Van een onzer correspondenten.
Stijgende kosten kunnen ertoe leiden dat elektrische auto’s onaantrekkelijker worden dan een brandstofauto’s, concludeert KPMG. Hoewel elektrische auto’s in aanschaf doorgaans flink duurder zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor, zijn de gebruikskosten nu vaak nog lager volgens de rekenmeester. Dit komt door de huidige korting op de wegenbelasting, de lagere onderhoudskosten en de lagere kosten voor het opladen. Als de aanschafprijs niet steviger daalt, de energieprijzen weer gaan stijgen en de wegenbelasting op elektrische auto’s wordt verhoogd, kan dit ervoor zorgen dat een brandstofauto weer goedkoper wordt. KPMG wordt daar niet vrolijk van.
De ‘accountant’ KPMG: en dat is precies wat we willen,
mensen blijven stimuleren om elektrisch te rijden.
KPMG in hun missionstatement:
‘Als een van de belangrijke logistieke knooppunten voor de import en export in Europa, speelt Nederland een sleutelrol in de immense verduurzamingsopgave waar de Europese Unie zich met de Green deal aan gecommitteerd heeft.’
De vroegere accountant heeft inmiddels een flinke vinger in de energietransitie-pap.
Maar Nederlanders kijken gelukkig steeds kritischer naar de aanschafprijs van de auto. Twee derde van de Nederlandse consumenten (66 procent) ziet de prijs als belangrijkste drempel voor de aanschaf van een elektrische auto, komt naar voren uit het onderzoek. Twee jaar geleden was dat nog 54 procent.
Aan die aanschafprijs is waarschijnlijk niet heel veel te doen, maar er zijn wel andere manieren om elektrisch rijden kosteneffectief te houden. Zo vindt KPMG, die met de transitiemarkt wat graag praktisch meedenkt, dat het makkelijker moet worden om auto’s op te laden met zelf opgewekte energie uit zonnepanelen. Bovendien kan men er zelf ook voor kiezen om de auto vaker op te laden tijdens ‘dalperiodes’ met lagere tarieven of te kiezen voor goedkoper laadstations. Duurzame KPMG richt zich ook tot de politiek:
‘Misschien wel de belangrijkste stap zal vanuit Den Haag moeten komen ook elektrisch rijden aantrekkelijk te houden, door de geplande motorrijtuigenbelasting aan te passen.’
Duurzame KPMG: lobby, lobby, lobby.
***
***
‘Elektrische auto dreigt onaantrekkelijker te worden dan brandstofauto’.
Nee hoor, foute uitspraak.
Afgezien van een zeer klein groepje profiteurs is voor de overgrote meerderheid een EV altijd al een onaantrekkelijk gedrocht geweest.
Maar toch fijn dat KPMG er nu zelf ook achter komt.
Oh ja, voor een litertje diesel kan je bij een beetje zoeken hier terecht voor 1,73/l en voor E10 1,71/l
Ondanks de harde wind overal in Frankrijk, leveren molentjes toch niet meer op dan 14% tegen kern rond de 65% met veel export van stroom naar Duitsland en Zwitserland.
https://www.rte-france.com/eco2mix/synthese-des-donnees?type=production
Dit is overigens de site waar Bas geen ene moer van snapt ondanks al zijn titels. LOL.
Helaas zijn er afgelopen nacht 2 doden gevallen door de orkaan Ciaran.
Het wachten is nu op een linkse deskundige die dat aan die vreselijke klimaatverandering kan koppelen.
Timmerfrans, waar ben je jongen? Of zit je te lunchen?
Wat is er duurzaam aan een elektrische auto? De winning van lithium en andere noodzakelijke zeldzame metalen in elk geval niet. Doe daar de niet duurzame zonneakkers en windparken bij en je kunt het begrip duurzaam m.b.t. de elektrische auto gerust schrappen. Na 10 jaar of al eerder is een nieuw accupakket nodig.
Ook het veel hogere gewicht en de daarmee toegenomen aanrijdingschade en de schade aan het wegdek verergert het alleen maar. Electromotor prima, maar aan de rest moet nog stevig gesleuteld worden,
Dus ook hier geld weer, maak het andere kunstmatig duurder of het ene met subsidies goedkoper om het project elektrische auto niet te laten stranden.
Pure volksverlakkerij waarbij de rekening wordt neergelegd bij de grote groep minvermogenden.
Die hebben toch nog altijd de voedselbank. Hoe krom wil je het hebben. En dat allemaal voor het kunstmatige terug veranderen van het altijd al veranderende klimaat. Bedenk iets beters.
Peter, die EV’s wekken nog steeds geen groene energie op. Ze verbruiken nog steeds fossiele en eventueel groen energie.
Waarom de Noorse autoverkopen met 95 procent zijn gedaald.
Ze hadden dan ook niet alleen belasting voordeeltjes, maar ook discriminatie voordeeltjes, zoals gratis parkeren b.v.
https://www.ad.nl/auto/waarom-de-noorse-autoverkopen-met-95-procent-zijn-gedaald~abe65154/
Zonder subsidie en dwang loopt niets.
Trouwens gisteren nog gelezen dat de verkeersboetes flink omhoog gingen volgend jaar, en dat het aanvechten van een verkeersboete tot het verleden gaat horen, meer opbrengst 47 miljoen voor de schatkist.
Leuk voor politieagenten en boa’s, ze hebben altijd gelijk dan, weer een vorm van dictatuur als dat doorgaat.
Er loopt ergens een petitie tegen deze onzin op het net, meen bij petitie.nl.
Noorwegen is de 8e olie en gas producent op aarde. Hele koude winters waarbij de stuwmeren zijn bevroren, de windturbines stil staan vanwege ijzer en zonnepanelen door de breedtegraad sowieso niets doen.
https://www.youtube.com/watch?v=-90g8SrOtgQ
Ja ik heb me ook altijd afgevraagd hoe die electro auto’s daar presteren, en dan nog te bedenken dat de kachel aan moet.
Altijd werd geadviseerd dit soort accu’s niet te gebruiken onder bepaalde temperaturen.
Vroeger werden nog petrolium kacheltjes onder de motorkap gehangen zodat de motor niet kon bevriezen.
Dat waren speciale dingen die geen ontsteking konden brengen aan brandstof dampen.
De ‘accountant’ KPMG: en dat is precies wat we willen,
mensen blijven stimuleren om elektrisch te rijden.
Net als wij in onze lease…
Peugeot 208: 5.6 L op 100 km, maakkt 5.6 L x 1.153 €/L* = 6.46 €/100 lm
Peugeote e-208: 16.2 kWh op 100 km, maakt 16.2 x kWh x 0.50 €/kWh = 6.46 €/100 km.
Bij snellaadprijzen van 0.50 tot 0.90 €/kWh dus duurder
De volgende verhoging van de CO2-belasting kondigt zich al aan.
Welke kreet had Sharon ook al weer als aanmoediging?
https://youtu.be/_vSf0bopFBs&t=5m54s
————-
Met dank aan Luxemburgs overheid.
Ik heb overwogen een elektrische auto (EV) te kopen. Mijn huidige auto rijdt 1 op 20 (op autoweek.nl staan tientallen auto’s die 1 op 25-33 rijden) en is nog lang niet afgeschreven. Een liter brandstof levert 10 kWh energie. Ik gebruik 0,5 kWh per km. De EV gebruikt 0,2 kWh per km. Deze laad ik ’s nachts op. De zon schijnt dan niet, 2 van de 3 dagen waait het niet of te veel en de benodigde elektriciteit wordt geleverd door een centrale die organisch materiaal verbrandt. Olie, gas of uit de USA en Polen ingevoerde bomen. Dit heeft een rendement van 40%, dus effectief gebruikt mijn EV ook 0,5 kWh per km. Ik kan ook overdag op de snelweg tanken/laden. Een liter brandstof kost 2,25 Euro. Dat is 11 cent per Km. Fastned rekent 69 cent per Kwh, plus 20% die verloren gaat aan koeling bij het snelladen. De EV gebruikt dan 16,5 cent per Km. Ik heb besloten mijn huidige auto te houden.
De waterstofauto dreigt onaantrekkelijker te worden dan elektrische auto en die laatst genoemde dreigt weer onaantrekkelijker te worden dan brandstofautoauto.
Wereldsgrootste autoproducent Totota stopt met de productie van de waterstofauto! Het doek lijkt definitief te vallen voor de waterstofauto. Zelfs de grootste ambassadeur van het rijden op waterstof, Toyota, gelooft er niet meer in.
https://www.ad.nl/auto/geen-toekomst-meer-voor-waterstofauto-s~a8dcc01b/
Als we het dan toch over vervuilende auto hebben, dan laten verschillende merken zien dat het ook anders kan.
Er zijn auto’s heden die hebben een minuscuul kleine accu aan boord, ze worden mild hybride genoemd.
Nee je kunt niet met deze accu puur en alleen rijden, het is een duwtje in de rug, b.v als je weg rijd, dan helpt een klein electro motortje wat tevens dynamo is je even mee, je merkt er niks van het is net een gewone benzine auto.
Alleen hij is zo zuinig als een diesel, en het gewicht is maar een 25 kilo zwaarder dan zonder of zelfs het zelfde, dus ook de wegenbelasting is niet duurder, en de aanschafprijs blijft ook nagenoeg gelijk.
Er zijn zelfs merken die gaan nog verder in de eco stand, als je het gas loslaat ontkoppeld de motor van de versnellingsbak bij uitdrijven, en schakelt in bij gas geven of remmen, zonder dat je hier ook maar iets van merkt.
Kijk op deze manier eet je wel van 2 walletjes, je bespaart behoorlijk op 2 grondstoffen, en natuurlijk ook co2, maar dat is niet zo belangrijk.
Geen kabel gedoe en in 5 minuten aan de pomp en bent weer weg.
Eco uit en scheuren maar. :)
“en het gewicht is maar een 25 kilo zwaarder”
Is het gewicht zwaarder? Dan moet je zorgen dat je een gewicht koopt dat lichter is. Oh wacht even, je bedoelde dat de auto zwaarder is? Grapje hoor, maar het sluit aan op mijn eerdere stukken waar ik me ergerde aan het gebruik van “de temperatuur wordt warmer”, moet natuurlijk zijn: de temperatuur neemt toe of wordt hoger. Je kan temperatuur niet opwarmen.
Laat de markt gewoon zijn werk doen.subsidies en zo zijn puur courrentievervalsend. Die betutteling van onze overheid past niet in een democratie .
Er is geen democratie meer, het lijkt steeds meer op dictatuur.
Gelukkig rook ik niet, maar zo wel dan zou ik zeggen, waar bemoeien die sukkels in het kabinet zich mee.
Vrijheid word bijna maandelijks beperkter voor Nederlandse begrippen.
Volgend jaar registratieplicht voor verkooppunten tabak en vapes
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5416835/2024-registratieplicht-voor-verkooppunten-tabak-en-vapes
Je weet toch wat Klaver al flinke tijd geleden zei: ‘wat we willen subsidieren we en wat we niet willen belasten we’. Rutte et al hebben dat mooi doorgevoerd zonder GL in de regering! Zo werkt de 5e colonne. Deze activisten zitten in de haarvaten van de overheid en frustreren alles dat niet in hun ideologie past. Daarom verandert er NITS na de komende verkiezingen. Het is niet meer dan entertainment. En helaas heb ik geen oplossing.
Zo vindt KPMG, die met de transitiemarkt wat graag praktisch meedenkt, dat het makkelijker moet worden om auto’s op te laden met zelf opgewekte energie uit zonnepanelen.
Veel elektrische auto’s zijn leasebakken die de berijders overdag gebruiken ofwel voor woonwerk-verkeer en of naar klanten te gaan. Als je ’s avonds thuis komt heb je niet zoveel aan je zonnepanelen want de zon is meestal dan al onder.
Laat KPMG zich nu bij hun stiel houden en dat is boeken controleren en jaarrekeningen goedkeuren.
Zolang elektrische auto’s rijden op fossiel geproduceerde stroom is de verschijning daarvan ridicuul.
GVB Amsterdam, tram en metro voor 0,03 kWh per km per reiziger, NS 0,05 kWh per km per reiziger.
Elektrisch pakweg 0,3 kWh/km (direct verbruik, reclames misleidend), Hybride sowieso een pleuresleugen, Diesel 0,5 kWh/km maar daar komt niks bij.
Hoe dan ook, de hele discussie is oneigenlijk.
KPMG is goed bezig. Maar ik ga pas helemaal mee in hun verhaal wanneer ze opladen tijdens daluren kunnen regelen tíjdens het rijden.
Wat een sukkels. Zo er daar in die dure kantoorgebouwen met nog duurdere werknemers echt niemand op het idee zijn gekomen, dat veel mensen tijdens de daluren wat anders hebben te doen als hun e-auto op te laden?
https://www.texaspolicy.com/press/tppf-releases-study-exposing-the-true-cost-of-electric-vehicles
Trouwens, ik heb het artikel nu uitgebreid gelezen. Het komt er op neer dat zonder de ‘groene’ subsidies de elektrische auto economisch nog nooit voordeliger is geweest dan de fossiel rijdende auto.