Van een onzer correspondenten.
De omzetgroei van Alfen, de Nederlandse bouwer van laadpalen, batterijparken en transformatorhuizen, viel in de eerste drie maanden van dit jaar grotendeels stil. Het aandeel krijgt een muilpeer. Dat blijkt uit de maandagavond voorgestelde kwartaalcijfers en staat in schril contrast met de groei van 15 procent in heel 2023 en 19 procent in de eerste drie maanden van dat jaar. De koers van het aandeel Alfen keldert dinsdagochtend bij opening van Euronext Amsterdam met bijna 16 procent.
De cijfers onderstrepen de cocktail van problemen waarmee Alfen kampt.
Dat รผberhaupt groei geboekt werd, was volledig te danken aan Alfens kerndivisie Smart Grid Solutions (SGS). Die maakt vooral transformatorstations die worden ingezet door stroomnetbeheerders. Daar steeg de omzet met 32 procent tot 54,9 miljoen euro.
Daarmee was meteen het goede nieuws verteld, want de omzet in de divisie die laadpalen voor elektrische auto’s bouwt, zakte tegenover het eerste kwartaal van 2023 met 16 procent tot 39,3 miljoen euro. Bij de energieopslagsystemen was er een daling met 8 procent tot 22,6 miljoen euro.
Dat leidt ertoe dat de aangepaste operationele winst (ebitda) van het hele bedrijf met een kwart zakt tot 9,6 miljoen euro. Wel hield Alfen zijn brutowinstmarge stabiel op 32 procent.
De cijfers onderstrepen de cocktail van problemen waarmee Alfen kampt. De doorbraak van de elektrische auto gaat in Europa minder snel dan oorspronkelijk voorzien en de batterijprijzen zijn in een vrije val geraakt, wat de marges op de opslagsystemen onder druk zet. Daarnaast kampte Alfen met vochtproblemen in enkele transformatorhuizen die het aan de netbeheerder Liander had verkocht. Die affaire kost Alfen 5 miljoen euro. Ook moet het bedrijf het al geruime tijd zonder financieel topman doen. De vertrekkende CFO Jeroen van Rossen zou opgevolgd worden door Boudewijn Tans, maar zijn kandidatuur werd vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Alfen in april geschrapt. Dinsdag is met Onno Krap een tijdelijke CFO aangesteld. Krap gaat meteen aan de slag en blijft tot een definitieve oplossing is gevonden. Die verwacht het bedrijf op zijn vroegst begin volgend jaar.
De Telegraaf:
Laadpaalmaker Alfen valt tegen met omzet en marge, koers daalt 19%.
Het Nederlandse bedrijf rekent wel op beterschap in de rest van het jaar. Vooral de vraag naar laadpalen zou fors moeten aantrekken, omdat Alfen een nieuw model gaat leveren dat voldoet aan de Europese vereiste om laadsessies altijd met een bankkaart te kunnen betalen.
En hoewel Alfen vasthoudt aan zijn omzet- en winstprognoses voor het hele jaar, waarschuwt het wel dat de verwachtingen voor de groeidivisie van de energieopslagsystemen wellicht niet gehaald zullen worden. De divisie zag haar omzet vorig jaar nog met 258 procent stijgen en Alfen rekende voor dit jaar op een groei van 40 procent.
***
Bron hier.
***
Ah de bomen groeien blijkbaar toch niet tot in de hemel
Er zijn al zolang electrische auto’s, zelfs al voor 1900, maar het echte werk kwam erna.
In New York b.v reden ze al in de stad en ook nog na tevredenheid, maar alle legde het loodje tegenover de verbrandingsmotor.
In principe is het nu nog het zelfde, ze worden veel gebruikt voor korte afstand, hun die er een hebben hebben meestal ook nog een auto erbij met verbrandingsmotor.
De koop is ook natuurlijk nog met subsidie en vele andere voordelen dat nog wel eens de doorslag geeft om er een te kopen.
Je ziet het zelfde in Duitsland, ook daar loopt de EV markt niet, de voordelen van een verbrandingsmotor is nog steeds aan de top.
Wie wil nou een auto waar je moet wachten voor je verder kan, nee niks voor mij.
De markt begint te verzadigen onder de liefhebbers.
En mensen die thuis niet kunnen laden is weer een laad apparaat minder.
Hier ook een leuke, ruzie in de tent.
https://www.bndestem.nl/oosterhout/geluidsoverlast-van-warmtepomp-moet-stoppen-vinden-de-buren-willen-slapen-zonder-oordoppen~a00b503a/
Stroom verkopen die niet bestaat valt niet mee.
Trouwens, als het duurzaamheidsverhaal zou kloppen is de discussie tussen elektrisch of fossiel rijden een volstrekt onzinnige.
Het enig juist antwoord zou dan zijn ‘Geen van beiden’.
Op de golfbaan gaat het prima…
Neem een PHEV! Vooral als je zonnepanelen op je dak hebt.
Elektrisch voor de kortere ritten. Schakelt daarna automatisch over op benzine…
Veel minder lawaai e.d. in de auto tijdens het rijden…
Dat laadpalen idee is (was) krankzinnig.
Voor dit plan zou nog IETS te zeggen zijn: verwissel batterijen zoals de rijken voeger van paard wisselden als ze haast hadden.
Laad die batterijen op met stroom van zonnepanelen en windmolens of liever van kerncentrales.
Dit is interessant: https://newsletter.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-gumpert-rg-nathalie-fuel-cell-ev-%E2%80%93-details-and-first-ride
Stroom uit methanol en brandstofcellen. Nauwelijks aanpassingen aan pompen nodig.
Methanol tzt geproduceerd met kernenergie.
Auto’s met verwisselbare accu’s zijn er al inmiddels. Maar je hebt dan nog meer van die zware, milieuvervuilende accupakketten nodig dan er auto’s zijn. En de accu gaan juist de bottleneck vormen in het systeem vanwege tekort aan grondstoffen.
Batterijen opladen met stroom van zonnepanelen = ~5cent/KWh.
Batterijen opladen met stroom van kerncentrales = ~25cent/KWh.
Heb je geld teveel?
Ik hoor het al, zo’n snelle startup die de kwaliteitseisen van een degelijk net niet kan waarborgen.
Reken je rijk met groene idioterie, subsidie op bedrijf naar de bliksem.
Natuurlijk hadden ze wel tienduizenden laadpalen willen verkopen, daar was het hele bedrijf op ingericht, maar er zit daar natuurlijk NIEMAND die op basis van FEITEN een bedrijf runt. Allemaal op papier, met hele mooie cijfers, alleen… wie wil er nog gezien worden in zo’n veel te duren en onhandige EV?
Waarom wisten WIJ dit al wel en al die knappen koppen niet?
Bedrijven oprichten op basis van sprookjes is nog nooit iemand gelukt.
Gevalletje Artikel 5:37 BW en artikel 162 van Boek 6. Zet meteen de hele burenproblematiek op scherp.
Off topic:
Klaus Schwab, de oprichter van het World Economic Forum (WEF), treedt af als uitvoerend voorzitter. Dat heeft Schwab gemeld in een mail aan het personeel. Het WEF heeft zijn besluit om de dagelijkse leiding uit handen te geven ook bevestigd.
De 86-jarige Schwab richtte het WEF in 1971 op. Bij die jaarlijkse top in het Zwitserse skioord Davos in januari komen wereldleiders, staatshoofden, ministers, bankiers en topbestuurders in het internationale bedrijfsleven bijeen.
Schwab wil een soort toezichthoudende rol bij de organisatie op zich nemen. De Zwitserse overheid zou het besluit van de Duitse econoom en ingenieur nog wel moeten goedkeuren. Het WEF zou ook nog geen opvolger voor Schwab hebben benoemd. Die zou er wel moeten zijn op de WEF-top in de Zwitserse Alpen begin volgend jaar.
Opzouten!!!