Van een onzer correspondenten.
Sommige leasemaatschappijen dreigen zich van de Europese markt terug te trekken. Vanwege de slechte restwaardes van EV’s zien zij de mogelijke verplichting om alleen elektrische auto’s aan te bieden, niet zitten.
Lage restwaarden voor elektrische auto’s hebben ervoor gezorgd dat leasemaatschappijen de tarieven in de afgelopen drie jaar hebben verdubbeld. De stijging voor elektrische auto’s komt op een moment dat de verkoopcijfers tegenvallen en zou weleens een sneeuwbaleffect kunnen hebben.
Angst in branche voor verplichte EU-verkoopdoelstellingen elektrische auto’s.
‘Als we te snel volledig elektrisch moeten gaan (…) zullen mijn aandeelhouders aan de bel trekken, omdat ze geen grote risico’s willen nemen. Dat zou betekenen dat we ons uit de markt terugtrekken’, zei Tim Albertsen. Hij is CEO van Ayvens, een van Europa’s grootste leasemaatschappijen, met een wagenpark van 3,4 miljoen auto’s, waarvan ongeveer 10 procent elektrisch is.
Leasemaatschappijen spelen een cruciale rol voor de Europese autoverkoop, aangezien 60 procent van alle nieuwe auto’s wordt geleased. De gegevens van marktonderzoeksbureau Dataforce geven aan dat dit voor EV’s in 16 Europese markten, waaronder Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje, zelfs zo’n 80 procent is.
In markten zonder EV-subsidies voor particulieren is de dominantie van door bedrijven gekochte en geleasede auto’s nog duidelijker. In Groot-Brittannië en België, bijvoorbeeld, waren particulieren in 2023 goed voor slechts respectievelijk 23 procent en 8 procent van de nieuwe EV-aankopen, aldus Dataforce.
Hoge afschrijving EV’s het grote probleem
Bij de prijs van een leasecontract wordt rekening gehouden met de verwachte afschrijving. Als tweedehandsprijzen veel lager uitvallen dan verwacht, lijden leasemaatschappijen aan het eind van de leasetermijn flinke verliezen. Sinds oktober 2022 zijn de prijzen van tweedehands elektrische auto’s in Europa gedaald.
Dat heeft meerdere redenen. Van prijsverlagingen door Tesla de terughoudendheid van consumenten en de instroom van goedkope Chinese EV’s. Volgens cijfers van het data-analysebedrijf Autovista lagen de restwaardes van EV’s in Duitsland begin juli 24 procent onder het niveau van vóór de pandemie. In Groot-Brittannië was dit zelfs 30 procent. Dit staat in schril contrast met tweedehands benzinemodellen, die in beide markten ongeveer 15 procent duurder werden.
EV’s zijn verliespost voor autoverhuurders
De financiële pijn bij elektrische voertuigen is vooral duidelijk in de cijfers van grote autoverhuurbedrijven. Hertz meldt afschrijvingen van zo’n 150 miljoen dollar (137 miljoen euro) voor de ongeveer 20.000 EV’s die het tegen sterk verlaagde prijzen heeft verkocht. Ook Sixt zei dat lagere restwaardes voor EV’s hun winst in 2023 met 40 miljoen euro heeft verlaagd. Daarnaast stoot het bedrijf zijn Tesla’s af en komen er voorlopig geen nieuwe meer in.
Leasetarieven EV’s enorm gestegen
De gevolgen van de tariefsverhogingen zijn vooral in Duitsland fors. In augustus 2021 kostte het leasen van een EV van 45.000 euro nog 284 euro per maand. Dat was ruim onder de 473 euro voor een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Nu is de prijs voor de EV meer dan verdubbeld tot 621 euro, terwijl het tarief voor de auto met verbrandingsmotor is gedaald tot 468 euro. Verder zijn leasemaatschappijen bang dat de Europese Commissie aanstuurt op verplichte verkoopdoelstellingen voor EV’s. Onder meer door werkgevers te verplichten nog uitsluitend elektrische leaseauto’s af te nemen. Dat zou de huidige doorverkooprisico’s verder vergroten.
***
Bron hier.
***
Muziek in mijn oren, helaas is het niet alleen de EV markt die op instorten staat.
Europa in zijn geheel is failliet, leeggezogen door de globalisten en opgezadeld met een intrinsiek foute doctrine, massa migratie van klaplopers en een oorlog met Rusland.
Fijne dag!
Autobedrijven ruilen ze ook niet graag meer in, ze blijven veel te lang staan voor er weer iemand zo een ding wil.
En waar wil je straks nog fatsoenlijk kunnen rijden nu Nederland een grote stad is geworden met 18 miljoen mensen ;)
Daarbij er zijn autofabrikanten die weer investeren in de ontwikkeling van brandstof motoren.
Ze liggen nu al in de kreukels met hun elektriciteitsnet, de ogen zijn groter dan de mond.
Er gaat niets boven een V8 of een 4 cylinder boxermotor.
Er is noets mis mee dat er geen restwaarde in een ev zit. De elektronica loze diesel bak bleef ook maar doorrijden. Dit is een computer op wielen. Na een paar jaar is het verouderd. Nieuwe versies van de software draaien niet op oude hardware en oude versies van software worden niet meer ondersteund. Zo gauw oude versies van software met internet verbonden zijn kunnen deze geblokkeerd worden, zie internet explorer. Mensen moeten wennen aan het idee dat autos een beperkte gebruiksduur hebben. Zeg maar een licentie op de software van een paar jaar. Dat zorgt voor een permanente vernieuwing. Deze nieuwe autos hebben zoveel mogelijkheden in zich waar we nog geen gebruik van maken. Cameras, verkeersbord herkenning, gps, internet toegang. Met dit alles kunnen we rekening rijden en tol implementeren. Maar ook snelheids overtredingen kunnen door de auto direct worden doorgegeven aan het cjib. Of wat te denken aan een mobiliteits budget naast uw co2 budget om de drukte op de weg tegen te gaan. De wagen gaat dan de drukte niet in. Iedere auto is ook realtime te volgen. Niet alleen voor een wagenpark beheerder. Denk aan de overheid of jezelf. Waar staat dat ding bij de ikea. Na een paar jaar is de licentie op het auto gebruik verlopen en dan deze duurzaam worden gerecycled. Dan zijn de particulieren ook verlost van een dure aankoop. Een maandelijkse lease volstaat en je rijdt altijd in een recente wagen.
@ EAB ,
dit is ongetwijfeld de meest steekhoudende , inhoudelijke, en relevante bijdrage op dit forum sinds lange tijd.
EaB’s stukjes zijn vaak (over)sarcastisch bedoeld. Vanochtend las/hoorde ik nog een aardige ankedote. Er bestaan 3 soorten mens, de eerste ziet alles, de tweede ziet het als je hem/haar erop wijst, de derde ziet helemaal niks.
There are three kind of people: Those who make things happen, those who watch things happen and those who wonder what happened.
Dat probleem is alleen voor de elite. Het gewone volk moet niet alleen uit het vliegtuig maar ook uit de auto.
Ik krijg automatisch een lichte maagkramp als ik werkjes lees die rammelen.
Toen Timmermans verhaalde over dat wonderlijke waterstof gas, dat zijn greendeal moest gaan redden, kreeg ik het voor het eerst.
Net kreeg ik het weer. Bij opmerkingen als; Mensen moeten wennen aan het idee dat auto’s een beperkte levensduur hebben en: Na een paar jaar is de licentie verlopen en dan kan de auto duurzaam worden gerecycled.
Auto’s kunnen 500.000 km rijden en noem je dan recyclen na 150.000 km duurzaam. Als u uw optreden heeft afgerond (Timmermans is al klaar) wie gaat er dan zijn voorstelling doen hier?
Ik hoop een econoom!
Het is heel goed mogelijk om een auto te bouwen die een maximale levensduur heeft van bijvoorbeeld 150.000 km. Dat doen de in de Formule 1 in feite ook, maar dan met veel kortere levensduur.
Meer dan een miljoen kilometers is ook geen technisch probleem, maar mensen zijn na een beperkt aantal jaren uitgekeken op hun voiture en willen dan eentje voorzien van de nieuwste snufjes.
EaB heeft het helemaal bij het rechte eind. In feite gaat het om controle.
Het bizarre is dat onze hersenkronkel medemensen ons steeds voorrekenen dan de elektrische auto qua verbruik zoveel goedkoper is dan de fossiele brandstofauto. Dat tegelijkertijd de afschrijving per km veel hoger is dringt niet door tot de grijze massa in het hoofd.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe veel je rijdt, maar een gemiddeld Tesla rijder schrijft meer dan een Euro per kilometer af.
Overigens, dat de duurste auto’s ook naar verhouding het meest in waarde dalen in de tijd is altijd al zo geweest.
PS: Windpark Gemini doet nu 9 MW, de zonnepanelen van mijn zoon 1,2 kW, Borsele 500 MW en de Maasvlakte 1 GW.
De linksgroene klimaatflagellanten geselen hoofdzakelijk de ongelovigen. Voor zichzelf staan ze af en toe een klein striemetje op de rug toe. Maar jou treffen ze met volle kracht.
De elite koning en ministertje spelende Jetten gingen met het vliegtuig naar Leeuwarden. Waarschijnlijk goedkoper dan met een electrische auto. Dat er een sneltrein gaat naar Leeuwarden nog nooit van gehoord. De trein is voor het volk.
The ICE death spiral is well underway in the world’s largest car market. EV sales just topped 50% for the first time ever.
What is all the more astonishing is the rate at which this transition is occurring. Four years ago – in July 2020 – EV’s barely accounted for 5% of sales. By July 2024 the share had risen to 51%.
On the other hand, the prospects for ICE vehicles are looking grim. China’s 2023 ICE vehicle production was a whopping 37% lower than its peak in 2017.
And ICE factories are becoming stranded assets, an issue anticipated for years by industry observers. These “zombie” car factories are on the rise because more and more consumers are opting for EVs.
And it’s easy to see why. Prices for EVs continue to fall and they offer a far superior driving experience. Around a 60% share of EV models in China are now cheaper than their equivalent ICE.
Over 90% of new vehicles sold in Norway are battery electric. But Norway is tiny. Now over 50% of the cars sold in China are electric.
AutoWeek. 12 juli 2024.
Er zijn in Europa en dus ook in Nederland in korte tijd heel wat Chinese merken bijgekomen. In thuisland China zijn er echter nog veel en veel meer. De Chinese markt telt maar liefst 137 merken die elektrische auto’s verkopen, maar daar blijven er tegen 2030 mogelijk maar heel weinig van over.
Nog niet eens zo lang geleden was in Nederland geen enkel volledig Chinees automerk actief. Tegenwoordig kijken we niet meer op van de BYD’s, Hongqi’s, Nio’s, Xpengs, MG’s, Zeekrs of Lynk & Co’s. In thuisland China is een enorm aantal Chinese merken actief dat elektrische auto’s verkoopt. Automotive News schrijft op basis van onderzoek van adviesbureau Alixpartners dat het er maar liefst 137 zijn. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat slechts een klein aandeel daarvan winstgevend is of wordt.
Uit onderzoek van Alixpartners zou blijken dat slechts 19 van de 137 Chinese merken die elektrische auto’s verkopen omstreeks 2030 winstgevend zijn. Dat is slechts 13,6 procent. Het betekent onherroepelijk dat een schrikbarende hoeveelheid Chinese EV-merken binnen nu en ruim vijf jaar niet winstgevend is of wordt. Dik 86 procent van de huidige Chinese automerken die elektrische auto’s verkopen, lijkt een moeilijke tijd tegemoet te gaan. Volgens het adviesbureau verdwijnen er merken, kunnen we fusies verwachten en blijven sommige merken zwoegen voor een minimaal marktaandeel. Chinese merken proberen elkaar ook in China de tent uit te vechten door stevige prijsverlagingen door te voeren. De daardoor ontstane ‘prijzenoorlog’ is voor grote fabrikanten als BYD wel, maar voor kleine fabrikanten niet vol te houden.
Modelleur, het ligt iets genuanceerder.
“New data from a China Passenger Car Association report showed a record 50.7% of Chinese cars purchased in July were so-called new energy vehicles, or NEVs, meaning they were either electric vehicles or plug-in hybrids.
Sales of NEVs increased 37% compared with July 2023, building on a 28.6% increase in June. Pure electric vehicles also saw sales increase by 14.3% in July, after climbing by 9.9% in June.”
En alleen mogelijk gemaakt door hoge subsidies.
Och ja modeldeur kom er er in het Hollands niet meer uit doe ik het maar in het Engels.
Het is een kopie van o.a. X, vandaar.
Het is copy paste van een influencer op LinkedIn.
Inkomsten Noorwegen uit Olie en Gas in 2023 135 miljard Euro.
Met 5,5 miljoen inwoners is dat 24500 Euro per inwoner per jaar.
Alsof Nederland 441 miljard per jaar zou verdienen per jaar aan olie en gas.
390 miljard was de totale Nederlandse begroting in 2023.
Deze financiële informatie weglaten bij de 90% EV in Noorwegen, is weer een staaltje misleiding door een “economische domoor”.
Opzet is gelukkig uitgesloten, want we weten dat de financiële kennis van deze M bij het nulpunt ligt…
Hoeveel CO2 er wordt uitgestoten door al deze fossiele winning wordt ook maar weggelaten door deze domoor.
Ook daar weet hij kennelijk niks van.
Waarschijnlijk denkt hij dat alleen Shell verantwoordelijk moet zijn voor de uitstoot van hun klanten.
Wat een totale nitwit.
Kan deze leverancier van desinformatie een permanent waarschuwings label krijgen?
“M. lezen is gevaarlijk voor uw hersenen”.
Ik wacht nog op de analyse van China.
En? Nog iets te melden over China?
“Nog iets te melden over China?”
Zeg het eens, waar heb je weer hulp bij nodig?
Wil je weten hoeveel CO2 ze uitstoten, of wil je weten hoeveel vrijheid Oeigoeren hebben?
Of wil je de luchtvervuiling weten?
Kijk maar even joh, wat je leuk vind, je had over Noorwegen ook zo’n leuke analyse.
Ik zou zeggen, leef je uit.
Je gebrek aan zelfstandigheid ga ik niet verhelpen.
Zeg eens wat je van de informatie over Noorwegen niet begrepen hebt en waarom je deze weggelaten had?
Je krijgt een week om het allemaal op te schrijven.
Succes.
Je aanvullende informatie over Noorwegen is een totaal irrelevante afleidingsmanoeuvre die de cijfers die ik presenteerde dan ook niet ontkent. Dat je eenzelfde analyse niet los kunt laten op China is een bewijs van de onzin van je afleidingsmanoeuvre en je onvermogen.
Zelden iemand gezien die zo regeert, als door een wesp gestoken ;-).
reactie in het filter.
maar in het kort, je ontkent de cijfers die ik presenteerde niet en je afleidingsmanoeuvre is totaal irrelevant. Je zwijgen over China bewijst dat.
En alweer probeert Modelleur overal ronduit te komen.
In Noorwegen zijn afgelopen maand maar 54 brandstof auto’s, waarschijnlijk door mensen die echt geen andere keuze hebben.
Dat het wagenpark in Noorwegen zo is komt omdat in principe alles gesubsidieerd is, tolwegen, belasting, ach noem maar op zelfs geen belasting op de auto hoef je te betalen.
Daarbij heeft Noorwegen een hele lage kilowattuur prijs, meen op Luxemburg na de laagste van Europa.
Je kunt dus gerust zeggen, de burgers zijn omgekocht door zoveel financiële voordelen die ze geven.
Hé, was nog niet goed wakker, te veel fouten, ook aantal verkochte auto’s moet 45 zijn.
Ja, Theo. Noorwegen heeft een gelukkig volk, net als NL overigens. Beiden in de top 10 van de wereld.
Innovatie op het slagveld met elektrische auto
– De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov heeft zaterdag een video gepresenteerd van zichzelf, rijdend in een Cybertruck van Tesla, met zo te zien een machinegeweer erop gemonteerd. Hij zegt het futuristische voertuig uit de fabriek van Elon Musk naar het slagveld in Oekraïne te gaan rijden.
Mijn water voelt in de komende 5 jaar (of nog eerder) een aanstaande clash komen tussen ideologische en politieke gekunstelde onhaalbare fossiele energie loze transitie & klimaatdoelstellingen, -wetten, – beleid en tussen de altijd geldende dominante natuurlijke wetten van de vrije mening, vrije keuze, vrije markt en vrije handel.
De eerste signalen en kenmerken zijn reeds zichtbaar bij de stagnerende ‘klimaatspeerpunten’ zoals verkopen van EV’s, warmtepompen, stagnerende groei van het elektriciteitsnet, teruglopend vertrouwen in klimaat beleggingen door investeerders en de terugkeer van grote autofabrikanten naar productie van schone ICE’s.
Scheffer, helemaal mee eens, maar er zijn buiten de idioterie van klimaat nog veel meer terreinen waar beweging op gang komt. Als je echt wilt weten hoe de stemming is ‘op links’, kijk dan even op ‘JOOP’, tenminste als je een sterke maag hebt.
Het angstzweet druipt er van af.
Ik begin helemaal niet aan elektrische rijden