Van een onzer correspondenten.
Dankzij de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) zijn er dit jaar 16.200 gebruikte elektrische auto’s bijgekomen op de Nederlandse wegen. Het beschikbare subsidiebudget voor gebruikte elektrische auto’s was dit jaar € 32,4 miljoen. Deze geldpot is sinds 19 november leeg.
Het subsidiebeleid voor elektrische auto’s is een rupsje nooit genoeg.
Het totale subsidiebudget voor gebruikte elektrische auto’s was in 2023 ruim 1,5 keer hoger dan in 2022. Particulieren kregen dit jaar € 2.000 per gebruikte auto. Het totaalbudget van € 32,4 miljoen was voor het kopen en private leasen van gebruikte elektrische personenauto’s samen. Op 9 januari 2024 kunnen particulieren weer € 2.000 aanvragen voor een gebruikte elektrische personenauto. De koop- of leaseovereenkomst moet dan worden gesloten op of na 1 januari 2024. Ook mag de gebruikte elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2024 op naam staan van de aanvrager. Voor een nieuwe elektrische auto kunnen particulieren in 2024 weer €2.950 aanvragen.
De burger wordt keurig verzocht de subsidies op te hoesten.
In 2023 zijn er tot nu toe ook ruim 13.000 nieuwe elektrische personenauto’s bijgekomen op de wegen dankzij de SEPP-subsidies. In de categorie nieuwe elektrische personenauto’s is op dit moment nog € 27 miljoen subsidie beschikbaar. Van dat beschikbare bedrag kunnen er nog ruim 9.000 nieuwe elektrische personenauto’s bijkomen. Particulieren krijgen € 2.950 per nieuwe auto.
Het subsidiebeleid voor elektrische auto’s is een rupsje nooit genoeg. Om de stagnerende energietransitie op gang te houden, als uitvloeisel van alarmistisch klimaatbeleid, moet de auto-industrie keer op keer worden gesubsidieerd. De burger wordt keurig verzocht de subsidies op te hoesten.
***
Bron hier.
***
Nederland is te klein om impact te hebben op de wereld.
We kunnen ook wereldwijd subsidireen
………………………………………….. susidieren.
Geldpot leeg, de akku trouwens ook/sarc off
Rien, de eerste daad van de nieuwe regering moet zijn om al die groene subsidies af te schaffen dan zijn we meteen van deze groene onzin af. Zgn groene stroom is vervuilender dan stroom uit een kolen of gascentrale. EV’s is en blijft trekken aan een dood paard. Autoos op fossiel hebben we nog minstens tot einde van deze eeuw.
Onze maatschappij zal nooit zonder fossiel kunnen!
Ik zie niet hoe windmolens en zonnepanelen vervuilender kunnen zijn dan gas centrales?
Of moet ik je bewering zien als een van de vele onzin beweringen zoals dat kernenergie goedkoop zou zijn?
Dat is ook precies jouw probleem, Bas, dat je dat niet kunt zien. Ieder normaal mens beziet de hele productieketen en snapt hoe enorm vervuilend dat allemaal is. En daarnaast nog de vernietiging van de natuur waar al die ‘groene’ dingen geplaats moeten worden.
Dit land hangt van subsidies in elkaar en gaat kapot aan subsidies.
Denk eens logisch na, subsidie op luxe artikelen voor mensen die het zo kunnen betalen.
Maar het is niet alleen dat, het is ook de wegenbelasting, de bpm, diegene wat dat geflikt hebben moeten ze de vingers afslaan want ze hebben grof andermans geld gestolen van de burger zonder EV.
Dit land is zo rot als kaaf, daarom ook al die PVV stemmers, ze zijn die onzin van de links gestoorden kots moe.
Nog even en je krijgt subsidie als je een Rolex koopt met accu.
Maar wel onwijs veel fijnstofdoden minder. Vraag maar aan Bas.
Johan D,
En hoe zit het dan met die bandenslijtage van zo’n extra zwaar vehikel? En de extra slijtage van de weg. Je verplaats het probleem slechts. Uiteraard verbeterd het het het stadse geurniveau van een slecht afgestelde automotor op fossiele brandstof. Maar verzin eerst eens iets beters voor die loodzware accu en de daarvoor onder vervuilende omstandigheden gewonnen grondstoffen.
@Peter,
Die bandenslijtage is al minder aan het worden. Ik zie het zelfs aan mijn racefiets waar ze veel langer meegaan….
En dat extra gewicht gaat ook minder worden.
Immers elektrische motoren zijn lichter dan brandstof motoren. en
het gewicht van accu’s gaat ook snel minder worden met de komst van nieuwe technieken (vaste stof accu’s, e.a.).
Het is voor betrokken mijn-arbeiders in ontwikkelingslanden te hopen dat ze hun baan kunnen houden…
Frans Timmermans, ideologische kernenergie ontkenner.
https://www.facebook.com/reel/720657866187383
Frans Timmermans,…. vooral klimaatvluchtelingen:
https://www.facebook.com/reel/713603730830659
Dat zou ik werk (avontuur?) zoekende jongemannen noemen!
Geld van mensen die net het hoofd boven water weten te houden geven aan de wat beter gestelden om ze een goed gevoel te geven over hun zorg voor ‘het klimaat’.
Het is ten hemel schrijend.
De elektrische auto schaft zichzelf wel af als je na 5 tot 6 jaar een nieuw accupakket nodig hebt.
Of je even 35.000 af wil tikken voor een nieuwe accu.
Daar kan zelfs onze Bas geen punt aan zuigen.
Berichten dat na vijf jaar de accu nog steeds 95% van zijn oorspronkelijke vermogen levert hieronder….
Nooit gehoord van de kostendalingen bij accu’s?
~10%/a, dat tikt toch wel af.
Ja, in plaats van 35.000 slechts 31.500, koopje