Een bijdrage van Jeroen Hetzler.
We kennen hem allen, de heer Jetten, de meest ongeschikte minister in het discours rond het niet bestaande klimaatprobleem en die vreselijke opwarming die steeds verder uit zicht raakt door de vanwege verzadiging stokkende mondiale temperatuurstijging in weerwil van de stijgende CO2-emissie.
Als Jetten visie had, dan had hij werk gemaakt van kernenergie. Alleen, dat draagt niet bij aan zijn reputatie als klimaatdrammer, laat staan als D66’er. Jetten blijft liever het schoothondje van het partijstandpunt Do or die, dan een minister met visie. Zijn bijdrage bestaat slechts uit de stijgende lasten en energietekorten bij de volgende generatie te leggen wanneer over de komende 2 decennia de kosten van (zeldzame) aardmetalen voor zijn molens en zonnepanelen sterk zullen stijgen. Om nog maar te zwijgen van het ons niet al te vriendelijk gezinde buitenland en de niet recycleerbare afvalberg van afgeschreven windmolens en zonnepanelen.
Ook hier geeft Jetten blijk van gênante incompetentie en visieloosheid. Die hele energietransitie trouwens getuigt van visieloos broddelwerk dat slechts op ideologie berust, niet op gedegen rekenwerk. De sommetjes zijn duidelijk:
Het echte verhaal is de hoeveelheid opgewekte elektriciteit in een heel jaar, in miljarden kilowattuur. Voor die 800 toekomstige zeewindmolens is dat ongeveer 45 miljard kilowattuur, ruim een derde van ons huidige jaarlijkse stroomverbruik van 120 miljard kilowattuur. Per uur en per dag kan die zeewindstroom echter variëren van 0 tot 100% van ons momentane verbruik. We kunnen in 2030 niet onze gas- en kerncentrales dagelijks volledig op- en afschakelen. Dus zal een groot deel van de zeer variabele windstroom moeten worden opgeslagen, zeker de helft.
En ja, die opslag is er niet want die is volstrekt onbetaalbaar en vergt te veel moeilijk winbare grondstoffen.
We zetten het plan van minister Jetten nog even op een rijtje: We moeten acht jaar lang twee zeewindmolens per week bouwen. Dat gaat 1,7 miljard euro belastinggeld kosten. Zeker de helft van al die windstroom kan niet zomaar het net op, en moet worden opgeslagen voor als het niet waait. We hebben geen technologie en infrastructuur voor grootschalige elektriciteitsopslag en -terugwinning. De realisatie daarvan is geheel onduidelijk, en de kosten mogelijk hoger dan die van 800 zeewindmolens. En als het er allemaal staat hebben we nog maar in 12% van ons stroomverbruik in 2030 voorzien. Bron.
Stroom is slechts 15% van het totale energiegebruik in Nederland. Dus 1,8% van de totale primaire energie. Bovenop de 2,7% nu, zet dit geen zoden aan de dijk. En die stroom is waardeloos, omdat niemand weet wanneer vraag en aanbod overeenstemmen.
Als Jetten echt competent zou zijn, zou hij onmiddellijk vaart achter de bouw van kerncentrales gezet hebben, desnoods gemeenten de vrije hand hebben geven bij plaatsing van modulaire kerncentrales. Dit zie ik niet gebeuren, waaruit maar weer blijkt hoe D66, met name Jetten, zich buiten spel heeft gezet.
En ja, hier ben ik het hartgrondig mee eens:
Het Groene Sprookje moet nu echt eens afgelopen zijn Klimaat- en energieplannen stuiten op harde realiteit: Terwijl de EU vergaderde over het uitbannen van plastic rietjes bouwde Poetin een legermacht op. En toen brak er een oorlog uit. De torenhoge energieprijzen, al daarvoor veroorzaakt door de energietransitie, dreigen nu helemaal door het dak te gaan. Fossiele energie werd immers afgebouwd maar we hebben nog steeds Russisch gas nodig. Ook al dringt het maar moeizaam tot het groene klimaatbastion door: het groene sprookje loopt ten einde. Bron.
Drammen werkt dus averechts.
Ceterum censeo Legem Climae delendam esse.
(Overigens ben ik van mening dat de klimaatwet moet worden vernietigd).
***
Mooi betoog Hetzler.
Maar je vergeet een grote speler, en dat is Kaag.
Kaag klaagde al over geld te kort, maar wil niet aan de klimaat en stikstof pot.
Ze had het over corona en nu weer de compensatie voor de energie, de opvang van de Oekraïense burgers, het kon echt allemaal niet meer, het geld was op, maar de 60 miljard moest onaangetast blijven.
En dan komt ineens het idee naar boven van de pensioenpot, tja daar zat genoeg in, Lubbers had het ja ook al een keer gedaan, en de pensioenpot moest toch op de schop.
Alleen al het vieze vuile idee van deze tante om andermans geld te willen stelen is al een misdaad op zich.
Ja ik ben er van overtuigd dat deze gedwongen transitie alleen maar leidt tot meer armoede.
En de regering is totaal incompetent.
Trouwens oude metalen zijn nu al meer waard dan ooit, oud koper gaat door het dak, wie nog wat in de schuur heeft liggen kan er een mooi centje voor beuren heden.
Koper? Ruim 7 euro de kg!
En prijzen stijgende natuurlijk, dankzij Jetten en de inflatie.
Nikkel? Bijna 32 Euro de kg!
De prijzen stijgen dankzij de door de ECB veroorzaakte inflatie.
Theo, die Jetten had beter het beroep van zijn grootvader kunnen kiezen, maar daar zal hij wel te teer gebouwd voor zijn.
Gisteren waren er weer klimaatmarsen van scholieren. De jeugd met visie die het klimaat op hun af ziet komen. Klimaat waar vooral de zuidelijke landen het slachtoffer van zijn waarvoor ook door ons betaald moet worden. Scholieren die straks geen studie schulden hebben omdat ze straks weer alles gratis denken te krijgen en tegen de tijd dat ze gaan werken het er best voor over hebben. In Brussel was op de Vlaamse tv een goede constatering. Ze betoogde nu al voor het deede jaar en ee gebeurt niets. Dat is het mooie van klimaat. Je merkt niet meteen dat het veranderd. Ja, ik herinnner me nog de koude winters van zestig jaar geleden en dat er veel mist was. Ik maakte me daar toen niet druk over. Het leerproces bij de scholieren van nu zal ook lang gaan duren. Ook jetten zal niet veel impact maken. De kou komt niet terug met de windmolen. Gas is steeds meer nodig. En goedkoper wordt het niet. Jetten zorgt juist voor continuïteit. Hij houdt zich juist aan zijn beloftes als politicus. Haalbaar en betaalbaar zijn geen issues. Daar kan hij best gelijk in krijgen. Met zo’n track record kan hij straks doorstoten naar minister van financiën in een kabinet Kaag. En vergis je niet in de populariteit bij de kiezers. Bij de laatste gemeente raads verkiezing was het weer een nek aan nek race tussen groen links en d66 in deze elektrische bakfietsen buurt.
Voorlopig zal het tegenhouden van kernenergie toch een prioriteit blijven. Er wordt hier wel steeds geroepen over kleine modulaire kern reactoren. Daar ga je het niet mee redden. Zelfs een grote Franse centrale zoals die net onder Luxemburg staan levert maar 1200 MW. Hiermee kan nog niet eens het nieuwe datacenter in zeewolde draaien. Die heeft in zijn eentje al 1350 MW nodig. Die gaat straks volledig op gecertificeerde windstroom draaien. Er komt dank zij Jetten straks 20.000 MW aan windstroom certicaten op de markt. De beleggers zullen in de rij staan.
Ronja Maltzahn is een vage Duitse muzikante. Lekker linksgroen met haar haar in dreadlocks. Dreadlocks, zei u!!?? Dat kan natuurlijk niet! Blanken die dreadlocks dragen kapen het culturele erfgoed van zwarten!! Dus zegde FFF het concert af dat ze afgelopen vrijdag in Hannover had moeten geven voor die club van übercorrecte deugers en eigenkulturcancellers. Nou ja, koekje van eigen deeg voor de deugmusikante, za’k maar zeggug.
Eab
Even een zijstraat. Gaan de pensioenfondsen en andere deugbeleggers nu weer in wapens en in Amerikaanse olie investeren? Of wachten ze nog even af?
Ook ik blijf maar drammen: schaliegas, schaliegas, schaliegas, liefst samen ontwikkelen met de UK voor de iets langere termijn. Voor direct onze moderne stilgelegde centrales weer opstarten op kolen, de elektriciteit verkopen aan het buitenland en het daarbij niet gebruikte aardgas opslaan! En ach, die schadelijke uitstoot dan maar even op de koop toenemen! Hup Jetten, zet hem op!
Theo
Kaag kopieert alles, zelfs haar uitspraken. Een typisch voorbeeld van recycling. Het toppunt van deugen en er ingestudeerde en opgelezen sprookjes over vertellen op gedragen toon.
Dan klinkt het stukken geloofwaardiger en meer presidentieel. Altijd handig als je er op mikt de eerste Nederlandse vrouwelijke president te worden.
Ik mag hopen dat niemand daar intrapt.
Ja Peter dat klopt, en het WEF heeft haar al naar voren geschoven als toekomstig president.
Het O zo heilige democratische Europa is in de kiem zo rot als stinkende vis, en 99% van de burgers vind het wel goed zo.
Ondanks kaagpropaganda op npo
magere 9 zetels in de peilingen
resultaat : 26!!! zetels, oh nee het waren er ‘maar’ 24
Wie gelooft dat nog?
Maria Zack niet
Kijk in ieder geval vanaf 44:00
https://beforeitsnews.com/alternative/2022/03/whistleblower-goes-public-with-proof-of-election-fraud-on-a-global-scale-maria-zacks-earth-shattering-testimony-video-3769736.html
‘Waterstofdrager maakt druktank overbodig: schone stroom opwekken op elke plek‘
De opslag van wisselvallige weersafhankelijke ‘hernieuwbare’ energie heeft een nieuw ideologisch troetelkind gekregen door de technische universiteit van Eindhoven (TUE).
Het wondermiddel heet Hydrazine, een zeer giftige, agressieve en brandbare (o.a. raket-) brandstof / vloeistof geproduceerd met weersafhankelijke energie geproduceerde waterstof. Hydrazine is daarmee een waterstofdrager tot in een tankbare vloeistof geworden, zonder de hoge druk benodigd bij vloeibare waterstof.
Tankbare hydrazine zou dan vooral voor zwaar wegtransport en autobussen geschikt zijn als vervanging van de ‘vuile’ maar hoog calorische diesel brandstof..
Punt van uitvinding door ‘Eindhoven’ is nu dat de productie van het zeer giftige en agressieve hydrazine, voorheen een zeer complex en kostbaar chemisch proces, maar dat nu door de vinding van toepassing van een chemische katalisator met het uiterst zeldzame aardmetaal ruthenium ( € 22.000 per kilo) een ‘klimaat eureka moment’ is bereikt.
Het door de technische ideologen geclaimde klimaatvoordeel is dat het nieuwe chemisch proces CO2 / klimaatneutraal zou zijn, dat staat dan nog los van het niet berekende energieverlies in de omzetting bij het chemisch productieproces naar hydrazine.
Maar zoals altijd bij enthousiast ingehaalde nieuwe ‘CO2-neutrale klimaatoplossingen’ staat de economische haalbaarheid volledig op losse schroeven en wordt de impliciete milieuvervuiling in de productieketen bewust veronachtzaamd.
https://www.ad.nl/wetenschap/waterstofdrager-maakt-druktank-overbodig-schone-stroom-opwekken-op-elke-plek~a552f209/
Het gemene van hydrazine is dat als je het kunt ruiken (3,7 ppm) je al ver boven de volgens Amerikaanse militaire richtlijnen schadelijke dosis van 2 ppm voor een periode van 1 uur zit. De geur lijkt op die van ammonia. Die richtlijnen zijn al veel losser dan voor burgers. Dit gaat hem echt niet worden.
Scheffer
Dat stond al eerder in de ingenieur. Maar al ik me goed herinner zonder de toevoeging zéér giftig en zeer kostbaar en zeer zeldzaam. Het grote weglaten had weer eens toegeslagen in het grote Parijse deugproces m.b.t. de doelstellingen valkuil.
Bedankt voor de broodnodige kritische aanvulling.
Hoeveel ruthenium is er nodig voor de omzetting van 22.000 ton waterstof naar hydrazine met dezelfde verbrandingswaarde?
En hoe veel giftiger is hydrazine t.o.v. kerosine?
hydrazine geeft alles een boost. De naverbrander van een F16 voor die extra korte stoot werkt er ook op.
Klopt. Volgens mij was hydrazine nodig om bij een bepaalde ‘engine stall’ een boost te kunnen geven. Het grote probleem bij gecrashte F-16’s was de container met hydrazine intact terug te vinden. Al het andere was minder gevaarlijk.
Eab
Ik las dat het bij een F16 vooral bedoeld is om bij motoruitval het toestel nog max 9 minuten bestuurbaar te houden.
Maar hier ging het om de grootschalige toepassing van waterstof na een meer efficiénte omzetting in hydrazine voor gebruik in mobiele toepassingen d.m.v. een brandstofcel en een opslag zonder compressie.
In ons land is grote kennis aanwezig van fysica, techniek……
En dat is precies het verbijsterende: een grote groep experts kan gezamenlijk tot een onwerkbaar plan komen.
Op korte termijn kunnen industriële ondernemingen grote winst maken: de energietransitie vergt een veelvoud aan grondstoffen.
Op langere termijn zal de samenleving zijn wonden gaan likken.
Intussen is de beklemmende sfeer ontstaan waarin geen krant of tijdschrift durft af te drukken dat er theorieën zijn die de invloed van CO2 op het klimaat onbetekenend of een CO2 toename zelfs voordelig achten.
Dan gaan de VN, regeringen en ook het Vaticaan door het stof.
Maar na groene dromerij zal toch eens het ontwaken plaatsvinden.
Jeroen, niet alleen incompetent, ook een drammer die niet schuwt zijn plannen met fake-info door te drukken…
Over de 700 .. 800 windturbines waarmee Rob Poutins gas en kolen wil vervangen…
De afgelopen dagen moest een hoop Russische fossielen het gat weer eens dichten. Het geeft een idee hoeveel groene waterstof in de toekomst voor dit soort weerpatronen paraat moet liggen.
1 dag windstilte voor Borssele 1&2 (94 turbines) is uitval van 0.46 x 752 MW x 24 h = 8302 MWh = 30 TJ
Met 50% rendement 60 TJ / 35.2 MJ/m3 = 1.7 mln m3 aardgas (waterstof x 3.3).
Met de huidige aardgas prijs (www.finanzen.net): 1.7 mln m3 x 16.6 €ct/m3 = 280.000 €.
op het redden van het klimaat staat geen prijs
Jetten is niet alleen incompetent. Hij weet het verschil tussen CO2 en stikstof niet. Hij weet niet hoe je met kernenergie huizen kunt verwarmen. Blijmoedig meldt hij dat we bij gastekort toch gewoon delen van Nederland van het gas kunnen afsluiten. We zitten in Groningen op een van de grootste gasbellen van Europa, en zelfs de Groningers staan niet onwelwillend tegenover het opnieuw oppompen van gas. Jetten is daarover oorverdovend stil. Hij kwaakt over het versneld isoleren van huizen, en versneld bouwen van windmolens op zee, zonder enige kwantitatieve of kwalitatieve onderbouwing. Wanneer het Russische gas er niet meer is, hebben we over 7 maanden een enorm gastekort, Robbie.
Jetten hoeft niets te kunnen, hij heeft opdracht SDG 7 uit te voeren.
Het WEF staat hem via een tablet bij in Kamerdebatten, er wordt precies voorgeschreven welke vragen hij op welke wijze moet beantwoorden. Ons kabinet is een show kabinet, het zit er om ons het idee te geven dat we in een democratie leven. Het WEF regelt, de mensen, de taken op weg naar agenda 2030.
De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens.
Cornelia
Inderdaad, Jetten c.s. besturen niet, zij worden bestuurd.
Sinds artikel 120 in de Grondwet staat, controleert de rechter wetten en regels/verdragen niet meer aan de Grondwet. De Kamer(s) controleren die nu dat nu.
Ergo, de burger is afhankelijk van de regering en de Kamers. Wat zij beslissen wordt wet, regel, verdrag enzovoorts.
Dus de burger wordt niet meer door de rechter beschermd als bijvoorbeeld wetten en regels tegen ONZE Grondwet in druisen. Machteloos, staat hij.
Wanneer er een flut-regering en flut-kamers worden benoemd, dan is degene die dit aanstuurt vrij om te doen wat hij wil. Zo een Kamerlid dient bij stemming het partijbelang te volgen, de regering doet wat zij wil.
De burgers en bedrijven e.d. kunnen zich sinds 1953 niet meer beroepen op de rechter bij onrechtvaardige wetten of regels, verdragen of wat dan ook.
Hierdoor is het mogelijk om in Nederland onrechtvaardige en onwelgevallige wetten en regels te maken. De rechter treedt immers niet in wetten, regels, verdragen, enzovoorts van de regering en Kamers.
Men zegt: De pers controleert de politiek, en je hebt eens in de 4 jaar de kans om te kiezen. Wanneer de pers stuk is, en dat is hij, en het kiezen niets uit maakt, dan zijn we overgeleverd aan de ander.
Een oplossing zou zijn dat artikel 120 te verwijderen. Want nu zijn wij in feite onze Grondwet op een zeer essentieel punt kwijt. Een rechter is geschoold en gespecialiseerd in recht en regels. Die weet van onrechtvaardigheid. En er zijn er velen. Maar omdat wij geen beroep op de rechtspraak (meer) kunnen doen qua rechtvaardigheid van regels, wetten, verdragen, etc. , zijn we overgeleverd aan de Kamers en is onze Grondwet buitenspel gezet.
Want in deze staat heeft discussiëren over of de Kamers en de Regering het goed doen geen enkele zin. Men zet het liefst onwetende mensen op belangrijke posten. Dat stuurt makkelijk aan hè?
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vkjaj9cwvbyo/artikel_120_constitutionele_toetsing
Zelfs wetten en regels/verdragen worden niet meer gecontroleerd door de kamer
Zie Omtzigt laat debat stilleggen omdat regering wetten al laat uitvoeren die nog niet behandeld zijn.
Zelfs de mininister kan de simpeltse vragen niet beantwoorden
Ergo: we zijn overgeleverd aan de regering?
Strakjes, als het zo doorgaat, vallen we nog onder de oorlogswetten laten vallen en dan zijn de rapen helemaal gaar. Ze gaan wél ver hoor.
Wie redt ons van deze machteloosheid? Is er geen rechter in de zaal met ideeën die kan helpen deze situatie te verbeteren?
Zonder onze Grondwet staan we met lege handen.
(Dat veranderen/editen van tekst geeft veel taalfouten. Ik bedoelde:)
Ergo: we zijn overgeleverd aan de regering?
Strakjes, als het zo doorgaat, vallen we nog onder de oorlogswetten en dan zijn de rapen helemaal gaar. Ze gaan wél ver hoor.
Wie redt ons van deze machteloosheid? Is er geen rechter in de zaal met ideeën die kan helpen om deze situatie te verbeteren?
Zonder onze Grondwet staan we met lege handen, denk ik.
Antisoof
En mét de grondwet is het ook nog behelpen. Ze gaan er “omdat het nodig is” gewoon en zonder scrupules omheen.
Negeren de 2e kamer en WOB verzoeken zolang als het enigszins mogelijk is.
En als het lastig wordt, zijn de bonnetjes zoek of is alles behalve de lidwoorden zwartgelakt. Niet opschrijven is kennelijk tegenwoordig ook een optie. Dan hoef je ook niks zwart te lakken. En als laatste redmiddel heb je er géén actieve herinnering meer aan.
Antisoof, we zijn overgeleverd aan het parlement. En zo lang we daar kneuzen in blijven kiezen, zo lang zal het dus fout blijven gaan.
Las ergens een voorzichtig pleidooi om iets van een kiesdrempel in te voeren zodat we af komen van al die splinterpartijtjes.
Een goede eerste stap, maar ik denk dat ik dat niet meer ga meemaken.
Het tegenargument is dat dan stemmen verloren gaan en dat is niet democratisch. Alsof het nu wel democratisch zou zijn met al dat achterkamertjes gekonkel.
In Nederland is nagenoeg geen binding tussen de kiezer en de gekozenen.
Probeer maar eens uit je hoofd de nummer 2 op de kieslijst van jouw partij op te noemen.
AnthonyF.
Je schrijft;
“En zo lang we daar kneuzen in blijven kiezen, zo lang zal het dus fout blijven gaan.”.
Dat zég ik juist. Die kneuzen die kiezen wij niet, en als we die al zouden kiezen, dan moeten we maar weer 4 jaar bekijken hoe ze het doen. Dat werkt niet.
De rechter zou achteraf die wetten en regels moeten toetsen. De rechter is daar voor opgeleid en heeft daar de middelen voor. Wij, als burgers hebben daar de kennis noch de macht voor.
Nu wordt de rechter buitenspel gezet. En wie controleert de macht dan? De pers? Belachelijk. Zijzelf? Gevaarlijk.
Met die wijziging in de Grondwet is onze rechtszekerheid bijna weg. Dáár gaat het om. Wanneer de regering bijvoorbeeld verdragen sluit met andere machten, dan staan wij als volk buitenspel. Om dan 4 jaar te wachten met ingrijpen is te laat.
Probeer al die narigheid maar weer ongedaan te maken.
Stemmen werkt trouwens niet. De meerderheid is niet slim. En een democratie is de tirannie van de meerderheid. En je ziet hoe bijgelovig het volk kan zijn met de kapjes bijvoorbeeld. De media kunnen de mensen van alles wijs maken. Makkelijk. Dus een democratie is dom. Maar waar we nu naar toegaan in Nederland is nog erger. En de mensen kunnen niet naar de rechter als hun Grondrechten worden geschonden. Dan zegt de rechter nu; daar ga ik niet over.
Maar wellicht zie ik het verkeerd en moet een deskundige hier maar een verklaring voor geven. Volgens meester Twan Tak is Nederland geen rechtsstaat meer wat dat aangaat.
En dáárom komt men met die vervelende ‘klimaat-maatregelen’ weg. Omdat de wet het toelaat. Nederland is wat dat aangaat ongedekt door de rechtspraak. Maar laat een beter ingelichte het maar beter zeggen…
Het volgende juridische nadeel dat de representatieve democratie in Nederland heeft getroffen, is dat ieder ‘groen’ activisten clubje cq. ‘Niet gekozen Organisaties’ (NGO’s) tegen de Staat / Uitvoerende Macht kunnen procederen zich beroepen op / veinzend het ‘Algemeen Belang’.
Via hoger beroep en vervolgens cassatie kan de hoogste rechter dan een puur politieke beslissing forceren, daarbij de gekozen volksvertegenwoordiging passerend, zoals door het beroep op European Human Rights in de Urgenda casus of bij het arrest in het voordeel activist Johan Vollenbroek (milieugroep Mob) die daarmee Nederlands verkeers- en bouw sectoren lam legde in het stikstofarrest teneinde bramen en brandnetels beter te kunnen bestrijden op kale heidegronden in Nederland.
Thans gaat de juridische klimaatstrijd weer verder: Donald Pols hopman van MilieuDefensie sommeerde 29 ‘vervuilende’ energieleveranciers / grootgebruikers in Nederland te stoppen met hun productie en gebruik van fossiele grond-/brandstoffen en bij hem (Pols) een uitvoeringsplan in te leveren binnen 3 maanden. (wat een grote broek aangetrokken door deze activist Donald Pols!). De 3 maanden zijn inmiddels ver voorbij.
Het bewuste wetsartikel is een artikel 50 sub in het Burgerlijk Wetboek, dat deze juridische idiotie in Nederland van het passeren van de representatieve democratie op basis van gepolitiseerde door IPCC verzonnen ‘dreiging van toekomstige schade’
Juridisch ongewenste democratie in perking, zoals ook door de Crises en Herstelwet, de Rijkscoördnatieregeling en de RES die politieke / burgerlijke kritiek vanuit gemeten en provincies buitenspel zet.
Er moet dus wat geschrapt gaan worden wil de representatieve democratie weer naar behoren gaan werken, door de gekozen volksvertegenwoordigers binnen gemeenten, provincies en 2de en 1ste kamer weer het laatste woord te kunnen geven.