Van een onzer correspondenten.
Niet de elektrische, maar de hybride auto wint marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers die de NOS bij de Bovag heeft opgevraagd. De autobrancheorganisatie ziet een trend dat meer automerken hybride auto’s ontwikkelen of bestaande modellen als hybride verkopen. Hybride auto’s zijn deels elektrisch, maar hebben ook een fossiele brandstofmotor.
Ford, Renault, Mercedes-Benz: allemaal merken die terugkrabbelen van hun eigen duurzame beloftes.
De Bovag noemt het de laatste evolutie van de benzinemotor, voordat die helemaal uitgefaseerd wordt. Een woordvoerder:
‘Het is een overgangstechniek tussen fossiel en elektrisch. Als een automerk niet alle ballen op elektrisch kan of wil zetten, hebben ze hybrides nodig om hun CO2-doelstellingen te halen.’
Bij hybride auto’s zit nu de grootste groei. In de grafiek wordt geen onderscheid gemaakt tussen plug-in hybride en milde hybride (daarover later meer):NAutomerken moeten aan Europese CO2-doestellingen voldoen: de totale uitstoot van het aantal auto’s per merk moet onder een bepaalde CO2-grens liggen. Die grens gaat omlaag tot 2035. Dan ligt die grens op 0 en moeten in de EU alle nieuw verkochte auto’s zonder emissie zijn.
Sommige merken wilden nóg ambitieuzer zijn dan de Europees Unie. Zoals Volvo. Het Zweedse bedrijf zei uit eigen beweging die deadline vijf jaar naar voren te halen en vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch te verkopen.
‘Ford, Renault, Mercedes-Benz: allemaal merken die terugkrabbelen van hun eigen duurzame beloftes’, zegt Leonie van den Beuken, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). ‘Het is jammer, want als automerken zichzelf pushen en zelf doelen stellen, zie je ook dat er producten op de markt komen die mensen overtuigen. Tegelijk produceren deze merken voor de hele wereld.’
Wat is een hybride auto?
Er zijn twee soort hybrides. De ‘plug-in hybride’ heeft naast een fossiele brandstofmotor ook een elektromotor plus een accu die wordt opgeladen met een stekker. Je hebt verschillende varianten. Sommige rijden de lage snelheden elektrisch, andere rijden de eerste zoveel kilometer elektrisch.
Een niet-plug-in hybride, ook wel ‘mild-hybride’ genoemd, heeft geen stekker. Wel heeft de auto een extra accu die wordt opgeladen door de energie die vrijkomt als de auto remt. Die opgeslagen energie is te weinig om een auto volledig mee te laten rijden, maar wordt wel ingezet als een auto accelereert. De auto is qua CO2-uitstoot minder duurzaam dan een elektrische of plug-in hybride auto, maar wel zuiniger dan een benzine- of dieselauto. Bij deze laatste variant zit volgens de Bovag de groei.
***
Voor het gehele artikel, zie hier.
De plugin hybrides blinken ook uit in zuinigheid. Waar mijn grote diesel maar 1 op 20 haalt doen grote volvo’s en mercedesen tussen de 1 op 100 en 1 op 200. Dit zijn de officiele cijfers die je in de folder ziet en bij de dealer. Niet meer die opgeblazen cijfers zoals bij de sjoemel diesel waar je een verbruik zag van 1 op 25 terwijl deze in het echt maar 1 op 20 deed. Nog steeds hangen de miljarden claims volkswagen boven het hoofd.
Humor. Dank ;-)
OMG .
” dat blijkt uit cijfers die de NOS ( ding dong ding dong ) bij de BOVAG ( tringgggggggg!!!!!! ) heeft opgevraagd .
Artikelen in de Kampioen en Consumentengids , Autoweek volgen .
wat mij opvalt aan die EV’s , waar het hier in Utrecht van Rammelt inmiddels , dat het allemaal van die idioot grote bakken zijn. En lélijk !!!
Ze rijden dan ook zeer comfortabel!
Mijn diesel zeker. Sjoemelen en al 500.000 km.
Ze branden zo nu en dan ook comfortabel.
Onze plug-in hybrid rijdt de eerste ruim 50km na opladen elektrisch.
Dat betekent dat hij normaliter nauwelijks nog benzine verbruikt want wij rijden maar weinig lange afstanden.
Maar we houden wel de vrijheid om overal naar toe te rijden…
Ik heb een perpetuum mobile van 2500 kg. Die rijdt oneindig veel op helemaal niets.
Ach die Bas toch. Maar hier heb je nog geen antwoord op gegeven. En ik blijf het net zo lang bij je plaatsen tot er antwoord komt. Als je het niet weet, is het ook goed, maar bericht het even. Ik denk dat alle lezers van deze website wel nieuwsgierig zijn naar de antwoorden op mijn vragen.
>> Zat ik effe aan de toekomst van jullie kinderen te denken (ikzelf heb ze niet, omdat er al genoeg zijn)… Hoe zit dat met die windturbines op zee?
Op een dag komt er een eind aan zijn windmolenleven. Volgens Bas G. gaan ze wel 40 jaar mee, maar dat waag ik te betwijfelen. Okay, zeg dat over 35 jaar de windmolen is overleden. Wat gebeurt er met zijn stoffelijk overschot? Alles wat boven het water uitsteekt is redelijk eenvoudig te verwijderen, maar hoe zit het met het gedeelte dat onder water zit? Dat zijn de voet en een stuk van de steel (‘shaft’). De shaft verwijderen middels het doorsnijden m.b.v. explosieven lijkt me niet handig. Als alternatief voor explosief slopen moeten duikers het onder water los lassen.
De voet is van beton dat op de zeebodem rust of de windmolen is met heipalen aan de zeebodem vastgemaakt. De heipalen gaan nooit meer uit de zeebodem. De los geplaatste voet echter is nog wel een dingetje. Een beetje voet voor een 190 meter hoge zwaaipaal is 30 m in doorsnede, 20 m hoog, bestaat uit 1.800 m3 gewapend beton (CO2-uitstoot!) en weegt gevuld met zand 15.000 ton. Wat gaat er met die voet gebeuren aan het einde van de levenstijd? Haalt een bedrijf die weg? Blijft hij staan voor hergebruik? Of kan kan hij niet hergebruikt worden? En in dat laatste geval: Waar komen de komende eeuwen de nieuwe voeten te staan? Hoe ver er naast?
Bas G. heeft vast en zeker de antwoorden. <<
@Johan,
Mijn eerdere antwoord, iets verbeterd:
@Johan,
Verdiep je eens in de regels waaronder onze overheid de offshore wind aanbestedingen doet.
Dan sla je minder onzin uit, bijv:
“de windmolen is overleden. Wat gebeurt er met zijn stoffelijk overschot?”
Dat wordt keurig opgeruimd. Zelfs als de windmolen niet is overleden dan moet hij na 40jaar draaien worden verwijderd door de exploitant, zodat een volgende generatie (die wellicht meer energie per km² oogst) daar kan worden geïnstalleerd.
Omdat er kans is dat de winnaar van de aanbesteding na 40jaar niet de financiële middelen heeft om dat te kunnen, of dat niet goed doet, moeten bieders bij hun bod bankgaranties (van stabiele grootbanken) overleggen zodat onze overheid dat dan kan laten doen zonder dat het belastinggeld kost.
De kosten van die bankgaranties moet de bieder dragen.
Zelfde bankgaranties gelden ook als de bieder/contractant onvoldoende vaart maakt met de bouw van het windpark, het onderhoud laat verslonzen, e.a.
Effect is dat alleen hele grote stabiele bedrijven serieus kunnen bieden.
Aanvulling:
EU overheden publiceren voor de offerte aanvraag (Request for Proposal; RFP) een Request For Information (RFI).
Na publicatie van de RFI op de EU databank, mogen alle bedrijven & consortia in de EU reageren.
Op basis van de reacties op de RFI wordt besloten welke n bedrijven gekwalificeerd zijn om te reageren op de RFP (de kwalificatie eisen staan in de RFI).
Als er veel bedrijven voldoen aan de eisen van de RFI dan mag de uitschrijver van de RFI een rangorde aanbrengen bij de bieders op basis van objectieve criteria zoals vermeld in de RFI (omzet van de inschrijver) en op basis van die rangorde bijv. alleen de eerste 5 uitnodigen om te reageren op de RFP.
Dat houdt het aantal offerten in response op de RFP beperkt tot bijv. 4 stuks (het evalueren van dergelijk offerten is nogal prijzig).
De offerten moeten worden beoordeeld conform evaluatie criteria die in de RFP staan (zoveel punten voor kwaliteit voorgestelde windmolens, leverbetrouwbaarheid, exploitatie/beheer bekwaamheid, continuïteit bedrijf, enz). De beoordeling kan worden ingezien door de bieders zodat iedereen kan zien of de evaluatie correct is uitgevoerd. Als niet dan kan een bieder bezwaar maken en de rechter beoordelen of de uitschrijver wel objectief conform de RFI-RFP heeft gehandeld. Als bezwaarmaker gelijk krijgt dan wordt de hele procedure of een deel, ongeldig verklaard en moet opnieuw.
NB
Komende generaties windmolens worden groter, planningen lopen tot 25-27MW molens. Ze hebben langere wieken en halen dus de energie uit een dikkere luchtlaag = meer energie getapt per molen en per km².
“De voet is van beton dat op de zeebodem rust of de windmolen is met heipalen aan de zeebodem vastgemaakt.”
Nee. De voet is op land van gewapend beton, maar niet offshore (is onnodig duur zonder beter te zijn).
Offshore wordt de voet gewoon in de bodem getrild (vaak met een bellenscherm er omheen vanwege de vissen) of geblazen (met hoge druk water).
“Als alternatief voor explosief slopen moeten duikers het onder water los lassen.”
Bij mijn weten wordt er niet met explosieven gewerkt bij Noordzee windmolens.
Los lassen kan ook niet want je hebt in het contract belooft dat je de zee weer maagdelijk oplevert…
Hoge druk water is vlgs mij het middel waarmee je in de Noordzee het onderste deel van de mast verwijdert.
Je schattingen van gewicht en afmetingen van de voet van grote offshore windmolens zitten er ook ver naast.
Ga eens kijken bij Futureland en de SIF (waar de 14MW proef windmolen van GE staat) op Maasvlakte2.
https://www.portofrotterdam.com/nl/eropuit/futureland?utm_source=google&utm_medium=plus+link
Zal niet veel woon-werk verkeer bij zitten he Bas?
De hybride is heden al een push auto, de keuze in een zuivere brandstof motor word steeds kleiner, tenminste als je in het midden segment wilt rijden.
Net als mild hybride, met deze auto kun je wel nog van een echte brandstof auto spreken, je kunt dat systeem uitzetten of hem in de sportstand zetten en lekker sportief rijden, en het voordeel, hij weegt niet meer, dus de belasting blijft het zelfde.
Maar ze kunnen wel door dit systeem nog net aan de normen voldoen.
En veel fabrikanten hebben zich zelf in de penarie geholpen doordat ze dachten we moeten wel nu de EU met al deze onzin kwam, en dachten natuurlijk dat het volk massaal warm liep voor de hoogstroom auto met stekker.
Nu geven ze wereldwijd miljarden uit aan reclame en nog geen mens wat hem wil.
Door de EU regels zijn de fabrikanten de handen gebonden, viel die hele EU maar inelkaar, de machtspositie is veel te hoog geworden en dat was juist niet de bedoeling.
Ik blijf er bij het is een EUSSR in wording, en ook nog met een Nederlandse aan het hoofd, niet te geloven wat een ellende.
Theo,
Praktisch de hele beschaafde wereld omarmt elektrische auto’s. In NL zijn al ~10% van de auto’s elektrisch (PHEV+EV).
De nieuw verkopen over 1e kwartaal dit jaar vlgs de Bovag:
1. Hybride (15.406 registraties, 41,5% marktaandeel)
2. Full EV (13.051 registraties, 35,2% marktaandeel)
3. Benzine (7.991 registraties, 21,5% marktaandeel)
4. Diesel (415 registraties, 1,1% marktaandeel)
5. LPG (256 registraties, 0,7% marktaandeel)
Oftewel het aandeel van pure brandstof auto’s (benzien, diesel, LPG) bij de verkoop is slechts 23%.
Hybrids+EV’s regeren de auto markt met een aandeel van 77%.
1) “Hybrids+EV’s regeren de auto markt met een aandeel van 77%”
2) “Je moet naar de verkoop kijken als je het over verandering hebt.” (Zie beneden 15:55)
Eind 2023 was 86,2% van het wagenpark fossiel. (CBS)
Particulier 7,946 miljoen auto’s.
Als ik daar 86,2% van neem is dat 6,84 miljoen fossiel.
Bij verkoop van 400.000 auto’s per jaar (2023) en je 77% niet fossiel is dat 308.000 (Hy+EV.)
Particulier neem ik weer 86,2% van die 308.000= 265500
6,84 mil/0,265=25,8
Kortom over over 25,8 jaar is het bestaande particulier fossiel vervangen en zijn er vele nieuwe fossiel weer op de weg.
mei 2050.
Climategate ziet je commentaar tegemoet in 2050.
Nog even volhouden Bas.
En ook Volvo krabbelt terug wil het niet ten onder gaan aan hun domme EV’s.
Volvo versoepelt afscheid van verbrandingsmotoren en verkiest deze oplossing
Hoewel Volvo van plan was om tegen 2030 helemaal af te stappen van verbrandingsmotoren, krabbelt het nu terug. Volvo sluit het zich aan bij andere autobouwers die besloten hebben om opnieuw te investeren in verbrandingsmotoren.
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie/volvo-versoepelt-afscheid-van-verbrandingsmotoren-en-verkiest-deze-oplossing
Deze week in gloednieuwe nieuwste type Hybride Honda Jazz gereden, als vervangende auto tijdens de reparatie aan mijn Honda CR-V uit 2010.
Deze Jazz is natuurlijk meer dan perfect, alles elektronisch / alles computerized, veel meer dan eigenlijk nodig is en daardoor onnodig duur gemaakt, geen kandidaat dus voor opvolging.
Mijn eigen Honda CR-V gelukkig weer terug.
Perfect geschikt voor ons doel.
PS. De meeste Japanse tweedehands kwaliteitsmerk benzine auto’s zijn binnen een jaar in waarde gestegen….
Niet alleen autofabrikanten, maar ook landen krabbelen terug. Italie wil van de deadline af en ook Duitsland wil toch ook brandstofauto’s blijven verkopen na 2035. De wal keert het schip uiteindelijk toch.
Als je iets niet moet doen, is het luisteren naar de mafketels in Brussel.
Ronnie
Ondemocratische mafketels dan wel.
Ik doe 0,23% aceton bij mijn benzine, lezer. Geen 0,22% of 0,24%.
Dan rijd ik 10% zuiniger en dan gebruik ik 6 liter benzine op de honderd kilometer. Vier keer tank ik per jaar en elke keer vergeet ik weer aan welke kant zich de benzinedop bevindt. Dat noem ik luxe!
Mijn schoonzoon ging met zijn vriend Normandië bezoeken vorige week, hij wilde de geallieerde stranden eens bezoeken en wat musea. Zijn elektrische BMW was ontladen en aangekomen bij een laadstation daar kon hij niet meer vooruit. Het station bleek defect en na een paar uur arriveerde er een vrachtautootje met een dieselggregaat. Na nog eens twee uur ‘laden’ kon hij 80 km rijden en zette hij noodgedwongen koers naar een autoroute om geheel te kunnen afladen.
Hij maakte een rondrit in een echte Willy’s jeep uit 1943 langs de welbekende stranden. Dankzij fossiel werd het toch nog een waardevolle ervaring. De strijd gaat nu om Lithium, tot de laatste Oekraïnse jongen.. Kort door de bocht? Mij best..
“tot de laatste Oekraïnse jongen..”
En de Russen hebben meer jongens, dus laat de uitkomst zich raden.
Overigens lees ik steeds wanneer de MSM bericht over de bombardementen op Gazanen en Libanezen dat er ook “vrouwen en kinderen zijn omgekomen”? Dan denk ik: “Ja, en?” Okay, rot voor die kinderen, want die kunnen er niks aan doen dat ze al op de islamitische peuterschool de haat tegen de joden wordt ingepompt, maar hebben de mannen meer recht om te sterven dan vrouwen?
De uitkomst van de oorlog tussen Oekraïne en Oorlog wordt bepaald door de techniek om de soldaten en techniek van je opponent uit te schakelen.
En Oekraïne krijgt op dat gebied geleidelijk steeds meer voorsprong…
Poetin is zich aan het beraden hoe hij een overwinning kan verkopen ondanks de terugtrekking van zijn troepen uit Oekraïne.
Daartoe heeft Zelenski hem een goede opening geboden. Terugkrijgen door Oekraïne bezette gebieden in Koersk en …
Volvo blijft hybride auto’s maken, naast E-auto’s. Dit omdat de markt ernaar vraagt. Gelukkig en heel verstandig.
De CO2-uitstoot van een benzinesleurper:
1 L benzine levert bij verbranding 2400 g CO2 op.
Bij een Peugoet 208 met een verbruik van 5.6 L/100 km wordt dat dan 5.6 x 2400/100 = 134.4 g CO2/km
Hans-Werner Sinn drie jaar geleden over de CO2 Verordnung der EU vom Herbst des Jahres 2018 die so massive grenzwerte für den CO2-Ausstoß hattte, dass die deutsche Automobilindustrie in schwierigkeiten kommt.
https://www.youtube.com/watch?v=FtB9qUPhQ0Q&t=2m14s
In 2020 ging de Flottenemisionswert van 95 g/km naar 59.4 g/km moeten.
Dat zou wederom betekenen dat tegen 2030 2 á 3 keer zoveel EV’s moeten rondrijden als benzinewagens…
Of dat gaat lukken met de huidige ontwikkelingen in de branche?
Dat is niet onhaalbaar als je je realiseert dat 77% van de nu verkochte auto’s elektrisch of PHEV is.
“Landkreis Osnabrück: Wasserstoffmüllwagen bei der Awigo an jedem fünften Tag defekt.”
http://www.noz.de/lokales/georgsmarienhuette/artikel/testbetrieb-wasserstoff-lkw-bei-der-awigo-an-jedem-fuenften-tag-defekt-47789351
Johan D
Ooit zal het wel wat worden met die elektrische – en die waterstofauto. De vraag is alleen wanneer. Eerst moet elke lantaarnpaal een laadpaal worden en de accu een lichtgewicht. Nog even wachten. Het is wat met die kinderziektes.
Ik vraag me af waarom er op elke ev en hybride niet een solar paneel/ dak is die de auto van 1000 W voorziet als de auto in de zon rijdt/ staat. Zo moeilijk en duur is dat toch niet?
Ik zou een windturbine op elke auto zetten, die laad de batterij terwijl je rijdt, de perfecte perpetuum mobile
Dat gaat tegen de wet van behehoud van energie. Dat levert netto geen voordeel op.
@Henry,
Dat is omdat:
1- normale zonnepanelen hebben een efficiency van slechts 22%. Dat kan met meerlaags cellen 30-40% worden maar die zijn vooralsnog duur en kwetsbaar.
2- die normale zonepanelen in onze omgeving platgelegd op het dak van de auto ~100W per m² produceren.
En daken van auto’s hebben niet veel meer ruimte dan 2m².
Maar ik kan me voorstellen dat het nog gaat komen. Vooral als je motorkap, enz ook voorziet van zonnepanelen.
Bas
Er zijn nu panelen hier die 650 W leveren, bij volle zon. Er is hier elk jaar een race om te zien wie het verste op de zon alleen kan rijden waar NL ook altijd bij betrokken is en ook veel winnen. Je zou toch denken dat 1000 W panelen niet veraf moeten zijn…
Waarom zakt de diesel inelkaar, omdat hij weggepest word door de klimaat en milieu waanzinnigen.
Die grafiek klopt inderdaad niet helemaal hoe het moet zijn.
De verkoop van pure benzine auto’s is teruggelopen door dwang van de EU met hun uitstoot eisen.
Daardoor blijft niets anders over dan de hybride auto wil je een middenklasse auto rijden.
En de verkoop van de EV is zelfs nog verder ingestort en het einde is nog niet in zicht.
Diesel auto’s spuwen meer vergif uit!
Ik wil graag gezond blijven.
Je hebt lang een diesel gereden en je leeft nog.
Je hebt het tijdperk geen roetfilter meegemaakt en je leeft nog.
Je hebt het tijdperk 2 takt bromfietsen en wegmotoren meegemaakt en je leef nog.
Je hebt het tijdperk benzine auto’s met loodhoudende benzine meegemaakt en je leef nog.
Je hebt het tijdperk roken on openbare ruimtes meegemaakt en je leef nog.
Je hebt het tijdperk van hout en kolenstook meegemaakt en je leef nog.
Je hebt gevlogen naar verre oorden en je leef nog.
En ik zal best nog heel wat vergeten zijn.
Zo en nu wil je anderen dat verbieden omdat jezelf een bekeerde bent door klimaat en milieu bevlogenheid.
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Jij leeft alleen nog dankzij fossiele brandstoffen, zo zit dat inelkaar en niet anders, dus doe normaal.
Definieer ‘gif’.
Ook op geestelijk vlak Bas?
De opmerking van Theo “Waarom zakt de diesel in elkaar, omdat hij weggepest word door de klimaat en milieu waanzinnigen” heb je kennelijk niet begrepen.
Geachte Johan D., zo kan het ook:
Bart Somers: Diesel nodig om klimaatdoelen te realiseren
dinsdag 17 december 2019
timer
2 min
Ondanks de negatieve connotatie die dieselmotoren inmiddels verworven hebben, stelt Bart Somers, verbonden aan het Zero Emission Lab van de TU Eindhoven, dat dieselmotoren noodzakelijk zijn om klimaatdoelen te kunnen halen. Dat stelt hij in GO!Mobility Magazine van de RAI Vereniging.
Somers noemt het onterecht dat dieselmotoren uit de gratie geraakt zijn. “Als je de nieuwste generatie dieselmotoren vergelijkt met de laatste benzinemotoren, dan zijn zelfontbranders beter”, aldus Somers.” Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken.”
Zero Emission Lab
Somers is als dieselexpert verbonden aan het Zero Emission Lab van de TUe. Volgens hem voldoen moderne Euro 6 dieselmotoren aantoonbaar aan nieuwe wetgeving die uitgaat van uitstoot onder daadwerkelijke omstandigheden. Uit Brits onderzoek blijkt volgens Somers zelfs dat moderne dieselmotoren meer fijnstof uit de licht filteren dan dat ze toevoegen, en dat deze motoren dus in principe de lucht zuiveren in plaats van vervuilen.
Klimaatdoelen
Somers stelt in het magazine ook dat “diesel echt nodig is om de klimaatdoelen te halen. Dieselmotoren zijn efficiënter dan benzinemotoren en hebben dus een lagere CO2-uitstoot. En dus is diesel een betere optie. Sterker nog, Nederland zou sterk moeten inzetten op het ontwikkelen van advanced bio-fuels en e-fuels, waardoor de CO2-uitstoot drastisch en tot bijna nul kan worden verminderd. Vooral omdat met de huidige elektriciteitsmix de CO2-winst, elektrisch versus fossiel, nu al beslist geen 100 procent is. Met andere woorden: elektrisch rijden geeft ook emissies (CO2 en lokaal deeltjes). Daarbij komt dat de productie van batterijen veel energie kost en met name plaats vindt in landen met een ongunstige elektriciteitsmix, zoals China. Daar is namelijk sprake van een hoge CO2-uitstoot per KiloWattuur elektriciteit door de vele kolencentrales.”
Geplaatst door •
Marcel Slofstra
Acquire / Verkeerskunde
“Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken.”
Die wil ik wel eens zien. Ik geloof er niets van.
Dat kan allen als die studies een wel heel aparte definitie van schonere lucht hanteren.
Ach gelukkig is Bart Somers van de TU Eindhoven er nog:
https://www.verkeerskunde.nl/artikel/bart-somers-diesel-nodig-om-klimaatdoelen-te-realiseren
“De titel van het artikel zou moeten zijn: “verkoop van auto’s op fossiele brandstof stuikt in elkaar””
Titel: 1
Ondanks 11 miljard subsidie op EV, nog 86,3% fossiel auto verkeer in Nederland.
Titel: 2
Totale verkoop auto’s 30% lager dan in 2000, dankzij steeds langere levensduur fossiele auto’s.
Titel: 3
Afschrijving fossiele auto’s 30% lager dan voor EV.
@Lo,
Je moet naar de verkoop kijken als je het over verandering hebt. Niet naar het verouderde wagenpark.
Zie reactie boven 16:49
Ook de hybride auto is niet duurzaam.
Ik heb in Zuid Spanje in een Cupra Formentor gereden. 1750 kg.
Hij reed uitermate goed. Veilig en snel. Maar omdat ik nergens stroom heb geladen 1 op 11 op benzine. Toch iets anders dan de 1 op 78 van de kennelijk niet sjoemel verkooppraatjes. In Zuid Spanje is geen meter vlak, dus was ik de helft van de tijd een ongebruikte batterij en elektromotor de berg op aan het sjouwen.
Het nuttige vervoersvolume was beperkt. Mijn vrouw en ik plus bagage ging net, maar hetzelfde zou gelden voor een Volkswagen Polo volledig fossiel.
En dat is dan toch weer leuk, want dat is waar ik voor betaald had. Met de gratis upgrade naar de Formentor maakten we natuurlijk wel de blits.
Overigens, kennelijk moet men nu voor de elektrische auto de ‘gewone’ wegebelasting gaan betalen.
Zoals iedereen weet slijten de banden van deze auto’s veel sneller dan die van de fossiele brandstofauto, en dit geldt naar verhouden natuurlijk ook voor het wegdek.
Dus… die zware jongens, ongeacht hun energiebron zijn niet bepaald duurzaam. Uiteraard niet één auto, maar waarschijnlijk is de lichte brandstofauto toch het minst schadelijk.
WegeNbelasting, verhoudING.
Bas, veel geblaat en weinig wol. Projecten kunnen met grote regelmaat niet eens een vijfjarige kostenplanning juist doen.
Ik vraag niet hoe de financiering van het opruimen is geregeld maar hoe het opruimen zelf gaat, vooral van de betonnen voet. En wat er daarna gebeurt.
Mijn getallen heb ik uit een artikel in De Ingenieur. Misschien dat je DE Ingenieur op de hoogte kan stellen van hun foutieve getallen?