen voor zijn energiebeleid.
3. Het verontrustende is dat het natuurlijk niet Greenpeace en aanverwante energie-onbenullen zijn die zorgen voor een ineenstorting van de investeringen in de olie/gasindustrie. De Noordzeeolie wordt steeds kostbaarder om te winnen. Het is die stijgende kostprijs waardoor het ontbreekt aan voldoende rendements en winstperspectieven en die de fossiele industrie (zelfs wereldwijd) de ‘das om doet’.
4 Voor energie op dit moment de economische hoofdwet “te duur voor de consument, te goedkoop voor de producent”. Dat leidt tot enorme ‘stranded assets’.
De weg naar de ‘energie middeleeuwen’ wordt zo wereldwijd versneld in geslagen door de ‘shareholders’ en pensioenfondsen enerzijds en de ronddansenden ‘groene Gretha jongens en meisjes’ anderzijds. De rest zijn sprookjes en onzinnige SF verhaaltjes….
1. Die daling van kapitaal investeringen in vervuilende fossiele brandstoffen is een gunstige ontwikkeling.
Vooral omdat die daling bij hernieuwbare niet aan de orde lijkt.
2. UK heeft een track record met doorgaan met verkeerde investeringen in kern en fossiel. Hun nieuwe kerncentrale Hinkley C (in 2030 klaar) gaat stroom leveren tegen een veelvoud van de marktprijs. Echter afname van die veel te dure stroom wordt gegarandeerd door UK govt. waarbij bovendien een consumenten inflatieclausule van toepassing is (al sinds 2011) die jaarlijks tot prijsverhoging leidt. Gegeven de prijsverlagingen bij wind en zon maken die Hinkley C tot een “bleeder” voor UK govt. .
3. en 4. goede zaak. Daarmee krijgen we wat sneller een schonere lucht & omgeving!
Beste Seb…. die daling is helemaal geen goed teken.
In werkelijk iedere ‘productieketen’ van mijnbouw, landbouw tot industriele-processen en zeker ook!! de door jou gepromote (maar onzinnige) energietransitie, kun je kijkend naar alle fases en bv. gebruikte kunststof onderdelen direct het fossiele brandmerk zien . Je kunt het zo gek niet opnoemen. Ergens komt er als een duveltje uit een doosje het gebruik van fossiele brandstof naar voren. Dat is niet toevallig! …..het is namelijk een ‘sine qua non’.
Noch zonnecellen, noch windmolen kunnen in allerlei fases van productie tot gebruik en ‘recycling’ (beetje zwak onderdeel van de door jouw bejubelde ‘duurzaamheid’) het stellen zonder fossiele brandstoffen. Kennelijk heb je dat zelf nog nooit bedacht en met jouw velen in die malle transitie wereld. Zeker nooit op een kopermijn, boerderij of staal en cement industrie rondgelopen.
De door jou ‘bedachte’ en telkens maar weer verkorte kosten reductie van het energieprobleem tot ‘elektriciteits’ opwekking is op zich al een illusie. Het wordt echt lachwekkend als je denkt dat ‘het fossiele energie tijdperk’ wel ‘even’ opgevolgd zal kunnen worden door het ‘duurzaamheids transitie tijdperk’ .
Een werkelijk krankzinnige gedachte die ontsproten is aan de totale blinde en zelf gekozen energie onwetendheid van mensen die denken dat alles kennelijk ‘zomaar’ gemaakt is en te koop is en er verder maar niet meer over na willen denken.
Ik zou zeggen haal je huis eens leeg en ontmantel je auto, tuin, gereedschappen enz enz enz… met alle producten waarin bv geen kunststof en andere fossiel derivaten van de aanwezig is….te beginnen bij je elektriciteitsmeter.
Het wordt een lange lijst kan ik je vertellen tot aan je boxspring matras aan toe.. Dan heb je een idee hoe je leven er gaat uitzien na! het fossiele tijdperk.
Maar ja een eigenschap van de ‘Sebs’ in deze tijd is dat ze denken dat hun leventje en welvaartsniveau’ gewoon doorgaat als je de fossiele grondstoffen ‘even’ uitfaseert. Ik heb eerlijk gezegd ook van jouw hand nog nooit een samenhangend betoog gelezen hoe onze complexe samenleving werkelijk kan blijven draaien zonder fossiel vervangen door windmolens en zonnepanelen die immers niet meer gemaakt, aangelegd, aangepast in het netwerk, onderhouden enz. zullen kunnen worden zonder fossiele energie.
Het zal een hele kluif voor je worden beste Seb en ver zul je niet komen. Maar goed je kunt me altijd verrassen.
We kunnen prima zonder door ons gemaakte kunstoffen en andere producten. We importeren ze simpelweg via ali uit China.
@Gerard,
Je bent niet de eerste. Het is een vaak voorkomende fallacy.
In de initiële fase (waar we nu in zitten) wordt voor allerlei diensten en producten nog gebruikt gemaakt van energie geproduceerd met verouderde middelen zoals kern en fossiel. Dat hoeft niet, maar dan ben je inefficiënt bezig en aan inefficiëntie heb ik het broertje dood.
Als we alle elektriciteit hebben vergroend dan komen er vanzelf meer reëlere opties dat onderdelen ook geproduceerd zijn met groene energie.
Helemaal als we ook alle verwarming en transport hebben vergroend.
Dan nog blijft er dan e.e.a. aan grijs over maar dat is goed behapbaar.
“Dan heb je een idee hoe je leven er gaat uitzien na! het fossiele tijdperk.”
Rijker!
“windmolens en zonnepanelen die immers niet meer gemaakt, aangelegd, aangepast in het netwerk, onderhouden enz. zullen kunnen worden zonder fossiele energie.”
Natuurlijk kan dat wel. Kan geleidelijk, stapsgewijs:
– De zonnepanelen en windmolen fabrieken gaan draaien op groene elektriciteit.
– De vervoerders van die spullen gaan groene H2 of batterij auto op groene elektriciteit gebruiken.
– De kranen, en andere machines gaan groene H2 of batterijen gevuld met groene elektriciteit gebruiken.
– De windmolen bouwer koopt groen staal van die Zweedse fabrikant die zijn hoogovens laat draaien op groene waterstofgas.
enz. enz.
Het gaat gebeuren via dergelijke stappen.
Overigens ben je nu, muggenzifterig, aan het vallen over de laatste paar procent grijze energie….
Maar goed dat Gresnigt niks te zeggen heeft.
Hij koopt hier hij koopt daar, waar komt al dat groene geld vandaan denk je, en wie betaalt dat?
Over 10 jaar betaal je netwerk kosten waar je hoofd groen van word.
En Tata Steel weg, waar moet dat heen, hier blijven straks helemaal geen echte grote Nederlandse bedrijven overeind, hier is al genoeg naar de kloten gegaan in het verleden, word tijd dat dit stopt.
Nee Gresnigt, ik ben het vaak niet eens met Gerard wat hij soms moppert, maar nu heeft hij in mijn ogen helemaal gelijk.
Jij ziet niet wat nu al speelt, jij leeft in een droom.
Fossiele brandstoffen zijn een keer eindigt, maar de middelen waar ze nu mee bezig zijn, zijn niet geschikt om een economie op te laten draaien, hooguit wat brandstof besparing.
Jij met je voorbeeld Duitsland waar blijven ze nu, ze stoken nog meer kolen dan vroeger, fabrieken moeten vaak stop om het net overeind te houden, noem dat maar vooruitgang.
Ze drammen daar ook maar gewoon door of het gaat of niet.
Seb
En Seb fantaseerde voort kijkend in zijn kristallen bol. Heb je nu nog steeds niet in de gaten dat je sprookjes verteld?
En spannend, of onderhoudend, nee, dat zijn ze niet.
Poeh he Gerard, dat moest er even uit he?
Prima reacties op de Seboriaanse waanzin, maar ik ben bang dat het toch tegen dovemansoren is gezegd.
Voor dit soort fanaten geldt maar een ding en dat is:’Wie niet horen wil moet voelen’.
En dat voelen kan op meerdere manieren. Verlies aan welvaart en comfort in de zin van apparatuur e.d., maar zeker ook in de zin van ‘lekker weer’.
MeteoFrance maakte vandaag bekend, dat de zomer van 2021 de slechtste is sinds 2014.
Die fatale opwarming laat toch nog even op zich wachten.
Seb c.s. zullen het wellicht als een succes claimen van het uitschakelen van kolencentrales en het plaatsen van molentjes; daar zie ik ze wel voor aan.
Grappig is dat de reisbranche dit najaar een run op vakanties in warme landen verwacht.
Hoeveel van die reislustigen zullen zich zorgen maken over de fatale opwarming door de mens veroorzaakt?
Seb weigert consequent om zijn luchtkastelen en hersenspinsels te voorzien van een gedegen en onweerlegbare calculatie. Alleen maar roepen dat alles en iedereen er (financieel) beter van wordt zolang de energietransitie maar leidt tot meer wind, zon, batterijen en groene H2, is een goedkope vorm van volksverlakkerij.
Een Delftse ingenieur onwaardig.
Willem77
Hoe kom je daar nu bij. Seb calculeert alles, maar dan wel half. En daarna kijkt hij in zijn kristallen bol en naar een stip op de horizon.
De echte beleggers die werken met andermans geld en voor andermans risico hebben de klimaat verandering goed gezien. Het klimaat voor vele projecten die lopen op subsidie is inderdaad veel beter. Ben nu een weekje in Duitsland op vacantie en de energie wende gaat hier gestaag verder. Ik heb al een paar elektrische auto’s gezien en zelfs een paar laadpalen.
https://www.telegraaf.nl/financieel/33649064/metaalpensioenfonds-pme-verkoopt-alle-beleggingen-in-olie-en-gas
Eab
Dat spreekt vanzelf. Ik begreep dat de metaalpensioenfondsen niet zo’n goed trackrecord hadden. Is dit één van de stomme beslissingen.
Mogelijk stappen ze over op gesubsidieerde houtkap. De benodigde koolstoffen zullen tenslotte toch ergens vandaan moet komen.
Uit gekapt bos en oerwoud misschien?
Peter
Heb jij nog mijn antwoord gezien op jouw vraag over de verzuring vh zeewater?
PME verdedigt zijn koerswijziging door te verklaren dat de meerderheid van de deelnemers / pensioengerechtigden voorstander is van beleggen in ‘duurzaam’.
Henri Pool
Ja Henri dat geruststellende antwoord heb ik gezien. Het bevreemd me alleen dat nog niemand, waar ik dan ook gekeken en gelezen heb, dat geruststellende antwoord geeft.
Het zou toch op zijn minst duidelijk moeten zijn dat niet alleen die honderden meters (en mogelijk wel dikkere) laag kalksediment op de bodem een enorme buffer is tegen verzuring. Daarbij doen schelpdieren en waterplanten met kalk in hun weefsels ook aan recycling. Ver voor de mens dat begrip, omwille van de verdiensten, in de omloop bracht.
Verder lijkt het me interessant te weten hoeveel kalk er door de rivier- en grondwaterstromen door de natuur naar de oceanen afvloeit. Er lijkt me momenteel maar één probleem, het enorme tekort aan wetenschappers/verlichte geesten die over de schutting van hun eigen discipline heen kunnen kijken. Noem het maar een soort van Babylonische spraakverwarring.
Peter
Mijn reactie is helemaal onderaan.
@Seb….
Volgens mij heb je werkelijk geen idee van hoe mijnbouw divers, staalindustrieën, petrochemie, geïndustrialiseerde landen tuinbouw en enz enz. feitelijk draaien. Je hebt er werkelijk kennelijk geen idee van hoe schepen, vliegtuigen en vrachtauto’s, infrastructuur, havens, luchthavens enz. gepland, gebouwd onderhouden en aangedreven worden.
Man man…. onder welke ‘steen’ kom jij vandaan.
Eerlijk gezegd ben je nou niet echt een interessante ‘gesprekspartner’. Je transitie ‘droom betoog’ is dermate onzinnig dat ik je maar een fijn weekeinde toe wens.
@Gerard,
Jamme dat je gefrustreerd raakt, maar ik zie niet hoe ik mijn uitleg over hoofdlijnen van de transitie naar 100% hernieuwbare, zijnde vooral wind & zon met opgeslagen groene H2, verder kan verduidelijken. Als je er iets onduidelijk aan vindt dan moet je dat specificeren. Met algemene prietpraat kan ik niets..
Nou voorruit… je geeft een heel lijstje waarin ‘stapsgewijs’ die transitie naar eh….wat eigenlijk? zou kunnen plaatsvinden.
Als ik zo dat lijstje zie van bouwkranen tot windmolens, vervoerders en Zweedse hoogovens….dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je als een kind in je speelgoed kist aan het grabbelen bent waar alles kennelijk kant en klaar aanwezig is zonder dat je je afvraagt waar al die mooie speelgoedjes dan vandaan komen.
Kennelijk ga je ervan uit dat een Zweeds experimentje met een hoogoventje ergens in het Noorden van Zweden wel de hele wereld aan ‘staal’ kan helpen.
Hoe die fabriek dan uit de grond is gestampt??? maakt niet uit, hij ligt gewoon kant en klaar in de transitie speelgoed/ knutseldoos.
Maar goed als je een serieuze discussie wil laat dan maar eens de ‘multiplier’ op je transitieknutsel doos los en bereken eens op een serieuze manier hoeveel grondstoffen en infrastructuur er nodig zijn om bijvoorbeeld het ‘wagenpark in Nederland goeddeels’ ‘elektrisch’ te maken? Ga maar uit van laten we zeggen 6 miljoen auto’s (60%) van de Nederlandse markt die een accu hebben van gemiddeld 40kwh die het een jaar of 10 doet! en dan vervangen moet worden.
Bereken e.p. ook even de recycling kosten want je ‘knutseldoos’ moet wel duurzaam zijn. Dat wil zeggen we gaan de aarde verder niet ‘uitputten’. Als je dat dan berekend hebt vermenigvuldig dan je uitkomsten met een factor 100 dat geeft een globaal beeld van de ‘uitputtingsslag’ en hoe snel je transitieknutsel bakje leeg is. En dan hebben we het nog alleen maar over ‘autootjes’ . Ik ben benieuwd naar je berekeningen ben je vast wel een weekeindje ofzo mee bezig voor dat je er achterkomt wat een lariekoek het allemaal is.
Vergeet daarnaast vooral niet te berekenen hoeveel fossiele brandstoffen er bij de productie en recycling van al die autootjes en accu’s komt ‘kijken’ en waar al die ‘stroom’ vandaan moet komen om die ultra zware bakken te laten rond ’tuffen’.. En dan als je grijs van vermoeidheid uitgerekend bent overvalt je een groot euforisch inzicht.
“Het kan niet”!!!! het is lariekoek
Maar ja je bent dan in ieder geval een inzicht wijzer geworden!
@Gerard,
Dat soort schattingen heb ik een jaar of wat geleden al gemaakt.
Het gaat in deze wereld niet om hoeveel ton materiaal x, maar om hoeveel kost het.
Wij hebben een economie & welvaart die drijft op geld, geld en geld.
Bezie eerst eens hoeveel en welke materialen en bewerkingen nodig waren om ons huidige wagenpark op te bouwen en in stand te houden.
Ga dan vergelijken.
Dan vindt je dat een benzine motor gecompliceerder is en veel meer speciaal materiaal vraagt (tot zelfs in de uitlaat) dan een elektromotor.
Dus gaat de prijsdaling van elektro auto’s ten opzichte van benzine auto’s zich voortzetten en worden ze goedkoper dan benzine auto’s…
Dat het op een aantal terreinen al zover is, kun je o.a. zien aan de elektrische bestelauto’s die boodschappen bezorgen.
Het zal daar niet bij blijven!
Gerard d’Olivat
Dat vind ik nou eens een sterke reactie waarin je duidelijk positie kiest. Chapeau.
Seb
Je blijft telkens opnieuw onzin debiteren. Alles kan, de vraag is tot welke prijs. Als het tot algemene verarming leidt, dan houdt het vanzelf een keer op.
De enige juiste uitspraak waarop ik de kan betrappen is dat het in deze mensenwereld draait om geld. En dat geld wordt met arbeid/energie gegenereerd. Werkelijk goedkope energie is dus de levensnoodzaak waarom alles draait. Nu en in de toekomst.
Jij mikt op het voldoende ten nutte kunnen maken van energie uit zon, wind en biomassa. En dat dan nog voor een groeiende massa mensen die willen leven op een steeds hogere levensstandaard. Jij ment dat het kan, maar je maakt werkelijk nooit je beweringen waar. Telkens verzand je weer in bespiegelingen en halve rekensommen en hele leugens. Wees een vent en schrijf nu eindelijk eens dat goed doorwrochte artikel. Anders ben je geen woord, geen antwoord waard. En blijf je niet meer dan een gefrustreerde glazenbolkijker
Komplotten zijn deel van het leven. Hoed af voor Max die het duidelijk stelt. Speciaal in USA: Aan het einde vd dag, als je mooi kijkt, hebben de oorlogjes vd Amerikanen in Cuba, Korea, Vietnam, Irak en Afganistan, respectievelijk, niemand in USA beter of veiliger gemaakt. De enige die er goed van geprofiteerd hebben, waren de wapen leveranciers. En die mensen gaan echt over lijken. Die zitten echt regelmatig bij elkaar om te kijken waar ze weer meer onrust kunnen stoken.
Ik heb nauwkeurig naar alles over 9-11 gekeken en ik ben er van overtuigd dat het wel degelijk een Amerikaans komplot was. De gebouwen waren oud en zaten vol met asbest. De mensen die er werkten, werden er ziek van. Het idee van vliegtuigen in een gebouw laten vliegen, kwan ook ergens van de CIA of FBI. Er bestond een plan om iets dergelijks met een bepaald soort afweer te ‘voorkomen’. Ik zeg niet dat de USA regering er bewust achter zat. Maar ik denk dat zekere instanties in USA wel blij waren dat de gebouwen weg waren.
Na WW1 kwam de volkerenbond. Na WW2 kwam de UN. Er moet dus een globale regering komen om ‘oorlog’ te voorkomen. Europa werd een feit. Wat nu? De onzin met de opwarming door CO2 is ideaal, toch? Daar moet echt een ‘globale’ oplossing voor komen. Dat de klimaat verandering natuurlijk is wil niemand al meer geloven.
Sorry Henry, maar met 9/11 vlieg je uit de bocht.
Bin Laden had al eerder (~1992) een aanslag op het WTC laten plegen. Toen door een vrachtauto vol explosieven te laten ontploffen in een ruimte (parkeergarage) onder een van de torens. Bin Laden’s mensen hadden overigens ook al succesvolle aanslagen op 2 ambassades van de VS in Afrika, de aanslag op een oorlogschip van de VS in haven van Aden, e.a. op hun naam staan.
Overigens hebben de VS naast de door jou genoemde oorlogjes & overvallen in dezelfde tijd ook Panama aangevallen en een hen onwelgevallige heerser verdreven, Grenada in de Caribieën overvallen op grond van een vals gerucht dat er Cubanen zouden zitten (1983), een stukje Libanon bezet (waar ze na het verlies van veel soldaten door een bomauto weer snel vertrokken), verder vele aanslagen met drones in diverse landen waarbij ook veel onschuldigen werden vermoord…
Klimaat verandert altijd.
Seb
Er was een aanval op WTC voor 9/ 11?
Dat wist ik helemaal niet. Maar dat bevestigt toch weer het vermoeden dat er een prijs uitgeloofd was voor de vernietiging ervan?
Er is een goede video hierover die ik sterk kan aanbevelen. Je gaat daarna beslist anders naar alles kijken.
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/1993_World_Trade_Center_bombing
Ik geloof je asbest verhaal niet. Ik denk dat er nauwelijks asbest in het gebouw zat. Geen reden.
De constructie werd vooral gedragen door de dikke stalen verticale balken aan de buitenkant, waar geen isolatie omheen zat (zelf geconstateerd; was ook niet nodig want die balken koelden aan de buitenlucht). Verder had ook de liftkoker een dragende functie.
Als er substantieel asbest in had gezeten dan was het opruimen heel anders gegaan. Ook de VS had toen al asbest reglementen die verspreiding van vezels moest tegengaan en luchtdichte pakken (met zuurstof flessen) en water sproeien verplicht stelden (Canada niet, maar die had een economisch belang bij de verkoop van asbest).
“Ik heb nauwkeurig naar alles over 9-11 gekeken en ik ben er van overtuigd dat het wel degelijk een Amerikaans komplot was.”
Waarmee deze site hoe triest nu officieel tot een Pool van verderf is vervallen.
Met zulke ‘vrienden’ worden vijanden overbodig.
Ja. Ja. Frans. Het wordt nou toch echt tijd dat jij ergens naar toe gaat waar het gras groener is. Laat je mij ff weten waar dat is?
De beweringen van Henry doen de volgende quote, die toegeschreven wordt aan Mark Twain, in mij opkomen:
Better to remain silent and be thought a fool than to speak and to remove all doubt.
Dirk
Dat valt me tegen. Van jou. Laat ik jou nou iets vragen. Toen Covid voor het eerst op grote schaal in Wuhan uitbrak, sloot China al het vlieg verkeer binneland vanuit Wuhan. Maar Wuhan zelf bleef open voor intl vluchten. . Zo kwam het in Italie. Toeval of complot/ opzet?
Volgens mij wilden de andere regio’s in China geen vliegtuigen uit Wuhan meer ontvangen.
Als wij attenter waren geweest dan hadden wij dat ook gedaan.
Of op z’n minst een screening met een simpele remote temperatuur camera van alle binnenkomende mensen uit China, zoals Z.Korea al eind jan.2020 deed op het vliegveld van Seoul.
Die hadden snel provisorisch een warmtebeeld camera’s bemand door wat studenten geïnstalleerd die op afstand alle langslopende mensen met enige koorts detecteerden.
Die studenten gingen dan achter de mensen met verhoging aan en vroegen die om een test te ondergaan waarna evt. isolatie volgde.
Een voorbeeld dat wel in Oost-Azië navolging kreeg:
http://www.xinhuanet.com/english/2020-01/24/c_138731794.htm
Hier werd niets gedaan toen ik met een Chinese vlucht ~20 feb 2020 vanuit Bangkok aankwam op Schiphol.
Seb,
Je vermeldde in een van de eerste commentaren dat Nederland de op één grootste exporteur is van landbouwproducten. Dat komt door meer dan 100% op conto van import.
Als Nederland zelfvoorzienend zou zijn, is het Nederlandse landbouwareaal net voldoende om de helft van de bevolking te voeden.
@Dirk,
Dat is te simpel geredeneerd. Wij zijn niet uit op zelfvoorzienend zijn. Zou ook dom zijn.
Onderzoek onze productie statistieken. Ik weet iets meer van tuinbouw.
O.a. onze tomaten telende tuinders hebben de Italianen de laatste 60 jaar niet alleen in Z.Dld van de markt verdreven maar ook in Oostenrijk en exporteren zelfs naar Italië.
De hoofdreden is de uniforme hoge kwaliteit waarvoor supermarkten kiezen.
Dirk Visser
Dat heb ik Seb (toen nog Gresnigt) al vele malen aan het verstand proberen te brengen. Maar Seb is ernstig gemankeerd, hij heeft wel een uitgang, maar geen ingang voor andere “waarheden” dan die hij zelf steeds recyclet. Daarbij ondersteund hij zijn quasi-autoriteit steeds met Delft, IR. uit eigen waarneming, ervaring, ik weet iets meer van, etc.
Blufpoker zoals je van vele politici en standwerkers kunt verwachten.
Peter,
Helemaal mee eens. Tomaten die in kunstlicht groeien van hoge kwaliteit beschouwen heeft misschien te maken met de uniformiteit en massaproductie. Dat ze in trek zijn heeft vooral te maken met de gemakzucht van de consument. Ze smaken nergens naar. Nederland is vooral een fabriekshal waar importproducten zoals veevoer wordt omgezet in exportproducten zoals vlees. Het graan voor brood wordt voor 100% geïmporteerd. Nederland kan in de verste verte niet zelfvoorzienend zijn.
Henry,
Als dat zo is, is dat merkwaardig. Hoe dan ook, het was in de beginfase niet bekend hoe besmettelijk het virus was. Hier in Nederland dacht men inkomende besmettingen te kunnen lokaliseren en beperken.
Dirk Visser
Maar daar is men dan toch merkwaardig lang mee doorgegaan. gemiddelde mortaliteit van alle besmetten is 0,23 zoals ik heb begrepen.
https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/sterftecijfer-covid-19-023-procent.htm
Niet onlogisch. Onze medische stand is stevig verambtelijkt…
Peter
Ik denk dat wij het goed hebben. Er is alles bij elkaar zo 1.3 x 10^14 ton CO2/HCO3/CO3 in de oceanen. Uiteindelijk spelen de onlospbare carbonaten (enorme hoeveelheden CaCO3 en MgCO3) daar ook een rol want het is alles in evenwicht met elkaar. Per jaar gaat er zo 100 Miljjard ton CO2 in de lucht (rond de evenaar) en theoretisch zou een gelijke hoeveelheid weer in oplossing moeten gaan (in de pool gebieden). Als je de rapporten van Ferdinand goed bekeken hebt, kun je zien dat de mensen daar niet eens snappen hoe en waar en waarom het CO2 in de lucht komt en hoe het weer verdwijnt.
In het noord pool gebied is het ca. 6 graden warmer geworden, dus gaat er minder CO2 in oplossing. Dat is de reden voor de zig zag. Dat is de eerste bron vd extra CO2 in de lucht.
De pH van ons afvalwater is blijkbaar gemiddeld rond de 7 (als we gelukkig zijn en iedereen op aarde zich allemaal aan de regels houden). De pH van de oceanen is blijkbaar meer als 8. Dus dat gaat wel het evenwicht affecteren.
HCO3- + H3O+ = > CO2 + 2H2O
Het eind resultaat is geen verandering in pH en alkali gehalte vd oceanen maar er komt wel gewoon meer CO2 in de lucht.
Dat dit zo is, moet gemakkelijk te bewijzen zijn met mijn 5 samples die ik elk jaar van de Indische oceaan heb genomen.
Henri Pool
Het blijft mij desondanks bevreemden dar verder niet één andere scheikundige daar zijn licht over laat schijnen.
Ja. Ja. Dat is gek he. Ze lopen allemaal achter het report van Ferdinand aan. Ik denk dat Chemical het well zou snappen.
De alarmisten willen graag nog een reden hebben om fossiele brandstoffen te verketteren. Daarom dat ze begonnen zijn met het idee van verzuring vh water door de Co2. Logisch dat ik daarom elk jaar een monster vd oceaan nam als ik er was voor vakantie. Maar jij hebt gelijk met dat verhaal over de kalk. Alle opgeloste carbonaten zijn weer in evenwicht met alle onopgeloste carbonaten dat gewoon meest op de bodem ligt. Er kan dus gewoon geen verzuring plaats vinden……maar door ons afval water gaat er dan beslist wel meer Co2 de lucht in.
Je moet altijd gewoon logisch door redeneren. Wetenschap en religie zijn twee wegen naar hetzelfde: waarheid.
Daar ging het ook al over in het gesprek van Jezus en Pilatus. Wat is waarheid?
Het zou mooi zijn als er meer mensen begrepen waar wij het over hebben. Maar uiteindelijk heb je net een mens nodig om op te staan tegen de leugen. Hopelijk komen wij daardoor niet in de moeilijkheid. Ik merk op dat de video over het asbest probleem in het WTC al helemaal is verdwenen. Onthutsend…
Maar al is de leugen toch zo snel. De waarheid achterhaalt haar wel…..
Voor Seb
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.asbestos.com/world-trade-center/&ved=2ahUKEwjZ4s3s-eXyAhXqQEEAHZMaBjQQFnoECAcQAQ&usg=AOvVaw3hYaxKX2xQmXRuKnqyrYfW