Er zijn duizenden mogelijkheden waarom het klimaat steeds veranderd. Tonga en El Niño zijn er maar twee. Dat het veranderd weet iedereen en dat is een normaal tendens. Het veranderd continue , met of zonder C02 ,stikstof etc. Ga leven want je bent hier maar één keer. Kort of lang. Maak er alleen geen bende van alhoewel de jongere generatie daar nog steeds niet van bewust is al zie ik wat voor troep er na een festival achterblijft
Wat moeten we hier nu mee? De afgelopen 10 maanden zijn de warmste ooit. Hoe moeten we deze data zelf interpreteren? Kan ons niet voorgekauwd worden wat we hierover moeten denken?
Daarvoor moet je naar de metingen kijken, en naar de mogelijke oorzaken. De korte termijn fluctuaties komen natuurlijk door El Nino. We hadden een krachtige El Nino, die is nu wel op z’n eind. De wereldtemperatuur loopt nog wat achter. De zonnevlekken cyclus telt nauwelijks mee, daarvoor is het verschil in intensiteit te weinig. Misschien goed voor 0,1 of 0,2 graden fluctuaties, zonder veel trend.
Blijft over langjarige veranderingen, zoals broeikasgassen, aerosolen en grondgebruik. Van de broeikasgassen is CO2 de belangrijkste, gevolgd door CH4. Afname van aerosolen doet ook een beetje mee.
UAH vindt een langjarige trend van 0,15 graden per decennium. De El Nino piek was fors, het dertien maands gemiddelde komt uit op ca. 0,85 graden anomalie. Dat is 0,52 graden hoger dan de piek in 1998. De pieken stijgen dus sneller dan de langjarige trend. Waarschijnlijk heeft Hunga Tonga ook nog wat toegevoegd.
6
12
Ronnie
5 jul 2024 om 06:18
Nee Vreeken, het belangrijkste broeikasgas is H2O. SF6 is ook een belangrijk broeikasgas, waarmee windmolens vol mee zitten en 23000 x erger is dan CO2.
18
1
Arjan Duiker
5 jul 2024 om 09:29
@Bart Vreeken 4 jul 2024 om 23:47
“Blijft over langjarige veranderingen, zoals broeikasgassen, aerosolen en grondgebruik.”. Is dat alles wat overblijft? Echt!?
Dit is typisch denken binnen de voorgeschreven kaders van het IPCC. Natuurlijke variaties op basis van o.m. de dynamiek van oceaanstromen en die van het wolkendek worden simpelweg weer volledig genegeerd.
Onvoorstelbaar…
20
2
Bart Vreeken
5 jul 2024 om 12:36
Ja, H2O is een krachtig broeikasgas. Maar het is niet bestendig, er is een constante uitwisseling met het wateroppervlak, met planten, met wolken en neerslag. H2O is volgend in het klimaatsysteem, de randvoorwaarden worden door andere en bestendigere dingen bepaald. Zoals broeikasgassen.
En nee, het IPCC bepaalt niet wat wetenschappers wel en niet mogen onderzoeken. Goede wetenschappers zijn eigenwijs en als die hadden ontdekt dat oceaan stromingen een belangrijke primaire oorzaak waren van klimaatverandering in de afgelopen eeuw dan had die informatie zijn weg wel gevonden.
1
11
hans
5 jul 2024 om 17:23
In reactie op Bart Vreeken: je hebt deels gelijk, de meest waarschijnlijk schuldigen zijn waarschijnlijk broeikasgassen. Maar niet CO2, maar H2O van de Tonga vulkaan. Kijk naar deze fraaie analyses van Javier Vinos (18 min.), die zeer aannemelijk maakt dat de Tonga idd verantwoordelijk is, en tevens laat zien dat de klimaatjongens wederom proberen te misleiden:
Hoe is Tonga verantwoordelijk voor de opwarming sinds pre-industrieel?
3
2
Peter van Beurden
5 jul 2024 om 23:03
Baert Vreeken
De langjarige trend? En waar heb je die mee vergeleken? Op naar een nieuw optimum mis je elke echte referentie. Kortom, wishfull thinking aan het handje van het KNMI. Maar je hebt gelijk, het wordt langzaam natuurlijk natuurlijk warmer. Onderweg naar een nieuw Glaciaal. Dat is pas erg. Gelukkig nog even wachten. Vraag maar aan Schellnhuber. Of aan de Paus. In conclaaf beslist.
Niet gekeken dus M? Je beroept je op een alarmistisch blog?
Nu in je eigen woorden waarom UHI en zon geen rol van betekenis zouden spelen.
7
2
Modelleur
5 jul 2024 om 11:51
Geef eens een link, H.
UHI speelt geen rol bij SST, 70% van de aardbol.
2
6
Peter van Beurden
5 jul 2024 om 23:05
Modelleur
Je hebt toch ook in de gaten dat het op jou van toepassing is? Gemakkelijke Quote die op iedereen kan passen. U vraagt wij draaien. In de tombola.
En die vulkaan blafte toch echt voornamelijk H2O de atmosfeer in, 150 miljoen ton.
5
1
Bart Vreeken
5 jul 2024 om 12:40
Het overschot aan waterdamp in de troposfeer is snel weer verdwenen. In de stratosfeer blijft het langer aanwezig, doordat er weinig uitwisseling is en doordat zich geen neerslag vormt.
2
5
Peter van Beurden
5 jul 2024 om 23:09
Bart Vreeken
En waar gaat die waterdamp dan heen? Als die de warmte afgeeft aan de ruimte wordt het dan geen water? Blijft het eeuwig hangen in de stratosfeer?
En zo ja wat heeft dat dan voor effect?
Lokaal 4-5 graden in 2100 als we er geen rem op zetten.
1
18
Modelleur
5 jul 2024 om 14:07
Veel duimpjes omlaag. Men schrikt hier dus van lokaal 4-5 graden opwarming
1
8
Hans Erren
5 jul 2024 om 16:18
Van -40 naar -35 in Siberië in de winter is ook vijf graden M
8
1
Modelleur
5 jul 2024 om 16:40
Van -2 naar +3 ook. Dat is smelt, albedo verlaging en positieve feedback.
2
4
MaxX
5 jul 2024 om 20:11
En wie van de aanwezigen reist even naar 2100 om ons te zeggen dat het inderdaad zo is? Het kan ook zo maar zijn dat een nieuwe ijstijd zijn intrede heeft gemaakt. Ook daar is (nog) geen bewijs voor. Niet alles voor zoete koek aannemen.
2
2
Peter van Beurden
5 jul 2024 om 23:10
Modelleur
Glazen bol 2100/ Heb je een plek gehuurd op de kermis? Verdient het een beetje?
1
1
Modelleur
6 jul 2024 om 00:11
Nee, geen glazen bol. Wel kennis van klimaatwetenschap, maar daar heb jij geen kaas van gegeten.
Je hobbelt maar een beetje voort en adapteert een beetje met zonnepanelen op je dak. De rest van de wereld kan je gestolen worden.
Modelleur
‘De rest van de wereld kan je gestolen worden”
Beetje voorbarige conclusie die je kennelijk meent te mogen trekken aan de hand van het feit dat ik niet meeloop in de optocht van de klimaatmodelleurs. Maar vertel, wat voor goeds en deugdzaams doe jij voor het behoud van leefmilieu en landschap? Windturbines en zonneakkers bepleiten en beide laten verloederen tot een energie-industrielandschap?
0
0
Peter van Beurden
6 jul 2024 om 11:13
Modelleur
Van die geveinsde kennis van zaken is vooralsnog niet meer gebleken dan citeren uit je klimaatbijbeltje.
0
0
Modelleur
6 jul 2024 om 12:01
Zeker Hans. Pas dat maar eens toe op de mondiaal gemiddelde temperatuur en maak daar maar eens een mondiaal plaatje van (na correctie voor albedo uiteraard). Ik denk dat het resulterende plaatje het plaatje van Hansen van ~40 jaar geleden aardig benadert.
De grafiek geef een daling van 0,205 C aan.
Vergelijk met 1998.
7
1
Henry in Zuid Afrika
5 jul 2024 om 15:01- Antwoorden
Arme Bart & vrienden snappen nog steeds niet hoe het gh effect werkt. Ik leg het nog een keer uit.
Het is belangrijk dat iedereen die iets met dit effect te maken heeft, op zijn minst begrijpt wat er gebeurt. Ik vond deze definitie op het internet: “het is het opvangen van de warmte van de zon in het lagere deel van de atmosfeer van een planeet, vanwege de grotere transparantie van de atmosfeer voor zichtbare straling van de zon dan voor infraroodstraling die wordt terug gezonden vanaf het oppervlak van de planeet”.
Deze definitie is misleidend omdat het slechts gericht is op een klein aspect van het gh-effect. Dit is niet de belangrijkste reden waarom een planeet met water zoals de aarde 33K warmer is in de lagere regionen dan een planeet zonder water. Het werkt namelijk zo:
Zonlicht (UV/IR) valt op water => waterdamp => waterdamp hoopt zich op (plakt aan elkaar door sterke VanderWaals krachten) => wolken => er komt beweging in deze vochtige lucht en wolken door druk- en temperatuurverschillen => wolken en waterdamp verplaatsen zich naar koelere gebieden => condensatie vindt plaats => condensatiewarmte komt vrij in de lucht => dit is gelijk aan 2260 kJ per kg waterdamp. Een ‘koud front’ met veel wolken is dus eigenlijk de manier van moeder aarde om de temperatuur overal gelijk te maken, zodat het gemiddelde ca. 14-15 C is ipv -18C voor een planeet (op deze afstand van de zon) zonder water. Het lijkt mij dat iedereen dit gewoon is vergeten. De definities in de leerboeken willen je doen geloven dat de belangrijkste reden voor het gh-effect is dat het gas de uitgaande langgolvige straling van de aarde vertraagt of vast houdt, zoals een ‘deken’ om de aarde. Daar is ook wel iets van waar, maar dat is inderdaad slechts een heel klein aspect van het gh-effect….En dan zijn er ook nog kweekhuis gassen die ons juist beschermen tegen de meest energieke straling van de zon door dit terug te sturen naar de ruimte.
Men begrijpt dus niet dat het merendeel van de energie van die extra 33C van het gh-effect juist van de interactie tussen zon en oceaan afkomt, misschien wel 90%. En tot vandaag toe denken veel mensen nog steeds dat die hele 33C door die ‘deken’ van die 1% waterdamp en die 0.04% CO2 om ons heen verzorgd wordt. Op die manier zou je op eenvoudige manier kunnen berekenen dat de toename van 0.01% CO2 over de afgelopen 50 jaar voor tussen 0.3 en 0.4 graad C extra hitte zorgt. Dan menen sommige klimaatwetenschappers dat er bepaalde vermenigvuldigings effecten zijn die dit dan alles nog wel eens keer tot +1C of zelfs +1,5 C zou kunnen brengen. Begrijp dat als het uitgangspunt al verkeerd is, dat dat allemaal dus gewoon onzin is. CO2 (kooldioxide) doet niks aan de globale temperatuur wat betreft condensatie want er is geen condensatie van CO2 in de atmosfeer, dus is er geen warmte die daar bij herhaaldelijk vrijkomt zoals bij waterdamp. Er is ook geen opeenhoping door VanderWaals (zoals bij waterdamp) van CO2 want het gas gedraagt zich als een ideaal gas. Door diffusie breidt het zich in alle richtingen evenveel uit. Gevolglijk is er dus ook geen massa die warmte kan vast houden en afgeven, zoals in het geval van waterdamp – behalve dat van een enkel molecuul. Maar elk molecuul is omringd door 10000 andere gas moleculen die enige terugstraling van CO2 gewoon doorlaten. We kunnen dus het molecuul op zichzelf beschouwen door alleen naar het spectrum van CO2 te kijken en te zien wat er gebeurt als er licht (straling) van de zon en van de aarde op het molecuul valt.
Als we dat doen kom ik op niks uit. Het effect van meer CO2 is dus niks van bijna niks.
Snap je het?
Hans
Jij begrijpt nog steeds niet waar die 3.7 of 3.8 voor verdubbelen van CO2 vandaan komt.
Volgens mij heb ik dat al een keer uitgelegd. Het is een empirische waarde die komt van uitzettem van dCO2 versus dT globaal.
2
2
Modelleur
5 jul 2024 om 18:04
Nee Henry, je blijft dezelfde onzin maar herhalen.
2
2
Peter van Beurden
5 jul 2024 om 23:16
Modelleur
Leg jij het eens beter uit en leg de vinger op de zere plak.
0
0
Peter van Beurden
5 jul 2024 om 23:26
Hans
Via je link kom ik op een onveilig verklaarde site terecht? Censuur?
0
1
Frans Galjee
6 jul 2024 om 11:03
“Hans
Via je link kom ik op een onveilig verklaarde site terecht? Censuur?”
FG ik heb daar geen last van. Prima link en een inhoud die duidelijk is. De rol van wolken wordt goed aangegeven. Wel jammer van al die rare tekens en symbolen (lol).
0
0
Peter van Beurden
6 jul 2024 om 11:17
Frans Galjee
Misschien is mijn internetbeveiliging te straf afgesteld door de leverancier.
0
0
Peter van Beurden
6 jul 2024 om 11:18
Frans Galjee
Dit is de melding die ik krijg.
De verbinding met http://www.sciencebits.com is niet beveiligd
0
0
Frans Galjee
6 jul 2024 om 11:19
“Misschien is mijn internetbeveiliging te straf afgesteld door de leverancier.”
FG of staat deze nog op kinderslot? (Lol)
1
1
Peter van Beurden
6 jul 2024 om 19:58
Frans Galjee
beroepsdeformatie? opstijgen door naar beneden te trappen? Helemaal jouw stijl.
Modelleur: interessant artikel van Conolly over TSI:
“different TSI estimates suggest everything from no role for the Sun in recent decades (implying that recent global warming is mostly human-caused) to most of the recent global warming being due to changes in solar activity (that is, that recent global warming is mostly natural). It appears that previous studies (including the most recent IPCC reports) which had prematurely concluded the former, had done so because they failed to adequately consider all the relevant estimates of TSI and/or to satisfactorily address the uncertainties still associated with Northern Hemisphere temperature trend estimates.”
Henry in Zuid-Afrika
5 jul 2024 om 17:55- Antwoorden
Begrijp dat een verandering bij de zon in magnetische veldsterkten ook invloed kan hebben op de ijzeren kern vd aarde en – als gevolg – verandering in vulkanische activiteit.
Wonderlijk. Het gebeurt precies elke 1000 jaar dat het warmer wordt op de aarde. Ben ik even blij dat ik er nu bij ben….
Lees je toch eens een keer in vóórdat je allerlei « waarheden » hier ventileert.
0
1
Henry in Zuid-Afrika
5 jul 2024 om 19:34
Beste Hans. Iedereen die voor de AGW NONSENS de 1000 jarige Eddy cyclus heeft proberen te verklaren heeft vermeld dat het ( de opwarming) moest zijn geweest vanwege een combinatie van meer warmte vd zon en/of meer vulkanische activiteit. Moet ik het weer bewijzen?
1
0
Hans Erren
5 jul 2024 om 21:03
Henry, Er is geen toename in vulkanische activiteit
0
0
Peter van Beurden
5 jul 2024 om 23:22
Hans Erren
Heb je een verklaring voor de verschillende bekende warmteperioden anders dan door de Eddycyclus?
0
1
Hans Erren
6 jul 2024 om 00:45
Niet door vulkanisme iig.
0
0
Peter van Beurden
6 jul 2024 om 11:20
Hans Erren
Er doen zich toch variaties voor in vulkanisme? Waardoor worden die dan veroorzaakt?
Misschien dat de term Global warming wel wat misleidend is; local warming zou beter zijn, en dat is ook nog eens beter te meten en verifiëren ook want om een globaal temperatuur gemiddelde te vinden moeten er vele trukendozen geopend worden: er staan niet overal temperatuur monitoren (en dan nog blijft de uitkomst twijfelachtig). Er zijn idd plaatsen waar het lokaal aardig opwarmt, maar ook plaatsen waar de temperatuur gelijk blijft (i.e. Zuid Afrika), en plaatsen waar het kouder is (Nederland).
Omdat al ruim 4 decennia bekend is dat extra broeikasgassen in de atmosfeer meer opwarming geeft in NH dan ZH.
0
0
Modelleur
5 jul 2024 om 22:10
Dat is al 4 decennia bekend.
1
0
Henry in Zuid-Afrika
5 jul 2024 om 22:19
Waar zijn JOUW resultaten, dan?
0
1
Peter van Beurden
5 jul 2024 om 23:24
Modelleur
Dat is dan op zijn minst wederzijds. maar zonder echte argumentatie van jouw kant natuurlijk wel logisch.
0
1
Modelleur
5 jul 2024 om 23:51
“Waar zijn JOUW resultaten, dan?”
Waarom zou ik doe moeten hebben?
Waarom zou jij ze moeten hebben?
1
0
Peter van Beurden
6 jul 2024 om 00:03
Modelleur
Zo ken ik je weer. Weglopen en niets te melden hebben is je kunstje dat je dagelijks herhaalt. En in samenhang daarmee, blind zweren op je klimaatbijbeltje.
0
1
Modelleur
6 jul 2024 om 00:04
PvB, ik hoef niemand te overtuigen. De energietransitie is in volle gang. Daar ligt mijn gelijk.
1
1
Hans Erren
6 jul 2024 om 10:43
De energietransititie is tot dusver een toevoeging bij de groeiende energievraag, er wordt nu meer steenkool gestookt dan twintig jaar geleden, kijk maar our world in data totaalplaatje.
2
0
Frans Galjee
6 jul 2024 om 11:10
“PvB, ik hoef niemand te overtuigen. De energietransitie is in volle gang. Daar ligt mijn gelijk.”
FG Au, maar nu doe je precies wat HP en volgelingen doen – verkeerde verbanden ‘zien’ en verkeerde conclusies trekken.
Maar je frustratie begrijp ik wel. Bedenk domheid is soms ook gewoon een keuze naast uiteraard te weinig kennis van zaken. Je kunt er een site op laten drijven.
0
1
Peter van Beurden
6 jul 2024 om 11:25
Modelleur
Hoeveel “wetenschap is in die periode onderuit gehaald? Is wetenschap niet synoniem aan twijfel in de bestaande wetenschap?
Tenslotte brachten de dwarsliggers veranderingen in de gangbare wetenschap. Dat waren niet degenen die de consensus aanhingen. Daarmee zijn overigens niet alle dwarsliggers rot wetenschapper verheven
0
0
Frans Galjee
6 jul 2024 om 12:04
Hoeveel “wetenschap is in die periode onderuit gehaald? Is wetenschap niet synoniem aan twijfel in de bestaande wetenschap?
FG het is geen kwestie van onderuithalen maar gewoon een zoektocht naar meer inzicht en kennis met twijfel als essentiële instelling voor richting meer inzicht. Vallen en opstaan en soms ook weer paar stappen terug zijn gewoon onderdeel van een wetenschappelijk proces.
“Tenslotte brachten de dwarsliggers veranderingen in de gangbare wetenschap.”
FG ja maar die dwarsliggers bevinden/bevonden zich binnen dat wetenschappelijk proces en horen daarbij. Zonder dwarsliggers rijdt er geen trein van A naar B.
“Dat waren niet degenen die de consensus aanhingen.”
FG consensus is ook niet altijd consensus. Eigenlijk is consensus een gevaar in een wetenschappelijk proces zeker in deze tijd waar snel resultaten er moeten zijn om politiek beleid op te kunnen voeren of dit (wan)beleid te kunnen ondersteunen.
“Daarmee zijn overigens niet alle dwarsliggers rot wetenschapper verheven.”
FG dwarsliggers binnen de wetenschap zijn misschien wel de echte wetenschappers. Buiten het vakgebied van wetenschap zijn dwarsliggers helaas gewoon te vaak nep wetenschappers met een ego probleem.
0
0
Modelleur
6 jul 2024 om 12:26
Nee FG, de energietransitie is puur het gevolg van conclusies van de klimaatwetenschap.
0
1
Frans Galjee
6 jul 2024 om 13:29
“Nee FG, de energietransitie is puur het gevolg van conclusies van de klimaatwetenschap.”
FG gezien het op bijna alle fronten falen van die energietransitie zijn de conclusies van de klimaatwetenschap blijkbaar niet goed geweest of verkeerd geïmplementeerd.
Maar laat verder maar we zullen het toch nooit eens worden.
0
1
Peter van Beurden
6 jul 2024 om 18:41
Modelleur
Vreemd dat je je gelijk ontleent een een erin gemasseerd verdienmodel. Ligt daarin misschien ook je belang?
0
0
Peter van Beurden
6 jul 2024 om 18:46
Frans Galjee
“het is geen kwestie van onderuithalen”
Gewoon een kwestie van woordkeus. Kennelijk zijn we het op dit punt eens. Je zit alleen iets hoger te paard.
Frans Galjee
“Buiten het vakgebied van wetenschap zijn dwarsliggers helaas gewoon te vaak nep wetenschappers met een ego probleem.”
Misschjien geldt dat eveneens (en misschien wel vooral) voor de ter zake niet kundige wetenschappers met een andere discipline. Naar mijn waarneming komt dat erg vaak voor. Met name daar speelt gezichtsverlies een grotere rol. Evenals de erg ver doorgevoerde specialisatie.
0
0
Henry in Zuid-Afrika
5 jul 2024 om 22:48- Antwoorden
Overigens zijn er nog een paar opmerkingen die ik wil maken over UAH.
Ik twijfel sterk dat de probes aan boord vd sat die de terug straling moeten meten vd aarde over 40 jaar niet zouden zijn gedegradeerd door de heftige zonnestraling. Er is eigenlijk geen enkel materiaal dat bestand is tegen de meest energieke straling vd zon als er geen atmosfeer is.
Vervolgens is de opzettelijke scheiding tussen land en zee ipv Nh en Zh niet te begrijpen. Je kunt het dan wel ergens zien maar voor een leek is dat toch wel heel moeilijk om uit te zoeken en te
vinden….
“Ik twijfel sterk dat de probes aan boord vd sat die de terug straling moeten meten vd aarde over 40 jaar niet zouden zijn gedegradeerd door de heftige zonnestraling.”
FG daar gaan de doelpalen weer.
Goed dat je dit trouwens aankaart want daar zullen ze natuurlijk geen rekening mee hebben gehouden. Je kennis is oneindig. (/sarc)
0
1
Henry in Zuid-Afrika
6 jul 2024 om 16:44
Frans.
Precies. Ze zullen vast wel snel even die probes in de sats kunnen vervangen. Toch? Ik help het je hopen.
We koken echt kapot. Antonio G. van de VN gaat gelijk krijgen
Wie dacht dat het nu warm was: https://klimaatgek.nl/wordpress/2024/06/21/klimaatstreepjescode/.
Er zijn duizenden mogelijkheden waarom het klimaat steeds veranderd. Tonga en El Niño zijn er maar twee. Dat het veranderd weet iedereen en dat is een normaal tendens. Het veranderd continue , met of zonder C02 ,stikstof etc. Ga leven want je bent hier maar één keer. Kort of lang. Maak er alleen geen bende van alhoewel de jongere generatie daar nog steeds niet van bewust is al zie ik wat voor troep er na een festival achterblijft
4 juli 2024, ik vond het vandaag met 16 graden best koud voor de tijd van het jaar.
Wat moeten we hier nu mee? De afgelopen 10 maanden zijn de warmste ooit. Hoe moeten we deze data zelf interpreteren? Kan ons niet voorgekauwd worden wat we hierover moeten denken?
Gaaaap….
Zoek de CO2-afdruk.
Dank voor het plaatsen!
“Zoek de CO2-afdruk”
Daarvoor moet je naar de metingen kijken, en naar de mogelijke oorzaken. De korte termijn fluctuaties komen natuurlijk door El Nino. We hadden een krachtige El Nino, die is nu wel op z’n eind. De wereldtemperatuur loopt nog wat achter. De zonnevlekken cyclus telt nauwelijks mee, daarvoor is het verschil in intensiteit te weinig. Misschien goed voor 0,1 of 0,2 graden fluctuaties, zonder veel trend.
Blijft over langjarige veranderingen, zoals broeikasgassen, aerosolen en grondgebruik. Van de broeikasgassen is CO2 de belangrijkste, gevolgd door CH4. Afname van aerosolen doet ook een beetje mee.
UAH vindt een langjarige trend van 0,15 graden per decennium. De El Nino piek was fors, het dertien maands gemiddelde komt uit op ca. 0,85 graden anomalie. Dat is 0,52 graden hoger dan de piek in 1998. De pieken stijgen dus sneller dan de langjarige trend. Waarschijnlijk heeft Hunga Tonga ook nog wat toegevoegd.
Nee Vreeken, het belangrijkste broeikasgas is H2O. SF6 is ook een belangrijk broeikasgas, waarmee windmolens vol mee zitten en 23000 x erger is dan CO2.
@Bart Vreeken 4 jul 2024 om 23:47
“Blijft over langjarige veranderingen, zoals broeikasgassen, aerosolen en grondgebruik.”. Is dat alles wat overblijft? Echt!?
Dit is typisch denken binnen de voorgeschreven kaders van het IPCC. Natuurlijke variaties op basis van o.m. de dynamiek van oceaanstromen en die van het wolkendek worden simpelweg weer volledig genegeerd.
Onvoorstelbaar…
Ja, H2O is een krachtig broeikasgas. Maar het is niet bestendig, er is een constante uitwisseling met het wateroppervlak, met planten, met wolken en neerslag. H2O is volgend in het klimaatsysteem, de randvoorwaarden worden door andere en bestendigere dingen bepaald. Zoals broeikasgassen.
En nee, het IPCC bepaalt niet wat wetenschappers wel en niet mogen onderzoeken. Goede wetenschappers zijn eigenwijs en als die hadden ontdekt dat oceaan stromingen een belangrijke primaire oorzaak waren van klimaatverandering in de afgelopen eeuw dan had die informatie zijn weg wel gevonden.
In reactie op Bart Vreeken: je hebt deels gelijk, de meest waarschijnlijk schuldigen zijn waarschijnlijk broeikasgassen. Maar niet CO2, maar H2O van de Tonga vulkaan. Kijk naar deze fraaie analyses van Javier Vinos (18 min.), die zeer aannemelijk maakt dat de Tonga idd verantwoordelijk is, en tevens laat zien dat de klimaatjongens wederom proberen te misleiden:
https://www.youtube.com/watch?v=W7GN96BUCEo
Hoe is Tonga verantwoordelijk voor de opwarming sinds pre-industrieel?
Baert Vreeken
De langjarige trend? En waar heb je die mee vergeleken? Op naar een nieuw optimum mis je elke echte referentie. Kortom, wishfull thinking aan het handje van het KNMI. Maar je hebt gelijk, het wordt langzaam natuurlijk natuurlijk warmer. Onderweg naar een nieuw Glaciaal. Dat is pas erg. Gelukkig nog even wachten. Vraag maar aan Schellnhuber. Of aan de Paus. In conclaaf beslist.
Hunga Tonga en El Niño
De achtbaan is weer op weg naar beneden.
Exact Hans!
Wanneer begon “ooit”?
Natuurlijke variabiliteit bovenop de onnatuurlijke stijgende trend.
M Kijk de presentatie van Willie Soon nog eens terug over UHI en zon.
“What we have here is what happens when people are too desperate to hold on to their narrative”
https://www.realclimate.org/index.php/archives/2023/09/as-soon-as-possible/
Niet gekeken dus M? Je beroept je op een alarmistisch blog?
Nu in je eigen woorden waarom UHI en zon geen rol van betekenis zouden spelen.
Geef eens een link, H.
UHI speelt geen rol bij SST, 70% van de aardbol.
Modelleur
Je hebt toch ook in de gaten dat het op jou van toepassing is? Gemakkelijke Quote die op iedereen kan passen. U vraagt wij draaien. In de tombola.
Ja, maar mijn narratief is wél goed onderbouwd.
Javier Vinós
Tonga volcano caused record warming
https://www.youtube.com/watch?v=W7GN96BUCEo
En die vulkaan blafte toch echt voornamelijk H2O de atmosfeer in, 150 miljoen ton.
Het overschot aan waterdamp in de troposfeer is snel weer verdwenen. In de stratosfeer blijft het langer aanwezig, doordat er weinig uitwisseling is en doordat zich geen neerslag vormt.
Bart Vreeken
En waar gaat die waterdamp dan heen? Als die de warmte afgeeft aan de ruimte wordt het dan geen water? Blijft het eeuwig hangen in de stratosfeer?
En zo ja wat heeft dat dan voor effect?
Ik begrijp nog steeds niet waarom men niet blij is met de toename van CO2: het wordt ietsje warmer en de planten groeien veel beter.
“Ietsje”?
Lokaal 4-5 graden in 2100 als we er geen rem op zetten.
Veel duimpjes omlaag. Men schrikt hier dus van lokaal 4-5 graden opwarming
Van -40 naar -35 in Siberië in de winter is ook vijf graden M
Van -2 naar +3 ook. Dat is smelt, albedo verlaging en positieve feedback.
En wie van de aanwezigen reist even naar 2100 om ons te zeggen dat het inderdaad zo is? Het kan ook zo maar zijn dat een nieuwe ijstijd zijn intrede heeft gemaakt. Ook daar is (nog) geen bewijs voor. Niet alles voor zoete koek aannemen.
Modelleur
Glazen bol 2100/ Heb je een plek gehuurd op de kermis? Verdient het een beetje?
Nee, geen glazen bol. Wel kennis van klimaatwetenschap, maar daar heb jij geen kaas van gegeten.
Je hobbelt maar een beetje voort en adapteert een beetje met zonnepanelen op je dak. De rest van de wereld kan je gestolen worden.
M Hoe warmer hoe minder opwarming nodig is voor een evenwicht bij 3.7 W/m2 forcing
https://klimaathype.wordpress.com/2018/03/24/localised-instant-climate-sensitivity-for-2xco2/
Modelleur
‘De rest van de wereld kan je gestolen worden”
Beetje voorbarige conclusie die je kennelijk meent te mogen trekken aan de hand van het feit dat ik niet meeloop in de optocht van de klimaatmodelleurs. Maar vertel, wat voor goeds en deugdzaams doe jij voor het behoud van leefmilieu en landschap? Windturbines en zonneakkers bepleiten en beide laten verloederen tot een energie-industrielandschap?
Modelleur
Van die geveinsde kennis van zaken is vooralsnog niet meer gebleken dan citeren uit je klimaatbijbeltje.
Zeker Hans. Pas dat maar eens toe op de mondiaal gemiddelde temperatuur en maak daar maar eens een mondiaal plaatje van (na correctie voor albedo uiteraard). Ik denk dat het resulterende plaatje het plaatje van Hansen van ~40 jaar geleden aardig benadert.
Henry zal het er niet mee eens zijn :-).
De grafiek geef een daling van 0,205 C aan.
Vergelijk met 1998.
Arme Bart & vrienden snappen nog steeds niet hoe het gh effect werkt. Ik leg het nog een keer uit.
Het is belangrijk dat iedereen die iets met dit effect te maken heeft, op zijn minst begrijpt wat er gebeurt. Ik vond deze definitie op het internet: “het is het opvangen van de warmte van de zon in het lagere deel van de atmosfeer van een planeet, vanwege de grotere transparantie van de atmosfeer voor zichtbare straling van de zon dan voor infraroodstraling die wordt terug gezonden vanaf het oppervlak van de planeet”.
Deze definitie is misleidend omdat het slechts gericht is op een klein aspect van het gh-effect. Dit is niet de belangrijkste reden waarom een planeet met water zoals de aarde 33K warmer is in de lagere regionen dan een planeet zonder water. Het werkt namelijk zo:
Zonlicht (UV/IR) valt op water => waterdamp => waterdamp hoopt zich op (plakt aan elkaar door sterke VanderWaals krachten) => wolken => er komt beweging in deze vochtige lucht en wolken door druk- en temperatuurverschillen => wolken en waterdamp verplaatsen zich naar koelere gebieden => condensatie vindt plaats => condensatiewarmte komt vrij in de lucht => dit is gelijk aan 2260 kJ per kg waterdamp. Een ‘koud front’ met veel wolken is dus eigenlijk de manier van moeder aarde om de temperatuur overal gelijk te maken, zodat het gemiddelde ca. 14-15 C is ipv -18C voor een planeet (op deze afstand van de zon) zonder water. Het lijkt mij dat iedereen dit gewoon is vergeten. De definities in de leerboeken willen je doen geloven dat de belangrijkste reden voor het gh-effect is dat het gas de uitgaande langgolvige straling van de aarde vertraagt of vast houdt, zoals een ‘deken’ om de aarde. Daar is ook wel iets van waar, maar dat is inderdaad slechts een heel klein aspect van het gh-effect….En dan zijn er ook nog kweekhuis gassen die ons juist beschermen tegen de meest energieke straling van de zon door dit terug te sturen naar de ruimte.
Men begrijpt dus niet dat het merendeel van de energie van die extra 33C van het gh-effect juist van de interactie tussen zon en oceaan afkomt, misschien wel 90%. En tot vandaag toe denken veel mensen nog steeds dat die hele 33C door die ‘deken’ van die 1% waterdamp en die 0.04% CO2 om ons heen verzorgd wordt. Op die manier zou je op eenvoudige manier kunnen berekenen dat de toename van 0.01% CO2 over de afgelopen 50 jaar voor tussen 0.3 en 0.4 graad C extra hitte zorgt. Dan menen sommige klimaatwetenschappers dat er bepaalde vermenigvuldigings effecten zijn die dit dan alles nog wel eens keer tot +1C of zelfs +1,5 C zou kunnen brengen. Begrijp dat als het uitgangspunt al verkeerd is, dat dat allemaal dus gewoon onzin is. CO2 (kooldioxide) doet niks aan de globale temperatuur wat betreft condensatie want er is geen condensatie van CO2 in de atmosfeer, dus is er geen warmte die daar bij herhaaldelijk vrijkomt zoals bij waterdamp. Er is ook geen opeenhoping door VanderWaals (zoals bij waterdamp) van CO2 want het gas gedraagt zich als een ideaal gas. Door diffusie breidt het zich in alle richtingen evenveel uit. Gevolglijk is er dus ook geen massa die warmte kan vast houden en afgeven, zoals in het geval van waterdamp – behalve dat van een enkel molecuul. Maar elk molecuul is omringd door 10000 andere gas moleculen die enige terugstraling van CO2 gewoon doorlaten. We kunnen dus het molecuul op zichzelf beschouwen door alleen naar het spectrum van CO2 te kijken en te zien wat er gebeurt als er licht (straling) van de zon en van de aarde op het molecuul valt.
Als we dat doen kom ik op niks uit. Het effect van meer CO2 is dus niks van bijna niks.
Snap je het?
Jammer, dat heb je niet goed uitgelegd Henry
Lees Nir Shaviv er even op na http://www.sciencebits.com/OnClimateSensitivity
Hans
Jij begrijpt nog steeds niet waar die 3.7 of 3.8 voor verdubbelen van CO2 vandaan komt.
Volgens mij heb ik dat al een keer uitgelegd. Het is een empirische waarde die komt van uitzettem van dCO2 versus dT globaal.
Nee Henry, je blijft dezelfde onzin maar herhalen.
Modelleur
Leg jij het eens beter uit en leg de vinger op de zere plak.
Hans
Via je link kom ik op een onveilig verklaarde site terecht? Censuur?
“Hans
Via je link kom ik op een onveilig verklaarde site terecht? Censuur?”
FG ik heb daar geen last van. Prima link en een inhoud die duidelijk is. De rol van wolken wordt goed aangegeven. Wel jammer van al die rare tekens en symbolen (lol).
Frans Galjee
Misschien is mijn internetbeveiliging te straf afgesteld door de leverancier.
Frans Galjee
Dit is de melding die ik krijg.
De verbinding met http://www.sciencebits.com is niet beveiligd
“Misschien is mijn internetbeveiliging te straf afgesteld door de leverancier.”
FG of staat deze nog op kinderslot? (Lol)
Frans Galjee
beroepsdeformatie? opstijgen door naar beneden te trappen? Helemaal jouw stijl.
Modelleur: interessant artikel van Conolly over TSI:
“different TSI estimates suggest everything from no role for the Sun in recent decades (implying that recent global warming is mostly human-caused) to most of the recent global warming being due to changes in solar activity (that is, that recent global warming is mostly natural). It appears that previous studies (including the most recent IPCC reports) which had prematurely concluded the former, had done so because they failed to adequately consider all the relevant estimates of TSI and/or to satisfactorily address the uncertainties still associated with Northern Hemisphere temperature trend estimates.”
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1674-4527/21/6/131?trk=public_post_comment-text
Begrijp dat een verandering bij de zon in magnetische veldsterkten ook invloed kan hebben op de ijzeren kern vd aarde en – als gevolg – verandering in vulkanische activiteit.
Wonderlijk. Het gebeurt precies elke 1000 jaar dat het warmer wordt op de aarde. Ben ik even blij dat ik er nu bij ben….
Nee Henry tussen de buitenkant van de aardkern en de diepste korst zit nog 2800 km aardmantel zonder vulkanisme. https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmantel
Lees je toch eens een keer in vóórdat je allerlei « waarheden » hier ventileert.
Beste Hans. Iedereen die voor de AGW NONSENS de 1000 jarige Eddy cyclus heeft proberen te verklaren heeft vermeld dat het ( de opwarming) moest zijn geweest vanwege een combinatie van meer warmte vd zon en/of meer vulkanische activiteit. Moet ik het weer bewijzen?
Henry, Er is geen toename in vulkanische activiteit
Hans Erren
Heb je een verklaring voor de verschillende bekende warmteperioden anders dan door de Eddycyclus?
Niet door vulkanisme iig.
Hans Erren
Er doen zich toch variaties voor in vulkanisme? Waardoor worden die dan veroorzaakt?
Misschien dat de term Global warming wel wat misleidend is; local warming zou beter zijn, en dat is ook nog eens beter te meten en verifiëren ook want om een globaal temperatuur gemiddelde te vinden moeten er vele trukendozen geopend worden: er staan niet overal temperatuur monitoren (en dan nog blijft de uitkomst twijfelachtig). Er zijn idd plaatsen waar het lokaal aardig opwarmt, maar ook plaatsen waar de temperatuur gelijk blijft (i.e. Zuid Afrika), en plaatsen waar het kouder is (Nederland).
Probleem bij lokaal is veranderende windrichting. Dat probleem is opgelost bij een mondiaal gemiddelde.
Niet zo. De opwarming is juist niet mondiaal. Het is veel meer in hey NH dan in het ZH.
Juist daarom is de AGW door meer CO2 ONAANVAARDBAAR.
Alweer een foute conclusie Henry. Ach, je hebt nog nooit iemand weten te overtuigen. Ga zo door.
Hoe weet jy nou dat mijn conclusie foutief is?
https://www.climategate.nl/2024/03/27-2/
Omdat al ruim 4 decennia bekend is dat extra broeikasgassen in de atmosfeer meer opwarming geeft in NH dan ZH.
Dat is al 4 decennia bekend.
Waar zijn JOUW resultaten, dan?
Modelleur
Dat is dan op zijn minst wederzijds. maar zonder echte argumentatie van jouw kant natuurlijk wel logisch.
“Waar zijn JOUW resultaten, dan?”
Waarom zou ik doe moeten hebben?
Waarom zou jij ze moeten hebben?
Modelleur
Zo ken ik je weer. Weglopen en niets te melden hebben is je kunstje dat je dagelijks herhaalt. En in samenhang daarmee, blind zweren op je klimaatbijbeltje.
PvB, ik hoef niemand te overtuigen. De energietransitie is in volle gang. Daar ligt mijn gelijk.
De energietransititie is tot dusver een toevoeging bij de groeiende energievraag, er wordt nu meer steenkool gestookt dan twintig jaar geleden, kijk maar our world in data totaalplaatje.
“PvB, ik hoef niemand te overtuigen. De energietransitie is in volle gang. Daar ligt mijn gelijk.”
FG Au, maar nu doe je precies wat HP en volgelingen doen – verkeerde verbanden ‘zien’ en verkeerde conclusies trekken.
Maar je frustratie begrijp ik wel. Bedenk domheid is soms ook gewoon een keuze naast uiteraard te weinig kennis van zaken. Je kunt er een site op laten drijven.
Modelleur
Hoeveel “wetenschap is in die periode onderuit gehaald? Is wetenschap niet synoniem aan twijfel in de bestaande wetenschap?
Tenslotte brachten de dwarsliggers veranderingen in de gangbare wetenschap. Dat waren niet degenen die de consensus aanhingen. Daarmee zijn overigens niet alle dwarsliggers rot wetenschapper verheven
Hoeveel “wetenschap is in die periode onderuit gehaald? Is wetenschap niet synoniem aan twijfel in de bestaande wetenschap?
FG het is geen kwestie van onderuithalen maar gewoon een zoektocht naar meer inzicht en kennis met twijfel als essentiële instelling voor richting meer inzicht. Vallen en opstaan en soms ook weer paar stappen terug zijn gewoon onderdeel van een wetenschappelijk proces.
“Tenslotte brachten de dwarsliggers veranderingen in de gangbare wetenschap.”
FG ja maar die dwarsliggers bevinden/bevonden zich binnen dat wetenschappelijk proces en horen daarbij. Zonder dwarsliggers rijdt er geen trein van A naar B.
“Dat waren niet degenen die de consensus aanhingen.”
FG consensus is ook niet altijd consensus. Eigenlijk is consensus een gevaar in een wetenschappelijk proces zeker in deze tijd waar snel resultaten er moeten zijn om politiek beleid op te kunnen voeren of dit (wan)beleid te kunnen ondersteunen.
“Daarmee zijn overigens niet alle dwarsliggers rot wetenschapper verheven.”
FG dwarsliggers binnen de wetenschap zijn misschien wel de echte wetenschappers. Buiten het vakgebied van wetenschap zijn dwarsliggers helaas gewoon te vaak nep wetenschappers met een ego probleem.
Nee FG, de energietransitie is puur het gevolg van conclusies van de klimaatwetenschap.
“Nee FG, de energietransitie is puur het gevolg van conclusies van de klimaatwetenschap.”
FG gezien het op bijna alle fronten falen van die energietransitie zijn de conclusies van de klimaatwetenschap blijkbaar niet goed geweest of verkeerd geïmplementeerd.
Maar laat verder maar we zullen het toch nooit eens worden.
Modelleur
Vreemd dat je je gelijk ontleent een een erin gemasseerd verdienmodel. Ligt daarin misschien ook je belang?
Frans Galjee
“het is geen kwestie van onderuithalen”
Gewoon een kwestie van woordkeus. Kennelijk zijn we het op dit punt eens. Je zit alleen iets hoger te paard.
Frans Galjee
“Buiten het vakgebied van wetenschap zijn dwarsliggers helaas gewoon te vaak nep wetenschappers met een ego probleem.”
Misschjien geldt dat eveneens (en misschien wel vooral) voor de ter zake niet kundige wetenschappers met een andere discipline. Naar mijn waarneming komt dat erg vaak voor. Met name daar speelt gezichtsverlies een grotere rol. Evenals de erg ver doorgevoerde specialisatie.
Overigens zijn er nog een paar opmerkingen die ik wil maken over UAH.
Ik twijfel sterk dat de probes aan boord vd sat die de terug straling moeten meten vd aarde over 40 jaar niet zouden zijn gedegradeerd door de heftige zonnestraling. Er is eigenlijk geen enkel materiaal dat bestand is tegen de meest energieke straling vd zon als er geen atmosfeer is.
Vervolgens is de opzettelijke scheiding tussen land en zee ipv Nh en Zh niet te begrijpen. Je kunt het dan wel ergens zien maar voor een leek is dat toch wel heel moeilijk om uit te zoeken en te
vinden….
“Ik twijfel sterk dat de probes aan boord vd sat die de terug straling moeten meten vd aarde over 40 jaar niet zouden zijn gedegradeerd door de heftige zonnestraling.”
FG daar gaan de doelpalen weer.
Goed dat je dit trouwens aankaart want daar zullen ze natuurlijk geen rekening mee hebben gehouden. Je kennis is oneindig. (/sarc)
Frans.
Precies. Ze zullen vast wel snel even die probes in de sats kunnen vervangen. Toch? Ik help het je hopen.