Door Jaap Hanekamp.
Van Kooten en De Bie hebben begin jaren tachtig van de vorige eeuw de Nederlandse taal met een angstaanjagend mooi neologisme verrijkt: doemdenken. Sinds de Tweede Wereldoorlog is doemdenken ons mentaal meubilair. Het is de angst voor het gewelddadige einde, uiteraard door ons toedoen, van de wereld en daarmee onszelf. De klimaathel, de nitraatbom, de corona Apocalyps en ga zo maar door. Extinction Rebellion (XR) en de Letzte Generation zijn slechts twee voorbeelden van bewegingen waarin het doemdenken zelfs in de naam besloten ligt. De eerste club heeft onder andere dit te melden:
“Doe wat nodig is om het verlies van biodiversiteit te stoppen en verminder de uitstoot van broeikasgassen naar netto nul in 2025. Zorg dat dit op een rechtvaardige manier gebeurt. De klimaatcrisis leidt nu al tot de verwoesting van natuur en leefgemeenschappen, en dit zal met elke tiende graad opwarming alleen maar erger worden. Ondertussen worden de ecosystemen waarvan we afhankelijk zijn, door menselijk toedoen vernietigd. Een langzame, geleidelijke transitie is na tientallen jaren getreuzel en het uitblijven van concrete maatregelen niet meer mogelijk. We hebben een plicht tegenover toekomstige generaties en leefgemeenschappen wereldwijd om vermijdbaar lijden te voorkomen. Daarom dient de overheid onmiddellijk bindende doelen te stellen om vóór 2025 de uitstoot van broeikasgassen af te bouwen en de teloorgang van de natuur een halt toe te roepen. …”
Het ongeduld spat ervan af. De samenleving moet nú helemaal anders. Niets mag hetzelfde blijven; de knop moet om. Waarom? We leven met z’n allen op een stervende planeet. Daarom! En: wij zijn de ziekte die onze planeet laat sterven. Hoe? Door ons verspilzuchtige gebruik van energie in de vorm van fossiele brandstoffen. Door ons gebruik van ‘giftige synthetische stoffen’ zoals PFAS. De Europese Commissie heeft in de ‘Green Deal’ niet voor niets voorgesteld om zo snel mogelijk een ‘gifvrije samenleving’ te realiseren.
Het kan allemaal anders, zeker in dit nieuwe jaar, als we tenminste doen wat bepaalde mensen en organisaties, de Europese Commissie incluis, ons opdragen. De verwachting is dat als we onze huidige levensstijl voorgoed en volledig afzweren, de wereld weer kan gaan bloeien. Hoe? XR bijvoorbeeld ziet een burgerraad voor zich die zou moet beslissen hoe we in 2025 fossiele brandstoffen achter ons hebben gelaten. Daar is natuurlijk hulp bij nodig:
“De deelnemers worden door toepasselijke experts en relevante belanghebbenden op betrouwbare, evenwichtige wijze geïnformeerd en zullen in alle openheid en onder deskundige begeleiding in kleinere groepen delibereren om uiteindelijk tot een beslissing over concrete beleidsvoorstellen te komen.”
Dit alles lijkt wereldschokkend nieuw maar is het allerminst. Het vurige verlangen tal van weerzinwekkend bestempelde tekortkomingen in de samenleving ogenblikkelijk en voorgoed – duurzaam dus – recht te zetten is minstens terug te voeren tot op de late Middeleeuwen. Ik zou het duurzaam doemdenken willen noemen. Een generatie die zichzelf als verloren beschouwt en speelbal van de elementen lijkt te zijn, ziet heden en nabije toekomst somber, zo niet dodelijk, in. Vijanden, gezien en ongezien, bedreigen het bestaan van alle kanten. De grote pestepidemie (1347-1352), de allergrootste en dodelijkste catastrofe uit de Europese geschiedenis, heeft de visie op de goede samenleving duurzaam verankerd in ons collectieve geheugen. Die goede samenleving is de menselijke vertaling van het Koninkrijk der Hemelen zoals te vinden in het Nieuwe Testament. Daar heb ik mijn dissertatie uit 2015 aan gewijd.
In dit essay wil ik twee vragen beantwoorden. Als eerste: is er een manier om chocolade te maken van de immense drang om de samenleving in hoog tempo schijnbaar onherstelbaar te verbeteren voor iedereen? En: is iedereen daadwerkelijk gewenst in die voorgestelde hervormde wereld – Utopia – die eindelijk gered is van onze verspilzucht? Het antwoord op de eerste vraag is: ja. Het antwoord op de tweede vraag is een ondubbelzinnig neen. Preciezer: niemand is welkom in de heel veel betere wereld van XR, of de Letzte Generation of de Europese Commissie of de VN Secretaris-Generaal António Guterres of welke club/persoon dan ook die ons die heel veel betere wereld trachten te slijten. Alleen zijzelf hebben exclusief toegang tot die betere wereld; niemand anders.
Duurzame macht óf ingebeelde angst voor verborgen gevaren en onzichtbaarheid schaarste
Zoals gezegd, er is niets nieuws aan dat ontwerpen voor de ‘beste’ samenleving waarin iedereen de ‘beste versie van zichzelf’ kan uitleven, althans zolang die ‘beste versie’ de voorgeschreven contouren volgt. Het boek Utopia (1516) van Thomas More (1478-1535) is daarvan het beroemdste voorbeeld. Het woord Utopia is een woordgrap van More. Het duidt een plaats aan die goed – eu – en nergens – ou – is. Utopia is dus ‘goede nergensplaats’ of ‘nergensland’. More geeft in zijn boek een stramien van vrijwel alle toekomstige utopische samenlevingen in drie concepten: maakbaarheid, holisme, harmonie. Deze drie kernthema’s zijn, in handen van – let wel! – de juiste mensen, met de juiste kennis en het juiste morele kompas, de instrumenten waarmee alle fundamentele problemen van het menselijk bestaan zouden kunnen worden opgelost. Isaiah Berlin (1909–1997) geeft een glasheldere samenvatting van deze thematiek in zijn The Apotheosis of the Romantic Will:
“Alle bekende utopieën zijn gebaseerd op de idee dat er feitelijk objectieve doelen bestaan voor alle mensen van alle tijden die én te ontdekken zijn én in harmonie zijn met elkaar. … alle fundamentele problemen … van mensen zijn uiteindelijk door de geschiedenis heen dezelfde; die problemen zijn in principe oplosbaar; de oplossingen vormen een harmonieus geheel. … Zodra de echte interesses van de mens zichtbaar zijn gemaakt, kunnen de bijbehorende behoeftes worden gerealiseerd via sociale arrangementen met het juiste morele kompas. Dat is mogelijk óf door gebruik te maken van technologische vooruitgang óf door deze af te wijzen en terug te gaan naar een idyllisch verleden, het verloren paradijs of de gouden toekomst. Denkers vanaf Bacon tot aan de dag van vandaag zijn geïnspireerd door de overtuiging dat er een totale oplossing moet bestaan: dat in de volheid van de tijd, hetzij door de wil van God of door menselijke inspanning, de dictatuur van irrationaliteit, onrecht en ellende zal eindigen. De mens zal worden bevrijd en zal niet langer het speeltje zijn van krachten buiten zijn bereik – bruut natuurgeweld, de gevolgen van eigen onwetendheid, dwaasheid of slechtheid. Deze lente van mens-zijn zal doorbreken als deze obstakels – natuurlijk en menselijk – worden overwonnen. Dan zullen mensen de strijd staken en de krachten bundelen om de harmonie tussen de natuur en menselijke noden te bewerkstelligen ….”
Utopia, de beste samenleving voor altijd, is dé oplossing van dé menselijke puzzel. Hoe imposant de glorieuze moderne vergezichten ook mogen zijn – van een gifvrije tot een fossielloze samenleving ingebed in een ultieme democratie gevoed met de juiste informatie door de juiste experts – de onderliggende drijfveren zijn zo oud als de wereld zelf: angst, schaarste en macht. Diegenen die de samenleving willen omtoveren tot ‘de beste samenleving’ ooit worden primair gedreven door honger naar macht. Zoals we zullen zien parasiteert die macht op angst en schaarste. Geweld wordt in die honger naar macht niet geschuwd. Integendeel. More is volstrekt transparant over dat geweld in zijn boek Utopia:
“… Een enkele keer komt het voor dat de bevolking van het hele eiland buitensporig is toegenomen. Dan worden er in alle steden burgers aangewezen die samen naar het vasteland worden gestuurd om op het dichtstbijzijnde stuk braakliggend land dat door de plaatselijke bevolking verder niet gebruikt wordt, een kolonie te stichten. Deze kolonie krijgt een Utopiaans bestuur ….”
“Als de oorspronkelijke bewoners hun gezag weigeren te accepteren, verjagen ze die van het grondgebied dat de Utopianen zichzelf toebedacht hadden; als ze zich daarbij verzetten, aarzelen de Utopianen bovendien niet om geweld te gebruiken. Ze beschouwen het namelijk als een volstrekt legitieme reden om een oorlog te beginnen wanneer een bepaald volk een stuk grond braak laat liggen en er als het ware alleen op papier de eigenaar van is, maar daar anderen ondanks hun natuurlijke recht om het te gebruiken voor hun voedselvoorziening, niet van laat profiteren of het aan hen overdraagt.”
Later meer over utopisch geweld. Hét paradigma van angst voor een dodelijk waarneembaar gevaar (veroorzaakt door een toen nog onbegrepen factor) is de veertiende-eeuwse pestepidemie. De miljoenen betreurde doden waren zichtbaar en tastbaar; de geur van de dood – geen beeldspraak! – was onlosmakelijk verbonden met het armzalige leven van toen. Daar komt nog eens de Honderdjarige Oorlog (1337-1453) bij met alle ellende van dien, waaronder de schaarste aan voedsel. De tweede drijfveer – schaarste – gaat over tekort aan (individuele) levenskansen, bestaanszekerheid (ziekte, oorlog), werk, voedsel, en onderdak. Ruim 500 jaar geleden was schaarste voor iedereen en op heel veel manieren aan den lijve voelbaar. Daar was niets imaginairs aan.
Deze klassieke schaarste zijn we in onze samenleving voorbij. Voor de goede orde: als gewezen gezinshuisouder (grootpleeggezin) ben ik mij zeer bewust van armoede in Nederland. Desalniettemin, het is niet zo dat er in Nederland, binnen de eigen gemeenschappen van dorpen en steden, duizenden volwassenen en kinderen per jaar sterven van de honger. Door de economische groei, mede dankzij wetenschap en technologie, zijn we na de Tweede Wereldoorlog in staat gebleken de klassieke schaarste te overwinnen: bestrijdingsmiddelen en kunstmest (veel meer en veilig voedsel!), riolering, medische diagnostiek en medicijnen, ‘altijd’ beschikbaar schoon drinkwater, goedkope energie (fossiele brandstoffen), mobiele telefonie en ga zo maar door.
Bijgevolg hebben angst en schaarste in de eenentwintigste eeuw totaal andere kenmerken gekregen. Beide beweeggronden zijn nu innig verbonden met vermeende dodelijke gevaren van menselijke oorsprong, gepresenteerd in een schier eindeloze variatie aan destructieve visoenen. Van de apocalyptische klimaathel van droogte, overstromingen en steeds meer orkanen tot aan de verkruimelende menselijke afweer tegen virussen en bacteriën door synthetische ‘gifstoffen’. Angst voor ziekte, lijden en dood zijn ‘technologisch’ geworden; schaarste ligt tegenwoordig op het vlak van een ‘stabiel en veilig klimaat’ en de afwezigheid van synthetische chemicaliën. Daarmee heeft deze nieuwe vorm van schaarste ‘eeuwigheidswaarde’ gekregen; dat wil zeggen deze schaarste kan oneindig mee aangezien ze nooit kan worden opgelost. Anders gezegd, de moderne utopische schaarste is de onsterfelijk gemaakte vijand die verslagen moet worden. Dat dát per definitie onmogelijk is, ligt in de aard van de schaarste: die is verzonnen. Niet voor niets heeft de Verenigde Naties in 2022 het recht op een schone, gezonde en duurzame leefomgeving als mensenrecht in het leven geroepen, hoewel niemand weet wat een ‘schone, gezonde en duurzame leefomgeving’ eigenlijk is. Klimaatverandering heeft, volgens deze gedachtegang, impact op het recht op een schone, gezonde en duurzame leefomgeving. Maar dit geldt ook voor het recht op leven en het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De overheid wordt daarmee verplicht burgers te beschermen tegen de negatieve gevolgen van klimaatverandering. Ook als niet zeker is dat risico’s van klimaatverandering uitkomen, is de overheid verplicht om preventief maatregelen te nemen. Ziedaar de duurzaam utopische schaarste.
Wat ons uiteindelijk wordt voorgehouden is vermeende schaarste aan ongestoord, angstvrij, lang en gezond leven! Die veelzijdige en eeuwige schaarste wordt veroorzaakt, zo wordt ons ingeprent, door verborgen gevaren die alleen kunnen worden bezworen door grootschalig en tijdloos mondiaal ingrijpen.
Waren de oude gevaren alomtegenwoordig zichtbaar en aan den lijve voelbaar, de nieuwe gevaren zijn dat allerminst. De nieuwe gevaren die onze aandacht opeisen zijn letterlijk ongrijpbaar! Ga maar na: PFAS-concentraties in mensen en de eventuele consequenties daarvan zijn voor het blote oog onzichtbaar en ook nog eens technisch-wetenschappelijk zeer lastig vast te stellen, als dat al mogelijk is. Ioniserende radioactieve straling is net zo onzichtbaar als moleculen. Dat maakt blijkbaar angstig, zoals de risico-socioloog Ulrich Beck betoogt naar aanleiding van het Tsjernobyl drama in 1986:
“Van het ene op het andere moment maakte Tsjernobyl ons bewust van iets wat al lang het geval is: niet alleen in het nucleaire tijdperk, maar met de industriële alomtegenwoordigheid van chemische gifstoffen in de lucht, het water en ook in levensmiddelen, is onze relatie met de werkelijkheid om ons heen fundamenteel omgevormd. … onze private controle over de eigen zintuigelijke percepties zijn ontwricht. Onze zintuigen zijn onteigend, …. Onze zintuigen zijn nutteloos geworden in het licht van het atomaire gevaar. …”
Beck’s stelling: onze zintuigen zijn nutteloos in deze nieuwe industriële werkelijkheid. Ze kunnen ons niet meer waarschuwen tegen de alomtegenwoordige moderne gevaren – radioactieve straling en synthetische chemicaliën. We staan machteloos! Wat Beck, en velen met hem, vergeten is dat bijvoorbeeld ioniserende straling altijd onderdeel is geweest van ons bestaan. Sterker: natuurlijke (achtergrond) straling, onder andere aangeleverd door, letterlijk, het universum om ons heen en de aarde onder onze voeten, is vele malen belangrijker dan eventuele industriële bijdragen, Tsjernobyl en Fukushima incluis. Hetzelfde verhaal geldt voor chemicaliën. Chemie is overal; in ons en om ons heen. Onze voeding alleen al voorziet ons dagelijks van vele tienduizenden chemicaliën van natuurlijke oorsprong waarvan een groot aantal met bepaald geen vriendelijk karakter, zoals Daniel Janzen opmerkt (1977):
“De wereld is niet groen. Het heeft de kleuren van lectine, tannine, cyanide, cafeïne, aflatoxine en canavanine [allemaal planten toxines]. Voeg daar een forse dosis cellulose aan toe die deze mix nog meer oneetbaar maakt.”
De ‘gifvrije’ samenleving van de Europese Commissie is niets anders dan pure fantasie die op geen enkele (chemische) wijze verbonden kan worden met de realiteit waarin wij leven, of er nu wel of geen chemische industrie bestaat! Ook de ‘klimaatcrisis’ is van het onzichtbare soort. Als we naar buiten kijken, of buiten zijn, zien en ervaren we per definitie weer – zonneschijn, sneeuw, onweer, wolken, regen, wind, ijzel, enzovoort – en nooit klimaat. Wij nemen weerfenomenen waar; slechts in abstracte, langjarige, data-analyses veelal aangevuld met complexe modellen zouden we eventueel kunnen ‘zien’ of er iets over een bepaalde periode is veranderd in weerpatronen. Dat is trouwens verre van simpel.
Met deze aangeprate ‘nieuwe’ angsten voor zogenaamde verborgen gevaren en de aangesmeerde schaarste aan ongestoord, angstvrij, lang en gezond leven hebben diegenen die dé oplossing menen te hebben in de vorm van een volkomen getransformeerde samenleving vrij spel. De vele onzichtbare gevaren die regelmatig het podium krijgen maken de utopie als totale oplossing van al onze problemen steeds aantrekkelijker. Dat de wens om de samenleving met grote passen heel snel te verbeteren naar utopische snit nooit een goede afloop kent, is een onontkoombaar historisch feit. Utopia kent geen inwoners, en zal die ook nooit kunnen verwelkomen.
‘Ik kan mijn oren en ogen niet (meer) geloven’ óf de ‘beste’ samenleving zonder inwoners
De beweging van zichtbare naar onzichtbare schaarste en gevaren brengt een eigen soort angst met zich mee van vooral het mentale/geestelijke soort. Recentelijk werd bijvoorbeeld gemeld dat “een op de vijf jongeren klimaatstress ervaart”. Doemdenken over het klimaat maakt jonge mensen depressief. De consequente boodschap dat er ‘te veel mensen op deze aarde’ zijn en dat de ‘aarde in brand staat’ stemt, uiteraard, allerminst vrolijk. Ga maar na: kinderen chronisch bestoken met negatieve boodschappen – “Je bent niet gewenst”; “Je leert het nooit”; “Later zit niemand op je te wachten” – om hen zogenaamd weerbaar te maken in het volwassenen leven is een zeer destructieve manier van opvoeden. Demoraliseren in een zieke poging te moraliseren is de dood in de pot. Desalniettemin, VN Secretaris-Generaal António Guterres had onder andere dit te melden bij de opening van COP-28:
“… dit is slechts één symptoom van de ziekte die ons klimaat op de knieën brengt. Een ziekte die alleen u, wereldleiders, kunt genezen. …
De vitale functies van onze Aarde lopen spaak: record uitstoot van kooldioxide, hevige natuurbranden, fatale droogtes en het heetste jaar ooit. … Maar het is nog niet te laat. Wij kunnen – jij kunt – het instorten en verbranden van onze planeet voorkomen. …
… we kunnen een brandende planeet niet blussen met een brandslang gevuld met fossiele brandstoffen. We moeten een rechtvaardige, gelijkwaardige transitie naar hernieuwbare energiebronnen versnellen. De wetenschap is duidelijk: de grens van 1,5 graad is alleen mogelijk als we uiteindelijk stoppen met het verbranden van alle fossiele brandstoffen. Niet reduceren. Niet temperen. Uitfaseren – met een duidelijk tijdspad afgestemd op 1,5 graden.
… We hebben zojuist het nieuws gehoord dat de bommen weer klinken in Gaza. En de klimaatchaos wakkert de vlammen van onrecht aan. De opwarming van de aarde zorgt ervoor dat begrotingen sneuvelen, de voedselprijzen stijgen, de energiemarkten op hun kop worden gezet en een crisis in de kosten van levensonderhoud wordt gevoed.
Maar klimaatactie kan de schakelaar omzetten. En hernieuwbare energie is het geschenk dat blijft geven. Het is goed voor onze planeet, onze gezondheid en onze economieën. Het reinigt onze lucht, voldoet aan de groeiende vraag naar energie in de wereld. Het verbindt miljoenen mensen met betaalbare elektriciteit. Het brengt stabiliteit en veiligheid op de markten. En geld wordt bespaard – want duurzame energie is nog nooit zo goedkoop geweest.”
Het is niet moeilijk de holistische harmonie van de maakbare ‘beste’ samenleving, zoals samengevat door Isaiah Berlin, te ontdekken in deze woorden. Daarbij is het echter noodzakelijk de gekende realiteit op in ieder geval twee niveaus te verloochenen. Ten eerste worden klimaatwaarschuwingen van allerlei aard, die onder andere voortkomen uit modelscenario’s, als én feitelijke actuele realiteit gepresenteerd én vrijelijk geassocieerd met allerhande menselijke tragedies zoals, nota bene, oorlog. Het bewijs, vervolgens, dat de wereld ‘in brand staat’ wordt daarmee zogezegd geleverd. Afgezien van het feit dat dit een cirkelredenering is, blijkt bijvoorbeeld dat de mondiale orkanen frequentie de afgelopen 40 jaar onveranderd is gebleven. Sterker, risico’s op overlijden door weerextremen zijn in honderd jaar tijd spectaculair gekelderd. De planeet als geheel staat helemaal niet ‘in brand’. Dit kan hooguit een metafoor zijn. Als VN-secretaris Guterres zijn eigen woorden echt gelooft is hij een bonhomme. En oorlog beschouwen als het (deel)resultaat van klimaatverandering is ronduit immoreel.
Ten tweede wordt een voorschot genomen op de gewenste – utopische – realiteit die zonder fossiele grondstoffen zal floreren, zo is de belofte. Dat glanzende toekomstbeeld wordt ons door velen, de wereldleiders voorop, steevast voorgehouden, met ‘wetenschap’ in de hand. Daarmee stuiten we op een kolossale contradictie die op meerdere niveaus, gewelddadig, functioneert. Voorop staat dat de wereldleiders binnen hun eigen leefwereld buitensporig profiteren van de mondiale economische overdaad die, tegelijkertijd, door henzelf als ‘negatief ideaal’ wordt gepresenteerd. Eric Hansen merkt op dat hun
“levensstijl wordt gekenmerkt door een relatief gebrek aan aandacht (en zelfs minachting) voor het directe, het praktische en het concrete. … Dit wordt gekenmerkt door een zeer algemene en ongedifferentieerde kijk op de werkelijkheid, die betekenisvol wordt gemaakt door een fundamentele mythisch-poëtische houding; de neiging om het reële en het ideale samen te voegen ….”
Vervolgens wordt dit alles onderstreept met het morele absolutisme van geëiste maatschappelijke veranderingen die in schril contrast staan met een stuitend moreel relativisme ten aanzien van diegenen die die voorgestelde mondiale veranderingen moeten ondergaan. Immers, het werk van heel veel mensen zal kwaadschiks het veld moeten ruimen in de ideale wereld van de wereldleiders, ook in landen waar het economisch minder goed toeven is.
Als laatste zijn de voorstellen tot totale mondiale transformatie fenomenaal onbenullig; ze hebben geen enkel realiteitsgehalte. De intense kritiek, het hypermoralisme, van de wereldleiders op de huidige samenleving gaat hand in hand met de kritiekloze en schlemielige omarming van de eigen voorstellen. Die voorstellen kunnen niet eens een vluchtige kritische blik doorstaan, en daar is men zich van bewust. De handelaren van de nieuwe wereldorde trachten dan ook hun onnozele voorstellen te verkopen onder de vlag van afstandelijke objectivistische ‘wetenschap’. De ‘kale feiten’ over de toestand van de wereld zijn, volgens hen, zomaar op te lepelen uit de werkelijkheid, waarna ze zonder kritische reflectie (want het zijn immers ‘de feiten’!) opgevolgd zouden moeten worden in beleid. Daarmee wordt het hypermoralisme van de eis van massieve maatschappelijke transities gevoed. Omgekeerd leidt dat hypermoralisme tot schaamteloze wetenschappelijke vooringenomenheid die uiteindelijk leidt tot botte anti-wetenschap. Michael Polanyi –chemicus en filosoof – signaleerde zo’n kleine 70 jaar geleden daarover al het volgende:
“… Zogenaamde wetenschappelijke uitspraken, die omarmd worden juist omdat ze de morele geestdrift faciliteren, zal diezelfde geestdrift verder aanwakkeren en daarmee nog meer overtuigingskracht toekennen aan voornoemde wetenschappelijke beweringen – en zo verder. … Elke kritiek op het wetenschappelijke deel van deze tandem wordt weerlegd middels de achterliggende morele geestdrift; alle morele bezwaren worden koeltjes terzijde geschoven door een beroep op het onverbiddelijke oordeel van de wetenschappelijke bevindingen. Elk van de twee componenten … trekt op zijn beurt de aandacht weg van de ander wanneer het wordt aangevallen.”
Anders gezegd, Polanyi geeft hier een vlekkeloze beschrijving van academisch en moreel geweld zoals we die vandaag de dag gebruikt zien tegen critici van klimaatonderzoek en -beleid, m(od)RNA-farmaca, stikstofmodellen, globalisering à la het World Economic Forum, enzovoort. De filosoof Harry Prosch noemt dit de demonische tweeling van het kennisideaal als losgezongen objectivisme en het handelingsideaal als moreel perfectionisme, zoals tegenwoordig uitgedrukt in termen zoals ‘klimaat-‘ en ‘stikstofontkenning’. Er wordt dus onvoorwaardelijk van ons gevraagd onze zintuigen en onze kennis van de werkelijkheid achter ons te laten en de hypermoralistische fantasiewereld te verwelkomen omdat ‘de wetenschap’ ons dat zou laten zien. Voor alle duidelijkheid: zelfs de best gefundeerde feitenkennis als zodanig leidt nooit (als in: echt nooit) tot wat voor handelingsperspectief dan ook. Het feit bijvoorbeeld dat ik weet hoe de kansverdeling is van een spel met dobbelstenen betekent op geen enkele manier dat ik deel moet nemen aan het gokspel craps in een casino! Desalniettemin, in de utopische fantasiewereld heiligt het doel dus alle middelen, mensenlevens incluis! We raken vervolgens heel snel verdwaald in politiek en moreel nihilisme. Dat klinkt wellicht dramatisch, maar William Vogt (1902–1968) windt er in zijn bestseller Road to Survival geen doekjes om. Dit boek uit 1948 kent vrijwel niemand meer, maar het was dé milieubijbel waarin natuur- en milieubescherming nog openlijk samenging met brute en gewelddadige misantropie (mensenhaat van het ergste racistische soort). Een paar citaten:
“Een van de grootste nationale troeven van Chili, misschien wel de grootste troef, is haar hoge sterftecijfer. Dit is een schokkende uitspraak. Desalniettemin, als men weigert te geloven dat het een deugd is om steeds meer mensen te laten leven in steeds ellendiger omstandigheden waardoor hun land in een steeds hoger tempo wordt vernietigd, is deze conclusie onontkoombaar.”(p. 186)
“De grootste tragedie die China zou kunnen ondergaan, zou een afname zijn van haar sterftecijfer.” (p. 224–225)
“Er schuilt meer dan enige verdienste in de suggestie … van “sterilisatiebonussen”: kleine maar acceptabele geldbedragen die moeten worden betaald aan iedereen … die instemt met de eenvoudige sterilisatieoperatie. … Aangezien een dergelijke bonus vooral de luie ambitieloze armen in de wereld zou aanspreken, zou deze waarschijnlijk een gunstige selectieve [genetische] invloed hebben [op de menselijke populatie].” (p. 282)
Voor alle duidelijkheid, dat milieu- en natuurbescherming naadloos samengaat met mensenhaat is tegenwoordig verboden gebied. De oer-ouders van de milieubeweging zoals William Vogt, maar ook Madison Grant (1865–1937) en Henry Fairfield Osborn (1857–1935) maakten daar geen enkel geheim van. De Britse literair criticus John Carey (1934-) brengt in de inleiding van zijn The Faber Book of Utopias zijn lezers dan ook tot de uiterste consequentie van pogingen om de ‘beste samenleving ooit’ – Utopia – te realiseren. Hij geeft antwoord op de vraag of mensen überhaupt kunnen leven in Utopia. Hij stelt, volkomen terecht, dat echte mensen nooit toegang kunnen krijgen tot Utopia. Sterker, het doel van alle utopieën is het elimineren (Carey’s woorden!) van echte mensen, in lijn met het gedachtegoed van William Vogt cum suis. Zelf als dit geen openlijk doel op zich (meer) is, is het wel een onontkoombaar gevolg van ‘goede’ bedoelingen politiek. In een utopie kunnen echte mensen niet leven, want echte mensen vormen gezamenlijk de ‘afschrikwekkende’ wereld zoals we die gepresenteerd krijgen door de VN, de Europese Commissie, XR en zo verder. Het is diezelfde wereld van echte mensen die moet worden vervangen. Hoewel dit voor de hand ligt, is dit een feit dat vrijwel iedereen zal ontkennen, hoewel de milieugeschiedenis anders leert. En: als echte mensen niet in utopieën kúnnen leven, zijn alle utopische ontwerpen voor een beter en gelukkiger menselijk leven ten dode opgeschreven. De grafische roman Watchmen van Alan Moore (1987) is daar een huiveringwekkende portrettering van.
Afsluitend
Het moge duidelijk zijn dat de onbewoonbaar verklaarde wereld allesbehalve onbewoonbaar is. Dat de wereld van nu (en straks) door de huidige wereldleiders onbewoonbaar is verklaard – “een brandende planeet die niet geblust kan worden met een brandslang gevuld met fossiele brandstoffen” – is weinig meer dan een poging tot een globale machtsgreep op basis van de grootste desinformatiecampagne ooit. De noodzakelijk gefabuleerde schaarste, nota bene gestut met het esoterische recht op een schone, gezonde en duurzame leefomgeving, biedt de mogelijkheid macht uit te oefenen op een ongekende schaal, in tijd en ruimte. Die utopische schaarste heeft niet voor niets een noodzakelijk eindeloze tijdschaal. Zo kan ze eeuwig worden ‘bestreden’ zonder dat er ooit vooruitgang wordt geboekt; en dat is ook de bedoeling. Dat is de niet geheel verborgen drijfveer van alle utopische wereldverbeteraars.
De “toepasselijke experts en relevante belanghebbenden” van XR is van hetzelfde laken een pak. Genoemde experts en belanghebbenden zijn zorgvuldig geselecteerd om het utopische evangelie te verkondigen. Het is niet verbazingwekkend dat George Orwell (1903-1950) ooit heeft opgemerkt dat “mensen die blijk hebben gegeven van het diepste inzicht in het fascisme degenen zijn die eronder hebben geleden of zelf fascistisch zijn.” Melvin Lasky heeft in zijn Utopia and Revolution (1976) de machtscomponent van de utopie als geen ander beschreven, nota bene met als voorbeeld Thomas More zelf :
“… Dit is wat we zijn gaan beschouwen als de Orwelliaanse component in politiek astigmatisme [wazig zicht op afstand en dichtbij]: absolute vrijheid betekent absolute controle. … Ook bij Thomas More zijn deze ingebakken spiegelbeelden van de werkelijkheid zichtbaar, omgekeerde reflecties van de anarchie en decadentie die More in zijn eigen samenleving zo vervreemdend moet hebben gevonden. Hij was zich niet onbewust van het fenomeen: de barst in het panorama, de imperfectie in het wereldbeeld. Bedenk zijn eigen ontroerende bekentenis van de verleiding van machtswellust (in een brief aan Erasmus, die het manuscript van Utopia via de Leuvense druk had gezien). ‘Je kunt je niet voorstellen hoe opgetogen ik ben,’ schreef hij, ‘hoe ik in gestalte ben gegroeid en mijn hoofd hoger houdt: zo verbeeld ik mezelf voortdurend in de rol van de soeverein van Utopia: ik stel mij inderdaad voor dat ik loop met de kroon van korenaren op mijn hoofd, gekleed in een Franciscaanse mantel en met de korenschoof als scepter, omgeven door een grote menigte mensen.’”
De wezenlijke voorwaarde voor maatschappijkritiek is uitdrukkelijk niet de denkbeeldige gebreken van de samenleving, zoals XR, de Letzte Generation, VN-secretaris Guterres of de Europese Commissie steevast uiten, maar de ruimte om die kritiek publiek te maken zonder gevaar van verlies van lijf, leden of werk. Dat die regel niet geldt voor diegenen die kritisch reflecteren op de vigerende maatschappijkritiek van klimaatverandering, stikstofvervuiling en wat dies meer zij, is illustratief voor het dictatoriale karakter van de geëiste ‘beste samenleving ooit’. Dat is mijns inziens tevens een indicatie dat duurzaam doemdenken het resultaat is van een spirituele leegte. De Britse historicus Elie Kedourie legt de vinger op de zere plek als hij opmerkt:
“… Ze spreken over ‘gelijkheid’; ze zijn misschien zelfs geobsedeerd door statistieken en pseudostatistieken over gelijkheid; maar het is een religieus vacuüm – een gebrek aan betekenis in hun eigen leven, en de afwezigheid van een gevoel van een groter doel in hun samenleving – dat angst aanjaagt en bij hen ‘vervreemding’ en bodemloze woede uitlokt. Het is niet overdreven om te zeggen dat het de dood van God is, en niet de opkomst van nieuwe sociale of economische trends, die de burgerlijke samenleving achtervolgt. Dit vraagstuk stijgt ver uit boven welke politieke competenties dan ook.”
Wij zijn inderdaad niet in staat, en dat ook nooit geweest, de hemel op aarde te creëren voor iedereen, overal en voor altijd. Historisch hebben we het Koninkrijk der Hemelen geadopteerd als een noodzakelijk opdracht. Dat is niet onze taak, zoals het Nieuwe Testament volkomen duidelijk maakt.
Het is de hoogste tijd de utopie en het bijbehorende duurzame doemdenken op de vuilnisbelt van de geschiedenis te dumpen. Het minste wat wij wél kunnen doen is het leven lichter, dragelijker, mooier maken van diegenen die aan ons zijn gegeven. Hoe simpel dat ook lijkt, het is aanzienlijk complexer dan al het utopisch geweld dat we de afgelopen 150 jaar hebben ondergaan. Waarom dat zo is, is niet moeilijk te begrijpen. Ben ik bij machte een splinter uit het oog van een ander te halen als ik de balk in mijn eigen oog negeer? Niet waarschijnlijk, en laat dat nou juist datgene zijn wat de handelaren in de utopie niet kunnen of willen. Toch moet ik eerst het eigen onvermogen onder ogen zien om een ander daadwerkelijk bij te kunnen staan.
Mijn Nieuwjaarswens ligt voor de hand: laten we het utopische duurzaam doemdenken van ons afwerpen. Het is onnodig, mentaal ondermijnend en leidt tot niets anders dan onderling geweld. Er is genoeg te doen zonder. Gelukkig Nieuwjaar!
***
Over de auteur
Jaap Hanekamp, universitair hoofddocent chemie en wetenschapsfilosofie University College Roosevelt in Middelburg en toegevoegd hoogleraar University of Massachusetts Amherst.
Dank voor het doorplaatsen
Eerder reageerde ik op een opmerking van Leonardo over ‘mijn moralisme’ met dit fragment, waarmee Hanekamp nu juist mijn idee bevestigt van het voortdurende moralisme van de media.
”Er wordt dus onvoorwaardelijk van ons gevraagd onze zintuigen en onze kennis van de werkelijkheid achter ons te laten en de hypermoralistische fantasiewereld te verwelkomen omdat ‘de wetenschap’ ons dat zou laten zien.”
Trol.
Poep aan m’n schoen!
De nep-realist die blijft door mekkeren over stijgende zeespiegels terwijl er werkelijk geen enkel feit is waarom dat ooit zou gebeuren.
Realisme is leven bij de dag en vertrouwen op je ervaring van vroeger, gezond verstand, geen media, geen fake wetenschap, gewoon lekker leven en de boel de boel laten.
Ik ben ook realist en ik zie geen enkele reden om mij zorgen te maken over het klimaat, ik zie ook dat de global elite zich zorgen begint te maken over de publieke opinie.
Steeds meer mensen krijgen door dat deze agenda in feite slavernij betekend. Afhankelijk van de niet gekozen wereldorde bestaande uit een paar rijken die alles bezitten.
Dus het grote gevaar voor ONS is niet de stijgende zeespiegel, ONS grote gevaar is de censuur en maatregelen die ons ten deel vallen als we gewoon de waarheid willen weten.
Op het WEF summit 2024 spreken ze hun angst uit, het grote gevaar van deze eeuw is niet oorlog, honger of klimaat, maar des informatie.
Het is natuurlijk geen echte desinformatie, het is informatie waarvan zij willen dat wij dat niet horen.
Volgens Klaus Schwab is er geen plaats meer voor patriottisme, iedereen moet de globalisten volgen en koningin von der Lying heeft het over verbieden van desinformatie. Een term die ze zelf bedacht hebben, want daaronder valt alles waarvan hun vinden dat het niet klopt.
Ze maken zich zorgen, en een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Trol.
Johan D
Ook aan de mijne. En zo hardnekkig stinkend ook nog.
Het water komt en gaat, soms sneller soms langzamer. wen er maar aan en adapteer. Dat heet klimaatverandering. En daar doe je niks aan. Hooguit tijdelijk. Glacialen en interglacialen. Dat zegt genoeg. En de eerste, dat is pas erg, vooral voor de noordelijk wonende mens.
Koop en bootje voor je kindskinderen en leg het op zolder achter een dakluik.
Trol.
Cornelia jij schrijft o.a. :” stijgende zeespiegels terwijl er werkelijk geen enkel feit is waarom dat ooit zou gebeuren.” Neem eens de moeite de info te lezen over de warme periode voor de laatste ijstijd. De zeespiegel lag toen 6 meter hoger.
Theo42. Daar heb je keihard gelijk in natuurlijk.
Maar je moet er voor de eerlijkheid wel bij vertellen over welke tijdsperioden deze processen lopen.
Het zou dus best kunnen dat de zeespiegel in Nederland een paar meter stijgt, maar dat dan wel vele duizenden jaren duurt en alles onder de aanname dat het inderdaad voorlopig blijft opwarmen en daar is geen enkel bewijs voor.
Toekomst weet je wel?
En over toekomst gesproken; De Franse regering maakt zich zorgen, waarom weet ik ook niet precies, over het lage geboortecijfer in Frankrijk, dat nu ver onder de 2,1 ligt die nodig is om de bevolking op peil te houden. Demografen beweren al een tijd dat dit proces in heel Europa zichtbaar wordt. Stel dat ze gelijk hebben. Dan zou het zo maar kunnen dat die 6 meter zeespiegelstijging helemaal geen probleem meer is over een paar duizend jaar.
Maar nogmaals; toekomst he!
De fantasiewereld gaat anders uitzien Bert.
Als je je een beetje verdiept hebt in AI, dan weet je genoeg, het brengt goede dingen maar ook hele slechte.
Ik verwacht dit jaar een ongekende hoeveelheid ontslagen wereldwijd door AI gaan vallen.
Activisten worden peanuts daartegen.
Propaganda en allerlei beïnvloeding gebeurt er hedendaagen al mee.
Denk eens aan een klachten chatbox die met je chat ofals je met een mens te doen hebt, het is er al, en dit zijn nog maar kleinigheden.
Mensen denken vaak sciencefiction dat AI, robots en dergelijke dat is natuurlijk nog lang niet aan de orde.
Maar klimaat onzin is daarentegen niets meer wat ons te wachten staat.
En om ons straks helemaal in bedwang te houden komt de digitale gulden, waarom dat is, daar moet men maar eens naar zoeken.
Ik verklap alleen laten we hopen dat hij er nooit komt, ook al betwijfel ik dat ten zeerste.
En dat vanwege “Doe wat nodig is om het verlies van biodiversiteit te stoppen”, terwijl:
– geheel onduidelijk is welke gezondheid of levensduur schade dergelijk verlies zou kunnen veroorzaken. Is er wel enige schade of worden we gelukkiger als een aantal soorten in NL verdwijnen?
NL heeft immers geen unieke soorten (of het betreft kunstmatig geteelde producten zoals o.a. bloembollen), bovendien onderhoudt de WUR een opslag van alle bekende soorten.
Dus we kunnen verdwenen soorten altijd weer herintroduceren in de natuur als daar behoefte aan is en ze in het buitenland overal ook uitgestorven is.
Ja als de wolf weg is word ik gelukkig.
Voor mijn part met de flint.
En de rest van de natuur is prima in orde, geregeld vinden ze soorten waarvan ze allang dachten dat ze uitgestorven zijn.
Hou jij je maar bezig met propaganda.
Bas
Meer mensen is minder biodiversiteit. Dat minder kan in aantallen en soorten. De vraag is alleen of je het erg/schadelijk vindt. Alles heeft zijn prijs. Dat soorten overigens met elkaar verknoopt zijn en dus ook vaak afhankelijk van elkaar is een feit. Maar voor iemand die niet eens weet wat een bos is, begeef jij je wel op erg glad ijs.
De relatie klimaatverandering , biodiversiteit is prachtig te zien in de Amsterdamse duinwaterleiding. In de jaren 80 toen het warmer werd kwam ook de warme belangstelling voor de dieren. Met name de huiskat. Het klimaat was rijp voor de dieren partij. In Amsterdam waren de grote dieren populaties beperkt tot de echte rat, de vliegende rat, bekend van voeren op de dam, de drijfsijs en de schijtreiger. Alleen Amsterdam had meer. Een groot duin gebied waar geen Amsterdammer komt. Daar liepen herten. Wel 50 en die werden binnen de perken gehouden. Dat was zielig dus mochten er onbeperkt veel komen. Dat is een goede amsterdamse instelling. Iedereen mag amsterdammer worden. Hoe drukker hoe beter. De herten deden wat ze moesten doen en al spoedig waren het er 4000. Ze eten alles. Op een enkele duindoorn werd het gebied kaal gevreten. Toch niet alles. Een paar kleine omheinde stukjes bleven bespaard. Daar bloeit de flora door. Er zijn wat herten afgeschoten zodat er nu nog maar 3000 van rondlopen. Het klimaat is nog steeds zo dat nul herten onbespreekbaar is. Het is een verrijking van het landschap dat er nu een kale savanne is gekomen in plaats van de bloeiende duinen van weleer. De Amsterdammer die niet meer dieren ziet dan de poes op schoot is toch maar blij dat zijn partij een afrikaanse kale vlakte heeft binnen gehaald zonder de mogelijkheid om er op jacht safari te gaan.
En toch ben ik van mening dat ook Amsterdam recht heeft op een windmolen op de dam als vervanging van het nationaal monument. Een falles die naast het verleden toch vooral de toekomst aangeeft en zichtbaar is vanuit de hele stad.
Ook al biedt het kalende duingebied minder weerstand aan een overstroming…
‘En toch ben ik van mening dat ook Amsterdam recht heeft op een windmolen op de dam als vervanging van het nationaal monument’.
En een heel groot AZC in de grachtengordel. Dankzij de VVD behoort dat nu ineens tot de mogelijkheden. LOL
Het aantal te plaatsen asielzoekers moet natuurlijk wel evenredig zijn aan het inwoneraantal nietwaar?
Trol.
Als jijzelf in de spiegel kijkt, wat zie je dan?
Trol.
iemand die reacties met inhoud schrijft.
;))
De Spiegel
Dogmatische geplagieerde inhoud?
Doemdenken?
’t Is één en al vooruitgang wat de klok slaat.
Groots en meeslepend willen ze leven, die klimatologen en aanverwante denkers.
Ze hebben op de tekentafel de Noordzee en Het Kanaal al afgesloten voor het smeltwater van de poolkappen.
Ziet wat ze nu weer bedacht hebben.
Geoengineering.
Aldus Nature.
Weten we weer wat er met ons geld gebeurt: klimatologen mogen de wereld rondreizen om te proberen onzin te verkopen.
Je zou je kunnen voorstellen dat er een paar positief zijn – kom op joh, niet zo negatief, postponement of judgment – maar het heeft de wereld van de klimatologen/glaciologen ernstig verdeeld.
Maar dan komt het. De locals van Groenland moeten het er wel mee eens zijn.
Da’s toch een beetje oneerlijk, zou ik zeggen. Wij moeten allerlei maatregelen slikken die door Jetten c.s. zijn bedacht en non-controversioneel zijn verklaard (of de Duitsers de idiote oprispingen van Robert Habeck). En dat begrijpen we, want de planeet dreigt kokend ten onder te gaan … dixit de baas van de United Nations.
En die Groenlanders – wie gaat er nou op een gletsjer wonen, opzouten, die mensen die hun huis op zand bouwen, een belangrijk kerkelijk dogma – die mogen niet alleen meepraten, neeh, alleen als zij het goed vinden.
Gelukkig er is dus niets aan de hand.
Mijn hemel wat een lang verhaal met vooral naïef geleuter. Fijn voor de bange wezels hier en stop de kop maar verder in de grond.
Verwijzen naar verleden is geen garantie voor de toekomst.
Overigens is eea al in vorige artikelen en reacties langsgekomen. Blijkbaar nuttig genoeg om er een apart artikel aan te besteden.
De werkelijkheid verandert niet door er anders over te oordelen.
Frans Galjee
Jouw werkelijkheid? Volgens mij is die op de woordjes “klimaat en plakken” na niet zoveel afwijkend van die van XR.
Rampspoed in het kwadraat,
Nee de werkelijkheid en die is van iedereen. Trouwens weet je inmiddels al voor wie die reactie van L uit recent artikel was bedoeld?
Rampspoed in ergste vorm is het onheil dat niet wordt gezien.
Ze hebben er zelfs een naam voor; generalized anxiety disorder. :)
Frans Galjee
Ik gis niet ik vraag en verder kan ik dan aan de weet komen war er precies bedoekt wordt en om uitleg vragen.
Voor jou is dat niet nodig, jij weet alles al vanuit je bekende boekje “Grenzen aan de groei”. Maar voel jij je eigenlijk niet allang teveel als jouw helemaal zelf uitgevonden streefgetal voor de mensheid als geheel 500 miljoen bedraagt.? Zoals je onlangs wist te melden.
Mooi stuk om te lezen!
Mijn “aangetaste” zintuigen vertellen me dat er een grootse nietsontziende rooftocht op grondstoffen en ruimte gaande is onder het mom van het moreel juiste.
De longread van Hanekamp had ik al gedeeltelijk gelezen, ook mijn conclusie is, IPCC-klimaat-hypothese en hypothese van een ‘maakbare’ klimaatbeheersing door wereldwijde CO2-ban zijn onzinnig, ineffectief en burgerbedrog over een ‘maakbaar’ klimaat, ondersteund door zelfkastijdende actiegroepen.
Het is ideologisch gedreven doemdenken en alarmistische klimaat / wereld catastrofes propaganda gebaseerd op een bewezen manke CO2-emissie-hypothese vanuit een gepolitiseerde VN-klimaat-‘denktank’, het IPCC, dat zich over de eigen geloofwaardigheid geen politieke zorgen hoeft te maken.
2ppm CO2 toename per jaar in de atmosfeer vanuit de oceanische CO2-opslag-uitwisseling en menselijke / industriële CO2-uitstoot. Dat is de vreselijke ‘catastrofe’.
Burgers bang maken voor een ideologisch verondersteld / verzonnen aanstaand ‘Amersfoort aan Zee’.
Gisteren in het AD een artikel over een familie die verhuisd was naar het hoger gelegen Arnhem uit angst voor de klimaatverandering. De idiotie is zo ver doorgeslagen.
Volgens de manke door het IPCC gepropageerde menselijke uitstoot-hypothese is de menselijke CO2-uitstoot de enige factor in de ‘catastrofale’ wereldwijde klimaatverandering, terwijl er zo’n 40 meest natuurlijke klimaatfactoren al miljoenen jaren het wereldklimaat domineren.
Vervolgens CO2 door ideologen als pure vervuiling bestempeld en alle energieverbruik van fossiele brandstoffen wereldwijd te verbieden en te vervangen door evenzo manke hypothese van uitsluitend ‘hernieuwbare’ energie bronnen (wind en zon) wereldwijd.
‘Laatste generatie’ en XR zijn misgeboorten van politieke gesubsidieerde propaganda en klimaat wetenschappelijke dwalingen.
Met dhr. Hanekamp is het voor “de handelaren van de utopie” prettig vertoeven in het heropvoedkamp.
Voor de liefhebbers van klimaatverandering, economie en politiek (Tom Nelson podcast met gasten zoals David Wright, Willie Soon, etc.).
Propere wetenschap.
Een uiterst realistisch betoog waarmee de ideologie van utopisten genadeloos onderuit wordt gehaald. Nog sterker, de brandspuit (en alles wat er mee samenhangt) die de “brandende” planeet moet blussen is sinds jaar en dag het product van fossiele brandstoffen en dat zal nog lang zo zijn.
Al komen de fossiele brandstoffen niet úít de brandspuit, door middel van die fossiele brandstoffen komt er opgepompt wáter uit die brandspuit. Dank zij alle voorzieningen er om heen die het brandenblussen mogelijk maken. Vanaf melding tot het uiteindelijke blussen.
Figuren als Guterres kunnen zich probleemloos blijven wentelen in het veronderstelde gelijk in eigen kring omdat zij elk openbaar gesprek met andersdenkenden uit de weg gaan.
Zo langzamerhand zijn al die grote organisaties die zeggen de mensheid te dienen, verworden tot navelstarende corrupte machtsmachines zwelgend in de eigen kokervisie. En op zoek naar het eigen gewin van een kleine groep. Van VN tot Greenpeace, van Milieudefensie tot XR enz.
1984 in uitvoering
Peter, haha de wereld kan niet zonder fossiele grondstoffen, CO2 (levensgas), stikstof verbindingen(kunstmest, etc), Etc.Gelukkig dat we weten dat fossiele grondstoffen in het binnenste van de aarde geproduceerd worden en nog duizenden jaren voorkomt.
In mijn jeugd was er de dominee. Zelfs mijn kinderharen gingen overeind bij zijn preken.
Toen kwam de Club van Rome. Zelfde laken en pak.
En… toen las ik Asterix en de Ziener.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_ziener_(stripalbum)
De Galliërs zijn bijeen in een stromachtige nacht, bang dat de hemel op hun hoofd zal vallen.
Dan verschijnt ziener Xinix…
Het trieste is dat ik als Waterbouwkundig ingenieur maar al te goed weet dat je mensen bang moet maken voor het water om een budget te krijgen voor goed dijkonderhoud. Dus… zo is de cirkel weer rond.
Ik ga vanmiddag sneeuwballen gooien met mijn kleinzoon. Fijne dag allemaal.
Hiermee kan de diagnose “Utopisme” gesteld. Maar dan is nog niet direct duidelijk wat we er aan kunnen doen, want het economisch model achter de utopistische globale staatsgreep blijft onbesproken. Waarom is er geen verdienmodel voor waarheid? Dat is het centrale punt dat te vaak onbesproken blijft. Climategate, Clintel en Groene Rekenkamer in de economische marge. Oude media als propaganda-instrument, gekocht voor de Agenda’s, dat begrijp ik.
Maar hoe kan het ‘utopisch corporatisme’ een greep krijgen op de verdienmodellen, zodanig dat iedereen slaafs meedoet, tot en met de schijnbaar bedrijfsmatig suïcidale woke-omarming? Het absurdisme ten top. Dat woke door genderverwarring bijdraagt aan een stagnerende of krimpende bevolking moge duidelijk zijn, dus scoort dat utopische punten (want ‘minder, minder’). Maar wordt Budweiser gecompenseerd voor zijn miskleun? Of is die toch organisch? Waarom stopt Adidas mannen in badpakken in de catalogus, tot afgrijzen van haar eigen personeel? Doet Davos zijn werk zo goed om de kikkers in de kruiwagen te houden? Zijn de ESG’s zulke krachtige instrumenten?
Een kernvraag is of ‘het publiek’ dit allemaal blijft pikken. Of wakker wordt. Dan kan er beter een positief alternatief klaar staan. Ik meen dat Milei in Argentinië daar nog de meeste aanspraak op maakt (ik zie daar ook wat Ayn Rand inspiratie). Blijkbaar moet een land diep vallen voordat het roer wordt omgegooid. (Als dat überhaupt gebeurt.)
@Cyril ,
ik geloof dat uit de reacties wel kan worden opgemaakt dat de greep op het ‘utopisch corporatisme’ alom gedeeld wordt.
Interessant is ook het gedeelte waarin Hanekamp bespreekt hoe utopisme wordt gebruikt om macht uit oefenen en tegelijkertijd dat we kunnen vast stellen dat men daarin geslaagd is.
Het enige wat men kan doen is het om te vluchten naar Argentinie wellicht . hebben ze in ieder geval goeie steaks. :-)
Vanmorgen weer een doem verhaal en dit keer weer eens over het smelten van het ijs van Groenland
“IJskap Groenland volgens studie gebied zo groot als Brabant kwijt”
Dan een verhaal dat het zoals gewoonlijk erger was dan men dacht en dat het onderzoek zo goed was gedaan met satelietmetingengen enzo. De uitsmijter was aan het eind .
“”Een ander probleem zien ze in de invloed op de stromingen in de oceaan. Als rond Groenland steeds grotere hoeveelheden zoet water in de oceaan terechtkomen, kan dat daar een sterkere stroming langs de kust veroorzaken. Daardoor kan de Warme Golfstroom, waar Europa zijn gematigde klimaat aan dankt, juist afzwakken. Over de precieze gevolgen daarvan bestaat nog veel onzekerheid. Eén mogelijkheid is dat het hierdoor juist kouder wordt in Europa, terwijl het smelten van de ijskap wordt veroorzaakt door opwarming.”
Bij mij ontstaat een beetje het gevoel dat ze zich een beetje aan het indekken zijn of dat ze er achter zijn gekomen dat men het warmer worden best fijn vindt. Maar hoe dan ook weer een knullig shitverhaal.
Eigenlijk zijn we er al lang uit. Er is geen klimaatprobleem (wordt ook hier vaak geschreven) hoogstens een probleem in hoofden van geïndoctrineerde en ondeskundige idioten.
Vraagje waarom schrijven we er dan steeds over?
Het antwoord kan zijn het leidt af van die andere problemen die er WEL zijn maar die ons nog banger maken.
Dus blijf er vooral mee doorgaan het zal therapeutisch werken tot moment….
O ja nu gaan die onnozelen hier natuurlijk vragen: “welke andere problemen”
Daar heb je dominee FG weer met zijn doem preken, deze keer we doen het omdat we de andere problemen niet willen zien.
Welke problemen dat zijn horen wij nooit. En daarmee is de cirkel van angst weer rond. Hou je ze bang, dan hou ik ze dom.
Welke problemen man, je raaskalt altijd over “problemen” maar wij willen wel een keer uitleg.
“welke andere problemen”?
Kan me helemaal vinden in het betoog van Hanenkamp. Zeker wel in zijn uitspraak dat alles om ons heen chemie is.
Eab, wat betreft die duizenden damherten die in de “Amsterdamse” waterleiding duinen rondlopen de wolf is al in midden Nederland gesignaleerd. dus binnenkort ook hier. Benieuwd hoe men in Amsterdam hier mee omgaat. Zelf heb ik nog een oude donderbus hangen, nog in de tijd van van Heutz of zo buitgemaakt. Dus ik ga maar wat luciferkoppen, schroeven en kopspijkertjes klaarleggen, onze kat zal me wel waarschuwen als ik in actie moet komen. Dus Theo in Haarlem is men ook voorbereid.
Artis,
Ik woonde vroeger vlakbij Artis en kwam er geregeld.
Er was een kooi met bordje ‘meest bedreigende diersoort’. Het leek een taalfout maar nee want de achterwand van de kooi was een spiegel en ja voor de van Beurdens in onze wereld verder was die kooi leeg.
Frans dat was te verwachten dat je op zoek ging in Artis. Familie daar?
“Frans dat was te verwachten dat je op zoek ging in Artis. Familie daar?”
FG Wat een humor hoe verzin je het. Op de lagere school lagen de kinderen er om in een deuk. Had je niveau toch nog te hoog ingeschat maar er zal een gevoelige snaar bij je geraakt zijn.
Frans Galjjee
En wat zag je toen je in die kennelijk niet voor jou bedoelde spiegel keek> Een alarmist van het zuiverste water? Heb je lang gekeken of ban je hard weggelopen?
ban = ben
Uit artikel:
“Mijn Nieuwjaarswens ligt voor de hand: laten we het utopische duurzaam doemdenken van ons afwerpen.”
FG Ja Jaap negeer het maar want duurzaam is essentieel voor ons voortbestaan en dat mag je toch niet echt afdoen als utopisch. Doe je dat wel dan is dat doemdoen als ik steek de kop in het zand, kijk de andere kant op of het zal mijn tijd wel duren.
Mijn Nieuwjaarswens is kom eens tot besef van de huidige situatie zonder die aandacht voor klimaat.
“Het is onnodig, mentaal ondermijnend en leidt tot niets anders dan onderling geweld. Er is genoeg te doen zonder.”
FG gaat het over klimaat dan mee eens maar in laatste zin schuilt er wijsheid.
Jouw nieuwjaarswens is dus gewoon agenda 2030.
Een soort van Adolf H. was best wel OK maar dat van die Joden was fout.
Vroeger noemden we dat gewoon N.S.B.
Volgens sommige alarmisten zijn we het kantelpunt al sinds de fameuze club van Rome ruimschoots gepasseerd.
Niks meer aan te doen. Gewoon vast onder een steen gaan liggen. Ogen dicht en hopen dat het ooit nog goedkomt.
Het beste voornemen: maak geen voornemens.
Een wens is geen voornemen.