Van een onzer correspondenten.
Als je eenmaal de mens als uiteindelijke schuldige aanwijst van klimaatverandering ligt er een wereld van schuldtoekenning open. De auto wordt ineens verdacht, de koelkast, de houtkachel, de vliegvakantie, je voetafdruk, de braadkip in de oven. Maar in de toewijzing van dit, zeg maar, banale kwaad is nog een nuance te maken: gekleurde mensen zijn slachtoffer van klimaatverandering, witte mensen de oorzaak.
Jeremy Williams, documentairemaker voor de BBC, schrijft over klimaatverandering. Hij schreef vorige jaar het boek Climate Change is Racist en is betrokken bij Extinctionrebellion. Williams vindt dat ‘klimaatverandering inherent racistisch’ is en krijgt support van hoogleraren als professor Robert Beckford, directeur van het Institute for Climate and Social Justice in Winchester.
Williams in een artikel bij de BBC deze week:
‘Klimaatverandering en racisme zijn twee van de grootste uitdagingen van de 21e eeuw. Ze zijn ook sterk met elkaar verweven. Er is een scherpe kloof tussen wie de klimaatverandering heeft veroorzaakt en wie de gevolgen ervan ondervindt. Mensen van kleur in het Zuiden zijn degenen die het meest zullen worden getroffen door de klimaatcrisis, ook al is hun ecologische voetafdruk over het algemeen erg laag. Soortgelijke raciale verschillen bestaan ook binnen naties, als gevolg van diepgaande structurele ongelijkheden die zijn veroorzaakt door een lange erfenis van ongelijke machtsverhoudingen.’
Hoewel Williams klimaatverandering voortdurend verbindt met racisme, komt hij niet met krachtig concreet bewijs:
‘Voor sommigen kan het verontrustend zijn om termen als ‘racisme’ en ‘blanke suprematie’ te horen die worden gebruikt in discussies over klimaatverandering. Klimaatverandering wordt vaak gezien als een milieukwestie, waar we allemaal samen mee te maken hebben, en daarom niet iets dat op enigerlei wijze als racistisch kan worden opgevat.’
‘(…) En toch zijn gekleurde mensen nog steeds benadeeld en ervaren ze verschillen in uitkomsten die zichtbaar zijn in de statistieken.’
Zambia heeft een moeilijke tijd achter de rug. Weer en klimaat geldt zowel voor witte en gekleurde mensen, zou je denken. Maar niet in het schema van Williams. Als het weer tegenzit in Zambia ligt de schuld niet bij gekleurde mensen:
‘Zambia ervaart de laatste drie decennia de negatieve gevolgen van klimaatvariabiliteit en -verandering’, zegt de Zambiaanse klimaatwetenschapper Mulako Kabisa. ‘De grootste impact is de hogere temperatuur en de verminderde regenval, met klimaatschokken als droogte en overstromingen tot gevolg.’
Toch wil het grote woord racisme wil maar moeilijk landen op een stevig fundament van bewijsvoering:
‘Hoewel het vaak lastig is om specifieke gebeurtenissen direct toe te schrijven aan klimaatverandering, heeft het IPCC al deze effecten in zuidelijk Afrika al waargenomen. Er komt waarschijnlijk nog erger. “Lokaal bewijs en gesimuleerde projecties wijzen er allemaal op dat de regenval meer variabel zal zijn”, zegt Kabisa. ‘Het productieseizoen zal verschuiven en droogte-incidenten zullen vaker voorkomen.’
Williams laat ook anderen aan het woord en leidt ons naar een nieuw kolonialisme:
‘Ook de antropoloog Jason Hickel legt deze koloniale connectie. Als onderdeel van zijn werk over mondiale ongelijkheid heeft hij onderzoek gedaan naar de verantwoordelijkheid voor klimaatverandering tussen het mondiale noorden (de VS, Canada, Europa, Australië, Nieuw-Zeeland, Israël en Japan) en het mondiale zuiden (Latijns-Amerika, Afrika en Azië). “Onze studie heeft berekend hoeveel elk land zijn deel van de ‘veilige’ planetaire grens voor CO2-emissies heeft overschreden”, zegt hij. De resultaten zijn ‘onthutsend’, zegt hij: de studie wees uit dat het mondiale Noorden verantwoordelijk is voor 92% van alle overtollige wereldwijde emissies, terwijl het mondiale Zuiden slechts verantwoordelijk is voor 8%.’
Toch is de directe link met racisme niet gelegd:
‘We hebben ras niet geanalyseerd’ zegt Hickel, hoewel het niet moeilijk is om te zien dat hier een raciale ongelijkheid in het spel is. Maar onze resultaten illustreren wel een duidelijke koloniale dimensie. De Europese koloniale machten en de Europese kolonistenkolonies zijn onevenredig verantwoordelijk zijn voor het veroorzaken van overmatige uitstoot. Ondertussen weten we dat de gevolgen van klimaatafbraak onevenredig zwaar zijn voor het Zuiden. Gemeenschappen in het Zuiden zijn twee keer getroffen: eerst door kolonisatie, en nu door klimaatafbraak.’
Williams in zijn BBC – artikel:
‘Klimaatverandering is een vermenigvuldiger van alle vormen van sociale achterstand, met verdelingen langs klassengrenzen, geslacht, leeftijd en nog veel meer. In India zijn het de lagere kasten die het meest te lijden hebben van klimaatverandering. Wereldwijd zijn inheemse volkeren en nomadische stammen vaak kwetsbaarder. Klimaatrechtvaardigheid, sociale rechtvaardigheid en raciale rechtvaardigheid zijn allemaal met elkaar verbonden.’
Dat geldt ook voor weer en klimaat: alles hangt met elkaar samen en iedereen wordt nat als je niet oppast. Het weer discrimineert niet.
***
Bron hier.
Ze kunnen wel van alles leuteren, klimaatverandering is van alle tijden, wie schuld heeft is een domme opmerking, niemand is schuldig, iedereen heeft fossiele brandstoffen gebruikt en geniet er nog steeds van, waren er geen fosielle brandstoffen woonde je nu nog in een armzalig huisje, en had wat licht in huis van dierlijk vet.
En hoeveel speelt co2 nu echt een rol?
Zelfs een transitie als ze al lukt, onstaat niet zonder fosielle brandstoffen.
Ze kwekken maar dat het zonder moet maar maken er zelf het meest gebruik van, afgelopen jaar heeft de regering een record hoeveelheid privé jets ingehuurd, en dan ons maar hun co2 wet voorschrijven. Ik zou wel eens willen weten hoeveel Pols er gebruik van maakt, en maar zeuren over anderen.
Zo was het vroeger en nu, klimaat is geld, zelfs een boek schrijven is geld, alles draait er om, de rest is bijzaak.
Ach, als je het woord klimaat laat vallen in een alarmistische context, rammelen er geldbuidels. Maar de echte oplossingen voor het veronderstelde “probleem” blijven uit.
Wordt het boek van charlatan Williams vertaald in de Chinese en Indiase talen? Zodat Williams daarna daar zijn zendingswerk kan gaan voortzetten? Nog even en Europe is als geheel een ontwikkelingszône.
Zolang beide vaag gedefinieerd zijn is iedere uitspraak onzin want altijd waar.
Ze ontkennen dynamiek. Emancipatie gaat door. Wetenschap en techniek ook.
Communicatie idem. Er is nauwelijks voortplantingsracisme dus de kern is goed. Tribaliteit gaat overspringen van ras naar cultuur naar alles.
Japanse prinsessen kiezen voor westerse chaos boven japanse beperking.
Veel lichtpuntjes. Maar een boek schrijven gebaseerd op vage definities hoort daar niet bij. Dit is “westerse junk”.
Schuldig waaraan?
Klimaatverandering krijgt tegenwoordig de schuld van iedere extreem natuurverschijnsel. Maar bewijs maar eens dat natuurextremen meer en heftiger zijn dan 100 jaar geleden?
We hebben ons tranen gelachen!
Het is de schuld van onze (racistische) Zon -> over een tijd verandert die in een WITTE dwerg!
Woke werknemers Disney-corp / woke bezoekers bij Disney-land : dwergen exploiteren is als racisme betiteld!
https://www.ad.nl/show/disneyfilms-niet-zo-onschuldig-als-ze-lijken-gevaarlijk-en-racistisch~a7d0f588/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Tegenwoordig krijgen de albino’s overal de schuld van.
Ik dacht dat de aarde gemiddeld donkerder wordt door smelt van sneeuw en ijs? Daar lopen dan weer anderen over te stressen.
Stress is een vorm van verveling.
Westers klimaatbeleid is pas racistisch…
TU Delft schrapt ’twijfelverbod’ klimaatverandering https://www.telegraaf.nl/nieuws/1546223905/tu-delft-schrapt-twijfelverbod-klimaatverandering
Leven is strijd om macht.
Strijd gebruikt wapens.
Het moderne wapen is morele superioriteit.
Inzet van een wapen vereist een vijand, een schuldige en te beschermen slachtoffers.
Klimaat(verandering) en onderdrukking samengevoegd tot climate justice.
En dan nog Woke.
Kenmerk van soapseries is de nadruk op emoties, weinig fysieke actie maar des te meer psychologische oorlogsvoering.
Het leven versoapt.
Geweldig niet, onze gastheer Hans Labohm wordt ook vermeld.
DEZE SITE IS VAN GROOT BELANG.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1546223905/tu-delft-schrapt-twijfelverbod-klimaatverandering
Nu nog wachten op een artikel in de VK en NRC.
Dan weten we zeker dat we op een keerpunt zijn beland.
Laat één ding duidelijk zijn. Het klimaat-alarmisme draait om financiën. In Nederland hebben de aller armsten het meeste last van de klimaat bevlogenen door gestegen belastingen, gasprijzen, …… Hoe lager je op de ladder staat, des te groter de impact. Het maakt niet uit naar welk “ras” je kijkt, degenen met de laagste inkomens betalen het gelach. Net als elk ander piramide spel.
Telegraaf tekst vandaag. Voor Delftse onderzoekers is er niets veranderd, verklaart een woordvoerder van de TU. ,,Volgens de wetenschappelijke inzichten is het zonder meer duidelijk dat de mens een belangrijke rol speelt in wat er met het klimaat gebeurt, en dus ook in de oplossing. Maar honderd procent zekerheid bestaat niet.” Ik vrees dat er wel iets gaat veranderen voor Delftse onderzoekers. Onderzoek op het gebied van meerdere klimaatfactoren! Analyse van de rol van de modellen. En duidelijkheid naar de pers, NOS etc. Oud-studenten, die de petitie ondertekenden, krijgen het nog druk, want the science is not settled. Laat dat racisme daar a.u.b. buiten of herzie de definitie daarvan.
Klimaatbeleid is destructief voor de blanke westerse mens én voor de Ontwikkelingslanden die toegang tot ruime betaalbare energie wordt ontzegd.