Auteur: Andrew Orlowski (VK).
Ingenieurs zullen je zelden vertellen dat iets onmogelijk is, zelfs als je voorstel een heel slecht idee is. Computerwetenschappers van Stanford en MIT kwamen daar in de jaren zeventig met een prachtige uitdrukking voor, een opdracht die technisch haalbaar was, maar hoogst onwenselijk. Ze noemden het “een dode walvis op het strand trappen”.
Het folklore-compendium The Hacker’s Dictionary definieert dit als een “langzaam, moeilijk en naar proces”. Ja, je kunt het zo doen. Maar dat wil je echt niet.
In haar pogingen om de wereld te laten zien hoe scherp ze de CO2-emissiedoelstellingen omarmt, heeft onze regering veel dode walvissen voor ons op het strand achtergelaten, en als consumenten zullen wij degenen zijn die het voortouw nemen. Het is bijvoorbeeld niet onmogelijk om een huis te verwarmen met een warmtepomp, maar het is wel een erg luidruchtige, ineffectieve en dure manier van doen.
Een elektrische auto is misschien leuk om in te rijden, maar hij is ook duur, en vanwege de lagere energiedichtheid van batterijen, zal een benzine-equivalent altijd lichter zijn en verder gaan. En uiteindelijk zal een EV ook niet kunnen bogen op enige besparing op de CO2-uitstoot, weten we nu dankzij Volvo.
Maar misschien is waterstof wel de grootste walvis die op ons strand kan aanspoelen. Elke dag kondigen fabrikanten aan dat ze werken aan een soort waterstofinitiatief. Het gaat ier om onze beste en slimste bedrijven, zoals Rolls-Royce en JCB. De regering heeft een waterstofstrategie. De Climate Change Committee vindt waterstof prachtig. Je denkt misschien dat dit allemaal tekenen zijn dat het een goed idee is. Maar de dingen zijn niet wat ze lijken.
Om gasketels te vervangen door waterstofketels zijn duizenden kilometers nieuwe, veel dikkere hogedrukleidingen nodig. Vorig jaar beschreef Lord Martin Callanan, de minister van Energie, de plannen om onze gasketels te vervangen door waterstofketels openhartig als “vrijwel onmogelijk”.
Waterstof kent twee grote problemen die van elk project een dode walvisexercitie maken. De eerste is dat pure waterstof niet bestaat – het is zowel overal als nergens. Alle waterstof die we dan kunnen gebruiken, moeten we opwekken en dat kost veel energie. Dat is prima als de output van het proces iets heel waardevols voor ons is, zoals kunstmest. Maar minder wanneer de output van het proces moet concurreren met veel goedkopere grondstoffen, zoals op een energiemarkt.
Ten tweede zorgen de intrinsieke fysische eigenschappen van waterstof voor een hele reeks unieke problemen. Het is een klein atoom dat gemakkelijk aan opsluiting ontsnapt. Het in gevangenschap houden voor opslag is duur, en het veilig verplaatsen nog meer, omdat het in vloeibare vorm erg koud moet zijn.
Voorstanders van waterstof hebben de neiging om deze problemen te bagatelliseren – het oplossen ervan zal het probleem van iemand anders zijn, denken ze.
Afzonderlijk maakt geen van deze factoren waterstof als energiedrager of -opslag onmogelijk, maar de walvisachtige eigenschappen worden steeds moeilijker te negeren. Om gasketels te vervangen door waterstofketels zijn duizenden kilometers nieuwe, veel dikkere hogedrukleidingen nodig. Vorig jaar beschreef Lord Martin Callanan, de minister van Energie, de plannen om onze gasketels te vervangen door waterstofketels openhartig als “vrijwel onmogelijk”.
Fout. Het is niet onmogelijk – het is gewoon een buitengewoon slecht idee. En als waterstof explodeert, is dat behoorlijk spectaculair. Precies op het juiste moment zette Australië’s eerste waterstofdragende schip dit jaar koers naar Japan en ging in vlammen op tijdens zijn eerste reis.
Nogmaals, transport op waterstof is niet onmogelijk, het wordt alleen gehinderd door de realiteit. Vloeibare waterstof kan net zo licht zijn als benzine of kerosine, maar om het op -257C te houden, is een veel zwaarder apparaat nodig. Het ombouwen van een tweemotorige turboprop van kerosine naar waterstof, zoals ik hier onlangs opmerkte, verhoogt het gewicht van de motor van twee ton naar 13 ton.
Wat de opslag betreft, is het verhaal iets beter. Wind wekt vaak elektriciteit op wanneer het niet nodig is (en wekt het ook niet op wanneer het nodig is). Dus als het waait, stelt de waterstoflobby, kunnen we met elektrolyse ‘groene waterstof’ maken. Deze elektrolysers zijn duur en gevoelig, en het is niet economisch om ze af en toe aan te zetten om de mythische groene waterstof te produceren. Groene waterstof is dus niet één, maar twee dode walvissen.
In zijn vernietigende beoordeling van de energienota van de regering noemt prof. Dieter Helm het een “lobbyistenutopie”. Prof Helm, een energie-expert, beschrijft hoe rentseekers op elk probleem reageren … door een andere ‘oplossing’ te verzinnen. Elk heeft onbedoelde gevolgen, en deze onbedoelde gevolgen hebben meer ‘reparaties’ nodig”. Dat is groene waterstof in een notendop.
Groene waterstof kan betrouwbaar en goedkoop worden opgewekt met behulp van gasgekoelde kernreactoren op hoge temperatuur (HTGR’s), een technologie die de Japanners al twee decennia verfijnen. De eerste HTGR van Japan werd geopend in 1997, maar was – ongelooflijk – tien jaar later buiten gebruik. De geschiedenis van kernenergie zit vol met dergelijke verhalen, met onbenut potentieel en met niet-verkende wegen.
Onze eigen regering hoopt op een “HTGR-demonstratie uiterlijk in het begin van de jaren 2030”. Maar zelfs met een vloot van HTGR’s die waterstof opleveren, moet die nog steeds worden opgeslagen en getransporteerd, en die kosten daarvan zijn niet verdwenen.
Gebruik van waterstof blijft de slechtste manier om bijna alles te doen. Speciale belangengroepen hebben echter ontdekt dat de magische woorden “net zero” dezelfde bezweringskracht hebben als “Sesam open U!”.
In ‘Arabische Nachten’ opende deze bezweringsformule een grot vol schatten. Hier openen ze een onbeperkte schat aan onderzoeksbeurzen en subsidies, en maken ze gebruik van overvloedig beschikbaar ‘groen’ kapitaal. En zo blijft de dode walvis op het strand liggen.
***
Bron hier.
***
Waterstof productie kost 60% van de hernieuwbare energie.
De onmogelijkheid van een hernieuwbare waterstof economie in Nederland uitgelegd.
De kosten van een nieuw / aangepast waterstof distributienetwerk (op basis van de oude aardgaspijpleidingen) ca. 1000 miljard?
Wanneer wordt deze documentaire in de 2de kamer vertoont?
En wanneer bij ‘Vroege vogels’? En wanneer bij de TUD?
https://youtu.be/-4qXeOe_35c
Scheffer
Het dringt pas door als de subsidies en garantieprijzen ophouden te bestaan. De meeste subsidies maken méér kapot dan je lief is. Subsidie is een verdienmodel voor enkelen.
Scheffer
Dus er iets nogal wat af te dingen op de lovende worden op ondergenoemde, ongetwijfeld belanghebbende site?
https://www.waterstofnet.eu/nl/waterstof/hoe-verloopt-opslag-en-distributie#:~:text=Vloeibare%20waterstof,in%20de%20waterstof%20opgeslagen%20is.
Is het fake of onvolledig nieuws? Hoeveel subsidie wordt er verstrekt? En bovenal wat kost het dan in verhouding tot de normale en door politieke perikelen niet opgedreven prijs?
Hier op die waterstofsite is het nog steeds halleluja..
Peter van Beurden 3 mei 2022 om 11:57
Is commerciële / gesubsidieerde ‘groene’ lobby website voor een (inter-)Nationale waterstof-‘economie’
Uit het Nederlandse mestoverschot (Ammoniak NH3) is het goedkoper waterstof te produceren (3 waterstof moleculen i.p.v. H2O) dan via elektrolyse uit water met ‘hernieuwbare’ wind- / zonne-energie. ‘Ben je ook van je mestoverschot af , en hou je bodemvoedingsmiddel nitraat (N) / kunstmest over.
Scheffer
reactie van gisteren nog steeds niet te zien. Gaat er iets mis?
Nog maar eens dus.
Verreweg de beste plaats voor mest is de landbouw en weidegronden. Over circulariteit gesproken doen mensen het niet beter dan de natuur waarvan zij deel uitmaken. Is er lokaal een teveel, dan kan die mest naar gebieden toe waar de bodem te schaal en onvoldoende vochthoudend is.
Dan ondersteun en herstel je de successie die we massaal tegenhouden en zelfs ongedaan maken door afplaggen etc. Ook even die vormen even zovele verdienmodellen.
Ook kun je de importen van veevoer, of de basisgrondstoffen ervoor aan banden leggen als er een werkelijk teveel aan mest is. Of als laatste doen wat je hierboven beschrijft.
Het is allemaal net zo breed dat het lang is, of roeien met gebroken roeispanen.
Ook Google en Facebook hebben rare ideeën die niet gaan werken, en geven er waarschijnlijk een biljoen dollar aan uit, kleinigheidje overigens voor hun, en zijn trouwens zelf grote vervuilers, en geven echt geen cent uit als ze er zelf geen 2 cent aan overhouden.
https://www.npr.org/2022/05/02/1095097566/carbon-dioxide-removal-climate-emissions
Heel goed artikel.
mbt de laatste alinea : lees het artikel eerder over Shell ( mevr van Loon )
De waterstof route werd dus bedacht om de continuïteit van de windmolen industrie te waarborgen. Immers zonder opslagmethode kon die niet doorgroeien.
https://bureaulesswatts.nl/de-waterstofgekte/
De mens is en blijft een vreemd wezen. Roepen dat er een niet bestaand energieprobleem is en dan met een zg oplossing komen die duur is en niet werkt.
Gelukkig hebben we een uiterst bekwame minister Jetten die dit varkentje wel zal wassen. Reken niet dat de TK er iets aan zal veranderen. En de burger draait weer op voor deze verspilling.
De bekwame minister Jetten gaat 60 miljard door de put gooien. Met dat geld kan je 6 kernreactoren realiseren.
Ronnie,
Peter is een van onze vaste huistrollen die onder steeds nieuwe fantasienamen digitale huisvredebreuk pleegt. Zijn reacties worden verwijderd.
Hans Labohm
Heeft de trol nu ook mijn naam al gejat?
Zoals steeds is dit terug te voeren op dezelfde menselijke cyclus
1 Er is armoede
2 Slimme mensen vinden een middel om armoede te bestrijden
3 Er is rijkdom
4 Idiote mensen vinden dat we het te goed hebben en terug naar de basis moeten
5 We breken de oplossingen van regel 2 af
6 terug naar regel 1
Maak van die waterstof methanol.
Dat transporteert een stuk makkelijker.
Deze auto rijdt op methanol: https://www.rolandgumpert.com/en/
David Dirkse
Leuk idee. Maar hoeveel blijft er dan nog van die 50% na de productie van waterstof en vervolgens methanol over?
Of wordt dit ook een gesubsidieerd verdienmodel? Overigens. ook met kernenergie als basis moeten we op termijn voor mobiele toepassingen ook een alternatief hebben. De benenwagen? Of de gebrekkige E-auto? Op zware batterijen. Terwijl ook de voorraad lithium beperkt is.
Peter, over 10 jaar is het over met e-autoos dan zijn alle elementen op. Die Tesla verbruikt 8000 liter water bij de productie, lekker duurzaam.
4. succesvolle mensen vrezen tekorten als teveel anderen welvarend zijn
5. ze scheppen weer een onderklasse
http://www.davdata.nl/schuldmoraal.html
Dankzij de vooruitgang en het mechanisme daarmee verbonden, werd de arbeidersklasse juist zeer welvarend en vermogend.
Ironisch is nu juist dat hun offspring op weg is weer terug de nieuwe onderklasse te creëren: die van de have not ‘s. Immers, zij vormen nu de middenklasse die haar geld voor een steeds groter deel verdient in de nieuwe economische orde; die gebaseerd is op de gedwongen winkelnering. Nota bene, die welke de arbeidersklasse deed ontstaan. Die machtige groep in de samenleving wordt aangeduid nu met “het Kartel”.
http://www.bertpijnsevanderaa.nl/proletariaat-2-0/
Van waterstof is sinds kort ook vrij eenvoudig methaan te maken mbv geconcentreerd zonlicht en toevoeging co2 (hiervan hebben we immers meer dan genoeg van in onze atmosfeer..)
Het probleem met de extra investeringen in opslag en gasnetwerk is dan ook meteen opgelost en aanpassingen van onze cv ketels zijn te overzien. Electrolysers worden steeds goedkoper door gebruik van nieuwe materialen ipv dure edele metalen. Bovendien is men er in geslaagd om het rendement van electrolyse de afgelopen tijd al met 20% te verbeteren.
Kostprijs van waterstof zal richting 2030 naar 1,5 euro per kg gaan.
Reno, er hoeft alleen nog maar een snufje zout bij.
Shell heeft veel ervaring opgedaan in Japan met waterstof voor personen auto’s. Het zou interessant zijn technische en economische resultaten en consequenties van dat experiment eens te bestuderen.
Andrew Orlowski (VK)
“Precies op het juiste moment zette Australië’s eerste waterstofdragende schip dit jaar koers naar Japan en ging in vlammen op tijdens zijn eerste reis.”
Gaat dit over de, onder Japanse vlag varende, Suiso Frontier ???
Die had in de haven op 25 jan een brandje aan boord en vertrok drie dagen later op 28 jan naar Japan om daar haar Waterstof zonder verdere problemen te brengen?
“The ATSB is investigating a gas pressure control equipment malfunction on board the gas carrier Suiso Frontier after the ship had loaded liquefied hydrogen at Western Port, Hastings,” said the agency.
“At 2147 AEST [Australian Eastern Standard Time] on 25 January 2022, a flame was seen coming from the gas combustion unit’s exhaust on deck. The unit was immediately shut down and isolated before the crew implemented the fire prevention response plan.
“No further abnormalities were reported and there were no injuries, damage or pollution.”
Dit klinkt iets anders dan “ging in vlammen op”
Link
https://www.rechargenews.com/energy-transition/serious-incident-fire-aboard-worlds-first-hydrogen-carrier-vessel-investigated-by-australian-authorities/2-1-1195848
Ik zie -op langere termijn- wel degelijk een toekomst voor waterstof als krachtbron.
Als we de duurzaamheid beschouwen voor de komende 1000 jaar, dan gaan we het met de fossiele brandstoffen niet redden.
Kerncentrales op afgelegen plekken voor de elektriciteitsproductie waarmee waterstof wordt geproduceerd.
40% rendement lijkt misschien laag, maar de verbrandingsmotor van mijn auto doet het niet beter.
Inmiddels is de techniek zo ver dat elektriciteitskabels over de oceaanbodem over een afstand van 4000 km mogelijk zijn.
https://www.ecohz.com/noor-solar-power-in-morocco
https://electrek.co/2022/04/21/the-worlds-longest-subsea-cable-will-send-clean-energy-from-morocco-to-the-uk/
Je vergeet de transportverliezen. Bij een afstand van 4000 km bedragen die ongeveer 60%.
Als er waterstof per ongeluk ontsnapt (ik herinner me een gevallen in California en Rusland waar er methaan ontsnapte en ze het lek niet direct konden dicht maken)
is er echt het probleem dat de ozon laag beschadigd wordt.
Niets doen is geen optie! De vreselijke opwarming komt er aan. Een hokkiestik begint ergens en dat is dus vandaag. Waterstof uit zon/wind is uiteraard minder effectief dan olie, maar veroorzaakt geen CO2 uitstoot. Nogmaals niets doen is geen optie.
Zo… Heb ik weer effe alle reële bezwaren tegen een waterstofeconomie mooi platgeslagen met mijn op emoties gebaseerde redenatie!
Sarc… je weet wel…
@Chemical: De transportverliezen van een hoogspanningskabel (HVDC kabel) over een afstand van 4000 km bedragen niet 60%, maar 10%. HV = High Voltage (800 kV), DC = Direct Current. Elektriciteit omzetten in groene waterstof, dat transporteren en vervolgens weer terug omzetten in elektriciteit heeft een rendement van 30%. Daarmee is HVDC als energie transport middel goedkoper dan waterstof. Helaas voor Japan is op dit moment 4000 km de technisch maximaal haalbare afstand voor een HVDC kabel en dat is te weinig voor Australië naar Japan. Singapore, dat op 4000 km van Australië ligt, overweegt nu ook een deze optie, zie https://esdnews.com.au/major-milestone-for-australia-asean-power-link-project/
Het is absoluut waar wat deze man zegt.
Wel jammer dat hij niet met een alternatieve oplossing komt.
Ik ben geen klimaat doemdenker maar helaas is er nog geen panklaar olie/gas alternatief voor de toekomst.
Dus we kunnen niet anders als investeren in nieuwe brandstoffen, wat trouwens zeer goed is voor de economie! Ja waterstof is duur en nog lang niet ideaal. Maar op dit moment zie ik geen alternatief behalve enorme batterijen of mini-kerncentrales. (Waar dus ook in wordt geïnvesteerd)
Af, een auto op een kc, een bolletje voor je hele leven dat is het nieuwe normaal.
Laten we het vet van de dode walvissen op het strand gebruiken voor energie doelen
Een echte discussie. Nog geen stemmen die adviseren verspilling tegen te gaan. Zoiets kan alleen op nationaal niveau.op supra- en internationaal niveau is er absoluut geen rem op verspilling van geld/tijd/grondstoffen. Dankzij de politiek van verspilling is ook op nationaal niveau het hek van de dam. De mensen die zich hiervoor interesseren word een rad voor de ogen gedraaid met gaslighting en waardeloze discussies terwijl er met geld gesmeten word en de geld mallemolen en fals consumenten paradijs steeds verder word uitgebouwd. De academici die hier een dikke boterham mee verdienen bedenken steeds weer nieuwe controversies om de mensen bezig te houden. Het is op zich ook weer een welvaats verschijnsel dat men de tijd heeft zich hier mee bezig te houden.
Verandering moet van onderaf komen, dat is duidelijk. Subsidie beleid is al lang corrupt.
De politiek is voor alternatief economisch beleid niet ontvankelijk nog toegankelijk. De kiezers velen geen verandering die hun eigen belangen schaadt. Daarom zijn er oplossingen die meer geld, dus meer tijd en gronstoffen vergen. Dan zijn veel mensen blij met een goede baan, maar de verspilling gaat door. Is er een oplossing, anders dan chaos?
Leer eerst de feiten. Als het blijkt dat men voor de gek gehouden word, dan is verdere discussie bevordelijk voor meer verspilling. Edoch, als de meerderheid blijft stemmen voor de status quo verandert er niets. Ik zie geen oplossing totdat de EU van algemene ellende in elkaar klapt.
Tja, de heer Orlowsky.
Van wat hij stelt heb ik veelal onvoldoende kennis om tot een wetenschappelijk gefundeerd oordeel te komen.
Het zou kunnen, het zou ook niet kunnen.
Ja, de productie van groen waterstofgas is, ook relatief, beperkt efficiënt.
Dat is zeker zo wanneer de externe effecten van de productie en het verbruik van alternatieven niet in hun berekening worden meegenomen.
Maar dat geldt ook voor onze automotoren gelijk WH op 3 mei al opmerkte. Eh, … “Who cares?”
Echter.
In het artikel meldt Orlowsky: “Het is bijvoorbeeld niet onmogelijk om een huis te verwarmen met een warmtepomp, maar het is wel een erg luidruchtige, ineffectieve en dure manier van doen.”
Orlowsky heeft kennelijk geen (grondgebonden) elektrische warmtepomp.
Wij wel.
Al bijna 20 jaar in vol bedrijf.
In een dubbel geïsoleerde vrijstaande woning + (bouwbesluit) geïsoleerde aangebouwde garage/(ev. toekomstige slaapkamer)
Vloerverwarming en, zo nodig, plafondkoeling door de pomp.
De pomp staat geheel in de bijkeuken, grenzend aan de (eet)keuken en overige woon en (verdieping) (slaap)vertrekken.
Nimmer, overdag met achtergrondgeluid, ’s nachts en (hopelijk) heerlijke stilte, horen wij de pomp in werking.
Zelfs nagenoeg niet wanneer, gescheiden door de houten deur, tijdens de lunch en de pomp op 3-4 meter.
Het oei-oei onderhoud betrof in die 20 jaar: 1X. En was gratis.
De energiekosten?
Onze maandnota voor elektriciteit, Nederlandse Windstroom (oorsprong), bedroeg (voorschot) €.26,- (all in, 3 jaar vast) maar is door de generieke overheidsmaatregelen nu verlaagd naar €1,-
We gaan het redden.
Gedurende 30 jaar tenniste ik in de winter, maandagavond, met een stel aardige, goed opgeleide kerels.
Trainer erbij, 8 man, fanatiek op weg naar beter, hoewel uitgesloten.
Na het uur afzien, uitblazen in de kantine en versnaperen.
Voorzichtig eerste sapje, gevolgd door, men zei, smakelijk handgevormd (?) bier.
Er kwam veel, (maandagavond!) heel veel voetbal voorbij.
Kenners, kunde, commentaar, alternatieven. In overvloed. Onbegrip.
In al die jaren ging nimmer één van de minimaal zes aanwezige telefoons.
“Ja, goede avond, met Louis van Gaal. Zeg, misschien een vrijpostige vraag: Zou ik er een van de volgende keren bij mogen zijn?”
Tja, zullen we het even over Thoriumreactor hebben?
Geachte waterstof ontkenners
Waterstof is een energiedrager geen energiebron.
Waterstof als energiedrager is een oneindige bron.!
Onze negatievellingen zien alleen maar beren op de weg in de vorm van kosten, niet van voordelen.
Wat de omschakeling gekost heeft van kolenkachel naar oliestook en van oliestook naar aardas daar rept niemand over. Vreemd hé.
Al die mensen die door hebben, en dat zijn er nogal wat, dat waterstof als energiedrager de toekomst heeft schijnen een draadje los te hebben zitten als je de negatievellingen mag geloven. Gelooft U dat ook?
Wij smijten met miljarden aan soms onzinnige zaken maar waterstof zit in het verdomhoekje.
Ik blijf erbij dat waterstof op den duur het gaat winnen van andere energiedragers. Het zal blijken.
Groet,
Ing. Henri Ossevoort