Daily Online rapporteert over het dilemma waarmee het VN-klimaatpanel (IPCC) thans worstelt.
Hoe kan men volharden in het narratief van die verschrikkelijke – door de mens veroorzaakte – opwarming van de aarde (eigenlijk atmosfeer), terwijl de temperatuur al meer dan een decennium stagneert?
Dan zou men zich toch zo langzamerhand kunnen afvragen of men het wel bij het goede eind heeft. Maar dat is niet de geconditioneerde reflex van de IPCC’ers.
Hun reactie? Verdoezeling van de metingen.
En zo brokkelen het opwarmingsnarratief en de geloofwaardigheid van het IPCC steeds verder af.
***
‘S Werelds beste klimaatwetenschappers zeiden dat ze het feit moesten ‘verdoezelen’ dat de temperatuur op aarde de afgelopen 15 jaar niet is gestegen.
Uit gelekt rapport van de Verenigde Naties blijkt dat de temperatuur in de wereld de afgelopen 15 jaar niet is gestegen.
Politici hebben hun bezorgdheid geuit over het definitieve ontwerp.
Vrees dat de bevindingen ontkenners van door de mens veroorzaakte klimaatverandering zullen aanmoedigen.
***
Wetenschappers die aan de meest gezaghebbende studie over klimaatverandering werkten, werden aangespoord om het feit te verdoezelen dat de temperatuur in de wereld de afgelopen 15 jaar niet is gestegen, zo wordt beweerd.
Een uitgelekte kopie van een rapport van de Verenigde Naties, samengesteld door honderden wetenschappers, toont aan dat politici in België, Duitsland, Hongarije en de Verenigde Staten hun bezorgdheid uitten over het definitieve ontwerp.
Het rapport dat volgende week wordt gepubliceerd, gaat in op het feit dat 1998 het warmste jaar ooit was en de wereldtemperaturen het nog niet hebben overschreden, wat wetenschappers tot nu toe met moeite hebben kunnen verklaren.
Het rapport is het resultaat van zes jaar werk van het VN-klimaatpanel (IPCC), dat wordt gezien als de wereldautoriteit op het gebied van de omvang van klimaatverandering en de oorzaak daarvan – waarop regeringen, waaronder de Britse, hun groene beleid baseren.
Maar gelekte documenten die door de Associated Press werden ingezien, onthulden gisteren diepe bezorgdheid onder politici over een gebrek aan opwarming van de aarde in de afgelopen jaren.
Duitsland riep op om de verwijzingen naar de vertraging van de opwarming te verwijderen en zei dat kijken naar een tijdspanne van slechts 10 of 15 jaar ‘misleidend’ was en dat ze zich moesten concentreren op decennia of eeuwen.
Het VN-klimaatpanel is van toon veranderd na jarenlang strenge waarschuwingen over klimaatverandering te hebben afgegeven.
Hongarije vreesde dat het rapport munitie zou opleveren voor ontkenners [Noot vertalers: Daar is die denigrerende kwalificatie weer.] van door de mens veroorzaakte klimaatverandering.
België maakte bezwaar tegen het gebruik van 1998 als startjaar voor statistieken, omdat het uitzonderlijk warm was en de grafiek er vlak uitziet – en stelde voor om in plaats daarvan 1999 of 2000 te gebruiken om een meer naar boven gerichte curve te laten zien.
De delegatie van de Verenigde Staten drong er bij de auteurs van het rapport op aan het gebrek aan opwarming weg te redeneren met behulp van de ‘leidende hypothese’ onder wetenschappers dat de lagere opwarming te wijten is aan meer warmte die wordt geabsorbeerd door de oceaan – die warmer is geworden.
Het laatste ‘beoordelingsrapport’ van het IPCC werd in 2007 gepubliceerd [Noot vertaler: onjuist, dit was niet het laatste rapport.] en was het onderwerp van enorme controverse nadat het de gênante bewering moest corrigeren dat de gletsjers op de Himalaya tegen 2035 zouden smelten.
Het werd vervolgens overspoeld door het ‘Climategate’-schandaal rond gelekte e-mails waarin naar verluidt wetenschappers die erbij betrokken waren, probeerden hun gegevens te manipuleren om het er overtuigender uit te laten zien – hoewel verschillende onderzoeken geen onregelmatigheden aantoonden [Noot vertaler: een hardnekkig misverstand. Iedereen die de Climategate-e-mails heeft gelezen kan zelf vaststellen dat de daarin gemelde praktijken het daglicht niet kunnen verdragen.]
Het laatste rapport, dat 2.000 pagina’s beslaat, zal volgende week tijdens een bijeenkomst in Stockholm aan vertegenwoordigers van alle 195 regeringen worden getoond, die de wijzigingen die ze willen aanbrengen kunnen bespreken.
Maar sinds het in juni aan regeringen is uitgebracht, hebben ze honderden bezwaren geuit tegen de 20 pagina’s tellende samenvatting voor beleidsmakers, die de bevindingen van de wetenschappers samenvat.
De uitkomst daarvan zal bepalend zijn voor het beleid inzake hernieuwbare energie en indicaties geven over hoeveel consumenten en bedrijven ervoor zullen moeten betalen.
Het rapport zal naar verwachting stellen dat het tempo van de opwarming tussen 1998 en 2012 ongeveer de helft was van het gemiddelde tempo sinds 1951 – en dit toeschrijven aan natuurlijke variaties zoals de El Niño en La Niña oceaancycli en de verkoelende effecten van vulkanen.
Een Duitse klimaatwetenschapper – Stefan Rahmstorf, die het hoofdstuk over zeespiegels beoordeelde – gaf gisteren toe dat het mogelijk was dat de auteurs van het rapport zich onder druk voelden om de vertraging van de opwarming aan te pakken als gevolg van het ‘publieke debat’ over de kwestie.
Het conceptrapport, dat geen nieuw onderzoek is maar een synthese is van al het werk dat door wetenschappers over de hele wereld wordt gedaan, zal tijdens de driedaagse bijeenkomst waarschijnlijk zeer omstreden zijn.
Het zal aantonen dat mensen de opwarming van de aarde veroorzaken met een nog sterkere CO2-uitstoot, waardoor het van ‘zeer waarschijnlijk’ in 2007 naar ‘uiterst waarschijnlijk’ door de mens is gemaakt.
Maar wetenschappers staan onder druk om uit te leggen waarom de opwarming het niveau van 1998 niet heeft overschreden, hoewel het decennium 2000-2010 het heetste was ooit gemeten.
Alden Meyer, van de Union of Concerned Scientists gevestigd in Washington, zei gisteren:
‘Ik denk dat het een probleem zou zijn om het niet aan te pakken, want dan heb je eigenlijk de ontkenners [Noot vertaler: Daar is die lelijke kwalificatie weer.] die zeggen: ‘Kijk, het IPCC zwijgt over deze kwestie.’
Jonathan Lynn, een woordvoerder van het IPCC zei gisteren:
‘Dit is het hoogtepunt van vier jaar werk van honderden wetenschappers, waarbij regeringen de kans krijgen om ervoor te zorgen dat de samenvatting voor beleidsmakers duidelijk en beknopt is in een dialoog met de wetenschappers die het hebben geschreven, en hebben de mogelijkheid om onderwerpen aan de orde te stellen waarvan zij vinden dat ze naar voren moeten worden gebracht.’
***
Zo lopen de klimaathazen. Hun plannen lopen in het honderd.
Inderdaad Hetzler.
Het grote publiek begint nattigheid te voelen; men begint te ontwaken en te bemerken dat duistere krachten (ook wel hiemstrakrachten genoemd) hen een klimaatcrisis hebben aangepraat, maar de thermometer in de achtertuin liegt niet.
Een vertaling van een artikel van 13 september 2013. 9 jaar na dato. Dat is geen nieuws. Zeker niet in deze snel veranderende tijden. Tijden waarin de kantelpunten van de 1.5 graden angstaanjagend dichtbij komt. Tijden met nieuwe modellen die er 9 jaar geleden niet waren en hele enge voorspellingen doen. Tijden met energie prijs crisis door de oorlog in de Oekraïne waarin Duitsland waarschijnlijk zijn kolencentrales weer laat draaien. Jetten houdt dat hier nog standvastig tegen om niet de toorn van de klimaat justie over zich heen te krijgen.
Er zijn nu nieuwe tijden met de voorspellingen van de steeds hetere steden. Nieuwe tijden met nieuwe technieken zoals vliegen op waterstof, co2 stofzuigers en de eerste voleketrische auto van Japans grootste autobouwer met een bereik van 400 km voor maar 62.000 eur.
Na 2013 schoot de temperatuur omhoog en de angst ervoor nog veel meer.
Een artikel dat 4 dagen geleden uit de vergetelheid opdook…
Het is de tijd dat het begrip hiatus nog voor het nodige amusement zorgde…
‘Het VN-klimaatpanel is van toon veranderd na jarenlang strenge waarschuwingen over klimaatverandering te hebben afgegeven’.?????
August 9, 2021: Climate change widespread, rapid, and intensifying – IPCC’:
https://www.ipcc.ch/2021/08/09/ar6-wg1-20210809-pr/
CG leeft nog in 2013, Scheffer. De rest van de wereld gaat wel gewoon door.
Inderdaad, de rest van de wereld gaat door…..met kolen stoken, olie en gas verbranden en duurzame energie bijbouwen dat nog meer kolen, olie en gas vergt.
Voordat alles is vervangen door duurzaam is er nul vermijdbaar potentieel over t.a.v. broeikaseffect door onze emissies.
Zelfs logica dat door debielen behapbaar zou zijn ondersteunt dat.
De alarmistische rapporten en de doemscenario’s door / vanuit het IPCC gaan onverminderd door, het is immers de gepolitiseerde core business van de VN. Hun doomsday-voorspellingen zijn gebaseerd op gebrekkige klimaatmodellen, zo bewijzen kritische klimaatwetenschappers al jaren.
https://www.fraserinstitute.org/blogs/doomsday-predictions-rely-on-flawed-climate-models
Ja Scheffer, die plaatjes stoppen ook in 2013 …… Het is toch om moedeloos van te worden.
Bij het IPCC lopen de doemplaatsjes altijd door tot 2100, dat is op zijn zachts gezegd een onwetenschappelijke methode of zelfs vermoedelijk bewuste wetenschapsfraude.
Ik zou het een stuk genuanceerder willen uitdrukken Scheffer.
De plaatjes tot 2100 zijn een “educated-guess” gebaseerd op wat de huidige wetenschap te bieden heeft uitgaande van een aantal GHG uitstoot scenario’s.
Laat ze bij de IPCC met hun “educated-guess” de wetenschappelijk verantwoorde / verplichte onbetrouwbaarheidfactor van 90% in het jaar 2100 dan bij de gepolitiseerde publicatie van hun extreme doemklimaatmodel er bij zetten, als “educated-unreliability”.
De IPCCplaatjes tot 2100 zijn science fiction, en totaal onbelangrijk voor beleidsmakers die werken met een beleidshorizon van op zijn hoogst twintig jaar, maar meestal slechts vier jaar.
Modelleur, Het is geen “educated guess”, maar een “wetenschappelijk verantwoorde best estimate” om beleid op te baseren.
Scheffer, & co, kunnen jullie eens zeggen wat volgens jullie wetenschappelijk gefundeerd inzicht de temperatuur in 2100 zal zijn? Als je beweert “er is geen klimaatcrisis”, wat verwachten jullie dan in 2100?
@Hans Erren: er werken op ministeries ambtenaren. Die begrijpen dat de wereld niet ophoudt aan het einde van een kabinetsperiode. Rijkswaterstaat kijkt bijvoorbeeld nadrukkelijk wel naar wat de zeespiegelstijging van de toekomst betekent voor het beleid nu.
B.V.,
Dat is inderdaad iets scherper geformuleerd.
Wat betreft Scheffer&co, die tasten volledig in het duister over wat te kunnen verwachten voor 2100. Wat hun betreft is de wetenschap nog lang zo ver niet daar überhaupt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ze komen niet verder dan: voorlopig eerst maar even afwachten hoe het zich verder ontwikkeld. Hoe lang afwachten? Ook dat weten ze niet. Mijn educated guess: zolang het hun tijd maar uitdient.
Koffiedik kijken naar het klimaat in het jaar 2100.
Dat is wat het IPCC doet.
Dat wordt tot de ‘wetenschap’ gerekend door klimaatalarmisten / – activisten. Het is pure begoocheling of wel burger bedrog.
IPPC heeft niks met wetenschap te maken. Alles met foute politiek en dwaze ideologie.
Goed dat je nogmaals bevestigt: “Wat betreft Scheffer&co, die tasten volledig in het duister over wat te kunnen verwachten voor 2100.”
IPCC, als opvolger van een klimaat-‘Jomanda’, als zorgdrager en heilsbrenger voor dwalende en door brainwashing benevelde ideologische geesten door decennialange gesubsidieerde propaganda neergedaald in de gemiddelde burger.
Wel grappig dat zich als een wetenschapper pretenderende blogger het IPCC als een soort ‘verlichting’ noemt, terwijl het een ‘middeleeuwse’ inquisitie van IPCC-critici-/ wetenschappers activeert, critici van de duistere IPCC-klimaatmodel-fabricage-voorspellingen voor het jaar 2100.
In het duister tasten is anders dan een gerechtigd oordeel geven over pure door IPCC voor het jaar 2000 gepubliceerde klimaatdoemvoorspelling als begoocheling of wel burger bedrog op basis van activistische ideologie en politieke input.
Heb je Nostradamus al erop nageslagen?
Als daar werkelijk op grote schaal de boel bedonderd word dan is het de hoogste tijd dat dit aan het daglicht komt.
We worden nu al masaal voor de gek gehouden en op kosten gejaagd.
Het is ook te gek voor woorden dat een instelling zoals het IPCC het voor het zeggen heeft, en welke echte onafhankelijke instantie met ruggengraat controleert hun? Niemand dus.
Zoals de ziener bij Asterix al voorspelde komt na een regenbui weer zonneschijn. Vandaag schijnt de zon al en de hemel is niet op ons gevallen. Daarom is het goed dat er onderzoek komt naar wolken generatoren om de zon te weerkaatsen. Zo’n echte oude mist geeft ook het deprimende weer terug van vroeger toen de mensen zich niet druk maakte om klimaatverandering. De komende dagen gaan de zonnepanelen weer volop draaien en de elektronen op het net tot hoge spanning opjagen.
Een nieuw dieptepunt weer, dit stukje. De redactie van deze site snapt na al die jaren nog steeds niet hoe klimaatstatistiek werkt, of het interessert ze geen bal. Liever houden ze de lezers voor de gek.
Ondertussen stijgt de wereldtemperatuur gestaag door. Dat zien we in alle datasets, zowel satelliet als aan de grondgemeten.
https://www.weerwoord.be/m/2870251
De dataset van UAH blijft wat achter bij de rest, maar ook daar is een gestage stijging te zien:
https://www.logboekweer.nl/International/UAH_Globe.pdf
Soms lijkt de opwarming een paar jaar te stagneren. Dat komt door korte fluctuaties in het klimaatsysteem (atmosfeer + oceaan), met name El Niño. Dat wéét de redactie hier wel, hoor. Maar ze houden de lezers graag dom.
Bart Vreeken
Ik merkte het al op. Nu eens wordt het warmer en dan weer kouder. Het hangt van de mate van bijziendheid af. En van je angstcomplex natuurlijk.
Inderdaad Bart, dit stukje verbaast mij ook in zijn onbenulligheid.
Maar, zoals je ook kunt zien, het maakt niets uit als je voor je eigen parochie preekt.
Het maakt ook niets uit als je daar wat tegenin wilt brengen.
De aarde verliest elke seconde 173,5 PJ aan energie aan het ijskoude heelal.
We mogen van geluk spreken dat de zon ons een beetje warm houdt.
Wees dankbaar en geniet van het leven.
Mensen die een eeuwig en perfect in stralingsbalans zijnde planeet wensen kunnen beter hun heil elders in ons Melkwegstelsel zoeken. In ons Zonnestelsel zul je niet vinden!
Bart, jouw gemiddeldes zijn temperatuurtrend die een relatie hebben met het weer.
Niet met het klimaat.
PvB,
“sorry, ik was te ongeduldig.”
Waarom die haast? Alsof de wereld zou stoppen zonder jouw geniale inbreng als leek. “Ik merkte het al op. Nu eens wordt het warmer en dan weer kouder.”
Stop de persen er is groot nieuws lol.
Frans Galjee
Ik wacht nog steeds op jouw geniale oplossingen op jouw geniale problemen. Staan we quitte.
Frans Galjee
Ik merk het al, ze zijn niet in de aanbieding.
Een van de grote problemen zou de El Nino-La Ninja zijn. De El Nino’s zorgden telkens voor een temperatuurpiek maar voor de La Nina is er enkel een dubieuze uitleg naar oorzaak, in ieder geval is het bijzonder merkwaardig dat we dit jaar op een derde El Ninja op rij afstevenen wat dan weer de lage temperatuur zou bepalen.
Australië heeft net als Texas anderhalf jaar geleden zonet een zwarte energiecrisis met stroomuitval achter de rug door een geblokkeerd hogedrukgebied waardoor de windstroom op 10% kwam, en het is er in jaren nog niet zo koud geweest. iets in onze media gezien of gehoord?
Hier een overzichtje van de ENSO index (= El Niño / Southern Oscillation)
https://psl.noaa.gov/enso/mei/
Statistisch gezien zegt de grafiek mijns inziens niet dat er een significante ombuiging is naar een afkoeling, maar je kunt er de klimaatgelovigen wel leuk mee op stang jagen, en dat is ook veel waard! Wat minder leuk is , is dat mijn pepers, aubergines en tomaten het slecht doen dit jaar.
“je kunt er de klimaatgelovigen wel leuk mee op stang jagen,”
Je kunt er vooral je eigen domheid mee etaleren.
Er zijn op dit moment wel acutere problemen dan klimaatverandering. De oorlog in de Oekraine, de dreiging van Rusland, vluchtelingen, brandstofprijzen, grondstoffenschaarste, woningnood, overhaaste energietransitie, milieuvervuiling, aantasting van de biodiversiteit.
Om maar wat te noemen. Maar ook: fakenieuws en bewuste desinformatie. Met dat laatste houdt Climategate.nl zich bezig en dat stoort me. Helemaal niet nodig ook, met een eerlijke discussie zou je veel meer bereiken.
Ondertussen gaat op de achtergrond de opwarming wel gewoon door.
Klimaat vertoont cycliciteit op alle vlakken. ik zou me er eens in verdiepen.
AD
“Klimaat vertoont cycliciteit op alle vlakken. ik zou me er eens in verdiepen.”
Mooi dan wachten we je oordeel wel af als je klaar bent.
Frans Galjee
Een narrige bui vandaag?
De planeet koelt al ruim 6000 jaar af.
CO2-gehalte nam al 150 miljoen jaar af. Totdat wij kwamen en gingen stoken. Alles wordt er nu beter op!
“…. maar je kunt er de klimaatgelovigen wel leuk mee op stang jagen, en dat is ook veel waard!”
En dat is jouw serieuze bijdrage?
Ben je al klimaatneutraal Frans?
Frans Galjee
Ben jij dat echt? Of is het je ballorige tegenhanger?
artikel uit 2013. Foutje, bedankt.
Ha ha, goed gezien. 1998 (El Niñojaar) + 15 = 2013.
Waar is die link daar naar toe Modelleur?
Zou nog erger zijn als ze in 2013 daar al van af wisten.
Ik bijt me in iedergeval niet vast in een klimaatcrisis want die is er niet.
Wel zou ik me meer druk maken om China die zijn oorlogstuig als een gek uitbreidt met geld van het westen, Europa is meer afhankelijk van China dan van Rusland, en is ook nog een keer communistisch.
Ja Theo, hoeveel onzin er hier ook verkondigd wordt, je praat het wel weer goed.
maar blijkbaar besef je niet dat dergelijke onzin de sceptische zaak helemaal geen goed doet. Integendeel.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2425775/Climate-scientists-told-cover-fact-Earths-temperature-risen-15-years.html
Dat is overigens gewoon de link van bovenaan het artikel.
Het artikel is inderdaad uit 2013 dat kan ik niet ontkennen.
Maar ook al is het artikel uit die tijd, zit er waarheid in, hebben ze toen al liggen te verdoezelen, zo iets komt toch niet uit de lucht vallen en dat juist deze krant het klakkeloos publiceert.
Met de wijsheid van nu was het inderdaad verstandig de deniers destijds geen munitie aan te reiken die ze verkeerd zouden gebruiken. In dat laatste zijn ze nogal goed, zoals vandaag ook weer blijkt.
Ik begrijp niet waar iedereen zich druk over maakt. Kijken naar de gemiddelde temperatuurafwijking van een planeet die dertig verschillende klimaattypes heeft is een oversimplificatie en daarmee nietszeggend. Er kunnen problematische extremen zijn die uitmiddelen naar nul. Is dan alles goed?
“Er kunnen problematische extremen zijn die uitmiddelen naar nul. Is dan alles goed?”
Goed opgemerkt. Een wereldgemiddelde zegt lang niet alles, lokale trend kan groter of kleiner zijn. En het lokale klimaat is wat je ter plekke ervaart.
Maar zie het wereldgemiddelde als een index, een getal wat vertelt in hoeverre de globale opwarming een rol speelt in lokale klimaatverandering. Kijk ook naar het verschil in opwarming tussen land en zee. Daardoor veranderen luchtstromingen, waardoor het bijvoorbeeld op sommige plaatsen natter kan worden, en op andere plaatsen droger.
Het lokale klimaat in Nederland is sterk verbeterd sinds de jaren vijftig naar mijn gevoel. En nu met de problemen met de gastoevoer uit Rusland ben ik maar wat blij met die geringe opwarming.
Ik ga mijn vingers niet branden aan deze statistiek, maar wil wel even opmerken dat de vraag niet was of de aarde opwarmt, maar of hij sneller opwarmt t.o.v. de laatste paar honderd jaar. Dat wordt per definitie al een stuk onduidelijker.
Wat ik belangrijker vind, is dat wanneer men meent er iets aan te moeten doen d.m.v. vermindering uitstoot CO2, dat men dan iets kiest dat werkt, Dus geen bio-massa, zonne- of windenergie.
Paul Bouwmeester
“maar wil wel even opmerken dat de vraag niet was of de aarde opwarmt, maar of hij sneller opwarmt t.o.v. de laatste paar honderd jaar.”
Zo is dat. En nog niemand van de alarmisten heeft dat aan kunnen tonen met een blik in een eerder/het vorige interglaciaal.
Zonder dat vergelijk blijft het kersenplukken. En natte vingerwerk. Piskijken mag je het ook noemen.
Maar opnieuw zijn er kapers op de kust die CO2 voor veel geld uit de lucht willen zuigen. Als je dat wilt, lijkt het me slimmer om dat meteen aan de beschuldigde bron te doen. De schoorsteen bijvoorbeeld. Of de auto-uitlaat.
En dan dat witter maken van de wolken. Nog een verdienmodel.
reactie pleitte
sorry, ik waste ongeduldig.
“Zo is dat. En nog niemand van de alarmisten heeft dat aan kunnen tonen met een blik in een eerder/het vorige interglaciaal.”
Dat heb ik je eerder al uitgelegd. Je kon dat toen niet weer leggen en nu weer niet, want, Peter, hoe snel was de opwarming in het vorige interglaciaal? Of is dat te moeilijk voor je?
Modelleur
Was het een erg late reactie. Ik kan me je uitleg niet voor de geest halen. Doe nog eens een poging. Misschien kan ik het dan wel weerleggen. Kun jij me laten zien hoe snel die opwarming was in een eerder glaciaal? Geef maar een verwijzing.
Over een tijdstraject van 150 jaar? Dat is dan aardig nauwkeurig. Zo nauwkeurig heb ik het nog niet gezien. Jij kennelijk wel. Help me dan.
Mogelijk bekeer je me dan.
Je kunt geen sommen maken, PvB. Je hebt er nog nooit één getoond. Je kunt dus geeneens een poging wagen je eigen vragen te beantwoorden. Je bent daarin volledig afhankelijk.
Ik zal je helpen.
begin jaartal tijdsinterval = t1.
eind jaartal tijdsinterval = t2.
Je mag zelf t1 en t2 bepalen!
over deze tijdspanne heb je een temperatuurverloop. Ik zal je niet vragen naar een berekening van de trend, maar maak het makkelijker voor je. Schat de temperatuurverandering over de periode [t1,t2]. Noem deze dT.
Schat de trend in graden Kelvin/jaar over de tijdspanne middels dT / (t2-t1).
Ik verwacht geen antwoord, maar laat me graag verrassen.
Modelleur
Volgens mij vroeg ik dat niet. Ronald haalde ook steeds van die fratsen uit om zo de vraag te ontlopen.
Kennelijk heb je dus géén antwoord. Mijn vraag betrof een grafiek van het vorige glaciaal met daarin CO2 en temperatuur. Zodanig uitgerekt dat het zich laat vergelijken met een grafiek van de huidige situatie.
De sommetjes waarmee je me het bos in wilt sturen, laat ik graag aan jou.
Peter van Beurden,
ik neem aan dat je weet dat de kwaliteit van de data van het verre verleden een stuk minder accuraat is dan die van het recente verleden?
Je stelt een vraag die niet te beantwoorden is, simpelweg omdat de data daarvoor ontbreekt.
En dus gaan ook Henry’s plaatjes je niet helpen.
Exact en prima beschreven!
Laat deze reactie gewoon staan!
PvB,
“sorry, ik waste ongeduldig.”
Waarom die haast? Alsof de wereld zou stoppen zonder jouw geniale inbreng als leek. “Ik merkte het al op. Nu eens wordt het warmer en dan weer kouder.”
Stop de persen er is groot nieuws lol.
Frans Galjee
Het was ook geen groot nieuws. Slechts een simpele constatering. Heb jij nog nieuws?
Frans Galjee
Nee dus.
Volgens mij is het niet erg relevant of de aarde nu snel of minder snel opwarmt. Klimaatverandering is immers van alle tijden, of er nu veel of weinig CO2 in de lucht zit. Natuurlijk wel grappig dat al die doemscenario’s gewoon niet uit komen.
Wat ik verontrustend vind is de voortdurende leugen en bedrog van het IPCC. Na Climate Gate gaat de desinformatie en fake news gewoon door, kritiekloos gepubliceerd door de ‘kwaliteitskranten’ van NL. Hoe die desinformatie tot stand komt wordt heel mooi verwoord door Kalte sonne in deze video (echt kijken!): https://www.youtube.com/watch?v=osBGtD2FOew
Zoals bekend selecteert het IPCC de artikelen die passen in het dogma ‘klimaatverandering wordt veroorzaakt door de CO2 uitstoot van de mens’. De video laat ook zien dat publicaties die laten zien dat natuurlijke oorzaken, zoals de zon, een doorslaggevende rol spelen, worden genegeerd (was al bekend). Alleen al in de laatste paar jaar zijn er tientallen publicaties verschenen, in peer-reviewed tijdschriften (voor wat dat waard is…), die beschrijven hoe en op welke wijze de zon een grote en doorslaggevende rol speelt in ons klimaat. En er is meer: deze link bevat meer dan 1000 artikelen die de CO2 hypothese onderuit halen: http://www.populartechnology.net/2009/10/peer-reviewed-papers-supporting.html#Solar
Je kunt er gewoon niet omheen dat de ‘Science is settled’ grote onzin is. Zelfs als klimaatalarmist niet.
Het wordt echt tijd afstand te nemen van de religieuze standpunten omtrent klimaat en open te staan voor de valide argumenten van het groeiend aantal critici van de huidige CO2 hype (Bart…). Discussie en debat zijn hierin cruciaal en die zou juist binnen de wetenschap moeten plaatsvinden. Dat dit niet gebeurt is een teken aan de wand. In die zin: hulde voor de stichting Clintel, die op alle manieren probeert discussie te bevorderen en niet een of andere mening op te dringen: ‘Let the data speak’ zoals zij zeggen.
Bart, jij beschuldigd Climate gate van fake news, maar denk je dan van het IPCC, met hun gefabriceerde hockey stick, waarbij proxi data zo geselecteerd werden dan er een mooie welgevallige curve uitkwam?? (zie ook dit korte stukje van Stephen Mcintyre: https://climateaudit.org/2021/08/11/the-ipcc-ar6-hockeystick/).
“Je kunt er gewoon niet omheen dat de ‘Science is settled’ grote onzin is”
1. de mens is verantwoordelijk voor veruit het grootste deel van de CO2 stijging in de atmosfeer sinds de opkomst van de industrie in 1850. Dat is settled;
2. Er is een causaal verband tussen verandering van CO2 en verandering van temperatuur. Het verband tussen die twee wordt gelegd middels de klimaatgevoeligheid (ECS). Dat is settled.
3. Vrijwel geen enkele wetenschappelijke studie vindt ECS<0
Conclusie, de science is settled dat de mens voor tenminste een deel verantwoordelijk is voor de gemeten opwarming sinds de opkomst van de industrie.
@M
“2. Er is een causaal verband tussen verandering van CO2 en verandering van temperatuur. Het verband tussen die twee wordt gelegd middels de klimaatgevoeligheid (ECS). Dat is settled.”
Zo settled is dat niet gezien de grote marges van onzekerheid en misschien nog belangrijker de constante discussie over dit onderwerp van klimaatgevoeligheid.
Causaal verband is bewezen in lab situatie echter de dynamiek van onze atmosfeer is niet te vergelijken met een lab situatie.
Gezien echter inhoud van dit artikel ga ik hier nu niet verder op in.
Die discussie op het niveau “is de mensheid deels of geheel (niet) verantwoordelijk” speelt alleen op blogs zoals deze. In de wetenschap gaat de klimaatgevoeligheidsdiscussie over de wolken en aerosol (~luchtvervuiling) feedbacks. De rest is wel duidelijk.
@Frans,
Je gaat toch niet het verband tussen dT, ECS en dCO2 ontkennen? Deze 3 parameters bepalen het causale verband.
dT en dCO2 weten we, want goed te meten. ECS is de enige resterende onzekerheid. Maar vrijwel geen enkele studie vindt ECS<=0. Daarover is wel degelijk consensus.
Modelleur
Zelfs als er een studie over ECS zou zijn over een traject van 60 jaar, zoals eerder bepleit, zou dat nog te kort zijn om alle natuurlijke interacties op een stijgende of dalende temperatuur goed te verdisconteren. De processen in de oceanen beslaan een vele malen grotere tijdspanne.
Modelleur: ik zag je reactie wat laat. Je bent een trouwe aanhanger van de Co2 religie, maar…
De antropogene CO2 maakt slechts 4 % uit van de totale CO2 in de atmosfeer. Het is gewoon niet waar dat er een causaal verband is tussen de CO2 stijging en de temperatuur! Dat is een hypothese, en een nogal zwakke ook als je kijkt naar het CO2 verzadigings effect ofwel de klimaatgevoeligheid. Juist die klimaatgevoeligheid van CO2 is onderwerp van heftig debat, zelfs binnen het IPCC. Volgens een ondertussen legertje aan natuurkundigen heeft het CO2 de beschikbare straling zo’n beetje wel geabsorbeerd, meer CO2 zou weinig toevoegen aan die absorptie en de opwarming (zie ook de lezing van Happer, meet een mooi plaatje om dit te illustreren). Unsettled!
De correlatie CO2-temperatuur is er soms wel, soms niet (geen causaliteit, maar gewoon een verband). Het hangt af van welke periode je bekijkt. Zo zijn er in het verre verleden diverse perioden geweest dat er geen enkel verband was, laat staan een causaliteit. En als er al een verband was, dan volgde de CO2 concentratie de stijgende temperatuur, kortom, hogere temperaturen zorgden voor o.a. uitgassing van CO2 uit de oceanen. Als je naar de 20e eeuw kijkt zie je perioden die soms wel, soms helemaal niet correleren met CO2. De warme jaren ’30 en de koele jaren ’60 en ’70 (toen men vreesde voor een ijstijd!) volgen de CO2 lijn helemaal niet. Unsettled!
Conclusie, de science is inderdaad unsettled, zoals ook Stevin Koonin in zijn boek ‘Unsettled’ laat zien. Dat CO2 voor een (klein) deel verantwoordelijk is voor de opwarming bestrijdt niemand.
Hans,
geen Co2 religie, ik ondersteun de AGW hypothese, omdat ik nog geen betere hypothese gezien heb.
“De antropogene CO2 maakt slechts 4 % uit van de totale CO2 in de atmosfeer.”
Tja, met zo’n stellingname ben je meteen af.
Happer heb je niet begrepen. Happer stelt dat iedere (!) CO2 verdubbeling leidt tot een extra forcering van 3 W/m2, in lijn met het IPCC dat een getal van 3.7 gebruikt.
Een een-op-een correlatie tussen CO2 en temperatuur zul je nooit vinden. Het theoretische causale verband (zonder feedback) heb ik je uitgelegd. Het enige resterende discussiepunt zijn de feedbacks.
@M,
“Het enige resterende discussiepunt zijn de feedbacks.”
Mee eens maar ook met toevoeging dat die invloed van die nog niet begrepen feedbacks wel eens kunnen leiden tot een ander inzicht over dat wat nu de klimaatgevoeligheid wordt genoemd.
Happer: CO2 is een zegen voor de aarde en mensheid.
https://www.climategate.nl/2022/01/co2-is-een-zegen-marcel-crok-en-william-happer/
Happer heeft het alleen over een zegen voor de aarde:
“Meer CO2 (1500-2000 ppm; we zitten nu op 415 ppm) zou een zegen zijn voor de aarde”
https://www.climategate.nl/2021/11/william-happer-er-is-geen-klimaatcrisis/
Sterke correlatie, anders dan die van CO2-AGW.
FG: “Mee eens maar ook met toevoeging dat die invloed van die nog niet begrepen feedbacks wel eens kunnen leiden tot een ander inzicht over dat wat nu de klimaatgevoeligheid wordt genoemd.”
Ik gooi toch maar weer eens Sherwood 2019 er in: Ja, het is niet duidelijk hoe sterk de positieve feedback van de wolken is. De CMIP6 modellen zijn daarin te enthousiast mee.
Onafhankelijk daarvan blijven de piketpaaltjes vanuit paleodata (LGM en Eocene klimaat optimum) staan, die beperken de ECS tot een waarde tussen 2 tot 3.6 K per dubbeling CO2.
Modelleur: ja, die getallen kloppen: elke verdubbeling van CO2 leidt tot een stralingsforcering van 3 W/m2, maar. dat is minder dan 1% van het toaal! Als je kijkt naar de totale grafiek (de Schwartzschild curve), dan blijkt dat bij de huidige CO2 concentraties, de totale stralingsforcering zo’n 274 W/m2 is. Bij een CO2 verdubbeling wordt dat nu 277 W/m2. Happers conclusie: een CO2 verdubbeling heeft nauwelijks effect op de opwarming. Heel interessant is ook dat dit fraaie plaatje, de Schwarzschild curve, nooit door het IPCC is gepubliceerd, omdat dit (volgens Happer) het alarmisme relativeert. Kortom, het IPCC laat wederom zien dat ze bewust de mensen een rad voor ogen draaien om een politieke boodschap uit te dragen. Ik vind dit, na alle climategate zaken en false hockeysticks, voldoende reden om deze club niet te vertrouwen.
Hans,
“maar. dat is minder dan 1% van het toaal!” Dat op zich zegt niets. Het gaat om de impact ervan en die wordt bepaald door de ECS.
Geen idee waar je op doelt met de “Schwartzschild curve”
Dat het slechts 1% is, zegt weldegelijk iets. De Schwartzschildcurve (google dit i.c.m. Happer) laat zien wat de uitgaande straling naar de atmosfeer is zonder broeikasgassen: 394 W/m2. Met broeikasgassen, zonder CO2 is dat 307 w/m2. Met ook nog CO2 erbij is dat 274 w/m2. Dus de huidige CO2 zorgt voor een extra forcering van 33 W/m2. Verdubbeling van CO2 dus slechts 3 W/m2 meer. Dit (elke verdubbeling) heeft, volgens Happer maximaal zo’n 1 C extra opwarming tot gevolg. Wellicht interessant om het interview met hem te bekijken op: https://klimaatgek.nl/wordpress/2022/01/16/interview-met-william-happer/
Dank Hans.
De Schwartzschild curve is een modelmatige benadering die wordt bevestigt met echte metingen. Als gezegd, de uitkomst van Happer is in lijn met het IPCC.
De opmerking:
“nooit door het IPCC is gepubliceerd, omdat dit (volgens Happer) het alarmisme relativeert. Kortom, het IPCC laat wederom zien dat ze bewust de mensen een rad voor ogen draaien om een politieke boodschap uit te dragen.”
is dan ook nogal merkwaardig.
Happer gaat uit van de theoretische waarde van ECS zonder feedbacks. Die waarde is ~1. Over feedbacks meldt hij niet veel meer dan hij denkt dat die niet veel zullen toevoegen, eerder iets doen afnemen. Dat onderbouwt hij met een achterhaald paper over waterdamp, waarin hij verwijst naar het NCEP model dat te weinig waterdamp simuleert (Paltridge et al, 2009).
Vrijwel alle wetenschappelijke studies melden een positieve feedback.
Modelleur:
Ik bedoel dat het IPCC de grafiek in zijn totaliteit niet laat zien, omdat die het minimale effect van een CO2 verdubbeling op de CO2 forcering laat zien. Je kunt natuurlijk met allerlei kunst en vliegwerk en al of niet fictieve/mogelijke/onmogelijke positieve feed backs dit minimale effect opblazen en in je model stoppen.
Voorlopig blijkt dat de modellen eerder slechter dan beter worden, ze voorspellen veel te veel opwarming. De impact van wolken, wolkvorming processen (en wolken hebben een ENORME impact op de aardse temperatuur) blijven nog onduidelijk. Kortom: unstelled!
Juist die wolkvorming blijken volgens recent onderzoek de opwarming voor een groot deel te kunnen verklaren. Recent verscheen er (vorig jaar) een artikel in Atmosphere, door een Duitse onderzoeksgroep, die liet zien dat de opwarming van de laatste 20 jaar in Europa (ze baseerden zich uitsluitend op satelliet data) vooral kwam door verminderde wolkvorming. Broeikasgassen hadden slechts een minimale invloed. Dit bevestigt dus de stelling van o.a Happer dat CO2 slechts weinig bijdraagt aan de aard T door dat verzadigingseffect.
Als CO2 een dominante factor voor klimaat zou zijn, dan kan ik niet begrijpen hoe dit dan werkte in het verre verleden, waar de relatie CO2 -T vaak omgekeerd is (hoge CO2, lage T), Als je die reconstructies goed bekijkt zie je in de periodes waar er wel een relatie CO2-T is, dat CO2 achterloopt op de T, dus een gevolg lijkt te zijn. Kortom, ook hier veel onduidelijkheid en vragen… Unsettled.
Als de relatie tussen CO2 en T zo duidelijk is, dan snap ik de warme Middeleeuwen en Romeinse tijd niet, ik snap ook niet waarom er zo gelogen is over de Hockey stick, ik snap de laatste IPCC hockeystick ook niet, waar je die warme perioden uit het recente verleden niet ziet (statistisch weggepoetst?) de email wisseling in Climate gate, de extreme reactie in de wetenschap op critici… Waarom vindt er niet gewoon een goede discussie plaats tussen vakgenoten? Waarom horen we niets over de visie van aardwetenschappers? Hier een interessante video van andere hypothesen, die echt beter zijn dan de wankele CO2 hypothese: https://www.youtube.com/watch?v=76Ln3Ou6jnc
Ben benieuwd van je van Siegel vindt
Hans,
het “minimale effect” is 3 W/m2, ook als je het in een plaatje laat zien.
Dat CO2 in het verleden volgend was, wil natuurlijk niet zeggen dat het omgekeerde niet kan plaatsvinden. De leidende rol van CO2 heeft zich in het verleden nooit voorgedaan. Nu wel.
“Als de relatie tussen CO2 en T zo duidelijk is, dan snap ik de warme Middeleeuwen en Romeinse tijd niet”
Je verwees eerder dat CO2 in het verleden achterliep op T, in de Middeleeuwen en Romeinse tijd dus ook.
De verleden warme perioden zou je kunnen zien in de onzekerheidsmarge van de hockeystick.
Modelleur: Ik ben oprecht teleurgesteld in je antwoord. Ik zie weinig onderbouwing van je statements en vind je verweer minder dan zwak:
1. Ten eerste vraag ik me af ernstig af of de CO2 nu wel leidend is: Humlum, 2018, laat duidelijk zien dat ook nu CO2 achter de T aanloopt.
2. De warme perioden: die hadden dus een duidelijk andere oorzaak dan CO2, waarom zou de huidige milde opwarming dan geen andere oorzaak dan CO2 kunnen hebben?
3. Je antwoord op mijn hockeystick kritiek slaat alles: hoe kun je als IPCC nu een zo duidelijke en overtuigende warme periode uit de geschiedenis weglaten? Dat heeft niets te maken met ‘onzekerheid’ maar alles met fraude. Kijk maar eens hoe er een fraaie selectie uit de talloze proxidata is ge-cherrypickt om tot deze curve te komen. Diverse wetenschappers hebben geprotesteerd dat hun proxidate voor dit doel zijn gebruikt omdat ze daarvoor niet geschikt waren.
Wat ik veel schokkender vind is dat je deze overduidelijk manipulatie als ‘onzekerheidsmarge’ afdoet. Ik vind af en toe de toon op Climate Gate wat persoonlijk en hard, maar ik begrijp dit steeds beter… Dit soort onzinnige antwoorden vraagt daar bijna om.
Jammer dat we niet een solide inhoudelijke discussie kunnen hebben. Heb je Siegel’s uiteenzetting bekeken? Ook Guus Berkhout stelt dat de aardwetenschappen nauwelijks tot geen aandacht krijgen van de alarmisten. Helaas wek je toch de indruk dat je met een religieus fanatisme een zaak verdedigt, het lijkt tegen beter weten in (dat hoop ik dan maar), die op allerlei vlakken gewoon niet klopt.
Wat keken we altijd uit naar die paar dagen of die ene week warm weer in mijn jeugd.
Inmiddels is het juni 2022 en hebben we eindelijk weer een paar dagen mooi weer en ja hoor de media slaan weer op de alarm trom dat het nog maar slechts een voorproefje is van een alles verzengende hitte die gaat komen.
Wat heb ik een schurfthekel gekregen aan al die zwartgallige klimaaterkenners die middels de MSM niet alleen mijn kinderen en kleinkinderen de depressie in proberen te lullen.
Bart Vreeken 9.23. De klimaatdiscussie is voor de meeste mensen, niet een wetenschappelijk, maar een sociaal cultureel verschijnsel, Zie hiervoor maar de spandoeken die gisteren in Rotterdam werden getoond. Een diepgaande eerlijke discussie is maar weinig mogelijk, omdat velen het als een onwrikbaar geloof zien en ook de kennis missen om er dieper op in te gaan, eigenbelang speelt ook mee zoals in de meeste zaken. Het is dan ook prettig te kunnen wijzen op een grafiek als bovenstaand.
De klimaatdiscussie is wel een enorm probleem omdat het politiek en financieel een grote invloed op gemiddelde Nederlander heeft vergelijkbaar met de andere zaken die je noemt., waarbij enkele hun ontstaan in die klimaathype hebben.
In een discussie bestaat vaak verschil van mening, of iets waar of niet waar is, en dit is soms niet te achterhalen. Om het dan te hebben over fake nieuws of bewuste desinformatie lijkt mij niet zinvol. Je loopt immers altijd de kans dingen te horen of te lezen die onwaar zijn en als je dat niet inziet ben je goedgelovig of naief., “such is life”.
Zelf ben ik behoorlijk blij met de gegevens die ik via CG binnenkrijg , waarbij ik echt niet alles voor zoete koek aan neem en ook dingen die mij niet logisch lijken overweeg. Lateraal denken is vaak erg verhelderend en creatief. En je weet met vallen en opstaan kom je tot inzicht.
Of op dit moment de opwarming op de achtergrond doorgaat weet ik niet, wel dat diverse disciplines aantonen dat er een variatie in opwarming en afkoeling plaatsvindt in de tijd. Het absolute verband CO2 versus opwarming vind ik ook niet overtuigend, ondanks nazoeken.
En hoe je het ook wendt of keert waarom wordt die klimaathype als zo absoluut gepropageerd en kritiek er op zo fel besteden.
Mensen, laat Vreeken en Modelleur met rust wil je?
Geef ze even de kans om het groeiende verzet tegen de stikstofplannen, de recente peilingen en de uitslag van de verkiezingen in Frankrijk te verwerken.
En dat allemaal binnen een tijdsbestek van een week ongeveer.
Zelfs voor de meest geharde klimaatclown kan het wel eens te veel worden die ruk naar rechts.
En dan heb ik het nog maar even niet over de onoplosbare problemen op het stroomnet, het weer in gebruik nemen van kolencentrales, het weer meer gas uit Groningen en nog wat van dat soort shit. Het is allemaal een beetje alsof je een hond zijn favoriete bot afpakt; dan gaat die ook grommen.
Het laat maar weer eens zien dat als de wetenschap aantoont dat beleid anders moet, dit niet eenvoudig gaat. Dus daarom klopt dit bericht helaas ook:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2433051-klimaatwetenschappers-beperken-opwarming-aarde-gaat-mislukken
De wetenschap had bij het Akkoord van Parijs ook kunnen concluderen dat we nooit onder de 2 graden blijven als ze geen woord over overbevolking opnemen, lucht en scheepvaart niet aanpakken en China als ontwikkelingsland bestempelen.
Slechts enkelen zagen dat gelijk in, de rest volgt nu pas.
Nou, hierom?
“Het is opmerkelijk dat een grote groep vooraanstaande wetenschappers erkent dat de klimaatdoelen onhaalbaar zijn. Sommigen zijn bang dat als de mislukking openlijk wordt erkend, dat zal leiden tot apathie bij beleidsmakers en publiek. Ze vrezen dat extra inspanningen zullen uitblijven.”
“Sommigen zijn bang dat als de mislukking openlijk wordt erkend,….”
Dus als iets mislukt, lijkt het deze wetenschappers beter om dit te verzwijgen en op de foute weg door te gaan, dan om toe te geven en proberen te leren van de fouten!
????
Wetenschap mislukt niet, onze reductie van CO2 emissie lukt niet voldoende. Ik heb nog geen politicus gehoord die toegaf dat hij/zij te weinig klimaatbeleid heeft doorgevoerd.
Onder de 2 graden blijven lukt niet!
Dus ik herhaal:
Als iets mislukt, lijkt het deze wetenschappers beter om dit te verzwijgen en op de foute weg door te gaan, dan om toe te geven en proberen te leren van de fouten!
Dat is namelijk wat er staat : (“Sommigen zijn bang dat als de mislukking openlijk wordt erkend,….”)
Nikos,
je bent het zoveelste voorbeeld hier die een tekst verkeerd interpreteert. In dit geval middels de introductie van een foutief synoniem: verzwijgen.
Je gebruikt -verzwijgen- als synoniem voor -niet openlijk erkennen-. Waarom? Genoemde wetenschappers verzwijgen dan ook niets, ze erkennen wel. De crux zit ‘m in het woord “openlijk”. Dat staat er niet voor niets. Waarom zou dat er staan denk je?
Nikos, voor de context, hier komt het citaat uit:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2433051-klimaatwetenschappers-beperken-opwarming-aarde-gaat-mislukken
Mocht je bij je mening blijven, dan raad ik je aan om je aan te sluiten bij Extinction Rebellion. Want dat is wat je dan impliceert.
Ja die link had je al laten zien, of wist je dat niet meer?
Sommige wetenschappers bang zijn als het openlijk wordt erkend, dat zal leiden tot apathie bij beleidsmakers en publiek, en extra inspanningen zullen uitblijven
Dus hebben deze wetenschappers liever niet dat het openlijk wordt erkend, hoelang ze dat al denken staat er niet bij.
En ik zeg dat alle wetenschappers beter gelijk na het Akkoord hadden kunnen erkennen dat we die doelen niet zouden gaan halen op die manier (zoals enkelen wel deden)
Dat de rest dat nu alsnog doet is rijkelijk te laat.
Een enkele opmerking over de “lijst” van Nieuwsuur.
Van de 24 Nederlandse wetenschappers die door Nieuwsuur zijn aangeschreven hebben 16 een reactie gegeven..
Wie reageerden er niet?
o.a. Heleen de Coninck, die in 2018 meeschreef aan het IPCC rapport dat 1,5 graden haalbaar was.
Toeval?
Ik denk van niet
Een link naar een webinar op 12 juli 2021 waarin ze vertelde wat nodig is de 1,5 graad te halen.
Dit is geen advies deze 53 minuten te gaan beluisteren, maar mocht iemand denken dat het toeval is dat ze zich, 10 maanden later, niet voor het karretje van Nieuwsuur liet spannen kan hier zien waarom ze op afstand blijft van deze Nieuwsuur actiejournalistiek.
https://www.youtube.com/watch?v=LeyswtxKAes
@Nikos: Je eerste antwoorden gaven mij de indruk dat je niet mijn impliciete hint had gesnapt dat mijn quote uit dat artikel kwam.
“En ik zeg dat alle wetenschappers beter gelijk na het Akkoord hadden kunnen erkennen dat we die doelen niet zouden gaan halen op die manier (zoals enkelen wel deden)
Dat de rest dat nu alsnog doet is rijkelijk te laat.”
Ik denk daar iets genuanceerder over – ik weet dat je niet zo van genuanceerd bent – maar goed, ik af en toe wel.
Het akkoord van Parijs was enerzeids een enorme stap vooruit omdat er weer eens, na lange tijd, een akkoord met ambities lag. In potentie zou met dit akkoord de 2 of 1.5 graden doelstelling gehaald kunnen worden. Er was echter nog zoveel open, dat dit geen gegeven was. De stroperige besluitvorming daarna heeft deze doelen meer en meer onrealistisch gemaakt.
Sommigen gaven aan de speelruimte van “Parijs” het onhaalbaar zouden maken om Parijs te halen. Anderen wilden niet op voorhand al concluderen dat de daadkracht zou blijken te ontbreken om de doelen te halen.
Natuurlijk mocht iedereen denken dat we met het Akkoord van Parijs onder de 2 graden zouden blijven, maar ik, en vele met mij, voorzagen dat dit niet zou lukken.
“Anderen wilden niet op voorhand al concluderen dat de daadkracht zou blijken te ontbreken om de doelen te halen.”
Het gaat niet enkel om het ontbreken van daadkracht, maar ook de onbegrijpelijke uitzonderingen en niet benoemde oorzaken.
En deze 16 wetenschappers hadden niet hoeven te wachten op de vragen van Nieuwsuur om aan te geven dat ze er niet meer in geloven.
Nou, met uitzondering van dat jij schrijft “denken” en ik schrijf “concluderen”, en dat ik me besef dat wetenschappers ook iets kunnen vinden zonder dat het in het nieuws komt, zijn we het met elkaar eens.
Tenslotte, die onbegrijpelijke uitzonderingen zijn erin gekomen in de conferenties na Parijs.
?? Als ik boer zou zijn zou ik ook protesteren tegen de stikstofplannen.
Dat snap ik ook. Maar dat maakt de noodzaak van veranderingen niet anders.
Als alle problemen uitsluitend met eenvoudige oplossingen opgelost komen worden, was iedereen rijk, waren er nooit oorlogen en ging er niemand dood.
De meeste echte problemen hebben oplossingen met verliezers.
Bart, je bent geen boer. Maar protesteer je er nu desondanks toch tegen? Dáár gaat het om. Niet of boeren tegen die onzin zijn, maar of wij allemaal die onzin op ons mouw laten spelden. Dus ook als niet-boer behoren we te demonstreren tegen de stikstofonzin, of op z’n minst moeten we moreel achter ze staan.
Op GeenStijl een alleraardigste terugblik op de klimaatmars gisteren in Rotterdam.
Zelf even lezen, maar eentje pik ik er alvast voor u uit.
‘ Maar toch ff serieus – helaas. Er wapperde van alles bij de klimaatmars van zondag (opkomst: een veel lager dan verwachte 10k mensen en vermoedelijk zelfs dat niet). Van de Palestijnse zaak en BIJ1 tot KOZP en transrechten – kennelijk heeft het allemaal met ‘het klimaat’ te maken. Maar één vlag sprong er tussenuit, eentje die zelfs de persmap heeft gehaald die de organisatie van de Klimaatmars in hi res online heeft gezet, en dat is de vlag die beweert dat “White supremacy kills people & planet”. Echt waar? Een demonstratie voor klimaatbeleid of -actie waar 99 procent roomblanke tweeverdieners in herriebloesjes aan deelnemen die contributie betalen aan FNV en AOb, Greenpeace en GroenLinks of Milieudefensie en Oxfam, scharen zich achter een vlag van een beroepsdemonstrerende subsidieminderheid die beweert dat hun “witte suprematie” mensen én de planeet vermoordt? Wie zijn die mensen? En: welke witte suprematie?’.
AnthonyF
Gewoon kleding, attributen en schoeneninspectie bij aanvang. Iets bij je dat riekt naar gewonnen, gemaakt, getransporteerd middels fossiele brandstof, meteen bij aanvang van de protestmars inleveren. Ik schat zo in dat het merendeel naakt en blootsvoets verder moet.
Ja, en het mobieltje ook gelijk inleveren, dan breekt de pleuris uit.
Het is hier al opgemerkt het betreft de vertaling van een artikel uit 2013.
“PUBLISHED: 20:40 BST, 19 September 2013 | UPDATED: 07:47 BST, 20 September 2013.”
Dit nu te brengen zonder hiervan melding te maken is misleiding.
En die grafiek die steeds wordt getoond laat over die periode een duidelijke trend zien. Dit betekent echter niet dat die trend als voldoende bewezen uitsluitend aan ACO2 kan worden toegeschreven.
Met dit soort informatie/artikelen schiet deze site zich in de voet. But who cares toch?
In welke bubble leeft Hilde Stroot, de klimaatspecialist van Oxfam Novib? Zaterdagmiddag bij Goed ingelichte Kringen, is binnen 3 minuten de Noordpool volledig gesmolten en zijn alle permafrostgebieden in Rusland ontdooid. Zo raken we in een run away climate change, een noodtoestand… we moeten binnen 8 jaar stoppen met fossielen!
Over de mislukte oogsten in de Hoorn van Afrika [1:44]:
Volgens Worldbank.org mm neerslag/jaar 1901 – 1930 en 1991 – 2020
ethiopia 844, 834 – somalia 274, 282 – kenya 662, 699
Op dezelfde zaterdag probeert Klimaatminister Habeck zijn volgelingen uit te leggen dat we helaas de kolencentrales weer moeten opstarten om gas vrij te houden voor industrie (grondstof) en het aanvullen van de voorraden.
Vandaag probeert voormalig Shell topman Van der Veer bij Sven Op1 ook voor Hilde het dilemma uit te leggen
Je moet je uiteraard goed vast houden aan de wetenschap die weet alles.
Zo gingen de ijsberen naar de noppen als er geen zee-ijs meer was.
En nu zie daar, ze doen het goed zonder zee-ijs die arme ijsbeertjes, wat deden ze het toch goed in de reclame, al die arme beertjes zouden doodgaan.
Maar uiteraard zullen ze snel met nieuwe drama’s komen.
En die activisten maar zwaaien met borden en spandoeken.
Groep ijsberen overleeft op Groenland ook zonder zee-ijs
https://www.bd.nl/wetenschap/groep-ijsberen-overleeft-op-groenland-ook-zonder-zee-ijs~a105a0fe/
Vraag aan redactie van de site:
Komt er nog een reactie gezien aantal kritische opmerkingen over datum vertaald artikel?
Mvg,
Nee, er komt geen reactie van de redactie. Toegeven dat de hoofdredacteur een stommiteit heeft begaan, dat past niet binnen de strategie van misleiding en twijfel zaaien. Indien de redactie zich zou verontschuldigen voor elke fout in een artikel en rechtzettingen zou publiceren, dan zouden er bij elk artikel wel zo’n correctie moeten geplaatst worden.
Meestal is het veel eenvoudiger om kritische reacties snel te verwijderen. Maar vandaag was het paard al op hol geslagen voordat de redactie wakker was, en moest hij het maar laten begaan….
Die oorlog in Oekraïne dwingt groenen en mensen met een CO2 fobie terug te keren naar fossiele brandstoffen. Dat komt voorlopig niet goed en het is beter alvast te wennen aan de filosofie van de adaptatie. Alex Epstein is, net als Bjorn Lomborg, zo iemand. Fossil Future: Why Global Human Flourishing Requires More Oil, Coal, and Natural Gas–Not Less Hardcover – May 24, 2022. In Nederland zou ik gaan voor kernenergie, minder urbanisatie (vermijdt urban heath island effect en meer rommel), demografische controle en bevorder de voedselzekerheid in eigen land. Belaadt de kinderen niet met zware schulden voor nutteloze dogmatische aanpak die tot mislukken gedoemd is. Met dank aan de ontwikkeling van brandstoffen met hoge energiedichtheid.
Frans Galjee 15.04
Als je tegenwicht wil geven aan zaken waar je het niet mee eens ben doe je dat met daartoe geeigend verweer. Bekijk eens de teksten op de spandoeken van de klimaat wandelaars, die kom je toch tegemoet met humor. een serieuze benadering is toch absoluut niet op zijn plaats. Praat eens met deze mensen er gaat een wereld voor je open en dat is niet de wereld van Popper en falsificatie.
Rene,
“Praat eens met deze mensen er gaat een wereld voor je open en dat is niet de wereld van Popper en falsificatie.”
Ik ken hun gezwam al heel lang en ga daar dus niet meer mee in discussie (uit ervaring) Die wereld heb Ik dus al weer gesloten. Een discussie met dezulken is bij voorbaat zonder enig nut. Dat geldt voor klimaatdrammers, woke-idioten, complotzoekers, antivaxers, deugkneuzen en de vele anderen die er op dit moment de meest wereldvreemde ideeën op na houden. En om je voor te zijn er blijven genoeg mensen over met gezonde hersenen.
Hoogstens geef ik aan wat ik er van vind en daar mogen ze mee doen wat ze willen.
Overigens ik lees eea wel omdat ik de mening ben toegedaan dat zelfs de grootste idioot ook wel eens iets zegt of schrijft om verder over na te gaan denken.
Hoera ?: Volgens het kabinet is er sprake van een ‘gascrisis’. Daarom mogen vervuilende kolencentrales tot 2024 weer op volle toeren draaien. Het kabinet besluit hiertoe, omdat het wil voorkomen dat huishoudens deze winter in de kou zitten.
Onze ijzeren energie-capaciteit (nieuwste schone kolencentrales) dus nooit afschaffen omdat klimaat-doem ideologen / activisten dat nu graag willen.
https://www.ad.nl/politiek/nederland-in-gascrisis-vervuilende-kolencentrales-mogen-toch-op-volle-toeren-draaien~aa834ee5/
Laura (eventueel veel andere namen?) 17.00 Voor een site als dit bestaat geen draaiboek. En wat is er fout aan dat je aangevallen wordt in een discussie, daar zijn ze toch voor. De moderatie hier vind ik vriendelijk en vrij, met duidelijk geen geziek of grofheid . Prima toch!.
Ga eens met me mee, praten met klimaat bevlogenen, het is daar hufterig tegen je doen, ignoreren en in een geval je bijna aanvliegen en dat terwijl ik toch een meelevende, begrijpende en vriendelijke man ben die ze eigenlijk de Blijde Boodschap brengt.
@Modelleur 20 jun 2022 om 17:16 Nee modelleur, er is geen causaliteit aangetoond omdat A) het gaat om positieve correlatie waarop ECS is gebaseerd. Dit is dus geen bewijs voor causaliteit, maar een hulpmiddel om een verwachting uit te spreken o.b.v. die tijdelijke correlatie. B) Je veronachtzaamt het effect van verzadiging zoals aangetoond door Happer & Wijngaarden.
Helaas Hetzler, de ECS, zonder feedback, is gebaseerd op fundamentele fysica. Er is dus sprake van een causaal verband. Bizar dat je dat na al die jaren ‘verdieping’ nog niet weet.
Happer en van Wijngaarden melden 3 W/m2 forcering bij iedere (!) CO2 verdubbeling. IPCC meldt 3.7 W/m2. Dat is het enige verschil tussen beide wat betreft forcering. Bizar ook dat je na al die jaren ‘verdieping’ nog niet snapt wat bedoeld wordt met verzadiging.
Ik zie dat er aardig wat mensen zijn die ge-interesseerd zijn hoe de temperatuur dan fluctueerde in het verleden.
Lees dit report aandachtig.
https://foresight.org/some-historical-perspective/
Vooral de laatste grafiek geeft veel inzicht. Het bracht mij tot een punt waar ik begon om te twijfelen aan de zgn. mens gemaakte warmte.
Jullie zijn gewaarschuwd.
Peter
Maak zeker dat je die link hierboven opslaat zodat je die Bartjes en Hansies en Modelmakers hier altijd een goed antwoord kan geven.
Henry Pool
Die geven meestal geen antwoord maar lezen voor uit eigen werk. Desondanks bedankt voor de link. Ik hoop dat die wel levert wat ik aan modelleur vroeg. Maar die wil me sommetjes laten maken terwijl ik om een vergelijk met een eerder/vorig glaciaal vroeg. Bijvoorbeeld, na elk glaciaal stijgt de zeespiegel niet lineair maar uitermate snel om vervolgens af te vlakken. Ook CO2 stijgt na elk glaciaal snel. Zou het omgekeerde aan het einde van een interglaciaal met de temperatuur kunnen gebeuren?
Ik mis die versnellingen/vertragingen in de redeneringen en modellen. Ook op kleinere schaal doen die zich voor. Minoïsche -, Romeinse -, middeleeuwse warmteperioden
Die warmte periodes kun je goed zien in de eerste paar grafieken.
We moeten dankbaar zijn dat we in een langere interglaciaal periode leven.
Dat de temperatuur niet wil stijgen is een déjà vu van een tiental jaren geleden, van de ‘hiatus’ of ‘pause’. Een sterke El Niño maakte daar een eind aan.
Als het UAH-plaatje als bewijs moet gelden, is dat zeer zwak. Het eerste dat opvalt aan dat plaatje is een gestage stijging van de temperatuur van 0.13 K per decade. Een volgende El Niño kan nog een tiental jaren op zich laten wachten, de discussie zal voorlopig niet verstommen.
Intussen blijft het CO2-gehalte stijgen en kan in 2050 rond de 480 ppm zijn.
Daarmee stijgt ook de temperatuur. Van verzadiging van CO2 kan geen sprake zijn, dat is al diverse keren ter sprake gekomen. CO2 absorbeert niet alleen maar emitteert ook, en het emitteert vrijwel de zelfde hoeveelheid straling die het absorbeert.
Ja. Ja.
De CO2 straalt terug naar de aarde bij 15 um. Dat zorgt voor een beetje opwarming.
Maar de CO2 straalt ook terug naar de zon bij 4.3 en 2.3 um. De aarde straalt daar niet. Dat zorgt voor afkoeling.
Volgens mij cancelleert het een het ander.
Dirk
Ook dit maar een keer goed lezen.
https://foresight.org/some-historical-perspective/
Overigens straalt CO2 ook iets terug in het UV. Dat is de reden waarom we het kwantitatief op andere planeten kunnen meten.
Henri Pool
Die grafieken zag ik vaker en spreken wat mij betreft boekdelen. Het zou uiteraard kunnen dat de omstandigheden in de voorgaande perioden de huidige gesettelde mans niet zo uitkomen, Net als een nieuw glaciaal. En dan is adapteren een verstandige zaak.
Maar laten we dan niet doen of de huidige opwarming ongekend is in de geschiedenis van de aarde.
De aarde overleeft het wel. De kans dat we elkaar naar het leven staan en middels een kernoorlog uitmoorden lijkt me groter te zijn.
Naar aanleiding van het rare stukje uit 2013 heb ik eens gekeken hoe de opwarming na 2013 zich verhoudt tot de opwarming vóór 2013. Het blijkt dat de opwarming na 2013 alleen maar sneller is gegaan. Dat is op zich niet vreemd: de toename van de CO2 concentratie gaat ook steeds sneller, en zelfs de logfunctie daarvan (de mate van verdubbeling).
Voor de onderstaande figuur heb ik voor 2022 het gemiddelde over de eerste 5 maanden berekend. Er is een vrij grote kans dat het jaargemiddelde hoger uit gaat komen, omdat er tot nu toe sprake was van een La Niña. Desondanks is er nu dus al een versnelling te zien.
http://logboekweer.nl/Climate/UAH_VoorEnNa2013.png
Ja Bart. De winter komt. Echt wel. Het grootste deel vd aarde zijn geschiedenis was feitelijk dat de hele aarde met ijs bedekt was. Kijk maar eens goed naar de grafiek. De interglaciale tijden ware eigenlijk maar erg kort….
Wees blij en dank God voor de warmte, al dan niet door de mens gemaakt.
Grappig eigenlijk. Er is toch eigenlijk geen opwarming meer voor de laatste 8 jaar?
Het begint mij wel naar een trend te lijken….
https://www.woodfortrees.org/plot/uah6-land/from/to/plot/uah6/from:2015/to/trend/plot/hadcrut4gl/from:2015/to:2023/trend/plot/hadcrut4gl/from:1979/to:2023
Niet alleen de gemiddelde temperatuur op aarde stijgt, maar ook de zeespiegel. Dat laatste is natuurlijk wel bekend. Meer discussie is er over de vraag of er ook een versnelling is in de zeespiegelstijging.
De stijging van de zeespiegel is te volgen op de site van de NASA. De grafiek is op basis van satellietgegevens. We zien een lijn die gestaag omhoog gaat, met horten en stoten. Of er een versnelling in zit is niet direct te zien.
Gelukkig zijn de data ook te downloaden. Ik heb de gemiddelden per jaar uitgerekend, en vervolgens het verschil tussen de opeenvolgende jaren. Dat levert de stijging op per jaar. En daar kun je de trend van bepalen.
http://logboekweer.nl/Climate/JaarlijkseZeespiegelstijging.png
De zeespiegelstijging blijkt toegenomen te zijn, maar de verschillen per jaar zijn groot. In 1994 bedroeg de zeespiegelstijging ruim 2 mm per jaar, inmiddels is dat toegenomen tot 4 mm per jaar. Als deze trend zich voortzet stijgt de zeespiegel tot 2100 nog eens met 51 cm. De stijging in 2100 is dan 8,9 mm per jaar. Natuurlijk zijn daar veel onzekerheden in, het is maar om een idee te geven.
NB: 1993 doet niet mee, omdat er van 1992 geen data zijn.
Bart.
Hieronder bij ons in de Kaap kan ik je een plek laten zien waar het water 30 meter hoger stond als nu. Toen was het Kaapse Schiereiland net een paar kleine eilandjes.
Dus ja. Opwarming is niet alleen van nu…
Henry, dat onderwerp is al vaker ter sprake geweest.
De zee stond niet hoger, maar de kustzone was enkele tientallen meters naar beneden gedrukt door het gewicht van het stijgende zeewater na de ijstijd. Daarna is de kuststrook weer omhoog gekomen door herverdeling van materiaal in de aardmantel.
Dat (Bart) is in Zuid Afrika niet aan de orde.
In het verre verleden (meer dan 30 miljoen jaar geleden) was de CO2 concentratie veel hoger en ook de zeespiegel veel hoger.
Ik kan het wel weer eens opzoeken wanneer dat was dat het water 30 meter hoger stond. Als je het graag wil weten? Onlangs werden in de heuvels vd Oost Kaap overblijfselen van haaien gevonden. Eigenaardig. He.
Overigens loopt het niet zo hard met die vloeden van jullie. Dat eiland dat onder water zou lopen is zelfs gegroeid..
https://wattsupwiththat.com/2022/06/22/how-long-has-he-been-standing-there/
Verschillende reacties hebben er al op gewezen: dit is een artikel uit 2013. IN dit artikel wordt beweerd dat “het feit dat 1998 het warmste jaar ooit was” en dat “de temperatuur wil maar niet stijgen”.
Wat weten we anno 2022?
Volgens de NOAA waren 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 allemaal warmer dan 1998. Kortom, de temperatuur is blijven stijgen en alle jaren sinds dat artikeltje uit 2013 waren warmen dan dit “warmste jaar ooit”.
Ook als we kijken naar de UAH-data (indirecte metingen via satelliet, die wel de favoriet zijn op CG), dan blijkt dat 2016 en 2020 warmer waren dan 1998, en dat 8 van de 10 warmste jaren in die dataset sinds 2010 zijn.
Hoezo, de temperatuur wil maar niet stijgen? Wil het IPCC iets verdoezelen, of probeert Climategate de opwarming te verdoezelen door een artikel uit 2013 te posten?
De laatste 7 of 8 jaar staat de opwarming stil
https://www.woodfortrees.org/plot/rss/from:1979/to:2022/plot/rss/from:1979/to:2022/trend/plot/rss/from:2015/to:2022/trend/trend