Gehuld in onzekerheid
Denk aan een typische transactie, bijvoorbeeld de aankoop van een tank benzine. Ik ga naar het benzinestation. Ik overhandig een bepaald bedrag en ontvang de benzine. De benzine is een tastbaar object dat ik wil hebben omdat het mijn auto in staat stelt me te brengen waar ik heen wil. Maar wat kopen mensen als ze een koolstofkrediet kopen en hoe gebruiken ze het?
Toestemming van de overheid
Volgens ‘Carbon Credits.com’ werken “koolstofkredieten, ook wel koolstofemissierechten genoemd, als een soort toestemmingsbriefjes voor emissies. Wanneer een bedrijf een carbon credit koopt, meestal van de overheid, krijgen ze toestemming om één ton CO2 uit te stoten.” De overheid van de Verenigde Staten verkoopt echter geen koolstofkredieten en er is ook geen nationale markt die wordt gereguleerd door het Amerikaanse Autoriteit Financiële Markten. De staat Californië, die er altijd op gebrand is om voorop te lopen op milieugebied, heeft wel zo’n systeem.
Verontrustende vragen
Een drie minuten durende YouTube-video getiteld ‘The Ultimate Guide to Understanding Carbon Credits‘ begint met: “Er zijn verschillende manieren om koolstofkredieten te kopen die je voetafdruk compenseren.” Er wordt niet uitgelegd waarom je dat zou willen doen. Een organisatie met de naam ‘One Tree Planted’ geeft wat details. “Als onderdeel van ons ‘Nature-based Solutions‘ programma biedt One Tree Planted CO2-compensaties aan van in de VS gevestigde projecten van derden, gecertificeerd door de ‘Climate Action Reserve‘. Deze credits zijn afkomstig van projecten die gericht zijn op bosbehoud en duurzaam bosbeheer, en voorkomen dat ze worden omgevormd voor landbouwdoeleinden.”
Extremisme
Het ‘Environmental Defense Fund‘ probeert het doel van de kredieten uit te leggen: “De gemiddelde Amerikaanse auto stoot per jaar ongeveer zeven ton CO2 uit; het gemiddelde Amerikaanse gezin ongeveer 24 ton.” Toch roept zo’n verklaring verontrustende vragen op. Ademen, het natuurlijke en onwillekeurige proces waarbij elk levend wezen kooldioxide uitstoot, is een noodzakelijke functie van het leven. Moet ik een gezichtsloze entiteit betalen om te kunnen uitademen? Ongetwijfeld antwoorden sommige milieu-extremisten bevestigend. Zij zien de mensheid als een last voor de planeet. Hoe sneller we uitsterven, hoe beter. Maar zo’n denkwijze gaat het verstand te boven.
Lees ook: Extinction Rebellion blokkeert een cruiseschip. Duizenden reizigers gestrand
Waarom kopen?
Waarom zouden investeerders koolstofkredieten kopen? Een website genaamd ‘The Impact Investor‘ biedt een hartverwarmend verhaaltje over Kyle Kroeger, de eigenaar van de site.
“Enkele jaren geleden begon ik me zorgen te maken over mijn ecologische voetafdruk. Ik reis vaak en realiseerde me dat ik verantwoordelijk was voor een groot deel van de koolstofuitstoot. Voor mijn werk moet ik echter vaak reizen, dus ik kan het nemen van vluchten en het afleggen van lange afstanden niet vermijden.”
Het dilemma is duidelijk, maar meneer Kroeger biedt een oplossing: de uitstoot compenseren door CO2-compensatie te kopen. Hij is enthousiast.
“Dit is misschien niet zo goed als helemaal geen broeikasgassen produceren, maar het is het beste wat ik voor het milieu kan doen.”
De koolstofmarkt betreden
Vervolgens biedt Kroeger een zesstappenproces om een wereldbesparende investeringsreis te beginnen. Mijn eerste stap is het berekenen van de hoeveelheid koolstof die ik uitstoot. De site linkt me door naar een andere pagina met informatie over elf verschillende softwarepakketten die me daarbij kunnen helpen, vermoedelijk tegen een prijs. Helaas lijken de meeste pakketten ontworpen te zijn voor zakelijke klanten die zich veel meer zorgen maken om dingen dan een enkel menselijk gezin.
Marktplaats
Na het voltooien van stap één, ga ik verder met de tweede taak – het registreren op een ‘Carbon Credit Marketplace‘. Dit is waar de daadwerkelijke aankopen plaatsvinden. Natuurlijk heeft de site een favoriet om aan te bevelen. Nadat ik me heb geregistreerd, kan ik verschillende projecten bekijken waarin ik zou willen investeren. Als ik al kennis heb over zulke dingen, kan ik mijn criteria – prijs, land, sector enzovoort – invoeren in een zoekmachine en alleen projecten bekijken die aan mijn doelen voldoen. Ik kan ook net zo lang zoeken tot ik er een vind die me aanspreekt.
Een belangrijke overweging bij deze stap is certificering. Dat betekent dat een ‘verificateur’ het project heeft onderzocht en er zeker van is dat het legitiem en effectief is. Kroeger noemt drie ‘gevestigde verificateurs’.
Zorgvuldigheid
Het is echter niet voldoende om alleen maar het imprimatur van een verificateur te krijgen, want stap vier is onderzoek. Kroeger noemt vier aandachtsgebieden – de locatie van het project, de focus, de achtergrond en het jaar waarin het bedrijf de credits produceerde. Hij geeft de voorkeur aan nieuwe credits die recent zijn geproduceerd. Stap vijf is de eigenlijke aankoop.
De gebruikelijke verhoging is één ton kooldioxidebesparing, dus als we de statistieken van het ‘Environmental Defense Fund’ hierboven gebruiken, heeft het milieubewuste gezin er ongeveer vierentwintig per jaar nodig. Als de koper de compensatie heeft gekocht, kan hij doorgaan met stap zes: het afdrukken van een certificaat. Kroeger hangt ze graag op in zijn woonkamer, in de hoop bezoekers te inspireren om ook “koolstofneutraal te gaan leven”.
Lees ook: Waarom u het ‘klimaatprobleem’ niet kunt oplossen
Een horrorverhaal over Wall Street
Er is echter een potentieel – en immens – nadeel, zoals een recent artikel in The Wall Street Journal uitlegt. Het artikel vertelt het verhaal van Jorge Cantuarias, een Peruaanse zakenman die zwaar geïnvesteerd heeft in koolstofkredieten en deze wil verkopen. Omdat er weinig kopers zijn, verwacht hij dat hij het komende jaar niet meer kan kopen.
Cantuarias kocht de credits van 700 gezinnen in het Amazonegebied. De families genereerden op hun beurt de credits door paranoten te oogsten met behulp van een milieuvriendelijk proces dat de regenwouden waarin de noten groeien in stand houdt. Blijkbaar is de handel in paranoten niet bijzonder winstgevend. Volgens de Journal:
“Zonder het geld zal het geld voor de families opdrogen, waardoor het moeilijker voor ze wordt om het regenwoud te beschermen. We gaan door een zeer moeilijke tijd”, aldus Cantuarias.
Een marktplaats of een casino?
De Journal gaf vervolgens een stukje geschiedenis. De totale koolstofkredietmarkt nam een hoge vlucht van 2018 tot 2021 – een stijging van in totaal 285 miljoen dollar naar 2,1 miljard dollar in die periode van drie jaar.
“Sindsdien,” klaagt de Journal, “heeft een golf van studies en nieuwsartikelen aangetoond dat sommige projecten hun impact op de uitstoot van broeikasgassen enorm hadden overschat….. De markt daalde tot $723 miljoen in 2023… en de credits gaven al hun winst van 2021 op.”
Dus nu bezit Cantuarias ruwweg drie miljoen op dit moment waardeloze credits. Het is moeilijk om aan het gevoel te ontsnappen dat dit een volledig kunstmatige markt is. De basis lijkt weinig meer te zijn dan gebrekkige theorieën over ‘antropogene klimaatverandering’ en de al te menselijke motivaties van trots en hebzucht. In de wereld van investeringen is dat een gevaarlijke combinatie.
***
Bron hier.
***
Bovenstaand is een heel goed voorbeeld van de agenda 2030, de burgers mogen niets bezitten en handelen, terwijl wij (de rijken op aarde) alles hebben en alles mogen. Schuiven van geld naar de elite. En wat er daar bij komt dat de rijken geen moraal meer hebben door alles met geld te willen kopen, en de burgers die het niet kunnen betalen uitkopen en dan kunnen zeggen kop dicht ik heb jou in control.
Ik doe hier niet aan mee.
Wat een nonsensartikel.
Carbon credits zijn bedoeld voor bedrijven. Het is gewoon irrelevant om als individu die te proberen kopen. Het is een stroman-redeneerfout waarbij de feiten verdraaid worden om dan kritiek te geven op die verdraaing.
Feiten verdraaien oom Bas?
Och, vertel nog eens over die enorme export van stroom vanuit Duitsland naar Frankrijk.
Kunnen we nog even griezelen.
Inderdaad, jij weet als geen ander hoe dit werkt.
Hij niet maar ik (Bas 28 aug 2024 om 09:20) hieronder wel.
Inkomstenbelasting was vroeger ook alleen voor de rijken. De gewone burger zou er geen last van hebben.
Zie wat het geworden is 100 jaar later.
Langzaam voorwaarts?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/550794599/nederlandse-stikstofnormen-kunnen-worden-opgehoogd-lucht-gloort-voor-bouw-en-boeren
Onder druk wordt alles vloeibaar.
NL is waanzinnig bezig met veel te strakke, uit de lucht gegrepen, stikstof normen, dankzij (vlgs mij) een kliekje eco fanaten bij D’66…
Die normen zijn in Dld een factor 300 ruimer. Ook in gebieden in Dld waar de stikstof uitstoot groter is dan in NL (Roergebied, gebieden direct oostelijk van Drente).
Wij zijn het enige land in de EU, en waarschijnlijk de hele wereld, dat zichzelf dergelijke veel te strakke normen heeft opgelegd.
Het erge is dat dat is gedaan met behulp van misleiding; her zou zogenaamd moeten van de EU. Onzin.
De Po-vlakte in Italië heeft een veel hogere stikstof (n keer hoger), e.a. uitstoot.
Dat hele credits systeem is gebaseerd op geld, geld waar een bepaalt groepje weer schatrijk van word.
Het heeft totaal en toe niets van doen met een zogenaamde betere leefbare wereld maar met dictatuur, dwang, betaal maar.
Een van de grote boosdoeners is Brussel waar men te veel vrije tijd heeft en onzin bedenkt voor de burgers nog meer van hun centen zien te beroven.
Maar ook bedrijfsleven gaat onder de hamer bij hun, zo las ik onlangs dat regels wat ze nu ook voor de Europese auto-industrie gingen opleggen met name electrische auto’s waar de co2 voetafdruk aan hun gestelde voorwaarden moeten gaan voldoen.
Die voorwaarden was een bepaalde uitstoot in het hele proces van delven tot grondstoffen tot het recyclen toe.
Tja en dan sta je als Europese autobouwer voor een gigantisch probleem om dat binnen de regels van Brussel te doen, beter gezegd het was niet te doen.
Nu vind ik dat niet erg voor die prullen, maar wel erg voor de mensen die er werken want het zal weer een nieuwe domper geven voor de EV industrie in Europa werd verwacht.
Dan ga je toch heel hard twijfelen aan de deskundigheid van de ambtenaren die daar een luizen leven hebben.
Tja en zo maak dat hele mooie Brussel eens opgericht voor 1 munt en vrij handelsverkeer gestuurd door een stelletje eurocraten systematisch alles naar de kloten.
Verdiep je eens in de CO2 emissie handel in de EU.
Die is niet slecht.
En gaat waarschijnlijk ons bedrijfsleven een voorsprong geven omdat vergelijkbare normen overal in de wereld worden ingevoerd.
Ook al omdat de kans erg groot is dat producten uit landen zonder een dergelijk systeem, een hoge CO2 import heffing gaan krijgen bij landen & gebieden (China, EU, e.a.) die dat systeem wel hebben..
Ik hoef me niet te verdiepen in die onnozele dure rommel.
Ik kijk naar een voorbeeld land als Duitsland wat 10 jaar geleden op plaats 6 stond in de wereldeconomie en nu op plaats 24, dan weet je toch genoeg, de slopers in eigen land samen met Brussel slopen de boel.
Bedrijf naar bedrijf gaat failliet.
Mensen hebben steeds minder te besteden en zo brokkelt de boel maar af.
Hou jij je maar bezig met je molentjes en paneeltjes.
@Bas het is ook een belemmering voor ontwikkelingslanden. Die hebben het geld niet. Dus meer armoede daar, dus meer mensen die onze kant uit willen komen.
Bas, ten principale.
Die CO2 emissiehandel is slecht omdat die uitgaat van een niet bestaand probleem, de zgn. opwarming als gevolg van te veel CO2.
Lees USA RICO-act tegen fearrmongering en ponzi-schemes.
De EU een jaar of wat terug ingesteld dat grotere bedrijven CO2 emissierechten moeten kopen voor de CO2 die ze uitstoten.
Bij de start, een jaar of wat terug, hebben alle bedrijven de rechten gekregen voor de uitstoot die ze hadden.
Dankzij fraude, vooral in landen als Roemenië, e.d., zijn er veel meer rechten in omloop dan er nodig waren.
Echter ieder jaar worden bestaande rechten met ruwweg 10% verminderd. Dus de eerste 10 jaar waren die rechten niets waard omdat er veel teveel rechten waren uitgegeven, maar intussen beweegt de koers van de CO2 emissierechten zich rond de €100/ton CO2 uitstoot.
En is er alle reden om aan te nemen dat die koers tot hopeloos hoge bedragen kan stijgen.
Echter de EU heeft zich het recht voorbehouden om CO2 rechten toe te voegen aan de markt….
Ik vermoed door ze te verkopen op de CO2 beurs.
Het kan immers niet zo zijn dat die rechten onze economie ondermijnen.
Anderzijds is dit wel een aardige, grotendeels onzichtbare inkomsten bron voor de EU…
Of onaardige extra belasting op verbranding van allerlei producten zoals benzine?
NB
De Bas hierboven ben ik niet..
Nu nog alleen voor bedrijven. Daarna ook voor burgers. Bij de Rabo-bank kunt u al zien hoeveel CO2 u uitstoot bij aankoop van producten.
Voor naïviteit is geen plaats en tijd meer.
@Johan, dat denk ik niet.
Zelfs niet voor kleine bedrijven. Het is niet te controleren.
Door de grotere bedrijven te betrekken heb je zo ongeveer alle CO2 uitstoot in het systeem zitten.
Alleen land- & tuinbouw niet.
Maar dat heeft ook weinig zin omdat die vaak meer CO2 opnemen dan uitstoten.
Bas de klimaatwaanzinnige lijkt ook nog last van leuterwaanzin te hebben.
Man, echt, waar haal je deze bullshit eigenlijk vandaan?
Je kent het principe wel hé?
Je hebt waarheid, dat is simpel het is zoals het is.
Je hebt halve waarheid, dat is wat moeilijker, je laat dingen weg die jou niet uitkomen.
En je hebt bullshit, dat is de gevaarlijkste, het is nieuws zonder begin en eind, totale onzin, complete lulkoek welke geen enkele relatie met de werkelijkheid heeft, verzonnen verhalen over verzonnen observaties.
Cornelia,
Je krijgt pas impact als je verder komt dan plat schelden.
Daarmee geef je immers aan dat ik gelijk heb, maar dat het een door jou verafschuwde waarheid is.
Een waarheid waartegen je geen weerwoord hebt.
Zoals u weet heb ik hier 10 jaar tevergeefs geprobeerd om over het voetlicht te krijgen dat er geen energietransitie bestaat , maar wel een ”economie van de energietransitie ”. Vandaar dat het onderschrift bij de titel van mijn boekje ‘ het einde van de Vooruitgang ” luidt : ”van engineering naar financial engineering. ”
100den keren heb ik verwezen naar de film Planet of the Humans waarin te zien is hoe financial engineering in zijn werk gaat, zonder dat daarop ooit een reactie kwam . heel bijzonder vond ik dat. Nooit hoorde ik over de film Follow the money dat een realistische weergaven is van de zwendel met windmolens in Denemarken . Kennelijk om het eigen verhaal niet te verstoren.
Onlangs ook werd hier besproken hoe de plannen nu in de fase van ‘dynamische tarieven ‘ was aangekomen en dat vond men een goed idee. ( in lijn met ‘BAS’ en het artikel bij Our World in data , een meteoor die neerstortte , maar nog geen rimpeltje veroorzaakte in het verhaal )
10 jaar geleden voorspelde ik de komst van een beurs, waar men termijncontracten kan afsluiten op de levering van elektrische energie en men kan speculeren op de koers van bedrijven die in CO2 handelen.
Die ontwikkeling vindt zijn oorsprong in het autonome mechanisme van arbeid en kapitaal, zo betoog ik , met als gevolg dat er automatisch steeds meer geld zal vloeien naar de financiële sector , hetgeen hier vertaals in ; ze willen ons geld en bezittingen afpakken. Dat kon men allemaal weten als men de artikelen had gelezen op mijn site te beginnen met het oorsprong artikel ‘ waneer komt de groei terug ” met verwijzing naar de paper van JP Gordon uit 2012 ‘ is US growth over ? faltering innovations confront six headwinds ‘ , maar men blijft liever media artikelen rondpompen.
Sinds ik op X zit , begrijp ik nog meer hoe overweldigend de invloed daarvan is.
100den keren heb ik verwezen naar de film Planet of the Humans waarin te zien is hoe financial engineering in zijn werk gaat, zonder dat daarop ooit een reactie kwam . heel bijzonder vond ik dat.
Ho ho dan ben je toch vergeetachtig, zeker heb ik daar op gereageerd, ik heb ze zelf al een paar keer gezien, en ook die van Poels.
Ja ze zijn goed.
Het gaat er niet om of ze ‘goed ‘ zijn, maar wat men ermee doet, waarbij opmerk dat – wat mij betreft – de films van Poels behoren tot ‘ cult ‘
Ook Earth from space , ‘ the great global swindle’ en de lezing van Patrick Moore zouden de dagelijkse basis hebben moeten zijn voor een consistent geluid.
Een documentaire is goed als ze klopt.
Maar jij weet net zo goed als ik dat de waanzin niet zal stoppen, de mensen zijn gek gemaakt met het hedendaagse klimaat geneuzel.
Ze zien ook niet dat ze een hoge prijs gaan betalen voor de rooftocht op de aard-metalen en hoe dieper ze uiteindelijk gaan vallen, alles wijst erop.
Je kunt veel oplossen met geld tot een bepaalt punt.
Deze energie transitie is geen transitie en zal het op deze manier ook nooit worden, wat ze denken te berijken is me nog steeds een raadsel, in iedergeval geen betere wereld voor het nageslacht.
Daarbij moet ik opmerken met een betere wereld bedoel ik niet een voortschrijdende luxere wereld.
Dus kort samengevat er gaat niets verranderen.
En als de mensen naar deze films zouden kijken schakelen ze af, niet interessant en onbegrepen.
Ze lezen en kijken liever naar de leugens van klimaatverandering door de mens want dat is spectaculair en zielig voor de ijsbeer, de pinguïns, en je weet wel die alle in perfecte conditie zijn, maar het gros ziet dat toch niet.
“Extinction Rebellion blokkeert een cruiseschip.”
De D66 burgemeester van Velsen Frank Dales ging het conflict liever uit de weg door de blokkeerde pas vele uren later voorzichtig “weg te geleiden.”
XR begreep dit signaal heel goed en deed het deze maand dus al 4 keer.
Politiek in Amsterdam vond het allemaal niet urgent omdat ze toch minder cruiseschepen willen.
Dat die sluizen essentieel zijn voor de waterhuishouding van Noord Holland en dus de veiligheid van bijna alle Amsterdammers en het achterland wordt maar even vergeten.
Opruimen die lui, en wel direct.
“Hoge waterstanden door storing spuicomplex IJmuiden, meerdere sluizen Amsterdam dicht.”
https://nos.nl/regio/noord-holland/artikel/452604-hoge-waterstanden-door-storing-spuicomplex-ijmuiden-meerdere-sluizen-amsterdam-dicht
Mooi, een grote cyberaanval: https://www.geenstijl.nl/5178280/eindhoven
Ja we leve in een wereld die waanzinnig is geworden, aangestuurd door een handvol onwetende schreeuwers die niet weten waar ze het over hebben en doen, straks hebben ze geen nagel meer om zich aan de kont te krabben.
Europese Commissie voor de rechter gedaagd vanwege uitstoot vliegtuigen en schepen
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5468002/milieuorganisaties-dagen-europese-commissie-voor-de-rechter-om
De CO2 handel is een grote maffia. Waar blijft die Baarsma met haar gebroddel? Oh, ze is al verdwenen.
CO2 credits verhandelen is gewoon derivatenhandel in lucht. Het nieuwe is, de opbrengst bij winst èn verlies belandt bij de UFE (= de United Financial Elite).
Vroeger noemde men dat “aflaten”. Die verzekerden na overlijden overslaan van het vagevuur. Maar ze werden voor het sterven aanleiding tot opstandigheid. Daarom is nu de term “Carbon Credits” in plaats van koolaflaat bedacht. Dat houdt het volk kooplustig, denkt men bij UFE. Het was andere pausen met hun aflaten ook een paar eeuwen gelukt.
Luchthandel is profijtelijker dan handel in covid vaccins, want daarvoor moet je nog een product, dat niet werkt, aanmaken, wat nog onkosten vergt. Die zijn er niet bij aflaten en koolaflaten.
CO2 tot een verhandel baar product maken in eigendom van de overheid , is de basis waarop de triljarden ‘ economie van de energietransite’ is gebouwd , waarbij het wél nodig was om, met betrekking tot het verbranden van hout – biomassa genoemd – te verklaren dat daarbij geen CO2 wordt uitgestoten . Niemand – ik herhaal niemand – die er bezwaar tegen maakte dat het proces van verbranden – zoals wetenschappelijk bewezen door Antoine lavoissier uiteindelijk – uit de leerboeken werd gescheurd .
Jaren geleden hadden alle alarmbellen moeten doen afgaan en protest aangetekend door door de wetenschap en het gilde van ingenieurs , maar die kwamen niet verder dan zich in de hoek te laten schilderen en -vooral -meestribbelen. Ook deed men niets toen VPPA ’s , Virtual Power Purchase Agreements – letterlijk gebakken lucht verkopen – werd ingevoerd . Prima toch , was het commentaar van velen hier ; oplichting is goed .
Shell is de een van de grootste beneficiair van het systeem van CO2 rechten, zowel met VPPA’s verkopen, biobrandstoffen, waterstof en last but not least het Porthos project waarmee ze 3,21 miljard uit de ETS- pot opstreek. Ik schreef er allemaal artikelen over. ( ”de petten van Shell ” ( maar met het noemen van shell, raak je op dit platform een open zenuw. ‘ Men wil er niet over horen. )
De volgende stappen zijn logischerwijs de Carbon credits voor particulieren en de digitale munt, als gevolg van het mechanisme van ”kapitaal en arbeid ”. Tenzij het publiek massaal wakker zou worden door alle media te boycotten . Die kans is net zo groot als dat de PAUS vreemd gaat .
Luchtfietserij en handel in gebakken lucht, want zonder eigendomsrecht kun je dus nooit iets verhandelen. Hoe kun je Co2 rechten etc.. verhandelen indien je niet eens kunt aantonen of die Co2 wel van jou is.
Maar ik begrijp het relaas heel goed, maar angst voor gezichtsverlies, aanzien, baan laat velen die weten dat dit alles niet klopt, zwijgen. Pas in veilige havens, dan ga je deze lieden horen, maar te laat en te weinig en de gemakzuchtige, onkundige burgers vinden alles goed totdat ze het einde van de fuik bereiken, om dan …. jammer u bent te laat, wij bezitten u nu volledig.
@ max X overheden kunnen alles tot hun eigendom verklaren. De overheid is eigenaar van de grond onder het land en de lucht daarboven.
In het geval van CO2, werden organisaties ‘ geaccrediteerd ‘ om CO2 rechten uit te geven zodat de handel ‘gereguleerd’ kon worden. Eerder werd het FSC geaccrediteerd om te bepalen wat ‘ duurzaam’ geproduceerd hout was, zodat daarop de industrie van biomassa en warmtenetwerken kon worden gebouwd.
Het gevolg was dat daarna de kap van Tropische bossen en gematigde bossen een aanvang kon nemen.
De overheid kan ook de wetten der natuurkunde ongeldig verklaren .
@MaxX, @Bert,
Er wordt geen CO2 verhandeld! Alleen het recht om een bepaalde hoeveelheid CO2 te mogen uitstoten.
Dat is vergelijkbaar met het recht om over bepaalde wegen, door tunnels, enz. te rijden (tolwegen, enz), over een land te vliegen mits binnen bepaalde luchtwegen, enz.
Voor de nieuwste innovatie wordt de carbon credit in een blockchain en een crypto munt opgenomen opdat er niet frauduleus credits worden toegevoegd. Data centers over de hele wereld draaien dan ter verificatie. Toevoeging van credits gaat dan met bitcoin waar er maar een beperkt aantal van zijn. Wordt de bitcoin nuttig ingezet.
Hier zien we het voortschrijden van de economie. Eerst van landbouw naar industrie en nu diensten. We zijn aanbeland bij het maken van rechten. Het is een proces waarbij een fysieke dienst zelfs niet meer nodig is. Het kost wat elektra en die worden efficiënt in dollars omgezet voor de investeerders.
hehe .
Daaronder bv ook het toekennen van ‘rechten’ aan de natuur.
Europees bestaat de “digitale identiteit” al. Wat daar allemaal moet inkomen is nog niet beslist, maar de ideeën hierover zijn bv. een opsomming van je eigendommen, de “coronapasjes” of toch een vaccinatiekaart, en … een persoonlijk CO2 budget. Je geld zal via de CBDC gekoppeld worden aan deze identiteit en verwacht wordt dat cash afgeschaft wordt (zogezegd om zwart geld en zwarte markten te bestrijden). Dit, samen met de overvloed aan camera’s, gezichtsherkenning en AI, zal het mogelijk maken om je gedrag te controleren. Met de CBDC kan een beperking op de “houdbaarheid” op je geld opgelegd worden, of waar je je geld kan gebruiken (bv. 15 minuten wandelen vanaf je woning) en natuurlijk ook wanneer je je persoonlijk C02 budget overschrijdt.
Nog meer over het persoonlijk CO2 budget:
https://op1npo.nl/2022/08/02/barbara-baarsma-pleit-voor-persoonlijk-co2-budget/
https://www.youtube.com/watch?v=DMMf3bccFeU
Het is één persoonlijk token, een fingerprint, daar kunnen ze aanhangen wat ze maar willen.
Ze doen nu moeilijk over welke data… maar feitelijk is het één nummer, zie het als één map waar alles van jou in komt.
En dat levenslang, je identiteit, je bekeuringen, je up en downloads op internet, je mening, welke boeken je leest, je diploma’s, je abonnementen, hoeveel geld je uitgeeft, hoeveel geld je krijgt en van wie, wat je koopt, hoeveel afval je maakt, hoeveel je reist, welke vaccines je wel en niet hebt gehad, al je werkervaring.
kortom, zodra je die digitale identiteit hebt heb je de rest ook, het is allemaal opgehangen aan dat ene nummer.
En jij mag zeggen aan wie je het laat zien, maar niet laten zien is geen toegang, en de overheid = onze nieuwe wereldregering heeft VOLLEDIGE TOEGANG tot ALLE DATA. Waar ze naar believen programma’s en heuristische modellen op laten draaien om te zien of je soms neigingen tot terrorisme hebt, maar ook of je bepaalde aanbiedingen niet kunt weerstaan.
Daarna is de macht niet meer bang voor mensen, ze kunnen ze voordat er iets gebeurd uitschakelen, iets wat ze nu trouwens ook al doen.
maar goed, het gros maakt zich druk of klimaatwaanzinnige Bas of Modeleur gelijk heeft…
Ze gaan zenuwachtig lachen bij deze materie, murmelen giechelend over “reptielen” en “rabiate vaccin onzin”.
Eigenlijk zitten ze al helemaal in deze dwangbuis, ze hebben het alleen niet door.
Dat is allemaal niet nodig. Veel te complex en onnodig duur.
Het is veel simpeler, sneller in te voeren en goedkoper om de Shell’s van deze wereld te verplichten om voor de brandstof die ze verkopen ook CO2 emissierechten te kopen.
Pak je gelijk ook de anonieme luchtvaart mee.
Tienduizenden hebben we er de afgelopen decennia van opgeleid: Juristen.
Zij maken zich druk om ‘rechten’, niet om plichten (wie nog wel uitgezonderd de belastingdienst?). Zonder juristen geen rechten, zonder rechten geen juristen. Rechten aan de natuur is een vorm van dure werkverschaffing voor niksnutten.
Certificaten-gekte…
Ruim een jaar geleden legde startupper Becker uit hoe je via pyrolyse van houtafval stroom EN credits kunt genereren. Zijn pyrolysemodule zou n.l. uit 4.8 kt biomassa (met 2.4 kt C) naast warmte/stroom 1.6 kt houtskool (met 1.4 kt C) kunnen produceren. Dit laatste product gaat als ‘Terra Pretta’ richting landbouw en levert volgens Becker CO2-certificaten op.
Met deze redenering zouden de wieken van windturbines ook credits kunnen genereren: ze verdwijnen uiteindelijk ook onder grond.
Bekijk de video’s van Dr. Jacob Nordangard nog een keer en stop met dimdammen over futiliteiten.
Klimaatwaanzin is een construct, een zakelijke overeenkomst, de opmaat naar een wereldregering.
Cornelia,
Respect voor je inspanningen alhier, maar de burgers van dit land bereik je alleen nog maar met spectaculaire acties die tot de verbeelding spreken, waardoor wellicht mensen alsnog nadenken, ofschoon dat voor velen al een brug te ver blijkt te zijn. Tijdens gesprekken merk je al heel snel dat onwelgevallige zaken je loon is dat men je aankijken zal alsof je de grootste wappie, complotdenker en vul het zelf maar verder in, bent in dit land. Mensen geloven 100% de media en overheden. Wil je dat doorbreken, moet je heel anders gaan redeneren en handelen, zonder wetten te overtreden. Maar zelfs dan ben je niet veilig want men zoekt en vindt dan wel wat om je te straffen. Neemt niet weg dat ondergetekende binnen afzienbare tijd heel erg actief gaat zijn om oogjes proberen te openen. Gebruik de leugens van de tegenpartij en doe er je voordeel mee.
Goed commentaar Max.
Uitmuntend eigenlijk. We komen vd dezelfde familie.
Ja. Met de koolstof kredieten komen we dichtbij aan het bonnen systeem tijdens WW2.
Dat zal het uiteindelijke doel zijn. Zodat je zonder het teken vh ‘beest’ niet kunt kopen of verkopen.
Dat kun je in het laatste boek vd bijbel lezen. In dezelfde azem wordt het verbond vd laatste anti-christ met de valse profeet genoemd. In EU wordt het christendom reeds weg gedrukt door de opkomende Islam. En hoe sexistisch die godsdienst ook al is: je mag er blijkbaar niks van zeggen.
Ik heb een interessant idee voor als je een hybride EV hebt. Ik zou me kunnen voorstellen dat je een dynamo aan het wiel vast zet die de batteryen weer oplaadt als je op benzine rijdt….
Jij wel, ik niet.
Shell levert ons bruikbare energie. En zorgde tijdens de olieboycot van Arabische leveranciers, dat wij na een paar autovrije zondagen weer gewoon konden rijden en ons huis verwarmen.
Die autovrijheid was geen daad van Shell, maar van de regering.
Het Shell pensioenfonds indiceert wel het pensioen van zijn oud-medewerkers.
Het CO2 krediet is een list van de UFE. Daar belandt de opbrengst. Een kleine minderheid van de aandeelhouders van Shell zijn machteloos tegen de UFE grootbezitters. Die sluiten zo nodig, d.w.z. als het hen wat oplevert, de Nederlandse Shell raffinage en verkoop.