Van een onzer correspondenten.
Zelfbenoemde kwaliteitskrant NRC kon het weer niet laten. Bij een keurige boekbespreking eergisteren werd toch eerst weer de bekende catastrofe-catechismus opgedreund:
‘Droogte, hittegolven, bosbranden, overstromingen, verdrinkende eilandstaten: de gevolgen van klimaatverandering lijken ingrijpend genoeg om miljoenen mensen op de vlucht te drijven. Klimaatmigratie wordt mogelijk een van de meest ingrijpende effecten van wat steeds vaker de klimaatcrisis wordt genoemd. Het is ook een onderwerp dat met veel onzekerheden en angsten is omgeven. Worden grote delen van de wereld werkelijk onbewoonbaar? Over hoeveel mensen gaat het?’
Wie had gedacht dat het er nooit van zou komen dat alle Europese burgers CO2-belastingen moeten betalen, heeft ongelijk gekregen.
Een van de auteurs vindt dat de komende massale volksverhuizing ‘legaal, georganiseerd, gepland en veilig’ moet zijn. Zij bepleit een internationaal agentschap van de Verenigde Naties dat de medewerking kan afdwingen van de eigen lid- staten. Ondertussen zal met geo-engineering de temperatuur van de aarde worden beïnvloed, verwacht de schrijfster.
Het gaat om de veiligheid van nomaden die op de vlucht gaan voor klimaatverandering. Pikant is dat de beide auteurs de oplossing van een klimaatpaspoort propageren.
Twee jaar geleden pleitten Die Grünen al voor het geven van een Duits paspoort – en dus daarmee toegang tot de hele Europese Unie – voor alle klimaatvluchtelingen. Het voorstel werd weggehoond maar een onderhuids sentiment blijft en steekt nu en dan de kop weer op.
Een van de twee besproken auteurs, Dr. Kira Vinke van het instituut voor onderzoek naar klimaatverandering in Potsdam, heeft een blauwdruk klaar voor een speciaal document in het kader van een het zogeheten Nansen-passport, waarmee mensen die ontheemd zijn vanwege klimaatverandering makkelijker kunnen wonen en werken in landen die grotendeels verantwoordelijk zijn voor de mondiale CO2-uitstoot. Het klimaatpaspoort zou het voor mensen mogelijk maken om aanspraak te maken op een nieuw thuis.
Het lijkt nu nog allemaal ver weg. Maar als mainstream media in groteske taal dit soort sentimenten blijven voeden, zal het ergens politiek landen. Wie had gedacht dat het er nooit van zou komen dat alle Europese burgers een CO2 belastingen moeten betalen, heeft ongelijk gekregen.
NRC als vanouds:
‘Het is de vraag of het geweldige aanpassingsvermogen dat mensen in allerlei klimaten hebben getoond is opgewassen tegen de desastreuze veranderingen die kunnen komen.’
***
***
Miljoenen klimaat vluchtelingen zijn in beweging gekomen. In de usa arriveren nu 2000 vluchtelingen per dag die de hitte in zuid en midden Amerika ontvluchten op zoek naar de kou.
https://www.trouw.nl/buitenland/catastrofe-dreigt-in-texas-ook-bij-8-waden-migranten-door-de-rivier-om-de-vs-binnen-te-komen~b78e03f6/
Eab, je moet opletten met je sarcasme.
Velen hier zullen geloven dat het echt klimaatvluchtelingen zijn en geen economische gelukszoekers.
Nee, vooral doorgaan. De ironie spat er vaak van af maar hopelijk zet, enkele fanatici daargelaten, het tot nadenken aan (oei germanisme weer)
https://ejbron.wordpress.com/2022/12/24/klimaatwetenschapper-niet-de-klimaatverandering-doodt-mensen-maar-de-klimaatpolitiek/
Alles word in het werk gesteld voor verarming en vorming van een Europese Dictatuur, zolang de burger al deze onzin blijft slikken.
Deze onzin ontploft binnenkort met een grote klap. Dag EU.
De enige desastreuze verandering is de ideologie die door dit soort media wordt verspreidt. En nog erger, dat mensen het ook nog gaan geloven.
Vrolijk kerstfeest!!! Nog wel, mag straks. i.v.m. CO2. niet meer.
Kijk eens aan die deugertjes toch, zo wil ik het zien, schijbaar snappen ze niet dat dat toestel net zo goed vliegt, of zouden ze een privé jet mogen nemen zoals TimmerFrans, geen idee.
Maar lekker in dat boemeltreintje aangedreven op 100% windenergie is ook beter dan hebben ze tenminste wat vaker pauze.
Werknemers universiteit mogen niet meer vliegen.
https://www.upinthesky.nl/2022/12/22/werknemers-universiteit-mogen-niet-meer-vliegen/
Wederom een illustratie dat er weinig vertrouwen is in het menselijk vernuft .
Zou het ooit echt te wam worden dan kunnen we toch wat parasolletjes in de ruimte ophangen?
Groot vertrouwen echter in de klimaatwetenschap, die over tientallen jaren prima narigheid kan voorspellen.
Catastrofes vinden altijd over 10 jaar plaats, dus niets om je druk over te maken :-)
Alleen de zon gaat voor niets op, voor al het overige moeten we (gaan) betalen.
Zelfs voor de zonden (zoals slavernij) van onze over-over-over-over grootouders.Dat die in mijn familiestam lotgenoten van Kniertje (Heijermans) waren doet blijkbaar niet ter zake. Evenals dat de VOC een multinational was waarvan weinigen direct profiteerden. Wie wel profiteerden waren de Afrikaanse slavenhandelaren (Fort Elmina, Ghana).
Uit de overleveringen leerde ik wat het betekent om een horige of afhankelijke te zijn.. Mijn grootvader bekritiseerde zijn broodheer, de reder en werd ontslagen. Met als gevolg geen geld, geen eten, geen kleding. Het gezin werd verstoten door de besloten gemeenschap. Datzelfde vissersleven maakte ik in 1965 zelf een half jaar mee, toen er geld nodig was om mijn studie te bekostigen. Hoezo gratis.
De daaop volgende dienstplicht bleek ook onvervalste slavernij, zelfs als officier ( http://www.burgercomitenl.nl )
Om nu de woke waanzin te zien, met uitgelokte oorlogen, de afbraak van democratie (referenda, censuur), de 44 artificiële crisissen, desinformatie, lastenverhogingen, verboden en hogere boetes (zoals ON), vooralsnog culminerend in belastingen voor lucht.
De zon is nog gratis, hoewel mijn zonnepanelen dat zeker niet zijn. Het opruimen daarvan over 10 jaar, dat wordt nog een dingetje. Een tipping point.
Het paspoort is een reisdocument dat aleen aan een rechtssubjet, een mens, het recht heeft zich te verplaatsen over nationale grenzen en dit rechtssubject binnen de de lidstaten van de Europese Unie het recht geeft zich vrij te kunnen verplaatsen zolang dit rechtsubject zich onderworen acht aan de van toepassing zijnde nationale regels.
Maar de werking van dit reisdocument is beperkt tot mensen, individuen, terwijl voor de verplaatsing van goederen een geheel eigen administratief systeem van toepassing is. Bij de verplaatsing van materie (goederen) speelt dan het administratief systeem van de belastingdienst de hoofdrol. Hoe binnen dat systeem de afdracht van belasting verbonden aan de kooldioxide heffing en -subsidies te verwezenlijken. Niet alleen verbonden met import komend van buiten de Europese Unie, maar ook de binnenstatelijke ter voorkoing van oneerlijke concurrentie vanwege de subsidiëring van de eigen/nationake producent.
Met name van belang, nu China als grote (grootste?) speler op de globale markt van goederenhandel de grootste en toenemende hoeveelheid kooldioxide in de atmosfeer brengt.