Van een onzer correspondenten.

Zo’n 9 op de 10 consumenten met zonnepanelen vindt het onterecht als energiebedrijven vaste terugleveringskosten voor zonnepaneeleigenaren in rekening brengen en zijn om die reden bereid te wisselen van energieleverancier. Dit blijkt uit onderzoek van zonne-energiebedrijf Soly onder 1.643 Nederlanders.

Klanten zeer negatief

Soly liet het onderzoek uitvoeren naar aanleiding van het nieuws dat energiebedrijf Vandebron zonnepaneeleigenaren extra gaat laten betalen als ze zonne-energie terugleveren aan het stroomnet. De kosten kunnen oplopen tot 552 euro per jaar en voor zonnepaneeleigenaren die meer stroom opwekken dan ze verbruiken kan het extra nadelig uitpakken.

Bijna 85 procent van de respondenten van het Soly-onderzoek geeft aan het onterecht te vinden dat zij moeten betalen voor deze druk op het energienet. Eenzelfde aantal respondenten geeft aan zelfs te willen switchen van energieleverancier als deze lagere terugleveringskosten hanteert. Milan van der Meulen, medeoprichter van Soly, over het onderzoek:

‘Je merkt echt dat onze klanten zeer negatief zijn over deze maatregel. Uit de toelichtingen blijkt vooral dat ze het onrechtvaardig vinden dat zij deze kosten maken voor het feit dat de overheid niet op tijd het stroomnet geschikt heeft gemaakt. Ook vinden klanten het onterecht dat ze op deze wijze ‘bestraft’ worden terwijl ze actief bijdragen aan een beter milieu.’

Energie-trendwatcher en ondernemer Jan Willem Zwang over de heffing bij Vandebron:

‘(…) het is ongelofelijk, zeker voor een bedrijf dat de energietransitie wil bevorderen. Is er een fout gemaakt in de calculaties bij Vandebron, of is het bewust gedaan? Ik weet het niet. Het zal in ieder geval niet houdbaar zijn. Zo’n heffing op teruglevering mag van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zolang die niet in standaardcontracten mag worden opgenomen. Maar als het klanten netto extra geld kost, dan zal de politiek of de rechter daar vast een stokje voor gaan steken.’

***

Bronnen hier en hier.

***