Van een onze correspondenten.
In Nederland kennen we een aantal felle bestrijders van de Nederlandse luchtvaartsector, zoals publieke weerman Gerrit Hiemstra die deze week op Twitter weer niet van ophouden weet om burgers hun welverdiende vliegvakantie te ontzeggen.
Hij moet toch zware dagen hebben gehad met al die enorme rijen mensen die zelf kiezen voor een vakantiebestemming, Nederlanders die er zelf voor hebben gewerkt, zelf voor gespaard en zelf betaald. Hoe meer mensen willen vliegen, hoe groter de razernij van dit soort onverdraagzame types. Hiemstra is maar een eenvoudige meteoroloog, staat weliswaar op de loonlijst van onze NOS, maar heeft geen echte invloed.
In Amerika is dat anders. Ook daar worden de vuisten tegen de hemel gebald, maar dan in het Witte Huis. Hier is het wel doodserieus en heeft het wel degelijk maatschappelijke invloed. President Bidens klimaatadviseur Gina McCarthy ontstak deze week in een soort woede tegen alles wat vliegtuig heet. Airforce One zelf ontsprong maar amper de dans:
‘We gaan dit jaar alleen al 100 maatregelen nemen voor toestellen. De luchtvaartmaatschappijen zullen ‘hier weg zijn’ als ze zich niet houden aan de Green New Deal regels van Biden.’ Zie hier.
Het kan zijn dat dit de ‘last famous words’ zijn van de bevlogen klimaatambtenaar. Er zijn immers speculaties dat zij gaat vertrekken, waarover Climategate eerder berichtte. Zie hier.
Hiemstra daarentegen zou moeten blijven: hij hoort er echt bij als tegengeluid. Tegenover de massa’s vrolijk vliegende vakantievierders.
***
Nadat ik mevrouw McCarthy hoorde orakelen moest denken aan 1 van de leukste scenes uit mijn favoriet film ‘Life of Brian” – de profeet: https://www.youtube.com/watch?v=9czBBKof7Yo
E=Pxt
airtraffic
https://uk.flightaware.com/live/
marine traffic
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-93.4/centery:42.8/zoom:4
naar aanleiding van de afvertentie van Milieu Centraal ; E= Pxt . Verplaatsen van A naar B kost energie . Voor fietsen en lopen komt de arbeid uit het voedsel dat men ‘verbrand’. Daarbij komt dan de CO2 weer vrij, dat in het voedsel – de brandstof – was opgeslagen. Volgens Milieuorganisaties ademt u dan een GIFGAS of giftig gas uit. Verplaatst men zich per auto, trein of vliegtuig dan komt de benodigde arbeid van het verbranden van fossiele brandstoffen die werden gevormd door exact hetzelfde proces als dat waardoor uw voedsel ontstond , namelijk fotosynthese ) heb je alle tijd van de wereld dan maak je een voetreis naar ROME op een paar boterhammen met kaas per dag . Wil je er wat sneller zijn dan neem je de auto of de trein en als je op één dag een vergadering hebt – bijvoorbeels als je bij Milieu Centraal werkt omdat je werkt aan het redden van de planeet- in Milaan, Munchen en Amsterdam, dan ontkom je niet aan het vliegtuig in combinatie met de auto ( taxi ). ( de directeur van Greenpeace vloog elke dag vanuit Fr naar Amsterdam ) Nieuwe spoorlijnen zijn ook niet nodig, zoals milieu-organisaties vaak opperen, want dat is pas echt verspilling van energie en grondstoffen en tast het milieu enorm aan zo een kind kan begrijpen. Als ze dat voorstellen dringt zich dan ook de vraag op waarom Milieu Centraal en de milieu bewegingen dat doen. Nou, dat is omdat ze innig samen werken met bedrijven die graag spoorlijnen willen aanleggen en hun aandeelhouders. Zelf hebben ze dan wat men noemt ‘ voorkennis ‘. De milieu- bewegingen – met Greenpeace met stip op nr 1- vormen dan ook de grootste bedreiging voor het milieu en de planeet. Milieu Centraal ? ja als miljarden business . http://bureaulesswatts.nl/ecocide/
Typjes als Hiemstra en McCarthy doet me steeds meer denken aan gereformeerde dominees en ouderlingen die vroeger op bezoek kwamen met donderpreken in de vreze des Heren. De klimaatdominees zijn nu werkelijk overal; Aan late-night talkshowtafels, op radio 1, op BNR en in de Volkskrant en NRC. Ze kunnen het niet laten (meestal) ongevraagd of desgevraagd hun klimaatevangelie aan de bergen te verkondigen. Vooral de humorloosheid, de morele superioriteit en het idee dat iemand hun verbale bagger serieus zou nemen, zorgt bij mij dan weer voor volop amusement. Dat dan weer wel.
@Michiel de Pooter Het is idd om te lachen maar in sommige gevallen is hun verhaal niet meer te volgen:
https://twitter.com/BM_Visser/status/1522836126775463936?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1522836126775463936%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.geenstijl.nl%2F5164924%2Fgeen-garantie-dat-we-deze-winter-nog-een-ministerie-van-ezk-hebben%2Fmore
Ja, als het niet zo tragisch was dat er zo enorm veel geld gewoon over de balk gegooid wordt, zou ik er ook heel erg hard om moeten lachen.
https://www.climategate.nl/2022/05/na-20-jaar-niets-geleerd-van-de-moord-op-pim-fortuyn/#comment-2404255
Ze hebben hier nou ook al vrachtwagens bij de mijnen die op waterstof lopen. Ik houd mijn hart vast. Ik hou je op de hoogte als er iets of iemand de lucht inblaast.
zoiets?
https://youtube.com/shorts/ZDeSqHTd7ao?feature=share
Grote verspilling, dat vliegverkeer.
Volgende week zaterdag:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/schiphol-en-regionale-luchthavens-op-14-mei-toneel-van-klimaatprotest
Ik ben er als rechtse bal ook.
We zullen eerst maar wachten op de oorlog verklaring van Rusland. Maandag, blijkbaar. Ik hou mijn hart daarover ook al vast. Die gekke Poetin blijkt tot alles in staat.
pp de groot 7 mei 2022 om 16:52
“Ik ben er als rechtse bal ook.”
Ach gut,
Je gaat toch wel met de fiets en niet met het vervuilende openbaar vervoer waar je maar de 40% van de kosten betaald?
Zonder Schiphol zou er ook geen openbaar vervoer naartoe zijn.
Het gaat toch niet over auto rijden? Over vliegen.
Wat een stelletje onnozele stakkers, ik hoop dat ze daar wat op hun neus krijgen van vertrekkende en aankomende passagiers.
Taxichauffeurs kunnen daar ook wel wat van.
Vanochtend hebben wij, uiteraard zou ik bijna willen zeggen, gekeken naar de inauguratie van Macron voor de tweede termijn als president van Frankrijk.
Hij hield een korte maar zeer indrukwekkende rede zowel qua inhoud als qua manier van voordragen. Een verademing vergeleken bij het jaarlijkse gestuntel in Nederland bij het uitspreken van de troonrede.
Nu.nl heeft daar ook aandacht aan besteed en vermelde terecht dat Macron, uiteraard, de grondvesten noemde waarop Frankrijk is gebaseerd; Liberté, Égalité, Fraternité. Maar in een adem voegde Macron daar nog een vierde grondvest aan toe, de Laïcité; de vergaande scheiding tussen Kerk en Staat in Frankrijk.
Over deze scheiding tussen kerk en staat heeft de PvdA politicus van joodse huize Job Cohen ooit een uitstekende verhandeling geschreven waarin hij 4 niveaus beschreef.
Niveau 1 is de situatie waarin er geen enkele scheiding is, zoals in bijvoorbeeld Iran waar de geestelijkheid de lakens uitdeelt via 2 en 3 naar niveau 4.
Volgens Cohen zit Nederland op niveau 3 en Frankrijk als een van de weinige landen ter wereld op niveau 4. Hij was het in principe wel eens met die strikte scheiding MAAR vond dat er t.a.v. moslims toch wel wat coulance betracht mocht worden!!!!
Na zijn toespraak maakte Macron een rondgang door de zaal waar enkele honderden personen waren verzameld. Politici, ook politieke tegenstanders zoals Hollande, magistraten, kerkelijke vertegenwoordigers, gewoon familie van hem enz.
Opvallend lang, relatief gezien, bleef hij stilstaan bij een ouder echtpaar op de voorste rij. Beide mensen, waarvan het verdriet van hun gezicht afdroop, werden door hem intens omhelsd. Even voor mij een raadsel, totdat uit het commentaar duidelijk werd dat het de ouders van Samuel Paty waren.
Je kon een speld horen vallen; ontroerend, zeker, maar ook een krachtig signaal.
Er volgt nu nog een spannende periode in aanloop naar de parlementsverkiezingen in juni, uiteraard weer in 2 ronden en volgens het districtenstelsel.
Zowel op links als op rechts is de herrie losgebarsten. De extreem linkse Melenchon heeft een soort principeakkoord gesloten met de andere linkse/groene partijen om als 1 groep mee te doen aan die verkiezingen met uiteraard het oogmerk om een linkse meerderheid in de Franse TK te krijgen waarbij Melenchon dan de MP wordt van een overwegend linkse regering.
Maar ja, dan moeten die andere partijen wel even precies de mening van Melenchon volgen.
Zo moeten de communisten van de PCF wel even hun standpunt over KC’s opgeven; die zijn daar nl. erg voor.
Binnen de socialistische PS is inmiddels ook de hel uitgebroken en is er een beweging op gang gekomen om toch vooral niet met Melenchon in zee te gaan omdat dat een verraad aan hun traditionele achterban zou zijn.
Kortom, het wordt genieten de komende weken.
Morgenochtend nog even naar de plechtigheid ter gelegenheid van het einde van WOII in Europa; dat is nl. 8 mei.
Dan worden eerst de doden herdacht en daarna is er, uiteraard, even een kleine alcoholische versnapering in het stadhuis op uitnodiging van de burgemeester.
Wanneer stopt men in Nederland eens met die totale onzin van 5 mei?
Bevrijdingsdag?? Mijn ouders die tijdens WOII in Sittard woonden waren eind 1944 al bevrijd.
@Anthony Op 5 mei 1945 capituleerde de Duitse bezetter. Dus deze datum lijkt mij de meest logische.
Hetzler,
Achtergrond
Op 4 mei 1945 capituleerde de Duitse admiraal Von Friedeburg te Lüneburg namens de Duitse troepen in Noordwest-Duitsland, Nederland, Sleeswijk-Holstein en Denemarken voor de Britse veldmaarschalk Montgomery. De capitulatie ging de volgende dag in. De Duitse troepen stonden toen onder hoede van de Flensburgregering onder Karl Dönitz die Adolf Hitler was opgevolgd nadat deze op 30 april 1945 zelfmoord had gepleegd. De dagen voorafgaand aan de capitulatiebespreking vonden al onderhandelingen plaats om voedseltransporten mogelijk te maken voor de hongersnood in het Westen van Nederland. Op woensdag 2 mei 1945 werden in Wageningen de Protocollen van Achterveld ondertekend. Deze onderhandelingen vormden de opmaat tot de capitulatiebespreking.
Besprekingen
Op 5 mei 1945 in hotel De Wereld bespraken Foulkes en Blaskowitz beiden wat wordt genoemd het ‘capitulatiedocument’. Op het document zelf staat ‘Orders to German commanders on surrender’.[1] Volgens de Stichting Nationaal Erfgoed Hotel De Wereld zei tijdens dit overleg generaal Blaskowitz op de vraag van generaal Foulkes of de Duitsers bereid waren zich over te geven: ‘Jawohl’.[2] Volgens dr. L. de Jong werd er op die zaterdag inderdaad uitvoerig met generaal Blaskowitz over de uitwerking van de capitulatie onderhandeld, waarbij de Duitsers in principe bereid bleken te tekenen. Zij moesten echter nog voor enkele punten instemming verkrijgen van hun opperbevel in Duitsland en kregen 24 uur uitstel.[3] Volgens de aanwezige Canadese tolk protesteerden de Duitsers op enkele punten, maar kregen als antwoord dat de capitulatie onvoorwaardelijk was.[4]
Een dag later werd in de eerste helft van de namiddag door Foulkes en Blaskowitz de technische uitwerking getekend in de aula van de landbouwhogeschool. Niettemin is het document gedateerd “at 16.30 hours on 5 May 1945″[5]. Het betrof formulieren waarin hij te kennen gaf dat hij had voldaan aan de op 5 mei aan hem gegeven opdrachten, waaronder binnen 24 uur informatie te verstrekken over de posities en stellingen van de Duitse troepen in West-Nederland.[6] Deze informatie was direct nodig voor de opmars van de geallieerden op 7 mei naar West-Nederland’.
Het ging in Wageningen dus om de verdere uitwerking van de capitulatie voorwaarden bestemd voor de nog aanwezige Duitse troepen in Nederland die op 4 mei waren gecapituleerd.
Mag ik je verder verwijzen naar Wikipedia met als zoekterm:’ Capitulatiebespreking in Wageningen’.
In Wageningen gaan al langer stemmen op om te stoppen met dat sprookje van die herdenking, dat voornamelijk is opgehangen aan de zgn. heldenrol van ene ZKHPB en zijn Binnenlandse Strijdkrachten die het uitdrukkelijke bevel kregen van de geallieerde strijdkrachten om zich vooral niet te bemoeien met Duitse militairen. NSB’ers en ander tuig oppakken; prima, maar blijf van Duitsers af.
Anthony, Flutargument: Wanneer stopt frankrijk met 8 mei, Normandie was immers in juni 44 al bevrijd.
Hans, even rustig lezen wat ik schrijf.
Op 7 mei werd in Reims de algehele capitulatie getekend van de Duitse strijdkrachten die op 8 mei van kracht werd, door de Duitse generaal Jodl ten overstaan van de geallieerde opperbevelhebber Eisenhower.
Ja, en Frankrijk was toen al lang helemaal bevrijd, maar daar had ik het dus niet over.
Nogmaals, 8 mei 1945 was het definitieve einde van WOII in Europa en dat wordt in het Westen breed gevierd op Nederland na.
Even heel flauw, ook in de VS wordt 8 mei gevierd en dat land is nooit bezet geweest en dus ook niet bevrijd.
Waarom de Russen die algehele capitulatie vieren op 9 mei staat ook prima beschreven op Wikipedia.
AnthonyF 7 mei 2022 om 17:55
“dat Macron, uiteraard, de grondvesten noemde waarop Frankrijk is gebaseerd; Liberté, Égalité, Fraternité. Maar in een adem voegde Macron daar nog een vierde grondvest aan toe, de Laïcité; de vergaande scheiding tussen Kerk en Staat in Frankrijk.”
Mooi te zien dat je daar een echte Fransman geworden bent.
Gelijk aan de Fransen, bewondering voor iemand die zich als een elitaire Koning gedraagt nadat ze de laatste Koning onthoofd hebben.
Laïcité
Laat me niet lachen.
En Marche, EM=Emanuel Macron, is de bijna religieuze persoonsverheerlijking van Macron.
De nieuwe “beweging” “En Marche” ( religie) net als Blair met New Labor maar dan alleen nog op Macron gericht.
Alleen de Koning, Macron, kan echte nationale compassie schenken als de “sterke man” en dus openlijk toekennen aan Paty.
Bespaar me die zelfverheerlijking in Nederland.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/de-fransen-verlangen-nog-altijd-naar-een-absolute-vorst~b0009432/
Je voelt je thuis daar, en dat is prima.
Door de EU gewenste 100% aardgas- en olieboycot van Rusland is DE manier voor de ideologische CO2-klimaatalarmisten de mislukte net-zero CO2-klimaat doelstelling alsnog te halen. Het zorgt niet alleen voor de gewenste en ‘benodigde’ economische recessie maar geeft milieuactivist Frans Timmermans weer de hernieuwbare ideologische meewind.
Maar je hoopt toch half dat de mensen beseffen dat het zonder gas niet gaat …
Ik vlieg dit jaar eerst naar Noorwegen en dan naar Spanje, kleine stukjes dus.
Maar als ze veel blijven zeuren denk ik dat ik ook nog weer een weekje ga vissen in Panama.