De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.

Als er door klimaatminister Sophie Hermans een marketingprijs in het leven zou worden geroepen voor de meest krachtige link met klimaatverandering, dan zou de prijs dit jaar zonder enige twijfel naar Hak gaan. We kennen inmiddels de onophoudelijke stroom van vermeende linken met het begrip: van de toenemende krimp van vogelsoorten, het langer worden van de dagen, dat kinderarbeid via tabaksplantages leidt tot meer klimaatverandering, dat obesitaspatiënten onevenredig zullen zuchten onder klimaatverandering en ga zo maar door. Tik een willekeurig woord in google, zeg ‘drop’, samen met ‘klimaatverandering’, en het gezelschapsspel is geboren. Er is amper meer een woord te vinden dat geen verband heeft met klimaatverandering.

Daarom moet de klimaatveranderingsmarketingprijs 2024 dit jaar naar Hak.

Tot nu toe zweeg conservenfabrikant Hak over klimaatverandering, maar deze maand was het raak:

Hak-topvrouw Nicole Freid nam kennelijk het woord in de mond en ging viral. Een voltreffer. Ze raakte met weinig woorden precies de kern van het klimaatalarmisme en zette haar bedrijf op de kaart:

‘dat niet alle groenten het hele jaar beschikbaar zullen zijn. Door klimaatverandering worden oogsten in de toekomst minder voorspelbaar en gaan weersextremen leiden tot schaarste van bepaalde producten.’

Freid zei dat het bedrijf veel last heeft van de regen. Ze sprak van een ‘heel moeilijk’ seizoen voor Hak, dat 85 procent van alle groenten en peulvruchten teelt binnen een straal van 125 kilometer van het hoofdkantoor.

Jan van Friesland.

De spinazieoogst was slecht, en ook die van rabarber en boerenkool viel tegen. Nu is het seizoen voor doperwten, wortelen en sperziebonen, en ook daar ziet het ernaar uit dat de opbrengst minder zal zijn.

‘Je ziet dat het heel moeizaam gaat. Het is duwen en trekken met telers en andere partners om de oogst van het land te krijgen.’

Elke klant die nu met zijn karretje langs de potten van Hak scharrelt, ziet nu met de peultjes achter glas de geleverde strijd met de op hol geslagen natuur voor zich. Daarom moet de klimaatveranderingsmarketingprijs 2024 dit jaar naar Hak. Bij onze lieve Martine Bijl gold de natuur nog als een wonder:

***

Zie hier.

***