Van een onzer correspondenten.
De grote Amerikaanse autofabrikant Ford gaf zijn omvangrijke investering in het elektrische voertuig bedrijf (EV) Rivian de schuld van de dramatische omzetdaling in het eerste kwartaal van 2022.
Ford rapporteerde een omzet van $ 34,5 miljard tussen januari en maart, een daling van 5% ten opzichte van dezelfde periode in 2021, en een nettoverlies van $ 3,1 miljard, volgens cijfers van het bedrijf die woensdag werden vrijgegeven. De autofabrikant uit Detroit stelde dat zijn grote investering in Rivian in het eerste kwartaal $ 5,4 miljard aan verliezen opleverde.
‘Een nettoverlies van $ 3,1 miljard was voornamelijk toe te schrijven aan een marktwaardeverlies van $ 5,4 miljard op de investering van het bedrijf in Rivian, stelde Ford in de presentatie van de kwartaalcijfers.
Ford behoudt een belang van ongeveer 12% in Rivian, meldde CNBC in november.
Rivian heeft zelf enorme verliezen geboekt en de koers van het aandeel is de afgelopen zes maanden met bijna 70% gedaald. De waarde van de ongeveer 102 miljoen Rivian-aandelen van Ford is sinds november navenant gedaald van ongeveer $ 17,5 miljard naar $ 3,2 miljard.
Rivian, een in Californië gevestigd bedrijf en opgericht in 2009, ging in november naar de beurs, aldus de Wall Street Journal. Beleggers kochten destijds snel aandelen van de startende EV-producent , maar de recente slechte prestaties hebben veel investeerders weggejaagd.
In de laatste drie maanden van 2021 rapporteerde Rivian een nettoverlies van $2,5 miljard. Autofabrikanten hebben hun aandacht steeds meer gericht op de productie van elektrische voertuigen, aangezien regeringen prestigieuze plannen voor groene energie pushen. President Joe Biden heeft beloofd beleid te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat 50% van de verkoop van nieuwe voertuigen in de VS tegen 2030 emissievrij is en dat elke toevoeging aan de 600.000 tellende voertuigenvloot van de federale overheid tegen 2035 elektrisch is.
De CEO van Rivian, RJ Scaringe, suggereerde onlangs echter dat de toeleveringsketen voor EV-batterijen nog steeds ver achterligt op waar het moet zijn om veel van de doelen te bereiken die door westerse regeringen worden nagestreefd, meldde de WSJ.
‘Heel simpel gezegd, de totale cel-productie in de wereld samen vertegenwoordigt ruim minder dan 10% van wat we over 10 jaar nodig zullen hebben’, zei Scaringe vorige week. ‘Dat betekent dat 90% tot 95% van de supply chain niet bestaat.’
***
We zitten nu op 10% van waar we over 8 jaar moeten zitten.
Een geweldige groeimarkt ligt voor ons. Een geweldige koop markt idem. De Nederlandse particuliere auto is gemiddeld 11 jaar oud. De elektrische lease wagen gaat er na 5 jaar uit. Het elektrische wagenpark blijft zich vernieuwen terwijl de particuliere brandstof auto alleen maar ouder wordt net zo lang totdat deze door de mileuzones wordt tegen gehouden. Voor 11 jaar oude elektrische auto’s hoeven we niet bang te zijn. Net als alle andere computers zijn ze tegen die tijd defect of er zijn geen software updates meer. Dan gaat het naar de mileustraat als de navigatie nog werkt.
Ut klimatologische NPO1 weermannetje zei na het 8-u journaal dat het vandaag een historische dag was, want 90% van onze elektriciteit was opgewekt geworden door zonnecellen!
Op zondag wort er weinig Electra gebruikt.
Ik heb ergens gehoord dat na zonsondergang er geen zonne-energie meer is.
Het weerbericht van 21:55 komt kennelijk te vervallen.
Lichten gaan om 22:00 uit.
Ziekenhuizen worden om 22:15 ontruimt, etc. etc. etc.
De weerman is kennelijk niet op de hoogte dat na 21:17 de zon vandaag onder is.
https://twitter.com/BM_Visser
Martien Visser zegt dat alleen om 12:00 90% van de elektriciteit uit zonPV kwam, dat is echt iets anders dan de electra vraag vandaag.
Ut weermannetje liegt, want meer dan 30% werd geexporteerd, dus geen 90% van ONZE elektriciteit.
Maar feiten zijn niet belangrijk voor de deugertjes.
Aanvulling op het 90% verhaal.
Martin visser geeft met een heldere grafiek aan dat 33% van de elektriciteitsvraag op die zondag uit PV kwam.
https://twitter.com/BM_Visser/status/1523553352675643392?cxt=HHwWgMCy6ffs36QqAAAA
P.s. Ik heb alsnog even gecheckt wat Ut weermannetje van JohanD echt zei en dat was 90% op het hoogtepunt.
Hij zei het dus correct.
Ook de winst van Tesla is FAKE. Net als de kolonisatie van Mars. Musk is een ‘Wolf of Wall Street’.
En voor de enkelen hier die echt geloven in de klimaatverandering en de energietransitie…
Elektrische auto’s zijn niet duurzaam. Als de klimaatpaniek klopt moet iedereen met de tram of op de fiets. Zelfs de treinen zijn dan verleden tijd.
In Frankrijk heeft de dépannage aanhangertjes besteld met een dieselaggregaat erop, om tijdens Black Saturday op de Autoroute du Soleil de gestrande elektrische auto’s van de weg te krijgen.
Ziekenhuizen zijn extra bemand om de gewonden, die vallen bij vechtpartijen aan de laadpaal te behandelen.
Tot zover mijn voorspellingen t.a.v. de komende vakantie.
Feit is wel dat de eerste dode bij een laadpaal in Frankrijk al is gevallen.
Wat moet je in een uitgestrekt land als de VS met een auto met zo weinig bereik/oplaadmogelijkheden?
Het Amerikaanse electriciteitsnet is op sommige plaatsen nog in de jaren 50 blijven steken,
Een zeer slecht onderhouden 110 Volt systeem. Het bijzondere is dat in Amerika bij de discussie over de energietransitie de modernisering van het elektriciteitsnetwerk geen rol speelt…
Goh, ik dacht dat Ford allang failliet was en ik kan me voorstellen dat zo’n ontwerp als hierboven getoond daaraan zou bijdragen .
We weten allemaal dat Ford de eerste was die auto’s in een gemechaniseerd proces bouwde en de prijs zo laag hield en de lonen zo hoog dat zijn personeel er een kon kopen en daarna de automobielsector de grootste en- meest DUURZAME/ lang meegaande – economische activiteit zou worden. Tot op de dag van vandaag verdient een groot deel van de wereldbevolking – direct of indirect -zijn geld in auto mobiliteit gerelateerde industrie. ( Tata steel ) en dat moet natuurlijk zo blijven
Vandaar nu de elektrificatie van de mobiliteit in het kader van de nieuwe betekenis van ‘ duurzaam “, namelijk verspilling.
namelijk : vanaf de uitvinding van de Otto- en dieselmotor was besparen op brandstof de drijvende kracht geweest, culminerend in de huidige verbruikscijfers ( ik zet ze er niet bij want dan gaat de discussie gelijk weer daarover; mijn auto haalt wel 1 op 30 ! ), maar met de komst van de elektrische auto werden hogere verbruikscijfers de drijvende kracht, net zoals dat bij alle onderdelen van de energietransitie zo is, maar hardnekkig ontkend. Mijn laatste poging faalde wederom jammerlijk ; doorlopen mensen ! http://bureaulesswatts.nl/de-grafieken/
Ik heb dit artikel doorgestuurd naar ‘Marius Monen, innovatie manager van de TU/e die, zoals u wellicht weet zich sterk maakt voor het elektrieke rijden, met Maarten Steinbuch als voortrekker; de man die zelfs zijn eigen woorden gelooft. Heel moderne Universiteit die TU/e met een vrouwelijke decaan. /CEO ook .
Marius Moonen kwam ik tegen in een discussie over kweekvlees. De volgende ”””””’innovatie”””””’, waarvoor NRC wonderboy Wouter van Noort nu de opdracht had gekregen dat tussen de oortje van het volk te krijgen.
En dat liep verder op rolletjes, gezien de reacties.
Overigens vind nog altijd de Ford Mustang de mooiste auto aller tijden : ‘geen ijzeren koe’ , maar een stier van staal; een brok samengebalde kracht en schoonheid :-) ” verbruik : 1 op 3 schat ik zo )
Bert, die V8 roffel, gewoon genieten. Daar kan geen Tesla tegenop.
Ford Mustang GT500 Heritage Edition.
5,2 liter 8 cylinder, 760 pk, 0 op 100 in 3,5 seconden.
Verbruik moet je niet naar kijken.
In Amerika goedkoop, en in Nederland niet te betalen.
Maar dan heb je wel wat als je iets zoekt in deze categorie auto’s, en het nieuwste best gelaagde model naar mijn inzichten.
Mannen en dan die benzine geur uit die 4 ronkende uitlaatpijpen heerlijk. Dat geluid van die brullende motor dan hoor je tenminste dat er iets heel moois aankomt en dan nog een mooie vrouw op de passagiersplaats heerlijk wat zou het leven toch fijn kunnen zijn. Liever 1 benzineauto onder de kont dan drie evies in de garage. Theo dat is hem. Ik heb eens uitgezocht wat die in de EU kost. In Belgie 45.000 euro plus 11.000 in bedrijfstelling. In Duitsland 56.000 euro all in. Nu komt het in Nederland, zit je goed 127.000 euro hoezo EU omdat deze auto 360 gr/km CO2 uitstoot betaal je 90.000 euro BPM hoezo voordeel om in de EU te zitten. In luxemburg betalen ze geen toeslag. Gaaf land wonen wij toch, leuker kunnen ze het niet maken.
De lopende band van Ford…
https://www.youtube.com/watch?v=6n9ESFJTnHs
Dergelijk grote bedrijven hebben ruim voldoende kennis in huis om te snappen dat niet gaat wat van hen en ons verwacht wordt. Maar toch ‘gaan ze ervoor’. Tegen beter weten in, onder druk van een beweging. In ons land hebben we ook dergelijke bedrijven.
Wat mist is een rechte rug van hun bestuurders. Zij moeten zich verenigen en een ijzersterke vuist maken tegen de Milieudefensies, de overheden en de MSM.
Zij vertrekken maar. Niet wij.