Foto: Shutterstock

Van een onzer correspondenten.

Windmolens in Nederland liggen vaak op de route van de vogeltrek. Maar waar is het risico op botsingen nu het grootst? Dat brachten UvA-wetenschappers van het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica (IBED) in kaart voor Noord-Holland. Trekvogels vliegen lang niet altijd boven de windmolens langs, blijkt uit onderzoek van de UvA. Sterker nog, zo’n 40 tot 80 procent van de vogels vliegt tussen de 50 tot 200 meter hoogte, precies ter hoogte van de rotorbladen van windmolens. Voor het eerst brachten de onderzoekers voor Noord-Holland in kaart waar en op welke hoogte trekvogels precies vliegen.

Langs de hele trekroute van vogels, op land en op zee, gaan er nog enorm veel windmolenparken gebouwd worden. Je kunt je voorstellen dat bepaalde vogelsoorten, waar het nu al slecht mee gaat, daar problemen van gaan ondervinden.

UvA-promovendus Bart Hoekstra in Folia:

‘Als ik toch een schatting moet geven zal het gemiddelde qua slachtoffer ergens tussen 5 en 20 vogels per turbine per jaar liggen.’

Overheden zouden er met deze nieuwe informatie voor kunnen kiezen om windmolens stil te zetten tijdens de vogeltrek, windmolens ergens anders te plaatsen of weg te halen. Hoekstra:

‘Dat is uiteindelijk aan de overheid en windparkeigenaren. Ons onderzoek is maar een klein puzzelstukje in een ontzettend complex vraagstuk. Hoe windmolens precies geplaatst worden heeft te maken met geluidsoverlast, slagschaduw, infrastructuur, aanvliegroutes van Schiphol, noem maar op.’

De promovendus ziet alles tegen de achtergrond van de enorme schaal waarop windenergie nu ontwikkeld wordt, wereldwijd. Langs de hele trekroute van vogels, op land en op zee, gaan er nog enorm veel windmolenparken gebouwd worden. Hoekstra:

‘Je kunt je voorstellen dat bepaalde vogelsoorten, waar het nu al slecht mee gaat, daar problemen van gaan ondervinden. Overigens is klimaatverandering voor vogels ook een groot probleem, dus is het belangrijk om windenergie zo vogelvriendelijk mogelijk te maken.’

***

Voor het hele artikel, zie hier.

***