Van een onzer correspondenten.
Automobilisten zijn steeds meer geld kwijt aan het verzekeren van hun auto. In ruim een jaar tijd steeg de premie voor een autoverzekering met gemiddeld 9,3 procent, blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Geld.nl. In januari 2023 betaalden Nederlanders nog gemiddeld 85,73 euro per maand aan premie. Dit bedrag kwam in juli dit jaar uit op 93,73 euro.
Zo’n auto repareren is een stuk prijziger dan een benzineauto.
Eerder schreef Geld.nl:
‘In het onderzoek zijn tien nieuwe elektrische auto’s en wat het kost om deze te verzekeren, vergeleken met benzineauto’s met een vergelijkbare aankoopprijs. ‘Uit deze vergelijking blijkt dat verzekeringen voor elektrische auto’s gemiddeld 12,50 euro per maand duurder zijn dan die voor benzineauto’s. Op jaarbasis komt dat dus neer op 150 euro’, zegt Amanda Bulthuis, expert bij Geld.nl. Hierbij moet volgens Bulthuis wel worden aangetekend dat elektrische auto’s standaard duurder zijn dan benzine auto’s met een vergelijkbaar model en uitvoering. ‘Omdat we in dit onderzoek auto’s hebben uitgezocht met een vergelijkbare waarde, betekent dit dat de benzine modellen vaak veel luxere uitvoeringen zijn dan elektrische auto’s. Voor de elektrische auto’s zijn we uitgegaan van de meest standaard uitvoering. Zouden we echter zijn uitgegaan van vergelijkbare modellen en uitvoeringen voor elektrische en benzine auto’s, dan zijn de elektrische auto’s gemiddeld 250 euro per jaar duurder om te verzekeren.’
De stijging wordt volgens de prijsvergelijker vooral veroorzaakt door een grotere schadelast voor verzekeraars. Het bedrag dat verzekeraars aan klanten met schade uitkeren, stijgt al voor het vierde jaar op rij.
Dit komt voornamelijk doordat er steeds meer elektrische auto’s rondrijden. Deze zijn duurder om te repareren dan een benzineauto. Daarnaast worden auto-onderdelen steeds geavanceerder en dus duurder om te vervangen.
In de grote steden betalen autobezitters de hoogste premies. Zo kost een WA-verzekering in Den Haag gemiddeld 122,69 euro per maand. In een kleinere stad zoals Assen is dit 73,43 euro per maand.
***
Bron o.a. hier.
***
Duurder om te repareren… ja ontzettend logisch, omdat ze meestal tot de grond toe afbranden..
En ook dat men een EV na een flinke tik niet wel herverzekeren, onzichtbare schade en dus brand risico.
alleen voor sloop ( is reeds gedaan) ziet u de schade?
https://www.schadeautos.nl/nl/demontage/personenautos/tesla-model-y-model-y-suv-2019-rwd/o/1527631
Uit diverse onderzoeken blijkt dat EV bestuurders het dubbele aantal schades rijden, dus zeer terecht dat hun dan ook meer premies gaan betalen.
Op de eerste plaats electrische auto’s zijn over het algemeen veel sneller en zwaarder waardoor hun remweg ook automatisch groter word.
En ieder kan in b.v een snelle Tesla stappen, daar waar vroeger verplicht was een mini cursus te volgen als je een supercar kocht kun je heden gewoon in zo een ding instappen.
Natuurlijk voorzien van alle electronische correctie middelen om het beest in bedwang te houden tot je over de limit gaat en dan hebben je systemen geen invloed meer, en daar ga je dan met alle gevolgen van dien.
Dan rijst bij mij de vraag waarom moeten EV’s zo snel zijn daar ze zijn gebouwd voor zuinigheid, oftewel co2 neutraal wat ze niet zijn.
Een gewone rijder zonder al te veel ervaring gaat vroeg of laat de mist in met zo een ding.
De remweg hoeft niet per sé langer te zijn. Het contactoppervlak tussen band en wegdek is belangrijk. Als je dat vergroot, is dat van invloed op de remweg. Ook daarom hebben Tesla’s van die brede banden. Maar ja, bredere banden vergroten de rolweerstand ook. Vandaar dat die mini BMW’s zulke dunne bandjes hebben!
Uiteraard is het voor de Tesla type chauffeur belangrijk om supersnel bij het stoplicht weg te kunnen rijden. Ter compensatie van de zeer korte actieradius! Je moet toch ergens mee kunnen pronken.
Vind je dat brede banden op een Tesla?
Vergelijk die eens met een supercar, of een Porsche, dikke BMW of een snelle Audi.
En vergelijk dan eens de schijven en de klauwen.
Voor mij is duidelijk waar ik liever een noodstop mee maak, zelfs nog met een Golf GTI of desnoods nog een Polo GTI die ook wel wat smallere banden hebben.
Dan komt nog eens de hardheid van de band die is bij Tesla toch wel van harder rubber lijkt me om de slijtage wat in de hand te houden.
Ik zou wel eens vergelijkbare remtesten willen zien met standaard afgemonteerde fabriek banden inclusief wegligging.
Geen idee wat er uiteindelijk uit zou komen.
Valt me ook op dat je dit niet meer ziet, vroeger was zoiets vaste prik.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-klimaatverandering-versnelt-hiervan-zou-iedereen-rechtop-in-zijn-stoel-moeten-zitten~bc4551ce/
Ja, daar is tie weer, onze Maarten.
Paniek? Ja, bij Maarten want die ziet zijn verdienmodelletje de soep in draaien.
En als dat waar is van die WA verzekering in den Haag, dan ben ik weer blij dat ik vertrokken ben uit Nederland.
Voor mijn dikke SUV betaal ik hier 50 euro/mnd voor WA plus heel veel extra’s zoals ruitbreuk enz.
Wie of waar is die Maarten?
Maarten is Maarten Ceulemans, journalist en beroeps “conflictzoeker” van de Volkskrant.
Stoute jongen SUV, denk eens aan het klimaat, straks staat je Rotterdam onder water! :-)
Ach Theo, mijn Rotterdam bestaat al lang niet meer en daarom zijn we in 2008 vertrokken toen dat kon.
Mijn Rotterdam, waar ik in het weekeinde rustig vanuit het centrum te voet of met de fiets naar huis kon gaan in Zuid via Maasbrug of Maastunnel zonder ooit een probleem te hebben gehad; en dat om 3 uur ’s nachts.
Mijn Rotterdam waar je zonder problemen een leuke meid een klap op haar achterste kon geven zonder dat ze daar kwaad over werd; integendeel.
Mijn Rotterdam waar je met een homoseksuele kennis rustig een biertje kon gaan drinken in een homokroeg.
Theo, laat dat Rotterdam van nu maar rustig onder water lopen hoor. Niets aan verloren.
Ik heb op 1 februari 1953 dat trouwens met eigen ogen gezien om 6 uur in de ochtend. Onwerkelijk om de straat waar je normaal met je vriendjes speelde ineens veranderd te zien in een traag stromende rivier.
Onvoorstelbaar ook de saamhorigheid waarmee de tienduizenden ‘vluchtelingen’ uit het rampgebied gewoon werden opgevangen en geholpen door iedereen met kleding, voedsel, huisraad enz. en dat zo net na WOII toen nog bijna niemand wat te makken had.
Zou dat komen omdat het toen wel echte vluchtelingen waren?
Dat kwam omdat mensen er toen nog mensen waren die veelal in het zelfde schuitje zaten.
Kijk nu wat er rondloopt in een stad, hoeveel agressieve mensen er zijn, respect is ver te zoeken en velen hebben discriminatie vooraan in de mond hangen maar wel eten van de staat, maar wel geld van de werkende krijgen.
Dus hun vangen ook vluchtelingen op, alleen niet uit eigen land.
Gelukkig woon ik niet in een stad en zou er trouwens ook nooit aan kunnen wennen.
Blijf maar lekker in Frankrijk daar is het beter vertoeven dan hier denk ik zo.
“En als dat waar is van die WA verzekering in den Haag, dan ben ik weer blij dat ik vertrokken ben uit Nederland.”
“de bron” onder het artikel linkt naar nu.nl
Het laatste zinnetje in dat artikel geeft over de oplopende WA in o.a. Den Haag een nuttige hint:
“Verder kijken verzekeraars naar de criminaliteitscijfers in de regio.”
Ik vermoed dat als je in een franse voorstad buiten Parijs gaat wonen je WA premie snel omhoog gaat.
Trouwens heel iets anders, geen last van “natuurbranden” in je omgeving?
Ik hoop dat je de droge struiken regelmatig wat hebt “ingekort” voor brandpreventie.
Natuur omgeving is niet automatisch veilig.
Het is juist wél een feest voor de portemonnee. Het ligt er alleen aan in wiens zakken die portemonnees zitten.
De subsidieverstrekkers geven gratis geld wanneer je een EV koopt. Maar niet wanneer je de reparaties moet betalen. Bij reparatie zijn die dure onderdelen -waar bij aankoop wel subsidie op zat, maar nu niet meer- in ene heel duur. Dat vergeten de EV-eigenaren!
https://www.hln.be/autobedrijven/automakers-werken-weer-aan-wagens-met-verbrandingsmotor~a72828e2/
Tesla’s zijn bandenvreters. 2x zo duur en 2x zo vaak nieuwe banden nodig. En rubber maken ze ook van aardolie.
Wordt er nooit bij gezegd in de verkoopfolders…
Stel. Tesla model3:
https://www.tesla.com/nl_nl/support/eu-tyre-label
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenmaten/205-55-R19/?seizoen=zomerbanden&merk=hankook&model=Ventus%20S1%20evo3%20(K127)
Pakweg 600 Euro.
Gaan -schrik niet- slechts 20.000 km mee.
Ik rij in mij VW pakweg 80.000 km op één set.
Jaren geleden had ik een Volvo C30 voorzien van Pirelli sloffen. Die gingen met moeite 20.000 km mee. Daarna Michelins er onder gezet en die gingen 40.000 km mee. Michelin winterbanden versleten net zo snel als zomerbanden en het brandstofverbruik bleef gelijk. Aangezien winterbanden meer profiel hebben, gingen die langer mee, bijna 50.000 km. Alleen bij temperaturen boven de 30 graden C was de wegligging van de winterbanden in scherpe bochten wat minder goed
Ach Wijnand, als dit het enige probleem zou zijn, dan zou het nog meevallen. Het is allemaal nog veel erger. Alleen een cynicus kan zo’n ding toelaten op de openbare weg:
https://www.flickr.com/photos/136377865@N05/albums/
Even voorlampje dimlicht wisselen van mijn 2010 Honda C-RV is € 28,=. Ter vergelijk de nieuwste hybrid 2023 Honda C-RV wordt / moet de hele voorlamp unit vervangen. Kosten ca. 350,= De vooruitgang kost wat, maar dan heb je ook wat?
Ah , het gaat alweer over geld.
Er bestaat een bijzondere discrepantie in het denken van de burger tussen ‘ energie besparen’ en geld besparen. Voorwaar een wonderlijk verschijnsel wat zich uitstrekt tot het ‘ duurzame ‘ denken . Namelijk: dat mensen die een EV kopen niet op een paar centen ( hoeven te ) kijken want ze bulken letterlijk van het geld . Net als het grootste gedeelte van de bevolking .
Als de aansporing was dat men zowel op energie , CO2 én geld zou willen besparen, dan zou men kiezen voor een klein autootje, voorzien van een brandstofmotor die de hoogste brandstofefficiëntie haalt. ( Carnot cyclus ) en daar zolang mogelijk in rijden en zo weinig mogelijk kilometers maken.
De gemiddelde burger heeft zoveel geld dat ie makkelijk elke 5 jaar een nieuwe auto kan kopen en de oude weggooien. ‘ afschrijven ‘ heet dat eufemistisch en ‘ duurzaam ‘ .
Dat het concept van het ontwerp van een EV indruist in tegen alle ontwerp principes die opgeld deden in de voorgaande eeuw , weten we allang niet meer kennelijk . Maar toen golden de wetten van Newton nog , waaruit we leren dat het verlagen van het gewicht leidend was om brandstofefficiëntie te verhogen.
Nu schrijven moderne ingenieurs, die met Newton, Carnot en Clausius hun r**t afvegen voor, om voertuigen en vliegtuigen zo zwaar mogelijk te maken .
In de racewereld hanteert men het begrip ‘effectief ‘ vermogen, hetgeen de ratio weergeeft tussen het vermogen van de motor en het gewicht van het voertuig. Dus, even uitleggen voor mensen die dat niet weten: als je in een tank van 40 ton een motortje zet van 50 Pk heeft ie een lage ratio en omgekeerd ; als je een motor van 1100 pk monteert op een frame met twee wielen dan is die maximaal .
En wat betreft die banden : als je continu 200 rijdt en gierend door de bochten gaat, zijn ze sneller op dan wanneer je netjes 100 rijdt en niet met gierende banden door de bocht gaat.
Als je de juiste toon aanslaat in het ‘ duurzaamheid- debat ‘ kun je makkelijk een riant inkomen bij elkaar sprokkelen en je jezelf een mooie Tesla aanschaffen.
” Groen = poen als je het maar goed doen’ .
Tesla stelt teleur met flinke rem op winstgevendheid
Tesla heeft in het voorbije kwartaal stabiele verkopen laten zien in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De winstgevendheid bij de elektrische automaker uit de VS liep fors terug..
.In het voorbije kwartaal kwamen de verkopen uit op $25 miljard. Een jaar eerder werd er nog een omzet van $24,9 miljard behaald. Analisten hadden in doorsnee een daling naar $24,7 miljard voorzien.
De winstgevendheid ging een stuk omlaag. Het Amerikaanse autoconcern behaalde afgelopen kwartaal een aangepaste winst per aandeel van $0,42. Vorig jaar stond er nog een winst per aandeel van $0.91 in de boeken. Vooraf werd een minder grotere afname van de winst verwacht naar $0,61.
Eerder bracht Tesla al de cijfers over het aantal afgeleverde voertuigen in het vorige kwartaal naar buiten. Met in totaal 444,000 elektrische auto’s presteerde het bedrijf van topman en oprichter Elon Musk beter dan vooraf door de markt werd ingeschat
In de nabaurshandel kreeg de forse winstdaling bij Tesla een bedrukte ontvangst. Het aandeel van de elektrische automaker werd ruim 2% lager gezet.