Van een onzer correspondenten.

Maersk gaat de mogelijkheid van nucleaire containerscheepvaart onderzoeken samen met de Britse classificatiemaatschappij Lloyd’s Register en met Core Power, een eveneens Brits bedrijf dat zich toelegt op het ontwikkelen van maritieme en technologische innovaties. De drie partners hebben hun onderzoek aangekondigd in een gezamenlijk statement.

Ole Graa Jakobsen, hoofd vloottechnologie van Maersk in een verklaring:

Als deze uitdagingen kunnen worden aangepakt door de ontwikkeling van de nieuwe reactorontwerpen van de zogenaamde vierde generatie, zou kernenergie zich 10 tot 15 jaar in de toekomst kunnen ontwikkelen tot een andere mogelijke route voor het koolstofvrij maken van de logistieke sector.’

In juli 2023 keurde de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) nieuwe doelstellingen goed voor de vermindering van uitstootemissies, met als doel om netto-nul emissies te bereiken tegen rond 2050. De studie zal de expertise van LR als betrouwbare adviseur van de maritieme industrie, de ervaring van Core Power in het ontwerpen van omvangrijke kernenergietechnologie voor maritieme toepassingen, een geleide havenautoriteit en de ervaring van Maersk in scheepvaart en logistiek samenbrengen.

‘De start van deze studie markeert het begin van een opwindende reis om het potentieel van kernenergie in de maritieme industrie te ontsluiten, de weg vrij te maken voor emissievrije operaties, wendbaardere servicenetwerken en grotere efficiëntie in de toeleveringsketen’, aldus Nick Brown, CEO van Lloyd’s Register.

‘Een ‘multi-fuelpad’ om de maritieme industrie koolstofvrij te maken is cruciaal om ervoor te zorgen dat wij als industrie de emissiereductiedoelstellingen van de IMO halen en kernaandrijving kan een sleutelrol spelen in deze energietransitie.’

***

Bron o.a. hier.

***