Van een onzer correspondenten.
Een metaal dat zomaar kan drijven op water omdat het zo licht is, moet wel bovenaardse krachten bezitten. En dat is met lithium het geval. Met dit wonderbare metaal kan men vele kanten uit. Je zou het bij wijze van spreken op je brood kunnen smeren omdat het redelijk zacht is.
Dat wordt weliswaar door medici afgeraden, maar mensen die leiden aan zware psychische stemmingswisselingen krijgen niet zelden lithium voorgeschreven en gaan daarna vaak fluiten. Wie zich op lithium wil storten moet naar Chili, daar bevindt zich de grootste voorraad van de wereld. Australië is een goede nummer twee. China heeft de grootste verwerkingscapaciteit.
Omdat het metaal zo licht is, is het ook toepasbaar in de industrie, met name bij het produceren van batterijen: de opkomende klimaatindustrie wordt er zo ook een beetje vrolijk van. Lithium in de batterij, de batterij in de Tesla, een flinke scheut subsidie erbij en daar rijdt het CO2-loze gevaar.
Een Tesla ‘Model S’ heeft 63 kg lithium in de kofferbak. U hebt het door: iedereen wil inmiddels lithium in handen hebben. Er is al sprake van een zekere lithiumkoorts en de prijs stijgt omdat de kosten om het uit de grond te halen niet gering zijn.
Deskundigen schatten dat de prijs voor ‘lithiumcarbonaat’ de komende tijd rond de 16 procent zal stijgen, wat weer doortikt in de prijs van de batterijen en daarmee de elektrische auto duurder maakt. Grote autofabrikanten hebben enorme investeringsprogramma’s om de wereld alsmaar elektrischer te maken, zodat de vraag naar lithium de komende tijd niet gaat afnemen, zo is de prognose.
En zo komen we uiteindelijk weer in de vertrouwde keten terecht dat als iets duurder wordt, de overheid altijd wel weer klaar staat om de kosten daarvan te compenseren. De betrouwbare oppepper voor je humeur.
***
Als je een broodlul techneut er maar genoeg voor betaalt dat schrijft hij dit soort flauwekul:
https://www.technischweekblad.nl/opinie-analyse/voorraad-lithium-voor-batterijen-ruim-voldoende
Mijn bèta brein is echter anders ingesteld.
Een wereldvoorraad lithium van 53 miljoen ton oftewel 53 miljard kg betekent voor een wereldbevolking van 8 miljard mensen zo’n 6,6 kg per inwoner van onze planeet.
Iemand die een Tesla rijdt van 63 kg in zit heeft de voorraad voor 10 wereldburgers, voor altijd dus, onder de motorkap.
Met de herbruikbaarheid valt het ook zwaar tegen. Lithium smelt bij 180C en verdampt bij 1346C. Het scheiden van de overige componenten in de batterij is uitermate ingewikkeld.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium_(element)
Met beta brein is niets mis mee.
Februari 2019 schreef ik op die andere site (BV) over dit metaal:
“Als al die huidige ruim 1 miljard auto’s in de wereld elektrisch moeten gaan rijden kan dat net met de huidige bekende voorraad lithium. Het aantal auto’s zal nog wel groeien en voorraden zullen zeker op papier nog wel stijgen maar in die situatie is lithium dus als SCHAARS te duiden….
Maar idd het huidige aantal elektrische auto’s kan nog zo’n 1000 jaar met voorraad lithium in wereld toe. Vraag is net als bij voorraad olie bij welke EREI waarde die voorraad ingezet kan worden.
Overigens en het is maar voor de context waarin ik mijn opmerking over schaars maakte gaat het over die periode van 30 jaar om olie als brandstof te gaan vervangen. Met alleen lithium gaat dat dus niet lukken dat zal leken maar ook deskundigen duidelijk zijn.”
Het is inmiddels bijna 2022 dus 3 jaar later en deze situatie is nog steeds zo.
Om Herman’s euforie iets te temperen… Een jaar later verschenen twee kritische studies:
Een door de ADAC in 2019 in opdracht gegeven studie leverde op dat wagens met benzine in de tank pas NA 127.000 km (8.5 jaar) en met diesel zelfs NA 219.000 km (14.6 jaar) meer CO2 produceerden als een elektro auto.
In 2022 komt een nieuwe waarschijnlijk mildere LCA-studie. Tenslotte komen uit het E-segment de nieuwe leden…
Een Agora-Studie (April 2019) vindt 90.000 km resp. 130.000 km. (pag 62)
@ PeterR,
Hier nog een LCA uit 2020 van CE-Delft van drie typen personenauto’s. Een vergelijking van een benzineauto, batterij-elektrische auto en waterstofauto.
https://www.enpuls.nl/media/am2miujf/ce_delft__lca_drie_typen_personenautos_def.pdf
@Willem77:
Deze studenten hebben netjes opgeschreven wat de professor van hen verwacht en hij zal ze dan ook een 8 hebben gegeven.
Echter… wederom zegt mijn bèta brein iets totaal anders…
Gewoon even een voorbeeld…
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/tesla-model-3-performance-463-pk-awd-dual-motor-excl-btw-elektrisch/fc479043-5965-459f-9fda-eba61ee66c78/?from=zoeken&index=2&fregfrom=2020&fregto=2020&safemake=tesla&safemodel=model-3
Nieuwprijs: E 72.080,-, Vraagprijs E 49.950,- 19.547 km gereden.
Stel dat de dealer voor deze auto E 46.000,- inruilwaarde heeft gegeven (die wil ook wat verdienen)
Dit geeft dan E 26.080 / 19.547 = E 1,33 afschrijving per kilometer.
Mijn eigen auto, MPV diesel, gekocht 2 jaar oud: E 17.000,-, mee gereden 220.000 km in 7 jaar, geeft 7,72 cent aan afschrijving per km, als ik de waarde van mijn auto nu op nul zet. Reken ik de waarde van nu mee dan kom is op zo’n 5 cent per km.
Ik moet wel toegeven… ik ben een sjacheraar… ik heb mijn auto overgenomen uit het faillissement van een begrafenisondernemer.
Peter, dan moet je vooral het CE noemen de echoput van de overheid. Al die onderzoeken kan je weggooien. Overigens als je verder gekeken had dan kwam uit die ADAC samen met de Oostenrijkse autoclub en het IFO instituut uit Munchen dat een auto op gas milieuvriendelijker was dan een Tesla 3. Dat heb ik overigens al in 1974 gezegd.
Hang nu eens een caravan achter die stekker auto kijken of men dan nog zo blij is of als je in de bergen woont kijken of die mensen zo blij worden. Ergens anders op deze website heeft iemand verteld dat DHL zijn elektrische bestelautoos heeft vervangen door ja daar komt ie DIESELAUTOOS. Ik heb een dag niet kunnen werken vanwege de kramp van het lachen hoe noemen we dat hernieuwbaar en duurzaam. Het wordt het grootste failliet in de wereld deze onzin. Waarschijnlijk hebben al die idioten een klap van malle windmolen gekregen. Straks nog een groot schip op drift en alle molentjes liggen plat. Die zwaaipalen zijn goed om de energie levering van Madurodam te verzorgen die zijn alleen overdag open dan redden ze het misschien.
Waar is plan B voor als het mis gaat en helaas het gaat nu al mis. Van de week weer zo’n papegaai manager van Vattenfall over de energiecrisis, waarschijnlijk bedoelde hij voor de portemonnaie van Vattenfall. Diverse gemeentes hebben de van het gas afhalen huizen gestopt wat een kapitaalvernieting maar ja het is toch niet hun geld. Politici moeten finabcieel afgerekend kunnen worden op dit soort wanbeleid. Het is vrijheid blijheid dat moet maar eens afgelopen zijn.
Het is te hopen dat al die batterijen na gebruik goed bewaard worden. Want straks hebben we dat Lithium nodig om tritium te maken voor kernfusiereactoren. Zou jammer zijn als het dan op is. Want om het atmosferisch CO2 op peil te houden, moeten we dat uit zee en uit carbonaten halen en daarvoor is heel weel energie nodig, zelfs als we het alleen gebruiken voor plantengroei.
Ter info:
https://www.iter.org/mach/TritiumBreeding
China en India gaan zeker nog wel helpen om voldoende CO2 voor planten te verzorgen voor de komende 1000 jaar
Ze hebben daar voorlopig nog geen klop van de klimaatmolen gekregen
Of de lithium prijzen nu de pan uit gaan rijzen of niet, de EU sloopt zich zelf wel.
Kolen is heden weer helemaal populair voor het gevecht tegen de enorme gasprijzen en stroomprijs.
Zelfs Zweden heeft de olie gestookte centrales weer opgestart.
Als Rusland de Oekraïne binnenvalt willen ze geen gas meer uit de NS2, die overigens nog steeds niet in bedrijf is omdat de papier winkel niet in orde is, dus daar hoef je dit jaar ook niets meer van te verwachten.
Ze snappen nog steeds niet dat Rusland zich niet en nergens toe laat dwingen, de enige die ze krijgen zijn ze zelf.
En al die groene stroom gaat gewoon met de prijs omhoog, fake groene stroom.
Steeds meer werken ze zich zelf in de kreukels met hun gejaag.
https://businessam.be/europese-stroomprijzen-stijgen-bij-vrieskou-deze-week/
https://www.telegraaf.nl/financieel/1734624002/industrie-vindt-gas-te-duur-hamstert-vervuilende-steenkool
En door al die aangedreven lithium bakken die in een mum van tijd de weg op moeten kweken ze gelijk een leger werkelozen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/half-miljoen-banen-op-de-tocht-door-elektrische-autos/
Theo
Tja, en die sleutelaars/monteurs leid je niet in een handomdraai op tot verpleger of chirurg. Of tot onderwijzer of agent. Nog even en er zin zoveel ouderen dat de banen in andere sectoren voor het opscheppen liggen. Maar dan moet nog wel even geregeld worden hoe de koek vervolgens moet worden verdeeld. Door voortschrijdende robotisering zal dat proces nog versneld worden.
63 kg lithium per auto? Dat is veel, heel veel.
Wanneer mensen lithium-pillen gebruiken moeten ze oppassen niet boven de 1.0 mmol/L komen omdat ze anders ernstig ziek kunnen worden van deze stof.
Zie bijvoorbeeld: https://www.ggzstandaarden.nl/generieke-modules/bijwerkingen/zorg-rondom-bijwerkingen-door-lithium
Stel je voor dat de batterijen versleten zijn en niet meer goed werken. Komen die dan in het milieu terecht? Want een klein beetje lithium in bijvoorbeeld drinkwater kan een heel land erg ziek maken.
En wat gebeurt er bijvoorbeeld als zo een auto in de fik gaat en het bluswater in het riool komt? Later komt dit tóch eens in het drinkwater, schat ik.
Houden de mensen (fabrikanten) nu nooit eens op met de aarde te vergiftigen door er giftig en schadelijk materiaal uit te halen die ín de aarde behoren en niet erop?
Er zou een wet moeten komen die élke fabrikant aansprakelijk stelt voor de gevolgen van zijn handelen. Ook al treedt die schade op, lange tijd na zijn handelen. Hij moet alle schade vergoeden. En als hij niet kan betalen, dan zijn familie. En kan die niet betalen, dan zijn vrienden en zijn kennissen, zijn clubleden.
Zo houden vrienden elkaar wel scherp, meen ik.
Zoals het nu gaat is het dweilen met de kraan open. Er zijn geen eerlijke wetten en de prijs van fatsoen is veel te laag.
Dus ik stel:
Een overtreding die het leven van de mens zuur maakt: 100 kilo goud plus gevangenisstraf de rest van het leven.
De dood van een mens veroorzaken: 500 kilo goud plus de cel. De onnodige dood van een dier: 50 kilo goud. Enzovoorts.
De prijzen zijn vanaf. Ze zijn afhankelijk van de rijkdom van zo een misdadiger en zijn families en bekenden. Bezit een familie 500 kg aan goud (of een vertegenwoordiging van deze waarde) dan zullen de straffen verhoogd worden tot een nader te bepalen bedrag. De bedoeling is om heel de familie te treffen op dusdanige wijze dat ze aan de bedeling raken.
Laten we zulke wetten maken en goed bewaren in het archief totdat de tijd is aangekomen dat de mensen van goede wil de aarde besturen en de straffen dan kunnen uitvoeren. De familie, bekenden enzovoorts blijven eeuwig aansprakelijk voor de gedane misdaden.
Ook de fascisten van nu moeten zo behandeld worden. Ook al is de tijd er nu niet voor, de tijd komt eens.
Ik neem goud als standaard. Beter is een oog voor oog, tand voor tand.
Maar deze verdere uitwerking laat ik aan deskundigen.
Laten wetsgeleerden zulke wetten maken en publiceren. Publiceren zodat de slechte mensen weten dat ze slecht doen en hun verantwoordelijkheid niet meer kunnen ontlopen.
Met terugwerkende kracht dan graag Antisoof .
The happy few hebben best wat uit te leggen waar het vervuiling, uitputting, uitlokking en uitbuiting betreft
Mee eens! Johan.
Goed gezegd.
AntiSoof,
Wat jij schrijft is ook al langer bekend, en hebben we daar niet eens een artikeltje over gehad hier, ik weet het niet meer zeker.
Er zijn wel al verschillende kleine kinderen ernstig ziek, en ik meen 1 dode door het inslikken van een klein lithium batterijtje uit speelgoed hier in Nederland.
De rommel licht ook al op de schroot waar schroothandelaren van tijd tot tijd brand krijgen.
Je moet er niet aan denken wat dit straks met het milieu gaat doen, denk aan gestolen fietsen en ook auto’s, snorfietsen, die ze ergens in het water dumpen, of in de bos flikkeren, oude gewone auto accu’s en batterijen vind je ook her en der, ga er maar van uit dat dit nu ook gebeurt met dit soort accu’s, ze zitten heden overal in.
Het is gewoon wachten tot de boel ook in het drinkwater terecht komt.
Maar goed ze doen het dan wel voor de kinderen.
Theo,
Ik bracht laatst wat zaken naar de schroothandelaren. Wat een treurige bedoening is dat zeg! Vreselijk, wat is er veel afval! Alléén al hier, in dit stadje. Moet je je voorstellen hoeveel het is op wereldschaal.
Dat is toch niet meer normaal. Dat is in de geschiedenis van de mens op aarde waarschijnlijk (hoewel je weet het nooit) nog nooit gebeurd.
De vervuiling is zó onwaarschijnlijk, zó afschuwelijk, zó immens groot. dat is niet te filmen.
En ze gaan maar door en door. Er is geen noodrem. Elk uur vinden ze weer een nieuw vergif uit. Elk uur wordt er weer meer onnodig plastic gemaakt, elk uur de meest ellendige wansmakelijke viezigheid geproduceerd.
‘We’ zijn gek geworden. Ik zou willen dat de tijd teruggezet wordt voor de tijd dat de ‘wetenschap’ zijn viezigheid zou uitvinden. Zo als het nu gaat is het niet meer te stoppen.
Ik zou willen dat de mens zijn verstand verliest en achterlijk wordt, niet meer kan rekenen, schrijven, lezen. Allemaal! Totaal lethargisch, al het geheugen gewist, dom en onnozel. Weg boeken, computers en al die onnatuurlijke troep.
AntiSoof,
Ik vraag me vaker af wat heeft de mens nu eigenlijk echt nodig, de mens is een vervuilend dier, ik probeer alleen maar artikelen te kopen die ik echt nodig heb, bij velen gaat het fout met impulsieve aankopen, vaak hebben dingetjes.
Met andere woorden er word veel onnodige rommel gekocht die vaak na 14 dagen weer in de kliko ligt.
Als ik zie wat mijn kleinkinderen een boel speelgoed hebben dat is gewoon niet meer normaal, ik heb mijn dochters al verschillende keren gevraagd of ze een schroefje los hebben zitten in hun hoofd, mijn vrouw doet daar trouwen ook aan mee, ze meent ook altijd dat ze wat mee moet nemen.
De mens rot zich zelf uit, we hebben nu al micro plastic in ons lichaam, onlangs hebben ze het nog ontdekt in een placenta na onderzoek.
Ieder die drank tot zich neemt uit plastic flessen heeft nog een extra portie in zijn lichaam, het zit werkelijk overal in tot drinkwater toe.
Wie weet wat er nog meer allemaal inzit wat we nog niet eens weten.
En al die zooi vreet brandstof, energie, neem al die prullen wat ze kopen in China, voor een paar dubbeltjes brengen ze het tot aan de deur, is het niet wat ze bedoelen smijten ze het weg, kost toch niets zeggen ze dan, maar wat er achter zit denken ze niet bij na.
De mens rot zich zelf uit, daar is geen klimaat verandering voor nodig, gewoon een kwestie van tijd als dit koopgedrag niet gaat veranderen.
Ik gun ieder die dingen wat ze kopen, maar ze moeten zich wel realiseren wat de consequenties zijn op de lange termijn.
Deze milieu problemen zijn veel erger dan wat opwarming.
Theo
In de “groene” mallemolen kan bijna alles. Vooral als je zinde blind en horende doof bent. Het groene volkje denkt er intussen achter te zin dat fossiele brand-/ grondstoffen de aarde op de rand van de afgrond hebben gebracht en verzuchtten: “Als we dit nu eens tevoren geweten zouden hebben”.
Achteraf is tenslotte iedereen wijs. Daar wachten ze met de gedroomde “groene oplossingen” nog even mee. Zodat ze ook over enige tijd wéér kunnen zeggen: “Hadden we dat maar eerder geweten”.
@AntiSoof 8 dec 2021 om 14:10: de mens is al op z’n retour. Kijk maar in de grote steden, die rimboes aan het worden zijn. Beschaafdheid is ver te zoeken, eten en gegeten worden is daar de wet.
Dit heb ik al een paar jaar geleden voorspeld en ook diverse keren op deze website geschreven. De overheid onvangt jaarlijks 50-75 miljard euro minder excl de werklozen. Een benzine auto bestaat voor 1200-1500 onderdelen een e-auto 30 of zo. De hele toeleverende industrie gaat eraan en daar komt niets voor terug. Dealers gaan failliet omdat ze geen onderhoud meer hoeven te doen dus alle garage bedrijven gaan kapot nee daar hebben ze nooit aan gedacht. Ik heb dat ook al jaren geleden naar de Tweedekamerleden gestuurd, reactie 0. Over die hele transitie is niet nagedacht dus koop maar een paar extra Jansen en Tilanusjes, dikke wollen sokken en neem een moestuin want de ruilhandel komt weer terug.
In principe zijn al die politici criminelen want ze stelen alleen maar geld van de bevolking, pensioenen terwijl er genoeg vermogen is om 10% te kunnen indexeren, de AOW loskoppelen weer 7,5% gestolen ook dat geld hebben we al betaald. Gasprijs zo hoog ook de schuld van politici. Wel goedkoop gas leveren aan Duitsland en Italie voor 10ct/m3 t/m 2025 en hier betalen we mer dan €1/m3, typisch Nederlands. Toen de nood het hoogst was in de pandemie stuurde Rutte een vliegtuig vol met beschermende kleding naar China terwijl er voor onze zorgmedewerkers niets ter beschikking was, ook een misdaad van Rutte. Kortom het zijn een stelletje laaielichters.
“Er zou een wet moeten komen die élke fabrikant aansprakelijk stelt voor de gevolgen van zijn handelen.”
Waarom alleen de fabrikanten verantwoordelijk stellen? De gebruikers mogen dan net zo goed aansprakelijk worden gesteld. Ik weet het: Wijzen naar een ander is makkelijker. Maar je hoeft al die vervuilende spullen niet te kopen!
Die lage dosering zet mij aan het denken, zou een keer likken aan zo’n accu voldoende zijn om te fluiten?
Ik zit aan een nuttige toepassing voor oude accu’s te denken. Je kunt ze misschien als liksteen in winkelcentra zetten om de algehele stemming wat op te vijzelen. (Wie ooit eens in een winkelcentrum komt weet waar ik het over heb.)
Lithium in de medische wereld is een verbinding. Lithium in accu’s zit er als metaal in, maar reageert net als Na en K heftig met water. Dus niet aan likken.
Och, gaat het dan toch niet helemaal goed met de groene waan?
Wat in de Duitse pers nog niet kan (mag?) verschijnen, staat al ein de Fanse pers.
In het noorden van Duitsland is er verzet op gang aan het komen tegen molentjes; door rechts? Nee. Extreem rechts dan? Nee, ook niet. Door ecologen, die vinden dat het wel genoeg is met die zeeleven bedreigende en landschapsvervuilende schandpalen in de buurt van Sylt.
Opvallend is de enorme toename van steenkool, die op dit moment wind overtreft bij de stroomopwekking. Het lijkt er op dat 10 jaar na de beslissing over de atomausstig Duitsland weer terug gaat naar fossiel.
Gesproken wordt over een fiasco van het groene ‘beleid’ dat als energie-masochisme wordt beschreven. Een briljante term.
En nu maar wachten op de eerste die in Duitsland durft te roepen dat de KC’s weer moeten worden opgestart.
Dat zou best wel eens sneller kunnen gaan dan de klidioten willen als er een mooie stevige winter komt en Poetin de gaskraan dicht draait.
Nederland zal uiteindelijk als laatste land ter wereld ook inzien dat de groene droom in werkelijkheid een gitzwarte nachtmerrie is.
“Het IEA concludeert hieruit dat de voorraad voldoende is. Evenals andere organisaties hanteert het IEA als vuistregel de verhouding tussen de bewezen reserves en de huidige productie en komt dan op de r/p-ratio van 300 jaar. Genoeg dus voor 300 jaar bij het huidige productieniveau. Bij de verwachte winning in 2027 wordt de r/p-ratio zo´n 100 jaar.”
Kijk, er zit zo als altijd met groenlinkse ideeën een boa constrictor onder het kunstgras, namelijk “de verwachte winning in 2027”. Hoezo is gekozen voor 2027? Waarom niet 2030 wanneer er alleen nog e-auto’s gemaakt mogen worden. Of 2050 wanneer alles geëlektrificeerd moet zijn? Ik heb wel een vermoeden. Zouden die jaartallen zijn gebruikt in de berekeningen dan daalt die r/p-ratio van nu 300 (klinkt zo geruststellend) naar ver onder de 100 voor 2030 en nog veel verder voor 2050. Misschien wel zo ver dat de r/p-ration voor 2050 dat jaartal niet eens zal halen.
Een andere gifslangetje onder de grasroots is de definiëring van ‘bewezen reserves’. Hoe winbaar zijn die reserves? Wat is de kosten-baten verhouding van de moeilijkst winbare reserves? Vragen, vragen en geen antwoorden.
@ johan,
ja, in zijn beroemde video over exponentiele groei, waarschuwde wijlen dr. Allen Albert zijn studenten al op de misleidende woorden : at present rate ‘.
Wat ze er ook niet bij vertellen is : dat voor de winning , processing en verwerken van het afval waanzinnige hoeveelheden fossiele brandstoffen nodig zullen zijn.
Die gaan dan weer af van de EUR – de Estimated Ultimately Recoverable Reserves.
Al die extra energie en grondstoffen in de keten van het elektrisch rijden -infrastructuur/centrales – waren uitgespaard gebleven en in de grond gebleven wanneer de superzuinige ice was geprologeerd.
Vandaar dat de energietransitie niet het leven van de mens op aarde zal verlengen zoals ze wijs wordt gemaakt, maar ernstig verkorten. Blijmoedig graaft de luciede mens met grote voortvarendeheid haar eigen graf. Zoiets als al je spaargeld vergokken in een nacht en dan tot de conclusie komen dat je niets meer hebt.
IK schreef het al vaker : het kan niet anders dan dat de mens is gehypnotiseerd(door de slang ) en in suïcide -modus geraakt.
Johan D.
Misschien hebben ze bij Klaus Swab aan tafel gezeten. Die van het WEF. Niemand bezit straks nog een auto. Je kunt de rit ermee mogelijk op afroep bestellen als je nog niet aan je CO2 tax zit, de juiste bodymass hebt, je keurig volgens de regels van Klaus en cs gedraagt en netjes op je beurt wacht.
Dan is er geen vuitje aan de lucht. Tenslotte staat al dat blik het grootste deel van de dag stil en zit er doorgaans maar iets meer dan 1 persoon in een auto. het gemiddelde van 40 km per dag kun je als je netjes spreidt over de dag gemakkelijk doen in een half uur. Ruwweg kun je dan toe met pak hem beet het 20ste deel van het huidige aantal auto’s. Maar willen we dat? Ik liever niet.
Johan D. Een zeer goede reactie en misschien stel je het nog te gunstig voor.
“Het IEA concludeert hieruit dat de voorraad voldoende is. Evenals andere organisaties hanteert het IEA als vuistregel de verhouding tussen de bewezen reserves en de huidige productie en komt dan op de r/p-ratio van 300 jaar. Genoeg dus voor 300 jaar bij het huidige productieniveau. Bij de verwachte winning in 2027 wordt de r/p-ratio zo´n 100 jaar.”
FG. Dus die r/p waarde daalt in ~5 jaar van 300 jaar naar 100 jaar!
Even kort hoofdrekenen met voor gemak een lineair verloop als uitgangspunt dan zou men in nog geen 3 jaar al door de r/p waarde van 0 jaar zijn gezakt. 2030 wordt dan voor deze toepassing niet eens gehaald!
Dus op ongeveer hetzelfde moment van het ‘opraken’ van olie voor brandstof (ERoEI waarde onder 7 a 8) als te extrapoleren uit huidige cijfers eindigt tevens het elektrisch alternatief van lithium voor het vervoer. Oké misschien valt het nog mee en schuift eea nog een paar jaar op.
Nu maar hopen dat ‘deskundigen’ dit willen zien. Voor de leken zijn de door jou terecht beschreven (vragen) addertjes onder het gras in antwoorden glashelder.
De ‘correspondent’ schrijft: “En zo komen we uiteindelijk weer in de vertrouwde keten terecht dat als iets duurder wordt, de overheid altijd wel weer klaar staat om de kosten daarvan te compenseren. De betrouwbare oppepper voor je humeur.”
Dat geldt alleen voor producten en diensten die de ‘overheid’ ziet zitten. Dus alleen datgene wat het gewenste doelen en beleid ondersteunt.
Is het wel lithiumcarbonaat wat in batterijen zit? Volgens mij zit dat spul in anti-wap pilletjes en zit er in batterijen lithiumhydroxide.
“As EVs go mainstream, automakers are planning models that can run longer before recharging and handle different weather conditions. Batteries for such EVs typically are made with a type of lithium known as hydroxide that cannot be stored for long periods of time and thus must be made in custom batches.”
(bron: http://www.reuters.com/markets/commodities/ev-industry-must-work-closer-with-lithium-suppliers-executives-say-2021-12-01/)
Nee, ik had het over Lithium. Met die CO2 opslag in carbonaten heeft de aarde zelf zich al 4 miljard jaar bezig gehouden en gaat daarmee door. We kunnen het er wel uit halen, maar alleen ten koste van veel energie. En dat zou misschien kunnen met kernfusie, waarvoor Lithium nodig is. Dat CO2 brengen we dan weer terug in de lucht, zodat de planten kunnen groeien en wij te eten krijgen.
AntiSoof 8 dec 2021 om 13:41
Vandaar dat de fabrikanten van de vele vaccins tegen het Corona virus dan ook niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor mogelijke bijwerkingen etc..
De uiteindelijke aansprakelijkheid komt dus op de schouders te liggen van hen die het toedienen, en dat te goeder trouw doen maar bij negatieve schade aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Onrechtmatig want de fabrikant die het uitgeeft is aansprakelijk voor het op de markt brengen dus draagt deze ook maar de kosten.
Ik denk dat we straks heel veel lithium nodig hebben om de compleet doorgedraaide wereldbevolking rustig te houden en op het juiste pad in de bovenkamer.
Wat asociaal dat is toch mooi dan kom je een ochtendje later op kantoor. Dit soort stompzinnigheid.
Ronnie, na deze vaccinstie is straks de wereldbevolking terugebracht tot 500 miljoen. Deze vaccinatie is een euthanasiemiddel hebben jullie dat nog niet door dan.