Van een onzer correspondenten.
De signalen over de energietransitie in de Amerikaanse economie worden steeds somberder. Vorige week meldde de Financial Times dat bij vermogensbeheerder Vanguard de interesse voor ‘rood-groene’ beleggingen daalde naar 2% van alle beleggingsvoorstellen.
De scherpe daling van de steun van Vanguard voor ‘rood-groene’ aandeelhoudersvoorstellen volgt op soortgelijke berichten door andere grote vermogensbeheerders zoals BlackRock en State Street.
Vanguard, met $7,2 biljoen aan activa, meldde dat veel van de aandeelhoudersvoorstellen dit jaar te ver gingen. In december verliet Vanguard de belangrijkste financiële alliantie die bedrijven onder druk wil zetten om de klimaatverandering aan te pakken en stelde dat zij de kwestie liever zelf en onafhankelijk wilde aanpakken.
Vermogensbeheerder sluit zich aan bij BlackRock door het terugschroeven van de steun voor beleggingen die zij als ‘overdreven prescriptief’ beschouwt.
De afnemende steun voor ‘rood-groene’ aandeelhoudersvoorstellen heeft aanzienlijk effect: samen controleren BlackRock, State Street en Vanguard tussen de 15 en 20 procent van de meeste grote Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven vanwege hun enorme indextrackingproducten en beleggingsfondsen.
Volgens Institutional Shareholder Services, de Amerikaanse aandeelhouder-adviseur, was er dit jaar een recordaantal ESG-voorstellen in stemming gebracht. Bij veel daarvan lag de nadruk op het stellen van doelstellingen voor emissies en de beperkende financiering van fossiele brandstoffen.
Amerikaanse dealers sturen elektrische auto’s terug naar fabrikant: ‘Genoeg is genoeg.’
Ook de elektrische auto zit in zwaar weer in de VS. Daar worden zo weinig EV’s verkocht dat dealers ze terugsturen naar de fabriek. Pas als de oude voorraad is verkocht, is er weer plaats voor nieuwe elektrische auto’s. Zo ontstaat een probleem: er worden meer elektrische auto’s gebouwd dan ooit, maar tegelijk was het nog nooit zo lastig om ze te verkopen.
De belangrijkste Amerikaanse fabrikanten zijn er open over: de elektrische auto is bepaald geen succes. Ford meldde dat de afdeling die zich bezighoudt met elektrische voertuigen dit jaar 4,5 miljard dollar verlies gaat maken (4,16 miljard euro). De autofabrikant had ingecalculeerd dat het de eerste jaren een verlies moest accepteren op EV’s, maar de cijferaars van Ford hadden het verlies niet zo hoog ingeschat.
Een auto is in de VS gemiddeld na 54 dagen verkocht. Maar een elektrische auto staat twee keer zo lang stof te happen. Toch blijven fabrikanten elektrische voertuigen produceren, na de immense investering.
Business Insider schetst het probleem in de VS. De eerste groep kopers, zogenaamde early adopters, heeft inmiddels een elektrische auto. Dankzij hen is het aandeel van elektrische auto’s in de VS nu ongeveer 6 procent. Meestal dalen de prijzen van producten als het nieuwe eraf is en het aanbod groter wordt. Zo niet bij elektrische auto’s. Ze blijven voor de meeste consumenten te onpraktisch (kleine actieradius, weinig laadmogelijkheden) en – vooral – veel te duur. En dealers vinden het moeilijk aan hun klanten uit te leggen dat ze 10.000 dollar meer moeten investeren in een auto die minder handig is in gebruik.
Windturbine-gigant Ørsted keldert 20% op waarden in Amerika.
Ook de Deense wereldmarktleider in windturbine-parken Ørsted verkeert in zwaar weer door investeringen in Amerika.
Tijd.be-markten:
‘De Deense wereldmarktleider in de ontwikkeling en het beheer van windmolenparken op zee stuurde dinsdagavond een knoert van een alarm uit: potentieel hangt de groep een Amerikaanse strop van naar schatting 16 miljard kronen (2,15 miljard euro) boven het hoofd. Een derde van dat prijskaartje heeft te maken met problemen bij de toeleveranciers, waardoor de kosten voor lopende projecten oplopen. Een ander derde is de opgelopen (reken)rente. Die maakt de verwachte toekomstige kasstromen uit windmolenparken vertaald naar het heden een stuk minder waard.’
***
***
https://www.wyniasweek.nl/frans-timmermans-moet-kiezen-wil-hij-wel-of-geen-nieuwe-kerncentrales-in-nederland/
Natuurlijk; Timmerfranciscus bashen altijd prima.
Maar waarom gaat deze natuurkundige gewoon mee in het opwarmingssprookje?
Jammer heer Wynia.
Vind je het gek, de winst van Ford is puur en alleen door de brandstof auto’s.
De EV is Extra Verlies.
Zo bizar veel geld verliest Ford op iedere verkochte elektrische auto.
https://www.autovisie.nl/nieuws/zo-bizar-veel-geld-verliest-ford-op-iedere-verkochte-elektrische-auto/
Groen loopt alleen op subsidie.
Als het showen buiten de showroom te veel geld kost en minder levert dan het alternatief, ben je natuurlijk stapelgek dat je zoiets koopt. Het is slechts bruikbaar voor mensen met teveel geld of een verdienmodel via subsidies. Als dat laatste wegvalt wordt iedereen met een schok wakker uit zijn deugdroom.
Peter,
De EV staat nog in de kinderschoenen ook al doet de verpakking anders vermoeden.
Een straat verder dan waar ik woon stond een klein jaar een ID3 de vrouw ken ik een beetje, de man niet, de lader staat tegen de gevel.
Maar nu staat er al geruime tijd een Volkswagen Golf, gewoon met uitlaat.
Volgende week krijg ik weer de kostganger in huis, (hond van de dochter) en als ik ze dan tegen kom met de hond uitlaten want zij heeft er ook geen, moet ik toch eens vragen waarom ik die wagen niet meer zie.
Theo
Inderdaad. Er zal nog heel wat moeten gebeuren aan de accutechniek wil een EV voor de gewone markt interessant zijn. Ze moeten meer bieden voor hetzelfde geld. Een schonere stedelijke omgeving is niet genoeg. Om die reden wordt de gewone auto weggepest uit de stad. Om de EV op die manier te promoten.
BlackRock is feitelijk Vanguard en omgekeerd. Ze hebben elkaars aandelen op grote schaal. Als grootaandeelhouders van bedrijven kunnen ze de directie wegsturen als die geen ESG doelstellingen wil halen.
En nu overheden de fiscale voordelen en subsidies langzaam aan het afbouwen zijn, zal de vraag nog wel verder inzakken.
Zolang er geen economische noodzaak is, zal die transitie er ook niet komen. Alleen dankzij de concurrentievervalsende subsidies lijkt het alsof de consument wil overstappen naar elektrisch.
Pieter
Niet alleen de subsidies, ook het wegpesten van de gangbare auto uit de speelt speelt een belangrijke rol.
https://www.youtube.com/watch?v=ZpNCii-OTqw
China is al op de weg terug van de energie transitie.. VEEL TE GEVAARLIJK, volgens de regering, dus inbeslagnames wegens het brandgevaar en er zijn er al veel te veel volgens de politici.