Door Ir J. Feenstra.
Tsjernobyl is er de oorzaak van dat gedurende tientallen jaren nieuwe kerncentrales ondenkbaar waren – eigenlijk wereldwijd. Onder Russische en OekraÏense partij-organisaties en de het daarbij horende gecentraliseerde bewind, dat zijn eigen doelen had voor elektriciteitsopwekking, werd kernenergie beschouwd als een bewezen betrouwbare techniek. Het bouwen van atoomonderzeeërs viel in dezelfde categorie. (zie Serhii Plokhy, Chernobyl, History of a Tragedy)
Het uiteindelijk aantal doden onder hulpverleners, de bemanning van de centrale en bevolking ver weg en dichtbij was groot.
Heden hebben alle kerncentrales een stevig gebouw waar een met kerosine volgeladen grote passagiersjet op kan neerstorten zonder dat de reactor daardoor wordt beschadigd. En werkers en omwonenden lopen zo nauwelijks gevaar.
Het verhaal van de eerste kernbommen op Japan is nog steeds van invloed op de houding van het grote publiek. Ook al heeft de sinds Hiroshima ingestelde Japans Amerikaanse commissie voor de invloed van straling op de bevolking geen schade vast kunnen stellen. De straling is of dodelijk, zoals in het geval van een atoombom, of het leven gaat ruwweg door. Van blijvende schadelijke invloed op de mens is niets gebleken.
De beide andere bekende gebeurtenissen, Fukushima en Three Mile Island, zijn eigenlijk voorbeelden van hoe goed de veiligheidsvoorzieningen werken.
Bij Three Mile Island deed de kerncentrale precies waar hij voor ontworpen was en lekte geen straling naar buiten toen de reactor kapot ging. Echter de paniek die zich via de pers en radio meester maakte van een groot deel van de bevolking, had onder andere een verhoogd aantal abortussen tot gevolg
In Japan komen veel tsunami’s voor: het land ligt op een breukzone. Kerncentrales zijn in Japan ontworpen om daar tegen te kunnen. De kerncentrale Fukushima was met het oog op een heel grote voorspelde tsunami ruim van tevoren uitgeschakeld. Dat de koelaggregaten die zorgen voor nakoeling werden uitgeschakeld door een extreem grote vloedgolf was dan ook geen verrassing.
Waar het fout ging, met als gevolg het smelten van de kernen van de kerncentrale, had een andere oorzaak. Voor de beslissing om de reservekoeling, die klaar stond om te worden ingeschakeld, was het uitroepen van de noodtoestand nodig. Het is de eerste minister die dat moest en kon doen in Japan. Dat kostte twee dagen. En daar wacht een oververhitte kernreactor niet op. Die wordt zo heet dat hij smelt en in de aarde verdwijnt, zoals ook gebeurd is.
Uiteindelijk is ten gevolge van de meltdown maar één slachtoffer te betreuren
Het besluit om de 17 Duitse kerncentrales te sluiten is door Bondskanselier Merkel genomen na Fukushima. De Duitse centrales hebben vele jaren zeer goedkope stroom geleverd omdat ze 24 uur per etmaal actief waren.
In vele woningen werd in de nacht warmte opgeslagen door elektrische verhitting van stenen opslag. Overdag kwam dat vrij zodat de woning op kamertemperatuur bleef. Belangrijker nog was het voordeel van grote hoeveelheden goedkope elektriciteit voor het bedrijfsleven in de Bondsrepubliek.
Had Nordrhein-Westfalen gekozen voor het in bedrijf stellen van Kalkar, een broedreactor die nieuwe splijtstof kweekt, dan hadden daarmee 5 gewone kerncentrales stroom kunnen produceren. Nu is het een pretpark dat stroom nodig heeft.
Waarom zouden kerncentrales duur zijn? De 17 Duitse kerncentrales zijn indertijd gebouwd door bijvoorbeeld Siemens, dat een standaardmodel had ontwikkeld dat was goedgekeurd door de toezichthoudende instantie, de TUV.
Ook Kalkar, hoewel het een first of its kind-centrale was, is redelijk binnen het budget gebouwd. Zodra echter tijdens de bouw door van buiten komende initiatieven de activiteiten moesten worden onderbroken, vinden er aanzienlijke kostenstijgingen plaats. Het wijzigen van een ontwerp tijdens de bouw betekent altijd een enorme kostenoverschrijding. Die kan wel worden terugverdiend, mits de bedrijfstijd wordt opgerekt naar bijv 80 jaar. En dat is goed en bedrijfsmatig te doen. Zo worden de hoge investeringen toch terugverdiend.
Op de bouwplaats zelf, waar de onderdelen samen komen en tenslotte een complete kerninstallatie vormen, is onderbreken van activiteiten sterk kostenverhogend. Het kan dan zomaar een verveelvoudiging van de kosten betekenen. Dat was de ervaring zowel in Finland als in Normandië, toen daar voor het eerst na Tsjernobyl kerncentrales neergezet werden.
Waarom? De ervaring met het bouwen van kerncentrales was was vèr voor Tsjernobyl ruim voorhanden. Maar op de bouwplaats, waar alle onderdelen volgens een nauwgezet schema bijeen komen, is elke onderbreking zwaar kostenverhogend. En die onderbrekingen waren legio als gevolg van voortdurende wijzigingen in veiligheidseisen.
Rusland heeft Finland voor een vaste prijs een kerncentrale aangeboden. De Russen bouwen hun kerncentrales in serie. Dat die centrale niet kan worden opgeleverd, vindt zijn oorzaak in de oorlog in Oekraïne.
Frankrijk dat besloten heeft om kerncentrales aan zijn bestaande aantal toe te voegen, wordt met een ander probleem geconfronteerd, namelijk het gebrek aan vaklieden. De voormalige minister van natuur in Frankrijk heeft heimelijk het onderhoud van de Franse centrales teruggeschroefd, zodat ook de opleiding van kernenergie-ingenieurs sterk is teruggelopen. De huidige Franse regering kan daarom niet, zoals is besloten, op korte termijn nog nieuwe centrales bijbouwen, zoals publiekelijk is aangekondigd.
Hoe langer kerncentrales in bedrijf zijn, des te lager wordt de stroomprijs, zoals in Borssele. Die centrale heeft alle voorzieningen voor het opbergen van afval en het uiteindelijk afbreken van de centrale ruimschoots bijeen gespaard. En hoe groter de centrale des te sneller dat gaat, want het verkoopvolume van de kWh ’s is groter. En de afbraakkosten zijn verhoudingsgewijs lager
Er is thans veel aandacht voor het bouwen van kleine kerncentrales. Ten eerste kan dat niet voordat er gedurende geruime tijd betrouwbare bedrijfsuren mee gemaakt zijn. Ook al ziet het ontwerp er goed uit en lijkt de politiek – weliswaar per vergissing – daarvan voorstander. De kleinschaliger kerncentrales op oorlogsschepen werken op sterk verrijkt uraan, bepaald niet goedkoper, en heeft geen lage kWh-prijs. Want militairen rekenen anders.
Dan volgen nog de plannen voor met vloeibaar zout geïntegreerde kernreactoren. In de jaren 50/60 is dat uitgebreid beproefd in Delft, alsook in Arnhem waar een proefmodel gewerkt heeft. De conclusie was: teveel problemen met de koelmiddelen. En hoewel vorderingen worden gemaakt op tal van universiteiten die problemen zijn nog steeds niet opgelost.
Het doet denken aan de vliegtuigindustrie waar nog steeds verkeersvliegtuigen gepopnageld worden als verbinding tussen de platen, waarmee ook bijv. bij Boeing gebouwd wordt. De Franse Caravelle was gelast wat metaaltechnisch beter is omdat je niet zoals bij popnagelen telkens een gat maakt in het plaatmateriaal. Waarom gebruikt de huidige luchtvaart dan toch vrijwel alleen popnagelverbindingen? Omdat dat te maken heeft met marktomvang en die was groter in de US dan in Frankrijk. En dan is het popnagelen thans zo geperfectioneerd dat het niet voor een gelaste aluminiumverbinding onderdoet.
Kernenergie staat klaar om de wereldbevolking van goede en goedkope elektriciteit te voorzien. Maar vooral in de westerse wereld wordt zulks door irrationele angst bemoeilijkt. Niettemin zijn er thans wereldwijd vele honderden kerncentrales in aanbouw en/of in de planning. De schattingen over het totaal in aan bouw of geplande kerncentrales zegt niets over het werkelijke tempo van inbedrijfsneming, gezien de immer aanwezige huiver die tot vertragingen lijdt, behalve in centraal geleide economieën.
***
Literatuur
F.R. Bogtstra, Kernenergie hoe zit dat? Beta text, Bergen Noord Holland.
Serhii Plokhyn, Chernobyl, History of a Tragedy.
***
Onze irrationele, existentiële angsten voor KC’s kwam de Sovjet Unie/Rusland erg goed uit. Wij zo min mogelijk KC’s en Rusland zo veel mogelijk gas leveren. De Finse en Duitse industrieën waren/zijn grotendeels afhankelijk van dat goedkope gas. De angsten in het Westen werden aangewakkerd door de Russische geheime diensten, die gaarne gebruik maakten van de hier volop voorhanden zijnde nützliche Idioten. Onder leiding van de ooit ‘DDR System getreue’ Angela Merkel zette Duitsland de deur wagenwijd open voor Russisch gas en sloot het alle KC’s. Cui Bono…?
Johan, kan allemaal wel zo zijn hoor, maar dan moet je mij toch eens duidelijk uitleggen hoe je dan in hemelsnaam een huis kan verwarmen met kernenergie.
Zolang dat niet onomstotelijk duidelijk is gemaakt blijf ik een fel tegenstander van kernenergie.
Sarc off.
Je kan je huis perfect verwarmen met elektriciteit opgewekt door kernenergie, domme vragen bestaan niet, toch ik heb mijn twijfels
A F is weer eens de weg kwijt, valt ook niet mee met al die berichten in de media…
Mijn hemel, Philippe en Cornelia.
Sarcasme is duidelijk echt niet aan jullie besteed.
En daar moeten we dan de oorlog mee winnen.
Nou ja, laat maar verder.
Al eens gehoord van warmtewisselaars in een koelcircuit?
Daar moeten jullie nou eens over nadenken.
Het volk heeft irrationele angst (volgens de schrijver, maar volgens mij ook) voor kernenergie. Daar hoef je niet naar te luisteren (je zou er over kunnen stemmen).
Het volk heeft ook irrationele angst voor climate change. Daar hoef je ook niet naar te luisteren (je zou er over kunnen stemmen).
Maar, wacht even … er wordt over gestemd: PvdA GroenLinks heeft het klimaat, met Timmermans, het tot inzet van de verkiezingen gemaakt.
Dus het volk mag voor Timmermans stemmen, dat heet met je verstand stemmen.
Het volk mag niet tegen kernenergie zijn, dat heet naar je onderbuik luisteren.
hm …
Het volk heeft ook irrationele angst over klimaatbeleid. Daar hoef je ook niet naar te luisteren.
Het volk is irrationeel. Het is dan ook geen goed idee om hen te laten stemmen. Behalve dan omdat democratie nog steeds de beste wijze van bestuur is.WInston Churchill zei ooit: “Democracy is the worst form of government, except all those other forms that have been tried from time to time.”
Hans L, kun je de reactie van het klimaatmongooltje verwijderen?
nikos
Daarom moet je het volk, waartoe ook jij en ik behoren, wel evenwichtig voorlichtten en vervolgens laten stemmen. Aan het evenwichtig voorlichten ontbreekt het.
Peter van Beurden
Helemaal akkoord. Vraag je nu eens af: hoeveel artikelschrijvers van Climategate.nl onderschrijven de principes van journalistieke integriteit? En hoeveel van de MSM onderschrijven die principes?
EN hoeveel hoeveel artikelschrijvers van Clintel of Hearlandl onderschrijven de principes van wetenschappelijke integriteit? En hoeveel van de het KNMI of de universiteiten onderschrijven die principes?
“hoeveel artikelschrijvers van Climategate.nl onderschrijven de principes van journalistieke integriteit? En hoeveel van de MSM onderschrijven die principes?”
Van beide te weinig.
Het onderschrijven van principes. Wil nog niet zeggen dat de onderschrijver zich aan zijn principes houdt.
Het was (waarschijnlijk) ook Churchill die gezegd heeft: “Het beste argument tegen democratie is een vijf minuten durende gesprek met de gemiddelde kiezer.”
Modelleur
Onderschrijven is één, je er aan houden is héél wat anders. Het is al voldoende om de berichtgeving over de heikele onderwerpen te bekijken, te lezen en beluisteren. Dan merk je dat de integriteit van de MSM ver te zoeken is. Koekoek éénzang past er beter bij.
H. ter Beek
Je wilt toch niet beweren dat wij beiden de enige echte slimmeriken zijn? Wat de gemiddelde kiezer betreft, dat kan zo zijn geweest in de tijd van Churchill toen de meerderheid het nog moest doen met wat toen in Nederland lagere school heette. Al weet ik dat ons onderwijs wel achteruit is gekacheld in de laatste 30 jaar, desondanks heeft een belangrijk deel inmiddels een hogere graad van scholing,
Waar het aan ontbreekt is niet de scholing maar aan kritisch denken en de bereidheid je breder te informeren en alles niet gemakshalve voor zoete koek aan te nemen. Helaas helpt de MSM met zijn eenzijdige berichtgeving daar niet erg aan mee.
Het verschil is, Leonardo, dat steeds meer mensen extreem weer aan den lijve ondervinden. Daar is niks irrationeels aan.
Wensdenken, de meeste mensen gaan inzien dat er niets aan de hand is met het klimaat.
Ik bespeur in mijn omgeving steeds meer twijfel of het wel klopt, men geloofd de opgeklopte verhalen in de media niet meer omdat het niet strookt met hun eigen observatie.
ochja inderdaad. Vanmorgen is hier extreem de zon opgegaan. Het werd meteen extreem warm, waarna een extreem wolkenveld ervoor trok en er een extreme regenbui viel met echt ontzettend extreme windstoten. De temperatuur fluctueerde met wel 3 hele graden! Dat is wel twee keer zoveel als dodelijk is volgens het IPCC!
En dat iedere dag weer, gelukkig hebben we Modelleur om ons te vertellen dat we onze ogen niet mogen vertrouwen, dat we zelf niet hoeven na te denken en absluut niets in perspectief plaatsen, immers de modellen weten het beter, en als we allemaal maar aan het Gouden Klimaatkalf offeren zal alle weer goed komen zoals Vroeger.
/s
Dit zegt het IPCC in zijn laatste rapport over weersextremen:
– There is low confidence in the emergence of heavy precipitation and pluvial and river flood frequency in observations, despite trends that have been found in a few regions
– There is low confidence in the emergence of drought frequency in observations, for any type of drought, in all regions.
– Observed mean surface wind speed trends are present in many areas, but the emergence of these trends from the interannual natural variability and their attribution to human-induced climate change remains of low confidence due to various factors such as changes in the type and exposure of recording instruments, and their relation to climate change is not established. . . The same limitation also holds for wind extremes (severe storms, tropical cyclones, sand and
dust storms).
Niet bewezen Modelleur, wel aangepraat.
Ik geloof nog niet in sciencefiction dat in een jaar ineens de wereld op de kop staat door dat beetje opwarming wat vroeger ook geweest is.
Dan bent u de enige.
Bah! wat gedraag je je weer extreem irritant richting je opponenten op dit schitterende platform waar je dagelijks je modellen fetisj mag botvieren.
Wat meer respect zou je wellicht iets geloofwaardiger maken .
Gerrit Hiemstra kan er trouwens ook wat van, lazen we onlangs in de verzamelde tweets van Sander van Dam.
Hiemstra mag nu zijn winden Gerrit gaan noemen.
Jouw natte scheten mogen geen naam hebben al staan ze model voor je fetisj
Nee, Dat is een gevolg van een gegroeide wereldbevolking en nieuwsgaring.
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor.
Cornelia, een kleine nuance graag.
Je schrijft: ‘Wensdenken, de meeste mensen gaan inzien dat er niets aan de hand is met het klimaat’.
Volkomen juist, maar onvolledig.
Volgens mij moet daar nog bij gezegd worden dat velen nooit geloofd hebben in de klimaatwaanzin; CG levert al heel lang het bewijs voor deze kleine toevoeging.
Modelleur: “steeds meer mensen extreem weer aan den lijve ondervinden”
Er zijn dan ook steeds meer mensen. Of maakt dat niet uit?
“Niet bewezen Modelleur, wel aangepraat.”
Hier Theo, een vollediger duiding dan de cherry-picking van Chemical
https://rogerpielkejr.substack.com/p/what-the-ipcc-actually-says-about
Het volgende citaat is rechtstreeks afkomstig uit jouw bovenstaande link, Modelleur:
“The IPCC has concluded that a signal of climate change has not yet emerged beyond natural variability for the following phenomena:
River floods
Heavy precipitation and pluvial floods
Landslides
Drought (all types)
Severe wind storms
Tropical cyclones
Sand and dust storms
Heavy snowfall and ice storms
Hail
Snow avalanche
Coastal flooding
Marine heat waves
Furthermore, the emergence of a climate change signal is not expected under the extreme RCP8.5 scenario by 2100 for any of these phenomena, except heavy precipitation and pluvial floods and that with only medium confidence. Since we know that RCP8.5 is extreme and implausible, that means that there would even less confidence in emergence under a more plausible upper bound, like RCP4.5”
“Clearly, with the exception perhaps of only extreme heat, the IPCC is badly out of step with today’s apocalyptic zeitgeist”
“Timmermans” en “verstand”? Hoe krijg je dat in 1 zin? Het is niet te geloven, ik wist niet dat het mogelijk was.
Wat vele lezers hier waarschijnlijk niet WILLEN weten, is dat er fouten in dit artikel staan.
De kernramp in Fukushima is niet veroorzaakt door het uitblijven van een ministeriële beslissing. De kernramp if veroorzakt doordat er geen koeling meer mogelijk was.Wanneer deze kernreactor uitvalt en geen elektriciteit meer genereert voor de koelpompen, dan wordt in eerste instantie elektriciteit geproduceerd door noodgeneratoren. Wanneer die uitvallen, dan zijn er nog batterijen. Men had verwacht dat eens de batterijen plat zijn, er altijd wel terug electriciteit zou kunnen komen uit het elektriciteitsnet. Maar de kernreactor viel uit door de aardbeving, de noodgenerator werd vernield door de tsunami en het elektriciteitsnet was ook vernield. Er was dus geen enkele stroomvoorziening.
Maar geen paniek. Deze reactie wordt straks wel weer verwijderd. Dan kun je dit weer vergeten en blijven geloven wat er in het artikel staat!
Zowel Japan als Nederland horen niet bij de onderontwikkelde landen op de wereld. Een noodstroomvoorziening kan op korte tijd geregeld worden. Noodgenerator stuk is geen punt.
https://www.aggreko.com/nl-nl/products/generators
Dat de noodgenerator stuk zou zijn is absoluut geen punt. Generatoren kunnen op korte termijn gehuurd worden, zowel in Japan als in Nederland. Zie bv :https://www.aggreko.com/nl-nl/products/generators
Als je wil weten hoe het er in Fukushima echt aan toe is gegaan kan ik volgende boeiende lectuur aanbevelen : https://www-pub.iaea.org/mtcd/publications/pdf/pub1710-reportbythedg-web.pdf . Beter dan een eigen idee te hebben hoe het gegaan is en welke protocollen er allemaal bij spelen.
Indien je gelijk hebt, heb je gelijk. Dan lijkt het mij dat je reactie blijft staan.
De IAEA stelt heel voorzichtig: “Fourth factor: Gaps in the regulatory system. The Fukushima Daiichi accident exposed certain weaknesses in Japan’s regulatory framework. According to the Report, responsibilities had been divided among a number of bodies, and it had not always been clear where authority lay.”
Het is hoe dan ook een ontwerpfout of denkfout van de Japanners geweest, waardoor de meltdown is ontstaan. Geen reden om kernenergie in de ban te doen dus.
In kernenergie land is nog veel aan de gang, de handel met de Russen loopt gewoon door, ook nu tijdens de oorlog, zelfs via Nederland.
Ze hebben allemaal een grote bek hier maar als het om zulke zaken gaat is niks taboe.
Via het Duitse Lingen word veel handel bedreven met het Russische uranium, dat gaat naar b.v Frankrijk, maar ook via Nederland.
Oorlog of geen oorlog, zulke zaken gaan gewoon door, ze blijven Rusland gewoon nodig hebben.
Ik kan me nog herinneren jaren voor de oorlog toen Europa met hun transitie begon zij Poetin, we komen jullie nog een keer aan het redden van jullie eigen ondergang.
Dat maakt deze oorlog natuurlijk nooit goed, dit kun js nooit goed praten, maar je ziet wel duidelijk, zonder Rusland loopt niet meer zo veel, ze moeten ploeteren hier om de zaak draaiende te houden.
Ja zo gaat dat met de normen en waarden van de globalisten.
Iedereen wordt de maat genomen, maar zelf doen ze wat ze willen, zo ziet wereldheerschappij er uit, het is goed dat een groeiend aantal landen het heeft gehad met de Amerikaanse hegemonie.
Helaas is uit de geschiedenis gebleken dat bij dit soort strubbelingen de bevolking altijd het eerste slachtoffer is.
Waarom denk je dat Kadhafi weg moest, hij wilde een Afrikaanse munt, en die zou ook nog met goud gedekt zijn.
Dat wilde de Amerikanen niet want dan zou de dollar wel eens in gevaar kunnen komen, stel je maar eens voor een munt gedekt door goud wat je daar niet allemaal mee kunt.
De wereld is smerig als het om de poen gaat.
Goed artikel nog eens de voor en nadelen van kernenergie te evalueren. Er is maar een toekomst voor de mensheid wil ze overleven en niet gereduceerd worden tot 500 miljoen aardbewoners; Kernenergie!.
Fukushima’s ontwerp van de noodstroomvoorziening bleek niet afdoende berekend tegen de hoogte van de tsunami, zo bleek uit de Japanse evaluatie. Harrisburg (lees Simon Rozendaal) blijkt geheel geen kernramp. Tsjernobyl kernreactor-melt oorzaak was gebrek aan kritisch toezicht, menselijk falen van operators en een dictatoriaal communistisch regiem.
Angst voor veilige continu stroom leverende kernenergie werd in de vrije wereld bewust tot irrationele proporties opgeblazen door activistische Milieuclubs met het doel de maatschappij, economie en ‘gevestigde orde’ te beschadigen voor hun politieke gedroomde ‘wereldwijde nieuwe orde’.
Nu nog lijden politici en energie-experts aan de inconsequente en negatieve propaganda gericht tegen moderne kernenergie door bijv. GreenPeace, een gesubsidieerde Niet Gekozen Organisatie (NGO) die hun onwetenschappelijke en anti-democratische denkbeelden aanhoudend kritiekloos mogen spuien in onze activistische Nederlandse media.
Zo irrationeel is die angst niet, gegeven dat de geschiedenis laat zien dat de kans dat een kernreactor ontploft in zijn 50 jarig leven 1% was.
Vooral niet gezien de dramatische gevolgen:
– gebieden ter grootte van een halve provincie vele decennia tot blijvend ontruimt;
– stralingsdoden waarvan de schattingen uiteenlopen van 4000 (IAEA, VN) tot een miljoen (boek New York Academy of Sciences)
Het is uw woord tegen dat van Wikipedia: U schrijft over de atoombommen op Japan: “De straling is of dodelijk, zoals in het geval van een atoombom, of het leven gaat ruwweg door. Van blijvende schadelijke invloed op de mens is niets gebleken.” Dat klopt niet met wat er hier staat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atoombommen_op_Hiroshima_en_Nagasaki#Slachtoffers
Of wat bedoelt u met blijvende schadelijke invloed?
Kernenergie is héél wat anders dan een atoombom.
Een kerncentrale is géén atoombom en op geen enkele wijze te vergelijken.
En over Wikipadie, je hebt er NIETS meer aan, hetzelfde kleine clubje elite dat de media bezit bepaald ook op Wikipedia wat waarheid is.
Dat Wikipedia door vrijwilligers wordt gemaakt en onderhouden is een leugen.
De inhoud is verregaand naar eigen hand gezet en gepolitiseerd.
Inderdaad, kernenergie is heel wat anders dan een atoombom, maar het bovenstaande artikel van ir. J. Feenstra gaat daar ook over. Zie het citaat dat ik overnam. Wat wordt er bedoeld met blijvende schadelijke invloed?
Met het idee dat Wikipedia door een elitair clubje wordt bestuurd, lijk je te willen zeggen dat wat er staat over de slachtoffers van de atoombommen op Japan niet klopt. Lees ik dat goed?
Marleen Roelofs, nee dat wil niet zeggen dat het verhaal van die slachtoffers niet klopt, ik wil zeggen dat ik Wikiped. niet meer als kennisbron gebruik.
Ik kan over die slachtoffers en wikiped. eigenlijk niets zeggen omdat ik het niet heb onderzocht.
Henry
Hoe lang blijft het dan staan als het onwelgevallig is? Het lijkt me echt iets voor jou om dat met je CO2 theorie uit te proberen.
Wikipedia rept met geen woord over BLIJVENDE (dwz nog steeds voortdurende) schadelijke effecten.
Ik weet niet goed wat ik me moet voorstellen bij nog steeds voortdurende schadelijke effecten die er niet zijn, wat zouden dat dan moeten zijn als ze er wel waren? Het lijkt me dat de schade die aangericht is zowel materieel als persoonlijk heel voortdurend is.
Ik ben eigenlijk voor kernenergie, maar de gevaren die we elke dag lopen sinds Oekraïne bestookt wordt heeft mij van idee doen veranderen.
“de gevaren die we elke dag lopen sinds Oekraïne bestookt wordt”
Wordt hier gesuggereerd dat de Russen met atoombommen gaan gooien?
De westerse media zijn in het kader van deze oorlog van de NAVO tegen Rusland volstrekt onbetrouwbaar.
Voorlopig zijn het alleen de Russen geweest die zeggen géén kernwapens te gaan gebruiken.
In tegenstelling tot Amerika die openlijk praten over een korte offensieve aanval met kleinere atoombommen om de Russen vleugellam te maken.
Dat dit nog niet gebeurd is is enkel omdat ze bang zijn of het wel in een keer lukt, als Rusland na die aanval kan terugslaan is het namelijk gebeurd met Amerika en Europa en vermoedelijk het grootste deel van de wereld.
Marleen
Wat zou je denken van genetische schade aan het nageslacht? Meer voorkomende vormen van kanker vergeleken met steeds grotere zones rondom de getroffen gebieden. Dat zou dan toch een vergelijkenderwijze resultaat op moeten leveren. Ik mag aannemen dat zoiets gedaan is.
Nog steeds schadelijke effecten zijn bijv verhoogde incidentie van kanker en andere aandoeningen, verhoogd aantal miskramen, verhoogd aantal babies met lichamelijke afwijkingen engazomaardoor. Gresnigt en zijn makker Scherb hebben er nog wel een paar in de aanbieding.
De veronderstelde genetische schade als gevolg van Tsjernobyl is goed onderzocht. Resultaat: helemaal niets. Ook geen toename van allerlei enge kankersoorten.
Herman,
Je fantaseert.
Die (genetische) gezondheidsschade blijkt niet alleen in andere landen zoals Estland: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9905157/
maar ook voor de lokale bevolking nabij Tsjernobyl over de generaties door te lopen. https://ehp.niehs.nih.gov/doi/full/10.1289/ehp.9113
“Die (genetische) gezondheidsschade blijkt niet alleen in andere landen zoals Estland..”
Hassebas, zoals we van je gewend zijn, lieg je weer alles aan elkaar vast. De studie waarnaar je verwijst gaat niet over bewoners van Estland, maar over Estlanders die de boel in Tsjernobyl opruimden, gastarbeiders dus: “Suicide and other causes of death among Chernobyl cleanup workers from Estonia, 1986 − 2020: an update”
En zelfs onder deze mensen, die toch midden in de gevarenzone werkten, was niet radioactiviteit de oorzaak van mortaliteit, maar hun ongezonde levensstijl:
“Our findings provide additional evidence that unhealthy behaviors such as alcohol and smoking play an important role in shaping cancer mortality patterns among Estonian Chernobyl cleanup workers. The excess number of suicides suggests long-term psychiatric and substance use problems tied to Chernobyl-related stressors…”.
Although the absolute number of deaths registered in our study seemed to be large, the observed mortality in the cohort was consistent (SMR 1.04) with the high premature mortality among men in Estonia [18]. Thus, three and a half decades after the Chernobyl accident, the most radiosensitive cancers, including leukemia and thyroid cancer, showed no detectable excess risks that might be related to low-level radiation exposure during the environmental cleanup activities.
Marleen, als je het artikel op Wikipedia zorgvuldig leest kan je niet anders concluderen dan dat er geen BLIJVENDE schade is geweest.
Alle mensen die na het vallen van die bommen nog ziek zijn geworden of dood zijn gegaan hebben tijdens de explosies te veel straling opgelopen.
Zeker, verschrikkelijk, zonder meer. Het zal je kind maar zijn.
Het alternatief was een zeer lange strijd met wellicht honderdduizenden doden aan de kant van de geallieerden, waar overigens de Russen niet bij gerekend mogen worden aangezien die pas de oorlog aan Japan verklaarde NADAT de atoombommen waren gevallen en duidelijk was dat het niet lang meer kon duren. Het voornaamste doel van de Russen was om nog snel even wat gebieden te bezetten in het Verre Oosten.
Het artikel van Feenstra komt op mij wat rommelig over. Het is mij ook niet duidelijk wat er nou precies bedoeld wordt met die tekst. Misschien kan Feenstra zelf met een reactie de onduidelijkheden wegnemen?
even een teletekstje wegwerken
Het wachten is nu op de voordracht van Willem Jan en Modelleur, voor hun niet aflatende zendingsarbeid onder de ongelovige honden.
Ik bedoel, in de veilige, op alarmisme ingerichte werkomgeving van de publieke omroep is het niet moeilijk om rampen te voorspellen. Maar het opzoeken van de onbeschermde stranden waar de heidenen samenrotten en de kookpotten klaar staan, dat is toch andere koek dan koffie.
“Als de G aan de beurt is, wordt de storm dus Gerrit genoemd”
Zouden de huizen die hij comercieel wil gaan bouwen met “alternatief” materiaal (vlas) bestand zijn tegenstorm Gerrit?
Lo
Ook een plaggenhut houdt het bij voldoende dagelijks onderhoud héél lang uit. Een huis van strobalen met flinke overstek tegen het nat worden ook.
Alternatief. een gat in de grond of een uitgeholde terp. Dat laatste past wel bij Gerrit.
Vlas wordt als wapeningsmateriaal gebruikt.
F.J.Mosch
Ik neem even aan in leem? Daar gebruikte men sinds de Middeleeuwen rijshoutvlechtwerk voor. Stapje terug net als met de windmolens. Die Gerrit toch. Als het wereldverbeteren je in het bloed zit, doe je een stapje terug in de tijd.
Uit de reacties kan men alweer opmaken dat de emotie de overhand nam, op basis waarvan ook de klimaathysterie en vervolgens de economie van de energietransitie – gebaseerd op leugens, oplichting, fraude , onversneden verspilling, uitputting en ondoelmatigheid – kon worden geïmplementeerd door Samsommen en Vendriken die daarna tot helden gemaakt werden.
kerncentrales gaan er niet komen zolang deze kaste aan de macht is .
Ook op basis van emotie worden binnnenkort de hoogovens gesloten en maken ze van het hoogoventerrein een mooi CO2 neutraal ‘schone-lucht’- kuuroord: het Benedicte- Ficq – kuuroord.
”Joh ! roepen ze : staal en goedkope energie hebben we hier niet nodig. Mensen hebben ‘recht’ op schone lucht ‘.
Druk op de knop !
En elk jaar de doden van de storm ” Gerrit” herdenken, de klimaatslachtoffers.
En die plechtigheid uiteraard onder de bezielende leiding van Klimaatpaus TimmerFranciscus met Greta, Jesse en Robje als misdienaars, integraal uitgezonden op alle NPO zenders.
Bert, wereldwijd zijn er nu 50 KC’s in aanbouw en de plannen voor nog eens ongeveer 350 liggen al klaar.
De honden blaffen , maar de karavaan trekt verder.
Niet zo somber man.
Weer geen woord over thorium. M.i.,de oplossing.
Thorium centrales bestaan niet. Hooguit in testopstellingen waar ze overal in de wereld tegen hetzelfde probleem, vervuiling van het zoutmengsel, aanlopen.
Cornelia
Kun je me vertellen of de proefcentrale in Oak Ridge een aantal jaren gefunctioneerd heeft met gesmolten zout? Weliswaar met uranium en niet met Thorium.
https://www.tudelft.nl/delft-integraal/articles/dec-2021-nieuwe-energie/er-lijkt-nu-echt-momentum-te-komen-voor-de-thoriumreactor
Mooi! De hele wereld over op kernenergie, maar ik heb toch enkele vragen:
– hoe groot is de uraniumvoorraad op aarde eigenlijk?
– hoe lang kan de hele wereld kernenergie produceren met die voorraad?
– is dat allemaal zonder teveel milieuschade te winnen?
– kan een armer land een kerncentrale bouwen? Het lijkt me nogal duur.
– Waarom is er zo weinig aandacht voor thorium? Laten we dat aan de Chinezen over?
Thorium lees reactie hierboven.
Er is voldoende uranium maar de globalisten hebben het niet, Rusland is een grote speler, vandaar ook die in scene gezette oorlog, Rusland moet op de knieën want de Russen hebben grote voorraden resources die de globalisten nodig hebben.
Oorlogen gaan altijd over zaken die de een heeft en de ander wil hebben.
Voldoende uranium voor…….?? Mag het iets concreter?
By the way, is het niet zo dat de Chinezen al een proefreactor hebben gebouwd voor Thorium (dus een opgeschaalde versie)?
Peter.
Bij niet uitbreiden van kernenergie zijn de uraniumerts voorraden voldoende voor ~70jaar volgens experts. Dat weten we vrij goed omdat uranium-erts straalt. Ondergrondse voorraden zijn dus gemakkelijk met gevoelige stralingsmeters op te sporen.
Technisch is het mogelijk om uranium uit zeewater te winnen echter reken dan op een verveelvoudiging van de KWh prijs van de geproduceerde stroom.
Vaak wordt thorium genoemd als oplossing.
Thorium (Th) kan niet splijten. Het moet eerst muteren naar een andere Th isotoop, vervolgens naar Protactinium (ook niet splijtbaar), vervolgens muteren naar Uranium233 dat goed splijtbaar is.
Bij dat splijten van U233 komen onvoldoende neutronen vrij om een kernreactie middels thorium gaande te houden (voor die mutaties zijn o.a. neutronen nodig).
Een thorium reactor is dus eigenlijk een uranium reactor met dezelfde problemen + een hoeveelheid extra kernafval en een lastiger / gecompliceerder besturing.
Daarom zijn diverse pogingen in o.a. Dld en India om thorium in te zetten, ook mislukt.
In China is begin deze zomer een kleine laboratorium laboratorium reactor (2MWth = 4x zo klein dan die van ORNL in jaren zestig) opgestart op U235 waarvan de bedoeling is dat die komende 10jaar geleidelijk met steeds meer thorium gaat werken. Van 0% tot 50% thorium/50% uranium zou goed moeten gaan.
Daarna wordt het moeilijker. Ze hopen tot 80% thorium/20% uranium te komen.
(China heeft geen uranium erts vandaar hun grote inspanning met een team van 600 wetenschappers)
De reactor koelt met gesmolten zout en heeft overigens gewoon brandstof staven omdat ook China geen oplossing heeft gevonden voor de reiniging van een zoutmengsel met radio-actieve afval producten.
Als de Chinezen dit over 10 jaar goed werkend krijgen (ik schat 20% kans; pogingen in Dld en India zijn mislukt) dan gaat er stroom uitkomen tegen een veel hogere kostprijs dan bij de huidige kernreactoren.
Merk op dat hun pogingen om een staalsoort te maken die slijtvaster is, bij een zoutmengsel van 700grC is op niets uitgelopen. Hun 3535 staal is vergelijkbaar of iets minder slijtvast dan Hastelloy N dat ORNL in de VS in jaren zestig al gebruikte…
Ze zullen dus echt nog een paar opzienbarende uitvindingen moeten doen wil dit leiden tot iets dat stroom kan leveren voor een prijs vergelijkbaar met de huidige kerncentrales.
Ook omdat de huidige kerncentrales overal zeer zwaar worden gesubsidieerd.
En die kunnen ondanks die subsidies nu al nauwelijks of niet concurreren tegen hernieuwbare (wind+zon+opslag).
Terwijl de kostprijs van atoomstroom stijgt en blijft stijgen, blijft die van wind, zon en opslag nog wel dalen tot 2030 o.i.d.
Peter, je andere 2 vragen:
– kan een armer land een kerncentrale bouwen?
Dat doen alleen arme landen die voelen dat het noodzakelijk is om een kernmogendheid te worden of landen met grote uitbreidingsaspiraties.
Als wij niet de kern paraplu van de VS, UK, France hadden dan waren we weerloos tegen Putin.
– Waarom is er zo weinig aandacht voor thorium? Laten we dat aan de Chinezen over?
Ja omdat de kans klein is dat het zinvol wordt.
Niet in de ogen van kernfanaten, maar die fantaseren veel leugens zoals bijv. dat kernenergie veiliger zou zijn dan aardgas, enz. compleet met fantasie plaatjes.
Thanx!
Ook best wel interessant:
https://www.spiegel.de/wirtschaft/energie-deutschlands-stromimporte-legen-im-august-weiter-zu-a-74f4c21f-fc78-4bec-9b8e-866b7ae15fc9
La Leute, Wir schaffen das.
LOL
Je hebt gelijk, ik ben verrast.
Hoewel Dld over hele jaar tot heden, nog steeds een netto export land van stroom is.
Nee, hoor je bent helemaal niet verrast, want dat had ik je op 13 aug ook al laten zien.
nikos 13 aug 2023 om 12:35
France Is Europe’s Top Power Exporter as Germany Turns Importer
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-08-07/france-is-europe-s-top-power-exporter-as-germany-turns-importer#xj4y7vzkg
GERMANY BECOMES NET POWER IMPORTER
https://www.sustainable-carbon.org/germany-becomes-net-power-importer/
En vandaag eerder ook al.
nikos 1 sep 2023 om 16:06
Ahum
https://www.sustainable-carbon.org/germany-becomes-net-power-importer/
Marleen
De officiële rapporten van de US Japan bestralingen commissie sinds de bommen geeft aan dat er geen blijvende afwijkingen bij mensen te rapporteren vallen
Angst voor oorlogsschade aan kerncentrales in de Oekraïne wegen oorlogshandelingen begrijpelijk Echter bedenk dat Rusland noch Oekraïne de inspecteurs uit Wenen van het Int Atoom Agentschap toegang tot de diverse cenrtrales geblokkeerd hebben
Dat is simpelweg niet waar. Significante verhogingen van kankers , enz.
Zelfs na decennia nog.
Lees de rapporten van de RERF (de samenwerking van VS en Japan universiteiten die die effecten onderzoekt)
Ze hebben een eigen WEB site (ik zet geen link want dan censuur).
Ik hoor niemand dat er voor de windturbines behoorlijk wat uranium gedolven moet worden voor de zeldzame metalen wat er in gebruikt worden er uit te filteren.
Hele gebieden worden besmet om dit eruit te filteren, geen media kanalen die het er openlijk over hebben.
En de uranium voorraden zijn op dit moment tussen de 80 en de 100 jaar, zonder het hergebruik proces.
En ja verarmd uranium in munitie kan ook blijvende schade aanrichten.
Maar veel mensen weten niet eens dat ze met hun kont op verarmd uranium hebben gezeten want het is jaren in vliegtuigen gebruikt als ballast gewichten.
Theo jouw verhaal over te delven uranium vanwege zeldzame aardmetalen in windmolens is dan ook een fantasie.
Bovendien zijn die zeldzame aardmetalen (bijv. Neodymium) ook niet persé nodig.
Je kunt die magneten ook maken met elektromagneten bestaande uit simpel staal en koperdraad en isolatie papier (zoals in de dynamo van veel auto’s).
Kost dan wel wat rendement.
Klopt er zit Thorium bij Neodymium, daarom is Thorium ook zo goedkoop.
De meeste windturbines hebben permanente magneten met Neodymium.
Auto’s hebben een startmotor, windturbines niet.
Hoor toch op Gresnight, in moderne molens zit wel tot 12 ton neodymium magneten verwerkt.
Dat er in een auto een wikkeldynamo in zit weet ook iedereen.
Maar dat er ook veel neyodymium zit in electrische auto’s dat weten er al een stuk minder of willen het niet weten.
Wil je maximaal rendement heb je heden deze magneten nodig.
De geschiedenis toont dat een kernreactor ~1% kans heeft om te ontploffen tijdens zijn ~50jarig bestaan!
Daarbij zijn inmiddels ~1miljoen mensen om het leven gekomen. !
Vooral vanwege de vele extra zwaar mismaakt of dood geboren baby’s onder de burgerbevolking.
Dat trad/treed op tot op grote afstand van de ontplofte kerncentrale vanwege passerende radioactieve wolken zoals in Beieren (~1200km van Tsjernobyl ) is aangetoond!
Dat kon nauwkeurig gemeten worden dankzij:
– hun detaillistische geboorte registers waarin alle grote geboorte afwijkingen (incl. doodgeborenen in de laatste maand van zwangerschap) al jaren werden geregistreerd; en
– het gegeven dat passerende radioactieve wolken in sommige districten uitregenden en in andere nabij gelegen gelijksoortige districten niet, waardoor per district aanmerkelijke verschillen in de achtergrond straling.
De gemeten effecten (gemiddelde normale achtergrondstraling ~2mSv/a):
– Kans op dood geboren baby 33% hoger per 1mSv/a stralingstoename (P<0,00003 wat extreem significant is).
– Kans op baby met aangeboren serieuze hartafwijkingen 83% hoger per 1mSv/a stralingstoename (P<0,002 = zeer hoog significant)
– Kans op serieuze afwijkingen bij baby aan "skull, face, jawbone, neck, spinal column, hip joint, long bones of the legs, and feet" 129% hoger per 1mSv stralingstoename (p<0,0004 = extreem significant)
Zie: ibis-birthdefects.org/start/cache/Congenital%20Malformations%20Stillborn.pdf
Voor een overzicht: ia601001.us.archive.org/32/items/YablokovChernobylBook/Yablokov%20Chernobyl%20book.pdf
Voor Fukushima is soortgelijk aangetoond tot 500km noordelijke. Maar minder detaillistisch omdat hun geboorte registratie niet beter is dan de onze.
En daar is Bas weer met zijn alarmverhalen. Daar kun je de klok op gelijk zetten. Kun je tellen tel dan mee.
https://ourworldindata.org/grapher/death-rates-from-energy-production-per-twh
Is het aantal doden het enige criterium? Lekker simpel
Ja dat is het enige GOEDE criterium
Als dat het “GOEDE” criterium is…
Mensen gaan veel vaker dood door het vallen van de trap dan door kernenergie, moeten trappen dan ook niet verboden worden?
Lekker simpel is laf weglopen als je geen argumenten meer hebt.
Lekker simpel is als gresnigt recht in je gezicht zit te liegen en je bent te laf en hypocriet om te vragen naar bewijs, omdat je weet dat dat er niet is
Tja, Hans, dan kunnen we ook voor zon en/of wind gaan.
Nee geen zon en wind want dat is aanbodgedreven wiebelstroom.
aha, er zijn toch andere criteria. Juist.
Modelleur alleen zon is volgens ourworld in data veiliger, nu heeft zon in Nederland één nadeel: de zon schijnt niet ’s avonds. En de opbrengst per hectare is schreeuwend laag.
Het probleem bij die statistiek van ourworldindata is dat ze de stralingsdoden onder de burgerbevolking niet tellen.
Dat er medewerkers sterven vind ik minder erg omdat die hebben gekozen voor een baan met licht verhoogd risico.
Nog nooit van world-wide grid gehoord, Hans? Onze okie kwam ook veel elders en gas nu ook.
Olie kwam van elders dus
Nog nooit van de wet van Ohm gehoord?
Ook last van stralingsangst Modelleur?
“Het probleem bij die statistiek van ourworldindata is dat ze de stralingsdoden onder de burgerbevolking niet tellen.”
Dat doen ze dus wel.
De enige angst die Modelleur heeft is dat hij ooit toe zal moeten geven dat gresnigt een leugenaar is, dus hij zal er alles aan doen om dat te vermijden, zoals we weer bijna dagelijks zien.
Ik heb alleen stralingsangst wanneer kerncentrales worden ingezet als tactisch middel in militaire conflicten, terroristische -en cyberaanvallen.
Bas
In die 50 jaar gingen er zo ongeveer 3 miljard de pijp uit. Realiseer jij je dat wel? Grote getallen maken altijd indruk, zeker als je ze niet in relatie brengr met andere getallen. Leven blijft een gevaarlijke bezigheid net als bergbeklimmen. Van het eerste ga je zeker dood.
Peter,
Lees de referenties die ik gaf met de onderzoeksresultaten gepubliceerd in peer reviewed wetenschappelijke tijdschriften.
Aanvullend voor Fukushima bijv:
– Onderzoeksresultaten: zoals: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27661055
– Het oordeel van een VN expert commissie over de gezondheidsschade bij de snel geëvancueerde kinderen: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/78218/1/9789241505130_eng.pdf
en nog vele andere publicaties.
Besef dat we hier worden bedolven onder de reclame leugens van de kernindustrie.
Daar hoef je je niet door te laten meenemen. Dat doen uiteindelijk de burgers en regeringen in Dld, België e.a. ook niet (B wordt in 2035 kernvrij; ze hebben al 2 KC’s gesloten)
Over Bas Gresnigt
-” Bas, and people like him, will never respect science, because they don’t understand it. Just look at all of the scientific information and evidence that I’ve thrown his way. Rather than trying to understand any of it, he looks for the bits and pieces that reinforce his world view — any tidbit that he can get to support the tiny handful of so-called “rock-solid” papers that he has collected by canvassing the anti-nuclear websites. It doesn’t help that he’s also a consummate conspiracy theorist with a paranoia that seems to focus on distrusting the United Nations.
These people are a lost cause. We need to focus our efforts on people who are willing to listen, learn, and understand. There are plenty of them out there, but they do not include Bas Gresnigt.
Let’s spray over the graffiti and move on.
-No Bas, it is what the definition of coup d’état is not what you consider it to be.
We all realize you like to define words in starnge and wonderous ways so as to support yourself and your delusions, witness the twisting of the term science, but the world doesn’t work that way. Words have defined meanings.
-Once again, Bas, you demonstrate that you are either a shill or an idiot.
You completely miss the implications of the phenomenon described. Expensive and unreliable energy are the end result
htps://atomicinsights.com
–Bas is a long-time anti-nuclear serial propaganda poster, for years. His nonsens ‘studies’ have been debunked at AtomicInsights among others, for years. He will continue his anti-science, anti-nuclear crusade, for years. He ignores detailed refutations of his propaganda, but simply moves to another website to copy/paste the same propaganda, somehow ‘forgetting’ that his propaganda was already painstakingly debunked by actual experts, for years.
Google “Bas Gresnigt nuclear”, or “BasM nuclear” to see some of his activities repeated over, and over, and over,
…. for years.
–Here’s an example from last year, of how you attempted to fool people into believing tiny amounts of radiation would deform their unborn children, by writing streams of lies and deception in the comments. The same lies you repeat over, and over, and over, and over again, all around the Internet, to this day.
-It will never be known how many abortions or suicides have taken place after people read Bas Gresnigt patently ridiculous statements about how even 0.5 mSv per year causes increased infant deformity and stillbirth.
-Bas did. Or rather, he fabricated it to put words in someone else’s mouth.
Pathological lying like that merits a ban.
Why would you ban him? His own arguments seem to discredit him. Banned, he is handed an excuse to discredit Rod.
–Now you’re just lying. If you can present new information which contradicts mine, fine. But this kind of antinuclear spamming drags discussion on TEC down to the level of a playground. If you continue I and other members of the community are going to suggest you’re banned from the site.
–you’ve submitted another reference-free post which, again, appears to be solely the product of your imagination.
-Bas, I’ve been waiting for your detailed breakdown of how such a system might be remotely affordable or practical. Would you please post it? I love to learn!
You don’t have one? I see. But until you show evidence of even the “simple facts of physics”, much less the simple facts of economics, of land use, of environmental impact you feel justify consideration of your vision, I’ll have to consign it to the dustbin of “Ill-Conceived Dreams of Privileged First-World Poseurs,” a dustbin which only too often needs emptying.
energycentral.com atomicinsights.com etc.
Bas
“htt p://apps.who.int/iris/bitstream/10665/78218/1/9789241505130_eng.pdf
Dat is toch diezelfde WHO die ons wereldwijd de COVID heeft aangepraat, als was het een soort van Ebola. En die club vertrouw je?
Peter,
Een rapport met veel beschouwingen dat de effecten op foetussen, e.d. overslaat terwijl daar juist de grootste schade ontstaat bij toegenomen stralingsniveaus.*)
Natuurlijk wordt ook de publicatie die de stralingsschade aan nieuw geborenen na Fukushima aantoont met hoge significantie, overgeslagen.
Zelfs het eerdere WHO rapport waarin WHO experts na een bezoek ter plekke komen tot extra kankers in hun latere leven bij de snel geëvacueerde kinderen, wordt genegeerd….
_________
*) Vanwege de veel hogere celdeling frequentie bij de foetus (10x? hoger) en vooral de aanmaak van zaad in de teeltballen van de man (>~1000x hoger).
Immers rond / tijdens celdeling.bevat het DNA maar een streng en kan een beschadiging vanwege een passerend stralingsdeeltje dus niet repareren.
Bas
En dat ene deeltje schrijf je dan automatisch toe aan humane activiteiten rondom kernenergie? Omdat het goed uitkomt in je alarmistische verhaal?
Het feit dat we gemiddeld zo ongeveer het dubbele van de leeftijd van rond 1900 hebben bereikt en er ook nog eens op hogere leeftijd aan kinderen wordt begonnen en het feit dat oudere mannen ook nog seksueel actief zijn en het feit dat kanker op hogere leeftijd explosief toeneemt en een derde van de jaarlijkse sterfgevallen bepaald, Jaarlijks dus zo’n 25 miljoen als zijnde één driehonderdste deel van de wereldpopulatie zouden je beweringen wat moeten relativeren. Vervelend als het je treft, maar het is niet anders.
Ground dog day featuring Hassebas, vooruit dan maar..
Uit: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9908376/
Results:
In the Fukushima RC, 12,958 infants were analyzed, and 324 infants were diagnosed with major anomalies (2.50%). In the remaining 14 RCs, 88,771 infants were analyzed and 2,671 infants were diagnosed with major anomalies (3.01%). Crude logistic regression analysis demonstrated that the odds ratio for the Fukushima RC was 0.827 (95% confidence interval, 0.736-0.929) using the other 14 RCs as a reference. Multivariate logistic regression analysis also demonstrated that the adjusted odds ratio was 0.852 (95% confidence interval, 0.757-0.958).
Conclusions:
Fukushima Prefecture was found NOT to be an area at high risk for the occurrence of congenital anomalies in infants compared nationwide in Japan from 2011 to 2014.
Peter,
Ik deel je fatalistische houding (“vervelend als je treft maar het is niet anders”) bij straling niet omdat wij zelf daar veel aan kunnen doen door te stoppen met kernenergie.
Toelichting:
Een deel van de verwekte foetussen gaat voortijdig dood in de baarmoeder, een ander deel wordt geboren met structurele afwijkingen (Down is berucht, maar ook hartafwijkingen, enz).
Dat ontstaat vaak vanwege beschadigt DNA. Die beschadiging kan allerlei oorzaken hebben waaronder de natuurlijke achtergrondstraling van ~2mSv/a. Andere oorzaken zijn alcohol, nicotine, enz.
DNA in je cellen bestaat uit 2 identieke getwiste strengen (als 2 om elkaar gedraaide touwen). Als een streng wordt beschadigd door een passerend stralingsdeeltje dan kan de cel die repareren door de andere streng als referentie te gebruiken.
Echter,
Voor de productie van nieuwe zaadcellen in je teeltballen wordt het DNA van de bestaande zaadcel gesplitst en is dan enige tijd enkelvoudig. Er zijn dan dus 2 zaadcellen met ieder een enkelvoudig DNA.
Een beschadiging van het DNA door een passerend stralingsdeeltje kan dan niet worden gerepareerd wat vaak leidt tot afwijkingen aan de foetus die tot de voortijdige dood leiden of tot baby’s met aangeboren afwijkingen.
Omdat het DNA van mannen kleiner is, heeft dat minder kans te worden geraakt en beschadigt.
Bij verhoogde straling worden dus relatief meer mannen dan vrouwen geboren.
Die toename van de m/v verhouding bij geborenen wordt ook gemeten rond kerncentrales, bovengrondse kernafval opslag plaatsen, e.a. tot op 40km afstand.
Ze heeft rond de tijdelijk kernafval opslagplaats Gorleben tot een rel geleid (van 2% meer jongens dan meisjes geboren naar 14%) waardoor Berlijn die opslagplaats heeft gesloten terwijl die nog voor 70% leeg was.
Immers die toename geeft aan dat er verhoogde kans is op mismaakte baby’s (zie mijn comment hieronder).
Het is maar hoe gezond je je nakomelingen (kleinkinderen) wilt hebben
Je kunt overigens niet zeggen dat die opslagplaats slecht was gebouwd. Muren van 50cm dik. Rondom het terrein hoge dijken, ~5km bos naar dichtstbijzijnde dorp (Gorleben).
Het zwakke punt is de ventilatie, net als bij KC’s, waardoor o.a. een isotoop van Argon (Ar41) zich verspreidt.
Peter zie deze presentatie: https://tinyurl.com/ybm3kv8j
Komt wat traag omdat ze groot is en via de wayback machine gaat, maar het is de compleetste die ik ken.
Is in het Duits maar google translate doet het goed.
Een paar Engelstaligen:
– https://tinyurl.com/yc2dd4bu
– https://tinyurl.com/wwcvk7re
Over de pathologische leugenaar Bas Gresnigt
–Bas is a long-time anti-nuclear serial propaganda poster, for years. His nonsens ‘studies’ have been debunked at AtomicInsights among others, for years. He will continue his anti-science, anti-nuclear crusade, for years. He ignores detailed refutations of his propaganda, but simply moves to another website to copy/paste the same propaganda, somehow ‘forgetting’ that his propaganda was already painstakingly debunked by actual experts, for years.
Google “Bas Gresnigt nuclear”, or “BasM nuclear” to see some of his activities repeated over, and over, and over,
…. for years.
–Here’s an example from last year, of how you attempted to fool people into believing tiny amounts of radiation would deform their unborn children, by writing streams of lies and deception in the comments. The same lies you repeat over, and over, and over, and over again, all around the Internet, to this day.
-It will never be known how many abortions or suicides have taken place after people read Bas Gresnigt patently ridiculous statements about how even 0.5 mSv per year causes increased infant deformity and stillbirth.
-Bas did. Or rather, he fabricated it to put words in someone else’s mouth.
Pathological lying like that merits a ban.
Why would you ban him? His own arguments seem to discredit him. Banned, he is handed an excuse to discredit Rod.
–Now you’re just lying. If you can present new information which contradicts mine, fine. But this kind of antinuclear spamming drags discussion on TEC down to the level of a playground. If you continue I and other members of the community are going to suggest you’re banned from the site.
–you’ve submitted another reference-free post which, again, appears to be solely the product of your imagination.
-Bas, I’ve been waiting for your detailed breakdown of how such a system might be remotely affordable or practical. Would you please post it? I love to learn!
You don’t have one? I see. But until you show evidence of even the “simple facts of physics”, much less the simple facts of economics, of land use, of environmental impact you feel justify consideration of your vision, I’ll have to consign it to the dustbin of “Ill-Conceived Dreams of Privileged First-World Poseurs,” a dustbin which only too often needs emptying.
energycentral.com atomicinsights.com etc.
Chemical,
Bedankt voor de link.
Die studie betreft niet de toename van dood geborenen na de kernramp, zoals gevonden door de eerder door mij aangehaalde studie.
Nog eens: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27661055
Verder:
– neemt de studie onterecht aan dat het verhoogde stralingsniveau zich alleen in de regio Fukushima heeft voorgedaan.
Dat is niet waar want die verhoging was wijdverbreid (dankzij de wind)! Ze trad zelfs op in Hokkaido opgetreden zoals blijkt uit de studie die ik hierboven weer noem.
– houdt de studie geen rekening met het gegeven dat de kinderen in Fukushima snel zijn geëvacueerd naar elders (er wonen zelfs nu nauwelijks kinderen in de gebieden met verhoogde radioactiviteit).
De studie lijkt dus bedoeld om de weg vrij te maken voor een potentieel nieuwe kerncentrale…
Ook omdat
– er selecte plaatsen zijn gebruikt voor de vergelijking
– de term “recruitment” suggereert daarna niet alle kinderen in zo’n regio zijn bekeken.
Over de pathologische leugenaar Bas Gresnigt
–Bas is a long-time anti-nuclear serial propaganda poster, for years. His nonsens ‘studies’ have been debunked at AtomicInsights among others, for years. He will continue his anti-science, anti-nuclear crusade, for years. He ignores detailed refutations of his propaganda, but simply moves to another website to copy/paste the same propaganda, somehow ‘forgetting’ that his propaganda was already painstakingly debunked by actual experts, for years.
Google “Bas Gresnigt nuclear”, or “BasM nuclear” to see some of his activities repeated over, and over, and over,
…. for years.
–Here’s an example from last year, of how you attempted to fool people into believing tiny amounts of radiation would deform their unborn children, by writing streams of lies and deception in the comments. The same lies you repeat over, and over, and over, and over again, all around the Internet, to this day.
-It will never be known how many abortions or suicides have taken place after people read Bas Gresnigt patently ridiculous statements about how even 0.5 mSv per year causes increased infant deformity and stillbirth.
-Bas did. Or rather, he fabricated it to put words in someone else’s mouth.
Pathological lying like that merits a ban.
Why would you ban him? His own arguments seem to discredit him. Banned, he is handed an excuse to discredit Rod.
–Now you’re just lying. If you can present new information which contradicts mine, fine. But this kind of antinuclear spamming drags discussion on TEC down to the level of a playground. If you continue I and other members of the community are going to suggest you’re banned from the site.
–you’ve submitted another reference-free post which, again, appears to be solely the product of your imagination.
-Bas, I’ve been waiting for your detailed breakdown of how such a system might be remotely affordable or practical. Would you please post it? I love to learn!
You don’t have one? I see. But until you show evidence of even the “simple facts of physics”, much less the simple facts of economics, of land use, of environmental impact you feel justify consideration of your vision, I’ll have to consign it to the dustbin of “Ill-Conceived Dreams of Privileged First-World Poseurs,” a dustbin which only too often needs emptying.
Hassebas mag weer een keertje op proefverlof.
Hahahahahahaha
“Iedereen staat dagelijks bloot aan straling. Het gaat hier om zeer geringe hoeveelheden achtergrondstraling, die wordt uitgedrukt in milliSievert (mSv). In Nederland ontvangen wij hiervan ongeveer 2 mSv per jaar, door straling uit de aardbodem, uit het heelal en bijvoorbeeld ook uit bouwmaterialen als gips en beton. In hooggelegen en bergachtige oorden kan deze achtergrondstraling zelfs oplopen tot 10 mSv per jaar.”
https://radiologen.nl/praktijk-beroep/voorlichting-over-straling-aan-pati%C3%ABnten
Het enige gebied in de wereld met sterk verhoogde achtergrond straling waar grotere aantallen mensen wonen is de wijk Talesh Mahalleh in Ramsar (Iran, aan de kust van de Kaspische zee).
Daar wonen 1200 mensen wat te weinig is om tot significante gezondheidsschade uitspraken te komen.
Onderzoeken van vooral de universiteit van Teheran hebben opgeleverd:
– dat het gemiddelde stralingsniveau voor de inwoners van die wijk 6mSv/a is (uitschieters tot 15mSv/a).
– dat de inwoners significant vaker beschadigingen aan hun genen hebben. Zie bijv: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21894441/
Er zijn dan ook voorstellen gedaan om de wijk te veranderen in een park.
Gemiddeld verlies in levensverwachting:
alcoholisme: 11 jaar
roken: 6,3 jaar
roken door partner: 2,7 jaar
20% overgewicht: 3,0 jaar
10 mSv elk jaar: 1,5 maand
Over de pathologische leugenaar Bas Gresnigt
–Bas is a long-time anti-nuclear serial propaganda poster, for years. His nonsens ‘studies’ have been debunked at AtomicInsights among others, for years. He will continue his anti-science, anti-nuclear crusade, for years. He ignores detailed refutations of his propaganda, but simply moves to another website to copy/paste the same propaganda, somehow ‘forgetting’ that his propaganda was already painstakingly debunked by actual experts, for years.
Google “Bas Gresnigt nuclear”, or “BasM nuclear” to see some of his activities repeated over, and over, and over,
…. for years.
–Here’s an example from last year, of how you attempted to fool people into believing tiny amounts of radiation would deform their unborn children, by writing streams of lies and deception in the comments. The same lies you repeat over, and over, and over, and over again, all around the Internet, to this day.
-It will never be known how many abortions or suicides have taken place after people read Bas Gresnigt patently ridiculous statements about how even 0.5 mSv per year causes increased infant deformity and stillbirth.
-Bas did. Or rather, he fabricated it to put words in someone else’s mouth.
Pathological lying like that merits a ban.
Why would you ban him? His own arguments seem to discredit him. Banned, he is handed an excuse to discredit Rod.
–Now you’re just lying. If you can present new information which contradicts mine, fine. But this kind of antinuclear spamming drags discussion on TEC down to the level of a playground. If you continue I and other members of the community are going to suggest you’re banned from the site.
–you’ve submitted another reference-free post which, again, appears to be solely the product of your imagination.
-Bas, I’ve been waiting for your detailed breakdown of how such a system might be remotely affordable or practical. Would you please post it? I love to learn!
You don’t have one? I see. But until you show evidence of even the “simple facts of physics”, much less the simple facts of economics, of land use, of environmental impact you feel justify consideration of your vision, I’ll have to consign it to the dustbin of “Ill-Conceived Dreams of Privileged First-World Poseurs,” a dustbin which only too often needs emptying.
energycentral.com atomicinsights.com etc.
Peter,
Jij vindt onnodig verlies aan levensverwachting kennelijk niet erg. Ik wel en vooral voor mijn nakomelingen.
Bas het hypothetische verlies aan levensverwachting is onmeetbaar, gezien de achtergrondstraling die je oploopt bij intercontinentaal vliegen.
Ken je de banaaneenheid van stralingsdosis?
Een piloot, die vaak op 10 km hoogte vliegt, kan per jaar wel 5 mSv extra krijgen. Sommige beroemde DJ’s, zoals Hardwell, vliegen nog vaker dan piloten en krijgen dus nog meer dosis. Als je met een trans-Atlantische vlucht meegaat, loop je ongeveer 0,05 mSv op. En een skileraar per seizoen wel 8 mSv.
Dus jij hebt aardig wat opgelopen in die bergen.
Gresnight, ik raad je aan koop een stralings-meter en ga aan de poorten van een kerncentrale meten en je zult zien dat je meer natuurlijke straling meet, of dacht je dat in Frankrijk allemaal mislukte rondlopen?
Als ik jou mag geloven word iedereen ziek die in een kerncentrale werken.
Die centrales zijn ook onderheven aan strenge keuringen.
Trouwens wat straling is goed tegen reuma.
@Hans,
Was dat maar waar!
Radioactieve dosiskaart, kijk in het blauwe gedeelte linksboven
https://en.wikipedia.org/wiki/Banana_equivalent_dose#/media/File:Radiation_Dose_Chart_by_Xkcd.png
@Theo,
Vanwege de gezondheidsgevolgen van die verhoogde straling hebben de LUMA’s en ook KLM allerlei extra beschermende maatregelen getroffen voor hun intercontinentale bemanningen (waaronder beperking van het aantal vlieguren).
Met wat zoeken vind je de publicaties daarover.
Skileraren en berggidsen krijgen in CH en A tijdens hun opleiding les over de noodzaak van bescherming tegen de straling (en smeren tegenwoordig zorgvuldig).
Warmte straling (infra-rood) is goed tegen reuma, maar kernstraling werkt veel agressiever en dieper in op je lichaam.
“Skileraren en berggidsen krijgen in CH en A tijdens hun opleiding les over de noodzaak van bescherming tegen de straling (en smeren tegenwoordig zorgvuldig).”
Helpt smeren tegen de ioniserende kosmische straling in Zwitserland en in vliegtuigen op 10 km hoogte?
Ik denk dat je UV straling en kosmische straling door elkaar haalt.
Kijk trouwens uit met gerechten in Zwitserland van wilde zwijnen of waar vegetarische truffels in zitten.
Je favoriete Zwitserland is een levensgevaarlijk radioactief gebied.
Hun chocolade en koemelk zou eigenlijk verboden moeten worden, bijna gevaarlijker dan sigaretten.
Gelukkig mag de Matterhorn, die je beklommen hebt, niet meer op de Toblerone staan.
Alle huisinrichtingen daar met stenen radioactieve keukenbladen zijn alleen al gevaarlijk genoeg om je weg te jagen.
Over de Radon concentraties in de kelders waar ze de kaas en wijn bewaren, begin ik maar niet, te gevaarlijk.
Hoeveel Radon gas zit er trouwens in de gaten van de Zwitserse kaas?
Heb je dat wel onderzocht?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2041009191/wilde-zwijnen-in-duitsland-blijken-radioactief-vlees-eten-gevaarlijk
Lo,
Ik hou van meetresultaten en feiten. Dus met je wilde speculaties kan ik niets.
Dat ongeveer 50% van de geschoten wilde zwijnen in het zwarte woud (Z.Dld) vlees bevat dat door radioactieve straling ongeschikt voor consumptie is al decennia zo. Daarom moet alle geschoten zwijnen vlees worden gekeurd.
Soortgelijk geldt overigens ook voor vlees van rendieren in sommige Scandinavische streken, en dieren die grazen in sommige gebieden in UK (o.a. noord Schotland).
Veroorzaakt door regen uit Tsjernobyl wolken (NL heeft geluk gehad).
“Ik hou van meetresultaten en feiten”
Ok, je ziet kennelijk het onderscheid in sommige ironische opmerkingen niet.
1) Is Radon gas een probleem in Zwitserland?
2) Bewaart men kaas en wijn in hun kelders?
3) Helpt smeren in Zwitserland en Oostenrijk tegen de ioniserende kosmische straling?
4) Zijn alpenstenen stenen keukenbladen radioactief?
5) Komt de verhoogde radioactieve straling in Zwitserland gedeeltelijk omdat grote gedeeltes van de Alpen radioactieve stenen bevat?
Gresnight, zoals @Lo al zegt gooi je dingen door elkaar.
En ja ik ken me uit met vliegtuigen ook van de KLM.
Zoals gezegd een beetje straling is helend.
Zoek maar eens naar Heilstollen.
De nieuwere pijnbestrijding is zelfs radioactief materiaal inspuiten tussen gewrichten met een snelle halfwaardetijd.
Bas heeft radiofobie
https://theorichel.nl/stopradiofobie
Pff… Groundhog Day part II: the Revenge of the Male Spermatozoa
Bas:
1. “DNA in je cellen bestaat uit 2 identieke getwiste strengen. “
– Nee. Het is al > 70 jaar bekend dat DNA bestaat uit 2 COMPLEMENTAIRE strengen. “Complementair” is heel wat anders dan “identiek”. “Rood” is geen “groen”.
2. “Voor de productie van nieuwe zaadcellen in je teeltballen wordt het DNA van de bestaande zaadcel gesplitst en is dan enige tijd enkelvoudig. Er zijn dan dus 2 zaadcellen met ieder een enkelvoudig DNA.
– Om Pauli te citeren: “Das ist nicht nur nicht richtig; es ist nicht einmal falsch!”
– zaadcellen worden NIET geproduceerd door zaadcellen maar door zaadvormende buisjes in de teelballen
– Bij de vorming van van zaadcellen gaan NIET de DNA strengen uit elkaar, maar de **CHROMOSOMENPAREN**. Elke zaadcel bevat dus de helft van het aantal chromosomen (23) dat in de moedercel zit. Voor jouw informatie: een chromosoom is opgebouwd uit een DUBBELSTRENGS (!) DNA dat omwikkeld is rondom eiwitten ( histonen).
3.” Bij verhoogde straling worden dus relatief meer mannen dan vrouwen geboren. “
– makker Scherb vond in zijn Nobelprijs-winnend onderzoek dat na Tsjernobyl juist JONGENS babies een hoger risico hebben om doodgeboren ter wereld te komen dan MEISJES babies (1,4 vs 1,25, tabel 2, zie tabel 2 in het meesterwerk http://www.ibis-birthdefects.org/start/cache/Congenital%20Malformations%20Stillborn.pdf .
Doet er overigens niet toe want talloze andere studies vinden geen effect. Zie bijvoorbeeld de conclusie van deze studie over de sexe ratio in Hiroshima en Nagasaki https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK234273/
“Data are presented on the sex ratio of 47,624 children born in Hiroshima and Nagasaki in the years 1956 through 1962. The total number of births in these two cities for which information is available is now 140,542, and of this number in 73,994 instances one or both parents were exposed to the atomic bombings. The suggestion of an effect of exposure on sex ratio in the earlier data is NOT borne out by the present findings. One can argue either that a small early effect has disappeared or that the original observation had no biological significance.”
RIVM over Tsjernobyl.
“Van de radioactieve stoffen die bij Tsjernobyl zijn vrijgekomen merken we in Nederland vrijwel niets meer. In totaal leverde het ongeval in 1986, het jaar van de ramp, bij ons een extra stralingsblootstelling op van 2,5%. In 1987 was die bijdrage al gedaald naar circa 0,5%.”
RIVM over Fukushima risico.
“De Nederlandse ambassade in Japan vroeg of zij terug moesten komen naar Nederland om zo een (te) hoge stralingsdosis te vermijden.
Na berekening van het RIVM werd duidelijk dat een reis met het vliegtuig van Japan naar Nederland meer blootstelling aan straling zou opleveren dan wanneer ze in Tokyo (op 230 km (kilometer) afstand van Fukushima) zouden blijven.”
De NOS had dit niet zo goed begrepen en liet haar journalisten “evacueren” uit Tokyo.
Tokyo centrum ligt trouwens 255 km van Fukushima en niet de 230 km van het RIVM
Over beroeps vliegen en straling.
https://www.beroepsziekten.nl/sites/default/files/documents/05-straling-gezondheid-in-luchtvaart-heijermanslezing-4-december-2020.pdf
P.s.
De Nederlands Ambassade ligt in het centrum van Tokyo bij de haven op die 255 km van Fukushima.
De paniek ontstond in Nederland en bij de NOS nadat een “jonge dame” van Greenpeace, bij Pauw en Witteman, als stralingsdeskundige verkondigde dat Tokyo echt wel potentieel gevaarlijk werd.
Bas hing tijdens Tsernobyl nog aan een enkele ijshaak op 5 km hoogte tegen een berg, zich al druk te maken over van alles en nog wat over straling.
‘Voorlopig zijn het alleen de Russen geweest die zeggen géén kernwapens te gaan gebruiken’.
Ja, en die Poetin kan je op zijn woord vertrouwen natuurlijk.
‘Rusland is een grote speler, vandaar ook die in scene gezette oorlog’.
Door wie dan?
Nou ja, laat ook maar Cornelia. Ik bel Thierry zelf wel even op morgen.
En verder:
‘Hassebas mag weer een keertje op proefverlof’.
Zou kunnen Chemical. Zelf denk ik meer aan ontslag wegens gebrek aan positieve resultaten.
Misschien is het handiger om er wat meer over te lezen in plaats van nu.nl na te praten.
F.Y.I.
https://www.deanderekrant.nl/vind#!s=Oekra%C3%AFne
https://gezondverstand.eu/?s=Oekra%C3%AFne
Mijn hemel, en ik maar denken dat we met David Icke en Ninefornews de grens van de waanzin bereikt hadden.
Er vallen ineens een paar puzzelstukjes op zijn plaats.
Gresnight hoor op met je onzin verhalen over kernenergie.
Je mag pas praten als ik die gratis stroom uit windmolens krijg.
Duitsland heeft al te weinig stroom, gooit een heel windpark om en gaat de bruinkool eronder eruit graven, dat levert tenminste wat op.
De groene piraten hebben zich behoorlijk in de nesten gewerkt.
Zo zit het met de illusie groene stroom tot heden.
Theo,
Afgelopen decennium was Dld de grootse netto stroom exporteur.
Nu even niet totdat ze de sluiting van hun laatste 3 KC’s hebben gecompenseerd met meer wind+zon.
Echter, de hoofdoorzaak van de huidige tekorten is de scherp gedaalde productie van bruin- en steenkool in augustus (daling met 47% t.o.v. 2022).
Stakingen?
Nuclear compenseren met kolen dus
This paper examines the impact of the shutdown of roughly half of the nuclear production capacity in Germany after the Fukushima accident in 2011. We use hourly data on power plant operations and a novel machine learning framework to estimate how plants would have operated differently if the phase-out had not occurred. We find that the lost nuclear electricity production due to the phase-out was replaced primarily by coal-fired production and net electricity imports. The social cost of this shift from nuclear to coal is approximately 12 billion dollars per year. Over 70% of this cost comes from the increased mortality risk associated with exposure to the local air pollution emitted when burning fossil fuels. Even the largest estimates of the reduction in the costs associated with nuclear accident risk and waste disposal due to the phase-out are far smaller than 12 billion dollars.
https://www.nber.org/papers/w26598
De werkelijkheid is omgekeerd.
De hoofdreden van de gestegen stroomprijs en toegenomen import in Dld is de grote productie daling van steenkool- en bruinkoolcentrales.
Je “vergeet” de eerste zin van het artikel te citeren.
Die luidt: “Many countries have phased out nuclear electricity production in response to concerns about nuclear waste and the risk of nuclear accidents.”
België is daar nog mee bezig. Ze hebben 2 KC’s gesloten, gaan er 3 sluiten in 2025, en de laatste 2 in 2035.
Overigens bleek dat Dld over heel 2011 nog steeds net exporteur was van stroom ondanks de sluiting van 6 van hun 17 KC’s in het voorjaar direct na Fukushima.
“We find that the lost nuclear electricity production due to the phase-out was replaced primarily by coal-fired production and net electricity imports.”
Kun je even aangeven welk woord dat je daar niet van begrijpt, Bas Gresnigt?
Moet iedereen soms jou geloven, terwijl je hier dagelijks aantoonbaar op keiharde leugens wordt betrapt of het National Bureau of Economic Researc?
Wat denk je zelf?
Behalve Modelleur dan misschien.
Zo heren, we praten weer eens lekker langs elkaar heen. Een paper uit 2019 gebruiken als bron om een uitspraak uit 2022/2023 te weerleggen.
Pffff.
Duitsland moest overtollige zon- en windstroom tegen afbraakprijzen verkopen omdat anders het stroomnet zou uitvallen
Kijk eens aan, meneer hypocriet komt nog even een poepje laten, heel de topic staat vol met leugens van gresnigt die worden weerlegd, maar daar zegt de lafaard natuurlijk niks over.
-gresnigt: Afgelopen decennium was Dld de grootse netto stroom exporteur.
Niet dus
-gresnigt : -Nu even niet totdat ze de sluiting van hun laatste 3 KC’s hebben gecompenseerd met meer wind+zon.
Zie jij bewijs hiervoor van gresnigt dat daar kans op is?
Nee, dat zie je niet, en je durft er wederom niet naar te vragen, maar wel janken over een paper die aantoont dat bijna alle eerdere afgesloten kernstroom is vervangen door kolenstroom en ik zien geen enkele reden waarom dat nu anders zal zijn.
-gresnigt; Het probleem bij die statistiek van ourworldindata is dat ze de stralingsdoden onder de burgerbevolking niet tellen.
Tellen ze dus wel mee
En dan heb ik het nog niet over z, n achterlijke stralingsleugens die la 100den keren zijn weerlegd over heel internet
Maar gewoon de pathologische leugenaar blijven verdedigen, want dat levert weer punten op voor je deugdiploma.
Theo,
Dld heeft afgelopen decennium altijd en export overschot met France gehad.
Dat is nu even niet omdat de stroom productie middels steen- en bruinkool met ~50% is gedaald in vergelijking met vorig jaar…
Staking?
Gaat we wel weer gecorrigeerd worden.
“Theo,
Afgelopen decennium was Dld de grootse netto stroom exporteur.”
France is 2019’s biggest electricity exporter, Italy the largest importer
https://www.powerengineeringint.com/gas-oil-fired/france-is-2019s-biggest-electricity-exporter-italy-the-largest-importer/