Door Jo Nova.
Weet je nog dat Ford slechts 38.000 dollar verloor op elke elektrische auto ? Dat waren nog eens tijden.
De grootste ster in de autowereld van dit moment is een zwart gat, en het slokt hele industriële reuzen op. Het is moeilijk om je een snellere manier voor te stellen om hele naties te saboteren dan door je spionnen te vermommen als academici en milieuactivisten. Laat ze dan de regering ervan overtuigen om met een zwaai van een wettelijk vastgelegde toverstaf een geheel nieuwe markt op een hoogtechnologisch gebied tot stand te brengen.
Deze cijfers zijn astronomisch:
Ford heeft zojuist een enorm verlies gerapporteerd op elke verkochte elektrische auto
Door Chris Isodore, CNN: De divisie voor elektrische voertuigen van Ford meldde dat de verliezen in het eerste kwartaal enorm zijn gestegen tot 1,3 miljard dollar, of 132.000 dollar voor elk van de 10.000 voertuigen die het bedrijf in de eerste drie maanden van het jaar heeft verkocht, waardoor de winst voor het bedrijf als geheel omlaag is gegaan .
Ford heeft, net als de meeste autofabrikanten, plannen aangekondigd om de komende jaren over te stappen van traditionele voertuigen op gas naar elektrische voertuigen. Maar het is de enige traditionele autofabrikant die resultaten bekendmaakt van zijn EV-verkoop in de detailhandel.
Wij kunnen ons alleen maar afvragen wat er bij andere bedrijven gebeurt.
De EV-afdeling van Ford verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 10.000 auto’s, wat 20% minder auto’s zijn dan een jaar geleden. In feite is het nog erger. Ook deze auto’s werden afgeprijsd. De omzet ging dus grotendeels verder dan de horizon van het evenement en daalde met een verbazingwekkende 84%.
Ford verwacht voor het hele jaar verliezen in de orde van 5 miljard dollar. Hun doelen zijn nu zo laag dat ze hopen dat ze de auto’s op een dag voor genoeg kunnen verkopen om misschien de productiekosten te dekken. Ze kunnen niet hopen de miljoenen die in de nabije toekomst aan R&D worden uitgegeven, te kunnen dekken. Zelfs het dekken van de kosten in een markt met een prijzenoorlog zou zelfs “zeer moeilijk” zijn.
Ondertussen zei het hoofd van het IEA twee dagen eerder dat de EV-revolutie prima doorging:
CNN-lezers moeten in verwarring zijn.
De revolutie in elektrische auto’s ligt op koers, zegt het IEA
[CNN] Volgens het International Energy Agency zal de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen met meer dan een vijfde stijgen tot 17 miljoen dit jaar, aangedreven door kopers in China.
In een rapport van dinsdag voorspelde het IEA dat de
“stijgende vraag” naar elektrische voertuigen in de komende tien jaar “de mondiale auto-industrie opnieuw zou vormgeven en het olieverbruik voor het wegvervoer aanzienlijk zou verminderen.”
De mondiale EV-markt wordt dus aangedreven door ‘kopers in China’, zoals deze chauffeurs misschien die hun gloednieuwe EV’s hebben laten rotten in de velden in China . Dat zouden denkbeeldige bestuurders zijn?
De propaganda houdt nooit op.
Zoals Stephen Wilmot vorig jaar in The Wall Street Journal zei: als Ford de EV-eenheid gewoon zou inblikken, zou de aangepaste bedrijfswinst 50% hoger zijn. Dat is zeker een mooi perspectief.
***
Bron hier.
Getipt door: Marc Morano @ClimateDepot
***
Veel te snel allemaal met dit soort spullen, maar het is niet meer dan een T-Ford des tijds.
Goed maar niet goed genoeg en veel te duur.
Daarbij de markt met de burgers die zo iets willen hebben particulier is snel verzadigd.
Maar regeringen regeren vanuit hun luie stoel en zijn nooit tevreden door hun hardnekkige gedreven co2 ziekte.
De verbrandingsmotor was juist aan een opmars bezig in de strijd om zuinigheid, en diesels zo schoon als een glas water.
Maar welke fabriek gaat nog verder investeren met zulk onzinnig co2 neutraal beleid.
Trouwens met Tesla gaat het ook niet meer zo geweldig was vorige week in het nieuws, hun gingen de prijzen alweer verlagen wegens tegenvallende cijfers.
Daarbij er zijn wel betere auto’s te koop voor dat geld.
Ik zeg al jaren blijf met de poten van een EV af ze staan in de kinderschoenen, en je hebt er toch nog een brandstof auto nodig voor het geval er iets is.
De eerste benzine auto’s stonden ook in de kinderschoenen en waren niet voor iedere burger haalbaar. Kijk nu eens.
Binnen 100 jaar rijdt niemand meer met een motor op fossiele brandstof.
Zoals te doen gebruikelijk bij klimaat en transitievoorspellingen is het pas lang nadat de enthousiastelingen zijn overleden te verifiëren.
Wat schrijf ik dan, begrijpend lezen of half lezen Modelleur.
De fout is, dwingen, je moet de markt overtuigen.
Daarbij dat er nu zoveel welvaart is komt door de olie.
Ook vroeger waren er electrische auto’s, zelfs waterstof auto’s, maar het werd allemaal niets vanwege de komst van goedkope olie.
Lees de geschiedenis er maar eens op na.
En als de regeringen nog harder aan de mensen gaat trekken door verplichtingen en belastingen kun je het helemaal gaan schudden en zullen nog heel veel jaren brandstof auto’s blijven rijden, ze zullen ze tot in de treuren blijven reviseren, net als in Cuba gebeurt is.
En word dit verboden dan leven we inmiddels in een dictatuur.
Daarom kopen we ook om de 2 jaar een nieuwe auto, maar wel op brandstof.
“Daarbij dat er nu zoveel welvaart is komt door de olie.”
Waar is het bewijs dat olie (en gas) noodzakelijke voorwaarden zijn voor welvaart?
“De fout is, dwingen, je moet de markt overtuigen.”
Dat gebeurt ook. Vrijwel iedereen is overtuigd dat doorgaan op de oude fout (met onbeperkt verbranden van fossiele brandstoffen tot in lengte van jaren) geen heilzame weg is.
Diegenen die een EV rijden zijn niet gedwongen, maar hebben een bewuste keuze gemaakt. En dat worden er steeds meer. De prijzen zullen dan ook gaan dalen.
Ik heb overwogen een elektrische auto (EV) te kopen. Mijn huidige auto rijdt 1 op 20 (op autoweek.nl staan tientallen auto’s die 1 op 25-33 rijden) en is nog lang niet afgeschreven. Een liter brandstof levert 10 kWh energie. Ik gebruik 0,5 kWh per km. De EV gebruikt 0,2 kWh per km. Deze laad ik ’s nachts op. De zon schijnt dan niet, 2 van de 3 dagen waait het niet of te veel en de benodigde elektriciteit wordt geleverd door een centrale die organisch materiaal verbrandt. Olie, gas of uit de USA en Polen ingevoerde bomen. Dit heeft een rendement van 40%, dus effectief gebruikt mijn EV ook 0,5 kWh per km. Ik kan ook overdag op de snelweg tanken/laden. Een liter brandstof kost 2,25 Euro. Dat is 11 cent per Km. Fastned rekent 69 cent per Kwh, plus 20% die verloren gaat aan koeling bij het snelladen. De EV gebruikt dan 16,5 cent per Km. Ik heb besloten mijn huidige auto te houden.
Henk, ik mis onderhoudskosten in jouw berekening. Die zijn lager voor EV omdat de techniek veel simpeler is dan een verbrandingsmotor.
“tanken” van je eigen zonnepanelen bespaart ook een hoop.
En binnen 100 jaar zijn wij allen dood.
Zo te zien weer eens niet de echte Modelleur.
Want alweer begrijpt hij niet wat Henk schrijft.
De onderhoudskosten zijn lager… oh droom maar lekker verder, maar die garages gaan echt niet duimendraaien hoor, ze bedenken wel wat, nieuwe remmen, banden, allerlei testjes, het zal niet zo zijn dat er alleen verkooppunten zijn maar nergens garages omdat het niet nodig is.
Reken maar dat het NOOIT goedkoper wordt dan op benzine of diesel.
Het is net als met zon en win, het waait en schijnt gratis, maar de landen met de meeste zon en wind betalen het meeste voor hun energie.
Voor klimaatwaanzinnigen is dat een erg ongemakkelijke waarheid.
Nog niet gelezen nep Modelleur.
Die komen er ook nog bij, en dan hebben we het nog niet over de tegenvallende cijfers in Europa, en het tijdelijk stop zetten van productie.
Europese havens veranderen in parkeerplaatsen voor Chinese elektrische auto’s – dit is de reden
https://www.businessinsider.nl/europese-havens-veranderen-in-parkeerplaatsen-voor-chinese-evs-aanvoer-blijft-komen-maar-verkoop-loopt-terug/#:~:text=Europese%20havens%20slibben%20dicht%20door,met%20alle%20gevolgen%20van%20dien.
Anonieme Zeloot, jij mist wel meer.
Tanken van je eigen zonnepanelen kan alleen door diefstal (van de buren) middels saldering. Op geen enkel moment zijn verder aanbod en vraag (de EV gaat uit dat er een spanningsbron op is aangesloten, niet een variabele stroombron) ook maar enigszins afgestemd en laad je gewoon grotendeels uit het net.
Modelleur
Aan auto op artificiële brandstof uit CO2 en waterstof gemaakt lijkt me een bruikbare optie om én kapitaalvernietiging te voorkomen én het enorme gewicht van explosieve accu’s tegen te gaan. Wel eerst industriële kerncentrale bouwen op grote schaal. In Nederland hebben we er per gemeente ongeveer 1 nodig.
Henk, in je kostenberekening moet je inderdaad de onderhoudskosten meerekenen. Of die van een EV hoger of lager zijn dan van een ICE, weet ik niet. Er zitten minder onderdelen aan een EV, maar de banden slijten harder. Ook moet je de afschrijving meenemen. Een auto is economisch na maximaal 7 jaar afgeschreven. Meestal vervalt dan ook de garantie en alle bijzondere onderhoudskosten zal je alleen nog kunnen terugkrijgen middels een coulance regeling. Het accupakket zal wel een jaar of 8 mee kunnen gaan (licht aan het gebruik en de mate van opladen). Bij vervanging van het accupakket zal blijken dat het onderhoud toch niet zo goedkoop was…
De ontwikkelingen bij EV’s zijn nog volop gaande. De supermoderne EV die je nu voor veel geld koopt is over 7 jaar volledig achterhaald door een veel goedkoper model. De inruilwaarde van de oude EV zal dan erg laag zijn. Die afschrijvingskosten worden gemakshalve ook vergeten door de voorstanders.
Onderhoudskosten, o.a. de accu vervangen. Ga ik meerekenen!!!!!
https://efahrer.chip.de/news/batteriewechsel-teurer-als-neuwagen-bmw-fahrer-blieb-bei-kosten-die-spucke-weg_1017974
Modelleur = Hassebas?
Ik ga dan ook recyclen maar meerekenen……
Het is vooralsnog gewoon een slecht idee om elektrische energie chemisch op te slaan teneinde deze mee te willen nemen. Het heeft een matig rendement, het vergt veel massa t.o.v. de opgeslagen hoeveelheid energie, vereist kostbare materialen en ook de elektriciteit zelf is inmiddels een schaars goed aan het worden.
Maar wie weet krijgen accu’s straks een verdubbeling van de opslagcapaciteit. Wie weet maakt een hele rits kerncentrales de stroom straks weer lekker goedkoop en in overvloed beschikbaar. Ik hoop het van harte, alles mag van mij elektrisch worden.
Simpeler?
Is dat de reden dat brandstofmotoren zover zijn doorontwikkeld. Je bedoelt dat een elektromotor simpel is. Maar dat is even wat anders dan een EV. Maar alfa’s kun je alles wijsmaken. Kijk naar Jetten en Timmermans. Babbelen ja, zelfs in meerdere talen, maar het blijven sprookjes die ze vertellen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Over honderd jaar rijdt een ieder in wagens getrokken door paarden. Vooropgesteld dat men het zich kan veroorloven om te reizen.
EVs zijn op dit moment vooral weggelegd voor mensen die financieel succesvol zijn. Dat gold voor de eerste benzine auto’s ook. Uiteindelijk rijdt iedereen elektrisch. L’histoire se répète
Illustratief voor ”het einde van de vooruitgang” is dat Ford het einde van Ford – de grondlegger van de automobielindustrie – aankondigt.
Het artikel ‘ Ford meets Ford’ uit 2017 met daarin deze tekst als aanvulling op mijn commentaar op het vorige artikel:
” Fordisme is het systeem van massaproductie en massaconsumptie, dat karakteristiek is voor de economische groei van de periode 1940-1970. Vanaf 1970 heeft de organisatie van de ondernemingen een tweede transformatie gekend. ( bron wikipedia ) ”
https://www.bertpijnsevanderaa.nl/ford-meets-ford/
Elektrische auto zullen samen met het smart grid zorgen voor goedkoop rijden. Bij mij is om de hoek een publieke laadpaal. Daar kunnen twee autos staan. Met alle zonnepanelen in de straat is het slim om straks alleen te laden tussen 10 en 15 uur op zonnige dagen. Dan kan het hele blok huizen waar s nachts 100 autos staan laden op echt groene stroom. Er is overdag op een moment wel plek bij die laadpaal. Je krijgt de ec tenslotte niet van je werk om overdag voor de deur te laten staan. Wegens de netcongestie kan die laadpaal in de namiddag worden afgeschakeld. S nachts moet je dan wel de auto aan de laadpaal laten staan omdat alle parkeerplekken in de straat volstaan. Er is altijd wel iemand die profiteert.
Elektrische auto zullen samen met het smart grid zorgen voor goedkoop rijden.
Muziek in de oren van Bas, Ja dat zou op papier werken, de crux is, wij hebben geen smart grid, en dat gaan we ook nooit krijgen, daarvoor moet het hele energienet op de kop, de prijs daarvan is zo hoog dat NIEMAND er ook maar over droomt om het uit te voeren.
En je hebt minimaal een oppervlakte van 35 m2 zonnepanelen per auto nodig om de helft te laten rijden en de andere helft te laten laden.
Bovendien heb je in de wintermaanden én als als er géén zon is tóch nog exact dezelfde hoeveelheid centrales nodig om de economie aan de gang te houden.
Die hele grap levert dus alleen de bespaarde brandstof in de centrales op tegen astronomische kosten.
Dat gaat NÓÓIT gebeuren.
De oplossing is eenvoudig, het is de Bas economie, hoe meer Ford er maakt hoe goedkope het wordt.
“Despite the EV losses, Ford CEO Jim Farley said in a call with investors the company is making changes in its EV business, and that the company’s planned next generation of EVs will allow it to be profitable on that business in the near future.”
Het kan alleen maar beter gaan! Nu nog geen EV kopen, maar wachten op de nieuwe generatie EV’s. Oh, maar wat te doen met de nog niet verkochte oude generatie EV’s…?
https://ejbron.wordpress.com/2024/04/29/kernfysicus-over-het-sprookje-van-de-gevaarlijke-eindopslag-wat-we-nu-aan-atoomafval-hebben-is-voor-95-nog-energetisch-bruikbaar/
Ook in westerse kern centrales wordt maar een par procent van het uanium gebruikt. De rest kun je er uithalen en weer opnieuw gebruiken. In de verenigde staten ag dat niet en is het afval. Afval waar nog 95% uranium inzit.
https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/eu-report-91-of-cities-look-to-nature-based-solutions-in-face-of-climate-change/
Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, maar zou het wellicht zo kunnen zijn dat in die steden waar ze nu bezig zijn met die nature-based-solutions er slimme mensen rondlopen, hoogstwaarschijnlijk betha’s die niet uit de hoek van de Groene Khmer komen, die het fenomeen ‘urban-heat-effect’ snappen?
Uiteraard heeft deze aanpak niets te maken met het bestrijden van de CAGW, want dat is dwangneurotische oplichterij uit de groene hoek, maar met het weer leefbaar maken van de betonwoestijnen die veel grote steden met veel nieuwbouw tegenwoordig zijn.
Oh ja, en dan nog eentje voor Bas:
https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/german-greens-minister-robert-habeck-under-fire-over-2022-nuclear-shutdown/
Ja dat is ook op tv geweest, die vent kan het schudden.
Ook omdat hij toestemming heeft verleend om molens dichter bij dorpen en steden mogen staan.
En het ergste in natuurgebieden, en dat gaat hem de kop kosten.
Ook deze vent is een grote leugenaar het schijnt dat hij de mensen bang heeft gemaakt om die kerncentrales die nog gewoon veilig waren en zogenaamd niet meer opgestart konden worden.
Bas is een verblinde ideoloog met zijn duizenden atoomdoden, honderdduizenden gewonden en genetisch aangetast sperma.
Zag pas nog de docu Chernobyl new evidence (2021) op de VRT, hierbij werd gewag gemaakt van 5000 slachtoffers (kanker!). Dat werd en passant ook nog de grootste nucleaire ramp ooit genoemd. Cru beschouwd: het aantal slachtoffers valt in het niet met die van de 2 oorlogen die momenteel in het focus van het nieuws zijn.
Rien E
En al helemaal bij het jaarlijkse aantal doden in kolenmijnen.
https://www.trouw.nl/voorpagina/elfduizend-doden-per-jaar-in-kolenmijnen~b09df30c/
Vooruit, ik doe er de helft af van mogelijke propaganda van de anti fossiele energie-activisten. Maar dan nog staat het in schrille verhouding tot kernenergie de laatste 40 jaren.
Wel eens de reparatiekosten gezien van een EV na een kleine aanrijding? Als die tenminste al niet meteen total loss wordt verklaard. Verzekeringstarieven worden steeds hoger hierdoor.
Tja, hoe kan je de alpha’s op links blij maken?
Nou, gewoon tegen ze zeggen dat er nooit meer gas uit de grond kan komen in Groningen.
Dit vooral niet verder vertellen hoor. Ach, waarom ook niet; ze zullen het toch niet begrijpen.
https://klimaatgek.nl/wordpress/2024/04/24/gasputten-dichten/
Een elektrische auto? Helemaal prima. stil, schoon, snel. Met een heel grote máár. Die belachelijk zware traag ladende explosieve accu’s en de elektriciteit die nog steeds niet algemeen in kleine gemeentelijke kerncentrales wordt opgewerkt.
En dan de enorme vervuiling die nu optreed zowel op de plaatsen waar gemijnd en geproduceerd wordt. Het experiment is veel te snel opgeschaald. Er is dus nog aardig wat werk aan de winkel.
Al jaren geleden had men met die kerncentrales moet beginnen. Men is aan de verkeerde kant begonnen.
AnthonyF, er is al zoveel gelogen omtrent het groningen gasveld dat het dichtcementeren van putten er ook nog wel bij kan. En welke onafhankelijke instantie controleerd dit alles.
De Engelsen zeggen ‘petrol’ en de Amerikanen zeggen ‘gas’ tegen wat wij ‘benzine’ noemen.