Door Kay Smythe.
Toyota verklaarde [op 6 februari 2024] dat het bedrijf aan het einde van het fiscale jaar in maart een jaarwinst van $30 miljard zou behalen en dat dit waarschijnlijk te danken was aan een juiste beslissing.
De Japanse autogigant liet doorschemeren dat zijn beslissing om zijn wagenpark niet volledig op accu’s te laten draaien en zich in plaats daarvan te concentreren op hybride voertuigen, waarschijnlijk de reden was dat het boekjaar met zulke sterke resultaten werd afgesloten. De aandelen van Toyota zijn de afgelopen twaalf maanden met bijna 50% gestegen, omdat fabrikanten van uitsluitend op accu’s werkende auto’s worstelen met het feit dat niemand hun auto’s wil hebben.
Ford werd gedwongen de preis van de elektrische versie van zijn iconische F-150 pick-up met ongeveer $ 10.000 te verlagen omdat niemand hem wilde kopen. Ondanks de lagere kosten blijven de modellen in de showroom bij dealers omdat consumenten met gezond verstand weten dat elektrische voertuigen (a) de planeet niet echt helpen, omdat ze nog steeds grotendeels op elektriciteit van conventionele energiecentrales rijden, en (b) dat het zelfs bij weinig schade vaak voordeliger is om ze te slopen.
Het consumentenvertrouwen ten opzichte van elektrische voertuigen blijft dalen nu er video’s op internet viraal gaan waarin auto’s in de rij staan bij laadstations, waarbij het vaak uren duurt om een voertuig te ’tanken’, zelfs voor de kortste rit.
(Gerelateerd: Autofabrikanten breiden productie van onverkoopbare elektrische auto ’s uit omdat ze weten dat de regering hen zal redden.)
Een zondag gepubliceerd artikel beschrijft hoe de drie grote autofabrikanten van plan zijn om onverkoopbare elektrische voertuigen (EV’s) te blijven produceren vanwege hun overeenkomst met United Auto Workers ... en omdat ze weten dat de overheid hen zal redden.
General Motors rapporteerde in januari een verlies van 1,7 miljard dollar, omdat de vraag van het grote publiek voor elektrische voertuigen aanzienlijk afnam. Toyota heeft dus duidelijk de juiste beslissing genomen door deze auto’s te vermijden en in plaats daarvan vast te houden aan voertuigen die doen wat ze moeten doen: u op tijd brengen waar u moet zijn.
***
Bron hier.
***
Ik had van Toyota niet anders verwacht, als je auto’s bekijkt door de ogen van bedrijven die conform six sigma, lean en onderliggende tools werken, komen ze er snel achter dat elektrische auto’s verre van lean dat zijn.
Ze mogen op de accu na vrijwel onderhoudsarm zijn, ze zijn te duur, gebruiken teveel resources en de milieuwinst is te verwaarlozen als je alle productieprocessen mee telt. Elektrisch rijden kan net als wind en zon alleen als je diepe zakken hebt, of er ergens in de keten een flinke stroom subsidie wordt geïnjecteerd.
Zonder subsidie rijdt ook niemand met gezond verstand elektrisch.
En dat zie je terug in de verkopen, ze leuren de hele dag door met elektrische auto’s in de reclameblokken, maar de verkoop is compleet ingestort.
Het net kan het niet aan, de actieradius is klein, het laden duurt te lang, de abonnementen voor laden zijn duurder dan rijden op benzine of diesel en de auto’s rijden op elk moment rond met 750 kg accu’s. Die zoals de geschiedenis laat zijn ook nog eens brandgevaarlijk zijn.
Dat is als je het goed bekijkt is elektrisch rijden complete onzin.
De burgers krijgen ook door dat deze agenda helemaal niet bedoeld is om het klimaat te redden, want per definitie zijn met hooguit 20% “groene” energie lang geen 20% CO2 bespaard, alleen door een administratieve afhandelingen mogen bijvoorbeeld CO2 van huisvuilcentrales en biomassa van het totaal worden afgetrokken.
Ze worden dus “bespaard” door ze niet mee te tellen, net als vliegverkeer.
Het is globalistisch bedrog.
Dat zijn rekensommetjes
Die jetten
Wel aan kan
Toyota heeft er nooit een geheim van gemaakt niet te geloven in volledige EVs, wel hybrides. Zie hier het resultaat.
Steeds meer ferry’s laten geen EV’s meer toe vanwege brandgevaar. Ook in parkeergarages wordt je steeds vaker buitengesloten na een paar vervelende branden.
Er zijn inderdaad verontrustende berichten in de media.
Ford verliest 62 000 dollar in Q3 op iedere EV https://climatechangedispatch.com/ford-lost-over-62000-for-every-ev-it-sold-in-q3-other-carmakers-see-similar-losses/
De Washington Times heeft het over 50 000 dollar met een surplus van 7500 dollar tax vrijstelling https://www.washingtontimes.com/news/2023/nov/24/biden-doles-out-billions-in-subsidies-for-electric/
En dit los van 20 000 voertuigen die Hertz op de markt wil brengen omdat de kosten te hoog zijn en de klanten die niet willen.
Nog meer leuk nieuws: https://joannenova.com.au/2024/02/ev-bubble-popping-us-backs-away-from-forced-ev-sales-targets/.
De vrije economische marktwerking en vrije kritische journalistiek corrigeert alle ondoordachte / mislukte commerciële hypes / plannen / projecties. Behalve dan als de marktwerking wordt uitgeschakeld door ideologische / politieke wetten en subsidies en met de journalistiek wordt samengespannen en de activistische hype / ideologie voortrekt. Zo ook is in Nederland de klimaathype nog steeds bon-ton in de commercie en progressieve media outlets.
precies .
Zolang de banken van Sandra Phlippen uit het vorige item, garanties krijgen van de overheid voor de leningen die ze verstrekken aan investeerders en de uitbaters /fabrikanten garanties voor een dekkende kostprijs , blijft het kankergezwel dat energietransitie heet, doorgroeien.
In een normaal functionerende economie waren er nooit windmolens, zonnepanelen, EV ’s , laat staan waterstof als opslagmedium, gekomen. In een normale economie wordt de kostprijs bepaald door de kosten van energie, zoals altijd het geval, vóórdat energie zelf tot handelswaar werd gemaakt en een selecte groep van energie- en afval baronnen -letterlijk slapend – rijk worden. Daarmee op de terugweg naar het tijdperk van vóór de industriële revolutie ( het begin eigenlijk ) en vandaar dat er sprake is van ‘deconstructie van het kapitalisme’. ( zoals Piketty uitlegt in zijn film )
Als ik het goed heb zet Toyota in op waterstofauto ’s als marketingtruc om voorstanders en tegenstanders tegen elkaar uit te spelen . ( ik heb een EV en dat is veel beter , lekker puh ) Hier in Utrecht en omgeving ondertussen rammelt het van de EV ’s . Rijden in een EV geeft status én betekent natuurlijk dat je voldoet aan de eisen van goed burgerschap. Het zwaan kleef aan- principe zal, net zoals dat zorgde voor de onstuimige groei van zonnepanelen, ook de verkoop van EV’ s opstuwen zoláng er géén overheid komt die het vrije- markt principe weer zal invoeren .
Why is hydrogen not a future car?
The production of hydrogen using renewable energy sources, such as solar or wind power, is (not yet) commercially viable on a large scale.
Nine years after launching its hydrogen-powered Mirai car, Toyota has admitted that the model has not been a success.
Those who see hydrogen as the fuel of the future are betting on a dead horse.
Toyota als grootste autoproducent ter wereld kan zich dat verlies makkelijk permitteren. Toch kiest Toyota voor hydrogen, ondanks dat andere merken stoppen met hydrogen cars, omdat de hele logistieke installatie voor hydrogen speciaal benodigd ontbreekt vanwege hoge investeringen, productie en transport kosten aan de essentiele infrastructuur.
https://www.autoevolution.com/news/hydrogen-cars-are-dead-as-projects-are-scrapped-and-refueling-prices-go-through-the-roof-221373.html
Gouden waterstof komt eraan. Gewoon boren in Spanje. CEO Ian Munro van Helios Aragon ontdekte op basis van vermoedens met zijn Brits-Spaanse onderneming kortgeleden het ondergrondse waterstofreservoir in de noordelijke Spaanse regio Aragon. Bij een diepte van 3,5 kilometer was het raak en werd een groot waterstofreservoir gevonden
Verder….
Het Franse bedrijf CGG wil op grote schaal geothermische energie winnen uit de bodem van de oceaan. Behalve groene stroom moet op die manier ook op grote schaal groene waterstof geproduceerd worden.
https://www.bright.nl/nieuws/1182011/dit-bedrijf-wil-energie-uit-de-zeebodem-halen-de-doorbraak-voor-groene-waterstof.html
Wat blijft is het gevaar van explosief waterstof en de nadelen van een hoge druk productie, opslag en transport benodigde zeer investeringsintensieve zware en uitgebreide netwerk- infrastructuur.
Zo is het. Wie de wet van vraag en aanbod naar zijn hand denkt tr kunnen zetten, krijgt het lid op zijn neus. Daarom is kapitalisme ook superieur aan socialisme/communisme. Subsidies zijn puur concurrentievervalsing.
Scheffer, op het ogenblik kan je hier in Frankrijk voor 100 euro/mnd en 3 jaar vast een best aardige EV leasen met inbegrip van verzekering, onderhoud enz. Het enige dat je zelf moet betalen is het opladen en als je dat op ‘eigen’ stroom kan doen is het.
Uiteraard is dit voor de wat lagere inkomens.
Heel simpel, dat kan dus niet economisch gezien. Maar het is een wanhopige poging om van de enorme voorraad EV’s af te komen.
https://www.autovisie.nl/nieuws/elektrische-auto-ev-lage-inkomens-frankrijk/
Een goede vriend van ons, die in december 89 is geworden!, heeft dat gedaan en lacht zich helemaal rot.
EV’s worden nog goedkoper als de afnemende vraag ernaar doorzet, F.
Er is meer goed nieuws. Waterstof opslag kan zorgen dat er stroom is als het niet waait. In zout cavernes kan genoeg waterstof worden opgeslagen voor wel 55.000 huishoudens. Is dat probleem ook opgelost. Is natuurlijk voor groene waterstof die er nog niet is omdat het te duur is. Daarom begint nu ook de zoektocht naar witte waterstof die in de bodem moet zitten in steenkool houdende lagen. Alleen is die waterstof nog niet gevonden.
We hebben inmiddels ook gouden waterstof…
“Alleen is die waterstof nog niet gevonden”
Klopt niet , in Mali is er een bron operationeel en in Spanje krijgt een site nog geen vergunning.
Google maar eens op gold hydrogen of white hydrogen , informatie zat https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_hydrogen
Met een 6 maal lagere kostprijs wordt dit een geduchte tegenstander van de groene waterstof , geeft aan dat de “Grean Deal” een fata morgana wordt
‘Wordt’ Eric?
Wat een mildheid man.
Voor 55.000 huishoudens? Da’s ongeveer 116.600 mensen. En da’s ongeveer 2 jaar de instroom van Asieliërs. Dat zet zoden aan de dijk! Not.
Twee jaar? In 2022 tot heden kwamen er 500.000 nieuwe Nederlanders bij, ze tellen doorgaans alleen de mensen die in ter Apel komen, maar degenen die elders in Schengenlanden zijn toegelaten kunnen vrij de grens over, zodra ze een huis krijgen komt de familie.
Het is niet twee jaar het is een paar maanden, wie in een doorsnee grote stad kijkt (niet op koopavond maar gewoon om 11.00 ’s morgens) die schrikt zich dood, ik mag mag in een stad als Deventer blij zijn als ik nog iemand Nederlands hoor praten.
Het straatbeeld is definitief veranderd, de blanke man en vrouw worden afgeschaft, alles gaat naar de wereldburger.
Volgens mij worden er geen sociale huurwoningen meer aan blanken gegeven.
https://t.me/FVDNL/3398
Inmiddels zijn de voordelen van een EV: zoals lage bijtelling, geen MRB en lage energiekosten kosten per km allemaal aan het verdwijnen. De nadelen zijn (nog) niet opgelost, zoals de aanschafprijs in verhouding tot een ICE en de daaruit voorvloeiende kosten, het bereik en de laadtijd. Nu zijn er laadpalen die een boete berekenen indien de laadtijd > 4 uur (ook s’ nachts) is en dat worden er steeds meer. Vanaf 2026 komt daarbij de hoge(re) wegenbelasting voor een EV.
Lage bijtelling en geen MRB zijn geen voordelen, dat is subsidie die door de niet EV rijders opgebracht wordt.
Hetgeen aantoont dat die hele EV charade een mechanisme is om geld van een groot aantal minvermogenden over te hevelen naar de bankrekening van welgestelden die zich daardoor op de borst kunnen kloppen vanwege hun deugdzaamheid.
De Franse aristocratie was er niets bij.
Ed Zuiderwijk
En je deugt ook maar 1/5e meer dan een nuchter mens
Omdat vrijwel iedereen een belang heeft in de CO2 hype is die niet meer te stoppen. Daarom zijn ook de media als belanghebbenden de aanjager van de angsten die er voor moeten zorgen dat iedereen dezelfde kant uit wandelt en het draagvlak voor deze verdienmachine niet afkalft.
Het lijkt intussen de kurk te zijn waarop economieën volkomen ten onrechte draaien. Een economie gebouwd op angst. Hoe gek wil je het hebben.
En om die angst nog verder gaande te houden doen de Hoop Scheffer en Rob Bauer er met de roep om pensioenfondsen te (leten/dwingen) te investeren in de wapenindustrie er nog een schepje bovenop. De waanzin ten top.
Geen waanzin Peter, maar bittere noodzaak zo lang de dictaturen in Rusland, Iran en Noord-Korea nog bestaan.
Geen waanzin, dat is nuttig. Kunnen ze het niet besteden aan klimaataandelen. Nieuwe prioriteiten voor de pensioenfondsen willen ze in de toekomst in vrijheid kunnen / blijven bestaan.
Gebroken geweertje aanhangers zoals Derk Sauer pleiten voor omvangrijke westerse militaire hulp en hopen op een grote coup in het Kremlin en op de verlossing van het beest / oorlogsmisdadiger Putin. Het beest in het Kremlin moet dood, maar niemand durft het te zeggen in Rusland of daarbuiten.
Als Putin in alles op Hitler wil lijken, inclusief zijn militair strategische missers, dan zal je ook zelfde eindigen is mijn sterke vermoeden.
Putin kan niet winnen, Oekraïne kan / wil niet verliezen, er zal na veel gesneuvelden 1: 10 = Oekraïne : Rusland een vergelijk moeten komen, beiden kunnen het niet volhouden.
Vrijheid, zelfbeschikking en democratie is nooit gratis geweest in onze westerse geschiedenis. Tot nu toe in WOI, WOII en ‘Koude oorlog’ altijd op kosten van de USA / Britten en hun allies geweest.
Daar denken we dan anders over.
Vijanden maak je meestal, maar dat zie je pas als je horizon iets ruimer is. En hoe dan ook vrede sluit je met je vijanden. Liefst voor alles in puin ligt.
Zoals dat het geval is bij Mearsheimer, Sachs, MacGregor en nog vele anderen.
Iemand via wapentuig een democratie opdringen, werkt niet echt. Zelfs niet als Pinokkio Rutte dat zegt.
Het lijkt de immigratie crisis wel
Ze blijven ze maar aanvoeren
En de overheid
Betaald het wel
Wie is dat eigenlijk
Die overheid?
Paul
De dienaren van het volk.
Alleen zit dat nog niet tussen de oren. Macht corrumpeert nu eenmaal. Dat kun je zien aan het huidige kleverige demissionaire kabinet.
Rutte heeft er wel wat miljarden uit de belastingruif voor over om zijn baantje te bemachtigen.
Ik heb overwogen een elektrische auto (EV) te kopen. Mijn huidige auto rijdt 1 op 20 (op autoweek.nl staan tientallen auto’s die 1 op 25-33 rijden) en is nog lang niet afgeschreven. Een liter brandstof levert 10 kWh energie. Ik gebruik 0,5 kWh per km. De EV gebruikt 0,2 kWh per km. Deze laad ik ’s nachts op. De zon schijnt dan niet, 2 van de 3 dagen waait het niet of te veel en de benodigde elektriciteit wordt geleverd door een centrale die organisch materiaal verbrandt. Olie, gas of uit de USA en Polen ingevoerde bomen. Dit heeft een rendement van 40%, dus effectief gebruikt mijn EV ook 0,5 kWh per km. Ik kan ook overdag op de snelweg tanken/laden. Een liter brandstof kost 2,25 Euro. Dat is 11 cent per Km. Fastned rekent 69 cent per Kwh, plus 20% die verloren gaat aan koeling bij het snelladen. De EV gebruikt dan 16,5 cent per Km. Ik heb besloten mijn huidige auto te houden.
Het is niet alleen Toyota die de brui er aan geeft, wie regelmatig door de auto-bladen snuffelt weet dat.
Grote vlaktes staan bij vele fabrikanten vol met onverkochte EV’s, VW bouwt geen nieuwe hallen en gaat over op nog maar 1 model, waarschijnlijk de Golf.
Ford is er bijna helemaal klaar mee, gigantische voorraden en zo goed als geen winst maken.
Daarbij komt ook nog een keer de fabrieksgarantie om de hoek kijken ook dat vergeten er veel.
Gewoon met de vingers van die electro bakken af blijven.
Ik moet vaak lachen met die mensen, dan zie je dat kabeltje in die auto zitten en binnen in die prul zitten ze dan te wachten tot ze weer verder kunnen.
Zelfs met een Fred Flinstone auto ben je nog sneller.
Zou het een alternatief kunnen zijn voor een thuisaccu + zonnepanelen? Hoeveel energie kan er in een grote EV bak?
Dat spamfilter is echt van de wap de laatste tijd.
Mercedes stelt de winstmarge voor dit jaar bij naar 10% vergeleken met 12.6% vorig jaar wegens slechte verkoop van elektrische autos.
Het gekke is dat al die regeringsleiders zich druk maken met hun co2 geneuzel met alles wat er los en vast aan hangt.
Maar hoor je ook iets dat de boeren een dreigend poot te kort hebben dat al drie jaar achter elkaar flink keldert?
Het tekort is nu al 6.5 % tegenover 2023, leuk niet, trek de beurs maar weer open, Brussel zal u ook nog het leer uit de beurs trekken straks.
Ik vind dat niet gek. Verkeerde mensen zonder kennis en kunde aan het rorer en wat corrupte geldwolven en zie de maatschappelijke ellende.
Zo is het nep-EaB! De grootste autofabrikant ter wereld weet het beter dan Trolleke. Hoe durven ze!
Slechte vertaling. Het nogal belangrijke woordje ‘niet’ ontbreekt in de tweede zin en dan nog loopt die niet.
En nog een:
“ Ford werd gedwongen de preis van de elektrische versie van zijn…”
FG preis mijn hemel vertalen is ook al lastig.
De resultaten bevestigen het gelijk. Niet de reclameboodschap.
En om die angst nog verder gaande te houden doen de Hoop Scheffer en Rob Bauer er met de roep om pensioenfondsen te (leten/dwingen) te investeren in de wapenindustrie er nog een schepje bovenop. De waanzin ten top.
Terwijl daar natuurlijk mega winsten in zitten.
Al die meelopende regeringen van Europese landen kopen nieuwe wapens van Amerika en mogen daarna tegen de Russen vechten.
De dombo’s in de regringen en alle oorlog hitsende meelopers van de mediaschapen mogen wat mij betreft als eerste naar het front!
Dat er gedonder komt is wel zeker, heb je gezien welke bunkers die multimiljardairs bouwen? Brandende slotgrachten, eigen luchthavens, mega bunkers met tientallen meters beton als dak.
Ze zijn bang!
Hartstikke leuk die electrobakken.
Deutscher Elektro-Kleinwagen kaputt: Fahrer soll 66.000 Euro zahlen
https://efahrer.chip.de/news/deutscher-elektro-kleinwagen-kaputt-fahrer-soll-66000-euro-zahlen_1017974
Die wagen wag 9 jaar oud. Een elektro wagen moet je na 6 jaar wegdoen. De accu kost meer als de restwaarde. Daarom moet je de wagen NOOIT kopen maar leasen en wel op de zaak
Ik was even buienradar aan het lezen, ook daar praten ze nu over het klimaat-gemiddelde, wat is dat eigenlijk? Weet iemand dat hier?
Ik snap er niets van waar ze het over hebben, de temperatuur staat op een thermometer, maar op welk apparaat kan ik het klimaat dan meten?
Klimaat gemiddelde is wat de gemiddelde geïndoctrineerde klimaat activist zich herinnert over het weer van de afgelopen week.
een extra maatstaf voor de hoeveelheid nonsens die “weerkundigen” de godganse dag over onze hoofden uitblaten
Het klimaatgemiddelde is in ieder geval altijd een getal dat lager is dan de dag temperatuur.
Het is de zoveelste paniekknop van de overheid om burgers betalingsbereid te krijgen.
Theo, er is veel te doen over het ‘feit’ dat dit jaar het voorjaar zo vroeg valt.
Lubach haalde dat genadeloos onderuit van de week met journaals van meer dan 20 jaar geleden waarin dat ook al werd gezegd.
Lubach, zeker niet rechts te noemen, VPRO, maar absoluut niet geindoctrineerd door de deugertjes.
Ja, Cornelia, stil maar. Het is geen ON of zo iets.
Bedankt mensen voor jullie antwoorden, maar ik weet natuurlijk ook wat ze bedoelen. ;)
Maar zulke uitdrukkingen zijn nog te onnozel om aan te horen.
Het is natuurlijk het gemiddelde vanaf dat de aarde is ontstaan, wie weet dat nu niet, dus we zitten perfect op schema, of niet dan?
Sorry ik kan het niet laten.
M.a.w., het hele circus van elektrisch autorijden is opgetuigd voor het volgende: Help de oligarchen de winter door!
https://blackout-news.de/aktuelles/elektromobilitaet-steigende-kosten-und-sinkende-foerderungen-sorgen-fuer-geringeres-interesse/
Elektromobilität: Steigende Kosten und sinkende Förderungen sorgen für geringeres Interesse