Van een onzer correspondenten.
Elektrische auto’s hebben als groot voordeel dat ze veel minder onderhoud nodig hebben. Ze hebben immers geen motoren met honderden bewegende en aan slijtage onderhevige onderdelen. En ook andere reguliere onderhoudszaken zoals het verversen van olie zijn niet meer nodig. Met een elektrische auto zou je, volgens de fabrikant, pas na jaren – of na meer dan 200.000 kilometer gereden te hebben – voor het eerst de binnenkant van de dealer of een ander onderhoudsbedrijf zien. Maar in de praktijk blijkt dat toch iets minder realistisch, schrijft Business-Insider.
En zelfs als het geschetste beeld van de fabrikant wat minder positief uitkomt, is het op jaarbasis nog altijd goedkoper om in een elektrische auto te rijden, dan in een auto met verbrandingsmotor. Op het gebied van reguliere onderhoudskosten dan.
Het geschetste beeld is niet zo positief als het lijkt, want het benodigde onderhoud kost in veel gevallen meer dan vergelijkbaar onderhoud aan conventionele auto’s.
Bandenslijtage is bij EV’s vooral hoger omdat dit soort auto’s over het algemeen een hogere koppel hebben dan auto’s met verbrandingsmotoren. Samen met het hogere gewicht van elektrische auto’s zorgt dit ervoor dat er meer ‘stress’ op de band komt te staan en hij dus sneller slijt.
Banden elektrische auto zijn bijna twee keer zo duur.
Business-Insider:
‘Voor een goed voorbeeld dook Profile voor ons in de data en vergeleek de onderhoudskosten van een Hyundai Kona met benzinemotor met die van dezelfde auto, maar dan met elektrische aandrijving. Hiervoor ben je na 135.000 kilometer respectievelijk 2.120 euro en 2.885 euro kwijt. Hier zitten geen onverwachte reparatiekosten en garantiewerkzaamheden bij.’
Daarnaast komt er nog een ander veelvoorkomende, maar ongeziene ‘kwaal’ van elektrische auto’s omhoog: het onderstel van dit soort auto’s is veel gevoeliger voor problemen.
‘Je ziet steeds meer dat autofabrikanten proberen hun auto’s zo licht mogelijk te maken. En omdat er eigenlijk weinig te besparen valt op de accu en elektromotor, zie je dat ze het onderstel steeds lichter proberen te maken’,
zegt Menno Kuipers, directeur van Profile.
Door de lichtere wielophanging zijn dit soort auto’s eerder ontregeld als zij bijvoorbeeld tegen een stoeprand rijden, of veelvuldig grote hobbels of trambanen te hard nemen.
‘We zien in toenemende mate EV’s verschijnen die opnieuw uitgelijnd moeten worden, omdat ermee gereden wordt zoals we gewend zijn met normale auto’s. In een elektrische auto zou je dus eigenlijk wat voorzichtiger moeten rijden om schade aan het onderstel te voorkomen.’
Het totale kostenplaatje is nog niet duidelijk.
‘Profile doet momenteel al veel onderhoud aan elektrische auto’s. Wat wij nu zien is dat veel problemen met bijvoorbeeld de software, de elektromotoren of de accu’s, nog onder garantie vallen. Deze problemen met de elektrische auto’s zijn over het algemeen nog redelijk nieuw en worden door de dealers opgelost. Dus echt inzicht in die garantiekosten hebben we nog niet’,
zegt Kuipers.
Hij verwacht dan ook dat het beeld van lagere onderhoudskosten van elektrische auto’s in de toekomst wel iets zal bijdraaien. Zeker met de komst van goedkopere modellen, waar toch ook bespaard zal moeten worden op bijvoorbeeld het onderstel, zullen er meer onderhouds- en reparatiepunten aan het licht komen.
***
Zie voor het gehele artikel hier.
***
Gewoon afblijven van die dingen als je privé rijd.
Ze zijn trouwens straks ook geen zak meer waard en de afschrijving torenhoog.
Voor de man met weinig kilometers zal de accu nog sneller naar de noppen gaan.
Krijg je na de garantie een elektronisch probleem dan ben je de zak, accu naar de knoppen, begraaf je maar.
Een brandstof moter is altijd te repareren, veel onderdelen zijn vaak nog gebruikt in vorige modellen.
Niet over nadenken, gewoon een brandstof auto kopen dan weet je wat je hebt.
Reserve kannetje benzine mee voor het geval als, en zonder kopzorgen rijden.
Trouwens wat heb je hier ook in Nederland aan zo een snelle electrobak, je moet gewoon netjes in de rij 100 rijden.
Of een elektrische auto in het gebruik goedkoper is dan een benzinemotor valt dus nog te bezien. Het recyclen daarentegen is sowieso duurder. Die hele hype dat eclectrisch beter voor het milieu is zou eens goed onderzocht moeten worden. Vreemd overigens dat ANWB en Bovag dit niet gedaan hebben. Waarschijnlijk zegt dat al genoeg.
Het CO2 break even point tussen een Golf diesel en een e-Golf ligt op 120.000 km. Bij 200.000 km is de winst 20%. Daarna moet gerecycled worden en mijn verwachting is dat alle winst dan verdampt. Bron https://www.driven.co.nz/news/electric-cars-better-for-the-environment-than-traditional-cars-says-vw-study/
Het zoveelste project dat ondoordacht en niet goed uitgekristalliseerd op de markt der deugdzamen verschijnt.
Te snel en onder valse voorwendselen ingevoerd. Net als de windturbines die het milieu en de natuur verpesten en het landschap omvormen tot één grote elektrische energiecentrale.
En de zonnedaken die het stedenschoon verpesten onder aanvoering van onnozelaar Rotmans.
Zelfs met mijn benzineauto‘s waren de meest optredende problemen, problemen met het elektrisch systeem. Kabels die gaan corroderen. De computer van de automaat die ermee ophoudt (2000 euro) en een schakelaar van diezelfde automaat die een valse melding geeft (EXIT ONLY IN PPOS). Geschatte prijs schakelaar een tientje, maar niet verkrijgbaar dus de hele unit vervangen (1700 euro). Mazzeltje dat het hier alleen om een melding ging en die kosten bespaard kunnen worden. Uiteindelijk storingen op de CAN-bus waardoor deze crasht en richtingaanwijzers, remlichten en alarmlichten het niet meer doen. En al die tijd blijven de mechanische onderdelen gewoon naar behoren functioneren.
Dir EXIT ONLY IN PPOS is al een vreemde melding. Het zou aan moeten geven dat je de schakelaar van de automaat in P moet zetten voor je uitstapt. Het vreemde is dat als je hem niet in P zet voordat je echt uitstapt je de melding PLEASE ENGAGE P krjgt, niet die andere melding. Blijkbaar nog een stuk oude software. een ander probleem is dat hij die melding altijd gaf als je 60 km/h of sneller reed. Ik heb wel eens gevraagd of ze de software zo konden wjjzigen zodat hj die melding alleen gaf als hij langzamer dan 5 km rijdt, want geen hond stapt uit bij 60 km/h. Met die aanpassing zou je de melding nooit meer hoeven te krijgen. Dat konden ze alleen niet.
Veel moderne auo‘s hangen tegenwoordig van sofware aan elkaar waarvan de kwaliteit soms discutabel is. Een extra risico.
Een EV behoeft minder onderhoud, maar als er iets kapot is kost kijken al 1000+ euro. Al die geintegreerde electronica is een grote ellende en kost klauwen met geld. De refurbischmarkt zal floreren en men vraag de nieuwprijs voor een fixt part.
Mijn Audi A4 met sjoemeldiesel uit 2008 en 365.000km moet nu linksvoor een nieuwe homokineet. Eerste reparatie.Zelf schuld door flink tegen een stoeprand te butsen. Roetfilter zal er ook wel een keer aan te pas komen….da’s wel wat duurder.
Bij mijn vorige commentaar had ik het over semantiek . ( het is onvoorstelbaar hoe door het veranderen van de betekenis van een woordje een biljoenenmarkt kan worden gecreëerd. )
Een elektrisch voertuig een ‘auto’ noemen valt daar ook onder.
Hierbij de tekst op mijn pagina energie besparen without the hot air over de ‘elektrische auto ‘ .
3) Het elektrisch voertuig
Algemeen : een elektrisch voertuig is in alle opzichten het tegenovergestelde van ‘energie besparen’, ( net als ALLE manieren om CO2 uitstoot te verlagen )
Een elektrisch voertuig levert in de keten vele malen méér CO2 op dan een brandstofauto
Het concept van een elektrische auto is het tegenovergestelde van wat ten grondslag ligt aan het ontwerp van automobielen ( vliegtuigen en zelfs tanks ) namelijk het streven om zoveel mogelijk gewicht te besparen, teneinde het brandstofverbruik te verlagen.
Een elektrisch voertuig is wezenlijk iets anders dan een brandstofauto. Met een brandstofauto verplaatst men zich autonoom van A naar B, terwijl een elektrisch voertuig afhankelijk is van een centrale, infrastructuur en ICT. ( de werkelijke drijfveer ivm de data gedreven economie )
Miljarden afgedankte accu’s zorgen uiteindelijk voor een epische berg afval van irreversibele en vervuilende ( giftige ) stoffen en eventuele recycling vergt wederom een enorme input van fossiele energie.
4) Hoger rendement Nog nooit hebben we in de media iets gelezen over de nieuwe brandstofpomp van Bosch, waarmee het thermisch rendement van brandstofmotoren met 5 % werd verbeterd naar 50 %. ( een ware revolutie ) Daarmee is een brandstofauto zuiniger en goedkoper per km dan een elektrische auto en stoot minder CO2 uit per km. In het wegtransport: waar miljarden kilometers worden afgelegd levert het verhoogde rendement, miljoenen liters aan brandstofbesparing op. Echte besparing en echte verlaging van de CO2 uitstoot. Natuurlijk dat je daar nooit iets over hoort of leest, want het zou het einde van de elektrische auto betekenen. ( Als een autoblad- De ANWB gids- dit zou schrijven dan zou ze de deuren kunnen sluiten )
Maakt u zich geen zorgen dat u binnen 10 jaar niet in een elektrische auto rijdt . Daar zullen de TOP- economen wel voor zorgen met business -insider als marketing kanaal .
Bert.
Het concept van een elektrische auto is het tegenovergestelde van wat ten grondslag ligt aan het ontwerp van automobielen ( vliegtuigen en zelfs tanks ) namelijk het streven om zoveel mogelijk gewicht te besparen, teneinde het brandstofverbruik te verlagen.
Voor mij het belangrijkste tegenargument en dat geld ook voor het energieverbruik in het algemeen. Ons verbruik zal naar ongekende hoogtes gaan, alleen om gas te kunnen besparen. Iedereen heeft geïnvesteerd in LED lampen om energie te besparen en die straks verdrievoudigd of nog meer. De omgekeerde wereld!
Het streven naar brandstof-efficiëntie, dat 250 jaar de vooruitgang dreef, werd losgelaten en is daarom het einde van de vooruitgang, maar dat snappen mensen niet of beter ; ze lijken het niet te willen snappen .
Ik weet zeker – ook uit mijn directe omgeving – dat George & Mildred braaf een elektrisch voertuig gaan aanschaffen . Zonnepanelen hebben ze al en de warmtepomp komt eraan. Daar kan ome Bert – alias gekke henkie – niets aan veranderen, want de ANWB, de Consumenten bond , Autoweek – zelfs top Gear- en de msm, zijn hun Gids .
Mensen die het wel willen snappen , blijven natuurlijk gewoon in een brandstof auto rijden , zeker gezien het nieuwe brandstof systeem van Bosch die ze nog zuiniger maakt
Net als dat tabak en gloeilampen niet verboden kunnen worden, kan ook verkoop van ICE’s en CV niet verboden worden.
Zelf koop ik nog steeds gloeilampen die het ideaal van zuinigheid en circulariteit belichamen.
Bert. Wij hebben ons laten verleiden zoveel mogelijk LED aan te schaffen. En wat schetst onze verbazing: Er is geen echte besparing te meten. Maar hebben nog een hele kast vol met gloeilampen. Die gaan er weer in als de LED’s het opgeven. Onze oudste zoon woont in Polen, daar zijn nog steeds gloeilampen verkrijgbaar!
@ Udo tijdelijk terug van Spain ,
mijn ‘carrière ‘ in het bestrijden van waanzin begon met de introductie van de ‘spaarlamp ‘ . Toen al een semantisch fenomeen ( spaarlampen zijn energetisch en milieu- technisch een ramp ) , dat me bracht tot in de hoogste regionen van de Philips directie. Ik beschrijf dat in mijn boekje.
Gloeilampen zijn een wonder van vernuft en volledig – 100 % – recyclebaar. ( behalve het wolfraam draadje . ) en geven licht met de juiste kleurtemperatuur . TL verlichting heeft een hoge Watt – lumen verhouding en heeft zeer veel branduren , met de juiste licht – karakteristieken en kleurtemperatuur. Eveneens volledig recyclebaar en terugwinning van kwik .
In plaats daarvan kwamen armaturen met Ledlampjes icm elektronische voorschakel- apparatuur die op de afvalberg zullen belanden.
Het is illustratief dat Philips binnenkort vrijwel zeker haar laatste adem zal uitblazen – aan het apneu apparaat – dat begon als producent van gloeilampen.
En dan zeg ik : Hoogmoed komt voor de val . ( ik heb nog een mooi artikel over een oud Ingenieur bij het beroemde Natlab die vertelt hoe het verval begon toen de managers- cultuur haar intrede deed )
Met verplicht verblijven in je 15 minuten stadssegment heb je geen auto meer nodig. Bovendien zal je niets bezitten en overgeleverd zijn aan de grillen en wetten van je bovenbazen.
Moet je om een belangrijke en goedgekeurde reden weg uit je 15 minuten segment, dan wordt je opgehaald en onder camera controle door autonoom rijdend vervoer weggebracht naar je goedgekeurde bestemming.
Als je nog CO2 punten over hebt natuurlijk. 1984 in uitvoering.
Peter. Dan ben ik toch liever “six feet under”! In deze wereld wil ik echt niet meer leven.
Na een zaterdag klimaat alarm in het fd komt maandag de realiteit weer boven.
Metaal mijn bedrijven zijn somber over de toekomstige verwachtingen naar hum toe. Koper winnen wordt steeds moeilijker. Er zit steeds minder metaal in het erts en het vinden van een nieuwe mijn valt tegen. Het is al weer tien jaar geleden dat de laatste grote hoeveelheid is gevonden. Dit terwijl straks alles elektrisch moet worden en de vraag een veelvoud wordt van wat er beschikbaar is.
De volgende realiteit wordt waterstof. Over 6 jaar staat in Europa een productie capaciteit van 200 Gw volgens de EU.
De realiteit is dat de grootste unit in Europa 10 Mw is en de grootste in NL 1 Mw.
Daar zit nogal een gat tussen. Nu is er een geweldige lijst aan plannen. Realiseren is een heel ander verhaal. De enige fabriek in aanbouw is die van Shell op de maasvlakte naast de kolen centrale, je moet toch continue stroom hebben. Een van de pijnpunten zijn de kosten. Het kost honderden miljarden om alleen al te bouwen en zo lang gaat zon installatie ook weer niet mee. Subsidie is het antwoord.
Tussen dromen en daden staan natuurwetten en praktische bezwaren in de weg.
EaB
En helaas zijn de kanonnen en lopen van ander wapentuig niet van brons waaruit het koper gewonnen kan worden. Anders zou het Industrieel militair complex je daar nog aan kunnen helpen om het oorlog voeren te beperken af af te zweren. Maar ook dat zal er niet inzitten.
Mensen heben doorgaans geen idee van beschikbaarheid van materialen en de schaal van dingen. Als je bijvoorbeeld naar het zonnestelsel kijkt zie je vaak tekeningen met vrij grote bollen met een grotere bol in het centrum. In werkelijkheid heeft de aarde een doorsnede van 12000 km en is de afstand naar de zon 150.000.000 km. De afstand is grofweg een factor 13000 groter dan de diameter van de planeet.
Het hele zonnestelsel kan je weergeven door 4 zandkorrels en 4 stukjes grind op het schoolplein met een tennisbal (geel) in het centrum en waarschijnlijk is die tennisbal een golfbal.
Het accu pakket van een Tesla-S kost €32000
Een kleine botsing kan dan toch heel kostbaar zijn.
De buurman van mij had een Volvo XC90, na 2 jaar en drie maanden ging het accupakket kaduuk. Prijs: 12000 euro. Garantie 2 jaar. Gaat u maar betalen. Rechtzaak loopt nog….
Zoveel is die auto toch niet waard????
Vraag aan een brandweerman wat hij het liefste blust , een gewone of elektrische auto. Standaarduitrusting van een brandweerkorps zal een gesloten containerbak met water zijn waar de auto minimaal 24 uur onder water moet. Het beroep brandweerman wordt er niet veiliger op zo.
Je vergeet dat de brandweer voor een groot deel op vrijwilligers draait. Die stoppen er mee als het erg link wordt.
Onzinnig artikel! Is niet gepeerievjoewd door wetenschappelijke onderzoekers. Kan dus niet waar zijn.
Zo, hier haal ik modelleur effe mooi de wind uit de zeilen.
Opvallend dat bij dit soort artikelen-van-de-werkvloer het meestal oorverdovend stil blijft in de hoek van modelleurs, Willem Jans en anderen.
In Oekraïne werd in het afgelopen jaar veel schroot geproduceerd. En het gaat maar door. Het recyclen van al dat staal zal echter een financieel drama worden. Tanks en pantservoertuigen zijn namelijk heel moeilijk te recyclen. Eigenlijk loont het niet.
En als je stukken krijgt onderweg kun je niet zo maar weg gesleept worden, je moet getakeld worden op een oplegger. Even slepen naar een laadpunt is er ook niet bij. Ik verheug me alweer op de lange rijen bij de laadstations in Frankrijk, waar ik met mijn acti radius van 1200km zo voorbij rij…….
Ik meende dat elektrische auto’s bedoeld waren om energie te sparen. Waarom komen er dan (steeds meer) modellen op de markt met 400 pk en meer. Van 0 tot 100 km in 3 sec. Waar is dat voor nodig en wat heeft het met energie sparen te maken?
Dat heeft zeker een reden. Een elektrische motor kan je ook gebruiken als generator. Dat is wat gebeurt bij het regeneratief afremmen. Een een grote motor kan als generator ook veel energie terug winnen. Uiteraard begrijp ik de keerzijde van dit verhaal. Acceleratie in 3 seconden kost een hoop energie. Dat brengt me dan meer algemeen naar de plaag van verkeersdrempels waar je steeds weer voor afremt en dan weer gas geeft en daarmee gaat het verbruik weer omhoog. Veiliger…
De ‘regenerator’ maken kost energie. De techniek moet je bij optrekken extra meenemen. Dat kost extra energie.
De elektrische auto’s zijn de speeltjes van de gesubsidieerde jongens en meisjes die graag opvallen en dicht bij het vuur zitten en zich zo het beste warmen. En als het niet met brrrroem kan dan maar met rokende banden of superacceleratie.
Vreemd blijft het wel, aan aktetasje met aanhang vervoeren in een Tesla van gemiddeld 2000 kg