Ondanks hogere CO-2 concentratie meer dan driedubbel aantal ijsberen vergeleken met 1974.
Vandaag wordt Sir David Attenborough 98 jaar https://www.amazon.co.uk/dp/0991796691
Paul
Heb je afgelopen winter de verwarming aangehad en je verwarmd met zonne-energie of ben je naar Zuidelijker streken gevlogen? Ik schat zo in dat jij je met en dekentje en een kartonnendoos hebt geholpen in een zielig onverwarmd flatje. Of woon je in de winter behaaglijk onder de grond op 2 meter diepte onder de vorstgrens?
0
1
Peter van Beurden
8 mei 2024 om 11:44
Peter van Beurden 8 mei 2024 om 10:56
Niet van mij, trol. Poetsen a.u.b. Het loslopend schorem is weer aan boord.
Als de heren in dat thee kransje gelijk hebben, dan wil ik graag weten hoe het kan dat Sahara woestijn alsmaar stevig groeit?
En ik dacht nog dat de Sahel (het woestijnachtig gebied ten zuiden van de Sahara) aan het vergroenen was, dus dat we meer voedsel konden produceren dankzij de opwarming.
Nu lijkt het slechts een plaatselijk verschijnsel…
De Sahara is afgelopen 100jaar ~10% gegroeid. Dat is bijna 1miljoen km² per eeuw.
NL is ~40.000 km². Dus de woestijn is iedere ~5jaar toegenomen met de oppervlakte van NL
0
13
Cornelia
8 mei 2024 om 11:11
Ja een flink deel van het water van de aarde “verdampt” naar de ruimte, uiteindelijk zullen we eindigen als mars.
In dat perspectief gezien zou het geweldig zijn als de zeespiegel eens werkelijk gaat stijgen, meer CO2 en meer water betekend een groene planeet die nog duizenden eeuwen mee kan.
12
1
Peter van Beurden
8 mei 2024 om 16:36
Bas
Je hebt wat geist. Dat krijg je ervan als je overbevolking en teveel vee laat leven op te schrale grond met te weinig financiële middelen. In de oliestaten lukt het wel. Dank zij de opbrengsten uit de oliewinning. Als er maar genoeg licht, warmte, CO2, water en mineralen beschikbaar zijn.
3
1
Peter van Beurden
8 mei 2024 om 16:36
geist = gemist
1
0
Bas
8 mei 2024 om 18:40
@Cornelia,
Het probleem is dat er bijna nergens water is in de Sahara. En zonder water groeit er niets.
Dat kun je proberen te verhelpen, maar dat wordt erg kostbaar.
1
3
Hans Erren
8 mei 2024 om 19:02
«Ja een flink deel van het water van de aarde “verdampt” naar de ruimte»
Bas
Om iets te laten groeien is er behalve CO2 nog iets meer nodig. Maar je hebt er al eerder blijk van gegeven géén enkele interesse te hebben voor biologische processen. Wat dacht je van water? Van stikstof en zo nog wat andere mineralen.
Paul Kramer
Van Nature is de bodem steen, zand, leem, klei en alle er tussenliggende grondsoorten een geschikte standplaats waarop je vis druppelirrigatie sneller planten kunt laten groeien.
Voorwaarde is, licht, voldoende warmte, CO2 en een reeks van mineralen. In leem, zand en de tussenvormen is dat voldoende aanwezig en uiteindelijk halen grotere gewassen zoals bomen met diepe wortels dat uit de ondergrond naar boven. Mede door de capilaire werking van bodems en gewassen. Ook wijndruiven met hun zeer diep gaande wortels (na verloop van tijd wel 30 meter) kunnen dat.
Zandbodems moeten via de weg der geleidelijkheid een humuslaag ontwikkelen die vervolgens ook weer wordt vastgehouden door beplanting. Overbegrazing doet het anders weer teniet. Gevolg erosie en verdroging. Teveel mensen en vee op te arme bodems.
Onder gecontroleerde teelten lukt het ook op steenwol mits met druppelirrigatie. Of je dat ook wilt, is een keuze en ook vaak afhankelijk van de noodzaak tot voldoende voedselproductie. Wil je dat niet, gebruik dan die bodems voor voedsel i.p.v. voor zonnepanelen. Zon, water en CO2 doen de rest. Maar alles met mate.
6
0
Peter van Beurden
8 mei 2024 om 16:27
Paul Kramer
In de wacht
1
1
Bas
8 mei 2024 om 18:36
@Peter,
“Om iets te laten groeien is er behalve CO2 nog iets meer nodig.”
Mijn vader was tuinder, deel koude grond (sla, boerenkool, enz), deel glas (tomaten en komkommers).
Daarom is het oprukken van woestijnen zoals de Sahara ook zo erg..
@Paul,
Die methode is duur maar handig in half woestijn gebieden, zoals de Negev, maar werkt niet in de Sahara omdat daar geen water is.
0
2
Hans Erren
8 mei 2024 om 19:04
Alleen rukt de Sahara niet op.
Alweer een duimzuigerij van Bas
Natuurlijk
3
1
Paul Kramer
8 mei 2024 om 19:44
@Bas 18:36 “…De Sahara is dan ook een typisch gebied waar je op grotere diepte enorme hoeveelheden water vindt. Je moet alleen heel erg lang graven voor je het vindt…
Oftewel: een waterput kan een meter diep zijn, maar op sommige plekken zijn er putten waar het water op 200 meter diepte uit de grond wordt gepompt…”
Mag ik u nog even verwijzen naar de ‘bijdragen’ van Bas en mijn reacties daarop in het artikel: Grensgebied mobiliseert zich tegen Duitse windmolens van 250 meter hoog: ‘Haast is geboden, er komen steeds meer aanvragen’ van 6 mei j.l.
Dat is ook een manier om te zeggen dat je hem niet de baas bent.
Ik denk dat je bij Bas wel met betere argumenten aan moet komen dan het gemiddelde onderbroeken niveau en “de Meilandjes” denk je zelf ook niet?
Gevalletje “gewogen en te licht bevonden” ☜(⌒▽⌒)☞
13
3
AnthonyF
8 mei 2024 om 11:36
Och Cornelia; eigenlijk lijk je best wel veel op Bas.
In je venijn om mij af te troeven ben je zelfs bereid om met hem mee te gaan onder het motto ‘De vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden’.
Moet ik nu concluderen dat je tegen kernenergie en voor wind en zon bent?
Nou, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig hoor.
Ik kom niet aan met argumenten maar met feiten, daar reageert hij echter nooit op.
Net zoals jij nog nooit hebt gereageerd op 22 november 2023.
Nou vooruit, ik ben de beroerdste niet; in de recente peiling van de Hond gaat het FvD van 3 naar 4 zeteltjes en ja, die de Hond heeft er nog nooit naast gezeten nietwaar?
Gefeliciteerd meid.
PS.
Erg volwassen hoor dat gepruts met die symbooltjes. Is dat groep 1 of 2 van de basisschool?
5
9
AnthonyF
8 mei 2024 om 14:03
Cornelia, ik realiseer me dat ik je de belangrijkste vraag niet gesteld heb, alsnog dus.
Kan je aangeven wat er mis is met de 2 linkjes die ik geef, te weten:
Graag feitelijk reageren en niet vanuit de onderbuik.
3
0
Cornelia
8 mei 2024 om 14:27
Moet ik nu concluderen dat je tegen kernenergie en voor wind en zon bent?
Ja want jij kunt alleen in goed of fout denken, enige nuance ontbreekt, hou dan gewoon je mond als je niets te vertellen hebt.
Waarschijnlijk bedoel je dat het FvD 25% omhoog is gegaan in de peilingen, ja dat had ik al vernomen, het PVV “gevoel” is kennelijk aan het opdrogen.
(ಠ_ಠ)┌П┐
3
3
AnthonyF
8 mei 2024 om 18:54
Cornelia, de stem van de onderbuik.
Je omzeilt weer eens mijn vraag, net zoals dat je geen antwoord durft te geven op mijn vraag over 22 november.
2
0
Scheffer
9 mei 2024 om 09:49
Bas en Cornelia zijn onze dagelijkse radicalen / positivo’s .
Potje zout naast je zetten, bij deze roeptoeters van dagelijks herhaald ‘ander nieuws’.
‘Hernieuwbare’-Bas en ‘Complot’-Cor, ze verzorgen de dagelijkse ongein.
Dwangneurose?
2
1
AnthonyF
9 mei 2024 om 12:06
Scheffer, ‘Complot-Cor’ is een mooie alliteratie, ‘Hernieuwbare-Bas’ niet, jammer.
Het aandeel van kolen (steen- + bruinkolen) in de opwek van Duitse stroom is zowel absoluut als ook relatief sterk afgenomen ondanks de Atomaustieg!:
2024 21,3% (tot 8 mei)
2023 25,8%
2022 32,8% https://www.energy-charts.info/charts/energy_pie/chart.htm?l=de&c=DE&interval=year&year=2024
Mede dankzij de toename van hernieuwbare en toegenomen import.
Die toegenomen import daalt met de verdere toename van hernieuwbare (vooral wind+zon).
Dat SG, hun grootste windmolen bouwer, een crisis doormaakt vanwege gebreken aan hun nieuwste windmolens gaat weinig veranderen.
Ze hebben ook nog Nordex, e.a. En Vestas is ook actief in Dld.
1
9
AnthonyF
8 mei 2024 om 14:07
‘Mede dankzij de toename van hernieuwbare en toegenomen import.
Die toegenomen import daalt met de verdere toename van hernieuwbare (vooral wind+zon)’
Dat van die import klopt helemaal Bas; heel veel atoomstroom uit Frankrijk.
Fijn dat je het eindelijk inziet.
Wel weer jammer van wishful thinking van je over zon en wind.
3
0
Peter van Beurden
8 mei 2024 om 16:43
Ja, ja, je moet toch wat als je stomme keuzes maakt en je leefmilieu en je landschappelijke leefomgeving vernield.
Maar blinden en doven hebben daar geen oog voor. Die kunnen hun geluk niet op als ze een optrekje in een windturbine huren. Niks voor jou Bas?
Of is dat alleen voorbehouden aan asielzoekers. Even rekenen, in een mast van 200 meter hoog passen vast zo’n 70 wooneenheden.
2
1
Bas
8 mei 2024 om 17:35
@Anthony,
“Dat van die import klopt helemaal Bas; heel veel atoomstroom uit Frankrijk.”
Nee.
Dld heeft zijn 3 laatste kerncentrales op 16 April 2023 gesloten.
Je kunt op de site die ik je eerder al heb gegeven zien dat:
in 2023 de export van F => D 9,3TWh, en de export van D -> F 8,9TWh was. Er was dus sprake van een zeer klein export overschot vanuit France.
Dat is wel een grote verbetering t.o.v. 2022 toen Dld de Franse stroomtekorten moest opvullen
In 2022 export van F => D 2,3TWh, en de export van D -> F 17,6TWh = een netto export overschot van D =>F van 15,3TWh (NL verbruikt nu ~108TWh/a).
Zelfs België heeft toen F stevig geholpen met een netto export overschot van 12,1TWh
Overigens is het aandeel van kernenergie in de Franse stroom ook stevig gedaald;
Ooit 78% (~2000) de laatste jaren tussen 63% – 68% met dalende tendens.
Dat maakt je “heel veel atoomstroom uit Frankrijk” lachwekkend…
0
5
Bas
8 mei 2024 om 18:10
@Peter,
“je moet toch wat als je stomme keuzes maakt”
Dld heeft een heel intelligente keuze gemaakt.
Daarmee:
– houden ze het radioactieve kernafval opbergprobleem ook qua kosten nog enigszins in de hand. Is in France onoplosbaar aan het worden (ook in NL).
– worden ze verlost van de genetische & gezondheid schade die kerncentrales en bovengrondse kernafval opslagplaatsen bij de bevolking aanrichten.
– gaan ze nog goedkopere stroom krijgen…
Kennelijk ben je geen echte Nederlander, anders zou dat laatste punt je aanspreken.
1
4
Peter van Beurden
8 mei 2024 om 18:42
Ken je het gezegde goedkoop is duurkoop. Als je wel exporteert uit noodzaak omdat je het anders niet kwijt kunt blaas je je bedrijfsvoering uiteindelijk als vanzelf op. Daarna kunnen de belastingbetalers opdraven omdat ze uit een wrak systeem bij gebrek aan beter, toch energie moeten hebben. De windboeren weten dus hoe ze dat moeten spelen.
Windhandel dus in optima forma. Een soort van piramide spel met alleen maat nieten voor de beste brave burger.
2
1
Bas
8 mei 2024 om 19:10
Peter,
“Als je wel exporteert uit noodzaak omdat je het anders niet kwijt kunt ”
Stroom kun je alleen exporteren als een partij in het importerende land die stroom heeft gekocht.
Met zomaar op het net zetten maak je jezelf snel onmogelijk en ben je snel failliet…
De laatste keer (voor zover ik weet) dat het net ontregelde bleek het te gaan om een bedrijf in Italië. Daar hadden wij in NL last van.
1
3
Bas
8 mei 2024 om 19:19
Voor de duidelijkheid;
Die ene foute unit in Italië ontregelde de stroomvoorziening in zo ongeveer heel Europa….
1
3
AnthonyF
9 mei 2024 om 12:19
Bas, ongelooflijke …………….
Ik heb het niet over 2023 of 2022 enz.
Toen was Frankrijk nog bezig om de stommiteit van Hollande, om het aandeel kernenergie van 70% naar 50% terug te brengen, te herstellen.
Dat is gelukt en het aandeel kernenergie is nu steeds rond de 70% of meer als er geen zon en wind is.
Daarom is Frankrijk met ingang van 1 januari van dit jaar in staat om iedere dag enorme hoeveelheden atoomstroom te leveren aan o.a. Duitsland.
Ben je nou echt te stom om die overduidelijke cijfers te begrijpen of mag je dat niet toegeven van je baas?
Je vader lijkt me een verstandig man (geweest) met een eerlijk beroep, ben je vroegtijdig weggelopen van huis achter Green Peace aan?
1
0
AnthonyF
9 mei 2024 om 12:45
Bas, al voor WOII is men in Frankrijk begonnen met het aanleggen van waterkrachtcentrales bij stuwdammen. Op dit moment ligt de opbrengst van stroom uit waterkracht gemiddeld zo rond de 20%.
Er zijn voor dit doel vele tientallen en wellicht zelfs honderden stuwdammen/meren gebouwd.
Oh, en als er een hier een echte Nederlander is, dan is het Peter aangezien HIJ het beste voorheeft met de bewoners van Nederland in de vorm van betrouwbare en relatief goedkope stroom zonder de ongezonde teringherrie van molentjes en de bijbehorende landschapsvervuiling.
Jouw gedrag begint zo langzamerhand vormen van landverraad te vertonen met je voortdurende gemanipuleer van cijfers.
Grappig dat getheoretiseer omtrent de invloed van CO. Als je het ook recente verleden van het klimaatgebeuren bekijkt zie je beste variaties in de temperatuu/vochtigheid toen er van menselijke CO2 uitstoting nog geen sprake was.
Ja, je moet wel de moeite nemen om hier wat ruim vooradige gegevens goed te bestuderen. Ze staan gelukkig nog niet op de Klimaatkerkelijke Index. En het is nog vreselijk interessant ook.
Het leuke is dat we onze voorraden aan fossiele brandstof grotendeels te danken hebben aan de in het Carboon nog niet bestaande cellulose verterende micro-organismen. Dank zij dat feit kunnen we er nu gebruik van maken. Gelukkig zijn we inmiddels al een aardig eind op scheut om kernenergie verder te ontwikkelen en intussen te gebruiken. Al zijn de Bassies daar niet zo blij mee.
Overigens zou ook ik het leuke en leerzaam hebben gevonden als Gavin Smidt daar als opponent van Happer had gezeten.
Maar helaas is Gavin een wegloper van debatten waar hij niet voor eigen parochie kan spreken.
Peter,
Kijk naar de cijfers. Aandeel kernenergie bij de stroomopwek:
Wereldwijd 1996 18%; 2023 9%…
(daling in het westen is sterker)
Ondanks 20jaar geleuter over SMR’s; niets.
Logisch want de vergroting van kernreactoren kwam voort uit de noodzaak om goedkopere stroom te produceren.
Maar zelfs de EPR (1620MW) is allang niet meer concurrerend tegen hernieuwbare.
1
8
Ronnie
8 mei 2024 om 12:39
Die daling komt door dictatoriale sluitingen van klimaatkerkaanhangers als de groene dwazen in o.a. Duitsland. En dat heeft niets te maken met gezond verstand en feiten.
10
1
Peter van Beurden
8 mei 2024 om 16:50
Bas
Niets? en je geeft zo hoog op over de inspanningen van China. Blinde vlek?
2
1
Bas
8 mei 2024 om 17:42
@Peter,
Het gaat niet om de inspanningen maar om het product dat daaruit voortkomt.
Ik heb geen SMR’s gezien on China.
1
3
Bas
8 mei 2024 om 18:25
@Ronnie,
Dus je vindt dat naast de Duitsers, ook de Oostenrijkers (KC klaar maar nooit opgestart), de Belgen (2 gesloten, 4 volgend jaar en de laatste 2 in 2035), Zwitsers (1 gesloten de overige volgen als minder safe), Italianen (gesloten per volksstemming), enz.
allemaal groene dwazen zijn met gebrek aan gezond verstand?
1
4
Hans Erren
8 mei 2024 om 19:53
Nee niet dwaas, gewoon jarenlang geïndoctrineerd met dezelfde onwaarheden die jij spuit.
Alles stroom gaat echt niet werken. Daarvoor moet het stroomnet verveelvoudigd worden, qua capaciteit.
Dat is onbetaalbaar en, het maken en installeren (met behulp van fossiele brandstof, uiteraard) van dat alles kost zoveel dat het lang duurt eer dat de energie erin gepompt weer wordt terugverdiend en het milieu waarschijnlijk de knock-out krijgt toegediend.
Mensen zijn verantwoordelijk voor het milieu. Dat wordt nu net grondig vernield door al die windmolens, zonnepanelen, EV’s etc.
Mensen kunnen maar heel weinig aan het klimaat doen. WE ZIJN GOD NIET.
4
1
Bas
8 mei 2024 om 17:54
Marcel,
“Alles stroom gaat echt niet werken. Daarvoor moet het stroomnet verveelvoudigd worden, qua capaciteit.”
Dat gaan we zien.
Paar jaar terug leverde stroom 20% van ons energieverbruik. Dankzij de elektrificatie gaat die overige 80% veel kleiner worden.
Immers:
– Elektrische warmtepomp rendement 400%, aardgas CV ketel 100%
– Elektrische auto motor, rendement 95%, fossiele motor 25%
In principe betekent dat dat een verdubbeling van de stroom opwek & transmisse genoeg zou zijn.
Dat is, zelfs met onze NIMBY bevolking, niet zo moeilijk.
Ook al omdat die opwek veelal dichter bij de verbruiker gaat plaatsvinden…
EV’s, windmolens & zonnepanelen zijn overigens veel minder schadelijk voor onze gezondheid dan de huidige fossiele situatie, met zijn fijnstof, enz.
.
Marcel
Die kant gaat het wel uit. Deels met eigen recyclebare opwek aangevuld met elektriciteit uit kernenergie voor de winterse maanden en voor de industrie. Uiteraard met kleine gemeentelijke centrales in een koppelnet. Eerst maar even een stel grote centrales naar beproeft model. Daarna volgt de rest vanzelf.
Peter,
Tenzij dit land inderdaad wordt bestuurd door blinden (wat overigens eerder is voorgkomen), gaan we geen kerncentrales krijgen.
Gewoon omdat ze veel te duur zijn.
Mede omdat ze nauwelijks nog worden gebouwd in het westen.
Bas
Voorlopig ben jij de blinde omdat je heen oog hebt voor je leefomgeving. Weg bossen, weg landschap weg akkers en weiden weg stedenschoon. Ik prijs m gelukkig geen last te hebben van kernangst. Dat blijkt namelijk diepte kunnen zitten.
Bas, wat is nou toch het westen. Als landmassa stelt het zonder Rusland en aanpalende landen weinig voor en in bevolkingsaantallen heb je het over een klein miljard op de 8,5 miljard. Maar mogelijk geldt de uitspraak dat in Nederland alles 10 jaar later gebeurt. Mogelijk maken wij geen van beiden nog mee.
Peter,
Er is herhaaldelijk afdoende bewezen dat kerncentrales en bovengrondse kernafval opslagplaatsen radio-activiteit verspreiden tot op 40km, met dodelijke gevolgen onder de bevolking….
Zie o.a.: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12899207/
Ik vind onze gezondheid en die van onze nakomelingen tot in de nn-de generatie (nn = 100 tot 100.000) belangrijker dan je veronderstelde iets meer bos als dat al aan de orde zou zijn.
Dat vinden ook landen als Dld, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, België die zijn gestopt met kernenergie of gaan stoppen. En heel veel landen die er nooit aan begonnen zijn.
Het belang van landen zit niet in de landmassa, maar in zijn kracht, zijn rol in de wereld economie. En die is zeer groot. Het Westen is dominant.
Ondanks hogere CO-2 concentratie meer dan driedubbel aantal ijsberen vergeleken met 1974.
Vandaag wordt Sir David Attenborough 98 jaar https://www.amazon.co.uk/dp/0991796691
https://twitter.com/sjc_pbs/status/1788066057737183403
Trol.
@Paul 08:11 “Het is ook een broeikasgas. Dat heeft kwalijke gevolgen.”
Zonder broeikasgassen daalt de temperatuur naar -18 graden Celsius https://www.klimaathelpdesk.org/answers/hoe-koud-zou-de-aarde-worden-zonder-broeikasgassen/
Klopt. En nu CO2 gestegen is van 280 naar 420 ppm (en verder zal stijgen), is het nu al >1 graad warmer (en zal het verder stijgen).
Hogere CO2 is gevolg van temperatuurstijging en niet de oorzaak
https://www.klimaatfeiten.nl/co2/correlatie-co2-temperatuur#oorzaakofgevolg
Trol. Identiteitsfraude.
Paul
Heb je afgelopen winter de verwarming aangehad en je verwarmd met zonne-energie of ben je naar Zuidelijker streken gevlogen? Ik schat zo in dat jij je met en dekentje en een kartonnendoos hebt geholpen in een zielig onverwarmd flatje. Of woon je in de winter behaaglijk onder de grond op 2 meter diepte onder de vorstgrens?
Peter van Beurden 8 mei 2024 om 10:56
Niet van mij, trol. Poetsen a.u.b. Het loslopend schorem is weer aan boord.
Verwijderd.
Peter van Beurden 8 mei 2024 om 10:56
Trol
Als de heren in dat thee kransje gelijk hebben, dan wil ik graag weten hoe het kan dat Sahara woestijn alsmaar stevig groeit?
En ik dacht nog dat de Sahel (het woestijnachtig gebied ten zuiden van de Sahara) aan het vergroenen was, dus dat we meer voedsel konden produceren dankzij de opwarming.
Nu lijkt het slechts een plaatselijk verschijnsel…
De Sahara is afgelopen 100jaar ~10% gegroeid. Dat is bijna 1miljoen km² per eeuw.
NL is ~40.000 km². Dus de woestijn is iedere ~5jaar toegenomen met de oppervlakte van NL
Ja een flink deel van het water van de aarde “verdampt” naar de ruimte, uiteindelijk zullen we eindigen als mars.
In dat perspectief gezien zou het geweldig zijn als de zeespiegel eens werkelijk gaat stijgen, meer CO2 en meer water betekend een groene planeet die nog duizenden eeuwen mee kan.
Bas
Je hebt wat geist. Dat krijg je ervan als je overbevolking en teveel vee laat leven op te schrale grond met te weinig financiële middelen. In de oliestaten lukt het wel. Dank zij de opbrengsten uit de oliewinning. Als er maar genoeg licht, warmte, CO2, water en mineralen beschikbaar zijn.
geist = gemist
@Cornelia,
Het probleem is dat er bijna nergens water is in de Sahara. En zonder water groeit er niets.
Dat kun je proberen te verhelpen, maar dat wordt erg kostbaar.
«Ja een flink deel van het water van de aarde “verdampt” naar de ruimte»
Ach Cornelia roept ook weer eens wat.
Bas
Om iets te laten groeien is er behalve CO2 nog iets meer nodig. Maar je hebt er al eerder blijk van gegeven géén enkele interesse te hebben voor biologische processen. Wat dacht je van water? Van stikstof en zo nog wat andere mineralen.
@Peter van Beurden – het klopt wat u schrijft; zie hier: https://www.christenenvoorisrael.nl/artikelen/opnieuw-israelische-vondst-om-woestijn-te-laten-bloeien
Paul Kramer
Van Nature is de bodem steen, zand, leem, klei en alle er tussenliggende grondsoorten een geschikte standplaats waarop je vis druppelirrigatie sneller planten kunt laten groeien.
Voorwaarde is, licht, voldoende warmte, CO2 en een reeks van mineralen. In leem, zand en de tussenvormen is dat voldoende aanwezig en uiteindelijk halen grotere gewassen zoals bomen met diepe wortels dat uit de ondergrond naar boven. Mede door de capilaire werking van bodems en gewassen. Ook wijndruiven met hun zeer diep gaande wortels (na verloop van tijd wel 30 meter) kunnen dat.
Zandbodems moeten via de weg der geleidelijkheid een humuslaag ontwikkelen die vervolgens ook weer wordt vastgehouden door beplanting. Overbegrazing doet het anders weer teniet. Gevolg erosie en verdroging. Teveel mensen en vee op te arme bodems.
Onder gecontroleerde teelten lukt het ook op steenwol mits met druppelirrigatie. Of je dat ook wilt, is een keuze en ook vaak afhankelijk van de noodzaak tot voldoende voedselproductie. Wil je dat niet, gebruik dan die bodems voor voedsel i.p.v. voor zonnepanelen. Zon, water en CO2 doen de rest. Maar alles met mate.
Paul Kramer
In de wacht
@Peter,
“Om iets te laten groeien is er behalve CO2 nog iets meer nodig.”
Mijn vader was tuinder, deel koude grond (sla, boerenkool, enz), deel glas (tomaten en komkommers).
Daarom is het oprukken van woestijnen zoals de Sahara ook zo erg..
@Paul,
Die methode is duur maar handig in half woestijn gebieden, zoals de Negev, maar werkt niet in de Sahara omdat daar geen water is.
Alleen rukt de Sahara niet op.
Alweer een duimzuigerij van Bas
Natuurlijk
@Bas 18:36 “…De Sahara is dan ook een typisch gebied waar je op grotere diepte enorme hoeveelheden water vindt. Je moet alleen heel erg lang graven voor je het vindt…
Oftewel: een waterput kan een meter diep zijn, maar op sommige plekken zijn er putten waar het water op 200 meter diepte uit de grond wordt gepompt…”
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-aarde/hoe-diep-zijn-de-waterputten-afrika#:~:text=Diep%20water&text=De%20Sahara%20is%20dan%20ook,uit%20de%20grond%20wordt%20gepompt.
Om met Martien Meiland te spreken; Het gaat goeeeeeeeeeeed:
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/siemens-energy-richtet-kriselnde-windkraftsparte-gamesa-neu-aus-mit-neuem-chef-a-ffd57937-ef72-444a-8e52-e175004bf771
En ook vandaag weer enorm veel export vanuit Frankrijk naar Duitsland van atoomstroom:
https://www.rte-france.com/eco2mix/synthese-des-donnees?type=production
Mag ik u nog even verwijzen naar de ‘bijdragen’ van Bas en mijn reacties daarop in het artikel: Grensgebied mobiliseert zich tegen Duitse windmolens van 250 meter hoog: ‘Haast is geboden, er komen steeds meer aanvragen’ van 6 mei j.l.
Te walgelijk voor woorden wat hij daar uitkotst.
Dat is ook een manier om te zeggen dat je hem niet de baas bent.
Ik denk dat je bij Bas wel met betere argumenten aan moet komen dan het gemiddelde onderbroeken niveau en “de Meilandjes” denk je zelf ook niet?
Gevalletje “gewogen en te licht bevonden” ☜(⌒▽⌒)☞
Och Cornelia; eigenlijk lijk je best wel veel op Bas.
In je venijn om mij af te troeven ben je zelfs bereid om met hem mee te gaan onder het motto ‘De vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden’.
Moet ik nu concluderen dat je tegen kernenergie en voor wind en zon bent?
Nou, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig hoor.
Ik kom niet aan met argumenten maar met feiten, daar reageert hij echter nooit op.
Net zoals jij nog nooit hebt gereageerd op 22 november 2023.
Nou vooruit, ik ben de beroerdste niet; in de recente peiling van de Hond gaat het FvD van 3 naar 4 zeteltjes en ja, die de Hond heeft er nog nooit naast gezeten nietwaar?
Gefeliciteerd meid.
PS.
Erg volwassen hoor dat gepruts met die symbooltjes. Is dat groep 1 of 2 van de basisschool?
Cornelia, ik realiseer me dat ik je de belangrijkste vraag niet gesteld heb, alsnog dus.
Kan je aangeven wat er mis is met de 2 linkjes die ik geef, te weten:
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/siemens-energy-richtet-kriselnde-windkraftsparte-gamesa-neu-aus-mit-neuem-chef-a-ffd57937-ef72-444a-8e52-e175004bf771
https://www.rte-france.com/eco2mix/synthese-des-donnees?type=production
Graag feitelijk reageren en niet vanuit de onderbuik.
Moet ik nu concluderen dat je tegen kernenergie en voor wind en zon bent?
Ja want jij kunt alleen in goed of fout denken, enige nuance ontbreekt, hou dan gewoon je mond als je niets te vertellen hebt.
Waarschijnlijk bedoel je dat het FvD 25% omhoog is gegaan in de peilingen, ja dat had ik al vernomen, het PVV “gevoel” is kennelijk aan het opdrogen.
(ಠ_ಠ)┌П┐
Cornelia, de stem van de onderbuik.
Je omzeilt weer eens mijn vraag, net zoals dat je geen antwoord durft te geven op mijn vraag over 22 november.
Bas en Cornelia zijn onze dagelijkse radicalen / positivo’s .
Potje zout naast je zetten, bij deze roeptoeters van dagelijks herhaald ‘ander nieuws’.
‘Hernieuwbare’-Bas en ‘Complot’-Cor, ze verzorgen de dagelijkse ongein.
Dwangneurose?
Scheffer, ‘Complot-Cor’ is een mooie alliteratie, ‘Hernieuwbare-Bas’ niet, jammer.
Wat vindt je van ‘Betweter-Bas’?
Het aandeel van kolen (steen- + bruinkolen) in de opwek van Duitse stroom is zowel absoluut als ook relatief sterk afgenomen ondanks de Atomaustieg!:
2024 21,3% (tot 8 mei)
2023 25,8%
2022 32,8%
https://www.energy-charts.info/charts/energy_pie/chart.htm?l=de&c=DE&interval=year&year=2024
Mede dankzij de toename van hernieuwbare en toegenomen import.
Die toegenomen import daalt met de verdere toename van hernieuwbare (vooral wind+zon).
Dat SG, hun grootste windmolen bouwer, een crisis doormaakt vanwege gebreken aan hun nieuwste windmolens gaat weinig veranderen.
Ze hebben ook nog Nordex, e.a. En Vestas is ook actief in Dld.
‘Mede dankzij de toename van hernieuwbare en toegenomen import.
Die toegenomen import daalt met de verdere toename van hernieuwbare (vooral wind+zon)’
Dat van die import klopt helemaal Bas; heel veel atoomstroom uit Frankrijk.
Fijn dat je het eindelijk inziet.
Wel weer jammer van wishful thinking van je over zon en wind.
Ja, ja, je moet toch wat als je stomme keuzes maakt en je leefmilieu en je landschappelijke leefomgeving vernield.
Maar blinden en doven hebben daar geen oog voor. Die kunnen hun geluk niet op als ze een optrekje in een windturbine huren. Niks voor jou Bas?
Of is dat alleen voorbehouden aan asielzoekers. Even rekenen, in een mast van 200 meter hoog passen vast zo’n 70 wooneenheden.
@Anthony,
“Dat van die import klopt helemaal Bas; heel veel atoomstroom uit Frankrijk.”
Nee.
Dld heeft zijn 3 laatste kerncentrales op 16 April 2023 gesloten.
Je kunt op de site die ik je eerder al heb gegeven zien dat:
in 2023 de export van F => D 9,3TWh, en de export van D -> F 8,9TWh was. Er was dus sprake van een zeer klein export overschot vanuit France.
Dat is wel een grote verbetering t.o.v. 2022 toen Dld de Franse stroomtekorten moest opvullen
In 2022 export van F => D 2,3TWh, en de export van D -> F 17,6TWh = een netto export overschot van D =>F van 15,3TWh (NL verbruikt nu ~108TWh/a).
Zelfs België heeft toen F stevig geholpen met een netto export overschot van 12,1TWh
Overigens is het aandeel van kernenergie in de Franse stroom ook stevig gedaald;
Ooit 78% (~2000) de laatste jaren tussen 63% – 68% met dalende tendens.
Dat maakt je “heel veel atoomstroom uit Frankrijk” lachwekkend…
@Peter,
“je moet toch wat als je stomme keuzes maakt”
Dld heeft een heel intelligente keuze gemaakt.
Daarmee:
– houden ze het radioactieve kernafval opbergprobleem ook qua kosten nog enigszins in de hand. Is in France onoplosbaar aan het worden (ook in NL).
– worden ze verlost van de genetische & gezondheid schade die kerncentrales en bovengrondse kernafval opslagplaatsen bij de bevolking aanrichten.
– gaan ze nog goedkopere stroom krijgen…
Kennelijk ben je geen echte Nederlander, anders zou dat laatste punt je aanspreken.
Ken je het gezegde goedkoop is duurkoop. Als je wel exporteert uit noodzaak omdat je het anders niet kwijt kunt blaas je je bedrijfsvoering uiteindelijk als vanzelf op. Daarna kunnen de belastingbetalers opdraven omdat ze uit een wrak systeem bij gebrek aan beter, toch energie moeten hebben. De windboeren weten dus hoe ze dat moeten spelen.
Windhandel dus in optima forma. Een soort van piramide spel met alleen maat nieten voor de beste brave burger.
Peter,
“Als je wel exporteert uit noodzaak omdat je het anders niet kwijt kunt ”
Stroom kun je alleen exporteren als een partij in het importerende land die stroom heeft gekocht.
Met zomaar op het net zetten maak je jezelf snel onmogelijk en ben je snel failliet…
De laatste keer (voor zover ik weet) dat het net ontregelde bleek het te gaan om een bedrijf in Italië. Daar hadden wij in NL last van.
Voor de duidelijkheid;
Die ene foute unit in Italië ontregelde de stroomvoorziening in zo ongeveer heel Europa….
Bas, ongelooflijke …………….
Ik heb het niet over 2023 of 2022 enz.
Toen was Frankrijk nog bezig om de stommiteit van Hollande, om het aandeel kernenergie van 70% naar 50% terug te brengen, te herstellen.
Dat is gelukt en het aandeel kernenergie is nu steeds rond de 70% of meer als er geen zon en wind is.
Daarom is Frankrijk met ingang van 1 januari van dit jaar in staat om iedere dag enorme hoeveelheden atoomstroom te leveren aan o.a. Duitsland.
En dat kan je iedere dag zien op https://www.rte-france.com/eco2mix/synthese-des-donnees?type=production
Ben je nou echt te stom om die overduidelijke cijfers te begrijpen of mag je dat niet toegeven van je baas?
Je vader lijkt me een verstandig man (geweest) met een eerlijk beroep, ben je vroegtijdig weggelopen van huis achter Green Peace aan?
Bas, al voor WOII is men in Frankrijk begonnen met het aanleggen van waterkrachtcentrales bij stuwdammen. Op dit moment ligt de opbrengst van stroom uit waterkracht gemiddeld zo rond de 20%.
Er zijn voor dit doel vele tientallen en wellicht zelfs honderden stuwdammen/meren gebouwd.
Oh, en als er een hier een echte Nederlander is, dan is het Peter aangezien HIJ het beste voorheeft met de bewoners van Nederland in de vorm van betrouwbare en relatief goedkope stroom zonder de ongezonde teringherrie van molentjes en de bijbehorende landschapsvervuiling.
Jouw gedrag begint zo langzamerhand vormen van landverraad te vertonen met je voortdurende gemanipuleer van cijfers.
Grappig dat getheoretiseer omtrent de invloed van CO. Als je het ook recente verleden van het klimaatgebeuren bekijkt zie je beste variaties in de temperatuu/vochtigheid toen er van menselijke CO2 uitstoting nog geen sprake was.
Ja, je moet wel de moeite nemen om hier wat ruim vooradige gegevens goed te bestuderen. Ze staan gelukkig nog niet op de Klimaatkerkelijke Index. En het is nog vreselijk interessant ook.
Het leuke is dat we onze voorraden aan fossiele brandstof grotendeels te danken hebben aan de in het Carboon nog niet bestaande cellulose verterende micro-organismen. Dank zij dat feit kunnen we er nu gebruik van maken. Gelukkig zijn we inmiddels al een aardig eind op scheut om kernenergie verder te ontwikkelen en intussen te gebruiken. Al zijn de Bassies daar niet zo blij mee.
Overigens zou ook ik het leuke en leerzaam hebben gevonden als Gavin Smidt daar als opponent van Happer had gezeten.
Maar helaas is Gavin een wegloper van debatten waar hij niet voor eigen parochie kan spreken.
Peter,
Kijk naar de cijfers. Aandeel kernenergie bij de stroomopwek:
Wereldwijd 1996 18%; 2023 9%…
(daling in het westen is sterker)
Ondanks 20jaar geleuter over SMR’s; niets.
Logisch want de vergroting van kernreactoren kwam voort uit de noodzaak om goedkopere stroom te produceren.
Maar zelfs de EPR (1620MW) is allang niet meer concurrerend tegen hernieuwbare.
Die daling komt door dictatoriale sluitingen van klimaatkerkaanhangers als de groene dwazen in o.a. Duitsland. En dat heeft niets te maken met gezond verstand en feiten.
Bas
Niets? en je geeft zo hoog op over de inspanningen van China. Blinde vlek?
@Peter,
Het gaat niet om de inspanningen maar om het product dat daaruit voortkomt.
Ik heb geen SMR’s gezien on China.
@Ronnie,
Dus je vindt dat naast de Duitsers, ook de Oostenrijkers (KC klaar maar nooit opgestart), de Belgen (2 gesloten, 4 volgend jaar en de laatste 2 in 2035), Zwitsers (1 gesloten de overige volgen als minder safe), Italianen (gesloten per volksstemming), enz.
allemaal groene dwazen zijn met gebrek aan gezond verstand?
Nee niet dwaas, gewoon jarenlang geïndoctrineerd met dezelfde onwaarheden die jij spuit.
Alles stroom gaat echt niet werken. Daarvoor moet het stroomnet verveelvoudigd worden, qua capaciteit.
Dat is onbetaalbaar en, het maken en installeren (met behulp van fossiele brandstof, uiteraard) van dat alles kost zoveel dat het lang duurt eer dat de energie erin gepompt weer wordt terugverdiend en het milieu waarschijnlijk de knock-out krijgt toegediend.
Mensen zijn verantwoordelijk voor het milieu. Dat wordt nu net grondig vernield door al die windmolens, zonnepanelen, EV’s etc.
Mensen kunnen maar heel weinig aan het klimaat doen. WE ZIJN GOD NIET.
Marcel,
“Alles stroom gaat echt niet werken. Daarvoor moet het stroomnet verveelvoudigd worden, qua capaciteit.”
Dat gaan we zien.
Paar jaar terug leverde stroom 20% van ons energieverbruik. Dankzij de elektrificatie gaat die overige 80% veel kleiner worden.
Immers:
– Elektrische warmtepomp rendement 400%, aardgas CV ketel 100%
– Elektrische auto motor, rendement 95%, fossiele motor 25%
In principe betekent dat dat een verdubbeling van de stroom opwek & transmisse genoeg zou zijn.
Dat is, zelfs met onze NIMBY bevolking, niet zo moeilijk.
Ook al omdat die opwek veelal dichter bij de verbruiker gaat plaatsvinden…
EV’s, windmolens & zonnepanelen zijn overigens veel minder schadelijk voor onze gezondheid dan de huidige fossiele situatie, met zijn fijnstof, enz.
.
Marcel
Die kant gaat het wel uit. Deels met eigen recyclebare opwek aangevuld met elektriciteit uit kernenergie voor de winterse maanden en voor de industrie. Uiteraard met kleine gemeentelijke centrales in een koppelnet. Eerst maar even een stel grote centrales naar beproeft model. Daarna volgt de rest vanzelf.
Peter,
Tenzij dit land inderdaad wordt bestuurd door blinden (wat overigens eerder is voorgkomen), gaan we geen kerncentrales krijgen.
Gewoon omdat ze veel te duur zijn.
Mede omdat ze nauwelijks nog worden gebouwd in het westen.
Bas
Voorlopig ben jij de blinde omdat je heen oog hebt voor je leefomgeving. Weg bossen, weg landschap weg akkers en weiden weg stedenschoon. Ik prijs m gelukkig geen last te hebben van kernangst. Dat blijkt namelijk diepte kunnen zitten.
Bas, wat is nou toch het westen. Als landmassa stelt het zonder Rusland en aanpalende landen weinig voor en in bevolkingsaantallen heb je het over een klein miljard op de 8,5 miljard. Maar mogelijk geldt de uitspraak dat in Nederland alles 10 jaar later gebeurt. Mogelijk maken wij geen van beiden nog mee.
Peter,
Er is herhaaldelijk afdoende bewezen dat kerncentrales en bovengrondse kernafval opslagplaatsen radio-activiteit verspreiden tot op 40km, met dodelijke gevolgen onder de bevolking….
Zie o.a.: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12899207/
Ik vind onze gezondheid en die van onze nakomelingen tot in de nn-de generatie (nn = 100 tot 100.000) belangrijker dan je veronderstelde iets meer bos als dat al aan de orde zou zijn.
Dat vinden ook landen als Dld, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, België die zijn gestopt met kernenergie of gaan stoppen. En heel veel landen die er nooit aan begonnen zijn.
Het belang van landen zit niet in de landmassa, maar in zijn kracht, zijn rol in de wereld economie. En die is zeer groot. Het Westen is dominant.
En weer die ouwe meuk uit 2003.