Van een onzer correspondenten.
Automobilisten zijn steeds meer geld kwijt aan het verzekeren van hun auto. In ruim een jaar tijd steeg de premie voor een autoverzekering met gemiddeld 9,3 procent, blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Geld.nl. In januari 2023 betaalden Nederlanders nog gemiddeld 85,73 euro per maand aan premie. Dit bedrag kwam in juli dit jaar uit op 93,73 euro.
Zo’n auto repareren is een stuk prijziger dan een benzineauto.
Eerder schreef Geld.nl:
‘In het onderzoek zijn tien nieuwe elektrische auto’s en wat het kost om deze te verzekeren, vergeleken met benzineauto’s met een vergelijkbare aankoopprijs. ‘Uit deze vergelijking blijkt dat verzekeringen voor elektrische auto’s gemiddeld 12,50 euro per maand duurder zijn dan die voor benzineauto’s. Op jaarbasis komt dat dus neer op 150 euro’, zegt Amanda Bulthuis, expert bij Geld.nl. Hierbij moet volgens Bulthuis wel worden aangetekend dat elektrische auto’s standaard duurder zijn dan benzine auto’s met een vergelijkbaar model en uitvoering. ‘Omdat we in dit onderzoek auto’s hebben uitgezocht met een vergelijkbare waarde, betekent dit dat de benzine modellen vaak veel luxere uitvoeringen zijn dan elektrische auto’s. Voor de elektrische auto’s zijn we uitgegaan van de meest standaard uitvoering. Zouden we echter zijn uitgegaan van vergelijkbare modellen en uitvoeringen voor elektrische en benzine auto’s, dan zijn de elektrische auto’s gemiddeld 250 euro per jaar duurder om te verzekeren.’
De stijging wordt volgens de prijsvergelijker vooral veroorzaakt door een grotere schadelast voor verzekeraars. Het bedrag dat verzekeraars aan klanten met schade uitkeren, stijgt al voor het vierde jaar op rij.
Dit komt voornamelijk doordat er steeds meer elektrische auto’s rondrijden. Deze zijn duurder om te repareren dan een benzineauto. Daarnaast worden auto-onderdelen steeds geavanceerder en dus duurder om te vervangen.
In de grote steden betalen autobezitters de hoogste premies. Zo kost een WA-verzekering in Den Haag gemiddeld 122,69 euro per maand. In een kleinere stad zoals Assen is dit 73,43 euro per maand.
***
Bron o.a. hier.
***
Duurder om te repareren… ja ontzettend logisch, omdat ze meestal tot de grond toe afbranden..
En ook dat men een EV na een flinke tik niet wel herverzekeren, onzichtbare schade en dus brand risico.
alleen voor sloop ( is reeds gedaan) ziet u de schade?
https://www.schadeautos.nl/nl/demontage/personenautos/tesla-model-y-model-y-suv-2019-rwd/o/1527631
Uit diverse onderzoeken blijkt dat EV bestuurders het dubbele aantal schades rijden, dus zeer terecht dat hun dan ook meer premies gaan betalen.
Op de eerste plaats electrische auto’s zijn over het algemeen veel sneller en zwaarder waardoor hun remweg ook automatisch groter word.
En ieder kan in b.v een snelle Tesla stappen, daar waar vroeger verplicht was een mini cursus te volgen als je een supercar kocht kun je heden gewoon in zo een ding instappen.
Natuurlijk voorzien van alle electronische correctie middelen om het beest in bedwang te houden tot je over de limit gaat en dan hebben je systemen geen invloed meer, en daar ga je dan met alle gevolgen van dien.
Dan rijst bij mij de vraag waarom moeten EV’s zo snel zijn daar ze zijn gebouwd voor zuinigheid, oftewel co2 neutraal wat ze niet zijn.
Een gewone rijder zonder al te veel ervaring gaat vroeg of laat de mist in met zo een ding.
De remweg hoeft niet per sé langer te zijn. Het contactoppervlak tussen band en wegdek is belangrijk. Als je dat vergroot, is dat van invloed op de remweg. Ook daarom hebben Tesla’s van die brede banden. Maar ja, bredere banden vergroten de rolweerstand ook. Vandaar dat die mini BMW’s zulke dunne bandjes hebben!
Uiteraard is het voor de Tesla type chauffeur belangrijk om supersnel bij het stoplicht weg te kunnen rijden. Ter compensatie van de zeer korte actieradius! Je moet toch ergens mee kunnen pronken.
Vind je dat brede banden op een Tesla?
Vergelijk die eens met een supercar, of een Porsche, dikke BMW of een snelle Audi.
En vergelijk dan eens de schijven en de klauwen.
Voor mij is duidelijk waar ik liever een noodstop mee maak, zelfs nog met een Golf GTI of desnoods nog een Polo GTI die ook wel wat smallere banden hebben.
Dan komt nog eens de hardheid van de band die is bij Tesla toch wel van harder rubber lijkt me om de slijtage wat in de hand te houden.
Ik zou wel eens vergelijkbare remtesten willen zien met standaard afgemonteerde fabriek banden inclusief wegligging.
Geen idee wat er uiteindelijk uit zou komen.
Valt me ook op dat je dit niet meer ziet, vroeger was zoiets vaste prik.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-klimaatverandering-versnelt-hiervan-zou-iedereen-rechtop-in-zijn-stoel-moeten-zitten~bc4551ce/
Ja, daar is tie weer, onze Maarten.
Paniek? Ja, bij Maarten want die ziet zijn verdienmodelletje de soep in draaien.
En als dat waar is van die WA verzekering in den Haag, dan ben ik weer blij dat ik vertrokken ben uit Nederland.
Voor mijn dikke SUV betaal ik hier 50 euro/mnd voor WA plus heel veel extra’s zoals ruitbreuk enz.
Het is juist wél een feest voor de portemonnee. Het ligt er alleen aan in wiens zakken die portemonnees zitten.
De subsidieverstrekkers geven gratis geld wanneer je een EV koopt. Maar niet wanneer je de reparaties moet betalen. Bij reparatie zijn die dure onderdelen -waar bij aankoop wel subsidie op zat, maar nu niet meer- in ene heel duur. Dat vergeten de EV-eigenaren!