Van een onzer correspondenten.
Nederland heeft afgesproken de CO2-uitstoot te verminderen om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Over die doelen zelf is inmiddels veel discussie. Met name de wetenschappelijke onderbouwing daarvan kraakt en piept aan alle kanten. Toch zet Den Haag door. Daarom geldt vanaf 1 juli 2024 de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM). Dit is onderdeel van het ‘Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit’, een maatregel uit het Klimaatakkoord. Met deze rapportages worden gegevens verzameld om inzicht te krijgen in de hoeveelheid CO₂-uitstoot van werkgebonden mobiliteit. Deze regeling helpt werkgevers bewuster om te gaan met reizen naar en voor het werk, vindt de overheid.
MKB: waanzin ten top. Afschuw over verplichte C02- kilometerregistratie.
Organisaties met honderd of meer werknemers moeten gaan bijhouden hoeveel CO2 hun personeel uitstoot bij zakelijk verkeer en woon-werkverkeer, tot groot ongenoegen van midden- en kleinbedrijven. Niet alleen het aantal afgelegde kilometers moet worden bijgehouden, maar ook het soort vervoermiddel en het brandstoftype dat wordt gebruikt. ‘De kosten en administratieve lasten zijn disproportioneel hoog’, zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland in De Telegraaf. ‘Het is eigenlijk waanzin ten top.’
‘Er lijkt bijna geen rem te zitten op de hoeveelheid en gedetailleerdheid van data die de overheid vraagt.’
De verplichting geldt voor bedrijven met 100 of meer medewerkers. Werken er op het bedrijf 100 of meer medewerkers dan is men verplicht te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van de medewerkers. De peildatum voor het bepalen van het aantal medewerkers is 1 januari van het jaar waarover men rapporteert.
Wanneer er sprake is van meerdere KvK-nummers dan moet het aantal medewerkers per KvK-nummer geteld worden. Het rapporteren is dan ook per KvK-nummer.
De ingevoerde gegevens worden door de RVO vanaf 2025 automatisch doorgegeven aan de (regionale) omgevingsdienst. Zij controleren of werkgevers de gegevens op tijd en goed hebben ingediend. Elk jaar moet de rapportage voor 1 juli zijn ingediend van het jaar daarvoor. Vrijwillig aangeleverde gegevens worden niet naar de omgevingsdienst gestuurd. Deze worden alleen gebruikt voor onderzoek, als men daar in het formulier toestemming voor heeft gegeven.
Na het indienen via de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, ontvangen werkgevers direct een rapportage met daarop de ingediende gegevens en de daarbij behorende CO₂-uitstoot. Ook krijgt men hierbij algemene tips en adviezen.
***
Bron o.a. hier.
***
Nederland kan wel veel hebben afgesproken, maar afspraken gemaakr met onwetenden zijn geen afspraken, dat is ronduit nonsense. Men is hier bezich met onderdrukking en staatscontrole. Daarvoor kunnen ze een middelvinger krijgen.
90 % van de bevolking omarmen alles wat woke is, het kan schijnbaar dus steeds gekker. Het probleem is dat dit dus nooit meer stopt zolang er partijen geld aan verdienen. Wat hoop ik dat de economie totaal instort en daardoor toch een revolte opleverd.
https://clintel.nl/barbara-baarsmas-persoonsgebonden-co2-budget-kan-tot-oorlog-leiden/
Welke partijen hebben dat onzinnige voorstel gesteund?
Welke partijen steunden de nog onzinniger stikstof voorstellen?
Bewust saboteren. Als ik als werknemer moet gaan aangeven hoe ik de 30 km. naar mijn werk afleg zal ik aangeven lopend of met de fiets. Natuurlijk stoot ik dan ook meer CO2 uit. Maar al deze gegevens worden opgeslagen in een onduidelijke database. Die dus onwerkzaam wordt.
Het uiteindelijke doel van de ondersteuners van de klimaat onzin is dat alles straks op de ‘bon’ gaat.
Er moet een ‘globale’ oplossing komen voor het niet bestaande probleem. Is dit alleen NL die nou met dit begint, of is het al de hele EU?
Welkom in WEF-proeftuin Nederland waar de democratie is ingeruild voor een dictatuur.
Krijgt die wappie Barbara Baarsma straks nog haar zin.
Ja apart is het wel. Ik herinner mij nog dat een jaar of 30 geleden er een “inventarisatie” was opgezet zodat de werkgever/overheid inzicht ging krijgen over de afkomst van de werknemer. Ik heb stante pede onze personeelscheffin gebeld met de mededeling dat ik aan dit in mijn ogen kwalijke spelletje niet ging meedoen gevolgd door de vraag of ze wist hoe lang het geleden was dat WO2 was afgelopen en dat destijds de ambtenarij ook geweldig haar best had gedaan de bevelen op te volgen. Het initiatief is een stille dood gestorven. Dat kan ook nu weer
Ja, en in ons bedrijf kwamen de deugdzame fietsers of wandelaars meteen in actie met een petitie voor de bedrijfsleiding om de bedrijfsparking om te ploegen en er een prachtig groene tuin van te maken. Werknemers met een auto konden dan rondjes draaien in de straten om een parkeerplaats te vinden die ze dan ook nog zouden moeten betalen. Collegialiteit, heet dat. Wonderlijk genoeg heeft de bedrijfsleiding toen zeer ferm gereageerd met te zeggen dat het hier slechts een bevraging betrof, zonder enig gevolg, en dat de inzet en inspanningen van iedere werknemer op prijs werd gesteld , ongeacht het vervoermiddel dat werd gebruikt om naar het werk te komen.
Maar zo ’n registratie is toch een slecht teken: er zal in de toekomst wel één of andere belasting of een negatief beleid op volgen.
Die idioterie omtrent de maandelijkse rapportages die aangeleverd moesten worden heb ik nog meegemaakt als HR manager, maf werd ik ervan: Hoeveel allochtonen had je in dienst (als je onder een bepaalde quota kwam stond er een boete klaar) hoeveel van die allochtonen hadden een arbeidshandicap, maatregelen die genomen werden voor de allochtoon met een arbeidshandicap, hoeveel subsidie kregen we op de allochtoon met een arbeidshandicap, hoe waren de arbeidscontracten t.o.v. de autochtone medewerkers (hier mocht niet teveel verschil inzitten, anders boete). Dat elke maand weer hetzelfde liedje en wel op tijd inleveren anders boete…. Blij dat we waren dat na 1,5 jaar van deze onzin dit niet meer hoefde van overheidswege.. Het is te hopen dat de Co2 rapportage voor de bedrijven met meer dan 100 medewerkers ook gaat stranden, kijk ook naar de kosten die dit met zich meebrengt om die adm. op te zetten en te onderhouden – uiteindelijk zal deze rapportage ook een natte vingerwerk gaan worden en de overheid denkt dat ze wat met die data kunnen aanvangen….. Heb wel medelijden met de huidige populatie PZ’ers die hier mee aan de slag moeten. Dwaasheid ten top!
“Met deze rapportages worden gegevens verzameld om inzicht te krijgen in de hoeveelheid CO₂-uitstoot van werkgebonden mobiliteit. Deze regeling helpt werkgevers bewuster om te gaan met reizen naar en voor het werk, vindt de overheid.”
Het is dus een bewustwordings proces. Wat moeten we daar mee ? Naar ik aanneem sterft dit plan een zachte dood bij gebrek aan (realiteits)zin.
Waarom horen we niets meer van dat gevaarlijke asbest. Ook zo belangrijk geweest.
Was het maar waar dat dit plan een zachte dood sterft. Er zit nog veel meer in het vat!
“Als in 2025 blijkt dat de emissies niet onder het emissieplafond zijn gebleven of als er geen sprake is van een dalende lijn in de CO2-emissie, dan treedt voor werkgevers met 100 of meer werknemers een norm voor zakelijke mobiliteit in werking, die de CO2-uitstoot per reizigerskilometer maximeert. Deze wettelijke norm is al opgenomen in het ontwerpbesluit, en kan op dat moment dus snel in werking treden. Voor woon-werk mobiliteit zal dan waarschijnlijk ook een norm nodig zijn. Hiervoor is nieuwe regelgeving nodig.”
https://magazines.rijksoverheid.nl/ienw/werkenaanduurzamemobiliteit/2022/09/nieuwe-regelgeving#:~:text=In%20het%20Klimaatakkoord%20is%20afgesproken,van%201%20Mton%20CO2.
Hierin moet ik Anthony gelijk geven.
De bevolking heeft hier democratisch voor gekozen.
Zo gaat dat in democratieën. :)
Goh Cornelia. Ik ben niet snel stil te krijgen, maar het is je gelukt. Bravo.
Mijn borst zwelt van stille trots; uiteindelijk hebben mijn wijze lessen toch invloed op je gehad.
Jammer dat je dit nu pas verteld want sinds gisteren zijn we weer thuis na enkele weken voornamelijk koud en nat Nederland. Ik had je graag verrast met een mooie fles uit de streek hier. :)
Uiteindelijk wordt elke democratie op den duur ingeruild voor een meritocratie waarin de bovenlaag ofwel het stadse volk aan de bovenkant uitmaakt wat er gebeurd. Tot ook dan een revolte daar een einde aan maakt. Daarom is het beter tijdig tot bezinning te komen. Om te voorkomen dat de horde/de straat gaat regeren. Lees, “De diplomademocratie”.
Die wet heeft niks te maken met controle, maar alles met bewustwording. Totdat de bedenkers van dit soort ondermijnende bureaucratie zich bewust worden dat de bedrijven niet bewuster worden en dat juist de werknemers bewust moeten worden. Dan wordt de registratie persoonsgebonden. Tevens komen ze op het idee, dat er niet voldoende inzicht is in de duizenden bedrijven die minder dan 100 werknemers hebben. 100 wordt 10 en uiteindelijk wordt het 1. En als ze dan toch bezig zijn, doen ze de vakantieritjes en opa&oma bezoeken er ook bij.
Big Brother is een feit en de voorspellingen van Cornelia zijn complottheorieën. Oh wacht…
In Duitsland moet er bij de stroomverzorging weer dik geld bijgelegd worden.
http://www.energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=de&c=DE&interval=week&year=2024&source=public×lider=1&week=26&legendItems=2wfw3w1&min=400&max=671
En hier hoe een stroompanne in Duitsland in Vlaanderen duizenden klanten van deelauto bedrijf Cambio in de problemen bracht. Dit krijg je als de stroomvoorziening onbetrouwbaar wordt en alles aan alles is gelinkt. https://www.gva.be/cnt/dmf20240701_93954838
Dan kunnen we wellicht wat meer van ons teveel aan groene stroom importeren:
https://www.change.inc/energie/nederland-had-in-juni-zes-dagen-kunnen-draaien-op-weggegooide-groene-stroom-41096?utm_campaign=NB%20CI%20dagelijks%20en%20wekelijks&utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz-8FKpDx6cT5CJ7iy2FEVibW_MmdX-E3FLsv80PSBLmwtM2nUBFVCCl4fyhdyJNR7uUZQYW4yvFq4YkmHjpWWaI6oPqQTg&_hsmi=313944896&utm_content=313944896&utm_source=hs_email
Gisteren nog een goede preek gehoord in onze kerk over de mythe van schaarste en waar het eigenlijk vandaan komt. Ik had gisteren al besloten om die preek op mijn website te zetten. Ben ik juist mee bezig.
Zwaar ziek in hun kop.
Ik hoop dat geeneen bedrijf dit gaat doen.
Daarbij zullen ze het zelf ook gaan doen?
Als weer iedereen meeloopt lachen ze zich kapot daar bij de overheid.
Klimaat ongehoorzame burgers zouden er massaal op de been moeten komen.
Ook een auto is een stuk vrijheid
CO2 Budget, waar het waar het FvD voor gewaarschuwd heeft en de hele kamer weer schamper zat te lachen is de gedachte van dit soort wetgeving.
Je hebt straks niet eens meer genoeg om op vakantie te gaan.
Allemaal bedoeld om mensen op te kunnen hokken in 15 minuten steden.
Ik hoor VVD, BBB en de PVV niet, jij wel?
Als we naar het aantreden van het nieuwe kabinet geen drastische koerswijziging krijgen geloof ik er niet meer in.
Eigenlijk geloof ik er nu al niet meer in, de goede tijden zijn voorbij.
Voor bedrijven is dit alweer een extra kostenpost die onnodig is, bedacht door een stelletje waanzinnige wereldverbeteraars, althans dat denken ze van zich zelf.
Ik ben wel eens benieuwd wat zich in Frankfurt gaat roeren want daar wonen tenminste nog een stelletje wolven.
Steek dat ministerie in de fik.
Ben jij helemaal gek Marcel?
Weet je wel hoeveel CO2 en stikstof dan vrij komt?
Dat is nou net de bedoeling; meer CO2 en meer nitraten en ammoniak, dat is goed voor mijn plantjes.
Dit idee lijkt zo uit een sketch van Monty Python te komen. “This is a silly sketch!” Zo langzamerhand is bijna niets meer serieus te nemen hier in Absurdistan.
Bij gebruik van waterstofgas heb je geen CO2 problemen.
Hier de Duitse meneer Pollmer die het haarfijn uitlegt.
Pollmers Mahlzeit: Eine unheimliche Alternative – Wasserstoff
http://www.youtube.com/watch?v=uYEW-OxkrOk
Kom er maar in, Bas!
Idioot, ja. Waterstof. Lijkt mij die gekken vd klimaat woke hebben geen idee hoe gevaarlijk dat spul wel is. Het kan dwars door metaal snijden. Hydrogen embrittlement heet dat in het Engels.
1g H2 = 28.7 g TNT
H2 is zo ongevaarlijk dat Dld een landelijk waterstofgas netwerk gaat aanleggen.
En NL het al tientallen jaren bestaande waterstofgas netwerk (verbindt de Botlek met Moerdijk, Antwerpen en Gent), gaat uitbreiden.
Wel als die H2 uit CH4 gemaakt wordt, want dat gaan die gekken doen:
CH4 + H2O (+ heat) → CO + 3H2,
CO + H2O → CO2 + H2 (+ warmte)
Die tijd is aan het aflopen want H2 uit windmolen & zonnestroom wordt snel goedkoper!
Bas gaat op geen enkel argument in die de Duitse meneer aanleverde. Roepen dat waterstof ongevaarlijk is, is wel het dieptepunt van beargumenteren.
Nog eens “Met deze rapportages worden gegevens verzameld om inzicht te krijgen in de hoeveelheid CO₂-uitstoot van werkgebonden mobiliteit. Deze regeling helpt werkgevers bewuster om te gaan met reizen naar en voor het werk, vindt de overheid.”
Als oud werknemer van het Centraal bureau v/d Satistiek weet ik nog dat het 45 jaar geleden al moeilijk was om goede antwoorden van de respondent te krijgen. Er werd toen al gesproken van een “enquete moeheid” wat hu met het gebrek aan vertrouwen in de overheid alleen maar groter zal zijn geworden. Net zoals toen kunnen de gevraagde antwoorden niet voldoende gedetalieerd zomaar met een paar drukken op de knop opgehoest worden. Gezien de aard van de informatie zal men er vaak een slag naar moeten slaan wat het enthousiasme ook niet groter maakt . Alleen de ware klimaatzeloot zal er mijns inziens wat van proberen te maken. Dus als ze wat krijgen is het een zooitje waar je niets zinnigs mee kunt, net zoals bij alle “klimaat oplossingen”.
Er zal ongetwijfeld een omvangrijk controle apparaat worden opgetuigd dat er op toe gaat zien of de rapportages conform de wet worden uitgevoerd.
Ik meen dat de werknemer zelf uitmaakt hoe hij naar zijn werk reist..
.
Deze overheid draaft na zijn absurde regelgeving rond stikstof, nu door met woon-werk verkeer.
Teveel ambtenaren daar die bovendien verkeerd georiënteerd zijn..
In plaats dat ze een einde maken aan de veel te tolerante toelating van pesticiden waardoor wij korter leven, houden ze zich bezig met voor onze gezondheid niet relevante details.
Jammer dat met al die maatregelen de CO2- uitstoot juist stijgt in plaats van daalt .
Dat schijnt nog steeds niemand door te hebben.
Hele kantoorkolossen worden gebouwd, vol met mensen die lopend naar hun werk komen straks . Die gaan dan de CO2 boekhouding bijhouden van bedrijven op een chinees telraam. ( CO2 neutraal boekhouden )
Wat zal het heerlijk rustig worden op de weg . Werd ’s een keer tijd ook , want je vraagt je elke keer weer af waar al die mensen en al die vrachtauto ’s toch naartoe gaan.
Kan ik eindelijk is doorrijden .
Ook lopend adem je nog CO2 uit…
Eens kijken indien bedrijven en winkels geen voorraad meer krijgen door dit soort maatregelen, of het dan nog allemaal gemoedelijk verder gaat. Wie wind zaait,……… .
Begin maar voorraden aan te leggen voordat er niks meer te krijgen is.
Voor de zoveelste keer, ik heb niets afgesproken.
??