Van een onzer correspondenten.
De komende jaren worden er 920 nieuwe laadpalen geplaatst in de Gelderse gemeente Duiven (25.000 inwoners). Het besluit van de gemeente zorgt inmiddels voor irritatie bij bewoners die de gewone parkeerplekken nu langzaam zien verdwijnen. Want gaat men staan op de plek van de laadpaal met je niet-elektrische auto, dan wordt hij weggesleept of krijg je een boete. Burgemeester Huub Hieltjes van Duiven zegt in te willen spelen op de vraag van de toekomst:
‘Naar verwachting is over 10 jaar de helft van alle auto’s elektrisch.’
Als er een laadpaal op een parkeervak staat, dan mag je er niet meer met een gewone auto parkeren. Bewoners van de Kuiperstraat zijn ‘not amused’ en hebben een brief geschreven naar de gemeente. Want er zijn in deze ‘drukbevolkte’ straat volgens hen niet tot nauwelijks geïnteresseerden in de elektrische laadpalen. Zo staat in de brief dat ze wel snappen dat er meer laadpalen moeten komen, maar men heeft zelf nooit een elektrische auto in hun wijk hebben gezien:
‘Plaats deze palen dan wel waar ze ook gebruikt gaan worden. Elders in de wijken staan er al een paar van deze palen die alleen maar parkeerplaatsen in beslag nemen.’
De bewoners kunnen door de komst van de laadpaal nu niet meer parkeren
Toch zijn er ook bewoners die er af en toe wel een elektrische auto zien:
‘Ja, ze worden gebruikt, dat verbaasde ons ook. Een zelfs hier in de straat, waarvan we het niet wisten. Ze halen hem ook keurig weg als die vol is. Ze staan er nu twee weken en er staat regelmatig een auto. Niet veel, maar dat is ook inherent aan de maatschappij. Wie kan zo’n dure auto betalen in zo’n wijk als deze?’
Diezelfde bewoner snapt de komst van laadpalen wel, maar zou het graag anders zien:
‘Op zich ontkom je er niet aan, maar ik vind het jammer dat we er hier op de Kuiperstraat niks voor terugkrijgen. En daar bedoel ik mee: twee andere parkeerplekken. Omdat het altijd al zo vol is met auto’s. Had dan op z’n minst twee nieuwe plaatsen gecreëerd, of misschien zelfs meer. Omdat er al zo’n groot parkeertekort is.’
De bewoners kunnen door de komst van de laadpaal nu niet meer parkeren op de speciale plekken. Doen ze dit wel, dan kan de auto weggesleept worden of er kan een boete worden uitgeschreven. Een van de buurtbewoners gokte het erop en parkeerde haar auto in één van de vakken. Tot haar verbazing trof ze een waarschuwing van een boa:
‘Potverdikkeme zeg, dat is wel makkelijke scoren. Zo voelt het echt’, zegt de bewoonster. ‘Makkelijk scoren in het weekend, in een straat waarvan al bekend is dat het drukbevolkt is met auto’s. Dat is een manier van scoren. Nooit zie je ze en nu denken ze, we gaan eens even goed opletten. Op een zondagavond, what the f*ck?!’
Hoe snel de laadpalen er komen, is nog onduidelijk. De gemeente heeft een plankaart gemaakt zodat de laadpalen verdeeld worden. Burgemeester Hieltjes vraagt om begrip en wijst er op dat het halen van klimaatdoelen een belangrijk thema is.
***
Bron her.
***
Arm Duiven met zo’n lemmingburgervader. En zo zijn er velen.
Huib Hieltjes; belastingrecht gestudeerd, dus uitermate deskundig op dit gebied.
Och god, een echte deskundige!
De elektrische auto zal, zoals ze nu zijn, nooit door mij gekocht worden. Als je pech hebt moet je na 10-12jaar een nieuwe accupack installeren en dan is, door de hoge kosten hiervan, de auto eigenlijk total loss. Nu wordt deze nog door je strot geduwd met veel subsidie en nog helpt dit niet genoeg voor de gewenste verkoop, zie de verkoop problemen bij VW.
Je moet hem ook niet kopen. Leasen en dan gaat die terug.
“Burgemeester Hieltjes vraagt om begrip en wijst er op dat het halen van klimaatdoelen een belangrijk thema is.”
ROFLMAO
Inderdaad, die 0.000036°C minder opwarming, die is zeer belangrijk. Veel belangrijker dan die steeds maar zagende en klagende inwoners van Duiven. Zouden burgemeesters niet rechtstreeks verkozen moeten worden? Dat zou misschien bepaalde inzichten kunnen veranderen.
De burgemeester snapt er niets van.
De samenstelling van het wagenpark is niet van invloed op het halen van de klimaatdoelen.
Bij meer koolzuurgas heb je meer flora en dus meer verkoeling.
Die moeten we van klimaatdictator en eredoctor Timmermans opstoken, omdat het groen is.
Ik kan vertellen dat het smeerlappen zijn.
We hebben sinds kort 2 laadpalen in het dorp bij de kerk waar het al zeer schaars is met parkeerplaatsen.
Zelden zie je daar een EV staan.
Wat is nu het geval, als er een mis is of een begrafenis komt de handhaving, ze weten het gewoon wanneer ze er moeten zijn, en natuurlijk zetten mensen er dan hun auto neer, en hubsakee een bekeuring aan je kont.
Maar als er op een invalide plaats staan die er niet thuis hoort zie je ze niet.
Zo achterbaks zijn ze heden al.
Lang leve de chaos, meer meer meer….
We moeten de ‘humor’ van dit soort politieke en bestuurlijke flaters inzien. De facilitering van de elektrificatie van de mobiliteit is een chaos in Nederland, niet anders als de gehele zero-CO2-doelstelingen / energietransitie en overbelast elektriciteitsnet die slechts chaos zijn en onhaalbaarheid aantonen.
EV’s zijn 30% duurder in aanschaf en blijken vooral een luxe artikel voor de hogere inkomens die ook de ‘klimaat’-subsidie kunnen innen. Het is vergelijkbaar aan het gesubsidieerde voordeel van zonnepanelen en hun salderingsregeling, niet bestemd voor de lagere inkomens.
Bij ons in de wijk is een publieke EV-laadpaal op aanvraag in de straat of voor je deur (indien toegestaan / bij geen bezwaar door bewoner) of door eigen aanschaf op de eigen garage-oprit. Inderdaad verdwijnt in de straat / parkeerruimte dan het parkeerrecht voor de overige auto’s.
Stand van auto’s en EV- laadpalen:
Er zijn in 2023 in Nederland ca. 8.900.000 personenauto’s
Er zijn in 2023 in Nederland ca. 380.000 EV’s en ca. 220.000 PHEV’s personenauto’s.
Totaal 6,7 % van totaal auto’s is elektrisch.
Er zijn in 2023 In Nederland zijn per eind april 2023 in totaal 518.000 laadpunten zijn in het hele land. Daarvan zijn er 384.200 privaat en 133.800 publieke laadpalen.
Nieuwbouw in Nederland is sinds 1980 is op politieke aandrang vooral autoluw gebouwd met gezamenlijke parkeerplekken / -erven. Sinds 1980 zijn er 30% meer personenauto’s in bezit ondanks politieke ‘autoluwte’. Een tweede brandstof aangedreven auto naast je EV is voor de hogere inkomens heel gewoon geworden.
Inderdaad: De lagere inkomens, die zich alleen een tweedehandse brandstofauto kunnen veroorloven worden weer weggedrukt en achtergesteld, raken hun parkeerruimtes kwijt aan de EV-laadplekken.
Hoeveel tankstations zijn er voor de 93,7% niet-electrische auto’s?
Vol tanken met benzine doe je in vijf minuten
Laadpalen hebben een zwak… ze kunnen bijvoorbeeld niet tegen purschuim.
Pur bouwschuim is een universeel toepasbaar bouwschuim. Je kunt het bouwschuim gebruiken voor het opvullen van gaten en spleten zodat deze snel en luchtdicht kunnen worden afgewerkt.
Door het uitzetten van het schuim zal deze ook in moeilijk bereikbare hoeken afdichten. ƪ(ړײ)ƪ
Het Engelse railvervoersbedrijf „DB Cargo UK“ stopt met gebruik van zijn elektrische locomotieven> Reden: diesel rijden is goedkoper dan stroom!
“A negative reaction to Britain’s energy cost crisis has short-circuited the environmental ambitions of another rail freight carrier. This time, it’s DB Cargo UK that has has been forced to sideline an electric traction fleet on the grounds of cost. The fiasco of rocketing electricity prices has forced the Doncaster headquartered operator to pull the plug on its class 90 locomotive fleet.”
Ben benieuwd of de XR boys & girls zich nu aan de ijzeren spoorstaven gaan vastlijmen…
Off topic: iemand interesse?
https://www.nu.nl/vacatures/6274772/kom-jij-onze-redactie-versterken-nunl-zoekt-freelance-nieuwsredacteuren-voor-de-weekenden.html
Feiten, waarheden en andermans mening zijn irrelevant. Verplicht lidmaatschap van de klimaatkerk. De rest van uw familie ook.
Er staat niet bij dat reacties waarin ontkend wordt dat opwarming vd aarde vnl door de mens komt gecensureerd moeten worden.
Als burgemeester hoef je alleen maar landsbeleid te volgen. Verder hoef je niets te kunnen.