Door Jo Nova.

Weet je nog dat Ford slechts 38.000 dollar verloor op elke elektrische auto ? Dat waren nog eens tijden.

De grootste ster in de autowereld van dit moment is een zwart gat, en het slokt hele industriële reuzen op. Het is moeilijk om je een snellere manier voor te stellen om hele naties te saboteren dan door je spionnen te vermommen als academici en milieuactivisten. Laat ze dan de regering ervan overtuigen om met een zwaai van een wettelijk vastgelegde toverstaf een geheel nieuwe markt op een hoogtechnologisch gebied tot stand te brengen.

Deze cijfers zijn astronomisch:

Ford heeft zojuist een enorm verlies gerapporteerd op elke verkochte elektrische auto

Door Chris Isodore, CNN: De divisie voor elektrische voertuigen van Ford meldde dat de verliezen in het eerste kwartaal enorm zijn gestegen tot 1,3 miljard dollar, of 132.000 dollar voor elk van de 10.000 voertuigen die het bedrijf in de eerste drie maanden van het jaar heeft verkocht, waardoor de winst voor het bedrijf als geheel omlaag is gegaan .

Ford heeft, net als de meeste autofabrikanten, plannen aangekondigd om de komende jaren over te stappen van traditionele voertuigen op gas naar elektrische voertuigen. Maar het is de enige traditionele autofabrikant die resultaten bekendmaakt van zijn EV-verkoop in de detailhandel.

Ford-logoWij kunnen ons alleen maar afvragen wat er bij andere bedrijven gebeurt.

De EV-afdeling van Ford verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 10.000 auto’s, wat 20% minder auto’s zijn dan een jaar geleden.  In feite is het nog erger. Ook deze auto’s werden afgeprijsd. De omzet ging dus grotendeels verder dan de horizon van het evenement en daalde met een verbazingwekkende 84%.

Ford verwacht voor het hele jaar verliezen in de orde van 5 miljard dollar. Hun doelen zijn nu zo laag dat ze hopen dat ze de auto’s op een dag voor genoeg kunnen verkopen om misschien de productiekosten te dekken. Ze kunnen niet hopen de miljoenen die in de nabije toekomst aan R&D worden uitgegeven, te kunnen dekken. Zelfs het dekken van de kosten in een markt met een prijzenoorlog zou zelfs “zeer moeilijk” zijn.

Ondertussen zei het hoofd van het IEA twee dagen eerder dat de EV-revolutie prima doorging:

CNN-lezers moeten in verwarring zijn.

De revolutie in elektrische auto’s ligt op koers, zegt het IEA

[CNN] Volgens het International Energy Agency zal de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen met meer dan een vijfde stijgen tot 17 miljoen dit jaar, aangedreven door kopers in China.

In een rapport van dinsdag voorspelde het IEA dat de

“stijgende vraag” naar elektrische voertuigen in de komende tien jaar “de mondiale auto-industrie opnieuw zou vormgeven en het olieverbruik voor het wegvervoer aanzienlijk zou verminderen.”

De mondiale EV-markt wordt dus aangedreven door ‘kopers in China’, zoals deze chauffeurs misschien die hun gloednieuwe EV’s hebben laten rotten in de velden in China . Dat zouden denkbeeldige bestuurders zijn?

China, elektrische auto’s liggen te rotten.

Chinese EV’s staan te roesten in een veld.

De propaganda houdt nooit op.

Zoals Stephen Wilmot vorig jaar in The Wall Street Journal zei: als Ford de EV-eenheid gewoon zou inblikken, zou de aangepaste bedrijfswinst 50% hoger zijn. Dat is zeker een mooi perspectief.

***

Bron hier.

Getipt door:  Marc Morano @ClimateDepot

***