Van een onzer correspondenten.
Na de grote brand veroorzaakt door een elektrische auto in een parkeergarage in Zuid-Korea is grote onrust ontstaan over de brandveiligheid van EV’s (elektrische voertuigen). Bij de brand in Seoel, begin deze maand, had de brandweer acht uur nodig om te blussen. Maar liefst 140 auto’s raakten beschadigd of werden vernield en tweehonderd families in het appartementencomplex zitten voorlopig zonder woonruimte.
Redactie 24.be vorige week:
‘Elektrische auto vliegt spontaan in brand: ‘Metershoge vlammen.’
De regering in Zuid-Korea heeft aangekondigd volgende maand met overheidsmaatregelen te komen die de zorgen bij het publiek moeten wegnemen. De brand- en rampenbestrijding van de stad Seoel stelt dat het brandgevaar van elektrische auto’s niet moet worden onderschat.
De Stad Gorinchem.nl:
‘Een bestelbus en elektrische auto zijn in de nacht van maandag op dinsdag 2 juli 2024 verwoest door brand. Op een parkeerplaats aan het Schuttersveld in de binnenstad van Gorinchem brak net voor 2.00 uur door onbekende oorzaak brand uit. Bij aankomst van de brandweer stonden twee voertuigen volledig in brand.’
Tussen 2013 en 2022 brak 1399 keer brand uit in een ondergrondse parkeergarage in Zuid-Korea. Daarvan werd bijna de helft (43,7 procent om precies te zijn) toegeschreven aan auto’s.
Nu.nl in april:
‘Een elektrische personenauto in Tiel is dinsdag in brand gevlogen. De auto was net aangesloten aan de laadpaal en begon te roken.’
Als voorzetje voor de voor september aangekondigde maatregelen drong de Zuid-Koreaanse regering er deze week bij autofabrikanten al op aan om publiekelijk bekend te maken welke accu’s, van welk merk, er in hun auto’s zitten. Dat is informatie waar autofabrikanten doorgaans niet graag mee te koop lopen. Het kan schadelijk zijn voor het merkimago om te onthullen waar onderdelen worden ingekocht en dat is al helemaal het geval bij een gevoelig onderwerp als de van brandgevaar beschuldigde accu’s.
Zwolle Nieuws onlangs:
‘Een elektrische Ford Mustang is maandag tot tweemaal toe in brand gevlogen. Eerst op de snelweg bij Hattem en niet veel later bij een bergingsbedrijf in Zwolle.’
Zo zitten westerse, dure automerken als Mercedes en BMW er niet op te wachten om te onthullen dat veel accu’s in hun auto’s van Chinese makelij zijn. De brand in Seoel ontstond door nog onbekende oorzaak in een elektrische Mercedes met een batterijpakket van het Chinese Farasis Energy.
De Stentor.nl eind juni:
‘Gewonden bij brand in parkeergarage aan het Oeverpad in Amsterdam. In een parkeergarage aan het Oeverpad in Amsterdam is maandagochtend brand uitgebroken in een elektrische auto. De brandweer werd met meerdere eenheden ingezet voor de bestrijding van de brand.’
Met de gevraagde informatie van de autofabrikanten hoopt de Zuid-Koreaanse regering de gemoederen enigszins te bedaren.
‘Dergelijke informatie was tot nu toe niet beschikbaar voor het publiek en deze maatregel is bedoeld om de angst voor brand bij de bezitters van een elektrische auto voor een brand te verminderen.’
Omroep Brabant in april:
‘Een elektrische auto die naast een huis aan de Herbergierstraat in Etten-Leur aan een laadpaal stond, is maandagochtend vroeg in vlammen opgegaan. Ook de garage van het huis en de carport zijn verwoest. Er raakte niemand gewond.’
De zorgen in Zuid-Korea zijn extra groot omdat de elektrische Mercedes niet eens werd opgeladen. Het is bekend dat als een elektrische auto in brand vliegt, dat vaak gebeurt tijdens het laadproces. Omdat daarbij de temperatuur in de elektronica flink kan oplopen.
Rodi.nl deze maand:
‘Op vrijdagmiddag brak er brand uit in een elektrische auto op het parkeerterrein van Irado aan de Fokkerstraat te Schiedam. De auto, die geparkeerd stond naast het kantoorpand, veroorzaakte rookontwikkeling, waardoor het kantoorgedeelte tijdelijk ontruimd moest worden. Een medewerker van Irado kwam net na het middaguur het kantoor binnen met de mededeling: ‘Mijn auto staat in brand’.
De discussie loopt in Zuid-Korea hoog op, omdat elektrische auto’s tegenwoordig een belangrijke rol spelen in de economie. De nationale autofabrikanten Hyundai en Kia verdienen inmiddels wereldwijd veel geld met de verkoop van elektrische auto’s. Bovendien zijn grote Zuid-Koreaanse bedrijven als LG, Samsung en SK On óók producenten van batterijen voor elektrische auto’s. Hyundai en Kia hebben deze merken als toeleverancier, maar ook het Chinese CATL, hebben zij inmiddels bekendgemaakt. BMW maakte bekend zaken te doen met Samsung en CATL.
Het kontakt.nl op 30 juni:
‘ECK EN WIEL • Zondag om 14:30 uur werd er een autobrand gemeld aan de Prinses Beatrixstraat in Eck en Wiel. Een geparkeerd elektrische auto bleek spontaan in brand te zijn gevlogen, waarbij veel rook vrijkwam.’
Mercedes-Benz ging ook met de billen bloot en meldde voornamelijk batterijen te gebruiken van de Chinese producenten CATL en Farasis Energy, maar in sommige modellen ook LG en SK On. De Duitse automaker heeft toegezegd alle medewerking te verlenen bij het onderzoek naar de brand. Bovendien kunnen alle bezitters van een elektrische Mercedes in Zuid-Korea deze maand gratis hun auto laten inspecteren op eventueel brandgevaar. En de getroffen gezinnen, die door de brand hun huis uit moesten, krijgen van Mercedes-Benz een tegemoetkoming van in totaal ruim 3 miljoen euro.
Ad.nl eind juni:
‘Elektrische auto brandt volledig uit op oprit in Deventer. Een elektrische auto is door een brand volledig vernield. Dit gebeurde op een oprit aan de Alex Roosdorpstraat in Deventer. Door de brand raakte ook de woning beschadigd.’
De producenten van de accu’s hullen zich vooralsnog in stilzwijgen en lijken het liefst buiten de discussie te willen blijven. Zij weigeren te zeggen aan welke automerken zij leveren en voelen zich gesteund door sommige Zuid-Koreaanse technisch deskundigen. Die wijzen er tegenover persbureau Reuters op dat je er niet vanuit moet gaan dat accu’s altijd de oorzaak zijn van ogenschijnlijk spontaan ontbrandende elektrische auto’s.
Noord Hollands Dagblad in juli:
‘Een elektrische auto is om onbekende reden rond 15.30 uur in de brand gevlogen aan de Waardweg in Slootdorp. De snelle inzet van de brandweer kon niet voorkomen dat het voertuig volledig uitbrandde. Niemand raakte gewond.’
***
Bron hier.
***
Accu’s zijn in principe chemische bommen die ontploffen als ze hun “sudden death” punt bereiken.
Elektronen springen het liefst van een punt dat het dichts bij de andere polariteit ligt.
Er groeit in feite op dat punt een kruipweg naar de “andere” kant en op een gegeven moment is er een verbinding en zal de accu exploderen.
Dat kan lang duren, of kort, maar het gaat zeker gebeuren.
De opslag van accu’s is daarom net zo beperkt als zwaar vuurwerk. (vraag dat gerust na bij een vakman)
Vuurwerk is ook niks anders dan oxideren van metalen i.c.m. explosieve stoffen, d.w.z. die veel gas produceren tijdens de reactie.
Te kort door de bocht!
Door inwendige sluiting komt soms de accu om het leven, maar lang niet door middel van een ontploffing. Lang niet. Zoiets loopt dikwijls heel rustig af, 99,999% van de keren wil je de auto starten en dan bijkt hij leeg te zijn. 1 promille gaat gepaard met wat opwarming waar helemaal geen brand uit hoeft te ontstaan.
Maar één op de duizend is best veel. moet je je eens voorstellen hoe groot dat risico is in parkeergarages en op ferry’s immers de gevolgschade is veel groter omdat de branden moeilijk te blussen zijn. Brandweer corpsen zijn in de weer met enorme waterbakken en speciale blusdekens. De verzekeringspremies gaan ondertussen totaal de verkeerde kant op. .
Rook is per definitie giftig
Rook van EV brand is zeer giftig
Bij eerste tekenen van brand
Wegwezen!!!
Niet proberen te blussen
Dat is zinloos
Die paniek is dan ook volledig terecht en een vingerwijzing om te stoppen met die flauwekul
En dan moet je nagaan dat men gemiddeld 4 uur bezig is met zulke auto voor het sein veilig is gegeven en de weg weer vrij is.
Bij een normale brandstofauto is het binnen het uur gebakken en de auto heeft meestal nog een restwaarde.
Waar een EV uitermate geschikt voor is dat is voor explosieve verzekeringskosten waar iedereen weer voor meebetaalt.
Als straks brandstofautos verdwenen zijn hoor je er helemaal niemand meer over dat elektrische autos brandbaarder zouden zijn. Dan gaat het over de vechtpartijen bij de laadpaal die met vijftig anderen gedeeld wordt en permanent bezet is.
Dat heb ik pas nog gelezen Johan, verzekeringen zagen liever dat het standaard werd dat EV rijders een aparte verzekering hadden.
Ook schijnen EV rijders meer schade te rijden.
Vergeet niet het zijn speciale opgeleiden die aan een EV in een schadebedrijf aan deze auto’s mogen werken, voor Tesla is zelfs een speciaal gecertificeerd bedrijf nodig, al dit drijft de premie omhoog.
De verzekeringspremie van een EV is hoger. Dat ‘met z’n allen meebetalen’ valt volgens mij wel mee.
13:28 had onder je moeten staan.
Rijden die elektrische auto’s tenminste ook op “brandstof”.
LPG auto’s mogen niet in parkeergarages en niet mee met veerboten.
Het wordt tijd dat voor de EV’s het zelfde geldt. Niet zo zeer omdat ze brand gevaarlijker zijn, maar vanwege de grotere gevolgen bij brand.
Tekenend voor het lage risico is het gegeven dat er naar een brand in Korea moet worden gerefereerd.
Kennelijk is er in de hele wereld verder niets fout gegaan…
Trol.
Bas
En in dat zelfde kader kom jij steeds aanzetten met Hinkley Point. Merkwaardig
Peter,
Een autobrand waarbij normaliter niemand om het leven komt, is iets totaal anders dan
de explosie van een kernreactor waarbij 25.000 mensen (Fukushima) of 1miljoen mensen om het leven komen vanwege de stralingsschade met kanker en hartfalen als gevolg of dodelijke geboorteafwijkingen.
Met Hinkley Point C laat ik zien dat kerncentrales veel te duur zijn.
Het is de enige kerncentrale waarvan we de bouwkosten kennen dankzij de EU regels.
Daarom zie je in UK en France ook zo’n eindeloos lang durende aarzeling om met de bouw van een nieuwe kerncentrale te beginnen…
Die 25.000 doden in Fukushima zijn de slachtoffers van de aardbeving en de tsunami. Het aantal doden als gevolg van het ‘ontploffen’ van de KC’s is op de vingers van 1 hand te tellen.
Voor die miljoen lever je geen enkel bewijs.
Verder zijn de kosten van KC’s nauwkeurig bekend, inclusief de overschrijvingen als gevolg van de krankzinnige eisen vanuit de Groene Khmer.
Bas, waar blijft je bron voor die 1.000 miljard voor het sluiten van kweekreactoren?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kweekreactor
De snelle kweekreactor Superphenix in Zuid-Frankrijk wordt eindelijk in gebruik genomen. Veel later en duurder dan gepland; de bouw heeft 10 jaar geduurd en heeft 20 miljard franse franc gekost (6,6 miljard gulden). De elektriciteit zal naar verwachting twee keer zo duur zijn als uit een ‘conventionele’ kerncentrale.
Dit is oud nieuws, maar meer kan ik niet vinden over de enige kweekreactor in Frankrijk; en dus geen 4.
Wat ik wel gevonden heb is deze buitengewoon interessante site.
https://www.rte-france.com/eco2mix/synthese-des-donnees?type=production
Het lijkt er op, dat Frankrijk tegenwoordig veel atoomstroom uitvoert, vooral naar Duitsland.
Kan jij eens uitzoeken hoe dat precies zit?
Alvast dank Bas.
Trol.
Trol. Identiteitsfraude.
Kleine batterijen kleine brandjes, grote batterijen grote branden.
Trol. Identiteitsfraude.
En grote branden worden gigantische vuurzeeën wanneer een EV in een garage of op een containerschip in de fik gaat.
Trol.
Voor de Poetinaanbidders; alle twee:
https://www.geenstijl.nl/5178108/rusland-nodigt-westerlingen-uit-die-liberale-waarden-willen-ontvluchten
Bas,
Waar haal jij die ongelooflijke cijfers vandaan?
Fukushima was 1 dode direct gerelateerd aan straling en bij Tsjernobil 3 doden.
Een autobrand waarbij normaliter niemand om het leven komt, is iets totaal anders dan
de explosie van een kernreactor waarbij 25.000 mensen (Fukushima) of 1miljoen mensen om het leven komen vanwege de stralingsschade met kanker en hartfalen als gevolg of dodelijke geboorteafwijkingen.
Bespaar je de moeite vd Zande.
Hoe harder je duwt op Bas hoe sneller er straling’s doden artikelen uit komen.
Na 100 artikelen begint hij gewoon weer bij artikel 1.
De onderliggende benadering is de LNT (Linear No-Threshold) methode. (zie wiki)
Zo komt hij aan zijn 25.000 doden in Fukushima en 1 miljoen in de wereld.
Hier een rekenvoorbeeld uitleg van die LNT.
Als 2 personen van 10 meter vallen waarbij er 1 overlijdt reken je dat door naar 5 cm vallen voor 1 miljoen mensen.
1000cm/5cm=200 dus 1 dode per 2×200=400 mensen die 5cm “vallen”.
1.000.000/400=2.500.doden bij 1 miljoen mensen.
B.v. iedere ochtend stappen 18 miljoen mensen (Nederland), uit hun voordeur, (5 cm).
Daarvan overlijden er volgen Bas zijn LNT methode dus, 18×2.500=45.000 per dag.
Hij denkt dat daarom o.a. bejaardentehuizen en winkelcentra NUL drempels hebben.
Daarom wil hij NUL kernreactoren in de wereld. (behalve in Zwitserland)
Lo, natuurlijk heb je gelijk met je advies aan vd Zande.
Maar als je niet meer op deze waanzin in gaat denkt de griezel dat hij ons heeft afgebluft.
Hem zal het niet raken, maar wellicht dat andere dwaallichten aan het denken worden gezet.
En och, het blijft ook wel leuk als je de humor ervan inziet.
Weet je wel, dat joodse mannetje dat na de Duitse ondergang op het terras in Wenen een kopje koffie besteld en een exemplaar van de Völkischer Beobachter.
Ook benzine-auto’s branden af en toe af in parkeergarages, iets wat meestal geen grote problemen veroorzaakt. Waarom is dat bij EV’s anders? Het is anders, doordat EV’s moeilijker te blussen zijn. Open deur, zou je zeggen. Maar EV’s branden langer en de temperatuur van de brandende EV is hoger. Het gevolg is dat omringende auto’s meer kans hebben om ook te gaan branden hetgeen de brand groter maakt. De hogere verbrandingstemperatuur van een EV veroorzaakt eerder schade aan het er boven liggende betonnen dak. De structuur van het beton kan door de hitte dusdanig worden aangetast dat het draagvermogen ernstig verminderd. De kans op structurele schade aan een gebouw is bij brand van een EV hoger dan bij een ICE. Dát is het probleem van brandende EV’s!
Vrijdag jl. Portugal. Oorzaak EV nog niet zeker.
https://youtu.be/RLwbOQsdSNI?si=ADaEeeBzahGJlE7M
Je hoeft niet naar Korea voor EV Autobranden, in Utrecht heeft zich een grote brand voorgedaan in de garage van de stadsbussen, onlangs ook in Maastricht, de parkeer garage bij Heathrow, met enorme directe, indirecte, en milieu schade tot gevolg. Maar ik zie ook veel individuele ” brandplekken ” lang de grote wegen.
In het geval van de Nederlandse branden heb ik de NOS niet een keer horen melden of het om EV’s ging.