Van een onzer correspondenten.
Als je rijdt met een elektrische auto of plug-in hybride, heb je het ongetwijfeld een keer meegemaakt dat een laadpaal niet werkt. Een nieuwe studie van Harvard Business School toont aan dat een op de vijf laadpunten niet werkt.
Voor het onderzoek is gekeken naar meer dan een miljoen recensies van laadpalen in Noord-Amerika, Europa en Azië. De betrouwbaarheidsscore van de laadpalen valt tegen.
Er zijn ‘oplaadwoestijnen’ waar geen paal te vinden is.
Die score is 78 procent. Dit betekent dat ongeveer één op de vijf laadpalen niet werkt. Omar Asensio, die leiding gaf aan het onderzoek, laat weten dat de laadpunten veel onbetrouwbaarder zijn dan tankstations.
Daarbij zijn de onduidelijke prijzen bij laadpalen ook een groot probleem. Ook in Nederland is dit een bekend issue. Hoewel een sticker of QR-code waarmee je de prijs op kan zoeken verplicht is, blijken deze vaak niet aanwezig of vervaagd.
Goedkope elektrische auto heeft binnenin heel veel ruimte
Dit prijsprobleem komt dus op meer plekken ter wereld voor. Dat kunnen we niet van alle punten die het onderzoek aansnijdt zeggen. Zo zegt Asensio dat er ‘oplaadwoestijnen’ zijn. Dit zijn hele provincies waar je geen elektrische auto kan opladen. Dit zie je op sommige plekken in bijvoorbeeld Washington of Virginia. In Nederland vind je eigenlijk op iedere straathoek wel een laadpaal, zeker in woonwijken en stedelijke gebieden.
***
Bron hier.
***
In de film serie back to the future was het begrip 4 dimensioneel denken. In de toekomst zijn zaken anders dan nu. Tegen die tijd werken laadpalen wel.
Hoofddorp heeft onderzoek laten doen naar de co2 uitstoot in de gemeente. Over vijf jaar is de helft van de co2 uitstoot afkomstig van fossiele brandstof nodig voor de datacenters. Er komen nog veel meer datacenters in de gemeente. Toch mag je die uitstoot op NUL zetten want in 2035 is alle elektra in de gemeente afkomstig van groene bronnen. Dat is positief denken naar de toekomst. Naast 600 ha zonnepanelen rondom Schiphol komen er ook windmolens en biovergassers. Samen met een warmtenet zodat de bewoners van het gas af zijn is de gemeente over 10 jaar op netzero aangeland. Het gaat nu al heel hard in de gemeente. Op 1 postcode blijken reeds 46.000 elektrische autos geregistreerd te staan waarvan er 200 ook daadwerkelijk in de wijk op straat staan. De rest is van lease maatschappijen. Onderzoek naar de toekomst is van Berenschot en niet een journalist die op zoek gaat naar nu nog probleem locaties in de wereld. Positief is dat 8 van de 10 laders het wel doen. Er zijn wel grotere problemen. Ik verwacht zomaar dat in Gaza nu geen enkele publieke oplader functioneert waardoor voedsel transport ernstig gehinderd wordt. Het opslagterrein bij de tijdelijke pier staat vol en de pier is al weer afgebroken.
Geen last van, ik duw dat pistool in dat gat, trek te trekker in zet hem vast een paar minuten erna hoor je klik, dat pistool er weer uit, laadkabel rolt naar binnen en in 5 minuten i’m on the road again.
Never change a winning team!
Eerlijk gezegd… het kan het mij geen bal schelen, ik gebruik ze toch niet.
Dat die dingen een onacceptabele betrouwbaarheid hebben is al slecht ( en geeft grote zorgen over de betrouwbaarheid van het telwerk) maar wat is de reden, want die krengen kosten ons (ook niet elec.- sukkels, maar belasting betalers) geld! En ze vreten parkeer ruimte die heel vaak dus verloren is ook als er niets staat te laden. Een Elec auto heeft geen recht op invalide parkeer plaats maar effect is hetzelfde! Asociaal! En dat alles voor verwaarloosbaar effect op klimaat en volkomen van de gekke m.b.t. ongewenste CO2 reductie.
(vraag dat meer aan een tuinder).