De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.
De tractor als instrument bij maatschappelijk protest lijkt Europa te gaan domineren. Het zegt kennelijk iets over ons democratisch systeem en het falen daarvan.
Hier te lande immers, maar ook in Duitsland en Frankrijk, zijn boeren boos over een geschrapte korting op dieselbelasting en keren zich met trekkers tegen opgelegde klimaat- en mileumaatregelen. In Spanje voert de boer met de trekker actie omdat men geen rivierwater meer mag gebruiken om droogstaande akkers van water te voorzien. In Ierland trokken boeren eerder met trekkers door de straten als protest tegen beperkingen voor de veehouderij. En aan de grens met Oekraïne blokkeerden Poolse, Hongaarse en Slowaakse boeren de weg om de import van goedkoop graan tegen te houden. Colonnes trekkers rijden bijna dagelijks met krachtige rookpluimen naar de Europese steden, Brussel, Parijs, Den Haag. Het is de helder-groene John Deer, de rode Bolinder Munktell, de matgroene Fendt, de blauwe Ford, de oranje Same, de knalrode Case, de grijsrode Schlüter die bepalend lijken voor de Europese besluitvorming.
De beleving van de tractor zit dieper in onze cultuur dan we vermoeden.
Het bezit van een tractor is kennelijk een garantie op politieke invloed, op het tegenhouden van onrechtvaardigheid, een laatste redmiddel tegen een verstikkende overheidsbureaucratie. In de vorige eeuw vervangt de trekker het paard als trekkracht als gevolg van de landbouwmechanisatie. Konden de kinderen in de klas eerder door de openstaande ramen aan de draf herkennen welk paard er in aantocht was, zoals de ‘luie’ dikke Belg van Piet Keimpes, later herkenden ze aan het specifieke gebrul de Fiat met zaaimachine van loonbedrijf Bekius. De tractor krijgt een vanzelfsprekende plek in het leven op het dorp. Maar niet iedereen staat te juichen bij de komst van deze lawaaiige fossiele krachtbron. De Friese schrijver Rink van der Velde schreef ooit grappend: als twee trekkers elkaar intensief raken heb je altijd schade, bij paarden heb je soms een veulen. Trekkers planten zich niet voort.
Maar deze machine – de T-Ford was aanvankelijk bedoeld als tractor – waarvan het vermogen nog altijd uitgedrukt wordt in de trekkracht van het paard, heeft de Westerse wereld qua voedselvoorziening naar een ongekend hoog peil gebracht. De briljante Ierse uitvinder en tractorontwerper Harry Ferguson, grondlegger van het Massey Ferguson-concern, was diep overtuigd van de mogelijkheid ‘to feed the world’. Het was voor hem niet een zakelijk, maar vooral een sociaal doel. De beleving van de tractor zit dieper in onze cultuur dan we vermoeden. Het is het symbool van voorspoed, van voedselgarantie, van steun en toeverlaat bij calamiteiten, van de mogelijkheid om in opstand te komen. Zonder brullende tractor gaat het niet in Europa.
***
XR: Pobeer eens een elektrische!
Beste EaB, de boeren zijn er voor de mensen, XR, trekpop van Schwab, zijn tegen de mensen.
Er komen steeds maar artikelen voorbij dat er bij de energietransitie wat strubbelingen zijn. Nog niet opgeleverd en te hoge kosten. Dan krijg je hier gisteravond een filmpje voor geschoteld dat de buffering van elektronen zo lastig cq onmogelijk is. In de kwaliteits media een heel ander verhaal. Het ongeduld over de energie en maatschappij wordt misbruikt door extreem rechtse dwarsligger partijen die de transitie willen frustreren. Een transitie die meer dan fossiele brandstof omvat. De bevolking. Een blanke onderlaag die vervangen moet worden door een gekleurde onderlaag uit Afrika en he nabije Oosten. Een laag boeren die met high tech een voedsel voorziening in stand houdt door een biologische circulaire keuterboer die direct aan de afnemer levert zonder tussenkomst van supermarkt. De tractor kan daar ook weg. En dan nog de belangrijkste. De energie transitie. Een transitie waarbij we gratis van de natuur gaan leven zowel spiritueel als materieel. Het grote gevaar is volgens trouw en de Volkskrant zijn die grote aantallen mensen die niet willen snappen dat om eem een heilstaat op te bouwen met de transitie je eerst het bestaande moet afbreken. Dit is het grote gevaar voor de toekomst. Een extreem rechtse conservatieve bevolking die de heilstaat in de weg staan die dan ook nog een samenspant met technici die verkondigen dat zij niet de oneindige accu kunnen maken of welk technisch ding dan ook. Dat terwijl je met buurt beraad de oplossing zo bij elkaar kunt vegen via een discussie tussen leken. Als demonstreren tegen de ongelovigen geen zin heeft is heropvoeding niet ver weg. Op deze manier hebben zowel rusland als china in de jaren 50 een grote sprong voorwaarts gedaan. Jongeren initiatief wordt nog steeds gewaardeerd in de juiste kringen. Of het nu een joden pogrom of het vernielen van de mona lisa is. Waardering is altijd te vinden.
De reclame met “duizenden” euro’s korting voor accu auto’s spreekt boekdelen.
Alleen sukkels kopen zo’n ding. je kent ze wel, van die havermelk drinkers omdat melk uit koeien slecht is voor het klimaat.
je moet niet in een sneeuwbui vast komen te staan met zo’n EV.
Een gemiddelde EV accu bevat het equivalent van 7 liter benzine.
(elektromotor rendement is 90%, benzinemotor 25%)
Maar bij verwarming tellen alleen de kWh’s.
Precies: één tractor vervangt 2000 landarbeiders oftewel voor elke tractor die straks niet rijdt (op zon of wind)
moet een grote scholengemeenschap de deuren sluiten om de handen op het veld te leveren.
Best wel een goed idee David. Wat frisse lucht zou velen goed doen. Uiteraard geen mobieltjes meenemen en gewoon bruine boterhammen met kaas i.p.v. ongezonde snacks uit de kantine.
Windmolens zonnepanelen EV’s en warmtepompen. Alles gesubsidieerde chaos voor uitbreiding.’duurzaamheid’ echter onvolfoende elektranet in NL.de komende 10 jasr
Harrie van Megen, dagelijks hunor / lachen….
https://fb.watch/pSoxJ2Yv_U/
Idem YT https://youtu.be/Kn22nXu1368?si=y-CgRdJIkvii9Jxk
Soms huilen.