Door Gerard d’Olivat.
Als je zo hier onder de hoge plateaus van de Cévennes op 1000 meter hoogte op het Franse platteland woont in zo’n bijna middeleeuws dorpje met een boerderij met 28 koeien en een varken pal tegenover je, krijg je regelmatig je vrienden van het oude vaderland over de vloer. Die blijven dan een paar dagen want de reis is lang. Daar zitten ook regelmatig ‘groene Amsterdammers’ tussen, milieu en biobewust. Voor hen wel leuk, want ook mijn dorp wordt bevolkt door Franse ecolo’s – die zo’n beetje semi-autarkisch denken te leven.
Ik vind het ook wel leuk en ik ben nou niet zo’n gedreven ideologisch discussiant dus ik laat ze maar een beetje rondtobben in hun ‘wensdenken’ . Eén van hen heeft aan de wieg gestaan van het project ‘nacht voor de nacht’… dan gaan alle lichten uit ergens in provinciestadjes en dan zie je de sterrenhemel eindelijk weer eens. Dat hoeft in dit dorp niet, want om 11 uur ‘ s avonds gaat iedere dag alle straatverlichting uit en zie je geen hand voor ogen meer….
Van fossiele energie zoals gas, olie, schaliegas en zelfs uranium willen ze niet al te veel weten en wat er dan aan alternatieve over is, blijft altijd ‘ in het vage’. Toch zijn er wel verschillen want als de ‘ groene Amsterdammers’ dan bij de dorpsecolo’s op bezoek zijn geweest dan blijkt de ’eco-afstand’ tussen de middeleeuwse Cévennes en de ‘groene’ welvaartsstad toch wel erg groot.
Een moestuin toch maar even niet net als houthakken voor de winter, stront rijden of het land omploegen en achter de schapen en geiten aan hollen … Beter van niet.
En dan verder maar hopen op een beetje ‘weer’… niet te koud, niet te droog en geen rare ziektes in je fruitbomen en moestuin.
Meestal sluit ik het bezoekje hier dan af naar de koeienstal tijdens melktijd en stel dan de vraag aan die ‘milieuridders’ hoeveel diesel iedere koe hier in deze stal per jaar verbruikt. Ze weten nog net dat koeien gras eten en dan op miraculeuze wijze melk produceren, maar dat diesel daarbij een onmisbare schakel is komt meestal niet in hun stadse brein op.
Toch ‘verbruikt’ iedere koe in die kleine stal zo’n 300 liter! diesel per jaar, en voordat die melk al dan niet gepasteuriseerd of in yoghurt of toetjes vorm op uw tafel verschijnt zijn daar nog tientallen liters diesel aan toegevoegd, want de industriële processen worden nou een keer niet ingestraald via een of andere ‘star trek’ overdracht uit de era van de singulariteit. Na een paar dagen vertrekken ze dan weer opgelucht na een overdosis koeien, primitiviteit en platteland, die ‘groene Amsterdammers’ in hun Volvo’s of hybride SUV’s.
Het heeft iets diep tragisch om te zien hoe die ‘groene Amsterdammers zonder olie binnen veertien dagen dood zouden zijn, toch oproepen om olie – en fossiele brandstoffen in het algemeen – onmiddellijk af te bouwen of zelfs te verbieden. De harde realiteit is echter dat elk aspect van hun moderne leven – zelfs voor mijn dorpsecolo’s die in de marge leven – afhankelijk is van olie … en niet zomaar olie. Het werkpaard achter de moderne, hi-tech westerse economieën is het ruwweg 30 procent gedeelte van een gemiddeld vat olie dat diesel heet.
Kijk eens rond in de kamer waar u dit leest. Elk voorwerp dat u ziet, werd ooit vervoerd met een vrachtwagen en een groot deel ervan ook aangekomen met een schip uit Azië. Al die vrachtwagens, schepen gebruiken diesel als brandstof. Kijk eens rond de hightech woonkamers en keukens van al die ‘ Groene Amsterdammers’, naar alles wat van of met plastic/kunststof is gemaakt, of wat geverfd is. Ook hiervoor is olie nodig.
Bijna alles wat van metaal is gemaakt of metaal als component nodig heeft, begon zijn leven in de bak van een door diesel aangedreven kraan, die het als erts in een door diesel aangedreven megatransporter laadde, die het naar een door fossiele brandstoffen aangedreven verpulveraar bracht, die op zijn beurt het vermalen erts naar een door fossiele brandstoffen (kolen of gas) aangedreven smelterij bracht. Zelfs als de elektriciteit die u gebruikt om dit bericht te lezen is opgewekt met een windturbine, bent u nog steeds niet ontsnapt aan fossiele brandstoffen.
Voor de gemiddelde turbine van twee megawatt op land is zo’n 30.000 ton beton nodig – ongeveer 60 vrachtwagenladingen. Dan is er nog het staal: “Voor een turbine van 5 megawatt bedraagt het staal alleen al gemiddeld 150 ton voor de funderingen van gewapend beton. Het staal dat in de turbinebouw wordt gebruikt, bevat doorgaans ongeveer 35 gigajoule per ton.”
Het andere probleem met windturbines is dat ze meestal op zee of zoals hier in Frankrijk in afgelegen gebieden staan, zodat het transport van de onderdelen van de fabriek naar het windmolenpark duizenden kilometers vergt. En dan zijn er nog de duizenden kilometers koperen en aluminium kabels om ze weer aan te sluiten op de stedelijke centra die de elektriciteit nodig hebben … en dat allemaal gemaakt en vervoerd met fossiele brandstoffen.
Zelfs alle steenkoolproductie van vandaag is afhankelijk van machines die op diesel werken. De tijd dat stoomkracht – in combinatie met dierlijke en menselijke arbeid – ons kon voorzien van alle kolen die we nodig hadden, eindigde in het tweede decennium van de twintigste eeuw. Kolen (en gas) die sindsdien zijn geproduceerd, zijn steeds afhankelijker geworden van een gestage aanvoer van goedkope diesel. China heeft in 2002 meer kolen verbrand dan Groot-Brittannië sinds het begin van de industriële revolutie. En als het dat niet had gedaan, zouden de importen waarvan wij afhankelijk zijn – ironisch genoeg inclusief windturbines, zonnepanelen en nucleaire componenten – gewoon niet zijn geproduceerd. Simpel gezegd, zonder olie – en vooral diesel – zijn we klaar.
Dus kunnen we en inclusief onze ‘groene Amsterdammers’ ons gelukkig prijzen dat er nog genoeg olie te winnen is… toch? Nou, toch schuilt hier wel degelijk een addertje onder het gras.
Hoewel sommige schattingen beweren dat er evenveel olie onder de grond zit als alle olie die we tot nu toe hebben verbruikt, zal het grootste deel ervan nooit het daglicht zien. Dat komt omdat alle grote, gemakkelijk te winnen olievelden ontdekt zijn en de meeste daarvan uitgeput raken. De resterende velden zijn meestal klein en liggen vaak op moeilijke plaatsen – zoals de Noordpool of het noordoosten van de Atlantische Oceaan waar de winningskosten in veel gevallen hoger zijn dan de prijs waarvoor de olie kan worden verkocht.
Nu we sinds ruim en jaar, de zomer van 2021, terecht zijn gekomen in een ‘energiecrisis’ was u getuige van de recente pieken in de olieprijs, die op een gegeven moment, wat ze de ‘psychologische’ grens van 100 dollar per vat overschreed. Daar zit feitelijk weinig ‘psychologisch’ aan. Het is een dermate hoog bedrag dat alle alarmbellen direct af gaan. De inflatie stijgt direct tot ongekende hoogtes omdat de kosten van energie nou een keer door alle kieren en gaten naar binnen komen en de ‘wereld’ al snel in een recessiemodus terecht komt, wat de economen ook beweren en aan welke ‘rente handel’ ze ook trekken.
Maar voor de meesten van ons komt het besef pas als we aan de pomp tanken of als we steeds hogere prijzen moeten betalen voor alles wat op een vrachtwagen aankomt. De meeste mensen geloven de simpelmans verklaringen van de gevestigde media dat het allemaal de schuld van Poetin is. Als dat waar zou zijn, is Poetin de moderne Doctor Who, want het zou een reis in de tijd vergen om na een oorlog die in februari 2022 uitbrak, de prijzen te laten pieken in september 2021.
Net als in bij veel energievraagstukken worden ons gouden en goedkope energie bergen beloofd, waarbij alles oplosbaar is. Dat is zeker waar het het uitfaseren van fossiele energie en met name diesel betreft een uiterst bedenkelijke zaak omdat ze ieder werkelijk inzicht vertroebelen.
Er zijn verschillende oorzaken voor de problemen die er met diesel zijn. De eerste gaat terug tot het begin van de jaren negentig, waarin de dieselmotoren in auto’s een enorme groei doormaakte omdat ze energie-efficiënter zijn dan benzineauto’s. Het probleem was dat de bestaande olieraffinage-infrastructuur de groei van de vraag naar diesel niet aankon. Herstructurering van de bestaande infrastructuur zou miljarden kosten. Het ontwikkelen van nieuwe infrastructuur zou nog duurder zijn. Bovendien met een groeiend milieuverzet wilden maar weinig politici het risico nemen om deze noodzakelijke investeringen door te zetten. De oplossing werd gevonden in het verplaatsen van het dieselprobleem naar Rusland. Wat kon er mis gaan?
Het tweede probleem is de verschillende kwaliteit van de olie zelf. Aan de ene kant van het spectrum ‘tightoil’, lichte schalieolie, aan de andere kant de teerzandolie die meer op asfalt lijkt dan op iets wat je in je auto zou willen stoppen. Verschillende raffinaderijen en afnemers in de wereld hebben hun eigen soort olie nodig, zodat zelfs netto-exporterende landen als de VS een deel van de olie die zij nodig hebben, moeten invoeren. De Amerikaanse olieraffinaderijen moeten bijvoorbeeld zwaardere olie invoeren om diesel te raffineren.
Het derde probleem is dat de wereldwijde olieproductie, zowel wat betreft de conventionele olie als de onconventionele schaliegas, teerzand en diepzee ‘zout olie’ eind 2018 een piek bereikte. Vandaag produceren we ongeveer vijf miljoen vaten per dag minder dan eind 2018.
Dat zou op zich de prijzen hebben doen stijgen, Maar door de Covid-lockdowns viel de wereldeconomie stil, werden handelslijnen verstoord en werd het gevaar van een recessie weggemasseerd door enorme steunbedragen van overheden in de EU en de VS die zich dat konden veroorloven. In plaats van het juiste prijssignaal af te geven – hogere olieprijzen – creëerden de lockdowns het tegenovergestelde; olie die zo goedkoop werd dat er zelfs kort een negatieve prijs gold.
Iedereen in de olie-industrie, van de boorplatformen tot de raffinaderijen, reageerde daarop door de productie stil te leggen en de infrastructuur op te doeken. Ondertussen verplaatsten beleggers – die anders de stijgende prijzen als een bewijs van een goede investeringsmogelijkheid zouden hebben gezien – hun geld naar elders. Het resultaat was dat toen we uiteindelijk toestemming kregen om weer verder te gaan met ons leven, er bij lange na niet genoeg olie was om rond te gaan. En zo veranderden prijsstijgingen in prijspieken en een energietekort in een energiecrisis.
Een andere probleem waarom beleggers terughoudend waren – en zijn – om geld in de olie-industrie te steken, is dat de ‘energie technocratieën’ in de VS en de EU hebben besloten dat we het beste helemaal zonder olie kunnen. De ESG-beleggingsregels maakt het voor de olie-industrie sowieso moeilijker om investeringen aan te trekken.
Maar het grotere probleem is dat het rendement van investeringen meestal op lange termijn is. Als iemand bijvoorbeeld zo dom zou zijn om de miljarden uit te trekken voor de bouw van nieuwe dieselraffinaderijen in de VS of de EU, kan het tien of twintig jaar duren voordat de vruchten daarvan worden geplukt. Maar aangezien de regeringen in de EU in hun krankzinnige ‘wijsheid’ hebben besloten dat zij over slechts acht jaar voertuigen met verbrandingsmotoren zullen verbieden en over achtentwintig jaar fossiele brandstoffen volledig zullen hebben uitgebannen kijkt iedereen wel uit met investeren.
De neoklassieke “foute” economische theorie stelt dat stijgende prijzen bij schaarste de concurrentie stimuleren. Nieuwe investeringen moeten dan automatisch de productie stimuleren en het aanbod weer in evenwicht brengen met de vraag. Wanneer dit gebeurt, zullen de prijzen weer dalen. Maar dit is niet wat er gebeurt. Er is geen interesse bij investeerders of degenen die al kapitaal in de olie-industrie hebben gestoken om nieuwe productie en nieuwe infrastructuur te ontwikkelen. Gezien de gedwongen mars naar de netto nul-utopie is het logischer om iemand anders de tekorten te laten opvangen en alleen maar te profiteren van de vruchten van de hogere prijzen zolang ze duren.
De Goldman Sachs Group waarschuwde in een nota aan klanten….”Onderinvestering in de brandstofproductiecapaciteit van het land, verergerd door sluitingen en onderbrekingen van raffinaderijen, leidt tot een tekort aan geraffineerde producten, vooral diesel, waarvan de voorraden op ‘ongekend lage niveau’s liggen,’ aldus de bank… Omdat er volgens hen een structureel tekort aan diesel en benzine is, verhoogde Goldman haar prijsverwachting voor benzine en diesel volgend jaar naar respectievelijk $4,32 en $5,34 per gallon, van $3,99 en $5,07.
Het recente besluit van de G7 om een prijsplafond op te leggen voor Russische diesel zal het probleem alleen maar verergeren. Hoewel de hogere prijzen in theorie tot een investeringsgolf zouden moeten leiden, meldt Irina Slav van OilPrice:
“Deze investeringsgolf moet echter nog werkelijkheid worden. Intussen blijft de vraag naar brandstof groot, met een tekort als gevolg. In Europa zijn er bijkomende negatieve factoren geweest, zoals de staking van Franse raffinaderijarbeiders, die het tekort erger heeft gemaakt dan het anders zou zijn geweest, en de komende geplande onderhoudsgerelateerde sluitingen van raffinaderijen. Europa koopt momenteel veel Russische diesel om het tekort aan te vullen, maar dit zal in februari moeten ophouden wanneer het embargo op Russische brandstoffen ingaat, waardoor de toch al gecompliceerde situatie met betrekking tot de levering van middendistillaten nog wordt verergerd”.
Het ‘ dieselprobleem’ staat bij de meeste mensen niet op de radar, omdat we nog steeds bekomen zijn van de torenhoge stijgingen van de gasprijzen die, omdat veel landen waaronder Nederland afhankelijk zijn van gas voor elektriciteit en meststoffen, de belangrijkste oorzaak zijn van de prijsstijgingen. Maar op langere termijn zal een groeiend tekort aan diesel veel schadelijker zijn en tot nu toe lijken de technocratie, de gevestigde media en het grote publiek niet te beseffen dat we zonder een serieuze koersverandering ten onder gaan.
Dat is de echte ironie – de Just Stop Oil actiegroep hoeft geen soep over kunstwerken te gooien of zichzelf aan snelwegportalen vast te lijmen, omdat de politici en energietechnocraten het olietijdperk al achter zich hebben gelaten. Er is een oud gezegde uit de fabels van Aesopus (ca. 260 v’C):
“Wees voorzichtig met wat je wenst, anders komt het uit!”
De activisten en politici die pleiten voor een einde aan de fossiele brandstoffen zouden er goed aan doen de werkelijke implicaties ervan aan u en mij duidelijk te maken.
Dan kunnen er tenminste keuzes gemaakt worden, die niet gebaseerd zijn op illusies. De EU is in een destructieve neergaande spiraal van olie – of liever, diesel – terechtgekomen waar we waarschijnlijk niet meer uit zullen komen. De toekomst is geen groene techno-utopie, maar eerder een nieuw donker tijdperk. Eens kijken hoe langde de ‘groene Amsterdammers’ en bedenkers van de ‘nacht voor de nacht’ hun provinciale bedenksels nog gesubsidieerd zullen zien!
“Wees voorzichtig met wat je wenst, want anders komt het uit”…. Tenzij u natuurlijk “back to the future” als uw ideaal ziet.
***
30000 ton beton nodig staat er , als je dit deelt door 60 vrachtwagenladingen dan klopt er iets niet. Ergens een foutje ingeslopen?
Een behoorlijke beton-mixer kan ongeveer 25 tot 28 ton afhankelijk van het soort vervoeren.
Dicht bij mij aan de Maashaven lag een centrale, en iedere wagen was ook niet geschikt om zomaar het slijk in te rijden met vol geladen mixer, denk aan een oplegger, eentje wat alle wielen heeft aangedreven met dik profiel kan natuurlijk meer.
Uitstekend artikel dat geen aanvulling nodig heeft. Nou vooruit, één dan. We worden grosso modo geregeerd door dwazen. Een enkele uitzondering daargelaten.
Met instemming dit artikel gelezen.
“Wees voorzichtig met wat je wenst, want anders komt het uit”.. goed om over na te denken.
In de muziek is een mooi en onbekend nummer van Bruce Springsteen getiteld “With every wish comes a curse” ofwel iedere keer dat er ergens een wens uitkomt zal ook een vervloeking in vervulling gaan
https://www.youtube.com/watch?v=Y995k5R2yj8
De verhalen worden somberder en somberder. Het is niet voor niks dat ik schreef En troost hebben we toch allemaal nodig, nietwaar? Ik in ieder geval wel. Ik vind dat alarmisme met de dag enger worden, als water dat aan je voeten komt kabbelen …
Soms denk ik wel eens, zoals na het lezen Gerard’s bespiegelingen: ze hebben de samenleving al naar de verdommenis geholpen, we hoeven alleen het in elkaar storten nog maar af te wachten.
Wat is eigenlijk erger? Een pseudo dictator die een oorlog begint omdat de vijand (NAVO) te dicht bij zijn grenzen komt, òf een Sociaaldemocratische bureaucraat die, met behulp van z’n Liberale en Christendemocratische vrienden, een oorlog begint tegen de hele westerse samenleving, alleen omdat ie bang is voor natte voeten.
Denk daar maar eens over na … niet als je in het donker zit, maar voordat het zover is dat er, wanneer je een ongeluk overkomt, geen ambulances meer rijden … of je dochter kan niet geopereerd worden aan haar blinde darm omdat het noodaggregaat op het dak van het ziekenhuis niet voldoende spanning kan leveren voor alle noden.
Het Weihnachtsoratorium van Bach is zoveel opgewekter, vrolijker dan zijn Passionen, maar het zal toch Wir setzen uns met Tränen nieder worden, vrees ik.
In Duitsland komen rechters nog tot uiteenlopende conclusies, maar de politiek is wakker aan het worden.
Ik heb het wel 100 keer gezegd er komen rare en zware tijden.
En als ze denken dat ze alle problemen met HVO kunnen oplossen (bio-diesel) volgens hun co2 neutraal dan hebben ze een gaatje in de kop.
Trouwens waar zouden ze al dat spul vanaf moeten halen, maar TimmerFrans wil het wel zo, ik denk dat hij te vaak een natte droom krijgt.
Inderdaad Back To The Future
Herkenbaar verhaal, d’Olivat. Binnen onze kringen hebben we ook diverse aanhangers van Al Gore (vooral onder de echtgenoten), terwijl zijn alarmistisch klimaatdocudrama wetenschappelijk bewezen zo’n 40-tal bewust ongemakkelijke onwaarheden bevatte.
We moeten niet ideologisch bang gemaakt zijn, dat gas en olievoorraden opraken. In de 21ste en volgende eeuw zijn er voldoende nieuwe winbare olie en gas voorraden wereldwijd, is te lezen via Rigzone.com
Fossiele energie blijft nodig tot kernenergie met de volcontinu energiezekerheid het voldoende zeker heeft overgenomen.
Daarna blijven fossiele grondstoffen onmisbaar nodig voor de chemische, pharma, voedsel en kunststoffen industrie sectoren, die onze huidige welstand verzekeren.
Rigzone.com biedt dagelijkse nieuwsberichten en overzicht van de nieuwste olie en gas vondsten, want de exploratie gaat gelukkig wereldwijd onverminderd door.
In 2021 werden ca. 150 nieuwe winbare olie-/gasvelden gevonden, zo meldde Rigzone.com. De jaren ervoor zelfde aantallen nieuwe fossiele bronnen, zoals ook al decennia het geval is.
Afgelopen week:
Perenco Hits Oil At Tchnem Well In Congo
Wednesday, November 30, 2022Perenco Congo has struck oil at the Tchnem1-01 well in the Tchibeli North East prospect on the PNGF Sud license, in Congo.
Aramco Discovers 2 New Unconventional Gas Fields
Friday, December 02, 2022Saudi Aramco has discovered two new unconventional natural gas fields in the eastern region
Ook Shell boorde succesvol naar nieuwe olie en gasvelden in 2021/2022 volgens Ritzens.com. Shell is nog voor 95% fossiel wereldwijd gelukkig.
https://www.rigzone.com/news/
Kijk eens naar de tienduizenden volle zeecontainers die dagen staan te wachten om vanuit de zeehavens vervoerd te worden. Vraag en aanbod staat helemaal vast. Gemiddeld staan containers nu 11 dagen op vervoer te wachten wat vroeger niet meer dan een dag was.
Allemaal gecreëerde tekorten.
De stadsmensen produceren geen voedsel, energie of industriële producten. Ze produceren slechts waanideeën.
Ze zijn het einde van de evolutie. Na hen is er geen mensheid meer op planeet aarde.
” vaak op moeilijke plaatsen – zoals de Noordpool ”
ik kijk tegenwoordig veel films om geen tv meer te hoeven kijken en zo te voorkomen dat ik word gehersenspoeld .
Een tijdje geleden alweer keek ik een documentaire over ‘meten’ . Het eerste item ging over hoe men ooit Frankrijk ‘in kaart’ had gebracht met een ‘meter’ en driehoeksmetingen. Het eerste land ter wereld als ik me goed herinner. Het project nam maar liefst 112 jaar in beslag.
Aan het eind ging het over moderne metingen met satellieten en dáárbij ging het vooral over het Russische gedeelte van de Noordpool waar zich hoeveelheden olie en gas zouden bevinden die vele malen de huidige voorraden zouden overtreffen.
Maar ja, Europa en de G7 hebben besloten dat ze geen olie en gas van Rusland meer wensen te kopen om daarmee kennelijk de eigen onderdanen te kunnen straffen met hoge energierekeningen. ( geopolitieke spelletjes )
De beschikbaarheid van olie en gas is geen probleem, net zo min als voedsel. Het is zijn de machinaties erachter die schaarste en hoge prijzen veroorzaken. ( zoals altijd al in de geschiedenis )
De energietarieven werden en worden kunstmatig opgehoogd met als doel: ‘De- industrialisatie’ . ( zie artikel ) De dag dat het bericht komt van Tata steel dat ze de Hoogovens in IJmuiden gaan sluiten, wordt met elke aanval in de media – gisteren weer een – groter. Op die dag zullen de Groene Amsterdammers juichen en dat zijn ze bijna allemaal ( enkele dagen geleden gaf ik een lijstje van alleen al de aanhangers van het groene voedselbos )
voor de volledigheid nog eens ; de economie is voor 100 % gebaseerd op het verbranden van fossiele brandstoffen. Juist de economie van de energietransitie . Om de economie van de energietransitie aan te zwengelen zouden juist massale investeringen in nieuwe fossiel bronnen noodzakelijk zijn .
https://bureaulesswatts.nl/de-petten-van-shell/
Gerard,
Een uitstekend artikel dat alle aandacht verdient. De nadruk op diesel is misschien wat te groot en het economisch aspect van schaarste en dalende ERoEI wat onderbelicht maar het artikel schetst prima de huidige situatie en de destructieve effecten van de groen gedrevenen.
Trouwens niet alleen de wereldredders zouden dit eens tot hun hersenen moeten laten doordringen maar ook hier op deze site maakt men zich nog te vaak druk om futiliteiten en streling van ego.
Mvg
Ik vraag mij steeds vaker af wat erger is? – Of die angsthazen en deugkneuzen die zeker weten dat en in welke mate de mensheid door verbranden fossiel het klimaatsysteem verstoort terwijl kennis over de vele processen die klimaat sturen nog nauwelijks bekend of begrepen zijn – of die lieden die dit tegenspreken of ter discussie stellen maar verder dan blind zijn voor de werkelijke problemen die aantoonbaar te maken hebben met toenemende schaarste aan voor ons huidig leven zo belangrijke grondstoffen.
Schaarste wordt niet gecreëerd maar is structureel van aard gekoppeld aan ons economisch financieel handelen. Schaarste verstoort het vraag-aanbod mechanisme dat grote fluctuaties van prijzen moet vermijden. Fluctuaties die gezien ‘gevoeligheid’ economisch systeem niet gewenst worden.
Nogmaals er is een levensgroot verschil tussen schaarste en een tijdelijk en al dan niet gecreëerd te laag aanbod.
Wanneer u zich afvraagt hoe het toch in ’s Hemelsnaam mogelijk is dat wij binnen acht jaar geen diesel meer in onze vrachtauto’s zullen verstoken, dan helpt het misschien om eens aan het scheppingsverhaal te denken (Genesis). Voordat hij ging rusten schiep God binnen zes dagen de hele wereld, inclusief de mens en hij zag dat het goed was. (Matthijs van Nieuwkerk was nog niet geboren)
Welnu, lezer, het is gewoon een kwestie van ‘substitutie’. Vul nu voor ‘God’ eens de naam ‘Frans Timmermans’ in. Dan gebeurt er toch iets wonderlijks met je?
Bij mij wel, zelfs al vóór het eredoctoraat van kanjers zoals hij en Marc van Ranst wist ik het al en leef ik in grote vrede..
Troubadour,
Als ik aan Timmermans denk, denk ik aan een andere grote naam.
Deze week werd ik geconfronteerd met een gedicht van Percy Bysshe Shelley over de vergankelijkheid die volgt op hoogmoedswaanzin … altijd weer!
Een soortgelijk gedicht heeft Horace Smith ons nagelaten. Dat gedicht, een sonnet, laat ik hieronder volgen, je zou kunnen zeggen parafraserend, maar het enige dat ik vervangen heb is London door Brussels.
In Egypt’s sandy silence, all alone,
Stands a gigantic Leg, which far off throws
The only shadow that the Desart knows:
“I am great OZYMANDIAS,” saith the stone,
“The King of Kings; this mighty City shows
“The wonders of my hand.”— The City’s gone,
Nought but the Leg remaining to disclose
The site of this forgotten Babylon.
We wonder,—and some Hunter may express
Wonder like ours, when thro’ the wilderness
Where Brussels stood, holding the Wolf in chace,
He meets some fragment huge, and stops to guess
What powerful but unrecorded race
Once dwelt in that annihilated place
Alles, maar dan ook zo ongeveer alles wat je om je heen ziet of wat je aanraakt, is door mensen gemaakt. Uiteraard ‘maakt’ Moeder Natuur ook veel. Zonder de aanwezigheid van mensen groeit het gras, de bomen en planten dieren zich gewoon voort. Over de gigantische klimaatsveranderingen van voor de de tijd dat de mens bestond, maakte niemand zich druk. Er was namelijk niemand die zich druk kon maken.
Maar nu is echter ieder voorwerp wat we hebben, gemaakt door mensen. Alles, maar dan ook alles wat we hebben komt uit of van de aarde. Het meeste komt er echter niet vanzelf uit de aarde naar ons toe. Het komt niet uit zichzelf op ons bord, in ons huis of aan ons lichaam. Nee, om het te krijgen, moeten we moeite doen. Veel moeite, zware inspanning moeten we vaak leveren. Het kost energie. Vaak veel energie. Hoe meer energie nodig is om iets te maken, hoe meer de maker er voor terug wil hebben. De energie die hij in het product heeft gestoken, wil hij terug verdienen. Een bronzen zwaard kostte lang geleden veel energie om te maken. Daarom wilde de maker er bijvoorbeeld 1000 kg uien voor terug hebben, of een paar gouden munten. Beide producten kostten namelijk evenveel moeite als een bronzen zwaard. Later vonden we het geld uit, zodat het ruilen van goederen makkelijker werd.
Kortom: De kostprijs van een product is veelal maatgevend voor de hoeveelheid energie die er in is gestoken om het te maken.
Het verhaal over kostprijs wordt troebeler op het moment dat er winstmarges berekend worden. Nog vager wordt het wanneer er allerlei belastingen, heffingen en accijnzen over heen komen. Belastingen dienen om de staatskas te spekken, zodat de regering dingen kan doen in het algemeen belang. Dat zijn belangrijke zaken zoals veiligheid, onderwijs, mondkapjes, injecties, oorlog voeren, ongebreideld mensen importeren die weinig bijdragen aan productie van goederen en geld weggeven aan subsidieparasieten. Veel producten worden dan ‘gratis’ verstrekt, maar de gemiddeld domme ambtenaar begrijpt niet goed dat ‘gratis’ is anders is dan ‘zonder kosten’. En zoals hierboven reeds uitgelegd, kost zo ongeveer alles energie en is dus niks zonder kosten.
Maar goed. Als jezelf niks of te weinig produceert, heb je niks/te weinig om te ruilen tegen spullen die een ander wel produceert. Van onze wens om te de-industrialiseren en te ont-boeren, zal onze natuur ien de biodiversiteit sprongsgewijs verbeteren. Ongetwijfeld. Je ziet het nu al: Schurft rukt op. (De biodiversiteitsgelovige die beweert dat schurft minder belangrijk is dan de wolf, is een stom rund. De schurftmijt is tenslotte net zo’n prachtig dier als de wolf.)
Het enige dat Nederland onder de ontzielde leiding van Rutte IV en Democratten66 nu op grote schaal nog willen exporteren zijn ethiek, mensenrechten, moraal en woke standpunten. Die kan je echter niet eten, en de rest van de wereld zit er niet op te wachten. Hoe lang zal het duren tot het besef doordringt, dat landbouwgronden niet vernietigd mogen worden om neppe natuur te redden? Dat alles moeite, dus energie kost en dat die energie ergens vandaan moet komen? Dat je studieboeken zijn vervaardigd met behulp van olie? Ik vrees met grote vrezen…
Uitermate goed artikel overigens. Dit soort bijdragen worden zeer gewaardeerd.
Ik denk dat ze in NL voor een generatie vergeten hebben om de kinderen te leren waar het voedsel vandaan komt.
Ze denken gewoon dat het allemaal in de supermarkt gemaakt wordt.
Het is angstwekkend wat ze met de boeren in NL doen.
Wát een verhaal. Mooi en lelijk tegelijk.
Mooi omdat het me raakt hoe normale mensen in zo een gehucht leven. Maar lelijk door het contrast met de mensen uit de stad.
Maar wat ik het naarste vind, zijn de verkeerde conclusies over de daders die voor dit alles verantwoordelijk zijn getrokken worden.
Niet dat het mij wat verder doet, iedereen praat immers naar wat die weet, vooral op politiek gebied.
Wanneer een probleem niet juist geanalyseerd is, wanneer de argumenten niet nog juist geformuleerd zijn, dan is het probleem zo niet op te lossen.
Nog vergeten:
Wát een mooie foto’s zeg!
Echt bijzonder. Het verhaal wordt er zo prachtig van.
En die olie? Tja, het is natuurlijk een zegen, mits wijs gebruikt natuurlijk.
Prima stuk.
Die groene Amsterdammers zouden geen 14 dagen overleven. Inderdaad. En ook ik niet. Maar het verschil tussen mij en hullie is dat ik die trein zie aankomen en zij niet zullen weten wat ze geraakt heeft. Misschien toch is onnozelheid een zegen?
In huidige geschiedenis herdenking en ook TV-docu ‘Rampjaar 1672’ is een van de issues het verschil en tegenstellingen tussen het Westen / de Grote Steden in Nederland en het Oosten en Noorden, dat zich ondergeschikt voelt en geknecht door de Amsterdamse en Haagse regentenkliek en hun stedelijke dominantie.
Opvallend is, dat 350 jaar later dat nog steeds een algemeen gevoelen is in het land Noord en Oost van de Ijssel.
Het verstedelijkte deel van Nederland dat weinig tot geen produceert, de meeste zorg / diensten en subsidies absorbeert en hun natuurbeleving baseert op hun balkonnetje-ervaring 2 hoog achter heeft in meerderheid stem in het opruimen van de eeuwenlange voedselproducerende boerenstand in het land Noord en Oost van de Ijssel. Het is de ‘Amsterdamse ziekte’ ofwel GroenLinks en D66 politiek, die ons Nederland en met name het noorden en oosten kapot willen maken.
Er moet meer natuur in Nederland komen van deze in meerderheid balkon bewoners in hun ongezonde steden. Een hoge snelheidslijn naar Assen – Groningen – Leeuwarden kan er niet af ook niet nadat de gasbel was opgezogen.
Opvallende gelijkenis met heden toch na 350 jaar.