Een van de hoogtepunten van het congres was de lezing van energie-expert en ondernemer Theo Wolters: Wolters sloeg de vraag of CO2 überhaupt een probleem is even over en focuste op de veelgehoorde politieke doelstelling van net zero in 2050.
Wolters toonde koeltjes met concrete feiten en berekeningen aan dat net zero in Nederland in 2050, zelfs onder de meeste optimistische aannames, volstrekt onmogelijk is, en dat een transitie naar wind en zon überhaupt onbetaalbaar is.
De energietransitie zoals die nu wordt voorgesteld, gaat onvermijdelijk ten koste van onze welvaart. Sophie Hermans, de nieuwe minister van klimaat en groene groei, kan volgens Wolters dan ook beter minister van “klimaat en groen verval” heten.
Uitsmijter van Wolters:
“Er is geen enkele energie-expert die denkt dat net zero in 2050 realistisch is.”
***
Bron hier.
Daar heeft hij groot gelijk in, steeds meer bedrijven verdwijnen of kappen er mee.
Andere landen lokken werk olie- en chemiesector uit Nederland.
We sterven langzaam door wettelijke regeltjes waar je de bomen in het bos niet meer ziet staan.
Mensen zouden die flauwekul een halt toe moeten roepen, we zetten ons zelf schaakmat.
https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen-werk/10552941/andere-landen-lokken-werk-olie-en-chemiesector-uit-nederland
Zo wil Brussel en vooral Duitsland contracten met Servië die de grootste lithium mijn van Europa kan hebben, de aasgieren denken hun slag te slaan, echter de bevolking is fel tegen omdat het delven puur vervuiling is en het grote geld naar de verkeerde plekken gaat en de Serviër zelf zich nooit een luxe EV kan kopen.
Oftewel een niet EU land willen ze voor het karretje spannen.
Beetje Den Haag in het groot: de opbrengsten van kolen uit Limburg en gas uit Groningen ging voornamelijk naar de Randstad. Servie zal wel gek zijn om van hun land een gifmeer te maken t.b.v. Frau Von der Leyen en haar groene ziekte.
@Theo,
“steeds meer bedrijven verdwijnen of kappen er mee…..”
Als dat zo zou zijn dan zou er genoeg personeel te krijgen moeten zijn.
Maar wij stikken in het personeelstekort.
Vooral gigantische tekorten aan personeel dat wat technische kennis & inzicht heeft.
Ach ach jij verdraait alles Gresnigt, kijk naar dat filmpje van Theo dan weet je genoeg.
Dwang en onbetaalbaarheid wat hier al vaak genoeg aan de orde is geweest dat is loos.
En wat ik ook al vaak genoeg heb gezegd, laat de vrije marktwerking beslissen en niet de dictatuur wat de mensheid in Europa word opgelegd.
Viel Brussel maar dan hang ik 3 vlaggen uit.
Net wat Theo verteld ze brengen ons naar de armoede, welvarende landen gaan ten onder aan domme politieke spelletjes van onkunde ingefluisterd door de belanghebbenden.
En net wat ik ook al vaker heb gezegd ze doen maar wat.
Hoe kun je nu zonnepanelen promoten nu het net bom vol zit, piekbelasting opvangen met accu-parken, milieu vervuiling ten top.
Kijk eens naar die foto, van hut naar een prachtige woning, alles door fossiele brandstoffen.
En wat krijgen we nu? Een onbetaalbaar systeem wat al op volle toeren begint te draaien, de mensen worden beroofd van hun geld puur door dictatuur van sukkels, jij hebt totaal niets in de gaten merk ik en wat dat verder teweegbrengt.
Zal je al een ding verklappen, het werkt door tot je pensioen, en wat je hebt ingelegd ben je kwijt.
Het enige wat ons nog een beetje kan redden is kernenergie want ook daar staat de techniek niet stop.
Bas
Teveel gebakken lucht verkopers die een “groene” baan krijgen aangeboden om de groene waan gesubsidieerd vorm te geven. Daar lust jij ook wel pap van. Of ben je inmiddels ook met pensioen en baanloos?
Je kunt in de VS de effecten van een meer terughoudend overheidsbeleid zien.
Veel meer armoede, anderzijds ook meer innovatie en meer grote rijkdom.
Ik twijfel of ik daar zou willen wonen.
Meer armoede is ook meer overlast voor de burger.
@Theo,
UK heeft afscheid genomen van Brussel.
Gelukkig nadat partijen zich hadden verplicht om de financiën rond hun in aanbouw zijnde KC in UK (HPC) op te leveren, zodat wij nu weten hoe duur die aan het worden is (£46Miljard = €54miljard met de toevoeging van EDF dat verdere kosten verhogingen mogelijk zijn).
De gevolgen van dat afscheid kun je in UK gaan bekijken. Ik zie daar een significant toegenomen armoede.
Ook de cijfers geven dat aan…..
Maar ze zijn wel de dictatuur van Brussel kwijt.
Dat is ook wat waard maar niet zoveel! Ik hou van genoeg geld.
Bas kan niet denken. Ziet armoede, weet van Brexit, hoppa, causaal verband. Economie gaat niet zo snel Bas. De armoede is een feit maar de meeste kiezers, links en rechts, dachten dat het met het te ver doorgeschoten neoliberalisme maar eens afgelopen moest zijn. De Brexit is daar geen kwestie: gewoon wat culturele vrijheid betalen met wat moeilijker handel. Paar procent. Geen armoede. Brexit zien ze daar als iets waar vooral Nederlanders zich druk over maken. Gewoon uit angst dat de Engelsen gelijk hebben natuurlijk.
Prof. Dr.-Ing, Dieter Ameling zag 8 jaar geleden de bui al hangen…
De dramatische ontwikkelingen in de huidige Duitse industrie heeft hij niet meer kunnen meemaken.
Hij overleed 4 september 2020
Als fabrieken als Mercedes al vertrekken weet je toch al genoeg.
Weet je wat regeringen doen, de belastingen omhoog schroeven zodat hun net zoveel geld binnen slepen, maar de keerzijde van de medaille komt nog en die zal bitter hard zijn.
Een klein voorbeeld, vroeger toen we naar de supermarkt gingen in Duitsland en ook in Nederland waren de meeste winkelwagentjes boem vol, dat zie je nu nog zeldzaam.
Wat je ook ziet is dat steeds meer mensen de goedkope producten kopen en die zijn juist minder gezond over het algemeen.
De prijzen in supermarkten liegen er dan ook niet om, stille armoede, en dat weten ze verrekte goed en intereseert hun schijnbaar geen biet.
Je zult heden maar zitten met wat opgroeiende kinderen en een laag inkomen.
Heeft Dld dan niet net zo’n groot tekort aan technisch personeel als wij?
Prof. Dr.-Ing, Dieter Ameling zag 8 jaar geleden de bui al hangen…
Goh, er zijn dus ook mensen met veel betha titels die het wel begrijpen.
https://www.youtube.com/watch?v=YJXjpKenUSg&t=456s
Buitengewoon boeiend en voor de relatieve leek uitstekend te volgen; het kenmerk van iemand die weet waar hij over spreekt.
Dank voor je reactie PeterR.
Bas
Wanen in stand houden levert ook banen op. Die moeten helaas dan wel uit de schatkist worden betaald. Even kijken naar de deplorabele staat van Rijks Financiën speekt boekdelen.
@Peter,
De staat van onze Rijks financiën is prima.
Wij voldoen zelfs aan de EU norm: schuld niet meer dan ~60% van ons nationaal inkomen.
Daaraan voldoen maar weinig EU landen.
Hebben jullie niet alleen dezelfde voornaam maar ook dezelfde achternaam?
Over de energietransitie;
Hoe komt het nou toch dat ik Wolters op zijn woord geloof en dat ik een misselijk makend gevoel krijg wanneer politici aan het woord zijn. Hun gebral over ‘Nederland voortrekkersrol. Wij moeten toonaangevend zijn in de wereld. Het is een feest voor de portemonnee..’
Gelukkig wekken ze meer en meer walging op met hun ongeleide projectielenbeleid en niet langer alleen bij mij.
@Troubadour,
Wij zijn niet toonaangevend als het gaat over de energie transitie. DK, Dld, Schotland, enz. zijn verder.
We gaan het ook niet worden gezien ons huidig tempo.
“Het is een feest voor de portemonnee.”
Dat is wel aan het gebeuren.
Daarom is zelfs France begonnen aan de transitie naar wind & zon.
Bas, ik reageer nog een keer op je nonsens en dan stop ik er mee.
Kijk eerst even naar dit:
https://www.statistiques.developpement-durable.gouv.fr/chiffres-cles-des-energies-renouvelables-edition-2023
en naar dit:
https://www.statistiques.developpement-durable.gouv.fr/bilan-energetique-de-la-france-en-2023-donnees-provisoires-0
Het moet zelfs jou met je gebrekkige kennis van het Frans toch opvallen dat er in 2023 minder ‘duurzaam’ is opgewekt dan in 2022.
Van 14 % naar 13,3 %
Merk op, dat die teruggang te danken is aan de toenemende beschikbaarheid van atoomstroom.
En verder is nu de invloed van het besluit van april 2021, dat met 70% van de stemmen in zowel de Franse EK als de TK is aangenomen waarin de beslissingen over het plaatsen van molentjes wordt gelegd daar waar die thuishoort, de lokale bevolking.
Merk verder op bij de cijfers over 2022 dat van die 14 % slechts 17 % bestaat uit wind en zon. Dus 17 % van 14 % Bas, voor alle duidelijkheid.
Bas, mijn mening over jou is simpel.
Je gaat graag bergbeklimmen in Vietnam, een communistische dictatuur.
En kom nou niet aan met gezever over dat die bergen daar zo uniek zijn.
Ik ken de Alpen, het Centraal Massief en de Pyreneeën zo ongeveer als mijn broekzak en de bergen in Zwitserland, Noorwegen, Canada enz. zijn mij ook niet vreemd.
Zeker, ik heb je ter zake zeer deskundige en terechte opmerkingen over het stemproces in Nederland en andere democratische landen zeer gewaardeerd en dat ook meer dan eens geschreven; laat dat helder zijn, maar waar je hart echt ligt is me duidelijk.
Tja, en nu ik toch openhartig bezig ben moet het hoge woord er maar uit.
Over niet al te lange tijd, relatief gezien, zal ClimateGate totaal vergeten zijn omdat in de eerste plaats de groene waanzin compleet door het ijs (grapje) is gezakt en allen die hier met regelmaat verschijnen, zowel de moderator als de vele reageerders zijn opgegaan in de eeuwige rust.
Jouw naam Bas, en ik zeg het met enige afgunst, zal echter nog lang voortleven.
OK, uiteraard in de wereld van de psychiatrie. In het rijtje syndroom van Down, Korsakov, Asperger en megalomie zal er ongetwijfeld een syndroom van Gresnigt zijn opgenomen. De ongefundeerde panische angst voor kernenergie en radioactieve straling.
Bas, voor alle duidelijkheid. Ik heb absoluut geen hekel aan je; wees daarvan overtuigd.
Het ga je goed verder.
Die hele transitie os onzinnig, bij zero uitstoot is er nog steeds dezelfde CO2 concentratie in de atmosfeer, bij 20 graden zit er 38100 gtc CO2 in de oceaan en 750 gtc in de atmosfeer. Bij 21 graden verschuift de chemische evenwicht’s reactie van water met CO2 naar rechts, er zit dan 37110 gtc in de oceaan en 990 gtc in de atmosfeer. Of anders gezegd van de menselijke uitstoot blift 1,9% in de atmosfeer en verdwijnt 98,1% in de oceaan.
Politici weten en kunnen niks, maar willen wel de geschiedenisboeken in gaa om te laten zien wat ze gepresteerd hebben. Daarin geloven ze heilig, zoals echte narcisten. De geschiedenisboeken halen ze wel, als grootste losers en idioten.
” Er is geen enkele energie expert die DENKT dat net zero realistisch is ”. Nee , maar ze ZEGGEN het wel . Anders namelijk hebben ze geen werk meer . ( in de video ’the great global swindle’ komt het aspect van ‘erbij moeten horen’ uitgebreid aan de orde .
Martien Visscher of Remco de boer om er maar twee te noemen, worden gezien als energie- experts, maar zijn in werkelijkheid super systeem Charlatans. Mensen die op basis van hun autoriteit het volk misleiden.
Het waren de ingenieurs die massaal de wetten van de thermodynamica verloochenden en zich aansloten bij de energietransitie. Nog steeds dus op straffe van uitsluiting. Een ingenieur, en verder iedereen die de natuurwetten als uitgangspunt neemt, heeft geen werk meer.
Net zero heeft niets te maken met ‘energie ‘ , maar een keurmerk met hetzelfde doel: uitsluiten van Corporations die niet voldoen aan de regels , zoals die opgelegd werden door de financiële sector om te waarborgen dat investeringen richting die bedrijven gaan. https://www.bertpijnsevanderaa.nl/larry-fink/
Hierbij de oproep die ik onlangs deed
Wanneer worden er nu eens een eenduidige en onveranderlijke standpunten ingenomen.
Bijvoorbeeld:
1) Dat het klimaatverhaal een hoax is ( vergelijk de Pilt Down Hoax )
2) dat de mensheid zonder fossiele brandstoffen weer terug zal zijn in de situatie, zoals die was, vóórdat het verbranden van fossiele brandstoffen in warmtemachines haar intrede deed en daarop de economie werd gebaseerd. ( met als gevolg dat, door het wegvallen van het natuurlijk terugkoppel-mechanisme het bevolkingsaantal razendsnel begon te groeien met een exponentiële versnelling vanaf de 50er jaren )
3) dat het energetisch optimum bestond vóórdat de economie van de energietransitie werd geïntroduceerd – op basis van een vals verhaal dus- met als gevolg, dat daarna de brandstofefficiëntie, die was bereikt door het werk van ingenieurs gedurende 250 jaar, weer begon te dalen en daarmee de CO2 uitstoot per eenheid arbeid weer begon te stijgen én dat daarmee een einde kwam aan de vooruitgang die was gebaseerd op het verbranden van fossiele brandstoffen .
4) dat daaruit volgt: dat de de maatregelen inzake Parijs – de zogenaamde energietransitie- het tegenovergestelde veroorzaken van wat het volk wordt voorgehouden.
5) dat de uitkomsten van het akkoord van Bruntland , zoals genoemd zelfs in het akkoord van Parijs: namelijk de toekomst van de volgende generatie te waarborgen, hardcore wordt geschoffeerd en bedoel ik niet een béétje hardcore maar hardcore .
Naast de film Planet of the Humans, waarin te zien is hoe die wordt uitgerold door de (globale) financiële elite, heb ik nu de video ‘ the great global climate swindle ‘ opgenomen op de site , waarin oa Richard Lindzen, Roy Spencer en Patrick Moore, bovenstaande zaken op overtuigende wijze bespreken .
https://www.bertpijnsevanderaa.nl/the-great-global-swindle/
Zolang iedereen lekker meestribbelt gaat het net zero feest door. ( en dat gaat het dus )
Het woord “Systeem-Charlatan” houden we erin. Wel met credits voor Bert. Simpel met c. Ikzelf kwam niet verder dan systeemparasiet maar dat is altijd zo richting holocaust. Systeem Charlatan heeft ook iets adellijks. Vriendelijk iemand met de grond gelijk maken. Superieure term.
@Christian Vellinga ,Dank
Meer gaat de vergelijking op met het Communisme en vijfjarenplannen , waarin ‘systeem mensen ‘ fungeren . Waar niemand zijn mond opendoet uit ansgt te worden uitgesloten of opgepakt en gauw doorloopt als iemand erover begint .
Toevallig kijk ik nu de film ‘Der Turm ‘ over de voormalige DDR , naar het de bestseller van Uwe Tellkamp : waarin die overeenkomst pijnlijk duidelijk wordt.
De ideologieën van het Westen en de USSR , die de koude oorlog in stand hielden , zijn omgedraaid, waardoor de koude oorlog in stand blijft . Alleen de ander kant op . Perfect werkt het vijandbeeld weer, zo kunnen we leren uit de reacties alhier. De Russische Federatie werd een puur kapitalistische economie , terwijl de Westerse steeds meer gebaseerd wordt op de marxistische ideologie. Nou ja , waar marxisten het ultiem kapitalisme elkaar vonden, inclusief de VVD dat daarvoor haar liberale veren liet vallen .
Vandaar dat ik die het marxistisch kapitalisme heb genoemd.
1. Als je kijkt naar elektriciteit, zijnde ruim 20% van onze energie consumptie, dan gaat het lukken.
Vorig jaar was 50% van de geconsumeerde elektriciteit opgewekt met hernieuwbare. Een percentage dat afgelopen jaren, sinds wij in 2019 serieus zijn begonnen, toenam met ~8%/jaar…
2. Zo ongeveer alle energieverbruik gaat elektrisch worden, en is dat deels al.
– Elektrische auto’s zijn de transport markt aan het overnemen (treinen zijn al elektrisch).
– Elektrische verwarming middels warmte pompen zijn ook de markt aan het overnemen.
3. Dat betekent dat alleen restverbruikers die moeilijk kunnen elektrificeren overblijven. En dat zijn er weinig.
Bijv.
Hoogovens IJmuiden zou niet kunnen maar dat is onzin.
In Noord Zweden draait een hoogoven bedrijf op basis van alleen elektriciteit, geen cokes nodig .
Voordeel daarvan is ook dat de vergiftiging van de omwoners praktisch voorbij is.
Beste Bas, volgens mij is de EV en warmtepomp droom aardig ingestort.
@Ronnie,
Markt fluctuaties vanwege een wispelturige overheid die zomaar wel/niet aan de randvoorwaarden sleutelt.
Verandert niets aan de langjarige trend.
Veel gemaakte denkfout. 20% vd energie…. dat soort opmerkingen, slaat op gemiddelden en optelling.
Optelling houdt hier in : opslag. Waar liggen die strategische energie voorraden van zon en wind?
Nergens. Er is geen sprake van energietransitie maar van een inefficient parallel systeem.
Vergelijk het met uw hartslag: 50 miljoen slagen per jaar voldoende? Nee, paar minuten stilstand zijn fataal.
Kun je aangeven wat je bedoelt met “opmerkingen, slaat op gemiddelden en optelling.”?
Waarom zouden we een strategische energievoorraad van zon en wind moeten hebben?
We kunnen genoeg groene H2 opslaan in lege aardgasvelden zodra dat nodig is.
Landen met meer opwek door wind & zon hebben een betrouwbaardere elektriciteitsvoorziening!
Dat komt deels ook omdat de opwek is gedecentraliseerd over het hele land.
@Bas 1. waterstof uit zon en wind = opslag.
2. berekening van een rekenkundig gemiddelde vereist de bewerking optellen.
Bas
Zoals gebruikelijk leuter je erop los. De hoogoven in Zweden heeft een proefproject gedaan met metaal te gieten met behulp van alleen electriciteit. Bleek een beetje anders te zijn dan de media verkondigde.
Lees artikel Willis Essenbach WUWT.
Theo Wolters schrijft : “Er is geen enkele energie-expert die DENKT dat net zero in 2050 realistisch is.”
Ik ken er niet een die ZEGT dat Net zero niet realistisch is .
meer in het bericht dat nog niet doorkwam .
Voor de kernfanaten die niet geloven dat kernenergie op zijn retour is. Bekijk de grafiek van Wolters op 1:15 van zijn lezing.
Hernieuwbare (wind, zon, hydro, modern biofuels, other renewables) is inmiddels al vele malen groter dan het langzaam verder terugvallende nucleair….
Het zijn (grotendeels) verwachtingen en die moeten eerst nog waargemaakt worden. Eerst zien dan geloven
Die grafiek op 1:15 betreft gemeten feiten.
Hij loopt dan ook niet verder dan 2022.
Ja en heb je ook de prijs met Frankrijk bekeken of zijn we allemaal miljonair hier.
Kosten 1 miljoen per inwoner op het moment.
Die Theo is in deze materie thuis, jij niet.
Theo
Bas babbelt maar rekent niet.
Jouw Theo fantaseert er allerlei niet bestaande kosten bij om zijn boodschap overeind te houden.
Hij vergeet dat in de EU (en bijna alle andere landen) elektriciteit een product is dat wordt verhandeld op de markt waar de goedkoopste bieder de order krijgt.
Ja ja Peter, alle mensen zijn dom volgens Gresnigt, alleen hij niet, een Narcist redeneert ook zo.
Zonder leningen die door grote pensioenfondsen verstrekt (moeten) worden, zou er geen windmolenproject meer van de grond komen.
@Johan,
Waar zouden die pensioenfondsen anders hun geld moeten onderbrengen?
Ik vind offshore wind een redelijk veilige investering met min of meer gegarandeerde opbrengsten!
Probleem is dat veel banken en andere bedrijven weg blijven van dit soort beleggingen vanwege de onvoorspelbare risico’s.
Waar komen die gegarandeerde opbrengsten vandaan? Hopelijk geen overheden die winst beloven (subsidies)? Zo ja, dan is dat staatsingrijpen in een vrije markt. Dus geen vrije markt meer.
Bestaande kern zakt in. Vernieuwende kern heeft de absolute toekomst. De hele makke van Bas: het is wel een Delftenaar maar toch geen ontwerper en visionair. Komt niet verder dan dom extrapoleren.
Duidelijk verhaal en een bevestiging dat de politiek de verkeerde weg is ingeslagen. Er is mi weinig hoop dat we deze “olietanker” van koers kunnen wijzigen zonder daardoor tgv economische ineenstorting te worden gedwongen. Het is overigens te betwijfelen of de ambtenaren van de huidige EZ minister Dirk Beljaarts (PVV) voor die signalen openstaan gezien de vnl linkse inslag van het ambtenarencorps. Overigens ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat de huidige (minieme) CO2 concentratie uberhaupt een probleem is.
Rien, ik ben mijn hele werkzame leven in dienst van de overheid geweest.
Met die voornamelijk linkse inslag zit je behoorlijk fout. De realiteit is dat ambtenaren over het algemeen behoudend zijn maar dat de linkse groep daarin onevenredig veel aandacht trekt met hun geschreeuw. De rest kijkt weg want heeft geen zin in de confrontatie.
Vergelijk het maar met het geweld op straat. Een kleine groep rotzakken weet het te verpesten, fatbike rijders, overvallers, asfaltklevers en propallie engnekken en de meerderheid kijkt de andere kant op want heeft geen zin.
De tijden dat een kleine groep mariniers de Dam schoon veegden, of Perron nul in Rotterdam komen voorlopig niet meer terug omdat de politiek niet achter ze durft te gaan staan.
Dat is anders hier in Frankrijk. Val een politieman aan met een mes en je mag een kogel koppen; niemand die zich daar druk over maakt op wat linkse schreeuwers na.
Ja dat waren nog eens tijden, toen was er nog respect, je bedacht je wel eerst een paar keer.
Het begint hier op een dierentuin te lijken.
Trouwens waar die pubers allemaal die poen voor een fatbike vanaf halen is me een raadsel, ik fietste laats door een bepaalde wijk bij Roermond je weet wel, daar waar niemand wat te makken heeft, maar opvallend veel van die kinderen op zulk ding.
Bij ons in het dorp zie je er bijna geen een.
Wat de rest betreft ben ik het met je eens, en hier is het een watjes land geworden.
Zal wel door de linkse meute komen, dat waren vroeger van die kliertjes, schelden en hard wegrennen. ;)
Ja perron nul daar zeg je zo wat. Mijn vrouw deed in die tijd avond/moeder mavo op een school net achter het Hofplein. Ik wilde niet dat zij ‘s-avonds alleen door CS naar huis kwam dus dat was voor mij aanleiding om haar te gaan ophalen. Wat een zooitje was dat al dan niet icm met die paulus-kerk a/d Westersingel
Ik voorzie een leger Trumpianen overal. Tegenschreeuwers die de schreeuwers aan het huilen kunnen brengen. Hier in de wijk trappen kinderen hun linkse ouders het huis uit en de tuin in cq de einliegerwohnung met als argument: links heeft ons huis gestolen en dus moeten linkse ouders boeten. Dat is de trumpiaanse toekomst: iedereen zegt alles en gaat anti-intimideren. Overal. Bij alles. Net zoals in 68 en 79 prachtige zachte revoluties. Ineens werden kerkelijken in 68 op zondag van de fiets getrokken:” wij mogen niet fietsen op zondag hé”? Of 79. Boek over Marx. Ene week tweedehands 22,50, twee weken later zelfde boek 2,50. Prachtrevoluties. Zo zal ’24 ook gaan. Men gaat trumpiaans antwoorden.
Wat willen we. In ieder geval het niet aan de markt overlaten. Dan heb je een kapitalistisch systeem. We willen in eerste instantie terug naar de natuur. Dat geldt ook voor bedrijven. Dus tata steel dicht en er een zandvlakte met het blauwe duinviooltje er voor terug. Onze mileu bewegingen strijden om al deze industrieën in dit land gesloten te krijgen. Werkgelegenheid genoeg. Wel werk waar geen groei in efficiëntie in zit. Handwerk dus. Order pickers in distributiecentra maar vooral het echte handwerk zoals kapper, nagelstylist en vooral de horeca. Tevens is er behoefte aan een enorm aantal coaches en influencers en vooral ambtenaren. Kortom allemaal beroepen zonder arbeids productiviteit verhoging mogelijkheden . Wie betaalt dit dan. Er zijn nog steeds mensen die geld verdienen en er zijn de renteniers cq gepensioneerden. Drang en dwang zijn dan noodzakelijk om dit te kunnen sturen en besturen. Hier zien we ook de transitie van het oude communisme naar de groene beweging. De cpn is ook naadloos over gegaan in groen links en in de grote steden zijn ze nu al de leidende beweging in het bestuur. Dat wij moeten krimpen is niet alleen lokaal bepaald. De aziaten willen groeien. De zwarten willen herstel betalingen. En in de usa is het weer make America great again en wil men de bedrijvigheid terug naar de usa. Kortom, er is wereldwijde overeenstemming over de verarming van Europa. We moeten alleen de historische gebouwen in stand houden voor Disneyland Europe of anders een plastic replica neer zetten.
Nog even over de kosten. In NL van het gas af. Kost bijna niets omdat warmte pompen en netwerken zo efficiënt zijn. Alleen Baudet kwam met duizend miljard euro. Die is electoraal afgestraft en we zien nu overal de plannen voor de transitie van de gasloze wijken tegen minimale kosten vergeleken met verhoogde prijzen in de toekomst. Ook deze voorspelling van een miljoen per huishouden zal gebakken lucht zijn. Met een flinke degrowth zal de energie behoefte minimaal zijn.
DNV voorspeld een achteruitgang in de energievraag, Wolters is het daar niet mee eens.
Als je kijkt naar de feiten in NL dan meet het CBS geen stijging van het elektriciteitsverbruik ondanks de elektrificatie van de laatste jaren.
2019 114TWh
2023 109TWh
Bas
Als de maakindustrie nog verder verdwijnt als nu al het geval is. woest de energievraag uiteraard kleiner. Die verhuist dan nog verder naar China en India om maar eens 2 grote spelers te noemen. Alles in het kader van hoe wordt je het beste brave jongetje/meisje/dinges van de klas
Peter,
Waarop baseer je het idee dat onze maakindustrie verdwijnt? Onze te hoge lonen?
Als we meer automatiseren dan komt die wel weer terug, zoals met de Philips scheerapparaten.
(ik zie niets in een kunstmatige verlaging van de loonkosten).
@Bas waarom ontslaan ze dan 400 man/vrouw van een productieketen? omdat het zo goed gaat zeker? https://www.telegraaf.nl/financieel/149204663/philips-grijpt-in-bij-vestiging-drachten-met-schrappen-van-400-banen-productie-babyflesjes-weg
1 zwaluw maakt nog geen zomer
Theo droomt bij 6:23 met te stellen dat we de industrie de deur uit moeten gooien om minder energie te verbruiken. Onzin.
1. Door de elektrificatie middels wind+zon verbruiken we al veel minder energie.
Ook omdat er geen energie verloren gaat zoals bij fossiele en kerncentrales die met een laag rendement (32%-44%) elektriciteit maken.
2. We zien voortdurend toenamen van de efficiëntie bij ons energieverbruik.
Gebouwen beter geïsoleerd zodat minder verwarming, enz.
In de afgelopen 35 jaar is het de Nederlandse industrie gelukt om zo’n 80 procent mínder stikstof uit te stoten.
Wat zou er zijn gebeurdm et onze natuur wanneer de uitstoot van 1990 gelijk was aan die van nu? Wanneer en hoe hard zou onze natuur omgevallen zijn? Is er niet ergens een model die dat duidelijk maakt? Een beetje modelleur moet dat toch kunnen maken.
Niets. In de jaren 80 zag ik alleen maar filmpjes van dode bomen en bossen en alles was dood. Ineens was dat verdwenen, want de Aarde vergroende als een gek dankzij meer CO2.
Correctie:
“wanneer de uitstoot van 1990 gelijk was aan die van nu?”
Dat moet uiteraard andersom zijn.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, in de Telegraaf van 19-07-2024:
“Schoner vliegen kan, maar daar moet je wel je best voor doen. (…) Ten slotte kun je soms kiezen voor een kortere vlucht. Zo stoot een retourtje naar Milaan 10% minder CO2-equivalenten uit bij vertrek van Eindhoven in plaats van Amsterdam, simpelweg doordat Eindhoven dichterbij Milaan ligt.”
Zou mevr. Molenaar zich afvragen hoe je dan in Eindhoven komt indien Schiphol dichterbij je woonplaats ligt?
Eh lopen?
Mevr Sandra Molenaar is totaal in de war.
Vandaag gaat er om 11:05 een RyanAir van Eindhoven naar Milaan, deze gaat helaas naar Milaan Bergamo vliegveld en niet naar Milaan Linate.
Tevens gaat hij nu al door 3 uur vertraging pas om 14:15.
Vanaf Bergamo is het 1u34 met de trein of 11 uur lopen naar Milaan centrum.
Geen wonder dat RyanAir geen business class verkoopt naar Milaan.
Het is 1u35 vanaf Eindhoven en 1u40 vanaf Schiphol.(4 x naar Linate vandaag)
Dus 5 minuten korter vliegen vanaf Eindhoven maar vele vele uren meer reistijd.
Mevr Molenaar kan veel CO2 besparen door geen onzin berichten te vertellen.
Het Telegraaf verhaal van Mevr Molenaar gaat over een onderzoek door haar eigen consumentenbond over minder vervuilende “budget maatschappijen”.
Het hele onderzoek is een verzameling van economische onzin en duidelijk geen enkele kennis over luchtvaart kosten/baten.
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2024/budgetmaatschappijen-vervuilen-minder-dan-traditionele-luchtvaartmaatschappijen
Totaal hopeloos, omdat ze b.v een rechtstreekse vlucht tussen Kopenhagen en Nice gaat vergelijken mat een vlucht van KLM die via Amsterdam vliegt.
Ik weet werkelijk niet hoe zo veel domheid in een enkel onderzoek bijeen kan staan.
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2024/budgetmaatschappijen-vervuilen-minder-dan-traditionele-luchtvaartmaatschappijen
Theo stelt dat zon+wind nu 30% van onze elektriciteit leveren.
Ook dat is in strijd met het CBS:
2023 wind+zon totaal 50,278TWh = 46% van ons verbruik.
Bas 22 jul 2024 om 10:31
Hij loopt dan ook niet verder dan 2022.
Bas 22 jul 2024 om 11:00
Theo stelt dat zon+wind nu 30% van onze elektriciteit leveren.
2023 wind+zon totaal 50,278TWh = 46% van ons verbruik.
1) Ben je 29 minuten later al weer vergeten dat de grafiek van Theo tot 2022 loopt en niet inclusief 2023 is ????
2) Je 50,278 TWh in 2023 is volgens het CBS (Wind) 29164 KWh en (Zon) 19993 KWh = 49157 KWh.
Dat is 46% van het netto verbruik maar we praten over productie niet verbruik. (verbruik=107684)
Z en W is 41,6% van de productie (118212)
Het verschil is o.a. export 5659 en distributieverliezen 4869
Je hebt gelijk dat wind en zon sterk stijgt in Nederland maar gebruik wel de juiste CBS cijfers!!
Volgende keer even de CBS bron linken Bas !!
Ik doe dat direct in een aparte link hieronder.
De cijfers van 2022 zijn Wind 21401 en Zon 17079= 38480
2022 electriciteit productie was 118010 dus W+Z= 32,6%
De 30% van Theo in 2022 is dus iets te laag, maar zijn fout van 2,6% is een stuk kleiner dan jouw fout van 4,6% in 2023.
Link CBS electriciteitsbalans aanbod en verbruik.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84575NED/table?searchKeywords=elektriciteit%20consumptie
Periode jaren 2022 en 2023 selecteren en maanden deselecteren.
@Lo, je punten:
1) In 2022 was het aandeel van wind en zon in ons elektriciteitsverbruik al 35% en dus niet zijn 30%.
Bovendien weet hij dat dat cijfer inmiddels fors is gestegen, en had dus moeten aangeven zijn 30% van .?. is.
2) Je hebt gelijk. Sorry.
Het CBS heeft de cijfers over vorig jaar aangepast. Ik zet ze altijd in een XLS en gebruik de cijfers dan omdat de gemakkelijker en sneller werken is.
Links hebben hier vaak tot gevolg dat je hele comment verdwijnt.
Je idee van een apart comment met de relevante links volg ik soms ook. Maar dat zie ik soms ook verdwijnen.
Theo’s kosten grafiek (op 16:39) draait de feitelijke kosten situatie helemaal om.
Ik schat in een poging om kernenergie te promoten….
Met dat soort bedrog worden provincie besturen dus verleidt om het doodlopende pad richting kernenergie te willen.
Anders dan hij aanneemt is ook de rest van de wereld bezig met een energie transitie.
Mede omdat de kosten maar een fractie zijn van de kosten die hij schat….
(hij verzint er allerlei hoge kosten bij om zijn fantasie te verkopen)
Fossiel is niet echt goedkoop als je de kosten van de aantasting van de gezondheid van de bevolking via de uitlaatgassen meeneemt.
Dat auto, enz. producenten hun productie naar lage lonen landen verplaatsen is al tijden gebruikelijk en heeft niets te maken met de energietransitie.
Het enige antwoord is volledige automatisering zoals Philips heeft gedaan met de productie van zijn scheerapparaten waardoor ze die productie terug konden halen uit China.
Zijn voorspellingen over kernenergie zijn lachwekkend omdat ze zijn gebrek aan technische kennis laten zien.
Het idee van kerncentrales draaiend op kernafval is al tijden geleden verlaten.
Bas
Ben je in je werkzame leven ooit verder gekomen dan gebakken lucht/wind verkoper?
Bas je komt werkelijk nooit verder dan geleende beweringen. Zonder enige kritische bron. Je komt hooguit met onderzoek door belanghebbende partijen. Alleen al om het verpesten van het leefmilieu voor mens en dier en dus ook plant, zou je tegen windparken en zonneakkers moeten zijn.
Ik zou graag eens een discussie willen zien tussen jou en Theo Wolters, ik zou willen zien of jij hem op de knieën kunt krijgen Gresnigt.
Waarom komt die man bij mij heel betrouwbaar over en jij niet?
Ik denk omdat hij neutraal in de zaak staat en jij niet.
Die man staat niet neutraal gezien de leugens in zijn presentatie,
Hij wil kernenergie en daarvoor is ieder bedrog geoorloofd en daar doet hij ook ruim aan mee.
Dat zeg je hem dan maar eens persoonlijk als je een vent bent.
Maar ik denk dat hij dik boven je staat.
De man wil kernenergie omdat hij weet dat ons hoogindustriele landje het gewoon niet aankan zonder externe energie. Bovendien moeten we alle buitenlanders voorzien van hun verveelvoudigde voetafdruk. Ik wil liever weer terug naar de top van ons kwalitatieve leven zo tussen 1953 en 1973. De gouden eeuw der mensheid. Nog veel ongerepte natuur en landschap, geen mislukte moderne lelijkheid, rust voor dd kinderen, toch veel mogelijkheden en vooral geen decadente kleinburgerlijkheid. En dat is geen nostalgie maar door de BBC uitgezocht. Hoogtepunt was 1963. Begin 80 kwam de heksenketel opzetten en daar leven we nog in. Soort Babylon aan het zicht onttrokken door het nieuwste model lelijke auwto.
@Theo,
Dat wil ik graag nog eens doen.
Eerder leverde dat nul response op.
Hij weet dat hij schuin marcheert, vermijdt dus discussie.
Daarom komt hij ook ietwat onzeker over.
@Christian,
Net als Dld kan ook ons land gemakkelijk alle energie die we nodig hebben met alleen wind+zon+opslag produceren.
Wij zijn weliswaar dichter bevolkt, maar we hebben (naar verhouding) veel meer zee.
NL verbruikt iets als 850TWh/a. Door de voortgaande elektrificatie gaat dat dalen naar ~250TWh/a aan elektriciteit.
Met de elektrificatie van Hoogovens, enz erbij, komen we op ~400TWh/a.
Offshore wind produceert per km²: 50GWh/a*) (meer naarmate windmolens groter worden want die benutten een dikkere luchtlaag)
15% van ons continentaal plat (57.000km² groot) = 8.550km² betekent dat offshore wind 427TWh/a produceert.
Dan hebben we ook nog onshore wind, enz.
Bijv.
Zonnepanelen produceren per km²: ~200GWh/a. Dus als we 25% van de ruimte tussen de offshore windmolens benutten dan produceren die ook >400TWh/a
En dan hebben we ook nog onshore wind, onshore zon, geothermie, biomassa, e.a.
Sommige tuinders verwarmen hun kassen met geothermie, anderen willen het water van o.a. de wester schelde daarvoor gebruiken, enz.
Kortom met wind+zon kunnen we genoeg energie opwekken om onze levensstandaard nog flink te verbeteren.
_______
*) De Vestas 15MW V236 produceert volgens hun site op de Noordzee 80GW/a aan stroom.
Die molens moet je op 1,2km van elkaar zetten om te voorkomen dat ze elkaar teveel hinderen vanwege de afgevangen wind.
Merk op dat de energie intensiteit (=opbrengst/km²) van windparken toeneemt naarmate de windmolens groter worden. Met hun langer wieken halen ze hun energie uit een dikkere luchtlaag. Een van de redenen dat ze alsmaar groter worden.
@Christian,
Voor de duidelijkheid.
Een aantal jaren terug werd door jan en alleman een gigantische toename van het elektriciteitsverbruik voorspeld.
Ondanks de toename van elektrisch auto’s, elektrische warmtepompen, enz. is daar niets van terecht gekomen.
Jaar Netto verbruik
2011 113,6TWh
2021 113,6TWh
2022 108,9TWh
2023 107,7TWh
De netwerk problemen zijn er alleen vanwege de verplaatsing van opwek en verbruik.
Opwek van de randen van de grote steden naar het platteland en de zee.
En omdat vooral lokale distributeurs te lang hebben doorgeslapen.
@ Bas,
“NL verbruikt iets als 850TWh/a.” Leg dit eens uit.
Het lijkt erop dat je jezelf tegenspreekt.
Volgens CBS is het verbruik in 2023 107,684 TWh. In 2022 was het verbruik 108,875 TWh.
“Door de voortgaande elektrificatie gaat dat dalen naar ~250TWh/a aan elektriciteit.” Leg eens uit hoe je aan dit cijfer komt.
Door toenemende elektrificatie gaan we simpelweg méér elektriciteit verbruiken. Logisch toch ?
@Willem,
Veel mensen dachten dat het elektriciteitsverbruik uit de hand zou gaan lopen als we zouden overgaan op:
a- elektrische warmtepompen (efficiëntie 400%, aardgas CV ketel 110%)
b- elektrische auto’s (efficiëntie ~95%, benzinemotor 25%)
Maar nadat ~15% van de conversies onder a en b zijn gedaan lijkt dat er niet op.
Hoewel, met iedere conversie naar elektriciteit daalt het energieverbruik weliswaar een factor 3 – 5, maar als men verder niets onderneemt dan betekent dat wel een toename van het elektriciteitsverbruik. Schatting:
110TWh van die 850TWh/a is al elektriciteit,. Dus ~740TWh/a wordt geconverteerd. Na conversie wordt die 740TWh/a aan brandstof dus geleverd door 180 tot 240TWh/a aan extra elektriciteit.
Dan komen we voor het totale verbruik dus op 290-350TWh/a aannemende dat er geen verdere efficiëntie voordelen ontstaan.
Bijv door verbetering isolatie van huizen, minder koude winters, enz.
Als je aanneemt dat die blijven ontstaan dan lijkt 250TWh/a een redelijk compromis.
Dus laten we concluderen tot 250 – 350TWh/a voor ons toekomstig energie verbruik na de elektrificatie.
Buitenland aast op ’onze’ raffinaderijen: werk vloeit weg door groenzucht
THEO BESTEMAN
Aangepast: 2 uur geledenVandaag, 05:30in FINANCIEEL
AMSTERDAM – Duitsland en België lokken Nederlandse industrie met subsidie en lagere kosten. Tegelijk bieden landen als Nigeria, Saoedi-Arabië en de VS raffinaderijen gunstiger tarieven en minder milieuregels. Nederlands werk in olie en chemie sijpelt weg. Eén probleem: de bedrijven produceren de grondstoffen voor medicijnen, brandstoffen en de duizenden plastics waar onze economie op draait.
Nederlandse raffinage nog in top 3 wereldwijd, maar concurrentiepositie verkleint.
Deze voorlopige resultaten uit nieuw onderzoek naar kostenvergelijkingen baren de nieuwe directeur Jan-Willem van den Beukel van de Vereniging Energie voor Mobiliteit en Industrie (Vemobin) grote zorgen.
„Concurrentie is gezond. Maar wél tegen gelijke kosten en gelijke regels. Menig bedrijf met een hoofdkantoor in het buitenland kan het kostenverschil in Nederland bij het bestuur niet langer verdedigen”, zegt hij.
Van den Beukel wijst erop dat Nederland ook een veel hoger netwerktarief voor stroom rekent dan naburige landen. „Frankrijk is 66% goedkoper, Duitsland 52% en België 41%. Bestuurders in de hoofdkantoren kijken met gefronste wenkbrauwen: wat gebeurt daar in Nederland? Dan worden ze terughoudend als ze een volgend project in Nederland voor een investering beoordelen.”
Olieraffinaderij
Vemobin vertegenwoordigt zestien bedrijven, waaronder Shell, BP, TotalEnergies, Esso en Gunvor en ’s werelds grootste handelaar Vitol, die met haar eigen raffinaderij VPR Energy ook actief in Nederland is. Dit is de wereld van de grote bevoorraders, de overslag, de glimmende olieraffinage-installaties, de opslag voor biobrandstoffen, gas en diesel.
Maar de sector is vanwege de gevaarlijke stoffen vrij onzichtbaar achter hekken en brede grachten. Met de chemische activiteiten erbij leveren de bedrijven, die energie voor vervoer en grondstoffen voor de industrie verzorgen, samen €28 miljard omzet.
Nederland verloor al krediet door het opschorten met vier jaar van zijn lang beloofde netwerk voor waterstof, dé schone energie voor de toekomst. Dat de bedrijven vanwege het bomvolle Nederlandse elektriciteitsnetten soms tot tien jaar geen extra capaciteit krijgen van de netbeheerder, helpt zo’n eindkeuze van investeerders evenmin, zegt Van den Beukel, ex-medewerker van bedrijfsconsultant PwC en voormalig hoofd beleid van de CDA-Tweede Kamerfractie.
De prille resultaten van het nieuwe onderzoek tonen dat Nederland – jaren steevast in de wereldwijde top 3 voor raffinage – terrein verliest. Saoedi-Arabië is op meerdere vlakken aantrekkelijker geworden voor uitbreiding.
Unieke delta
„We doen het nog goed, maar we zakken her en der weg. Nederland profiteert nog altijd van zijn unieke delta”, zegt hij. De havens voor olie, de zes grootste raffinaderijen van Europa en de verwerkende industrie tot in Chemelot en het Ruhrgebied liggen hier relatief dicht bij elkaar. „Die compactheid en de entree naar Europa maakten onze industrie decennialang zeer efficiënt.”
Maar de politiek doet volgens Vemobin te weinig om productie te behouden. „Die wordt al verplaatst naar het buitenland. Soms buiten de EU, waar veel inefficiënter en vervuilender wordt geproduceerd. Zo beperk je de uitstoot helemaal niet.” Er is een enkele Europese richtlijn voor alle bedrijven, constateert hij. „Maar elk land gaat er anders mee om. Duitsland en België bijvoorbeeld”, zo wijst hij op de veel lagere kosten.
Economen zien in Nederland een ’wegkijkeconomie’: industrie trekt weg maar de CO2-uitstoot over de grens vermindert daarmee niet, en de aarde wordt er niet beter van. Voor dat schadelijke verhuiseffect sluit Den Haag volgens economen even de ogen omdat op papier een groene toekomst lijkt te lonken.
Kort geheugen
„Het is in de raffinage, transport en bij energiestations al jaren geen discussie meer dat de overgang naar groene productieprocessen onomkeerbaar is. Daar investeren ze in. Maar de uitvoer moet wel mogelijk gemaakt worden”, aldus Van den Beukel. De politiek heeft een kort geheugen, zegt hij. „Het was toch een schande dat we in de coronatijd onze mondkapjes ook uit China moesten halen. Je hebt die eigen basischemiesector nodig.”
Ook consultant PwC waarschuwde dit jaar dat het vestigingsklimaat en de bereidheid om te investeren sterk verminderd is. Maar de regels veranderden niet. De bedrijven putten nu hoop uit het kabinet met PVV, VVD, NSC en BBB. „Het is goed dat het eerder ingezette klimaatbeleid overeind lijkt te blijven”, zegt Van den Beukel. „Alleen stabiliteit van regelgeving en gelijke kosten zorgen ervoor dat de industrie hier investeringen voor vergroening voor de komende jaren doet.”
Deze industriesector heeft sinds 1990 al 79% van de stikstofuitstoot gereduceerd ten opzichte van 1990, zegt Maarten van Gaans-Gijbels, hoofd klimaat en milieu binnen Vemobin. „Met alle plannen in de pijplijn zal dit oplopen naar 90%. Wij zijn al veel verder dan de rest.”
’Stikstof nodig’
Als het kabinet echt schonere lucht en een betere gezondheid wil afdwingen, dan moet het volgens deze bedrijven de stikstofbeperking eerder bij de landbouw en mobiliteitssector zoeken. „Onze industrie moet nog tijdelijk een beetje stikstof kunnen uitstoten die nu eenmaal bij de bouw van nieuwe installaties voor de productie van schonere biobrandstoffen ontstaat”, stelt Van Gaans-Gijbels. „Maar dat mag niet. Dus zit het vast. Groei naar groene productie wordt zo onmogelijk gemaakt.”
Politiek Den Haag is verdeeld, betoogt hij. Het ene ministerie applaudisseert dat de industrie vergroent, maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trapt dan op de rem vanwege de stikstof. „Als investeerder weet je niet waar je aan toe bent. Ja, die wacht af.”
Nederland schafte bijvoorbeeld als enige de zogeheten volumecorrectieregeling af, de extra korting op de transporttarieven voor grootverbruikers van stroom, die tot 90% kon oplopen. De 35 grootste bedrijven kregen zo in 2021 ruim €80 miljoen korting. „Nederland zette afgelopen jaren bovenop de Europese regeling een kop met eisen, hopend dat andere landen volgen. Maar dat deden ze nauwelijks”, zo beoordeelt Van den Beukel het kabinetsbeleid.
„Nieuwe biobrandstofeisen voor scheepvaart en luchtvaart, dat is hartstikke goed voor onze bedrijven natuurlijk. Met de verdiensten daaruit kunnen ze investeren. Maar ga niet als een malle vergroenen, als enige weer vooruitlopen. Doe dat nou samen, binnen Europa. Anders lopen we op papier voorop, en is de realiteit opnieuw dat andere landen goedkoper produceren. De tankervaart bunkert net zo makkelijk in Singapore als in Rotterdam.”
Brusselse invloed
De ruimte voor de Nederlandse industrie wordt steeds meer in Brussel bepaald. In de Europese Commissie stelde de vorige week herverkozen voorzitter Von der Leyen de Green Deal met vergaande beperking van CO2-uitstoot door te zetten en uit te breiden. In 2040 moet de uitstoot van broeikasgassen in Europa met 90% zijn teruggedrongen, om in 2050 onder de streep – inclusief aanplant van bomen en opslag van vervuilde stoffen – geen CO2 meer uit te stoten.
Bedrijven in Nederland speuren naar details van Van der Leyens binnen honderd dagen te presenteren groene industrieplan, de Clean Industrial Deal. Dat is de opvolger van de Green Deal, opgetuigd door Frans Timmermans. Onduidelijk is hoeveel geld dat mag kosten. Wel komt financiering deels van een nieuw concurrentiefonds van de EU. Maar vooral bedrijven, pensioenfondsen en spaarders zullen voor financiering zorgen om die groene industrie mogelijk te maken.
Europa legt sinds vorig jaar met de Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) een CO2-belasting op de kostprijs van te goedkope import van ijzer, staal, meststoffen, cement en aluminium om eigen bedrijven financieel te beschermen. Het legt een tarief op het verschil in CO2-uitstoot van goedkoop Chinees staal en het schoner geproduceerde metaal van Tata Steel.
Biobrandstoffen
Bedrijven in Nederland proberen via FuelsEurope, de Europese brancheclub met de allergrootste industrie, obstakels van regelbrij en de hoge kosten te beperken. Dat moet de industriële productie concurrerend houden tegenover bedrijven buiten de EU die door een staat gesteund zijn. Europa kondigde importheffingen aan om bijvoorbeeld zijn batterijindustrie te beschermen.
Voorzitter Liana Gouta van FuelsEurope prijst de belofte van Von der Leyen om regels te veranderen en met ’gerichte maatregelen’ voor ’zowel lichte als zware voertuigen’ bijvoorbeeld biobrandstoffen tegen een met benzine en diesel enigszins concurrerende prijs te maken. Alleen zo zegt de raffinagesector de enorme transportsector zonder al te hoge tarieven aan schonere brandstoffen te kunnen helpen.
@Bas 22 jul 2024 om 11:52
….@Peter, De staat van onze Rijks financiën is prima….
Daar denkt de nieuwe minister van financiën duidelijk anders over
https://www.telegraaf.nl/financieel/1310229330/nieuwe-kabinet-schoof-voor-grote-uitdagingen-het-geld-is-op
Ja. Ja. Hier kom groot kak…
https://www.dailymaverick.co.za/opinionista/2024-07-08-hier-kom-groot-kak-the-coming-fall-of-todays-troy-the-western-financial-order/
Ga eens vergelijken met de begrotingstekorten en staatschuld in Dld, België, France, UK.
Dan doen wij het uitstekend.
En dan heb ik het nog niet gehad over de tekorten in EU landen zoals Italië, Greece, e.a.
Ek heb de video nou gezien. Behalve Bas, zitten jullie nou wel mooi allemaal in de verkeerde boot. Dat gaat de verkeerde kant op. Straks kun je het brood niet meer betalen (die ovens werken alleen met gas). En de VVD blijft zich krampachtig aan het stuur vast klampen.
Henry,
*die ovens werken alleen met gas”
Dat was wellicht zo toen je hier vetrok, maar dat is al tijden niet meer.
Elektrische ovens nemen de markt over.
Elektrische ovens nemen de markt over, omdat gasovens verboden worden. Dat is de enige reden. Heeft dus niks te maken met vrije marktwerking.
Beste Bas,
Bij ons schakelt bijna iedereen over op gas, want het stroom net is niet meer betrouwbaar. (klikop mijn naam) Er is geen voorziening gemaakt voor groei. Als je goed naar TheoW geluisterd had: daar komen jullie ook nog, binnenkort. Trouwens: er komt op zekere plekken bij jullie geen groei, want de infra structuur voor meer electriciteit ligt er nog niet en dat kan nog jaren duren. Zo zijn jullie goed bezig om jullie zelf in de wielen te rijden. Ik vind dat wel jammer.
@Henry,
Z.Afrika heeft vanwege corruptie een paar kerncentrales gebouwd.
Hun kostprijs is zo hoog dat de stroom veel te duur wordt voor de Z.Afrikaanse economie.
(kerncentrales verlies laten lijden kan natuurlijk niet zolang leidende politici daar een rol in hebben)
Dus schiet de expansie van hernieuwbare niet op.
In 2022 7% van de stroom.
In 2022 in NL 40% van de stroom, ondanks veel minder mogelijkheden en ruimte.
“Als je goed naar TheoW geluisterd had: daar komen jullie ook nog, binnenkort.”
TheoW droomt op dat punt. Kernfanaat?
In landen met meer wind+zon is de elektriciteitslevering betrouwbaarder dan in kernenergie landen.
In NL gaan wij dit jaar ~60% van onze stroom middels hernieuwbare produceren
@jo,
Er is geen verbod op gasovens.
Theo Wolters bazelt.
Als iemand in 2019 had gesteld dat in 2023 onze elektriciteit voor meer dan 50% met hernieuwbare bronnen zou worden geproduceerd, dan had ook niemand je gelooft.
Hij realiseert zich bijv. niet goed wat de gevolgen zijn van de voortgaande elektrificatie voor het energie verbruik: een daling van 40%-70%.
De ontwikkelaars van nieuwe huizen en gebouwen hier laten het aan de eerste eigenaars over of ze gas (voor koken en warm water) willen of electriciteit. De meesten kiezen nu voor gas.
Als ze wat verder kijken dan zorgen ze dat ze zonnepanelen, warmtepompen, heet water panelen op zon-energie, laten installeren.
Wellicht hebben jullie daar geen goede importeurs van die dingen?
Overigens heeft Sunpower, dat de kwalitatief beste panelen in de wereld produceert (garantie incl productie van stroom: 40jaar), een fabriek in Z.Afrika.
Kan natuurlijk zijn dat corrupte politici daar een eind aan gemaakt hebben omdat dat hun corruptie inkomen in gevaar brengt.