Van een onzer correspondenten.
Bijna 70% van de Duitse autodealers heeft er genoeg van: ze willen geen gebruikte elektrische auto’s meer inruilen. Ruim 68 procent van hen vindt deze bolides ‘nagenoeg onverkoopbaar’. Dit blijkt allemaal uit onderzoek van het Duitse blad Focus.
Dealers moeten enorme kortingen geven, gemiddeld 27 procent van de oorspronkelijke verkoopprijs, om van hun voorraad af te komen. Vorige maand meldde een schokkende 80,2 procent van de dealers verlies te maken bij de verkoop van gebruikte EV’s. En 61,1 procent sprak zelfs van grote verliezen.
Trouw:
‘Compleet overschakelen op elektrische auto’s in 2035 is voor EU totaal onhaalbaar, zegt de Europese Rekenkamer.’
Uit het onderzoek bleek dat terwijl benzine- en dieselauto’s boven de geschatte prijs konden worden verkocht, veel platforms niet eens een bod deden op elektrische auto’s. En als ze dat al wel deden was dat een bod dat ruim onder de geschatte prijs lag.
Hoewel de situatie in Duitsland anders is dan in Nederland, zien we in heel Europa een daling in de verkoop van elektrische auto’s doordat fiscale voordelen worden teruggedraaid. Autofabrikanten stoppen hun investeringen in elektrische modellen en richten zich weer op goede oude verbrandingsmotoren, omdat consumenten nog niet massaal de overstap maken naar elektrisch rijden.
Tweakers:
‘In 2022 was 1,2 procent van alle geregistreerde personenauto’s in de Europese Unie volledig elektrisch. Zweden, Denemarken en Nederland zijn percentueel gezien koplopers. Inwoners van Griekenland hebben net als vorig jaar relatief gezien het minste aantal EV’s in gebruik.’
De Europese Rekenkamer twijfelt zelfs of de deadline van 2035 haalbaar is. Zonder een snelle toename in betaalbare elektrische auto’s en een betere laadinfrastructuur lijkt dat doel nog ver weg.
***
Bron o.a. hier.
***
Ja, maar dat betekent dat 30% nog wel wordt ingeruild he.
Vrij naar Bas, onze cijfergoochelaar.
30 % een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar!
Misschien kunnen ze ze nog verkopen als thuisaccu. :)
Goed idee! Dat die EV dan wel rechtopstaand in de voortuin mag.
En als je 12 hoog woont met een balkonnetje van 6 m2?
Verlengsnoer!
De Nederlandse zwaar gesubsidieerde Hybride auto’s gingen al vele jaren geleden als tweedehands naar Duitsland, daar sloopte men de batterij eruit en verkochten deze batterijen weer aan Nederland.
In Duitsland reden deze ex “hybride” als extra goedkope benzine auto’s nog vele vele jaren.
Weg subsidie.
O.a. Ajax gebruikte deze batterijen voor stroomopslag van hun panelen op het dak, met opnieuw “groene” subsidie natuurlijk.
Als je volledig de weg kwijt bent in klimaatland…… https://www.thuisbatterij-expert.nl/elektrische-auto-als-thuisbatterij
min punt(je) …citaat
Invloed op de autobatterij: met je auto als batterij gebruik je je auto-accu natuurlijk veel intensiever. Het is op dit moment nog niet duidelijk welk effect al dat op- en ontladen heeft op de autobatterij. Verder onderzoek moet uitwijzen of bidirectioneel laden een negatief effect heeft op de levensduur…/citaat
Hoezo onderzoek?? iedere rechtgeaarde elektrotechneut kent de vuistregel 1000x laden/ontladen, me dunkt dat dat een eenvoudige rekensom oplevert. Dat laden/ontladen is een chemisch proces dat je (helaas) niet oneindig kan herhalen. Het politiek correcte onderzoeks criterium wordt weer eens terloops ingezet.
De bekende worst is weer weggehaald en alle voordelen die er waren zijn nu omgedraaid naar nadelen. Het verdienmodel is voorbij. Ik wacht in grote vreugde af wat het volgende mislukte duurzame plan zal zijn.
Dus we zien bij de rechtgeaarde groenlinkse klimaat gelovige binnenkort een aantal autowrakken in de voortuin om de accu’s.
Een electrische auto is niets anders dan een mobieltje op grote wielen. Mensen kijken toch ook niet gek op als de winkel je oude mobieltje van 5 jaar oud niet ingeruild wordt. Die moet je storten in de elektronica bak van de supermarkt tussen de blikjes automaat en de prullenbak bij de ingang. Die elektrische auto moet dan vanwege de grootte naar de milieustraat. Grof vuil neemt hem niet mee in de kraak wagen.
Zo maar even een ideetje.
Zet er een stel, laten we zeggen 100, bij elkaar met een gebouwtje er bij met wat douches en toiletten.
COA, doe er wat mee. Klagen over huisvesting niet serieus nemen want 99% komt uit een hok waar je hier nog geen varkens in zou houden.
De belegger kan nu vol inzetten op elektrische bussen. Een aandeel Ebusco is nu goedkoper dan een postzegel. De groene transitie ( denderd ) zoeft door. Pensioenfondsen zijn de koplopers in de afdaling. Ook de kleine spaarder die niet kon meedoen in wind en zonneparken heeft nu een kans. Tesla blijft bij de beleggers nog favoriet. Onder de klanten van degiro staat het op de derde plaats in de bedrijven na asml en shell.
https://www.telegraaf.nl/financieel/934864007/elektrische-bussenbouwer-ebusco-dieper-in-het-rood-extra-maatregelen-op-productie-te-verhogen
Bij ons rijden elektrische bussen, toen het contract afliep stonden de bedrijven in de rij om het over te nemen, toen besloot de gemeente dat de elektrische bussen moesten blijven rijden. (omdat ze er miljoenen subsidie ingestoken hebben).
De andere partijen haakten allemaal af, en nu rijdt de zwaar gesubsidieerde maatschappij er nog steeds mee, een faillissement is net door ingrijpen (lees subsidie) van de gemeente voorkomen.
Al dat groene gedoe, ze zijn knettergek, het levert geen bal op en de burger betaald het verlies.
Passeer op de fiets, regelmatig het laadstation waar de Schiphol bussen worden opgeladen.
Ben er blij mee want die vergiftigen mij tenminste niet.
Jij mag je gezondheid een non-issue vinden, maar ik vind die zeer belangrijk!
Het is de belangrijkste factor om gelukkig te kunnen leven.
Wil daar desnoods wel wat inkomen voor inleveren.
Dat is niet allen in Duitsland, het is ook in Nederland, nee het is eigenlijk bijna overal tot en met Amerika.
https://www.welingelichtekringen.nl/tech/automakers-blazen-verbrandingsmotor-nieuw-leven-in
En heel Europa electrische auto’s? Volgens mij hebben ze dak schade in Brussel.
Zie je al de oost Europese landen in een EV, nee hoor, en daarbij de opkopers verkopen al die ingeruilde brandstof auto’s juist naar dat soort landen, landen die nu een beetje aan de welvaart aan het snuffelen zijn.
En ondertussen blijft het aandeel van elektrische auto’s stijgen.
Gelukkig want die vergiftigen mij niet.
Subsidies (=omkoping) en mensen overtuigen met de noodzaak helpen niet meer. De overheid moet dan gaan sturen met dwang, boetes en verplichtingen.
Precies, tijd van vrijwilligheid is voorbij. Co2 belasting, auto / benzine flink duurder. Verplichte milieuzones CBDC. Laatst weleens een tabakszaak gezien. De overheid is er voor ons (?)
Als hij nog geleefd zou hebben dan zou Aleksandr Solzjenitsyn dit ook gezegd hebben over de Groene Khmer:
‘Wij weten dat ze liegen, zij weten dat ze liegen, zij weten zelfs dat wij weten dat ze liegen, wij weten ook dat zij weten dat wij weten dat zij liegen, zij weten natuurlijk ook dat wij zeker weten dat zij weten dat wij ook weten dat zij liegen, maar ze liegen nog steeds. In ons land is de leugen niet alleen een morele categorie geworden, maar de pijlerindustrie van dit land.’
Met dank aan:
https://www.wyniasweek.nl/zweedse-journaliste-keert-linksdraaiende-krant-de-rug-toe/
Hebben jullie ook zo’n last van de verzengende hitte die Europa teistert?
Ik zat lekker in de zon op een terras en haalde dat uit de krant, “verzengende hitte teistert Europa” stond er in chocoladeletters boven een foto van puffende mensen.
Pak lekker een Aperol Spritz met veel ijs en ga genieten van het weer!!!
Er komen nu spotgoedkope LiFePo4-accu’s op de masrkt die het ook nog eens heel aardig doen als je ze test:
https://www.youtube.com/watch?v=DzHnzMTPZeM&ab_channel=Tobi%27sRealLifeSkills%28withTobi%29
Als je ze open maakt dan zitten de cellen aan de onderkant vol met krasjes en slijtageplekken, ze komen duidelijk uit een gesloopte electrische auto.
Maar so what, een paar 100Ah lithium-ion accu’s voor de prijs van net iets meer dan wat 100 Ah loodaccu’s kosten, prachtig.
Ze wegen 1/3, fijn voor in je boot.
ik krijg helemaal de kriebels van het electrisch rijden.
ben namelijk aan andere auto toe, heb prpefgereden en moet eerlijk zijn, het rijdt fantastisch !!(313 pk)
Maar ik dúrf niet door te pakken met de aankoop, het is een auto van rond €55 K , heel veel geld dus.
En al deze berichtgevingen maken me doodsbang straks met een auto te zitten die geen knoop meer waard is, weg geld, wat n nachtmerrie is dàt!!
zelf woonachtig in Dld, maar diesel is voor mij ook geen optie, ivm te weing km
het is toch wat , dat je niet eens meer durft aan te schaffen.