Door Malpaso.
Wij moeten ‘vergroenen om het klimaat te redden’. Niemand lijkt echter in de gaten te hebben wat dat gaat betekenen tot in de kleinste details van zijn leven. Ik zal hier niet ingaan op het wel of niet nodig zijn van die maatregelen, ik wil ingaan op wat deze energietransitie voor mensen gaat betekenen.
‘Proletariaat’ stamt van de Romeinse ‘prōlēs’: mensen die niets anders hadden dan hun eigen kinderen; de klasse van bezitlozen, zonder vermogen, zonder grote inkomsten; die ver onder de patriciërs stonden, die de bestuurlijke macht hadden én de welvaart. U denkt misschien dat u een aardige baan heeft, een mooi inkomen, spaargeld, misschien een huis en dat ú daar niet bij hoort, ú bent ook een soort patriciër, tenminste zo ziet u zichzelf ergens wel graag.
Dát gaat voor u veranderen, dat gaat snel voor u veranderen. Veranderingen zijn er natuurlijk steeds en altijd ging dat geleidelijk. Zo’n vaart zal dat dus niet lopen, denkt u. Als we willen zien welke vaart dat wél loopt, moeten we naar de oosterburen kijken. Een land met een regering waar ‘Groenen’ het beleid bepalen … én het dagelijks leven van steeds meer mensen. Dát is wat ook ú gaat overkomen als u lekker blijft slapen.
De Duitse groene patriciërs willen nu, om ‘het klimaat te redden’, de installatie van olie- en gasverwarming voor woningen verbieden, al in 2024. Dit betekent dat mensen elektrische warmtepompen en alles daaromheen moeten gaan aanschaffen, die veel duurder zijn dan eerdere ketels. Afgezien van de hoge kosten die daardoor ontstaan voor mensen, zijn er ook vragen over de haalbaarheid van het overschakelen van immense aantallen huishoudens op warmtepompen. Het elektriciteitsnet van Duitsland is afgelopen jaar al onder druk komen te staan; men vreest nu dat de toename van het elektriciteitsverbruik door warmtepompen en opladers voor elektrische auto’s de Duitse energie-infrastructuur zou kunnen destabiliseren. Om overbelasting te voorkomen, zijn er daarom plannen om autoriteiten op afstand controle te geven over warmtepompen en opladers van elk huishouden, zodat zij kunnen rantsoeneren indien nodig. Deze maatregel zou de regering de macht geven of burgers al dan niet hun auto’s kunnen opladen en hun huizen kunnen verwarmen. Voorstanders van de energie omschakeling zullen dat, op het eerste oog, niet zo’n probleem vinden: een versnelling van de ‘vergroening’, geweldig toch!
Wat betekent dit in de praktijk?
Wonen
De voorbije winter kregen wij al een voorproefje. We hoorden een woord: energiearmoede. Mensen met zo’n hoge energierekening dat ze deze vaak maar met moeite kunnen betalen, of helemaal niet. Steeds meer mensen hebben zo moeite om financieel rond te komen. In maart 2023 was dat opgelopen tot 60% van de huishoudens, terwijl dat enkele jaren daarvoor nog op de helft daarvan lag. Daarbovenop kwamen EU-patriciërs onlangs met het bericht dat er een CO2 belasting op álle energie komt, terwijl er sinds 2013 al allerlei heffingen en toeslagen zijn die nú al ongeveer de helft van ieders energierekening uitmaken, of meer.
Wonen is onbetaalbaar aan het worden. Naast marktwerking is een belangrijke reden dat de woningen steeds duurder worden door de opeenhoping van alle energie- en verduurzamings-maatregelen. Die worden doorberekend in woningprijzen, maar ook in huurprijzen, ook van sociale huurwoningen. Een manier om hoge energieprijzen te drukken, is verduurzamen, wordt mensen dan voorgehouden. Ja in theorie, want volgens officiële cijfers is een op de drie huishoudens niet in staat om zijn woning te verduurzamen.
Maar even terug naar die Duitse maatregel: het in 2024 verbieden van de installatie van olie- en gasverwarmingen, óns voorland. Mensen die hun verwarmingsketel moeten vervangen, kunnen die dan niet meer krijgen, ze mogen niet meer verkocht worden. Wil men het in de winter net zo warm in huis krijgen als met fossiel, dan zijn veel varianten warmtepompen waardeloos. Als men het ook bij vorst warm wil houden, dan moet men een geothermische warmtepomp nemen, met grondboringen voor leidingen en de santenkraam. Maar dan moet u uw woning ook goed isoleren, zo’n systeem krijgt het huis bij echte kou anders niet warm. Mensen met genoeg spaargeld of die al langer een huis hebben met een redelijke overwaarde kunnen dat gebruiken om een verduurzaming te financieren. Is uw hypotheek echter niet veel lager dan de marktwaarde van uw huis, dan is dat niet mogelijk. Voor alle (relatieve) starters op de woningmarkt is dat het geval, of u moet een flink bovenmodaal inkomen hebben.
Dan moet men dus óf tienduizenden euro’s spaargeld hebben of geld gaan lenen. Er zijn toch subsidieregelingen voor, niets aan de hand, toch? Een lening van € 30.000,-, wat men heel conservatief schattend kwijt is voor zo’n ‘woningverbouwing’, kost nu op zijn best al € 350 p.m. aan aflossing. Men krijgt dan nog subsidie, maar alleen als men zelf de rest ophoest. Banken kijken of u die lening kunt afbetalen. Mensen die te weinig verdienen of al veel lasten hebben, krijgen die uiteraard niet… en dus ook die subsidie niet. De subsidieregelingen zijn dus vooral voor mensen die zo’n lening kunnen afbetalen, veel spaargeld hebben of de overwaarde van hun hypotheek kunnen opnemen. Mensen die niet bij die groepen horen, kunnen dat vergeten. Dat wordt in een koud huis wonen, wat ze misschien één winter volhouden. Daarna wordt het verkocht, een huis zonder verwarming, op zijn best matig geïsoleerd en met de huidige hypotheektarieven en dalende huizenprijzen, dat zal veel opleveren… Alleen als u dat huis 30 jaar geleden gekocht heeft houdt u er geld aan over, maar dan heeft u ook genoeg overwaarde en had de verduurzaming ook kunnen betalen.
Werken
Iedere dag moeten miljóenen mensen naar hun werk en weer naar huis. In de tijd van de Covid-beperkingen was goed te zien dat ‘thuiswerken’ níet werkte en dat, ondanks alle berichtgeving in de media, de meeste beroepen helemaal niet thuis kunnen worden gedaan, omdat mensen hun werk moeten dóen in plaats van erover te vergaderen, te praten of het ‘aan te sturen’. Al die mensen op de werkvloer in ál die productiebedrijven en bedrijfjes, in de zorg, de logistiek, de bouw, de schoonmaaksector, openbaar vervoer, horeca en ga maar door. De massa van de werkende bevolking móet náár zijn werk om het te kunnen doen.
De gemiddelde Nederlander is nu een half uur onderweg om op zijn werk te komen, en een half uur om weer thuis te komen. Behalve mensen die in een stedelijke regio wonen én werken, kunnen die hun werkplek vrijwel alleen met een auto bereiken. Als men in het centrum van een stad woont en in het centrum van een andere stad werkt kan men snel met de trein. Als u woont én werkt in de stad is het openbaar vervoer snel en frequent. De overheid heeft al heel lang gestimuleerd dat bedrijfsterreinen naar randen van woongebieden werden verplaatst. Als men daar níet redelijk dichtbij woont, kan men, áls er al geregeld openbaar vervoer is, die werkplek vaak maar moeizaam of niet bereiken. Daarbij komt dat wonen in stedelijke gebieden júist voor mensen in uitvoerende beroepen die naar hun werkplek móeten vaak onbetaalbaar is geworden en die mensen gaan wonen in minder dure, minder stedelijke gebieden en naar hun werk pendelen. Het elektrisch rijden zal onbetaalbaar worden voor die meerderheid van mensen in wat men tijdens Covid nog heel terecht ‘essentiële beroepen’ noemde.
Nederland heeft 9 miljoen personenauto’s. Zelfs bij onze grote automobielorganisatie begint het door te dringen dat voor ongeveer de helft van die automobilisten elektrisch rijden onbetaalbaar gaat worden. Goedkopere nieuwe elektrische auto’s (EV’s) zijn erg klein en hebben een kleine accu. Van één nieuw model zegt de fabrikant dat men er 230 km. mee kan rijden, de praktijk is 195 km., als het koud is minder. Nieuwe EV’s met een grotere actieradius beginnen bij € 30.000, maar zijn meestal nóg duurder. Is er bij brandstofauto’s de optie om een goede tweedehands te kopen voor weinig geld, die ook nog eens járen rijdt, bij EV’s is dat anders. Tweedehands EV’s hebben een range van 200 km., bij koud weer nog minder, omdat ze een verouderde batterij hebben. Onder de € 15.000,- een goede tweedehands EV kopen: vergeet het maar. En dan is er kans dat een paar jaar later de batterij vervangen moet worden, kosten € 10.000. Een lening voor een goede tweedehands EV-auto, af te lossen in 8 jaar, kost nu € 345 p.m. En dan had u al die aflossing van € 350 voor het verduurzamen van uw woning weet u nog?
Het groene patriciërs-prijskaartje voor al deze ‘verduurzaming’ is minstens € 700,- éxtra per maand, áls u dat kunt betalen. En dan komt er nog een overheid die op afstand de controle gaat nemen over het opladen van al die elektrische auto’s en elektrische warmtepompen; om ervoor te zorgen dat het elektriciteitsnet bij pieken niet instort wegens overbelasting.
Een dagelijks praktijkvoorbeeldje
Stel u heeft het gered! U heeft de omschakeling op verwarming met warmtepomp rond gekregen, u heeft de elektrische auto. Het was een rib uit uw lijf óf u betaalt u maandelijks blauw aan aflossing, maar nu bent u een voorbeeldige klimaat-vergroener!
En dan is het een koude, bewolkte winterdag en is er weer eens een grote piekbelasting van het stroomnet. De overheid gaat preventief het opladen van ál die elektrische auto’s afschakelen. Openbare laadpalen, maar ook huishoudens die meer dan een bepaalde hoeveelheid stroom gebruiken bijgehouden door uw digitale meter, worden automatisch van het net gehaald. Als dat ’s ochtends is, kunt u, samen met véle véle anderen, uw werk niet bereiken, het halve land ligt stil, niets is bereikbaar en bedrijven maken verliezen, net als de week ervoor toen dat ook al was. Is dat ’s middags, dan kunnen dezelfde aantallen niet meer naar huis. Het openbaar vervoer kan die stortvloed aan reizigers niet aan, veel personeel ervan is ook niet aanwezig, want die konden hun werk niet bereiken. Slimmeriken die denken in een hotelletje te overnachten, hebben geen plek, want er waren er wel meer die dat dachten, en ook daar kon veel personeel het werk niet bereiken. Degenen die nog thuis zijn gekomen, merken dat ook de warmtepomp het niet doet en het huis ijskoud is. Opwarmen onder een warme douche gaat niet, het water is koud. Iets warms eten: de elektrische kookplaten en magnetron doen het ook niet.
Maar we hebben nu eenmaal ‘noodzakelijke comfort beperkingen’ nodig voor het hogere doel, zeggen de klimaat-patriciërs u. Anders stort het stroomnet in, het is overmacht, we kunnen niet anders. En het is ook niet iedere dag, het is maar een keer per week, of iets vaker, of zo…
***
Bron hier.
***
En dan is het een koude, bewolkte zomer………
Door grote hoeveelheden SO2 in de atmosfeer
Van vulkanische oorsprong
Gecombineerd met het Solar MInimum
Wie heeft er dan nog te eten?
David Dubyne weet er meer van…
https://www.brighteon.com/8c4caa2e-d924-4b67-98e3-d5898120d514
Wel, ik zie dat proletariaat wel zitten, hoor.
Het rare is, Schiphol en de critici van Schiphol niet, die zijn begaan met de mindere medemens.
Teletekst vanmorgen:
Ik begrijp niets van die maatregelen, hier dus: het verbieden van privéjets.
De rekenregel alleen al: zo’n vliegtuigje stoot maar een klein beetje CO2 uit, en maakt heel weinig lawaai, maar omdat er weinig passagiers in zitten is dat erg.
Ik zou zeggen: verbiedt de grote burgerluchtvaart, dan kunnen de rijken hun zaken blijven doen – en dan kan er nog steeds oorlog gevoerd worden – en vernietig al die grote vliegtuigen. Krijgt de Amsterdamse econoom Ewald Engelen, tevens redacteur van De Correspondent, ook zijn zin: KLM kapot.
En Kaag heeft een flinke bijdrage aan het redden van de planeet geleverd.
Nu nog even de kleine autootjes naar de schroothoop, daar zijn er ook heel veel van.
Je moet mensen ook geen kleine zuinige auto geven, maar een hummer. Die zuinige auto‘s maken dat ze er meer mee gaan rijden. Met een hummer die 1 op 1 rijdt let je wel op de kilometers.:-)
It werd duidelijk toen ik ooit in de Kolob Canyons een hummer zag staan met een echtpaar zittend in de laadbak met een fles champagne tussen zich in. Ik vroeg of dat ding niet veel zoop en dat gaven ze toe, maar ze hadden een ranch een paar mile daarvandaan en ze gebruikte hem alleen op op zaterdag hierheen te rijden.
“Privéjets veroorzaken volgens Schiphol een hogere uitstoot en meer geluidshinder per passagier.”
Een openbaar vervoer bus met 1 passagier veroorzaakt ook een hogere uitstoot en geluidshinder per passagier.
Wat een intelligente rekenwonders.
D66 wil dat ministers ook altijd met 3 in de auto gaan.
Anders gewoon wachten in de garage tot er voldoende ministers zijn.
Bovendien kan je dan ook twee chauffeurs ontslaan.
P.s. Stond in verkiezingsprogramma D66 volgens mij.
Daar hebben ze dan een patente oplossing voor. Als de mnister weer een lintje moet doorknippen gaan ze met zijn drieen. De een houdt de schaar vast en de andere twee ieder een kant van het lint.
Hoe vaak zullen er drie ministers naar een werkbezoek gaan?
Die Patriciërs stemmen op groen linkse partijen. Ze hebben geld zat en ze weten waar de potten staan. Ze laten hybride warmtepompen installeren en ze kopen elektrische auto ’s want ze lezen de volkskrant , NRC , Trouw – kortom de msm – die hun gids is . ( Maarten Keulemans, bart Verheggen, Vol in de broek en vele anderen )
Ik begon mijn ”carrière” in energie besparen met de Utrechtse energiewinkel die woningen fysiek zou isoleren. Dat was in 2009 toen een vat olie 140 dollar was, maar toen kwam wethouder Mirjam de Rijk (GL ) die het boekhoudkundig energie besparen introduceerde in Utrecht en mijn welgestelde buurmannen op het feestje pochten over de subsidies die ze hadden binnengeharkt en de Utrechtse Energiewinkel het nakijken had. ( lees de fuik )
De economie van de energietransitie ‘ is het DOMEIN van de (GL) middenklasse : HET KARTEL !!! Dat heeft alle geledingen in handen en verplicht de burger via wetten en gedwongen winkelnering tot afname van hun groene producten en diensten. Een en ander volgens het plan zoals dat lang geleden door slimme Mirjammen de Rijk werd bedacht.
En mensen braaf de fuik begonnen in te zwemmen . Mundus vult decipi, ergo decipiatur . Ik stond erbij en keek ernaar al die tijd dat in Utrecht stad niet een pand fysiek werd geisoleerd. Niet een !
Mensen die de rekening niet kunnen betalen worden gecompenseerd, zoals dat gebeurde bij de verhoging van de energieprijzen. Dat kon ook makkelijk met de biljoenen die de energiebedrijven en overheid in een klap binnenharkten daarmee. De economie van de energietransitie is er -ook- een van gefundeness fressen voor degenen die aan tafel mogen meezitten in de kleptocratie, waarin oplichting tot de hoogste vorm van ethiek en beschaving werd verheven .
In het Cartesiuskwartier kopen jonge mensen een appartement voor een paar ton zonder mogelijkheid van parkeren . Zoveel geld verdienen ze kennelijk in de groene en gelieerde bedrijven . Appartementen bij het station doen 6 ton of drie ton voor 30 vierkante meter.
Er zijn winners en loosers, maar een ding is zeker: de winners sluiten zich aan bij het kartel dat almaar verder groeit.
Gewoon allemaal belachelijk wat er hier in Europa je opgedrongen word volgens wet, het is dictatuur en niets anders.
Er ligt nog veel gas in de zee wat een jaar geleden nog als groen bestempeld werd, in Duitsland kreeg je verdomme nog 350 euro toe als je een aaneensluiting nam.
Die dictatoriale regeringen moeten bestreden worden, zeker nu er nog zat gasvoorraden zijn, maar nee ze willen ons doen geloven dat die er niet zijn met dwang.
Het gaat allemaal veel te snel.
Costa Rico heeft een heel aardig klimaat schijnt het.
a
Geld speelt geen rol in de verduurzaming. Minister de Jonge over de huizen van het gas af. Niet ieder huis kun je met een warmtepomp verwarmen. Kan niet bestaat niet. Het is alleen duurder. De zelfde minister die als antwoord op duur wonen had een rijke man te trouwen. Een prima antwoord. Neem Maxima. Zij geeft als nationaal symbool het goede voorbeeld.
Het uiteindelijke doel is “u zult NIETS bezitten én gelukkig zijn” en voorlopig loopt dat plan op schema.
Hoe lang nog voor dat de bevolking door krijgt wat daar mee bedoeld wordt?
Het heeft jaren geduurd voordat ik het door had welke agenda er speelde, tientallen jaren geleden werden we ook bedonderd maar toen waren het nog losse afspraken, het was zonder jarenlang onderzoek onmogelijk om er achter te komen of er moest iemand uit de school klappen.
Nu staat deze agenda voor iedereen online te lezen en vele vrije media hebben er al aandacht aan besteed. De gemeentes en andere openbare organisaties gooien de bevolking dood met SDG doelen die rechtstreeks uit deze agenda komen, kom op beste mensen, waar denken jullie dat het heen gaat?
Dit heeft al honderden miljarden gekost, investeringen waar de grote jongens Blackrock en Vanguard wel iets voor terug willen. De enige manier om de winst voor deze grote jongens te optimaliseren is een volledig gecontroleerd systeem van mensen en middelen om de balans tussen kosten en opbrengsten zo groot mogelijk te maken.
Dit systeem heet agenda 2030, een totale controle over elk aspect van ons leven en dat in de ruimste zin van het woord, geen opbrengsten is exit, u mag zelf bedenken wat dat betekend voor uw oude dag.
Alles zal door de overheid verdeeld worden, persoonlijk bezit zal er niet meer zijn, althans niet voor ons soort mensen. Geen auto, geen eigen woning, geen vrij reizen, 15 minuten getto’s, verplichte woonvoorziening, etc. etc.
Als je dit soort dingen zo leest (en dagelijks hoort in de media), dan begrijp ik niet dat er überhaupt nog mensen zijn die NIET op het FvD stemmen en toch lopen te mekkeren dat de bevolking dit niet wil, ze hebben er namelijk zelf voor gekozen.
Geloven jullie werkelijk dat ze dit nooit zullen doen? Dat mensen als Kaag, Rutte, Hoekstra, de Jonge, Kuipers enz. er écht voor ONS zitten?
Cornelia
De met virtueel geld opgepompte economieën en hun grote investeerders zetten de gebakken lucht nu om in grond en metalen en de burgers zullen niets bezitten en totaal afhankelijk worden van het grootkapitaal. De centen die regeren.
Frederik van Eden zei het al in zijn gedicht het lied der arme klanten: “wij zwervelingen zonder land…
Ik lees in de bijgevoegde link dat we in een ‘geld-reset’ zouden zitten. Eens in de zoveel jaar (60 – 80 jaar) wordt het geld-systeem opnieuw opgestart zodat het systeem opnieuw kan beginnen: the Grote Reset.
Zegt Claus daarom dat men niets meer zal bezitten? Spreekt hij de waarheid omdat hij zo het karma ontloopt, de schuld en de boete die de natuur in toom houdt? (Mensen zijn ook natuur, vandaar dat zij zich ook aan de wetten van de natuur (van God zeggen sommigen) moeten houden? Houden zij aan de top zich dus aan een natuurwetten zodat zij van boven; de banken, een groep, ongestraft de mensen voor de gek kunnen houden?
Stukje uit de verdere tekst:
“Fewer people though tend to know about the long cycle that seems to last about 60 to 80 years. The long cycle is what happens when you are driving the economy using a money printer and Keynesian economics. This basically means you are expanding the economy and at some point you can no longer prevent it from imploding.”.
” https://alilybit.substack.com/p/what-the-fuck-is-going-on ”
Het zou het misschien het klimaatprobleem, stikstofprobleem de corona, het gesleep met miljoenen mensen en al de andere rare fratsen verklaren.
Volgens mij is er weinig mis met niets bezitten en toch gelukkig zijn. Het vervelende is dat het waarschijnlijk wel gaat uitdraaien op niets bezitten, maar dat het geluk ver te zoeken is..
Het eerste is sowieso veel makkelijker te realiseren dan het tweede.
Hoi R,
Het gaat er volgens mij om wie er niets bezit.
Als alle mensen niets bezitten kunnen ze inderdaad gelukkig zijn. Maar als er een groep is die álles bezit, dan wordt het anders, snap je? De shareholders bezitten alles en wij kunnen van hen lenen huren pachten.
Ik geloof dat dit moeilijk te begrijpen is gelet op de weinige reacties op dit soort berichten, maar er zijn mensen die de hele wereld willen bezitten. Voor altijd.
En dat zijn niet de rijken van nu. De miljonairs of biljonairs komen ook aan de beurt, denk ik.
Een verstandige, moderne welvarende goed opgeleide samenleving investeert in kernenergie en gebruikt voorlopig, net als andere nog in opkomst zijnde landen gewoon fossiele brandstof en laat zich niets gelegen liggen aan primitieve volatiele “oplossingen”.
Verstandige mensen breken hun voorzieningen en welvaart niet af voor er een goed alternatief is.
De gekozen middelen zijn nu erger dan de kwaal. Zo die al bestaat. Het beetje opwarming is m.i. geen probleem en op de gevolgen daarvan adapteren is mogelijk én goedkoper.
Desnoods trekken zij zich terug uit de “Parijse afspreken” en uit de wurgende greep van de EU.
Of begint met andere landen uit de EU een beter alternatief met menden die iets snappen van de hoed en de rand. Die moet je nu met een lantaarntje gaan zoeken.
Dat gaat nooit gebeuren, daarom zon en wind en waterstof tegen beter weten in.
Kernenergie = plutonium = markt grotendeels in handen van oom Vladimir.
“Parijse afspreken” = “Parijse afspraken”
O, o dat gezichtsvermogen, sorry. met menden = landen
Menden is mensen bedoel je?
Samen pakken we de klimaatcrisis aan. We moeten bruggen slaan, we moeten ons verbinden en onze schouders eronder zetten en de lasten eerlijk verdelen naar draagkracht.
Blijf je eten? Ik heb voor jou een pot vers geroosterde meelwormen. Ik zelf zal dat kleine blikje daar open maken. Wat of erin zit? Ik geloof kuit van een vis of zo..
Echte natuurmensen zoeken deze wormen zelf in de natuur, wie weet vangen ze ook nog een muis of rat…
Het verhaal van Hiemstra op de voorpagina vind ik wel erg leuk
NOS-weerman Gerrit Hiemstra:
‘April was koel en nat, we hebben ruim een graad lagere temperatuur gezien dat wat gemiddeld is voor deze tijd van het jaar. Dat is best wel veel. Ik moet er wel bij zeggen dat we inmiddels een beetje gewend zijn aan een warmer klimaat, de gemiddelden gaan langzaam maar zeker mee omhoog en wij wennen er ook een beetje aan. Vorig jaar hadden we ook een redelijk koele aprilmaand en het jaar daarvoor was april extreem koud.’
Hij zegt wat hij eigenlijk absoluut niet wil zeggen. Dat leidt wel eens tot bedwateren, wel lekker warm en ideefixe bevestigend.
Een saillant detail aan de transitie plannen is dat ze een beetje totaal onhaalbaar zijn. Dit wordt ook onderhand gevoeld bij de gemeentes die in hun wanhoop het volk willen mobiliseren middels participatie. Daar is wel wat enthousiasme in de groenlinkse hoek te vinden, maar weinig technische kennis. Een hoog bestudeerde mevrouw verzekerde me eens dat er veel energie uit het Spaarnewater te halen was, dat had haar man gezegd. Het idee dat het water dan gemakkelijk kon bevriezen zette haat op tilt. Zelf ben ik er nog steeds verbaasd over een vrouw gesproken te hebben die naar haar man luistert.
“
Ik ben het niet met Hiemstra eens. Mijn moeder was op 3 mei jarig en dan stond altijd de kervel in bloei. De laatste jaren stond het meestal een paar weken eerder in bloei. Dit jaar gewoon weer op 3 mei en dat suggereert dat het weer vergelijkbaar is met zoals het niet al te lang geleden was.
Dat het een koud en nat voorjaar is. Is iets dat we vroeger ook regelmatig hadden, maar we zijn het ontwend.
Ik refereer niet graag aan de “kartelstutters” van geenstijl maar kan er ditmaal niet omheen en vermeld dit speciaal voor diegenen die de msm (geheel ten onrechte) nog een warm hart toedragen.
NL – wil ON! verbieden en media in handen van Staat en 2 Belgen – weer in Top-10 persvrijheid
https://www.geenstijl.nl/5170374/ja-van-harte/
Pjotrs Dwarsliggers Nieuwsbrief 04 05 2023 nr. 22
Waarom denkt de westerling dat hij de gang van de natuur kan veranderen?
https://2ora7.r.a.d.sendibm1.com/mk/mr/EfEWFaOMeLI5UoMAdA6jg0O-oPI4uBg0kEc9-clQIssA6pR0DR5AuSazvsXuts5sk-JxwJ5_Y0veokqnpqyIezawTZtvL24BP_mMfxQG9nK6OSj90Wwu_5r-86B3xvUiSZq1CSU6
Rien E
Je leefmilieu op ordehouden lijkt me al mooi genoeg. Maar net als Job op de mestvaalt gaan zitten en het daar nog eetbare tot me nemen en verder navelstaren is niets voor mij, Dat laat ik graag over aan bevlogen wereldverbeteraars. Je kent er vast wel enkele.
Net als het klimaat aanpassen. Voorlopig lijkt me het gespreksklimaat verbeteren al meer dan genoeg én nodig.
Laat die vlaggen voorlopig maar zo hangen…..
“Het energie proletariaat” verschijnt in de statistieken van het CBS en van het SCP onder de noemer stille armoede. Met de nadruk op “stille” omdat deze bevolkingsgroep zijn ellende niet van de daken schreeuwt. Iedereen gezellig naar de voedselbank lijkt het beleid te zijn van het huidige kabinet. Ze hebben er zelfs een minister voor armoede voor aangetrokken.
Voor 1918 bezat een aristocratische elite in Rusland alles en had de absolute macht. De bevolking bestond uit slaven, die door een kleine sub-elite van vazallen onder de duim en arm gehouden werd.
In dat kruidvat ontplofte de bom aangestoken door Lenin, gewapend met de ideeën van Marx c.s. Bezit werd afgeschaft en de macht kwam in handen van een partij-elite. De bevolking bestond uit slaven, die door een kleine sub-elite van vazallen onder de duim en arm gehouden werd.
Voor 2000 was het bezit in de Westerse landen gespreid over een enorm talrijke elite. Die was te groot om samen te overleggen en een vuist te maken. Het bezit en de invloed van een kleine handzame top-elite groeide exponentieel en procentueel veel harder dan het bezit van de rest van de bevolking.
In 2020 was scheve bezitsverdeling groot genoeg om overal de vergrote invloed van die top-elite te voelen. En de subtop en de vazallen werden op de machtsposities geplaatst.
In 2040 is alle bezit als gevolg van het verschil tussen de groei exponenten alleen nog in handen van de top. Net als de macht. En de bevolking bestaat uit slaven, die door een kleine sub-elite van vazallen onder de duim en arm gehouden wordt.
Hier is toch niets verbazingwekkends aan?
Verstandige mensen melden zich aan als aspirant vazal, bv. als ‘sustainability’ inspecteur, of communicatiemedewerker, rechter, minister of politiecommissaris.
Qua inkomen / pensioen behoren we niet tot het bedoelde proletariaat. Toch gaan wij een uitzondering maken en zullen onze 3 jaar oude gas-HR-CV-installatie niet gaan vervangen voor een (hybride-)warmtepomp als dat onverhoopt de komende 15 jaar zou plaatsvinden, gezien onze seniore leeftijd of ze zouden het gas voor de hele wijk moeten afsluiten, wat juridisch voor jaren 70 huizen onrealiseerbaar is. .
Het is namelijk zo, dat deze minster de Jonge ‘wet’ / (hybride-)warmtepomp verplicht in 2026 voor rijtjeshuizen , deze wet niet helemaal afgedicht is. Bovendien zijn en onvoldoende (hybride-)warmtepompen beschikbaar de komende jaren. Hun industrieproductie moet de komende 3 jaar (geschat) 10Xx meer opgeschaald worden. Er moet dus na 2026 een langere overgangsperiode komen.
Na 2026 is het met grote kans nog zeker een aantal jaren binnenland / mogelijk een HR-CV vanuit buitenland aan te schaffen en te installeren, en er is geen sanctie of boete gesteld daarop.
Het lijkt mij vandaag weer spoei-dag. Wie nu naar buiten kijkt kan mooi de gemaakte en de nog te maken wolken zien, ontstaan uit vliegtuigsporen.
Is dat geen geo-engeneering?
Dat viel mij ook al op omgeving Arnhem. Wolken uitsluitend gevormd door vliegtuig sporen.
Nu nabij Beilen in de gestopte trein, midden in het weiland voor koeien op het spoor, een paar vliegtuig streepjes a/d lucht. Strak blauw.
Mooi artikel. Om het krachtiger te maken zou ik wel graag bronvermelding/onderbouwing zien bij ieder statement dat over Nederland gaat. Het liefst meerdere bronnen en bij voorkeur linkjes naar sites van de rijksoverheid en nutsbedrijven.
Dan: ik ben zeker niet tegen verduurzamen (dat zal niemand tegen zijn), maar wat de NL-overheid – wellicht als meeloper van de EU – wil is met alle goede bedoelingen bij lange na niet haalbaar. Dat denk ik. Ik vraag me daarom af hoe we er over – pak ‘m beet – 10 jaar voorstaan in Nederland.
Vanaf 2026 mogen in NL geen CV-ketels meer woorden geinstalleerd. De rijksoverheidwebsite:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/05/17/hybride-warmtepomp-de-nieuwe-standaard-vanaf-2026 .
Het elektriciteitsnet in NL zit aan z’n max. Voorbeeld op de website van Liander:
https://www.liander.nl/nieuws/2023/01/19/deel-elektriciteitsnet-holland-rijnland-bereikt-maximale-capaciteit-0#:~:text=In%20navolging%20van%20andere%20gebieden,%2C%20Noordwijk%2C%20Teylingen%20en%20Voorschoten.
Nou, succes met je energiepomp-verwarming als het energienet nóg meer overbelast is door elektrische auto’s.
Bij deze zin (“plannen”) zie ik graag een bron en/of meer uitleg. Om welke plannen gaat dit? Met een slimme energiemeter kan je namelijk geen spanning in-/uitschakelen. Een meter registreert alleen: “Om overbelasting te voorkomen, zijn er daarom plannen om autoriteiten op afstand controle te geven over warmtepompen en opladers van elk huishouden, zodat zij kunnen rantsoeneren indien nodig”