Van een onzer correspondenten.
De keuzen die wij dagelijks op ons bord maken hebben invloed op ons klimaat, vindt nu ook Albert Heijn. Daarom presenteert AH en Allerhande een ‘CO2e-wolkje’ bij producten en recepten. Het is een nieuw soort klimaat alarmisme via het boodschappenmandje. Het concern heeft naar eigen zeggen ambitieuze klimaatdoelstellingen. In 2030 wil men 45% minder broeikasgassen uitstoten dan in 2018 het geval was.
Albert Heijn streeft het goede na:
‘Zo kun je in een oogopslag zien wat de impact is van een gerecht en kun je gemakkelijker kiezen voor recepten met een lagere uitstoot.’
Hoe eten en drinken vervoerd wordt, heeft invloed op de ‘CO2e-uitstoot’. Over land of zee is beter dan door de lucht, zo stelt de van oorsprong Oostzaanse kruidenier. Daarom laat Albert Heijn onbewerkte groente en fruit naar eigen zeggen uit het buitenland alleen nog over weg of per boot naar Nederland komen.
Vanaf juli 2024 wil AH alleen nog maar witte eieren van de kip: kippen die bruine eieren leggen zijn slordiger met hun voer.
AH spreekt inmiddels van een ‘foodprint’, die begint met het verbouwen van gewassen en het houden van dieren, waarbij fossiele brandstoffen zoals olie en gas worden gebruikt. Daarnaast stoot ons vee broeikasgassen uit. Maar ook bij het maken, koelen, bewerken, verpakken en vervoeren van levensmiddelen is sprake van uitstoot. Elk stuk van de voedselketen heeft dus impact, zo leert Allerhande hun lezers.
AH-slogan: ‘klimaatbewuster, we zijn samen hap voor hap onderweg.’
Ook brengt het voedselconcern interessante kennis: wist je dat mosselen een lage C02-uitstoot hebben? Dat komt doordat ze genoeg hebben aan algen die in de zee zitten en geen extra voeding nodig hebben.
Het is maar de vraag hoe lang de forse, vette en overheerlijke AH-paté plakken nog in het schap mogen liggen. Deze week zijn ze trouwens nog in de bonus. Zie hier.
Ook de zeer luxe vleesproducten van graangevoerd vee worden nog gewoon gratis (!) thuisbezorgd. Zie hier.
Dat is het Lekkere van Albert Heijn.
***
Bij aankoop van 10 co2 wolkjes krijg je dan een gratis uitrijd kaart voor de parkeer garage.
Ik heb zelf kippen, die leggen bruine eieren. Witte eieren zijn racistisch. En de kippen eten gewoon korrels en restanten van van alles en nog wat. Dankbare eters zijn het.
En AH kan mij de pot op. Die zetten gewoon wat op het pakje, doen er een kwartje bovenop voor het simpele deugvolk, en zie, meer omzet voor hetzelfde.
Ook de hypocrisie vraagt dagelijks om voer. AH geeft daarin het “goede” voorbeeld.
Dankzij hogere CO2-concentratie is er nu volop voedsel; hoeveel winst heeft AH gemaakt?
De wereldpopulatie en levensverwachting is met de stijgende CO2 ook toegenomen – meer mensen die voedsel nodig hebben dus nog meer winst voor AH c.s.
Inademen is geen probleem. Uitademen wel. Dus als een aantal mensen met dat laatste willen stoppen, schiet het wel op.
Weer een winkel die hun koers zullen merken net zoals ze nu vega en bio ook weigeren te kopen.
Jumbo had deze weg ook al bewandeld.
En bio is heden al alles, of het nu wel bio is of niet.
Het etiket bepaald.
Ach ze doen maar de klotskoppen zolang ze in Duitsland maar niet aan die onzin mee doen.
Theo
Het is pas echt bio als het op circulaire met wordt geteeld. Een windje tussendoor moet kunnen.
Pure greenwashing en gaat nul invloed hebben op wat dan ook, behalve dat mensen denken dat ze iets nuttigs doen voor het milieu. Vervolgens krijgen ze het gevoel dat ze genoeg doen en hebben ze geen oog voor andere zaken die wel direct gevolgen hebben voor de leefomgeving. Per saldo dus een schadelijke actie van AH.
Als we al het geld die in klimaatmaatregelen en de nutteloze zaken van de energietransitie gestoken worden zouden besteden aan het bestrijden van water en voedseltekorten in de wereld, dan zou dat een heleboel ellende schelen en ook minder aanleiding geven tot migratie. Iedereen zou daar beter van worden. Maar nee, wij heffen het neokolonialistische vingertje en zeggen tegen de mensen in Afrika dat ze geen kolencentrales mogen bouwen en remmen daarmee hun ontwikkeling. Op die manier blijven ze voor altijd ontwikkelingslanden.
Jammer dat Ap Cloosterman niet meer wil publiceren op climategate.nl, wat ging er mis? https://sites.google.com/site/apcloosterman/ en https://www.climategate.nl/author/apcloosterman/
Hier nog een hele goede gouwe ouwe van Ap: ‘Geringe invloed van CO2 op de klimaatverandering’.
Albert Heijn nog maar eens goed lezen welke commerciële klimaatalarmistische prietpraat ze aan het verkopen zijn:
https://www.climategate.nl/2023/03/de-geringe-invloed-van-co2-op-de-klimaatverandering/
AH raakt in paniek. De verpakkingsindustrie dringt zich als vervuiler steeds meer op en de supers zijn daarvan afhankelijk. Dus krijg je afleidingsmanoevres om de aandacht te verleggen. Het duurt niet lang meer of AH rijdt door Europa met klimaattreinen en we gaan kelderverdiepingen onder de winkels krijgen vanwege de isolatie. Dit ge-etiketteer gaat natuurlijk het tegendeel uitlokken:”wat hebben ze nu weer te verbergen en wat was het dan eerst”. Ja, moeilijk voor de saaie grootgrutter maar er komen andere tijden. Het AH volk voelt nattigheid. Saai, dominant en een lage prijs/kwaliteitsverhouding. Het gunnen van de klant wordt minder.
de zoveelste misleiding door AH. Kassabonnen die kortingen niet altijd op de juiste manier weergeven. De papieren zak met venster van plastic waardoor de verpakking niet bij plastic en ook niet bij het oude papier gerecycled kan worden en bovenal het voedsel uit verre streken halen. Enorm budget voor reclame maken, kijk ons eens goed bezig zijn. In de praktijk rammelt het nogal.
“In 2030 wil AH 45% minder broeikasgassen uitstoten dan in 2018 het geval was.”
Dat gaat wel lukken. Met al dat geschifte woke-gedoe krijgen ze vanzelf 45% minder klanten in de winkel en is hun “probleem” opgelost.
Voorstanders van CO2 kunnen zo wel makkelijker hun CO2 uitstoot vergroten.
Nou inderdaad!
Die plastic verpakking gaat wel héél erg snel stuk….
En aangebroken verpakkingen gooien ze weg hoorde ik…
Nou dit weer, ik ben benieuwd welke soort mensch deze producten op de band heeft liggen.
Ik zie altijd van dat volk dat zich helemaal groen, eko, vegan koopt, die kijk ik bij de kassa altijd even aan met zo’n gezicht van; “tja dat is een echte!”
Nee serieus, je kunt het aan de gezichten al zien, die gaan geen eten kopen, die redden de planeet!
Het wordt steeds gekker: ik mag niet meer zelf kiezen of ik een wit of bruin ei wil bij AH! Dus geen diversiteit meer in het winkelschap? Maar goed dat dit niet over mensen gaat. We bevinden ons als maatschappij op een hellend vlak als de deugkneuzen van de supermarkten bepalen wat goed voor ons is.
Verdienmodel. Zo was er een super die trots vermelde dat de bananen die zij verkochten ineens CO2 neutraal waren. Zo maar van de een op de andere dag. Terwijl de bananen nog steeds over de oceaan worden verscheept in containerschepen die bekend staan om hun vervuilende uitstoot. De bananenrijperij waren nog het zelfde dus daar was ook geen besparing maar zomaar CO2 neutraal, In een vakblad voor groenten en fruit klaagden tuinders in interviews dat de oogsten dit jaar later zijn vanwege de bewolking lees gebrek aan zonlicht. Niet alleen Nederlandsee tuinders maar ook die in België en Duitsland hadden dit probleem. Wat was de terugverdientijd ook al weer voor zonnepanelen.
En de CO2 leugen blijft maar door etteren! Nu doet AH ook nog een duit in het zakje, onder het mom voor een schoner en beter milieu!
Niets anders dan een extra verdienmodel voor Appie Heijn! Eén grote leugen!