Elektrificatie autopark vanaf 2035 leidt tot chaos.
We zitten al in een diepe energiecrisis en met wat Brussel nu gaat doen – vanaf 2035 zijn alleen nog maar elektrische auto’s toegestaan in de EU – wordt ook nog eens ons stroomnet opgeblazen. Het gevolg zal zijn black-out na black-out. De vraag is nu: gaan we dit accepteren? Een column van Guus Berkhout, emeritus hoogleraar geofysica.
Door Guus Berkhout.
Een stroomnet kan vrijwel geen energie opslaan. Wat erin komt van de energieleveranciers, moet er vrijwel gelijk weer uit naar de energiegebruikers. Leveranciers dienen zich dus voortdurend aan te passen aan de vraag. En dáár zit het probleem. We zijn in de afgelopen jaren steeds meer onvoorspelbare energieleveranciers aan ons stroomnet gaan hangen. Zonnepanelen en windmolens zijn voorbeelden van zulke volledig onvoorspelbare leveranciers. Hoe meer van die dingen, hoe groter de problemen voor het net.
Bergafwaarts
Maar helaas, de werkelijkheid is nóg erger. Ons energiebeleid heeft van energiegebruikers ook nog eens onberekenbare energieleveranciers gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar de teruglevering van zonnepaneel-eigenaren aan het net. Dat creëert een onhandelbare situatie voor de netbeheerder (Tennet). Die waarschuwt politici al jaren voor de negatieve gevolgen. Geen verrassing dat in ons land de wachtlijsten voor een stroomaansluiting snel toenemen. Wie had ooit gedacht dat het met ons vijf-sterren stroomnet zo snel bergafwaarts zou gaan?
Brusselse dwang
Wat de Brusselse bestuurders nu willen doen – ons dwingen elektrisch te gaan rijden – maakt de chaos op ons stroomnet compleet. Dat is snel uitgelegd. De gemiddelde opslagcapaciteit per elektrische auto is 50 kWh. Als we rekenen met 10 miljoen auto’s, hebben die een totale opslagcapaciteit van 10 miljoen x 50 kWh = 500 miljoen kWh. Die 500 miljoen kWh aan onvoorspelbare vraag moet nu van Brussel ook aan ons net worden gehangen. Dus krijgen we te maken met sterke pieken en dalen aan de aanbodkant én sterke pieken en dalen aan de vraagkant. Met die combinatie blazen we gegarandeerd ons hele elektriciteitsnet op.
Batterijpakketten
Maar er is nóg iets. Weet u hoeveel extra kilo’s batterijpakketten erbij moeten komen? Zoals ik hierboven al aangaf heeft een gemiddelde elektrische auto een opslagcapaciteit van 50 kWh. Het pakketgewicht is 10 kg/kWh. Dus het totale pakketgewicht bedraagt 50 x 10 kg = 500 kg. Voor de elektrificatie van onze 10 miljoen auto’s moeten er dus 10 miljoen x 500 kg = 5 miljard kg aan milieuonvriendelijke batterijpakketten met zware metalen worden geïmporteerd! Wat zijn de garanties dat (een deel van) al die zware metalen niet in ons milieu terechtkomen?
En wist u dat een batterijpakket voor een gemiddelde elektrische auto minstens €10.000 kost? Dus Nederland wordt gedwongen om minstens 10 miljoen x €10.000 = €100 miljard aan batterijpakketten te gaan inkopen! Waar zijn we mee bezig?
Braafste jongetje
Aanhangers van de Brusselse maatregel zeggen dat we tijd genoeg hebben om ons voor te bereiden, omdat het verbod pas in 2035 ingaat. Tja, dat is een nogal naïeve redenering. Het nabije verleden heeft laten zien dat ons land vele stadsbestuurders kent, die graag de braafste jongetjes en meisjes van de klas willen zijn. Die willen voorop lopen en al veel eerder dan 2035 hun stad afsluiten voor brandstofauto’s, om daarna te kunnen rondbazuinen: “Wij zijn de groenste stad van Europa”. Amsterdam heeft dat al aangekondigd.
Wat heb je nog aan je vertrouwde brandstofauto als je er nergens meer mee mag komen? Wie gaat er met dat vooruitzicht nog een brandstofauto kopen? Het Brusselse verbod zal zijn schaduw ver vooruitwerpen.
[Voor meer informatie en illustratie, klik op de tweet.]
CO2 verbannen
Terug naar de diepere oorzaak van al deze ellende: de verbanning van CO2 uit onze samenleving. Immers, volgens de politieke leiders leidt de uitstoot van het ‘vervuilende’ gas CO2 tot een ramp voor mens en natuur. Vandaar het urgente net-zero klimaatbeleid van Brussel. Ze verwijzen daarbij graag naar de wetenschappelijke rapporten van het Intergovernmental Panel for Climate Change (IPCC). Maar klopt dat wel? Wie niet alleen de politieke samenvattingen leest (SPM’s), maar zich ook in de wetenschappelijke artikelen van het IPCC verdiept, die zal zien dat de IPCC-wetenschappers helemaal niet zeggen dat CO2 rampzalig is.
De meest recente wetenschappelijke inzichten laten zien dat CO2 wel een opwarmend effect heeft, maar dat de invloed relatief klein is en dat er veel meer aan de hand is. Daar is nog heel veel onderzoek voor nodig. De bekende uitspraak “The Science is Settled” is dan ook een statement van politici die er geen enkel verstand van hebben.
Zegen
Echter, we weten wél heel goed dat CO2 een zegen is voor alles wat op onze planeet leeft. Het is de levensmolecuul die planten van voedsel voorziet. Zonder CO2 zijn er geen planten en zonder planten kan er vrijwel geen dierlijk leven zijn en zeker geen menselijk leven. De conclusie is dat we juist méér CO2 nodig hebben om de wereld van voldoende voedsel te voorzien. De bekende uitspraak “CO2 is a Polluting Gas” is dan nog zo’n statement van politici die er geen enkel verstand van hebben.
[Voor meer informatie en illustratie, klik op de tweet.]
Disproportionele maatregelen
Samenvattend: de alarmerende CO2-doctrine volgt niet uit de wetenschap. En vanuit een sociaaleconomisch standpunt zijn de CO2-maatregelen disproportioneel. De meest recente klimaatmaatregel van Brussel – elektrificatie van het totale autopark – is daarvan een schoolvoorbeeld. Niemand schiet daar iets mee op.
Het klimaat niet, want ca. 80% van de elektriciteit wordt opgewekt met kolen, aardgas en hout. En de natuur ook niet, want we zitten met vele miljarden kilo’s aan milieuonvriendelijke batterijen. De burger dan? Wel, die wordt opgescheept met een gammel elektriciteitsnet. Bovendien kost een gemiddelde elektrische auto €50.000. Dus Jan Modaal kan in de toekomst een eigen auto wel vergeten.
Advies
Nog een advies aan de politiek. Een veel verstandiger aanpak is om elektrificatie te richten op micro-mobiliteit. Dat is haalbaar en kent vele voordelen. De elektrische fiets is al een eclatant succes. Doe dat ook met bromfietsen en snorscooters. En voorts ook met stadsautootjes. Voor vrachtvervoer is elektrificatie geen verstandige keuze. Daar is schoon en goedkoop gas als brandstof – gemaakt met kernenergie – de toekomst. Opslag en distributie van dat nieuwe gas kan geschieden via ons bestaande aardgasnetwerk.
***
Bron: OpinieZ hier.
***
Voor het recente boek van Guus Berkhout klik hier.
Uitstekend betoog.
Dank voor dit voortreffelijke verhaal. Wanneer begrijpen wij nu eindelijk eens, dat Europa zijn enorme voorraad schaliegas moet gaan benutten om veel van onze huidige en toekomstige problemen op te lossen!
Of er voorraden schaliegas zijn is nog niet zeker. Wat wel zeker is dat chemisch schaliegas hetzelfde is als aardgas. Dat mag dus niet. In Europa hebben we ervoor gekozen om de temperatuur met 0.0001 graad naar beneden te krijgen, aangenomen dat de rest van de wereld niets meer uitstoot. Dat mag wat kosten. Zoals Draghi zei bij het redden van de euro. What effer it costs. Dan moeten we naast klimaat ook de schuldenlanden, de natuur, de vluchtelingen, de minderbedeelden, de erfgenamen van slaven, de genderslachtoffers, de weer slachtoffers, de bestuurders van NGOs en ieder die ik vergeten ben redden.
Dat ‘nieuwe’ gas (waterstof) maken uit elektriciteit voor mobiliteit/ waterstof auto’s is puur 60% energieverlies.
Ook het transport onder zeer hoge druk van dat ‘nieuwe’ gas via het daarvoor ongeschikte huidige aardgas buizennet is explosie-gevaarlijk via te verwachten lekkages.
Dus weer een ideologisch gedreven ‘klimaatoplossing’ die alleen meer maatschappelijk risico, mileu- en economische schade veroorzaakt terwijl de ‘klimaatwinst’ onmeetbaar en verwaarloosbaar is.
Watersof!
Wat er komt kijken voor een onnodige ‘waterstof’-economie in Nederland……
https://passiefbouwen.nl/publicaties/huidige-gasnet-geschikt-te-maken-voor-waterstof
Als ze waterstof zo ophemelen moeten ze ook de nadelen vertellen, maar die laten ze altijd achterwegen.
Bij verbranding komt ook stikstof vrij.
Het ontbrand bij een lagere temperatuur dan aardgas, dus de ontploffing heeft veel meer ruimere grenzen dan aardgas, en zal dus meer kansen hebben, maar aan de andere kant stijgt het door zijn kleine molecule ook weer sneller naar de hemel.
Bij brand moeilijk te blussen daar de vlammen zo goed als kleurloos zijn.
Om maar een paar dingen te benoemen, het spul is niet heilig.
Maar de slimme mensen van TNO omarmen het spul, ook onze Koning ziet het wel zitten, maar ach ja wat zal het hem ook roesten, het is reclame, hij zou zich nog niet druk maken als hij goud moest stoken, de belastingbetaler betaald toch.
https://businessam.be/groene-waterstof-infrastructuur-haalbaar/
@Scheffer: 60% energieverlies, dat is pas duurzaam.
Scheffer
Wat is duurder? elektriciteit uit accu’s of met kernenergie uit waterstof geproduceerde waterstof? Er van uitgaande dat aardgas ooit te duur wordt om te winnen en te transporteren. Kosten-baten, dat is waarom het uiteindelijk gaat. Met daarbij alle andere overwegingen/ongemakken/ruimtegebruik/beschikbaarheid van grondstoffen, die daarbij een rol spelen.
Sorry, uit zoet water natuurlijk.
Ten behoeve van het 2030 ~ 2050 ~ 2100 klimaatdoelstellingen met het (=onmogelijk) stoppen van ‘klimaatverandering’, heeft ook een waterstofeconomie géén meetbaar positief effect op het klimaat, net zoals de ineffectieve Net-zero CO2-uitstoot-reductie doelstellingen géén meetbaar positief effect gaat hebben voor het klimaat.
De klimaatwinst / positief temperatuur effect van de energietransitie is, ook door de KNMI berekend, slechts enige nullen achter de comma.
Onnuttig, ineffectief, zinloos, belastinggeldverspilling, maatschappelijk schadelijk en risicovol voor de economie.
Bovendien blijft 75% van de landen buiten de EU afhankelijk van goedkope fossiele brandstof alternatieven waar geen dure nieuwe infrastructuur extra benodigd is.
Scheffer
Helemaal eens. Maar het milieuaspect bij elektrische voertuigen op lithiumaccu’s lijkt mij beduidend groter dan waterstof. Maar pas wanneer fossiele brandstof (gas) in zijn economische eindfase komt. CO2 is geen probleem, het is een verdienmachine.
Goed betoog,
Maar de grote werken er zelf ook graag aan mee, ook Shell, of het nu stroom of brandstof is, als het maar geld in het laatje brengt, en hoe meer mislukt hoe meer ze verdienen, want de subsidie kraan staat wagenwijd open.
Die energie transitie maakt velen schatrijk, wij zijn maar klotjes-volk, de gewone man, daar mogen er best wat minder van, als de sterkste maar overleven, zwakkeren zijn duur, kosten miljarden aan ziektekosten, dat proef ik steeds meer in artikelen omtrent dit gebeuren.
Ze vergeten vaak wat de toekomst hun nog in de schoot gaat schuiven.
Bij deze bekende benzinepomp kan je geen peut meer krijgen
https://www.autoblog.nl/nieuws/bij-deze-bekende-benzinepomp-kan-je-geen-peut-meer-krijgen-3429266
Electrificatie doe je voor de prijs. Er is net besloten dan wonen en vervoer co2 belast wordt. Er komt dan een extra belasting op brandstof. Nu is elektrisch rijden al het goedkoopste. Zeer lage belastingen.
De prijs van een elektrische auto is niet het enige. Gemeenten willen af van dat blik op straat. Nieuwbouw projecten zijn autovrij of autowliw. Bestaande wijken worden betaald parkeren voor bewoners. Met minder plekken dan er autos zijn en liefst gedifferentieerd naar brandstof soort.
Voor het net komt er nog een grote aan uit Brussel. De elektrische kachel ipv gas. Gas moet uit belast worden opdat de bevolking niet zomaar gratis co2 in de lucht pomt via zijn cv. Daar komt nog een fikse belasting op aardgas overheen. Brussel wil het en ons parlement wil het. Iedereen aan de warmtepomp. Die verbruikt ook een flinke hoeveelheid elektra. Het mooie is dat in het jaar het stroomverbruik contrair is met de opbrengst van zonnepanelen.
De echte oplossing is natuurlijk een warmte net zoals breda en Tilburg. Draait nu op de restwarmte van de Amer centrale. Die stookt hout en is dus groen. De centrale gaat binnenkort dicht. Daarmee zijn de wappies die klagen dat hout niet groen is gered. Nu is tevens de mogelijkheid geschapen om groene warmte op te wekken voor twee steden. De bewoners willen dat ook. Terug naar eigen cv is afgesloten. Dan blijft anders alleen de elektrische straal kachel over. Dat is ook nog eens goedkoop door ontbreken van co2 belasting. Als heel Europa dit doet scheelt dat 0.0001 graad Celsius gemiddeld. Een bestuurder zegt dan doen en wel onmiddellijk.
Dan zet dit er maar bij, Brussel gaat ons dwingen te bidden tot klimaatpaus Timmermans dat is wel duidelijk, nog meer vrijheid weg.
EU-burgers gaan betalen voor CO2-uitstoot van auto en woning
https://www.hln.be/geld/eu-burgers-gaan-betalen-voor-co2-uitstoot-van-auto-en-woning~a5662ce1/
Het gaat allang niet meer om het klimaat. Het gaat om de oorlog tegen fossiele brandstoffen. Die moeten weg van de EU.
Maar dr. Timmermans gaat nog verder met zijn terreur: https://www.telegraaf.nl/nieuws/56242527/eu-burgers-gaan-betalen-voor-co2-uitstoot-rijden-en-wonen
Deze dwaze narcistische man is helemaal de weg kwijt en dat wordt met de dag duidelijker.
Timmerfrans is ROT geboren , en van mij mag hij gaan !!
Er zit een kleine denkfout in dit artikel. Een kleintje maar hoor.
De berekeningen gaan uit van 10 miljoen auto’s.
Maar dat is helemaal niet de bedoeling van Timmermans. Die ziet 10 miljoen auto’s helemaal niet zitten.
Eerst heeft Timmermans de poten onder de stoel van een levende PvdA-leider gezaagd. Weet U nog, het gelekte memo dat Job Cohen de kop kostte.
Timmermans heeft nu een dode PvdA-leider in het vizier: Joop den Uyl.
Joop had als leus: iedere arbeider in een autootje.
Dat is waar Frans nu voor gaat: iedere arbeider uit zijn autootje
Lang lebe Frans der Kaiser zingt het al in zijn kop!
Het CO2 verhaal is een bedacht verhaal waarop ‘de economie van de energietransitie’ werd gebouwd die aantoonbaar de CO2 uitstoot doet verhogen; versnellen zelfs . zie grafiek .
Tennet is actief speler. Onlangs heeft de CEO gezegd dat de bevolking rekening moet houden met blackouts en in Frankrijk is de overheid haar bevolking daarop aan het voorbereiden.
In Amerika heeft Joe Biden de Grote onlangs trots zijn klimaatplannen – omgekat tot inflation act – aangekondigd die voorzien in het omzetten van 450miljard dollar in toekomstig afval ( en de verwerking daarvan ) waarop de volgende generatie mag wonen.
Nu is Europa daarop jalours en gaat ook nog een paar tandjes bijzetten, zodat de wereld straks in een heuse groene handelsoorlog verwikkeld zal zijn.
Shell bouwt verder aan -geloof ik – de grootste biobrandstoffenfabriek en in Frankrijk en Portugal worden Lithiummijnen geopend.
Het heeft alles niets met CO2, groen of duurzaam te maken: het gaat erom de ‘ economie van de energietransitie ‘ te implementeren waarbij pensioenfondsen beleggen in ESG- bedrijven ( met het net zero keurmerk ) en zo het geld ronddraait in wat het sluitstuk van het kapitalisme zal zijn.
Als een EV goedkoper is men geld kan verdienen met zonnepanelen dan doet de burger dat. Dief zijn van de eigen portemonnee is een doodzonde.
Natuurlijk loopt het fout af, maar dat is pas in 2035 . Nog steeds lachen Al gore en Richard Branson zich een deuk in de film Planet of the Humans want niemand die ook maar iets zei al die jaren. Ik kon saar met m’n verstand niet bij .
Hier in Utrecht neemt de EV-dichtheid zienderogen toe en heeft de gemeente bekendgemaakt dat in alle wijken parkeergeld betaald moet gaan worden, hetgeen, zo begreep ik uit de commentaren in De Utrechtse internet krant, de meeste bewoners een goed plan vinden. Daarvoor in de plaats komen dan natuurlijk vergunningen voor EV ’s .
Planet if the Humans
http://bureaulesswatts.nl/videos/
Ik plaats hier nog eens de woorden van Ursula von der Leyen en Frans Timmermans :
….. ”De energietransitie is dan ook niet bedoeld om de CO2 uitstoot terug te dringen, zoals je voortdurend te horen krijgt, maar om wereldwijd een Nieuwe economische orde te installeren. Een en ander door Ursula Von der Leyen – en Frans Timmermans van de Europse Commissie zo uitgesproken in 2019 nav de COP van Madrid :
“Een groene clusterbom van 50 vergaande voorstellen en strategieën : het nieuwe economische groeimodel voor Europa. ‘Het zal onze manier van leven, werken, produceren en consumeren veranderen. ’ Alle sectoren en geledingen in de samenleving worden geraakt ”.
http://bureaulesswatts.nl/de-lesswatts-post/
Iedereen met gezond verstand weet dat dit nooit op grote schaal gaat gebeuren.
Energie is in de toekomst alleen voor de happy few.
De burgers die ze niet meer nodig hebben gaan opgehokt worden in de nieuwe Goelags van de globalisten.
Dat ze ons een beter leven en de democratie hoog willen houden is een van de grootste leugens van heden.
Opgehokt inderdaad door steeds strakkere weten en vrijheid beroving.
Ze zullen nooit en nimmer heden een referendum durven te houden onder de bevolking of we dit wel allemaal willen.
Nooit en tenimmer zullen ze dat durven, want de uitslag weten ze, dus een democratie bestaat niet meer.
Ik zei het van de week al, nog even en dan kunnen we beter naar China gaan verhuizen, zij gaan de voedselproductie b.v. verhogen in plaats van afbreken zoals hier.
Het word echt geen beter Europa, het word een dictatuur daar blijf ik bij, en ze zijn al heel aardig op weg met hun regels en dwang.
Veel mensen beginnen er nu pas iets van te zien nu ze hun energie rekening niet meer kunnen betalen, maar of dat verdere invloed heeft, of ze ooit een vuist zullen gaan maken, of zich gaan verenigen en zeggen genoeg is genoeg, ik betwijfel het, Nederland kent alleen makke schaapjes en dat weten ze, Rutte heeft het al een beaamt, hij maakte zich geen zorgen voor een eventuele opstand, dat doen Nederlanders niet was zijn antwoord.
Hoe?
Nou ongeveer zo… https://www.telegraaf.nl/nieuws/56242527/eu-burgers-gaan-betalen-voor-co2-uitstoot-rijden-en-wonen
Er zit ook een klein foutje in het artikel van onze Ferdinand.
Hij schrijft: Het wordt hoog tijd dat onze politici het klimaat- en energiebeleid van China gaan volgen..
Helemaal fout.
Okay, het is niet de slechtste raad die daar in Den Haag verkocht wordt, er zijn wel slechtere, zoals die van de klimaatlobby. Maar het is fout.
Want als ze dit advies opvolgen denken ze weer niet zelf na, lopen ze nog steeds met de muziek mee … betere muziek, maar toch.
We moeten in Den Haag politici hebben die zelf nadenken.
Dus er moeten andere mensen op de kieslijsten komen, wat betekent dat de kieslijsten op een andere manier moeten worden samengesteld.
’t Is een Herculesklus, da’s waar. Zoals ik al zei: hoe krijg je een olifant uit een kamer? Maar anders komen we nergens.
En dat geldt kamerbreed.
Voor de alarmistische fracties is dat duidelijk.
Maar dit geldt ook voor de niet-alarmistische partijen. Daar moeten kamerleden komen die het verhaal goed kunnen vertellen, zonder het uiten van allerlei extreme standpunten of akkefietjes die de aandacht afleiden, en afkeer inboezemen. Het verhaal moet verkocht worden. En laat die boreale samenleving of die migranten dan maar even zitten.
Alle hens aan dek nu.
En niet vanwege die EV. Maar ’t is als kroos in een vijver. Dat stel Frans en Diederik jongt aan als de konijnen. Er komen steeds meer maatregelen. Wilders moet zorgen dat ze zijn devies gaan volgen:
Eén wet er bij?
Dan twee er af!
In dit artikel gaat de schrijver ervan uit dat onze politici dom zijn.
Maar als dit nu eens niet het geval is?
Dan luidt de conclusie dat het de bedoeling is driekwart van de Nederlanders de auto uit te jagen.
Politici zijn dan niet dom maar vilein.
Op de ecomobiel beurs hoorde ik dat het batterijpakket van een Tesla model S €32.000 kost.
Daar zag ik ook vrachtwagens die rijden op waterstof en brandstofcellen.
Voordeel van waterstof is dat het geproduceerd kan worden met aanbodstroom van zon en wind.
(rendement 60..75%) Voor stroomopwekking op zeilboten en in campers is methanol te koop voor brandstofcellen.
Deze auto rijdt daar op: https://www.rolandgumpert.com/en/
Voordeel: nauwelijks aanpassingen aan pompen nodig, tanken in paar minuten om 1000km te rijden.
Tzt methanol gemaakt uit waterstof van kerncentrales. Rendement methanolproductie 40% (??)
Methanol bevat koolstof en verbranding stoot dus CO2 uit.
Hans Erren
CO2 is toch geen probleem? Behalve dan in een stedelijke omgeving. Tenzij daar meer aan gedaan wordt door filtering o.i.d.
Zie hier
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_methanol_fuel_cell
10 miljoen auto’s in heel Europa ? Lijkt mij aan de lage kant. je zal maar in Noorwegen of Zweden wonen. In de winter onder een hogedrukgebied. geen wind en geen zon, water is bevroren dus ook geen Hydro energie. Maar gelukkig waait het wel ergens anders in de EU. Volkomen onzinnig deze plannen.
Het kwartje van Frans komt er aan
https://www.ad.nl/buitenland/eu-burgers-gaan-vanaf-2027-betalen-voor-co2-uitstoot-rijden-en-wonen~a5662ce1/
Ik zit nog te wachten op het kwartje van Kok te wachten wat ik terug zou krijgen.
Kwartje? Dat is pas het begin. Is een belastingkraan eenmaal gemonteerd, dan is het daarna alleen nog maar een kwestie van verder opendraaien. Als rechtgeaarde socialist zal en moet Franz Zimmerman iedereen aan de bedelstaf brengen. Voor het eigen bestwil, selbstverständlich.
Ik heb net een foto gezien waar de hele kliek zwetend glimmend aplauszerend staat te lachen dat de nieuwe wet erdoor is.
De gewone burger zal nu officieel geslacht worden, verarmd en opgezadeld worden met onbetrouwbare energie, en gedwongen worden zijn spaarcenten op te offeren aan hun gestelde beslissingen voor een nutteloos doel.
Ik ben de hele Brusselse kliek kots moe.
Het word tijd voor veranderingen, veranderingen die tegen hun dictatuur beslissingen zijn, de wind moet uit een andere hoek weer gaan waaien.
De Endlösung van de Klimaat-Führer
Trol Verwijderd.
Trol. Verwijderd.
Nog maar eens, ook voor Guus: CO2 en methaan zijn het RESULTAAT, de symptomen van opwarming, niet de OORZAAK daarvan: de staart kwispelt ook niet met de hond !
“De meest recente wetenschappelijke inzichten laten zien dat CO2 wel een opwarmend effect heeft.” Kan iemand mij hierover recente literatuur geven?.
Fransje, omhoog gekropen over de rug van de burgers hen onderwijl vertrappend, is nog zo slecht niet hoor, tenminste om zichzelf en de daarbij behorende kliek aan domheid en stupide gedrag en uitlatingen, steeds opnieuw te voorzien van nieuwere en onzaligere maatregelen die hen voordeel en alle anderen nadeel zullen opleveren. Indien het welzijn van de burgers in het gedrang gaat komen, heb je als bestuurder afgedaan en moet men je bij het afval gaan zetten. Dan is je tijd voorbij dat je nog iets voor diezelfde burgers betekende, als dat ooit al het geval zou zijn geweest. Bij Frans was die tijd al voorbij toen hij in ons land nog rondliep als nitwit.
Sinds afgelopen oktober heb ik in mijn werkkamer van 10 m2 een airco hangen en vanochtend bij een buitentemperatuur van -10 lukt het prima om deze ruimte warm te krijgen. Indien opgewarmd is het verbruik nog 400 Watt. Beneden in de kamer hangt een zelfde airco, voor een ruimte van 50 m2 lukt het met deze kou nu net om deze op 14 graden te houden. De bestaande CV ketel is blijven hangen en is ter ondersteuning in de koude tijden. Opladen van mijn EV doe ik met goedkope stroom dankzij het urencontract.
Ik probeer me aan te passen van het zwalkend beleid van onze overheden en probeer er maar het beste er van mee te pikken.
De capaciteit van het stroomnet is geen probleem voor bovengenoemde toepassing, dat wordt het wel als men te veel windmolens en zonnepanelen voor stroom die men nergens kwijt kan.
Klimaatverandering is iets dat aan de schaduwkant kant van mijn huis voor bij gaat. Aan de zon kant is het wel warmer geworden. Vroeger was het altijd mistig in de herfst, is verdwenen, is dat klimaatverandering? Invloed CO2. De periode 1900-1940 was relatief warm, kwam dat door CO2?
Nee. Volgens mij heeft CO2 geen invloed.
Ik heb het even uitgerekend.
https://breadonthewater.co.za/2022/12/15/an-evaluation-of-the-greenhouse-effect-by-carbon-dioxide/
Dat is pas lachen metTeam de Sukkels.
https://www.pvv.nl/images/stories/NB/eu/CO2Belasting_18dec22.jpeg
UK heeft het goed bekeken. Die lieten zich niet door Brussel pakken. Nexit?
Zou mijn keuze wel zijn.
Het probleem lost zichzelf wel op aangezien de helft geen wagen meer kan kopen. Vorige week viel ik bijna van mijn stoel. Weet je nog die kleine wagens zoals Aygo, Opel Corsa, Peugeot 20x die 10.000 euro kostte? Deze kosten nu 16-20.000 euro. Goed nieuws voor mensen met klein pensioen, de jongeren met hun eerste job, en zowat alle onderbetaalde jobs. Een groot deel welvaart ontstaat dankzij mobiliteit. Hoe gaat men in de Tesla autofabriek produceren als het werkvolk niet in staat is om er te geraken? Met openbaar vervoer geraak je in een hyper flexibele arbeidsmarkt nergens.
Ondertussen stopt men investeringen in ICE wagens dus deze zullen enkel duurder worden. Tot de ramp zich voltrekt en het elektrisch rijden flopt. Dan kunnen we hopen dat China terug ICE wagens verkoopt aangezien wij onze auto-industrie vernietig hebben.