Van een onzer correspondenten.
De helft van de elektrische autobezitters koopt geen nieuwe elektrische auto als de fiscale voordelen wegvallen. Wanneer korting op de motorrijtuigenbelasting of de lagere bijtelling voor een elektrische auto vervalt, wordt de stekkerbak weer massaal ingeruild voor een fossiele auto. Daarmee dreigen doelstellingen voor emissieloos rijden in gevaar te komen. Dit blijkt uit onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Een elektrische auto is door de batterij honderden kilo’s zwaarder dan brandstofauto’s in een vergelijkbare klasse.
Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders in de Telegraaf:
‘Wij hebben nog niet eerder gezien dat financiële overwegingen zo belangrijk waren in de keuze voor een elektrische auto’
Na 2025 stoppen de voordelen voor elektrisch rijden en zijn de kosten van motorrijtuigenbelasting en bijtelling hoger dan voor een vergelijkbare brandstofauto. Dat komt omdat de bijtelling gebaseerd is op aanschafkosten en die liggen hoger voor een elektrische auto. De motorrijtuigenbelasting is gebaseerd op gewicht. Een elektrische auto is door de batterij honderden kilo’s zwaarder dan brandstofauto’s in een vergelijkbare klasse.
De aanschafprijs van elektrische auto’s gaat wel lager worden dan die van brandstofauto’s, maar dat is nog niet in 2025, zo is de inschatting. Maar de aanschafprijs compenseert dan nog niet hogere kosten voor belastingen en bijtelling.
Elektrische rijders: Tel a.u.b het gewicht van de grote batterij niet mee.
Voor particuliere elektrische rijders is vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting de belangrijkste prikkel om te kiezen voor een stekkerauto. Als die wegvalt, zegt de helft van de particuliere elektrische rijders niet langer te kiezen voor een stekkerauto.
Voor de zakelijke automobilist is de verlaagde bijtelling verreweg de belangrijkste financiële stimulans om te kiezen voor elektrisch. Van de zakelijke leaserijders met een elektrische auto zegt maar liefst 44 procent weer te kiezen voor een model op brandstof als het bijtellingsvoordeel na 2025 afloopt.
De snelle afbouw leidt dus niet alleen tot minder nieuwe elektrische auto’s in het wagenpark, maar ook tot veel mensen die weer afhaken.
Maarten van Biezen:
‘Dan gaan we de klimaatdoelen niet halen.’
Het kabinet moet voor de zomer een besluit nemen over eventueel aanvullend klimaatbeleid. De Vereniging Elektrische Rijders stelt voor om het gewicht van de batterij niet mee te tellen bij de vaststelling van de belastingen en de bijtelling lager te houden zolang de aanschafprijs van elektrische auto’s nog boven die van fossiel aangedreven voertuigen ligt.
***
Bron hier.
***
‘Bang’ voor 1,5 graad opwarming maar wel massaal naar het zuiden om de warmte op te zoeken.
Is warmer dan toch minder erg dan kou?
Klimaatbeleid, grotere onzin heb ik nog nooit gehoord.
Kom regelmatig boven de poolcirkel met onze caravan en ook in Spanje. Maar nooit met een elektrisch ding die onze caravan niet kan trekken of om de paar honderd km moet stoppen om bij te laden. Wat een ondingen.
Ze zijn getikt hier met hun doelstellingen, wij zijn maar hele kleine jongens tegenover de rest van de wereld.
Kijk eens wat in Amerika rond rijdt, dat is nogal wat anders, 2 tot 5 liter motoren heel normaal daar.
Een vliegtuig neem je net zo makkelijk als een trein.
En die belasting zal hier we mee vallen, ze willen toch rekening rijden, dan beuren ze van een kleine auto net zoveel als van een grote.
Nederland is een peperduur land geworden, met de burgers word steeds minder rekening gehouden.
Het lijken wel afzetters aan het worden die hun buik niet volgevreten krijgen.
De weg terug naar nutsbedrijven lijkt me een zeer goed idee.
Het uiteindelijke doel van de pensioenfondsen is ook al dat geld in de groene rommel te investeren, ze zitten al jaren op die kas te broeden, evenals het hun een doorn in het oog is dat zoveel spaargeld van burgers uitstaat.
Vandaag in de krant, Limburg wil het liefst verschillende kleine kerncentrales bouwen, en de reacties zijn over het algemeen positief, naar een geschikte plaats zijn ze al aan het zoeken, grote bedrijven zoals DSM doen mee.
Zij snappen als geen ander dat we naar een behoorlijk energie tekort afstevenen als er niets fatsoenlijks voor in de plaats komt.
De Zweden gingen ons al voor.
Per 1 januari 2023 verdween een riante klimaatbonus. Dat had gevolgen volgens Mobility Sweden…
Vergeleken met januari 2022 daalde de nieuwe registraties voor E-auto’s van 5159 naar 4203 (-18.5%) en van plugin-hybride van 5363 naar 3401 (-36.6%).
Bijna niet te vinden tussen al die fantastische percentages voor nieuwe aanmeldingen de actuele percentages.
Volgens evify.se zijn onder de 7.195.630 geregistreerde auto’s in Zweden nu 331.036 (4,6%) oplaadbaar en 128.717 (1,8%) puur elektrische auto’s.
Het aandeel écht elektrische auto’s houdt gelijke tred met de échte CO2 vrije opwek. Minder dan 2% Niet slecht voor 1000 miljard!
De klimaatdoelen worden überhaupt niet gehaald. Professionals (van Twijnstra-Gudde 2020) in het ruimtelijk domein geven de haalbaarheid van de klimaatdoelen in 2030 (55% CO2-reductie) een gemiddeld cijfer van 3,5 op een schaal van 10. Verbinding met andere maatschappelijke opgaven en ‘integraal werken’ worden gezien als belangrijke succesfactoren, maar er is weinig geloof dat dit in de praktijk haalbaar is.
Factoren: Stikstof beperkingen, kosten aardmetalen, recycling issues, burgerlijke tegenstand, beperkte net-capaciteit, natuurdestructie, geluidshinder, afschaffing subsidies EV’s, verbod op f-gassen in warmtepompen, afschaffing saldering zonnepanelen, brandstof motoren niet afgeschaft, etc.
Dat krijg je met al die bestuurders die instaat zijn om een uur te kletsen maar niets concreets te zeggen hebben op een na. Tjeerd de Groot van D66 wat een onbenul is dat zou wel eens de opvolger van ons Franske kunnen worden. Alle talenten zijn er voor aanwezig hoewel Franske had nog een stapel rapporten nodig van wel twee meter om zijn geloof te verkondigen. Hij heeft helemaal niets nodig liegt het wel bij elkaar. De beminde gelovigen staan er bij te dansen op tafels.
In AD.nl groot artikel over de contraproductieve communicatie door Tjeerd de Groot, in het stikstof dossier, die bij diverse van D66 partijleden / coryfeeën onbehagen en weerstand opwekt. Lijkt erop dat zijn persoonlijke inzet richting uitgang gaat.
https://www.ad.nl/politiek/de-trukendoos-van-d66-er-tjeerd-de-groot-ontleed-over-misstanden-aan-elkaar-rijgen-en-fabeltjes-vertellen~a061ce41/
Ook leuk Scheffer.
https://www.geenstijl.nl/5169542/proest/#more
LOL
In Duitsland is nu toch ook sprake van paniek.
Gisteravond werd op NDR een natuurfilm uitgezonden, schitterend opgenomen overigens, waarin de ellende van de ijsberen werd getoond tijdens hun zomerverblijf in de Hudsonbaai.
Triest om te horen dat de populatie al met 22% is afgenomen en het zal niet beter worden.
Ik zat te steigeren op de bank.
Gelukkig werd op het einde duidelijk dat het ging om opnames die voor een deel al in 2011 werden gemaakt. De hele film is in 2013 geproduceerd.
En over wal keert schip gesproken.
De Franse EK, de Senaat, heeft de nieuwe pensioenwet goedgekeurd, dus op naar 64 jaar!!!!
Tevens wordt een einde gemaakt aan enkele speciale regimes; dat zijn aparte regelingen voor bepaalde beroepsgroepen, zoals bij de spoorwegen en de kerncentrales. Die gaan met pensioen op basis van hele oude wetten. De meest opvallende is wel de pensioenregeling voor balerina’s. Die kunnen met 47 met pensioen op basis van een wet uit ik meen 1795.
De linkse partijen en vooral de vakbonden blijven zich verzetten en hebben geroepen dat ze gemakkelijk 3 weken kunnen volhouden met staken om zo het land plat te leggen.
De meerderheid van de bevolking begint het zat te worden.
Vandaag hebben de Republikeinen een wetsvoorstel aangekondigd waarin het stakingsrecht flink aan banden wordt gelegd. Of maximaal 1 dag per week of 3 dagen achter elkaar.
Uit een opiniepeiling is gebleken dat 75% van de ondervraagden voor het inperken van het stakingsrecht is en uit een andere peiling blijkt dat 60% van de ondervraagden van mening is dat de vakbonden het niet goed doen.
Tja, en dan blijkt de beoogde nieuwe voorzitter van de meest linkse vakbond, de CGT, waarvan ongeveer 3 % van de werknemers lid is, een bewonderaar van Poetin te zijn.
Ander opvallend nieuws is dat de regering heeft voorgesteld om abortus in de Grondwet op te nemen.
De CO2 dwangbuis per land wordt steeds verder aangehaald door de EU.
Dat betekend dat landen vanzelf met debiele maatregelen gaan komen anders gaan ze dikke boetes aan de Europese Unie betalen.
Die debiele maatregelen zijn alle zaken waarmee ze CO2 reductie kunnen behalen.
Dat geldt dus ook voor bijvoorbeeld, roerstaafjes, koffiebekers, plastic zakjes voor vlees, minder km rijden naar winkels etc.
We zullen met hulp van eko globalisten prachtige staaltjes CO2 reductie meemaken, dingen waar je zelf waarschijnlijk nooit aan zult hebben gedacht.
Het gaat dezelfde kant op als het CO2 loos opwekken, zo worden er zomaar plannen gelanceerd waarin met de energie uitrekent die rivieren kunnen opwekken aan de hand van het gewicht van het water en het debiet, hoe je daar dan winst uit kan halen is niet eens meer belangrijk, voor de EU geldt CO2 reductie en als de berekening megatonnen CO reductie oplevert hangen ze desnoods drijvende waterraderen in de rivieren.
Controleren doet toch geen hond, die windmolens leveren ook bij lange na niet de CO2 reductie op van waarvan ze zijn uitgegaan.
Het worden mooie tijden voor klimaat realisten!
Kijk eens wat de EU met onze pensioenen wil.
Ja ze willen ze hebben om ook de zuidelijke landen te bedienen.
Bij cultuur onder vuur staat ook het een en ander.
Ze willen letterlijk en figuurlijk onze pensioenen stelen met Europese dwang
Ze lullen onze kinderen moeten vechten voor drinkwater, nee ze moeten straks vechten om geld en eten.
Ik overdrijf, nee zelfs rechters en ministers, Omtzigt, bv spreekt van schande dictatuur enz.
Afgelopen week reed ik door Friesland en het ,door een aardbeving getroffen, Groningen, waarbij ik het magnifieke hoofdkantoor van de Gasunie passeerde ook, waar ze druk aan het bouwen waren. Vast en zeker in verband met het feit dat de gasindustrie in Groningen binnenkort ten einde zal komen.
Onderweg kwam ik een paar ‘ tankstations’ tegen voor elektrische voertuigen , waar mensen stonden te klappertanden , terwijl hun batterijtjes werden opgeladen en ik dacht ; dan moet je toch wel helemaal van de pot gerukt zijn. Bij een ervan stonden vier busje van het bedrijf ‘ hello fresh’ , dat kennelijk niets beters te doen had te doen die dag.
Al hoofdrekenend probeerde ik te achterhalen hoeveel Ampere er wel niet door zo’n kabel zou lopen als je in een kwartier 75 kWh moest worden ‘getankt ‘ : het equivalent van ca 8 liter benzine, die je in nog geen minuut laadt, en hoeveel daarbij in warmteverliezen zou worden omgezet. ( maar ja, groene stroom is toch gratis he, zeggen ze )
Ik heb er nog nooit iets over gelezen. Misschien is er hier iemand die een rekensommetje kan maken en aantonen hoeveel energie er ‘ bespaard wordt , allen wanneer het gaat over het rijden zelf .
Mijn penlicht batterijtjes van 1000 mAh moeten al zeker 10 uur worden opgeladen en dan nog wordt de lader warm.
Overigens waren verder het aantal EV ’s op de snelweg die ik zag op de vingers van een hand te tellen.
75000Watt/400V = 187.5A bij 1 faze, zal in de praktijk wel 3 faze-gelijkrichter zijn, dus 60A/faze
@ Rien . En in een kwartier ?
De stroom “loopt” logischerwijze gedurende de gehele laadtijd en daarna uiteraard niet meer.
Eigenlijk begrijp ik de achtergrond/bedoeling van uw vraag niet
Als ik de de laadtijd niet weet kan ik slechts op basis van het aangegeven vermogen iets over de stroom zeggen. Als de laadtijd bijvoorbeeld 2 uur zou zijn dan is het vermogen 75kW/2 en is de laadtijd een kwartier dan is het vermogen 4x75kW = 300 kW.
Ik heb wel eens overwogen een elektrische auto (EV) te kopen. Mijn huidige auto rijdt 1 op 20 en is nog lang niet afgeschreven. Een liter brandstof levert 10 kWh energie. Ik gebruik 0,5 kWh per km. De EV gebruikt 0,2 kWh per km. Deze laad ik ’s nachts op. De zon schijnt dan niet, 2 van de 3 dagen waait het niet of te veel en de benodigde elektriciteit wordt geleverd door een centrale die organisch materiaal verbrandt. Olie, kolen, gas of uit de USA en Polen ingevoerde bomen. Dit heeft een rendement van 40%, dus effectief gebruikt mijn EV ook 0,5 kWh per km. Ik kan ook overdag op de snelweg tanken/laden. Een liter brandstof kost 2 Euro. Dat is 10 cent per Km. Fastned rekent 83 cent per Kwh, plus 20% die verloren gaat aan koeling bij het snelladen. De EV gebruikt dan 20 cent per Km. Ik heb besloten mijn huidige auto te houden en heb daar nog geen spijt van.
Mensen met een e-auto hebben altijd als back-up een benzine/dieselexemplaar voor of naast het huis staan. Nooit een tweede EV.
Natuurlijk tellen we de batterij mee in het gewicht. De wegen slijten sneller door Duracells op wielen. dus ook meer betalen! Graag €300 per maand voor deze rijdende accupacks.
“De aanschafprijs van elektrische auto’s gaat wel lager worden dan die van brandstofauto’s, maar dat is nog niet in 2025, zo is de inschatting.”
Ik vraag me af of dit waarheid zal worden.
Alles wat een elektrische auto tot een auto maakt , carrosserie, wielen, interieur, wijkt niet af van een brandstof-auto en hier zal dus geen schaalvoordeel behaald gaan worden.
Electromotoren worden voor allerlei toepassingen ook al in grote aantallen gemaakt.
Blijft over het accupakket en dat is het afgelopen jaar, na jaren van prijsdaling, voor het eerst duurder geworden door gestegen grondstofprijzen. De stijging was tot 2.500,- euro per auto. Door de druk op de grondstoffenmarkt zal de prijs ook daar eerder stijgen dan dalen.
(Hoewel ik eerder deze week las dat Iran claimt een grote voorraad lithium ontdekt te hebben. Het zou na Chili de tweede grootste voorraad zijn.)
Bij dit alles komt nog dat enige tijd geleden de directeur van Kia UK heeft aangegeven dat de business case voor kleine elektrische auto’s niet te maken is, zodat fabrikanten dus geen kleine, betaalbare elektrische auto’s zullen gaan maken.