Foto: Shutterstock.

Van een onzer correspondenten.

Het is pijnlijk voor de reiziger die naar familie in New York wil, maar het is een feest voor de schatkist. De vliegbelasting wordt vanaf 1 januari 2027 gedifferentieerd naar afstand om hogere uitstoot van lange afstandsvluchten zwaarder te belasten, zo blijkt uit de plannen van het kabinet Schoof. De maatregel heeft als doel om de hogere uitstoot van lange afstandsvluchten zwaarder te belasten en zal een budgettaire opbrengst genereren van 248 mln. per jaar. Er zijn nog wel wat slagen om de arm, zoals ‘de hubfunctie van Schiphol, de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat’, maar de maatregel is ingeboekt.

De geest van klimaatdrammer Rob Jetten (D66) is nog altijd aanwezig in de vliegtaks van dit kabinet.

Het CBS en het PBL, toonden eerder aan dat korte afstandsvluchten tussen de 220 en 260 gram per kilometer aan CO₂ uitstoten, terwijl lange afstandsvluchten tussen de 185 en 205 gram per kilometer aan CO₂ uitstoten. De maatregel is een onderdeel van getouwtrek tussen twee departementen, Economische Zaken en Klimaat enerzijds en Infrastructuur en Waterstaat anderzijds:

‘Demissionair klimaatminister Rob Jetten wilde koste wat het kost een aangescherpte vliegbelasting doorvoeren, maar deze maatregel sneuvelde toch kort voordat hij zijn klimaatpakket in april vorig jaar presenteerde. Dat blijkt uit stukken die het ANP heeft opgevraagd via de Wet open overheid (Woo). Op 13 maart vorig jaar verscheen een Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) waarin Jetten werd geadviseerd om de vliegbelasting gedifferentieerd te verhogen op basis van de gevlogen kilometers. Zo zou een vlucht van minder dan 2500 kilometer bijvoorbeeld belast moeten worden met 26,43 euro en een vliegreis van meer dan 6000 kilometer met 79,29 euro.’

In een voorbereidend document voor een overleg op 15 maart 2023, geschreven door ambtenaren van Economische Zaken en Klimaat (EZK), staat dat Jetten het eens is met het IBO-advies en een aanscherping van de vliegbelasting als een ‘noodzakelijke maatregel voor een geloofwaardig klimaatpakket’ ziet.

Maar vervolgens staat in een later document dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een voorstel heeft uitgewerkt waarin beprijzende maatregelen zoals de vliegtaks zijn geschrapt. De ambtenaren van EZK raden Jetten daarop aan om IenW tegemoet te komen in hun wensen met geld uit het klimaatfonds, omdat de vliegbelasting volgens hun op tafel ‘moet blijven liggen vanwege klimaatbijdrage’. EZK vindt de vliegtaks ook te verdedigen vanuit ‘rechtvaardigheidsoogpunt’ omdat deze langeafstandsvluchten het hardst raakt en daarom ‘naar verwachting een beperkt effect heeft op kwetsbare groepen’.

Half april valt te lezen dat EZK voornemens is de vliegbelasting te verhogen en op een akkoord aanstuurt. Maar een paar dagen later ligt er opnieuw een interdepartementaal voorstel waarin de vliegtaks is verdwenen. Het wordt uit de opgevraagde stukken niet duidelijk hoe de ministeries tot dit besluit zijn gekomen.’

De geest van klimaatdrammer Rob Jetten (D66) is nog altijd aanwezig in de klimaatregelen van dit kabinet.

***

Bron hier.

***