Auteur: Chris Morrison.
Vertaling: Martien de Wit.
Al minstens 17 jaar is de temperatuur in de Verenigde Staten niet gestegen, zo blijkt uit de resultaten van een dataset waarnaar zelden wordt verwezen en die werd ontworpen om alle verstoringen door stedelijke warmte te verwijderen. De dataset, samengesteld door de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) in de VS, laat oscillerende temperatuurveranderingen zien, maar zeer weinig aanwijzingen voor een opwarmende trend. Uit bovenstaande grafiek blijkt zelfs duidelijk dat de Verenigde Staten in mei 2022 koeler waren dan in mei 2005.
Deze informatie is te vinden in het laatste onderzoek van alle weerstations van de NOAA uitgevoerd door de Amerikaanse meteoroloog Anthony Watts. De gegevens zijn afkomstig van een selecte groep van 114 stations in het hele land, die speciaal uit de buurt van stedelijke ontwikkeling zijn geplaatst.
Het USCRN (U.S. Climate Reference Network), dat in 2005 door NOAA werd opgestart, waarbij werd aangetekend dat het streeft naar “superieure nauwkeurigheid en continuïteit op plaatsen die de komende vijf decennia waarschijnlijk niet door landgebruik zullen worden beïnvloed”. Representatieve foto’s van de weerstations, zoals te zien in dit wetenschappelijk artikel uit 2013, laten zien dat er geen teken is van enige stedelijke ontwikkeling. In zijn laatste overzicht van “gecorrumpeerde klimaatstations” in de VS, merkt Anthony Watts het bestaan van USCRN op en voegt eraan toe:
“Het is door zijn opzet vrij van plaatselijke warmte-bias, maar de gegevens die het produceert worden nooit vermeld in maandelijkse of jaarlijkse klimaatrapporten gepubliceerd door NOAA voor publieke consumptie.”
De onthullingen van USCRN vormen het meest recente bewijs dat de opwarming van de aarde meer dan 20 jaar geleden stopte. Uit plaatselijke temperatuurmetingen door het Britse Met Office blijkt dat de gemiddelde temperatuur in het Verenigd Koninkrijk in de jaren 2010 is gedaald tot 9,17°C, vergeleken met 9,31°C in de jaren 2000. Ondertussen blijven de mondiale datasets van NOAA, het Met Office en NASA een aanzienlijke opwarming sinds 2000 vertonen, geholpen door regelmatige ‘aanpassingen’ die vooral de recente gegevens laten stijgen en eerdere waarnemingen laten dalen.
Als gevolg daarvan vertonen de wereldwijde datasets een toenemende afwijking van nauwkeurige satelliet- en meteorologische ballonregistraties, die beide wijzen op een langdurige pauze van ongeveer 1998-2012, en een huidige die bijna acht jaar heeft geduurd. De enige significante temperatuurstijging in deze periode vond plaats rond 2016 en werd veroorzaakt door een krachtige, en natuurlijke, El Niño oscillatie.
Door de staat gefinancierde weerdiensten over de hele wereld zijn de afgelopen jaren steeds meer gepolitiseerd geraakt, en zij bieden krachtige steun aan het “command-and-control” (opdrachten uitvoeren zonder na te denken) Net Zero project. Nu de opwarming van de aarde op sterven na dood is, zijn ze zich steeds meer gaan toeleggen op het promoten van wat vroeger ‘slecht’ weer werd genoemd, maar nu is omgedoopt tot ‘extreem’ weer.
Datasets die nog steeds enige warmte te zien geven, worden gebruikt om records af te kondigen en het politieke standpunt te promoten dat eenmalige gebeurtenissen worden veroorzaakt door een door de mens veroorzaakte klimaatverandering, d.w.z. door het verbranden van fossiele brandstoffen. Aangezien zij alles hebben ingezet op de opwarming van de aarde, is elke suggestie dat de huidige opwarmingsfase, die in de paleoklimatologische gegevens talloze malen is waargenomen, pauzeert of zelfs stopt, een grote klap voor de elitaire geldschieters van het biljoen dollar kostende Net Zero-project. Zonder opwarming verdwijnt de noodzaak voor Net Zero en de economische en maatschappelijke verwoesting die het zal veroorzaken.
Specifieke vermelding van NOAA’s stedelijke gegevens vrij van warmte-bias – waaruit blijkt dat er al minstens 17 jaar geen sprake is van opwarming in eigen land – ontbrak in haar recente klimaatrapport van 2021. Noord-Amerika zou het zevende warmste jaar ooit hebben gehad, en negen van de tien warmste jaren zijn sinds 2001 aangebroken.
Deze ‘officiële‘ temperaturen en records in de VS zijn afkomstig van een veel groter aantal weerstations in het hele land, die zijn bekritiseerd voor het feit dat ze een enorme inbreng van warmtebronnen registreren omdat ze in stedelijke gebieden zijn gesitueerd. Anthony Watts heeft in het verleden de aandacht op dit probleem gevestigd. Zijn recentste landelijke studie “is een vervolg op de wijdverspreide vertekening door warmte die in 2009 werden vastgesteld bij NOAA-stations en het probleem van de warmte-bias is nu zelfs nog erger”.
Watts omschreef de Amerikaanse gegevens over de oppervlaktetemperatuur als “fataal gebrekkig” en ontdekte dat ongeveer 96% van de Amerikaanse temperatuurstations niet voldeden aan wat NOAA zelf beschouwt als aanvaardbare en niet gecorrumpeerde plaatsingsnormen. Watts definieert ‘corruptie’ als veroorzaakt door de lokale effecten van verstedelijking, die een warmte-bias veroorzaken door de nabijheid van asfalt, machines en andere warmteproducerende, warmtevangende, of warmteaccentuerende objecten. Volgens Watts bleek uit gegevens die niet verstoord waren door foutieve plaatsing, dat de opwarming in de VS “met bijna de helft was verminderd in vergelijking met alle stations”.
Zoals wij onlangs opmerkten, zijn de atmosfeerwetenschappers professor William Happer en professor Richard Lindzen niet onder de indruk van de meer conventionele activiteiten van NOAA en NASA op het gebied van het verzamelen van temperatuurgegevens. Zij vertelden bij een onderzoek van de Amerikaanse regering dat “NASA en NOAA al tientallen jaren temperatuurgegevens fabriceren om aan te tonen dat de stijgende CO2-niveaus hebben geleid tot het warmste jaar in de geschiedenis”. Wat zij ontmaskerden als valse en gemanipuleerde gegevens, noemden zij een “flagrante schending van de wetenschappelijke methoden“.
Watts merkt op dat de corruptie van de gegevens “de legitimiteit en de omvang van de officiële consensus over de opwarming van het klimaat in de Verenigde Staten op lange termijn sterk ondermijnt”.
Het gebruik van gegevens over de stedelijke warmte is nu een vast onderdeel van de verslaggeving over de zogenaamde ‘klimaatnoodsituatie’ door zowel het Met Office in het V.K. als de BBC. De vier hoogste temperaturen van rond de 40°C tijdens de recente hittegolf werden opgeëist door drie luchthavens, waaronder Heathrow, en een meetapparaat in Kew Gardens naast de reusachtige kas met 16.000 ruiten, bekend als het Palm House. Binnen een paar dagen berichtte de BBC dat een groep, World Weather Attribution genaamd, de hoge temperaturen “in principe onmogelijk” achtte zonder klimaatverandering. Dr. Friederike Otto van het door groene miljardairs gefinancierde Grantham Institute aan het Imperial College beweerde dat de temperaturen tot 4°C hoger waren als gevolg van de door de mens veroorzaakte klimaatverandering.
De BBC trok dit vrijwel onmiddellijke oordeel niet in twijfel en meldde dat de academici “complexe wiskundige modellen” hadden gebruikt om tot hun conclusie te komen.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat onomstotelijk aantoont dat eenmalige weersverschijnselen verband houden met de verandering van het klimaat door de mens door de verbranding van fossiele brandstoffen. De hittegolf in Groot-Brittannië en delen van Europa had een logische meteorologische verklaring, waarbij aan weerszijden van de plaatselijke gebeurtenis ook temperaturen werden gemeten die onder het gemiddelde lagen. Dergelijke verklaringen voor ‘extreem‘ weer zijn niet veel meer dan meningen en men kan stellen dat die zeer politiek zijn. En natuurlijk is de 4°C opwarming die aan de mens in de hittegolf wordt toegeschreven, ongeveer het cijfer dat vaak wordt genoemd voor de bijdrage van stedelijke hitte.
***
Bron Daily Sceptic.
***
En de klimaatjongens en -meisjes zetten niet alleen de temperaturen naar hun hand, ze gaan hoe langer hoe meer in extremis.
Je kunt natuurlijk van alles toeschrijven aan climate change, middels een populaire bezigheid: attribution study.
Allereerst climate change zelf: alles wat extreem is – een stortbui, een orkaan, geen sneeuwval – wordt “minutieus” bekeken of het dit jaar nog extremer was en vervolgens gecategoriseerd als climate change ten gevolge van climate change. Een beetje loop-achtig gebeuren.
Maar je kunt ook andere dingen aan climate change toeschrijven. Mensen die dood gaan. Een onweersbui die 20.000 Belgische postduiven gedesoriënteerd achterlaat in Zuid Frankrijk. IJsberen die klimaatonderzoekers aanvallen.
En nu hebben de klimaatjongens en -meisjes geprobeerd het verband te leggen tussen het vòòrkomen van ernstige ziektes en climate change. En ze hebben wat gevonden, dat gerapporteerd is in Nature Climate Change: Over half of known human pathogenic diseases can be aggravated by climate change.
Can …
Kappor et al suggested that …
Possible viral infections in flood disasters …
Permafrost as a potential pathogen reservoir …
En ook Covid-19 wordt genoemd: The societal disruption caused by pathogenic diseases, as clearly revealed by the COVID-19 pandemic, provides worrisome glimpses into the potential consequences of looming health crises driven by climate change.
Dit zou je wel een gevalletje van onrust stoken kunnen noemen.
Maar dan komt ie.
Met referte aan Covid-19 wordt opgemerkt dat it is possible that extreme heat forces people indoors, which can increase the risk of virus transmission …
Nu zitten we echt in een loop. Ik dacht dat we opgesloten waren geweest om transmissie te voorkomen!
En zo passeren er mogelijke combinaties de revue: vochtiger door regenval en malaria, droogte door geen regenval met weer iets anders. Alles: possible. Het woordje “suggest” wordt zes keer gebruikt zoals in: failure of the human immune system to adjust to large changes in temperature was suggested as a likely mechanism to explain outbreaks of influenza.”
Er is een ernstig ongeluk op het Veluwemeer gebeurd, drie doden uit een gezin, toen er een bijna-hittegolf was. En ik dacht, schamper: dat zijn klimaatdoden. Was het in NL koud geweest, zoals dat in juli hoort, 2 graden onder nul, dan waren die mensen nooit het water opgegaan.
En verdomd, daar is ie: Heatwaves, for instance, by increasing recreational water-related activities, have been associated with rising cases of several waterborne diseases ….
Ronald Plasterk 28 juli over klimaatslachtoffers.
“Eurocommissaris Frans Timmermans wil een jaarlijkse herdenking voor klimaatslachtoffers”
“Het aantal doden door overstromingen is afgenomen door betere dijken, een betere waterhuishouding, betere waarschuwingssystemen, betere planning van bebouwing in risicogebieden, dus door vooruitgang.”
“Kortom, de Eurocommissaris gebruikt het leed van anderen om er zijn eigen politieke portefeuille belangrijker mee te maken.”
“’How can I make this about me?’”
Kortom aandachttrekkers via misleiding.
Hoe frustrerend moet het niet zijn als je het bewijs in handen hebt en men reageert helemaal niet .
Maar inmiddels gaat het over onderwerpen als ‘cattle en climate’ en ‘klimaat en racisme’ en de komst van ijzeren koeien met het verhaal daarbij dat de methaan uitstoot wordt gestopt.
En over CO2 credits en een CO2 beurs niet te vergeten . Nou ja, dat was gisteren het onderwerp.
Kortom, het triljarden business model van de economie van de energietransitie. Zie de film Planet of the humans.
Veel angstaanjagender dan het verhaal van de ‘acopalyps door klimaatopwarming’ zijn de gevolgen van de economie van de energietransitie en wél echt.
Oeps . Apocalyps . Nu snap ik waarom niemand de zin opviel .
Er was vroeger een tv programma met de naam, OOK DAT NOG.
De hittegolf in het zuiden en ook hier zal nog heel lang aangegrepen gaan worden als dit komt door de opwarming.
Maar als volgend jaar een koude periode komt dan hoor je alleen maar het is iets te koud voor de tijd van het jaar.
Daarbij nog even wat anders, de opzettelijke verarming van de burgers is begonnen, de energie bedrijven maken winsten als nooit te voren, ook Shell heeft de jackpot gewonnen b.v, en overheden nog nooit zoveel belasting centen op energie geïnd, maar een doorberekenen naar de burger vergeet het maar, een prijs van 3 keer het normale bedrag is voor velen niet meer te betalen.
Kaag geeft liever de centen uit aan klimaat en stikstof en zet voor de rest liever half Nederland ik de kou voor een onzinnig klimaatbeleid.
Ik heb al verschillende mooie glimmende kachelpijpen richting horizon zien verrijzen, nog even en het rookt weer zoals in de jaren 50 60 en eerder.
“Daarbij nog even wat anders, de opzettelijke verarming van de burgers is begonnen”
De burgers hebben nog nooit zo’n gevulde spaarpot gehad als nu, ruim 400 miljard in totaal.
Moet je die mensen gaan vertellen die nu in de problemen zitten Modelleur.
400 miljard staat uit, maar dat staat uit bij mensen die goed geprofiteerd hebben van fossiele brandstoffen zoals jij.
Ook mensen die miljonair zijn en mensen met top banen, kortom alle spaargeld wat uitstaat word op een hoop gegooid.
De hedendaagse starters b.v kunnen niks meer maar zitten boem vast, dus vertel aub niet zulke onzin als nu tegen mij want ook jij weet dat dit zeer vals is.
Ook oude mensen met een klein pensioen die huren gaan er onderdoor.
Naar schatting zit eind van het jaar 1/3 van de Nederlanders zwaar in de problemen, dus hoor op met die onzin.
Maar geef je adres dan sturen we ze door naar jou, want jij heb schijnbaar genoeg dan help je er maar een paar die niet kunnen bijdragen aan die 400 miljard.
Ik weet niet wie u bent en in welke bubbel u leeft, maar de inflatie door het astronomisch aantal digitaal bijgedrukte Euro’s is in volle gang.
Ze zijn door het gat in de hand der nietsnutten terecht gekomen in het geldpakhuis der superrijken. Die 400 miljard (geen idee waar u dit getal vandaan haalt) zit dus in de spaarpot van een klein deel van de bevolking. De meeste mensen hebben helemaal geen spaargeld en betalen nu de rekening van de ‘kwantitatieve verruiming’.
Nog enige toelichting: Mijn huis is hetzelfde gebleven, dat ik er nu veel meer Euro’s voor zou kunnen krijgen dan toen we het kochten komt omdat geld minder waard geworden is. Het smerige van het systeem is dat deze waardevermindering niet in de inflatie wordt meegerekend.
Na het creëren van het geld stijgt eerst de waarde van aandelen en onroerend goed, daarna de grondstoffen en als laatste die van de producten in de supermarkt. Die zijn dus nu aan de beurt, en betalen nu dus de rekening voor de hebzucht van het grootkapitaal.
De boodschap, Theo, is dat het met het gros van de mensen best goed gaat, ondanks het negatieve beeld dat hier dagelijks wordt geschetst.
Jij doet nu ook weer aan cherry-picking. Een veel gebezigde praktijk om het grotere plaatje te omzeilen, omdat het grotere plaatje de respondent niet uitkomt en het dus maar liever niet wil zien.
Modelleur, de spaarpot is nog veel groter in Nederland; 1.800 miljard; de pensioenpotten.
Niets aan de hand zou je zeggen ware het niet dat ondanks alle objectieve berekeningen over de mogelijkheid van indexatie die verhoging al bijna 15 jaar er niet is geweest.
Modelleur, ik weet niet bij wie jij de spaarpot ziet maar niet bij de werkende bevolking die op of rond modaal zit, deze groep heeft in de afgelopen periode haar broekriem alleen maar aan moeten halen.
stijgende rente, stijgende voedselprijzen, stijgende energie prijzen……………
Modelleur
Die dan wel in een ijltempo minder waard wordt door inflatie en het op grote schaal bijdrukken van euro’s.
Ben je de Duitse mark biljetten uit het interbellum vergeten? Zo snel kan het gaan.
https://duitslandinstituut.nl/naslagwerk/50/ruhrbezetting-en-hyperinflatie
Modelleur 10 aug 2022 om 09:56
Waar woon jij in een schulp?
Kom je wel eens onder de gewone arbeiders, of hun die van een pensioentje rond moeten komen en ook nog gehuurd wonen?
Of hun die van uitzendburo moeten werken tegen een minimum loon, nou ik kan je vertellen dat hun niks te missen hebben in hun leven van de winter.
Vroeger werkte 1 man en kon een huis betalen al was het vaak moeilijk, nu werken ze met 2 man en bij velen gaat het al niet meer, geen bank die deze onzin verwacht had anders hadden ze niet eens een hypotheek gekregen.
Ik krijg het idee dat jij in hogere sferen leeft en de realiteit uit het oog verloren bent, er is meer stille armoede dan jij weet of denkt.
En een regering hier die beter in een bananen republiek had kunnen regeren.
Ze moeten die klimaat onzin maar eens in de ijskast gaan zetten en zich eens gaan bekommeren om hun eigen volk, dat zorgt dat hun met die vette salarissen en gratis vliegreizen in luxe kunnen leven.
CBS 19 okt 2021
Financiële bezittingen particulieren huishoudens.
464,0 miljard waarvan:
326,6 miljard bank en spaartegoeden
137,4 miljard effecten
Schulden (niet Hypotheek)
22,8 miljard Studieschulden
119,8 miljard Overige schulden.
ht tps://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83834NED/table?ts=1566545753773
Modelleur. Ik weet niet waar die mensen met een vette beurs zitten. Hier hebben we ze in ieder geval niet, een paar echte rijken nagelaten. Met statistiek kan je eigenlijk alles zo zetten als het graag wil hebben. Als chemicus kan ik de mooiste grafieken creëren. Alles naar wens. Hetzelfde als met klimaat, stikstof enz.. De ppm’s, ppb’s en ppt’s vliegen je om de oren an mensen weten eigenlijk wat deze termen betekenen.
Nog wat cherry picking voor Modelleur.
Eneco wil energiesubsidie op basis van inkomen om huishoudens te compenseren
Dat Eneco zelf weet dat ze veel inkomsten gaan missen door klanten die niet meer kunnen betalen is een ander verhaal.
https://www.ad.nl/economie/eneco-wil-energiesubsidie-op-basis-van-inkomen-om-huishoudens-te-compenseren~a210ef56/
Laten we eens even kijken naar de mensen die modelleur niet wil zien.
“Het aantal huishoudens in Nederland dat voedselhulp krijgt is op de peildatum 31-12-2020 met 7,2% gestegen, tot 37.311 huishoudens. Dit zijn ruim 93.000 mensen. Het aantal kinderen dat voedselbank krijgt t/m 17 jaar steeg met 9,3% nog iets harder: tot 36.858 kinderen.”
“Nederland behoort tot de groep rijkste landen van Europa. Desondanks leeft één op de acht kinderen hier onder de armoedegrens. Op landelijk niveau zijn dat 600.000 kinderen die in gezinnen leven waar niet genoeg geld is om van rond te komen. Een keiharde realiteit!!”
“Ruim 2,5 miljoen huishoudens dreigen in financiële moeilijkheden te komen door de hoge energieprijzen. Een deel komt in betalingsproblemen of moet noodgedwongen interen op spaargeld. Dat blijkt uit gesprekken die BNR voerde met energiebedrijven en budgetinstituut Nibud. Ook steeds meer middeninkomens vrezen de rekeningen niet meer te kunnen betalen”
“Volgens het CBS telde Nederland in 2020 36.000 daklozen.”
Het niet willen zien van de negatieve kanten van het gevoerde beleid is een deugkwaaltje
En als straks de Baby Boomers die spaarpot gaan leegtrekken, dan neemt de inflatie toe!
Hier staat veel beschreven hoe het zit.
Nederland heeft hoogste gasprijs van EU, FNV wil prijsplafond en hogere lonen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2439953-nederland-heeft-hoogste-gasprijs-van-eu-fnv-wil-prijsplafond-en-hogere-lonen
@Modelleur 10 aug 2022 om 09:09-Wederom een listig gebruik van het verkeerde argument om de aandacht af te leiden.
zeg Johan D.,
Ik ben baby boomer (zonder hoofdletter) van het eerste uur. Ik help een handje mee om die spaarpot leeg te trekken – al geruime tijd.
En al die tijd is er nooit inflatie geweest.
Wil je de malle fratsen van Timmerfrans niet op mijn bordje leggen!
Asjeblief zeg.
Beetje het verhaal van de muis en de olifant. ‘Wat stampen we lekker‘.
Kaag geeft liever de centen uit aan klimaat en stikstof en zet voor de rest liever half Nederland ik de kou voor een onzinnig klimaatbeleid.
Kaag geeft haar centen uit voor een gouden Rolex lady datejust met briljanten op de uren.
Zie foto
https://www.nieuwnieuws.nl/5157199/onvrede-over-beiroet-tweet-sigrid-kaag-d66-adresseer-slachtoffers-inflatie/
Precies Eab, en Kaag heeft zoveel op haar kerfstok dat ze het niet eens naar buiten durven te brengen, sterker nog dat mens had niet eens een regering mogen komen te zitten, maar ook hier zit het WEF achter, hun willen haar zelfs naar voren schuiven als toekomstig minister president, en het zou me niet eens verwonderen dat ze dat ook nog spits krijgen.
1. Volgens mij heeft Kaag geen Rolex om. De schakels van de band zijn anders.
2. Wel flauw van eab om nu juist die Rolex Lady Datejust met diamanten te benoemen. Het is namelijk nog de enige Rolex die een beetje verkrijgbaar is bij de dealers. De rest van de modellen is uitverkocht; wereldwijd! Wachttijd is 3 tot 5 jaar.
Essentieel bij metingen is dat de meting geregistreerd worden en het is onaanvaardbaar dat meetgegevens vernietigd worden en vervangen worden door ” gecorrigeerde” metingen zoals CRU gedaan heeft . Ofwel was de meting correct en moet ze geregistreerd worden ofwel is die fout en mag die niet geregistreerd worden. En ja er staan meetstations fout , ooit zag ik foto’s van meetopnemersdie bijvoorbeeld minder dan een meter van een airco uitlaat stonden, gewoon onaanvaartdbaar, later deze metingen “aanpassen” strookt niet met wetenschap. Het is merkwaardig dat “wetenschappers” zich bezig houden met het automatisch corrigeren van metingen via alorithmen.
In Nederland meten ze ‘stikstof’ precies boven een beerput
En roepen dan een ‘crisis’ uit
Zo functioneerd een WEF-gestuurd land
U, de meestal goed geïnformeerde mensen die de publicaties volgen hier, weten in grote meerderheid wel dat we bedonderd worden door onze overheden en de hen bedienende gepolitiseerde wetenschappers.
Maar hoe overtuigen we nu het domme electoraat, waarvan er zulke enorme aantallen bestaan? Hoe maken we die wakker en halen we ze uit hun hypnose? En dan bedoel ik; sneller dan nu.
Ik ben als dom persoon wakker geworden doordat ik mijn eerste autootje in de Ardèche pal in de zon had geparkeerd en niet snapte waarom er overal afdakjes waren om de auto onder te zetten. Op enig moment tobde het naaldje van het temperatuurmetertje over het maximum van 70 graden Celsius en het houdertje met muziekbandjes op het dashboard was gesmolten.
“Deze temperatuur zal ik zal ik maar niet doorgeven aan het weerstation”, dacht ik toen nog, niet wetende hoe deze gebeurtenis heden tot een win-win situatie zou leiden.
De apotheker in Portirange-plage geeft al jaren in mooie groene neon-letters de temperatuur aan bij hem op straat en ik weet; 38 is 34 en 34 is 31 etc. Steeds moet ik dan aan mijn ervaring in de Ardèche denken en hoe ik door dit dommigheidje werd wakker gekust. Nu mijn lotgenoten nog…
Decennia was Warnsveld de plaats waar de hoogste temperatuur in Nederland werd gemeten. In 2019 ruimschoots verbroken, in Gilze Rijen werd het warmer dan 40 graden. Twee verschillende plaatsen en omstandigheden. Wat was de temperatuur in Gilze dat jaar, zijn de omstandigheden veranderd ? De temperatuur om 12 uur in Marrakesh meten en op hetzelfde moment in Moermansk geeft ook een groot verschil aan. Maar wat waren de temperaturen in de Bilt en dan zagen wij dat er niet zoveel aan de hand was. Appels met peren vergelijken heet dat.
Dinsdag 19 juli 2022:
Maastricht – In Maastricht is de hoogste temperatuur van de dag gemeten. Op het meetstation liep het kwik dinsdagmiddag op naar 39,5 graden, meldt Weeronline. Inmiddels koelt het heel langzaam iets af.
Die dag mat ik in Schin op Geul een maximum van 34,1 graden.
IN de VS heeft men een netwerk van 114 referentie-meetstations die volgens strikte criteria zijn geselecteerd (USCRN) en een netwerk van >10,000 meetstations (ClimDiv), waarvan er sommige twijfelachtig gepositioneerd zijn (bvb dicht bij airco, deels in schaduw,…). Skeptici beweren dat de nationale metingen onbetrouwbaar zijn omwille van deze meetstations.
Wanneer de nationale temperatuuranomalie bekomen met de beide netwerken worden vergeleken, dan blijken de verschillen minimaal te zijn.
ncei.noaa.gov/access/monitoring/national-temperature-index/time-series/
Conclusie: het probleem van die enkele slecht gepositioneerde meetstations is overroepen.
Dat het aantal ijsberen sinds 1950 is verviervoudigt om de eenvoudige reden dat er niet meer op gejaagd mag worden dat weten we inmiddels al een tijdje (althans, hier op Climategate weten we dat).
Sinds 4 augustus weten we ook dat het koraal van het Great Barrier Reef in goede gezondheid is door een visserij verbod.
Een gedeelte van mijn bijdrage van en paar dagen geleden:
Opmerkelijk nieuwsbericht van de NOS:
https://nos.nl/artikel/2439404-in-36-jaar-niet-zo-veel-koraal-in-great-barrier-reef
Het Grote Barrière Rif is in goede conditie.
Zoals jullie inmiddels hebben begrepen ben ik ook van het historisch onderzoek:
https://twitter.com/WijnandHijkoop/status/1556382115532505089
Voor alle duidelijkheid, als het rif nu in goede staat is zijn de eerdere berichten onjuist.
(Ter overweging aan onze site-ecoloog).
De juiste oplossing voor het beschermen van het rif is het stoppen met de beroepsvisserij.
https://www.trouw.nl/nieuws/vissersverbod-rif~b2fa8b68/
Het rif kent vele diersoorten waarbij ieder dier specifiek op het menu van een ander dier staat.
Door de voor menselijke consumptie geschikte vissen te verwijderen gaat het hele evenwicht verloren en sterft uiteindelijk het koraal aan het eind van de keten.
Uiteraard wordt er bij verteld dat door de opwarming die er met zekerheid gaat komen er toch grote zorgen zijn voor de toekomst.
Dit brengt mij tot de kern van het probleem. Omdat de elite zich blind staart op de -naar mijn mening niet eens bestaande- opwarming van de aarde vergeet men hetgeen dat er echt toe doet.
We gaan nu verder met de betrouwbaarheid van de meetdata en de verwerking daarvan als zodanig.
NASA is onderdeel van de Amerikaanse oorlogsindustrie. De organisatie is officieel losgekoppeld van het ministerie van Defensie, maar zoals we weten is in Amerika niets echt en dus ook dat niet.
Toen mijn vuurrode leraar maatschappijleer, meneer de Haan, de klas vertelde dat er astronauten naar de maan gingen omdat er betrouwbare raketten voor atoombommen nodig had werd ik boos. Verschrikkelijk boos. Ik kon niet geloven dat de mensen zo slecht waren. Maar helaas, snik, snik, meneer de Haan, u zult niet meer leven… maar u had gelijk.
NASA is een volledig gesloten organisatie. Bij de meeste Nederlandse bedrijven moet men om in dienst te kunnen treden een geheimhoudingsverklaring ondertekenen, bij instituten als NASA wordt iedereen door Big Brother in de gaten gehouden.
Zoals ik al eerder heb aangegeven hou ik sinds pakweg het jaar 2000 de ijskaartjes nauwlettend in de gaten en doe ik enig historische onderzoek. De ijshoeveelheid daalde tot 2012 en neemt sindsdien weer toe. De laatste jaren zien we bovendien dat de conclusies niet meer passen bij de meetresultaten. Steeds verder uit elkaar gaan lopen dus.
Dan nu het belangrijkste: Men is ondertussen ook de meetgegevens zelf gaan manipuleren. Het valt me al twee jaar op dat de temperatuurstijging van de oceanen steeds onwaarschijnlijkere plaatjes oplevert. Ik zal de komende winter de gegevens van één gebied verzamelen en uitleggen hoe ik tot mijn conclusie ben gekomen.
Er is geen trendbreuk in 2012.
U weet kennelijk niet eens hoe in de statistiek een trend wordt bepaald.
Wat hebt u eigenlijk gestudeerd? Rechten of zo? Misschien kunstgeschiedenis? Niets?
http://www.woodfortrees.org/plot/nsidc-seaice-n/from:1975/to:2021/mean:12/plot/nsidc-seaice-n/from:1975/to:2011/trend/plot/nsidc-seaice-n/from:1975/to:2021/trend
Geen trendbreuk.
Ik ga van deze uit.
https://twitter.com/WijnandHijkoop/status/1557290112509157384
Laat een heel ander beeld zien. Bovendien kom ik ongeveer een miljoen km2 ijsoppervlak hoger uit als ik zelf met Google Maps nareken.
Voor alle duidelijkheid, met de ijsberen en het koraal gaat het prima. De alarmistische berichten hierover zijn onjuist.
Mee eens? Niet mee eens? Of nog anders?
Voor de rest: Mijn naam is Wijnand Hijkoop. Ik ga alleen met u verder als u uw naam bekend maakt.
woodfortrees gebruikt NSIDC (nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/) en dat toont eenzelfde beeld als jouw EUMETAT OSI-SAF, die ook prima is overigens.
Jij toont geen trends. Begin daar eens mee.
Modelleur:
De supermarktprijzen zijn de afgelopen 11 maanden met 18,3% gestegen, de energieprijzen exploderen, en u hebt geen idee wat dat voor de minima betekent. Het is u hier boven door meerdere mensen op uitstekende wijze uitgelegd.
Verder gelooft u kennelijk ook nog in ijsberen die verzuipen omdat de ijsschots is gesmolten en een stervende koraal riffen.
U geeft uw naam niet vrij en daarmee houdt het voor mij op.
“De supermarktprijzen zijn de afgelopen 11 maanden met 18,3% gestegen, de energieprijzen exploderen, en u hebt geen idee wat dat voor de minima betekent. ”
Goed punt, hierdoor kunnen veel mensen in de problemen komen. Dus laten we alle zeilen bijzetten om dat te voorkomen. Heel goed als Climategate.nl hier over zou schrijven, het is een acuter probleem dan klimaatverandering.
Maar met misleidende onzinstukjes over het klimaat schiet niemand op. Die Chris Morrison maakt er een knoeiboel van. De gegevens waar hij naar verwijst laten een stijging zien van 0,35 graden per ‘decade’. Geen opwarming meer? Bullshit!
http://logboekweer.nl/Climate/USCRN_vs_UAH.png
Het gaat om de inhoud niet om de vorm (een naam). Voor de discussie is het totaal irrelevant dat u Wijnand Hijkoop heet. Wat voegt dat toe aan de discussie?
U gebruikt een drogreden om weg te kunnen lopen van de discussie. Dat zegt genoeg.
WH/ Modelleur
Er is wel een een trend breuk. Het ijs op de noorpool is voor 11 of 12 jaar gelijk gebleven.
https://www.woodfortrees.org/plot/nsidc-seaice-n/from:1975/to:2023/plot/nsidc-seaice-n/from:2011/to:2023/trend/plot/nsidc-seaice-n/from:1975/to:2023/trend
Helaas Henry,
https://www.woodfortrees.org/plot/nsidc-seaice-n/from:1979/to:2022/plot/nsidc-seaice-n/from:2011/to:2022/trend/plot/nsidc-seaice-n/from:1979/to:2022/trend/plot/nsidc-seaice-n/from:1979/to:2011/trend
De trendlijnen tot 2011 (paars) en 2022 (blauw) lopen parallel. Geen trendbreuk.
Wat doe jij nou fout?
WH,
Volgens goed ingelichte kringen is men niet eens op de maan geweest. En zeker niet op de wijze zoals dat op de televisie te zien geweest is. Dus meneer de Haan had dát detail misschien fout. Grappig hè?
Ook het bestaan van de A-bom lijkt onzeker te zijn. Het lijkt er wel op dat als iets met al té veel stelligheid wordt gesteld, het dan vaak onwaar blijkt te zijn. Waar zien we dat allemaal nog meer?!
Volgens sommigen had Nederland allang verzopen moeten zijn. Nou, het land bestaat nog, geloof ik. Dus, we weten achteraf dus dat ‘ze’ vaak centjes willen verdienen met heel veel praatjes. Maar, die praatjes blijken dus geen gaatjes te vullen.
Heel veel centjes worden er zo verdiend. Die vervolgens worden ingezet om gedeeltes van de aarde te kopen. Privé-rentmeesters van deze aarde willen deze mensen worden. En dan wil men zelf niets meer doen, en anderen voor zich laten werken.
En daarvoor worden alle ’toverkunsten’ van stal gehaald zoals we nu waarnemen. Zakenmensen die ‘leiding’ gaan geven. Zelfbenoemde ‘elite’. Ahum?
Hallo Wijnand, ik ben heel benieuwd naar jouw onderzoek komende winter inzake de rare temperatuurstijging van de oceanen. Tevens ook wel benieuwd hoe jij zo zeker weet dat RTL de nazi vlag bij Stroe heeft opgehangen. Als dat zo is dan zou dat schofterig zijn.
De grafiek uit het artikel is duidelijk en laat zien dat er geen reden voor paniek zou zijn. De onderbouwing van de conclusies die uit deze grafiek kunnen worden getrokken is ook glashelder.
Dan blijft natuurlijk de mogelijkheid bestaan, dat de grafiek gewoon niet deugt en ons een rad voor de ogen wordt gedraaid.
Maar waar blijven dan in hemelsnaam de Klavers, de Jettens, de Timmerfransen, het KNMI en noem ze maar op, die er doorgaans als de kippen bij zijn om het ‘echte’ verhaal te vertellen over deze grafiek. Muisstil is het en dat geeft te denken. Een ongemakkelijke waarheid wellicht?
AnthonyF. De ongemakkelijke waarheid geloven ze alleen van Al Gore. Alles wat nit conform Al en anderen is, wordt in de complothoek gezet. Om maar met mijn oud buurman Hiemstra te spreken: Met klimaattwijfelaars ga ik niet in discussie. Altijd de weg van de minste weerstand kiezen of zoals Rutte, ik kan me niet meer herinneren.
Inmiddels heb ik beter naar de gegevens gekeken. De data waarop de grafiek gebaseerd is zijn te downloaden van de site van de NOAA. Dat maakt het mogelijk om ze direct te vergelijken met de gegevens van UAH:
http://logboekweer.nl/Climate/USCRN_vs_UAH.png
Wat blijkt? In de gegevens van de USCRN zit een opgaande trend die nog iets sterker is dan die in de gegevens van UAH. Dat is op zich wel begrijpelijk. UAH werkt met gridcellen, en langs de randen van het continent worden dan ook stukjes zee meegenomen. En de lucht boven zee warmt langzamer op dan boven land. Een tweede effect wat we zien: in de USCRN-set komen grotere uitschieters voor dan bij UAH. Ook dat zal komen doordat de USCRN-set puur uit gegevens van het continent bestaat: de zee werkt bufferend.
De trendlijnen zijn wel verontrustend. USCRN komt sinds januari 2005 op een gemiddelde opwarming van 0,35 graden per decade (= 10 jaar). Dat is nog meer dan bij ons!
Het verschil tussen de USCRN-dataset en de totale dataset van NOAA blijkt bijzonder klein. Hiermee is ook het punt ontkracht dat de gemeten opwarming een gevolg zou zijn van toenemend UHI-effect. Daarvan is niks te zien.
Mooie data analyse Bart, met een nuchtere (voor de meesten hier een ontnuchterende) conclusie. Zo’n puur kwantitatieve analyse is maar weinige gegeven hier. De emotie overheerst.
“Zo’n puur kwantitatieve analyse is maar weinige gegeven hier.”
Laat ik een poging doen.
Op 10 aug geeft het KNMI voor de Bilt 30.0 C als de max temp TX om TXH 15
De grafiek op buienradar geeft max temp TX 29,7 ongeveer om 16:05.
Dus:
Bij de Bilt KNMI 30,0 Buienradar 29,7
Bij Maastricht KNMI 31,1 Buienradar 31,1
Bij Ell KNMI 30,0 Buienradar 29,9
Bij Arcen KNMI 31,4 Buienradar 31,4
Bij Lelystad KNMI 28,3 Buienradar 28,2
Toch gek dat KNMI data alleen de Bilt 0,3 C scheelt zodat ook daar een “tropische dag” gemeten is op woensdag.
Dinsdag de Bilt KNMI 25,7 Buienradar 25,7
Maandag de Bilt KNMI 23,4 Buienradar 23,3
Zondag de Bilt KNMI 23,1 Buienradar 23,1
Zaterdag de Bilt KNMI 22,7 Buienradar 22,7
Alleen op Woensdag is er ineens een verschil van 0,3 C
Gek hè.
Toch goed te zien dat de 30,0 C door het KNMI in de Bilt “gemeten” is die in andere databronnen “gemist” is.
Stel je voor dat we een tropische dag in de Bilt “gemist” zouden hebben door een “fout” van 0,3 graden in het aflezen.
Gelukkig heeft iemand van het KNMI die tropische dag echt gezien.
Buienradar heeft echt geen eigen thermometer in de Bilt, dus dat verschil moet in het draadje van het KNMI naar buienradar ontstaan zijn, toch?
Of had iemand bij het KNMI woensdag zijn “tropische” brilletje scheef op de neus staan?
Tja,
dat cherry-picken toch. Laat ik me daar dan ook eens tot verlagen.
Ma 1/8 22.4 vs 22.8
Di 2/8 27.3 vs 27.7
Wo 3/8 29.3 vs 29.5
En dan nog even random:
20/7 28.1 vs 27.7
Dat alles voor de Bilt, buirenradar vs weerstatistieken
Ps. Hier het kaartje met gemeten max. temperaturen op 10 aug. 2022 (4-de plaatje van boven)
http://www.buienradar.nl/nederland/weerbericht/blog/temperatuur-meten-zo-makkelijk-is-dat-nog-niet-f32085
Toch jammer dat je weer niet inhoudelijk reageert.
Niet ik doe aan cherry-picken, ik zag een verschil van 0,3 graden en ging kijken of dat vaker zo was.
Wat bleek, die dag niet in Maastricht, Ell, Arcen en Lelystad.
Ik heb niet alle stations bekeken dus dat klopt, alleen cherry-picken geeft aan dat ik stations heb weggelaten die ik wel bekeken zou hebben.
Dat is niet zo.
4 andere stations leek mij wel genoeg
Je verdachtmaking is dus onjuist.
Trouwens: hoe random heb je de 20/7 keuze gemaakt.
De grafiek geeft die 28,1 om 00:20 lokale tijd terwijl jouw 27,7 in uur 11 gemeten is.
Of weet je niet waar bij het KNMI TXH voor staat?
Je had 21/7 moeten nemen want daar meet het KNMI 19,8 als TX terwijl Buienradar grafiek 21,6 geeft.
Misschien kan je proberen te bedenken wat dat te maken heeft met dag minima en maxima per kalenderdag of waardes tussen 02:00 tot 02:00 lokale tijd.
Zo kan je het verschil op je “random” 20/7 dan misschien alsnog begrijpen.
Als je aan cherry-picken doet moet je wel proberen het iets slimmer aanpakken.
Helaas laat je ons niet genieten van je brede expertise, met een verklaring.
Jouw gelinkte plaatje met 30,0 C is niet de grafiek waar ik aan refereerde, maar dat wist je vast wel.
Is dat bewuste misleiding of gewoon slordigheid?
https://www.buienradar.nl/nederland/weerbericht/weergrafieken
Verschil in tijdresolutie leek me de meest logische mogelijke verklaring, maar dat werkt één kant op, dus dat kan het niet (alleen) zijn.
Het (mogelijke?) probleem ligt bij buienradar. Zij rapporteren zowel 30,0 (in het plaatje) als 29,7 in hun tijdsreeks.
“Het (mogelijke?) probleem ligt bij buienradar.”
Goed te zien dat je afstand neemt van wat je zelf noemt,
je “verlaagde niveau” en nu het niveau van mijn verklaring,
“dus dat verschil moet in het draadje van het KNMI naar buienradar ontstaan zijn, ”
zo soepel kopieert.
Met de juiste bril op zie je scherper.
Tja Lo,
Het KNMI levert slechts de ruwe data. Wat een commerciële partij (Buirenradar) daarmee doet, daar gaan ze niet over.
Vraag nu aan jou is, welk maximum acht je waarschijnlijker. De 30.0 die KNMI rapporteert of de 29.7 die buienradar presenteert in hun tijdreeks? Of wellicht de 29.2 die Wetterzentrale presenteert in hún curve?
“Vraag nu aan jou is, welk maximum acht je waarschijnlijker.”
Is dat vragen om geloof en vertrouwen?
Vermoed je dat er een samenzwering is tussen “commerciële partijen” om de “ruwe data” van het KNMI op sluwe wijze te manipuleren?
Ik ben altijd weer verbaasd hoe je leest en vervolgens projecteert.
Als ik zeg dat het in het draadje ontstaan moet zijn tussen het KNMI en Buienradar, duid dat dan op een samenzwering door “commerciële partijen”?
Zoals ik al zei, er is maar 1 thermometer dus maar 1 bron.
Ik vond je link naar buienradar trouwens interessante info bevatten over Ell,
“Zo wordt er vlakbij het weerstation in het Limburgse Ell vaak besproeid met als gevolg dat de lucht om het weerstation heen wat afkoelt.”
Er zijn opvallend vaak stations met “vreemde” waardes.
Ell was vanmorgen om 05:20 12,9 en om 05:40 14,8 , sproeiers s’nachts aangehad en een uur voor zonsopkomst weer uit?
Lauwersoog met zijn 20,4 om 05:20 meet meer de watertemperatuur dan de luchttemperatuur en is 5,2 graden warmer dan Groningen (Eelde).
Ook Vlissingen en Den Helder zie je in de winter s’nachts vaak 4 graden warmer dan 20 km verderop.
De laatste twee zijn toch opvallend omdat die beide deel uitmaken van LH5 en LH15.
Het zal toch niet zo zijn dat de nacht temperatuur cijfers die het KNMI als, Nederlands klimaat, vaststelt een onjuist beeld geven door anomalieën in Vlissingen en Den Helder?
Twee van de vijf of twee van de vijftien die geen betrouwbare luchttemperatuur meten?
Alleen die gedachte al, brrrr.
“Laat ik een poging doen.”
Het komt weer eens niet verder dan vage insinuaties. Dat doet Bart een heel stuk beter. Hij besluit zijn kwantitatieve analyse met ferme conclusies.
Wederom een mislukte poging. QED.
“Dat doet Bart een heel stuk beter.”
Dat je mijn opmerking “laat ik eens een poging doen” serieus interpreteerde is hilarisch.
Net als mijn opmerking over het “tropische zonnerilletje” van de KNMI waarnemer.
Ik zou denken dat je enige ironie kan onderscheiden van een,
“kwantitatieve analyse met ferme conclusies.”.
QED?
Je leeft in een sombere wereld zonder enige relativering.
Pak je oude cursusboek Python en ga spelen, is veel beter voor je ontspanning.
Je hebt jezelf wel voldoende gediskwalificeerd zo.
Einde discussie.
Prima
Het is je eigen keuze om een analyse van Vreeken over 18 jaar en 7000 waarnemingen te prijzen als toch veel serieuzer dan mijn opzoeken van 5 dagen temperaturen in de Bilt.
Dat is zo hilarisch wereldvreemd dat je een spottende reactie over jezelf afroept.
Je kiest er zelf voor levitaitie om je te onderscheiden, dat zal wel zo blijven.
“Hiermee is ook het punt ontkracht dat de gemeten opwarming een gevolg zou zijn van toenemend UHI-effect. Daarvan is niks te zien.”
Dat er niks van te zien is is geen bewijs dat het er niet is. Het kan natuurlijk ook liggen aan de wijze waarop men tot meetdata en vooral tot conclusies komt.
UHI is een bron van warmte die ergens moet blijven en dus in die lage troposfeer terechtkomt. Dat UHI effect niet te onderscheiden is in data zegt dus meer over de meettechniek en wijze van interpreten data.
Of het effect in het totaalplaatje is verwaarloosbaar klein.
@M,
“Of het effect in het totaalplaatje is verwaarloosbaar klein.”
Als je niet in signaal het UHI effect kunt discrimineren dan is er NIETS te zeggen of genoemd effect groot is of verwaarloosbaar klein.
Als er twee reeksen zijn, één inclusief het vermeende effect, de ander zonder het effect (want zo geconstrueerd) en het verschil tussen beide reeksen is verwaarloosbaar klein, dan is het effect verwaarloosbaar klein.
Dan ook hier de reactie.
Het is met het meten van temperatuur over lange tijd ten einde daar via alle andere meetpunten een gemiddelde temperatuur van onze planeet mee te bepalen om in verloop daarvan een indicatie te krijgen of er sprake is van opwarming of afkoeling daar kunnen met het meten er twee problemen zich voordoen:
1. Er zal een effect zijn van een veranderende omgeving van meetpunt – meestal dichter bij bebouwing ed – effect een hierdoor al oplopende temperatuur.
2. Door grote toename menselijke activiteiten en verstedelijking is het UHI effect een bron van warmte die zich verspreidt in onderste laag van troposfeer.
Beide problemen die ook nog eens interactie hebben zullen een verhoging van een gemeten temperatuur en uiteindelijk de hieruit bepaalde GMT waarde hebben. Deze verhoging in temperatuur heeft dus nog even niets te maken met ACO2.
Deze verhoging in temperatuur wordt ook gemeten via metingen van satellieten.
Als het verloop van GMT wordt gekoppeld aan toename van CO2 concentratie is rekening te houden met in 1 en 2 genoemde effecten. Er wordt al veel gecorrigeerd bij metingen temperatuur via satellieten maar volgens mij is er geen enkele correctie voor de hier genoemde effecten die gezien enorme toename van menselijke activiteiten niet bij voorbaat als verwaarloosbaar gekenmerkt mogen worden.
Dat temperatuur ook stijgt bij meetlocaties waarvan directe beïnvloeding door de mens wordt uitgesloten kan nog steeds komen door de warmte die door de mens in de troposfeer wordt gebracht en dat kan wel een aanzienlijk zijn.
Frans,
Misschien dat je ook deze nog even moet noemen.
Je schrijft dat je wilt weten of er sprake is van opwarming of afkoeling.
Nog even afgezien van het feit dat ik niet zou weten waarom we ons druk moeten maken om gemiddeld een graadje warmer in een eeuw – dat hebben we wel eerder gehad – we kunnen het niet eens met zekerheid constateren: alleen al voor de periode 1850 – 1960 – en die neem ik dan toegeeflijk kort – waren er zo verschrikkelijk weinig meetpunten waarmee de reële temperatuur gemeten is, dat de GMT zelf welhaast als een proxy gezien mag worden.
Ik zie vooral een perfecte match tussen USCRN en UHA.
Betekent voor mij dat alle andere datasets complete BS zijn.
(Anne 9 okt 2022 om 23:52) “Ik vertrouw ook de Spencer data niet meer.”
Je spreekt jezelf tegen
Dat is waar. Maar vind deze match fascinerend :-)
Ook leuk.
Klimaatwetenschapper: ‘Uitspraken Shell zijn stuitend’
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10484509/klimaatwetenschapper-uitspraken-shell-zijn-stuitend
De heer Dolman weet het verschil niet tussen zijn elleboog en zijn achterwerk.
Het is verbijsterend dat een hoogleraar van de VU en sinds 1 nov 2021directeur van het NIOZ zulke onzin mag beweren.
Iemand die totale flauwekul zegt over een combinatie van economie, aandeelhouders, en drugsgebruik is ongeschikt als leiding gevende.
Als klimaatwetenschapper, ok, toch heb ik zelfs B Verheggen, in 20 seconde, niet zoveel onzin horen beweren.
De verslaggever van het FD maakte in 1 minuut gehakt van Dolman zijn kennis over economie en energie.
Wat een afgang.
Theo. Ik weet niet waar de heer Dolman woont, zeker op Mars en zijn auto rijdt op lucht. Of hij behoort tot de selecte groep die een Tesla rijden. En zijn voorstel nog meer belasting te heffen op olie treft dan natuurlijk als eerste de man/vrouw met het modale oven beneden modale inkomen.
Deze mensen leven in hun eigen bubbel, net als Kaagjes, Timmerfransjes enz. Hebben met z’n allen een mega salaris en hoeven zich zeker geen zorgen te aken over hun oude dag. Ik walg er steeds meer van!
Daar heb je helemaal gelijk ik, ik walg er ook van en steeds meer mensen met ons.
Maar als ze weer naar de stembus moeten trappen ze weer in al die smoesjes wat ze weer beloven, ik hoor het Rutte nog zeggen ik zal me beteren en meer naar het volk luisteren, bij de toeslag affaire zei hij het voor de tweede keer, die man leeft met een psychiatrisch leugen probleem.
Hoi Theo
Kennelijk geloof je nog steeds in eerlijk verlopende verkiezingen.
3 dagen en poststemmen was ook in de VS ingesteld om de verkiezingen te kunnen manipuleren
Denk ‘na’
Selectief shoppen in historische temperatuur data voor alarmistische klimaatscenario’s modelfabricage heeft vooral een neomarxistisch ideologisch werelddoel. Klimaat en stikstof belastingen instellen en verhogen voor maatschappij hervorming en knechting van de burgers naar een neomarxistisch economisch wereldmodel is de huidige politieke trend die van zelf zelfmoord impliceert voor de ‘hernieuwbare’ ideologen en bandwagon volgers, ze beseffen het nog niet.
De lage inkomens in Nederland worden onvoldoende en niet tijdig gecompenseerd door belastingverlagingen voor de hoge energieprijzen en de inflatoir stijgende voedselprijzen. Die stijging was al aanstaande voor de Oekraïne-Rusland oorlog. De verhoging van de basisrente vanuit de Europese bank zette de recessie in, die nu al manifest is. https://www.businessinsider.nl/crisis-euro-economie-eu-ecb-gas-tekort-recessie-2022/
Regionale klimaten veranderen de laatste decennia wereldwijd zo stelt het KNMI en zegt dat we in Nederland eens in de dertig jaar zo’n droge zomer hebben als in 2018. We hebben ook totaal meer neerslag, maar ook meer totaal warme zomerse hete dagen. Grote delen van Nederland snakken naar water terwijl het overmatige regenwater via de grote scheepvaartroutes snel wordt afgevoerd naar zee.
Oplossingen te over met rijksinvesteringen in nieuwe spaarbekkers te graven en in pompleidingen naar droge gebieden met nieuw te graven spaarbekkens en regenwater opvang. Maar klimaatverandering bestrijden met een CO2-ban en ‘hernieuwbare’ energiebronnen is vooral effectloos maar ook politiek zinloos en is knechting van de burgers met lage inkomens. Idiote Rabo-Carbon-Baarsma fiscaalsysteem wijzingen als ‘oplossing’ moeten we vooral voorkomen. Dergelijk klimaatbeleid werkt niet. https://www.climategate.nl/2021/08/het-klimaatbeleid-werkt-niet/
“Selectief shoppen in historische temperatuur data voor alarmistische klimaatscenario’s modelfabricage heeft vooral een neomarxistisch ideologisch werelddoel.”
Ik volg je niet meer, Paul Scheffers. Streeft Chris Morrison een ‘neomarxistisch ideologisch werelddoel’ na? In zijn selectie zit voor de USA een tempertuurstijging van 0,35 graden per decade. Dat is heel fors!
Je zou een goede volgeling van Joseph McCarthy zijn! Die Chris Morrison heeft een verborgen agenda.
http://logboekweer.nl/Climate/USCRN_vs_UAH.png
Selectief shoppen in historische temperatuur data doet het IPCC al jaren. Het is de huidige ‘Klimaat-consensus’ die wetenschappelijk een affront is. De extreme klimaatmodellen zijn er op gebaseerd. Ik lees dit bij herhaling op Wattsupwiththat, Chris Morrisson wordt niet als expert aangehaald / erkend aldaar: https://wattsupwiththat.com/
Klimaatverandering bestrijden / stoppen is fysisch onmogelijk en is grote politiek-ideologisch gedreven onzin. Toch worden we dagelijks overspoeld met ideologische onzin over een ‘noodzakelijke’ (maar effectloze) net-zero CO2-ban en dito stikstof-ban. Beide dragen bij aan de bemesting van de voedselproductie en vergroening van de aarde. Het ideologische neomarxistische EKO-rechtvaardigheids-werelddoel wordt regelmatig onderstreept in o.a. debat podium De Bali in Amsterdam.
EKO-rechtvaardigheids-werelddoel onderwerpen te lezen zijn:
‘Emancipatorische landbouw’, ‘Vegan veeteelt’, ‘Carbon-credits’, ‘Klimaatrechtvaardigheid’, ‘CO2-schuldigheid’, ‘Ijsbeer uitsterfte’, ‘Noordelijke doorvaart’, ‘Klimaat internationale’, ‘Collectieve klimaatdepressie’, “Suicide door ecopaniek’, ‘Klimaat-rebellie tegen de fossiele machthebbers’, ‘Fossiele economie omverwerpen’, “Great Reset’, ‘Green Deal’, ‘Slaafvrije cobalt delving voor E-cars’, ‘anti-kernenergie’ etc. etc.
‘je kunt de ongezien snelle verandering die zich nu manifesteert, wel beperken.’ Nee, dat is ideologisch burgerbedrog, Cynthia!
Mijn aardrijkskunde leraar pater Duindam werd vroeger boos omdat wij alleen maar een andere mening hadden om “tegen” te zijn zei hij. Aan wie doet dit met denken? M……..
In de afgelopen 17 jaar lijkt er geen opwarming te zijn geweest in de VS, maar in de afgelopen eeuw was er wel degelijk een opwarming
https://www.noaa.gov/news/new-us-climate-normals-are-here-what-do-they-tell-us-about-climate-change
Mensen die hopen op een temperatuurdaling zijn al vaker gefopt geweest door tijdeljike pauzes. Ik zou dus maar voorzichtig zijn met het trekken van grootse conclusies uit deze grafiek, zeker ook omdat het maar gaat over de VS en niet globaal.
En hoe komen die tijdelijke foppauzes dan als die co2 maar blijft doorstijgen, dat snap ik niet goed.
Het word warmer en dan weer kouder, als daar verschil in komt stuurt de natuur dat lijkt me toch en is de hoofddader geen co2.
Bart Vreeken
Ik weet niet waar jouw grafiekje vandaan komt maar het blijkt niet te kloppen.
De afgeleide is 0.0025 en 0.0029 K/jaar respectievelijk.
Per deccennium is dat dan 0.025K en 0.029K. Over 4 decennia is dat dan 0.1K en 0.12K
Feitelijk niks dus.
@Bart Vreeken
Jij bent toch ecoloog?
4 augustus dit bericht bij de NOS:
https://nos.nl/artikel/2439404-in-36-jaar-niet-zo-veel-koraal-in-great-barrier-reef
Als dit bericht juist is hoe zit het dan met alle eerdere berichten over een stervend koraalrif door de opwarming van het water?
Verdere toelichting kun je in mijn stukje zien.
En als we dan toch contact hebben, de alarmistische berichten in de media over de ijsberen. Hoe zit het daarmee?
Ik ben er niet zo in thuis, WH, maar ik weet wel dat er veel meer speelt dan alleen de temperatuur.
Het heeft ook te maken met vervuiling, vertroebeling, koraal etende zeesterren. De vervuiling kan ook komen door toestromend rivierwater bij overstromingen, algenwerende middelen van boten en zonnebrandcreme van bezoekers. Ook is de kolenhaven aan de oostkust van Australië uitgebreid, wat meer scheepvaart, vervuiling en opwerveling oplevert. En dan is er nog de verzuring door toenemend CO2. Kortom een waaier aan mogelijke oorzaken, die je alleen kunt ontwarren als je heel precies gaat kijken wanneer en waar precies wat gebeurt.
Het verhaal van de ijsberen is bekend: in de laatste decennia zijn de aantallen toegenomen door het stoppen van de jacht op veel plaatsen. Wat niet hoeft te betekenen dat er in de toekomst geen problemen ontstaan.
Eén van de grootste bedreigingen van het Arctisch gebied is denk ik toenemende economische activiteit en scheepvaart in het poolgebied, met de daarbij behorende risico’s. Die toename is mogelijk door de afname van het poolijs en door krachtiger ijsbrekers.
Bart,
de “verzuring door toenemend CO2” (zoals jij dat verkeerd blijft aanduiden), kan geschrapt worden uit je rijtje, zie:
https://www.science.org/content/article/star-marine-ecologist-committed-misconduct-university-says#.YvKM57NC73Y.twitter
Another one bites the dust…
Wat een rommeltje, en zo zal voor en na nog meer aan het licht komen.
Er waren onlangs ook een paar Nederlanders die die onzin over de verzuring door CO2 verkondigden. Het is onmogelijk dat de extra 100 ppm in de atmosfeer verzuring vd oceanen zou kunnen veroorzaken. Als er wel al verzuring is dan komt dit heel waarschijnlijk van het afvalwater van 7 biljoen mensen en nog meer dieren en vh afvalwater van alle fabrieken. Wat dit betreft vermoed ik dat men zich in het oosten niet te dik maakt om hun zure afval in de oceanen te dumpen.
Overigens veroorzaakt meer zuur in het water meer CO2 in de lucht waardoor alles weer terug naar de oorspronkelijke balans terug gaat.. ..
Het mooiste aan de link van Chemical is dat de deugertjes dan plotseling zwijgen als het graf.
Overal hebben ze wat over te zeggen, maar dan plotseling niet meer.
Het is spijtig dat deze onderzoeker onjuist heeft gehandeld. Het bewijs van oceaanverzuring en de schadelijke gevolgen daarvan hangt echter niet op één enkele studie. Dus dat blijft staan.
Voelde je je aangesproken?
Wil je plotseling net gaan doen of de deugertjes niet hypocriet zijn?
Kun je ook nog inhoudelijk reageren? Zo niet, dan heb ik je punt weerlegd.
Willem Jan.
Het was niet een onderzoek. Al haar onderzoeken blijken vals te zijn geweest.
Er is een oneindige bron van carbonaten en bicarbonaat in de oceanen.
Met zuur afvalwater krijg je dan
HCO3- + H3O+ = CO2 + H2O
En de pH blijft dan feitelijk onveranderd.
De studies over oceaan verzuring waren in de orde grootte van een paar honderdste pH en dat is zo klein dat het lastig is te meten. Er kunnen ook plaatselijk variaties zijn in de composities die de pH natuurlijk kunnen laten afwaarts bewegen met een paar honderdstes.
Overigens blijkt het great Barrier reef in Australië weer te groeien.
Willem Jan,
Hier een reeks studies die geen nadelige effecten van oceaanverzuring konden aantonen:
Thomsen J, Casties I, Pansch C, Körtzinger A, Melzner F.. Food availability outweighs ocean acidification effects in juvenile Mytilus edulis: laboratory and field experiments. Glob Change Biol 19: 1017-1027
Venn et al PNAS (2013) 110, 5, 1634-163. Impact of seawater acidification on pH at the tissue-skeleton interface and calcification in reef corals
Movilla J et al. (2014). Resistance of two Mediterranean cold-water coral species to low-pH conditions. Water, 6,59–67
Carreiro-Silva M, et al (2014) Molecular mechanisms underlying the physiological responses of the cold-water coral Desmophyllum dianthus to ocean acidification. Coral Reefs, 33, 465–476.
Maier et al (2013) Respiration of Mediterraneean cold-water corals is not affected by ocean acidification as projected for the end of the century. Biogeosciences, 10, 5671–5680.
Maier et al (2013) End of century pCO2 levels do not impact calcification in Mediterranean cold-water corals. PLoS ONE, 8 , e62655.
Maier et al (2012) Calcification rates and the effect of ocean acidification on Mediterranean cold-water corals. Proceedings of the Royal Society B, 279, 1716–1723.
McCulloch et al (2012) Coral resilience to ocean acidification and global warming through pH up-regulation. Nature Climate Change, 2, 623–627.
Metalpa er al Calcification is not the Achilles’ heel of cold-water coralsin an acidifying ocean . Global Change Biology (2015), doi: 10.1111/gcb.12867)
Inhoudelijk genoeg zo?
Aangezien je bij andere ongemakkelijke waarheden ook altijd zwijgt of wegloopt, heb je aangetoond dat je nu enkel reageert omdat je mijn reactie hebt gelezen .
Dus je halfslachtige poging om je beter voor te doen dan je bent is mislukt.
Beste Nikos, ik hou niet bij wat je allemaal schrijft. En ik ga er zeker niet altijd op reageren. Wat is jouw mening overigens over het artikel hierboven? Wat is in dat stukje de ongemakkelijke waarheid?
Wat betreft oceaanverzuring, nee de wereld vergaat niet als de oceaan zuurder wordt. Hoe moest oceaanleven dan 3-30 miljoen jaar geleden overleefd hebben. Maar goed is het niet, omdat het nog een extra “stressfactor” geeft. Een genuanceerder stuk is bijvoorbeeld dat van Lauvset ( https://doi.org/10.1029/2019GB006229 ) en de referenties daarin.
WillemJan,
De ongemakkelijke waarheden komen zeker niet altijd van mij, en ik heb ook liever dat je niet reageert op wat ik schrijf, want net zoals de andere deugertjes zal je toch nooit je ongelijk toegeven, ik heb het in ieder geval nog nooit gezien.
Oceaanverzuring? het zal allemaal best wel, ik vind overbevissing een groter probleem, maar de link van Chemical ging over weer een wetenschapper die zich geroepen voelde om te frauderen.
Nikos, ondanks frauderende wetenschappers moet je wel goed blijven lezen. Het werk van die Dixon ging over gedragsverandering van vissen door verzuring, niet over de verzuring zelf. Daarnaast, hoeveel wetenschappers zijn er? Best wel veel. Er zijn er die zo gek zijn om te frauderen. Maar als je ontmaskerd wordt, is het einde oefening in de wetenschap.
Overbevissing (en vervuiling) is inderdaad ook een serieus probleem wat aandacht nodig heeft.
Tenslotte, ik reageer over het algemeen op zaken waar ik verstand van heb. En dan kost het inderdaad wat meer moeite om me te overtuigen.
En dan schrijf ik weer een lang antwoord terwijl je liever een nederig zwijgen ziet. Ik deug gewoon niet.
Dat gezegd hebbende, ik ben het volkomen eens met je opmerking over het Heartland Institute in een ander bericht.
Willem Jan
Helaas voor jou was de opmerking over Heartland niet van mij, maar had het trolletje mijn naam weer gebruikt.
“Tenslotte, ik reageer over het algemeen op zaken waar ik verstand van heb. En dan kost het inderdaad wat meer moeite om me te overtuigen.”
Je hebt 3 of 4 keer vergeefs geprobeerd Basje te verdedigen over het klimaatbeleid (toen nog als Voorbijganger), hoewel je daar duidelijk geen verstand van had, geeft niet, is geen probleem, maar als ik je dan met feiten laat zien dat hij weer eens had gelogen, had je dat ook kunnen toegeven ipv weg te lopen, ander moet je je niet in de discussie mengen.
“En dan schrijf ik weer een lang antwoord terwijl je liever een nederig zwijgen ziet. Ik deug gewoon niet.”
Je doet er in ieder geval alles aan om wel te deugen,
Of je zwijgt moet je zelf weten, maar als je toch niet van plan bent om mij ooit gelijk te geven dan heb ik liever van wel, hoewel dat dan ook weer niet nederig hoeft te zijn, het mag ook terwijl je me vervloekt.
Waarom is het zo belangrijk voor je om gelijk te krijgen als je (weet dat je) het al hebt?
Waarom begin je ( of meng je je in ) een discussie als je van te voren al weet dat je de ander nooit gelijk gaat geven?
Waarom heb jij Henry etc al honderden keren erop gewezen dat hij fout zit, terwijl je weet dat hij dat nooit toe gaat geven? Is dat niet ook omdat je gelijk wilt krijgen terwijl je weet dat je het al hebt?
Splinter….balk.
Mij gaat het er niet om gelijk te krijgen. Ik weet dat er een paar mensen meelezen. Daarvoor doe ik het. Die kunnen dan zelf hun mening vormen, ook als ze niet aan de discussie meedoen.
En ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik het ook voor de meelezers doe, vooral destijds bij de dagelijkse leugens van gresnigt.
Maar dat betekent nog steeds niet dat je pertinent moet weigeren om iemand gelijk te geven die het overduidelijk wel heeft, want anders kun je, zoals ik al aangeef, beter zwijgen.
Je ziet mij toch ook niet Henry etc verdedigen over de AGW, terwijl ik er geen moer verstand van heb?
Wat een slap gelul Modelleur, ik doe het omdat mensen meelezen, man ik had van jou wel meer ruggengraat verwacht.
Wie kijkt mee die van klimaat-verranda, ben je daar bang voor?
Mijn god van mij kunnen ze denken wat ze willen, hun probleem, liever dan dat ze van mij moeten eten.
Als iemand gelijk heeft dan heeft die gelijk, het zou je juist sieren om iemand gelijk te geven.
Maar inderdaad dat heb ik van jou nog niet gezien.
Ik kan niet meer volgen hoe jij in elkaar steekt.
Willem Jan
Over goed lezen gesproken: de zuur-gemedieerde gedragsverandering werd wel degelijk opgevoerd als een bedreiging voor het koraal, zie de titel van het artikel dat is teruggetrokken:
“Chemically mediated behavior of recruiting corals and fishes: A tipping point that may limit reef recovery”.
Haar studies gingen er dan ook in als koek bij de ouderlingen van de Klimaatkerk.
Nikos (en nu ook Theo),
Gewoon je gratis diensten leveren aan de geïnteresseerde meelezers, middels een reactie, en er verder niet te veel van verwachten.
Een eerlijk antwoord was blijkbaar te moeilijk, maar had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht.
Het zij zo.
Tja nikos, je verwachtingspatroon hier is blijkbaar te groot. Dat overkomt mij soms ook. Onlangs probeerde ik een inhoudelijke discussie aan te zwengelen over de AGW theorie (of hypothese zo men wil). Hans L. haakte al na 1 iteratie ronde af. Hans E. kwam iets later in beeld, maar haakte ook na 1 iteratie af. Leonardo deed nog een poging, maar ook dat stokte na 1 iteratie.
Men loopt gewoon weg. Zo gaat dat hier.
Maar goed, de meelezers hebben het gelezen, doen met jouw input wat ze willen en kunnen zelf hun mening wel vormen. Daar hoor je verder weinig van. Dus temper je verwachtingspatroon. Dat voorkomt een hoop frustratie.
Dat heb ik gelezen, maar dat is nog geen reden om dan ook zelf maar weg te lopen om een ander geen gelijk te geven.
Het zou zelfs een reden moeten zijn om dat juist niet te doen.
En aangezien jij en voorbijganger zelf nog nooit je ongelijk hebben toegegeven heb je ook geen enkel recht van spreken, ik wel.
Noem eens 3 namen, naast jezelf, van personen hier die een ander wel eens gelijk geven na een discussie.
@Chemical: Ik lees heel goed. Die mevrouw Dixon had die gedragsverandering van vissen door verzuring geconstateerd, en dat had allemaal nare gevolgen. Dat onderzoek en die conclusies kunnen inderdaad de prullenbak in. Echter, daarmee verandert niet dat het bewezen is dan oceaanverzuring een feit is, en dat het marine ecosysteem niet ten goede komt. En die tweede conclusie werd wel hier getrokken. Jouw 5 of 10 citaties laten zien dat verzuring niet het einde van het oceaanleven is. Dat is een mooi gegeven. (@nikos: ik geef nu dus Chemical gelijk zonder mijn eigen gelijk in te leveren. Elkaar gelijk geven is niet de totale overgave die jij voor ogen hebt.)
@Nikos: Je zou in mijn achting stijgen als je niet zo denigrerend deed over anderen. Inderdaad is/was Bas niet te overtuigen van iets – maar dat ben jij ook niet. Ik was het over het algemeen meer met Bas eens dan met jou. En kernenergie, biomassacentrales of oceaanverzuring zijn niet de thema’s waar ik echt iets van af weet, maar achtelijk ben ik ook weer niet. Overigens heb ik je me nog nooit gelijk zien geven op onderwerpen waar ik echt verstand van heb. Al merk ik dat ik dan juist niet zo veel reageer omdat ik moedeloos wordt van de onzin die hier geschreven wordt.
Tenslotte, Henry is inderdaad een speciaal geval. Er is maar één correcte natuurkunde, en dat is niet de natuurkunde van Henry. Maar ik hou hoop. Ik had ooit een lange discussie met Zoe, en die heeft er zowaar wat van opgestoken.
PS 1: @Heartland: ik was al verbaasd.
PS 2: @Deugen: Ik hoor gewoon niet bij jullie. En dat blijkt.
Je roept uit de losse pols dat bewezen zou zijn dat oceaan”verzuring” een probleem vormt voor het marine ecosysteem, maar waar en hoe is dat aangetoond? Eerder werd ferm beweerd dat het kalkskelet van koraal en andere schelpdieren, zeker weten, oplost door de zgn “verzuring” van oceaan water. Die claims zijn ondubbelzinnig weerlegd in echt onderzoek (zie mijn eerdere post). Dus waarop is jou stelling gebaseerd dat nu marine ecosystemen (wat daaronder ook verstaan moge worden) gevoelig zijn voor werkelijke on-site GEMETEN pH veranderingen. Dus niet de modelmatige geextrapoleerde data want dat is science fiction.
nikos,
Je probeert hier een deugertje te zijn en jezelf en anderen te overtuigen dat je constructief debateert, maar enkele dagen geleden was het toch heel anders: er werd een terechte opmerking gegeven, jij begon in meerdere reacties op de man te spelen en bleef maar trollen, zonder ooit op de vraag in te gaan. Die ene persoon had onterecht jouw naam gebruikt om die opmerking te geven, jij had je punt gemaakt over het gebruik van jouw naam, maar daarna bleef je zijn vragen en opmerkingen steeds weer ontwijken met lasterlijke praat en ongefundeerde veronderstellingen over zijn identiteit (wat je vandaag hier ook weer doet).
https://www.climategate.nl/2022/08/grafiek/
@ Modelleur
Ga je nu werkelijk met je vinger naar anderen wijzen om je eigen gedrag goed te praten?
@Willem Jan
Natuurlijk mag jij het altijd met bas eens zijn, maar dat was het probleem niet.
Het probleem was dat jij bas wilde helpen, maar wegliep toen ik met bewijs kwam dat hij weer eens zat te liegen, meerdere keren.
Hij kreeg niet voor niets overal overal waar hij kwam uiteindelijkeen ban, was CG z,n laatste reddingsboei en is nu gelukkig van internet verdwenen.
Ik heb er geen verstand van, maar ik geef je over de AGW blind overal gelijk in.
En je kunt me overal van overtuigen, als je maar met steekhoudend bewijs komt.
@Bert Jan aka guidootje
Oprotten, debieltje.
Duidelijk nikos. Je kunt geen 3 namen noemen, zelfs geen 2 zelfs geen 1.
Het verwijt dat je maakt is daarmee gericht aan een ieder hier, minus jezelf. Zoals ik al zei, je verwachtingspatroon is te hoog; niemand hier hanteert jouw norm.
QED.
Het feit dat nooit iemand jou gelijk geeft, Modelleur, wil nog niet zeggen dat er nooit iemand is die een ander gelijk geeft.
Dat is weer zo’n rare logische kronkel van je.
Dat zeg ik ook niet Leonardo. Je verdraait de boel.
Je begrijpt het als je de eerder gestelde vraag kunt beantwoorden:
“Noem eens 3 namen van personen hier die een ander wel eens gelijk hebben gegeven na een discussie.”
Het zal je niet lukken.
Duidelijk Modelleur , je kunt dus geen enkele reden verzinnen waarom je weigert een ander gelijk te geven, maar je probeert jezelf vergeefs uit een lastig parket te draaien.
Zoals ik al eerder zei heeft het dus geen enkel nut om met jouw in discussie te gaan, want zo gauw als je ziet dat je ongelijk hebt loop je weg.
Je wilt anderen de maat nemen omdat ze jouw je gelijk niet geven, maar je bent zelf geen haar beter.
Wil je namen? Prima
Theo, Anthony,Johan D.
En dat ze JOU geen gelijk geven is niet verwonderlijk, dan doe jij andersom dus ook niet.
@Chemical. Omdat ik ook wel begrijp dat je niet akkoord gaat met “oceaan verzuring is slecht “, ben ik er wat in gedoken. Het is effect inderdaad niet zo eenduidig. De huidige verzuring is inderdaad minder invloedrijk dan vervuiling of overbevissing. Projecties op basis van SSP2-4.5 geven een verdere verzuring (bij SSP1-2.6 gebeurt dat nauwelijks) met wisselende effecten. Je kunt naast jouw papers waarin gesteld wordt dat verzuring niets uitmaakt, evenveel papers leggen dat voor andere soorten verzuring wel uitmaakt.
Grosso modo is het effect van verzuring op zeeleven (Marine ecosystemen) in mijn ogen negatief, maar dat ga ik niet overtuigend aan jou kunnen beargumenteren.
Dank dat je me er op deze manier toe aangezet hebt me in deze materie te verdiepen.
@Nikos: Als je gelijk geeft tav wat ik vind wat we weten rond klimaatverandering, en bij je mening blijft dat het huidige klimaatbeleid idioot is, dan zou ik je aanraden bij Extiction Rebellion te gaan, in plaats van op CG rond te hangen ;-0
Volgens mij had ik duidelijk aangegeven dat het voor mij in een discussie niet gaat om gelijk krijgen. Mij gaat het slechts om het informeren van de meelezer o.b.v. mijn expertise. Wat de meelezer ermee doet, moet hij/zij weten. Dat was je blijkbaar alweer vergeten.
“Zoals ik al eerder zei heeft het dus geen enkel nut om met jouw in discussie te gaan”. Een discussie heeft voor jou slechts nut gehad als je gelijk gekregen hebt. Ik sta daar anders in.
Dank voor de 3 namen. Mijn expertise heeft geen overlap met hun expertise, dus een inhoudelijke discussie heb ik met deze heren nooit gevoerd. Hebben ze een ander wel eens gelijk gegeven in een discussie? Jou blijkbaar.
Ps. Ik heb na discussies met Martijn van Mensvoort en Danny hen weleens en public gelijk gegeven en daarmee mijn ongelijk. Wat mij betreft zijn zij naast Hans Erren, Bart Vreeken, Dirk Visser, Willem Jan (en in het verleden Ferdinand Engelbeen) de enige personen met inhoudelijke inbreng hier, aangaande klimaatwetenschappelijke analyses.
reactie in de wacht
Willem Jan
Je wilde een duidelijk antwoord op de verzuring?
Dat van Henri laat niets te wensen over, (12 aug 2022 om 07:31)
Ook Op Klimaatveranda (https://klimaatveranda.nl/2015/01/12/faq-oceaanverzuring/#:~:text=Als%20de%20oceanen%20verzuren%2C%20zal,in%20de%20oceanen%20weer%20stijgt.) kun je het vinden, alleen nemen die een ruime slag om de arm omdat oceanen traag reageren en er dus zoals gebruikelijk altijd organismen zijn die niet tijdig op snellere tegengestelde veranderingen (het minder basisch worden van het oceaanwater reageren. The survival of the fittist steekt ook hier de kop weer op.
Kennelijk denken velen dat de natuur en stabiel systeem is. Nou dat is het overduidelijk niet en ook de mens die een maakbare aarde nastreeft gaat dat niet veranderen. Omnia mutantur….
En over het gelijk geven, Ik geef modelleur helemaal gelijk als hij, zoals meerder keren gebeurde, constateert dat de versnelde opwarming door antropogeen CO2 niet te bewijzen is, Juist door alle, vaak nog onvoldoende duidelijke factoren die met elkaar het alsmaar veranderende klimaat tijdelijk bepalen. De menselijke maat. Salomon Kroonenberg.
Erudiet en genuanceerd en niet dogmatisch. Net als wijlen Arthur Rörsch.
@ willem Jan
Kom je er niet meer uit?
Kun je geen enkel smoesje meer verzinnen waarom je bent weggelopen toen ik met bewijs kwam dat bas weer zat te liegen ?
Begin je daarom over XR, wat hier werkelijk helemaal niets mee te maken heeft?
Precies waarover de discussie begon, draaien en kronkelen om je ongelijk maar niet toe te geven.
@modelleur
Nee ik was niet vergeten dat het jou om de meelezer gaat en nee, een discussie heeft voor mij niet alleen nut als ik gelijk krijg.
Ik zeg dat je niet in discussie moet gaan als weet dat je weg gaat lopen omdat je je ongelijk niet toe wilt geven.
En als dat anders is bij de door jou genoemde personen dan moet je allen met hen een discussie voeren.
@Peter: Waarom er verzuring is, is overduidelijk bewezen: de toename van de CO2 in de atmosfeer, en de daaropvolgende absorptie van CO2 in de ocean. Dat is de wet van Henry (maar niet de Henry uit Zuid-Afrika). Of verzuring ecologische implicaties heeft, heb ik niet meer kennis dan jij. Mooi om te zien dat je het stukje van klimaatveranda gevonden hebt en dat daar mensen rondlopen die het beter kunnen uitleggen dan ik. Ik raad je aan om met hen in discussie te gaan als je het met hun beweringen niet eens bent. Ik ben dus, en dat blijkt, geen expert op het vlak van de ecologische impact van oceaanverzuring en heb ook gefaald als wannabee expert.
@Nikos. Je wilt dus heel graag dat ik op die oude discussies terug kom. Prima, jij je zin. Geef me een link naar een oude discussie, want ik heb eigenlijk geen idee waar je het over hebt. Waarschijnlijk is mijn antwoord dat jullie beide stellingen wat nuance missen en dat ik niet begrijp waarom je zo grof naar Bas moet doen.
Wat betreft mijn opmerking tav XR: dat was een cryptische manier van zeggen dat ik er geen snars van geloof dat je me gelijk geeft tav wat de wetenschap inderdaad correct kan zeggen over AGW en de noodzakelijkheid om AGW te beperken. En sorry dat je daardoor op je tenen getrapt voelt, want hoe anders moet ik je laatste opmerking interpreteren?
@nikos
“En als dat anders is bij de door jou genoemde personen dan moet je allen (sic) met hen een discussie voeren.”
Dan heb je me nog steeds niet begrepen. Ook op anderen reageer ik, maar die haken meestal meteen af (lopen weg). Een verschil met jou is dat dat mij niet frustreert. De reden daarvoor heb ik je nu meerdere keren uitgelegd.
@Peter van Beurden,
Inderdaad, AGW is niet te bewijzen. Althans, ik zou niet weten hoe. Feit is wel dat er een causaal verband is tussen temperatuur verandering en CO2 verandering. Ik heb dat onlangs hier te berde gebracht. Dat causale verband berust op basale fysica. Dat ontkent ook vrijwel niemand en daar komt de 97% consensus vandaan. Salomon Kroonenberg ontkent dat ook niet, zover ik weet. Wijlen Arthur Rörsch behoorde tot die overige 3% en ontkent daarmee de basale fysica. Hij heeft zijn co-auteurs ook niet kunnen overtuigen, want die zij hebben zijn werk niet voortgezet, althans, ik heb er niets meer van vernomen.
@ willem Jan
Ik zie hier de discussies over de AGW en zie alleen maar dat niemand het tegendeel kan bewijzen van wat oa jij beweert, en aangezien ik er verder geen verstand van heb, geef ik je bij voorbaat gelijk wat de AGW betreft.
En, nee ik wil niet op die oude discussies terugkomen, je denkt toch niet dat ik daar uren naar ga zoeken, ik zeg dat je je niet in een discussie moet mengen als je toch niet van plan bent om een ander gelijk te geven, en al zeker niet als je er weinig verstand van hebt
@ modeleur
Als het jou niet frustreert, waarom hoor ik jou dan ook regelmatig klagen als iedereen afhaakt in discussies over AGW?
Dan kun je hier wel stoer verklaren dat het je niet interesseert, maar je reacties vertellen een ander verhaal.
En dan vervolgens bij discussies over klimaatbeleid doe je zelf waar je anderen over aanspreekt.
Dat is nou precies wat hypocriet betekent
Valt reuze mee hoor. Ik blijf gewoon inhoudelijk regeren, zonder emotie, en stop een discussie als hij dood bloedt. Wat mij betreft is dat moment aangebroken in dit draadje. Alles is wel gezegd. De meelezer kan z’n conclusies trekken.
Nee Henry, het is de toename per maand. Voor decades moet je dat met 120 vermenigvuldigen.
Ik begrijp het. Hoe lijkt jouw grafiek als je vanaf 2015 kijkt?
Even een vraag aan de redactie:
Zijn Bart Vreeken en de Modelleur de zelfde persoon?
Nee.
Guidootje heeft weer een blik namen opengetrokken, vakantietijd!
Guido Janssen
Ben O
Cynthia
etc etc
Carlo
Popje
Nikos,
Onze klimaatpsychopatische huistrol heeft weer binnen een half uur drie maal toegeslagen onder de namen: Carlo, Popje en Cynthia.
Ik vermoed dat het Jan van der Heijden is, die ik eerder in de ban heb gedaan vanwege digitale huisvredebreuk.
Deze autistische nerd heeft dringend professionele hulp nodig. Climategate.nl als zijn dagelijkse uitlaatklep is daarvoor niet de juiste remedie.
We hebben ook nog een Herman V. (Alleen een letter, hij wilde graag anoniem blijven)
Hans Labohm
In dat geval heeft hij wel wat bijgeleerd. Hij maakt dan inmiddels minder taalfouten. Dat was eigenlijk een belangrijk deel van zijn identiteit. Ik schat dat we vaker te maken hebben met HdJ. Met zijn Vlaamse tongval.
Ook Guido met zijn organisatiebureautje maakt wel een kans. Vermakelijk blijft het wel. Al heeft het iets ziekelijks.
Nee hoor. Ik weet ook niet wie ‘Modelleur’ is.
Ik ken hem zeer waarschijnlijk wel en dat weet hij, maar ben geen verrader, ja hij weet veel van klimaat, en ook van peer-reviewed artikelen, maar af en toe draait hij ook door, hij kan zich maar beter met klimaat bezighouden dan met beleid.
Staat me bij dat hij hiermee te maken heeft:
https://www.uu.nl/bachelors/wiskunde-en-toepassingen/mogelijke-beroepen
WH
Mijn grafiek over het ijs is nog even niet opgekomen. Er is een trend verandering. Modelleur is verkeerd. Over de laatste 11 jaar is het ijs onveranderd gebleven
Helaas WH,
Henry zit er naast, zie (Modelleur 10 aug 2022 om 16:29)
Overigens is de gemiddelde temperatuur ter land ter zee en in de lucht al voor meer als 7 jaar bezig om af te nemen. De trend is duidelijk zichtbaar in alle belangrijke data sets. Dat ook de zeeen niet meer warmer worden wist ik nog niet. Ik ben bang dat we na aan het einde staan vd de zgn. aarde opwarming.
https:
//www.woodfortrees.org/plot/hadsst3gl/from:2015/to:2023/trend/plot/hadcrut4gl/from:2015/to:2023/trend/plot/rss/from:2015/to:2023/trend/plot/uah6/from:2015/to:2023/trend
https://www.woodfortrees.org/plot/hadsst3gl/from:2015/to:2023/trend/plot/hadcrut4gl/from:2015/to:2023/trend/plot/rss/from:2015/to:2023/trend/plot/uah6/from:2015/to:2023/trend
Artikel vandaag van Kip Hansen waarin hij terecht betoogt dat het niet zinvol is het gemiddelde van temperaturen te bepalen omdat het niets zegt over de energieinhoud van de atmosfeer of de oceaan. Je kunt net zo goed het gemiddelde telefoonnummer van alle mobieltjes in Nederland bepalen en dat historisch bekijken. Temperatuur is een intrinsieke variabele. Vochtige lucht van dezelfde temperatuur bijvoorbeeld bevat veel meer energie dan droge lucht.
Gevolg hiervan is dat het ook gemiddelde afwijkingen van historsche temperaturen, de anomaliën, volledig nietszeggend zijn.
Zie: https://wattsupwiththat.com/2022/08/09/numbers-tricky-tricky-numbers-part-2/
@Popje En hoe wordt het dan wel gedaan zodat aan de bezwaren die Kip Hansen noemt tegenmoet gekomen wordt?
Mr.Henry, het zou me verwonderen dat u niet zou weten dat trendlijnen over zo’n korte periodes totaal onbetrouwbaar zijn en totaal de andere richting kunnen uitgaan door de uitgekozen periode met één jaartje te verschuiven.
https://www.woodfortrees.org/plot/hadsst3gl/from:2014/to:2023/trend/plot/hadcrut4gl/from:2014/to:2023/trend/plot/rss/from:2014/to:2023/trend/plot/uah6/from:2014/to:2023/trend
https://www.woodfortrees.org/plot/hadsst3gl/from:2014/to:2022/trend/plot/hadcrut4gl/from:2014/to:2022/trend/plot/rss/from:2014/to:2022/trend/plot/uah6/from:2014/to:2022/trend
Alsof het klimaat van het ene op het andere jaar ineens omslaat.
U maakt uzelf en de anderen dus iets wijs.
Hetzelfde trouwens voor uw vergelijkingen qua evolutie van het zee-ijs.
ook het noordpool ijs gaat op vanaf 2015
https://www.woodfortrees.org/plot/nsidc-seaice-n/from:1975/to:2023/plot/nsidc-seaice-n/from:2015/to:2023/trend/plot/nsidc-seaice-n/from:1975/to:2023/trend
Je maakt een cruciale fout Henry. Vul maar eens 2022 in i.p.v. 2023.
Waarom de onlangse winter ignoreren? En die was trouwens (volgens mij) helemaal niet zo streng.
Je geeft nu in het laatste jaar vrijwel alle gewicht aan de winter periode (veel ijs). Dat duwt de trend uiteraard omhoog, al helemaal als de periode (7 jaar) kort is. Je introduceert zo een enorme bias in de trend. Dat zie je als je 2023 verandert in 2022.
Henry,
Je kunt in woodfortrees fractionele jaartallen invoeren. Dan vermijd je een eventuele bias maar kan je toch het laatste half jaar meenemen. De trend 2014.5 tot 2022.5 blijft het zelfde, die van 2015.5 tot 2022.5 wordt zelfs sterker.
Mr. Dirk Visser, trendlijnen over een te korte periode zijn weinig betrouwbaar. Verschuift men het beginjaar met één of twee jaar, dan maakt dat een enorm verschil. Wat niet gebeurt met trendlijnen over bijvoorbeeld dertig of meer jaar.
Daalt het zee-ijs op Antarctica de laatste jaren snel? Ik vermoed dat uw spontaan antwoord “nee” zal zijn. Nochtans toont de trendlijn voor de periode 2014.5 of 2015.5 tot 2022.5 een sterk dalende lijn. Ik trek uit deze vaststelling niet de conclusie dat het zee-ijs op Antarctica de laatste jaren snel afneemt.
https://www.woodfortrees.org/plot/nsidc-seaice-s/from:1975/to:2023/plot/nsidc-seaice-s/from:2014.5/to:2022.5/trend/plot/nsidc-seaice-s/from:1975/to:2023/trend
Maar als ik die trendlijn trek voor een langere periode, bijvoorbeeld 1995.5 tot 2022.5 dan ziek een licht dalende trend. En dan ben ik wel geneigd te spreken van een verandering tegenover bijvoorbeeld een nagenoeg even lange periode van 1979.5 tot 2005.5, waar de trend nog licht stijgend was.
https://www.woodfortrees.org/plot/nsidc-seaice-s/from:1975/to:2022.5/plot/nsidc-seaice-s/from:1995.5/to:2022.5/trend/plot/nsidc-seaice-s/from:1975.5/to:2022.5/trend
Mensen die iets trachten aan te tonen met trendlijnen over te korte looptijd bedotten zichzelf en de anderen.
Luc Trioen,
Korte trendlijnen bekijken die tot op heden lopen heeft wel enige betekenis. Je kunt dan speculeren over een trendbreuk. Daarbij moet je wel zoeken naar een fysische verklaring. Voor het arctisch gebied zou het kunnen dat de albedoterugkoppeling negatief wordt. Dat betekent natuurljk geen toename van zeeijs maar een minder snelle daling.
Voor Antarctica ligt de verklaring volgens deze lijnen: de langjarige trend van toename van zeeijs wordt toegeschreven aan een lagere saliniteit van het oppervlaktewater, de katabatische winden deden dan grotere oppervlakken bevriezen. De afwijking van die trend in de laatste jaren is lastig te verklaren. Natuurlijk is ook daar in buurt opwarming, maar waarom deze timing? Een min of meer aannemelijke verklaring (of dooddoener) is dat het Arctisch en Antarctisch gebied onderling in tegenfase zijn.
In het Arctisch gebied is er grosso modo een gestage afname en een toename van de variabiliteit. Dus dat maakt trends na het extreem slechte jaar 2012 niet erg betrouwbaar.
Die albedo feedback is altijd positief. (Dit komt oa omdat secundaire aspecten die je noemt er niet bij horen, en omdat de emissiviteit van het aardoppervlak in het lw spectrum altijd 1 of bijna 1 is.)
Voor Antarctica weet, zover is weet, niemand wat de oorzaak is van de variabiliteit. Er zijn wel wat verklaringen, maar geen consensus. Er kan mogelijk een koppeling zijn met de Southern Oscillation, maar dat is niet bewezen. Dus er is geen goede reden waarom het zeeijs toenam tot 2015, en nu ineens afneemt. Overigens komt er binnenkort een studie uit die beargumenteerd dat je uit de scheepsdata van ~1850 tot de satelliet metingen kunt concluderen dat rond 1900 het zeeijs van Antarctica veel uitgestrekter was dan nu, en dat de variabiliteit van de afgelopen 30 jaar peanuts zijn ten opzichte van de afname sinds 1900.
Relatief gezien, is antarctic ijs opgaand vanaf 1975 en is gelijk gebleven vanaf 1995.
https://www.woodfortrees.org/plot/nsidc-seaice-s/from:1975/to:2023/plot/nsidc-seaice-s/from:1995/to:2023/trend/plot/nsidc-seaice-s/from:1975/to:2023/trend
Het wordt kouder. Wereldwijd.
Mr. Henry, even corrigeren.
Het gemiddelde van de oppervlakte zee-ijs in februari (zomerminimum) was voor de 10 jaar van 1979 tot 1988 2,99 miljoen km2; voor 1991 tot 2000 was dat 2,97 en voor 2013-2022 (dus de voorbije 10 jaar) bedroeg die oppervlakte 2,94 miljoen km2. De oppervlakte in februari 2022 was met 2,2 miljoen km2 het laagste zomerminimum sinds 1979 en op dit ogenblik (10 augustus 2022) ligt die oppervlakte net onder het recordminimum van 2018.
https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/
https://nsidc.org/data/seaice_index/compare-animate
Deze cijfers spreken tegen wat u zegt.
Henry leert niet. Hij gebruikt nog altijd verkeerde getallen.
1975 moet 1979 zijn
2023 moet 2022 zijn
Je kunt ook fractionele jaartallen gebruiken, dan is de trend van 2014.5 tot 2022.5 zonder bias maar verandert weinig.
Nut van bepalen gemiddelde temperatuur aarde in relatie tot ACO2.
1. De gemiddelde temperatuur van onze aarde is een ‘maat’ voor de gang van het klimaat en bedraagt rond 15 deg C (1) tussen uitersten als inmiddels bekend wordt aangenomen.
2. Is het een correcte maat nee maar deze is wel ‘bruikbaar’ omdat het past bij ons voorstellingsvermogen en het de richting van klimaatverandering wel redelijk kan aangeven.
3. Is er een unieke cq eenduidige relatie tussen gemiddelde temperatuur en CO2 en specifieker het ACO2 – nee die relatie is niet uniek en zeer complex en is afhankelijk van meer factoren in vaak nog onbegrepen samenhang. – maar daar neemt de mens geen genoegen mee en per slot van rekening zijn er de modellen om er een boterham mee te verdienen.
(1) een schatting omdat werkelijke waarden niet vaak worden gegeven om reden van twijfel aan bepaling en mi twijfel aan wetenschappelijk nut als boven al staat aangegeven.
We focussen te veel op gemiddelde temperatuur die naast dus niet correct (in uitvoering) is ook nog eens lastig te bepalen is.
We focussen te veel op ACO2 als verbonden aan verbranden fossiel terwijl de bronnen toch eens opraken en we daarvoor vervangers moeten hebben voor onze energie.
Klimaatwetenschap en met name de wetenschap naar klimaatverandering moet terug naar daar waar deze thuishoort zonder enige beïnvloeding vanuit de politiek met hun eigen vreemde agenda’s. Dat gaat nog een groot probleem worden.
Mijn mening is dat de mate van thermodynamisch evenwicht of beter geformuleerd de mate van afstand van dat theoretisch evenwicht bepalend is voor de richting en snelheid waarmee klimaatverandering plaatsvindt. Hoe dichter bij een evenwicht (wordt nooit bereikt) des te minder effect zal bv de gebruikte verandering van CO2 concentratie in de atmosfeer van invloed zijn. De zogenoemde klimaatgevoeligheid via 2 maal CO2 niveau gaat dan niet meer op.
Mogelijk zitten we in een periode dat afstand tot theoretisch evenwicht groot is maar daarvoor kunnen meerdere oorzaken voor mogelijk zijn en lijkt de rol van ACO2 daarin nog steeds klein ( maar wel groter dan in situatie van een nabij evenwicht)
Dat er dus een energietransitie is ingezet is te begrijpen vanuit in zicht komen einde bronnen van fossiel maar niet om reden van beperken ACO2 hetgeen in eerste fase van een transitie ook zeker niet zal lukken. Tegendeel is waar als paradox met uitfaseren fossiel en inzetten op zogenaamde andere technieken zal juist gepaard gaan met meer ACO2 emissie. Een paradox maar wel een die logisch te verwachten was.
En tot slot iets over trend of wel of niet trend breuk. Kwestie van een lijn trekken door een te korte verzameling discutabele meetdata al dan niet ook berekend en uiteraard met de nodige correcties. – gewoon weinig waarde aan hechten tenzij de wens om gelijk te krijgen het wint van het verstand.
En nu ga ik het zwembad weer in om af te koelen.
Interessante analyse. Als je deze analyse zou toepassen op Europa, wat zou dan de uitkomst zijn? Zou de temperatuur in dezelfde periode hier dan ook gelijk gebleven zijn?
nou, Frans, nee … niet bepaald.
Of het bij mij in mijn tuin 37 is of 12 zal me een zorg zijn. Het is warm, of lekker koel, of bibberkoud.
Dus ik zou niet eens weten wat ik met het getal van mijn lokale temperatuur moet.
Wat moet ik dan met een GMT?
‘k Zou ‘t niet weten! Ik kan er niks mee. En zo weet ik van iemand, in Oost Europa, die regelmatig hoort dat de aarde opwarmt, en het zelf zo graag ook eens een beetje energievriendelijk wil krijgen.
Nog steeds non-informatie dus.
Non-informatie die de alarmmannetjes gebruiken om de Klaagliederen van Gerrit de Weerman te schrijven. Om andere mensen op stang te jagen, en om geldstromen te creëren.
Ricordare! Ricordare Jerusalem.
Convertere ad Dominum Deum tuum.
[in dit geval: bekeer je tot Verheggen]
Je zou er wat aan hebben, als je er wat mee wilde … en wat mee kon.
Om één of andere reden wil iedereen – nou ja, iedere zichzelf verantwoordelijk voelende gezagsdrager – dat die GMT omlaag gaat. Joost mag weten waarom. Maar ik heb nog niet gehoord dat er een individuele autoriteit was – prime minister, natuurclub, Letzte Generation … ik noem maar wat – die terecht mocht beweren: ik heb dat probleem voor mijn habitat opgelost.
Want wat blijkt: de GMT is een mondiaal gemiddelde, en die blijft mondiaal.
Raar hé. En toch ook zo simpel, hé.
PS lekker in je zwembad blijven, Frans
Leonardo,
Ik moet bekennen dat ik je niet kan volgen waar bv het nee op slaat in reactie op mijn schrijven.
“Of het bij mij in mijn tuin 37 is of 12 zal me een zorg zijn. Het is warm, of lekker koel, of bibberkoud. Dus ik zou niet eens weten wat ik met het getal van mijn lokale temperatuur moet.”
Ik zou dan weten wat aan te trekken of juist uit te laten. Dat temperatuur niet alles zegt heb ik ervaren bij de Inuit die de combinatie van (lage) temperatuur en wind gebruiken (windchill of gevoelstemperatuur) om hun mogelijkheden om buiten te zijn kunnen bepalen. Q = alfa deltaT de mate van afkoeling is dus afhankelijk van verschil in temperatuur en de coëfficiënt van warmteoverdracht bv hoog bij veel wind en laag bij weinig tot geen wind.
Voor meer waarde van kennis van verandering van klimaat op onze planeet zou ipv een gemiddelde temperatuur beter een verandering van de gemiddelde Q gemeten moeten worden.
“Wat moet ik dan met een GMT?”
Nu dat probeerde ik in vorige reactie juist duidelijk te maken. Weinig dus maar in de verandering van deze waarde kan men wel bepalen welke richting het klimaat gaat. Voorzichtig dus met de restrictie dat we nog maar kort zeer kort meten. En meten in complexe systemen leidt zelden tot weten.
Leonardo,
Jerusalem, convertere ad Dominum Deum tuum: Juist, de klaagliederen van Jeremia. Vooral de toonzetting van de Leçons de ténèbres van Michel Lambert kan ik aanbevelen. Uit diepe ellende kan toch iets moois voortkomen.
leçons de tenebre, Dirk,
Jawel, daar refereerde ik aan.
Ik heb ze van diverse componisten – Charpentier, Delalande o.a. Die van jou komt me niet bekend voor, maar die ga ik vanavond nog beluisteren. Dank voor de tip.
Leonardo,
Ik heb de uitvoering onder leiding van Ivette Pivèteau
“Uit diepe ellende kan toch iets moois voortkomen.”
Van natuurlijk een ander niveau maar laat ik ook een duit in het zakje doen.
Lou Reed,
“Walk on the wild site.” Let op sax of anders “It is A perfect day” misschien geschikt voor mijn crematie. Maar nog even niet.
Vanaf rand zwembad. Mvg,
Weer een hoogleraar, Jos Schols, die verbanden legt zonder bewijs en geen analyse maakt van werkelijkheid in Nederland.
Over hitte en sterfte onder ouderen in de Telegraaf:
hitte-eist-slachtoffers-onder-ouderen-we-moeten-leren-leven-als-spanjaarden
“Schols ziet in de cijfers bevestigd dat de nood hoog is. In juli overleden meer Nederlanders dan normaal voor deze periode, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). ’In heel juli overleden ongeveer 1350 mensen meer dan verwacht, er was oversterfte in alle weken’, aldus het CBS, dat eraan toevoegt dat de sterfte vooral hoger was onder tachtigplussers en mensen met langdurige zorg.”
“Schols: „Corona is niet meer het hoofdprobleem voor ouderen. Het is nu de hitte. In juli hebben we ook een paar van die bloedhete dagen gehad.”
Het CBS noemt nergens de warmte.
Er was geen hittegolf waar dan ook in Nederland.
Het CBS zegt duidelijk “In juni was er eveneens in alle weken sprake van oversterfte.”
De sterfte is al 20 weken, sinds 14 mrt 9,4 % boven de CBS norm en onder de 65 jaar 8,1 % boven de norm.
Hier legt een hoogleraar ouderengeneeskunde ineens een verband met temperatuur in juli en ouderen.
Die eerdere 16 weken met gelijk hoge sterfte vergeet hij even en de 8,1% beneden de 65 ook.
Wat wel opvalt is dat de sterfte, in instellingen met ouderen en langdurige zorg de sterfte al 20 weken te hoog is n.l gem. 1241 per week i.p.v. de CBS verwachting van 1065.
16,5 % boven de CBS norm.
Laat dat nu juist Schols zijn specialiteit zijn en misschien daarom ook een beetje zijn verantwoording dat te analyseren.
Het lijkt er op dat hij de aandacht probeert af te leiden van deze cijfers door met de paar warme dagen in juli op de proppen te komen.
Dat hij pleit voor actieve koelsystemen in tehuizen is zeer terecht.
Zonder bewijs de warme dagen in juli nemen, zonder te praten over de totale 20 weken bijzonder hoge sterfte in de instellingen.
Niet best, niet best.
Oversterfte komt door vaccinaties/boosters
https://rumble.com/v1acoaa-up-to-100-million-will-die-from-cv19-vax-by-2028-dr-david-martin.html
In het artikel stelt men: “Uit bovenstaande grafiek blijkt zelfs duidelijk dat de Verenigde Staten in mei 2022 koeler waren dan in mei 2005.” Wie zelf de grafiek eens goed bekijkt ziet dat:
– de temperatuur in de VS in mei 2005 een anomalie vertoonde van +/- -1,0°C (de vijfde aangegeven maand)/
– de temperatuur in mei 2022 een anomalie had van circa +0,5°C
Volgens deze grafiek was het dus in mei 2022 niet koeler, maar juist gevoelig warmer dan in mei 2005.
Dit komt ook trouwens overeen met wat de data van UAH aangeven: -0,68°C voor mei 2005 en + 0,59°C voor mei 2022; dus in mei 2022 zou het in de VS 1,27°C warmer geweest zijn dan in dezelfde maand van 2005.
https://www.nsstc.uah.edu/data/msu/v6.0/tlt/uahncdc_lt_6.0.txt
De auteur houdt zijn lezers dus voor de gek.
Modelleur 10 aug 2022 om 09:56
Nou loop ik even achter vanwege pc problemen maar als ik dit lees dan wil ik even het volgende kwijt. Als AOW zonder bijbaan met even iets meer dan € 900 per maand en drie volwassenen in huis, dat is wat je noemt het gaat goed? Ward wakker man of ga ergens anders je onzin uitkramen. Jij hebt totaal geen benul hoe het in dit land toegaat, maar wel grote woorden bezigen.
Sorry mensen voor mijn uitspatting maar dit soort lieden maken dat men boos wordt.
MaxX, ik ken jouw persoonlijke situatie niet. Blijkbaar ben je financieel erg afhankelijk van de overheid.
Alweer die Watts met zijn temperatuurhutjes. Een trommel waar hij al 20 jaar op roffelt.
Zijn stelling is al vele malen weerlegd. Hier eentje uit 2011: https://skepticalscience.com/WattsandBEST.html
Ik zou mijn kaarten niet op Watts zetten, hoewel zijn naam wel is wat we nodig hebben.
Bart Vreeken, 10 aug 11:46 en 12:20,
Bart, jij beweert dat het plaatje in het artikel een temperatuurstijging laat zien van 0,35 graden per decade. Dat lijkt me toch wel erg kort door de bocht. Dat zou betekenen dat in het tijdsinterval van 17 jaar de temperatuur 0,6 graden zou zijn gestegen. Op het oog lijkt dat niet te kloppen. Ik heb gezocht naar de onderliggende data van de figuur maar kon alleen de data van de afzonderlijke stations vinden, niet de gemiddelde data. De figuur is bovendien afkomstig uit het rapport van Watts en is ook daarin een screen capture afkomstig van NOAA. Ook die figuur kon ik niet vinden. Misschien kun je me een link geven naar de data.
Je vergelijkt de data met de USA48 dataset van UAH. Die kon ik wel vinden en daar heb ik regressieanalyse op toegepast. Het resultaat is dat de stijging van 1979 tot 2005 is: 0,21 ± 0,06 graden per decade, van 2005 tot nu 0,29 ± 0,10 en van 1979 tot nu 0,18 ± 0,03 graden per decade. De standaard fout in het tijdsinterval waar we het over hebben is dus erg groot wat niet verwonderlijk is gezien de grote spreiding in de data. Opmerkelijk is verder dat de stijging over de hele UAH periode lager is dan de stijging van allebei de delen. Dit komt doordat de resultaten voor een trendlijn sterk afhankelijk zijn van begin en eindpunt. Dat is één van de grote problemen bij het toepassen van een trendlijn.
Als ik terugga naar het USCRN plaatje, dan zie ik dat de spreiding zelfs nog groter is dan bij USA48. Het zou me dan ook niet verwonderen als een regressieanalyse daarvan een resultaat oplevert als 0,2 ± 0,2 graden per decade. Ook bij deze analyse is de waarde sterk afhankelijk van begin en eindpunt. Dan zou Morrison dus toch wel enigszins gelijk kunnen hebben. Het verwijt van die knoeiboel lijkt me dan ook onterecht.
Ries
ik denk hij leest in Fahrenheit.
Maar ik denk dat hij deze communicatie niet vangt want ik heb hem er al over aangesproken