Van een onzer correspondenten.

Stijgende kosten kunnen ertoe leiden dat elektrische auto’s onaantrekkelijker worden dan een brandstofauto’s, concludeert KPMG. Hoewel elektrische auto’s in aanschaf doorgaans flink duurder zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor, zijn de gebruikskosten nu vaak nog lager volgens de rekenmeester. Dit komt door de huidige korting op de wegenbelasting, de lagere onderhoudskosten en de lagere kosten voor het opladen. Als de aanschafprijs niet steviger daalt, de energieprijzen weer gaan stijgen en de wegenbelasting op elektrische auto’s wordt verhoogd, kan dit ervoor zorgen dat een brandstofauto weer goedkoper wordt. KPMG wordt daar niet vrolijk van.

De ‘accountant’ KPMG: en dat is precies wat we willen,

mensen blijven stimuleren om elektrisch te rijden.

KPMG in hun missionstatement:

‘Als een van de belangrijke logistieke knooppunten voor de import en export in Europa, speelt Nederland een sleutelrol in de immense verduurzamingsopgave waar de Europese Unie zich met de Green deal aan gecommitteerd heeft.’

De vroegere accountant heeft inmiddels een flinke vinger in de energietransitie-pap.

Maar Nederlanders kijken gelukkig steeds kritischer naar de aanschafprijs van de auto. Twee derde van de Nederlandse consumenten (66 procent) ziet de prijs als belangrijkste drempel voor de aanschaf van een elektrische auto, komt naar voren uit het onderzoek. Twee jaar geleden was dat nog 54 procent.

Aan die aanschafprijs is waarschijnlijk niet heel veel te doen, maar er zijn wel andere manieren om elektrisch rijden kosteneffectief te houden. Zo vindt KPMG, die met de transitiemarkt wat graag praktisch meedenkt, dat het makkelijker moet worden om auto’s op te laden met zelf opgewekte energie uit zonnepanelen. Bovendien kan men er zelf ook voor kiezen om de auto vaker op te laden tijdens ‘dalperiodes’ met lagere tarieven of te kiezen voor goedkoper laadstations. Duurzame KPMG richt zich ook tot de politiek:

‘Misschien wel de belangrijkste stap zal vanuit Den Haag moeten komen ook elektrisch rijden aantrekkelijk te houden, door de geplande motorrijtuigenbelasting aan te passen.’

Duurzame KPMG: lobby, lobby, lobby.

***

Bronnen o.a. hier en hier.

***